نظر منتشر شده
۱۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 21734
آخرین موجودی حساب ذخیره ارزی اعلام شد
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۱۸
در پایان شش ماهه نخست سالجاری، موجودی حساب ذخیره ارزی 8 میلیارد و هفتصد و شش میلیون دلار بوده است.

به گزارش "الف"، آمار رسمی دولت که در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته نشان می دهد که تاکنون 40 میلیارد دلار از موجودی ذخایر ارزی برای تزریق به طرح های عمرانی و یا ارایه تسهیلات به بخش خصوصی هزینه شده است.

از این مبلغ، 16 میلیارد دلار برای طرح های تولیدی به بخش خصوصی تسهیلات پرداخت شده که بیش از 80 درصد این مبلغ (13میلیارد دلار) طی دو سال اخیر تصویب و پرداخت شده است.
 آمار ارایه شده همچنین نشان می‏دهد مصوبات پی‏درپی مجلس و دولت برای برداشت از حساب ذخیره ارزی باعث شده تا مانده این حساب پس از کسر تعهدات مصوب مجلس، به منهای یک میلیارد و نه صد میلیون دلار کاهش یابد.
   در سالهای اخیر، دولت و برخی نمایندگان مجلس برای تامین هزینه هایی نظیر مقاوم سازی مدارس، زنان بی سرپرست و ... طرح هایی برای برداشت از حساب ذخیره ارزی را تصویب کرده اند که این مصوبات به دلیل افزایش دادن نقدینگی و اثر تورم زایی آن با مخالفت اقتصاددانان مجلس روبرو بوده است.

حساب ذخیره ارزی در سال 1378 جهت مهار آثار شوک های نفتی بر اقتصاد ملی در قالب ماده 60 برنامه سوم توسعه تاسیس شد.
  
 
سهراب
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۱۱:۴۲:۱۶
كاش يك جوري بشود به احمدي نژاد القاء كرد كه در ذهن ايشان برود كه اگر رييس جمهوري در پايان دوره رياست جمهوريش ،‌صندوق ذخيره ارزي مملكت را در بالاترين حد ممكن تحويل دولت بعدي بدهد ،‌خيلي رييس جمهور قوي و موثري بوده و ملت هيچ گاه ايشان را فراموش نمي كنند.

كاش بشود يك جوري ايشان را به اين سمت هدايت كرد كه خبر هاي خوشش حول صندوق ذخيره ارزي بيايد.

كاش ايشان را بشود طوري در دلش انداخت كه اگر صندوق ذخيره ارزي با پول زياد باشد ،‌خيلي برايش معروفيت دارد.

كاش بشود به ايشان القاء كرد كه بجاي خرج كردن به فكر پس انداز باشد.

كاش بشود به ايشان گفت كه ما انتظار بهبود هيچ امري را ازجنابعالي نداريم ، هيچ خبر خوشي را هم نمي خواهيم از شما بشنويم و ........فقط انتظار داريم كه در اين يكسال باقيمانده اوضاع را از اين كه هست خرابتر نكني و سعي كني صندوق ذخيره ارزي را هر چه بيشتر پركني.در اين صورت دعاگوي تو خواهيم بود. (50050)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۶ ۰۹:۵۳:۱۲
یقیناً رئیس جمهور محبوب به فکر سالهای اینده نیز هست هر چند که چهارسال بعدی هم ایشان رئیس جمهور خواهند بود. (50115)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۱۲:۲۲:۲۹
pas amar mazahery darbare mojody 70 milyard dollari chi bood? (50057)
 
کارشناس کوچک
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۲۱:۵۱:۳۴
آنچه بانک مرکزی اعلام کرده ، دارایی های خارجی کشور است که با موجودی حساب ذخیره ارزی فرق دارد.
با تشکر از اطلاع رسانی درست سایت الف . امید میرود نمایندگان محترم به نصایح و نظرات اقتصاددانان مجلس بیشتر توجه فرمایند (50100)
 
hamid
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۱۳:۱۴:۲۰
daste aghaye ahmadi nejad dard nakone ba in modiriyate ghaviyi ke daran vaghean ke ahsant be mardom (50061)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۱۳:۲۵:۳۵
اونجايي كه احمدي نژاد مخالفت مي كنه و به حداد عادل نامه مي نويسه كه تصويب برداشت يك ميليارد دلار براي توسعه شبكه گاز! (همون چيزي كه در شبكه فعلي كميابه) غير قانونيه و باعث تورم ميشه و من بايد جوابش رو بدم تو سايتتون مي زنيد كه اي بابا خيلي ديكتاتوري! مگه نمي فهمي كه قانونه!
و اصلا به مطالب اشاره شده در مقاله فعلي اشاره نمي كنيد ولي حالا دم از تورم مي زنيد!
بالاخره شما شتر هستين يا مرغ؟ (50063)
 
حسن
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۱۴:۰۲:۵۱
از مهمترين دلايل تاسيس صندوق ذخيره ارزي ، كاهش اثرات منفي نوسانات قيمت نفت بر برنامه هاي اجرايي و در كل وضعيت داخلي كشور بود . كاهش قيمت نفت بيش از آنچه در بودجه كشور ديده شده به همان ميزاني كه باعث اختلال و تاثير منفي در عملكرد برنامه ها دارد ، افزايش آنهم به شرطي كه براي مازاد درآمد نفت نسبت به بودجه فكري نشده باشد داراي اثرات منفي و زيانباري مي باشد . از اين جهت نمي توان گفت كه صندوق ذخيره ارزي صرفا براي كاهش تبعات منفي كاهش قيمت نفت است ، بلكه بر عكس آنهم صادق است . صندوق ذخيره ارزي داراي اساسنامه و شيوه نامه هزينه كرد دارايي اش بود و مي بايست مطابق با همان شيوه نامه برداشت و در جهت برنامه تدويني توسعه گرا ( سرمايه گذاري ) هزينه شود . البته كه الويت هاي سرمايه گذاري از مازاد حساب ذخيره ارزي نيز كاملا مشخص بوده است . نگاهي به عملكرد اين صندوق در سال هاي82 و 83 و نيمه اول 84 در پرداخت هاي بخش خصوصي در كنار به نتيجه رسيدن بسياري از طرح هاي دولتي در سال 85 و 86 مويد اين موضوع است .
متاسفانه آنچه در دولت احمدي نژاد صورت گرفت و آنرا در راستاي توسعه كشور نمي توان تحليل كرد شامل
1/ فقدان برنامه ريزي كارشناسي براي نحوه ورود مازاد درآمد نفتي به بازار سرمايه بوده است . البته دولت از افزايش قيمت نفت به هيجان آمده است همين هيجان و ميل بيشتر براي خيرات كردن هر گونه برنامه ريزي را با مفاد كارشناسي شده را از آنها سلب نمود . اين وضعيت به رشد سريع نقدينگي انجاميد كه افزايش تورم تاثير فوري و مستقيم افزايش نقدينگي است .
2/ عدم پايبندي دولت و شخص احمدي نژاد به برنامه و يا حركت در اين قالب است . چنانچه دولت خود را موظف به حركت بر اساس برنامه مي دانست ، درآمدهاي نفتي و صندوق بي حساب و كتاب هزينه نمي شد در چنين مواقعي نهادهاي ناظر يا كنترك كننده دولت وارد قضيه شده و سعي در مهار اشتهاي دولت دارند كه اولا : مجلس خود وارد رقابت جدي با دولت براي هزينه كردن موجودي صندوق شده بود . دوم : نهادهاي غير دولتي نظير احزاب ، سنديكاها و منكوب شده ند
سوم آنكه مطبوعاتي هم براي اين منظور وجود نداشت . (50066)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۱۴:۱۸:۳۷
توصیه میکنم ته مانده این حساب را هم زودتر هزینه کنند و خیال همه راحت شود . نکته بعدی اینکه این رقم سی چهل میلیارد ی که به جامعه تزریق شد فواید کوتاه و دراز مدت انرا دولت شرح دهد . کلی گویی نشود .امار غلط هم ندهند . واقعا ببینیم چه مدیریت هزینه ای انجام شده است ؟!؟ (50068)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۱۵:۰۷:۲۳
با این حساب طی دو سال گذشته تمام درآمدهای نفتی به علاوه 14 میلیاردی که در دولت خاتمی در صندوق ذخیره شده بود به اضافه یک میلیارد دلار ( تعهد آتی) از صندوق برداشت شده است.

ولی قانون بودجه و ادعای دولت که چیز دیگری است؟ (50075)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۱۵:۳۲:۲۷
آیا میدانید آب مایه حیات است و اگر حتی یک روز آب نداشته باشیم همه چیز ( سیاست - باند بازی- پو پولیسم- شعار دادن -واردات و...) پایان میپذیرد . اگر میدانیم پس چرا اینهمه اهمال بی حد. اینکه دیگر شوخی نیست آیا باید با بیخیالی آینده خود و فرزندانمان را به خطر بیندازیم میدانید راجع به چه چیزی صحبت میکنم ؟ راجع به فاضلاب تهران . همان که با این اعتبارات فعلی تا 20سال دیگر به پایان نمی رسد . همان که آب 3رودخانه بزرگ را که تهران می بلعد و آبهای زیر زمینی را ( که به مصرف شرب شهر میرسد) بشدت آلوده میکند میتواند مجددا احیاء کند . فقط با3میلیارد دلار میتوان فاضلاب وتصفیه خانه ساخت. و آب را والبته زندگی خود وفرزندانمان را نجات دهیم کافیست فقط کمی دورتر از جلوی پایمان را نگاه کنیم و این شانس افزایش قیمت نفت را ارج بنهیم فکر کنیم یکماه نفت را بجای 90دلار هشت دلار فروخته ایم وبا آن پول یکماه زندگی را نجات دهیم . (50077)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۱۶:۱۵:۵۸
موجودي بيش از اين است بخشي از آن را من گرفتم خونه بخرم (50081)
 
آزاد
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۱۶:۴۰:۴۶
حساب ذخيره با موجودي منفي در تضاد با فلسفه اصلي تاسيس آن كه همانا برداشت در هنگام كاهش درآمدهاي نفتي كشور ميباشد. نمايندگان محترم مجلس و دولت به جاي برداشت شتابزده كه تبعات منفي بسياري براي اقتصاد كشور دارد مي توانند مانند برخي از كشورها به سرمايه گذاري موجودي اين حساب در خارج از كشور و استفاده از سود حاصل از اين سرمايه گذاريها بپردازند تا هم اصل موجودي باقي باشد و هم از سودهاي حاصله در مواقع ضروري بهرهمند شويم. (50082)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۵ ۱۷:۲۷:۲۸
برداشت از حساب ذخیره ارزی در حالیکه آثار مثبت آن در موارد گفته شده اعم از سرعت در اجرای پروزه های عمرانی و یا باز سازی مدارس.....دیده می شد می توانست به عنوان حرکتی ثبت تلقی شود اما سوال این جاست با این همه برداشت از حساب ذخیره ارزی آثار آن را در کدام بخش ها می توان مشاهده کرد؟ (50089)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۶ ۰۸:۳۷:۴۲
در شرایط فعلی موجودی حساب ذخیره ارزی در طول سال به دو صورت تعیین تکلیف می شود .
اول- بخشی از موجودی در قالب برداشت از حساب ذخیره ارزی مطابق قانون بودجه سالیانه ظاهرا به مصرف عمرانی می رسد که البته تجربه سال جاری نشان داد که در انتهای سال با تصویب نمایندگان به سمت مصارف جاری تغییر جهت می دهد .
دوم- در قالب طرح و لایحه بر اساس مکانیزم پیش بینی شده در برنامه چهارم در طول سال با تصویب مجلس برداشت می شود .

از دوستانی که دولت را مسئول این فعل و انفعالات می دانند باید پرسید مجلس پس چه کاره است .تمامی این برداشتها با نظارت کارشناسی و تایید نمایندگان است .

در همه دنیا وقتی طرح و لایحه ای مصوب مجلس می شود غلط و درست نمایندگان هم پاسخگو هستند به ویژه در این شرایط که حداکثر همراهی و همکاری وجود دارد (50109)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۶ ۰۸:۵۳:۴۱
تو را به خدا بس است/ شد یک خبر خوب هم بزنید. خواندن سایت ها فقط اعصاب آدم را بر هم می ریزد. همه مطالب شما حاکی از عدم کفایت و صلاحیت در زمینه های اقتصادی و سیاسی ( مهرورزی با برخی کشورها به خاطر جلب حمایت نامعلومشان) است. شما خود جزو همین گروه هستید. حسابتان از هم جدا نیست. شما فقط بلدید در مورد اصلاح طلبان با هم متحد باشید و از آمدن آنها جلوگیری کنید و دائم هشدار دهید که نگذارید مجلس ششم تکرار شود. در حال حاضر که خودتان اکثریت مجلسید. اصلاح طلبان را نیز شکر خدا دوباره همین مردم! رد صلاحیت کرده اند ، دولت نیز کاملا اصول گراست (الیبته من با کمال پوزش نمی دانم این اصولی که شما از آن دم می زنید و دایره اش را هی تنگ و گشاد می کنید چیست) پس چرا با این همه اصول گرایی اینهمه مشکل داریم؟ این مشکلات الحمدلله در فروع است گویا نه در اصول! اما همین فروع داد مردم را در آورده است. شما که مجلس ششم را با هفتم مقایسه کردید و اصلا هم جانب دارانه نبود! ( فقط من احساس کردم نیمه کاره ماند و عملکرد دولت هفتم به نقد کشیده نشد تنها بهانه ای بود برای کوبیدن ششمی ها) حداقل به جای قلمفرسایی و سخن گفتن ، که مردم این دیار در آن به خوبی مسلط اند ( از شاعران بلندمرتبه مان می توان به این قوه ایرانیان پی برد) کمی هم عمل درست داشته باشید. حداقل بر سر نمایندگانتان توافق کنید که در دور بعدی مجلس ما بدانیم اینهمه ادعا تا چه حد صحیح است و چند مرده حلاجید؟ البته من امیدوارم فراسیون اقلیت درست و قوی در مجلس باشد زیرا من چشمم آب نمی خورد که اتفاق خاصی بیفتد. (50110)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۰۷:۱۰:۳۰
«دولت می‌گوید ما حتی یک دلار از حساب ذخیره ارزی بدون مصوبه واجازه مجلس برداشت نکرده‌ایم؛ در حالی که در جریان بررسی لایحه بودجه کمیسیون تلفیق متوجه شد که دولت با فروش بدون مجوز 3/1 میلیارد دلار نفت خام بنزین وارد می‌کند».

«دولت بودجه‌ای 2.5 میلیارد دلاری را که مجلس برای واردات بنزین مصوب کرده و اجازه برداشت آن را داده بود تا مهرماه امسال استفاده و بعد از آن بدون اطلاع مجلس با فروش نفت خام مبادرت به خرید بنزین از خارج کرد. این قبیل کارها به بدعت‌هایی است که دولت نهم انجام داده و خطر نهادینه شدن آن وجود دارد».

«سیاست‌های ابلاغی دولت به مجلس در بدو تأسیس، بر اداره کشور با صرفه‌جویی تاکید داشت. ولی دولت نهم با استفاده بیش از حد از ذخایر ارزی و درآمدهای نفت اکنون به پرهزینه‌ترین دولت بعد از انقلاب تبدیل شده است». (50197)
 
meh_ran
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۰۹:۱۹:۵۰
آقاي ريس جمهور ما كه نابغه هستند...
كي ميتونست در اين فرصت كم تورم را دو برابر كند!؟ (50200)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۱۱:۲۳:۰۲

ما سوال این جاست با این همه برداشت از حساب ذخیره ارزی آثار آن را در کدام بخش ها می توان مشاهده کرد؟


بعد از 5 سال کار شبانه روزی و پس اندازی کوچک مثلا میخواستم امسال یک آپارتمان (البته 40 متری از اینها که دستشویی و حمام اوپن دارند) بخرم ولی در یکسال قیمت به دوبرابر رسیده است. حالا من باید 6 سال دیگر کار کنم که بتوانم یک آپارتمان 40 متری بخرم البته اگر همینطوری بماند.

اگر این بردگی نیست پس چیست؟
آقایانی که نگرانی فرهنگی دارند آیا ما باید برویم توی چادر زندگی کنیم که نگرانی شما برطرف شود؟ (50205)
 
۱۳۸۶-۱۱-۱۷ ۲۳:۱۰:۴۵
بنده دانشجوی در حال تحصیل در خارج کشور بوده که البته با اشراف بر مشکلات ممکتم نکاتی را از سر درد و دل برایتان ذکر می کنم. متاسفانه مثل اینکه در این کشور(ایران) آدم زنده و عاقل وجود ندارد و نمی بیند که این دولت در حال انجام چه کارهایی است سیاست خارجیش که با عدم سیاست درست و ارائه چهره خشن و تهاجمی در دنیا همه را راضی کرده که پس واقعا حق با آمریکا و اسرائیل است و حقیقتا چه کشوری و چه سیستم تبلیغاتی و جاسوسی می توانست اینگونه در خدمت اهداف آمریکا ودشمنان انقلاب باشد.در سیستم اقتصادیش باافزایش تورم و کاهش قدرت خرید هموطنان ما راهر روز فقیرتر کرده صنایع و تولید در حال نابودی است. همه ما ایرانیها خوب می دانیم که موفقیتهای به اصطلاح اتمی و یا فضایی ما که به تاز گی نیز شروع نشده درچه حدی است و نمیخواهم مسئله را بازکنم . بابا فلسفه صندوق ذخیره ارزی پشتوانه ای ملی است در زمان بحرانی یکی نیست بپرسد که پس درآمد سرشار حاصل از افزایش قیمت نفت به کجا رفته که به همین سادگی صندوق ذخیره ارزی خالی شده پس نگرش اقصادی فردا چیست. البته موضوعات بسیار زیادی از نقصان سیاست ... در دولت فعلی قابل اشاره بوده که ادمه نمیدهم. اما تا فراوان است آمارسازی دولت و مراسم افتتاح طرحهای تهی وبی قابلیت و ... وعجبا که در این وانفسا رهبر انقلاب نیز هر روزه به تعریف و تمجید از دولت مهرورز می پردازد راستی چه مهری و به چه کسی خدا می داند... همین بس که تمامی نقشه های شوم دشمنان اسلام و نظام در مدت بیست و اندی سال ناکام مانده بود بدست همین نظام در حال تحقق است و انقلابی که با خون صدها شهید آبیاری شده بدست افراد ناشی در حال نابودی و اضمحلال است (50245)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.