نظر منتشر شده
۱۵۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 22796
پاسخهای دکتر توکلی به 70 سوال بینندگان الف
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۴۵
دکتر احمد توکلی از 12 تا 18 اسفند 86 در یک مصاحبه اینترنتی آفلاین به سوالات رسیده از سوی بینندگان الف پاسخ داد.
 متن کامل پرسشها و پاسخ ها به شرح زیر است: معرفی مهمان ویژه الف:

*احمد توكلي ، متولد بهشهر، 1330
*ورود به دانشگاه شيراز در رشته برق و الكترونيك اخراج از دانشگاه به دليل فعاليت‌ دانشجويي - سياسي ضد رژيم پهلوي 1350
*4 سال حبس در زندان ساواك 1351- 1355  
*نماينده مردم بهشهر و عضو هيات رئيسه اولين دوره مجلس شوراي اسلامي
*وزير كار پيشنهادي شهيد رجايي به بني‌صدر 1359
*وزير كار و سخنگوي دولت در كابينه مهندس موسوي 1360
*استعفا از كابينه مهندس موسوي در اعتراض به سياست‌هاي دولتي‌گرايي در اقتصاد 1362
*تاسيس روزنامه رسالت 1364
*ورود مجدد به دانشگاه و اين بار تحصيل در رشته اقتصاد، دانشگاه شهيد بهشتي 1368
*نامزد ششمين دوره انتخابات رياست جمهوري و اخذ بيش از 4 ميليون راي در مقابل آقاي هاشمي رفسنجاني 1372
*ادامه تحصيل در انگلستان و اخذ درجه دكتري اقتصاد از دانشگاه ناتينگهام 1375
*تاسيس روزنامه تحليلي و نخبه‌گراي فردا 1376
*نامزد هشتمين دوره انتخابات رياست جمهوري با شعار عدالتخواهي و مبارزه با فساد و اخذ 4.5 ميليون راي در مقابل آقاي خاتمي 1380
*نگارش چند كتاب درسي در مقولات اقتصادي با موضوعات تورم در اقتصاد ایران ، روشهای جدید اقتصاد سنجی ، مالیه عمومی و نقش بهينه دولت در اقتصاد
*نماينده مردم تهران و رييس مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي از 1384 تاكنون
 فرصت طرح سوال پایان یافته است.  
 
سياوش سوال 1
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۱:۱۰:۰۰
اگر امكانش هست اقاي دكتر در ابتدا توضيحي درباره استعفايشان از كابينه آقاي ميرحسين موسوي بدهند و در اخر اين توضيح را بدهن كه استعفا از كابينه ايشان را واقعاً جزو افتخاراتشان مي دانند؟ (52147)
 
احمدتوکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۶:۱۵:۲۱
طي دهه 60 به ويژه اوايل اين دهه، دولت وقت قصد داشت بسياري از فعاليت‌هاي اقتصادي حتي تصدي‌هاي عادي توليدي خدماتي را دولتي كند. آقاي نخست وزير ، هم استدلالها و مخالفت‌هاي بنده به عنوان وزير كار را نمي‌پذيرفت. در سال 1362 روند دولتي كردن امور اقتصادي سرعت گرفته بود و من ديگر كاري براي جلوگيري از آن روند نادرست از دستم بر نمي‌آمد، دولت را نيز محل نزاع نمي‌دانستم چراكه معتقدم قوه مجريه بايد همگن و داراي عزم واحد باشد لذا از وزارت و دولت كناره‌گيري كردم تا دركاري كه اشتباه مي‌دانستم مشاركت نكنم و وقت و نيروها هدر نرود. يادآوري مي‌كنم در آن سالها (بر عكس سالهاي اخير) جو عمومي دولت به شدت تمايل به دولتي سازي فعاليت‌هاي اقتصادي داشت همچنانكه امروز بعضي‌ها گرفتار تفريط شده و مي‌خواهند همه فعاليت‌ها (حتي بخش‌هاي درمان و آموزش و تربيت بدني) را خصوصي سازي كنند. هم آن افراط غلط بود و هم اين تفريط. (52406)
 
سوال 2
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۱:۲۱:۲۲
سلام؛ شما به عنوان طراح و مدافع طرح تثبيت قيمت‌ها بگوييد اين طرح را چقدر موفق مي‌دانيد؟ بخصوص با توجه به تورم شدید موجود .
باتشکر (52152)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۳:۴۶:۱۸
در ارديبهشت 1383، مجلس ششم در آخرين روزهاي كاري خود، برنامه چهارم توسعه را تصويب كرد. ماده 3 آن مصوبه، مقرر مي‌داشت كه از ابتداي سال 84، فرآورده‌هاي نفتي در داخل كشور به قيمت فوب خليج‌فارس عرضه شود (بنزين: حدود ليتري 400 تومان و گازوئيل: حدود 300 تومان به قيمت آن روز). هدف همكاران مجلس ششم از آن مصوبه، مهار مصرف بنزين بود، چرا كه تصور مي‌كردند با 5 تا 20 برابر كردن يكباره قيمت سوخت، مصرف مهار مي‌شود، در حالي كه همه برآوردهاي علمي داخلي و خارجي نشان مي‌داد كه اجراي اين مصوبه تورم بسيار شديدي بر اقتصاد ايران تحميل خواهد كرد و شديداً به توليد و سرمايه‌گذاري ضربه خواهد زد.
از سوي ديگر، از اوايل دهه70 ، شركت‌هاي دولتي از نظر بودجه خودگردان شده بودند يعني در‌آمدها و هزينه‌هايشان را خودشان تعيين و تصويب مي‌كردند، به عبارت روشن، مستقل از بودجه عمومي دولت عمل مي‌كردند. اين مساله باعث شده بود كه اين شركت‌ها اغلب به خرج‌تراشي‌هاي زايد عادت كنند و به مساله صرفه‌جويي و بهره‌وري توجه نشان ندهند.
در تابستان 83 مجلس هفتم در شرايطي تشكيل شد كه قانون برنامه چهارم، پيشتر تصويب شده بود و قرار بود كه چند ماه ديگر قيمت بنزين و ديگر فرآورده‌هاي نفتي تا چندين برابر افزايش يابد؛ از سوي ديگر شركت‌هاي دولتي، نوروز هر سال با افزايش نرخ محصولات خود، هم از جنبه‌ي رواني هم عيني بر تورم مي‌افزودند. مجلس، در اولين هفته‌هاي كاري خود، براي پيشگيري از تورم جهشي بسيار شديدي كه از چندين برابرشدن نرخ بنزين و ديگر فرآورده‌هاي نفتي ايجاد مي‌شد، ماده 3 برنامه چهارم را حذف كرد و اختيار افزايش قيمت محصولات شش شركت بزرگ انحصاري دولتي را از آنها گرفت و به اين شركت‌ها (پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، ملي گاز ايران، آب و فاضلاب، برق ، مخابرات و پست) تاكيد كرد كه بدون ارايه استدلال و توجيهات اقتصادي و اجتماعي به مجلس، نبايد نرخ كالاها و خدمات خود را افزايش دهند و به‌جاي آن بايد بر بهره‌وري خود بيفزايند.
در واقع، مصوبه مجلس مبني بر حذف ماده 3 برنامه چهارم (كه اشتباها به طرح تثبيت قيمت‌ها مشهور شد) از شركت‌هاي انحصاري دولتي مي‌خواست كه از سال 84 به جاي آن كه هر سال هزينه ناكارآمدي و ريخت‌و‌پاش‌هاي خود را بر مصرف كنندگان و عموم مردم تحميل كنند، با حذف هزينه هاي غيرضروري و كاهش قيمت تمام شده محصولات خود، كارايي و بهره‌وري را افزايش دهند تا مجبور به افزودن بي‌حساب قيمت نباشند. در مورد بنزين و ديگر فرآورده‌هاي نفتي هم مجلس با طراحي تبصره 13 از دولت خواست كه با گسترش سريع حمل و نقل عمومي و گاز سوزكردن خودروها و اصلاحات متعدد ديگر، ابتدا با سياست‌هاي غير‌قيمتي، جايگزين نسبتا مناسبي براي خودروهاي شخصي فراهم كند (به قول اقتصاددانها كشش قيمتي تقاضاي بنزين را بالا ببرد) و بعد از اين كه شبكه حمل و نقل عمومي تا حد نسبتا مطلوبي توسعه پيدا كرد و سامان گرفت، به تدريج سياست‌هاي قيمتي (افزايش قيمت سوخت) اعمال شود.
در واقع مصوبه مجلس در حذف ماده 3 برنامه چهارم توسعه (كه به طرح تثبيت قيمت‌ها مشهور شد) قصد تثبيت قيمت‌ همه كالاها را نداشت، بلكه قرار بود از يك موج تورمي بسيار گسترده در سال 84 جلوگيري كند كه كرد. بعدها آمارهاي رسمي نرخ تورم نشان داد كه در سال 84، نرخ تورم نسبت به سال قبل از آن حتي كمتر هم شد. اما در سال 85 و 86 متاسفانه بر اثر رشد بيش از حد طرح‌ها و هزينه هاي عمراني از محل درآمدهاي نفتي و افزايش شديد نقدينگي، نرخ تورم افزايش يافته است.
درباره استدلالها و شواهد علمي پشتوانه قانون حذف ماده 3 برنامه چهارم، كتاب \"طرح مهار تورم\" توسط مركز پژوهشهاي مجلس منتشر شده كه متن كامل آن در وبگاه مركز قابل مشاهده و دريافت است. (52380)
 
سوال ذیل پاسخ دکتر توکلی به سوال 2
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۴۹:۵۷
با توجه به تعداد موافق و مخالف ابراز شده در سوال فوق،
قبول دارید که توضیحتان درباره نتایج طرح تثبیت قیمتها حداقل بینندگان این سایت (که معمولا باسوادتر های جامعه کاربران اینترنت هستند ) را نگرفت؟ (52694)
 
ر - ا و چند سوال مشابه سوال 3
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۱:۲۳:۱۷
با سلام و آرزوي توفيق الهي

چرا مجلس به ويژه جناب عالي و ديگر اصولگرايان در باره نقض مكرر قوانين از سوي رييس محترم جمهور عكس العمل مناسب نشان نداد؟مانند ادغام سازمان مديريت استانها در استانداريهایا مواردي از قبيل رشد نقدينگي 3 سال پي در پي فراتر از قانون برنامه جهارم،انحلال سازمان مديريت،بزرگ كردن شركتهاي دولتی (52154)
 
احمدتوکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۶:۱۵:۵۰
بررسي حقوقدانان طرف مشورت مركز پژوهشها نشان مي‌دهد اقدام رييس جمهور در انحلال سازمان مديريت غيرقانوني نبوده است گرچه بنده تغيير به اين شكل را مصلحت نمي‌دانستم. درباره رشد نقدينگي و بزرگ كردن شركتهاي دولتي با شما موافقم كه مجلس بايد با دولت قوي‌تر برخورد مي‌كرد و اجازه نمي‌داد ( و نبايد اجازه دهد) از محل ارزهاي نفتي، طرح‌هاي عمراني بيشتر اجرا كند (چرا كه نقدينگي را بالا مي‌برد و تورم‌زا است) من در زمان بررسي بودجه در هر سه سال اخير تلاش كردم جلوي اين كار را بگيرم . كمي هم توانستم تمايل نمايندگان براي افزايش بيشتر طرح‌هاي عمراني را كاهش دهم. اما متاسفانه كليت مجلس استدلال و خواهش اقتصاددانها را قبول نكرد و به افزايش طرح‌هاي عمراني و نتيجتا رشد نقدينگي و تورم راي داد. اميدوارم در سال‌هاي آينده مجموعه اقتصاددانان و نخبگان اهل سخن و قلم در فصل بودجه به ياري اقتصاددانان مجلس بشتابند تا بتوانيم به شكل موثر تري ميل موجود در برخي نمايندگان براي گسترش بي حساب طرح هاي عمراني را مهار كنيم. (52407)
 
رضوانی ،الموتی ، حسيني و...
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۱:۳۲:۱۸
سلام
چر از دولت نهم انتقاد مي‌كنيد؟مگر هر دو عالتخواه نيستيد و اصولگرا؟ دقيقا مشكل شما با دولت آقاي احمدي‌نژاد چيست؟ (52159)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۳:۲۵:۴۶
آقاي دكتر احمدي‌نژاد رويكردهاي بسيار درستي در عرصه‌هاي سياسي دارند. از جمله ساده‌زيستي، مردمگرايي، استفاده از شعاير انقلابي، دين-محوري، پركاري و همت بلند از آن جمله‌اند.
با وجود همه اين خوبي‌ها، دولت نهم برخي گام‌هاي نادرست در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي و مديريتي برداشته كه متاسفانه موفقيت‌اش را زير سوال برده است، نظير برداشت و هزينه بيش از حد دلارهاي نفتي كه در دو سال گذشته به بيماري هلندي و تشديد تورم انجاميده است.
بنده و دوستانم به عنوان خيرخواهان مشفق بارها سعي كرده‌ايم تا دولت را از اشتباهاتي كه مرتكب مي‌شود، پرهيز دهيم، چرا كه مي‌خواهيم كاميابي و توفيق بيشتر اين دولت را ببينيم. من فكر مي‌كنم كه نسبت به آقاي دكتر احمدي‌نژاد بسيار دلسوزتر و خيرخواه‌تر از كساني هستم كه در مقابل اشتباهات دولت سكوت مي‌كنند. (52381)
 
تعدادی سوال مشابه سوال 5
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۱:۴۸:۵۹
با سلام - فكر نمي‌كنيد مبارزه با مفاسد اقتصادي ديگر به فراموشي سپرده شده و اميدها به اجراي موثر آن به ياس تبديل شده است؟ مجلس هفتم براي مبارزه با فساد چه كرد؟ . (52160)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۳:۲۶:۰۴
با شما موافقم كه در مبارزه با فساد بسيار تعلل شده است. علت اين است كه اولا برنامه مشخصي براي اين كار وجود ندارد؛ دوم اين كه شبكه‌هاي فساد، قدرتمند و نهادينه شده‌اند، سوم اين كه مسوولان حاضر نيستند مبارزه با فساد و امتيازطلبي را از خودشان شروع كنند. البته وضع دولت از اين جهت بهتر است.
ما در ابتداي تشكيل مجلس هفتم، طرحي موسوم به «صيانت از مجلس » را ارايه كرديم كه بر اساس آن، نمايندگان موظف مي‌شدند كه هديه نگيرند و حاضر نشوند كه به هزينه‌ي بخش خصوصي يا دولتي يا شركت‌هاي خارجي، مهمان شوند. اما از اين طرح، در مجلس استقبال نشد و مسكوت ماند. در مقابل براي كميسيون‌هايي كه سفرهاي خارجي يا امتيازات بيشتري دارد برخي از نمايندگان سر و دست مي‌شكنند؛ اين واقعيت‌ها دردآور است و بازگو كردنش بيشتر اما چه بايد كرد؟
البته اگر منصفانه قضاوت كنيم، بايد به بهبود وضع در مجلس هفتم نسبت به قبل و به تلاش كميسيون اصل نود مجلس هفتم كه بي‌سر و صدا و بدون جنجال، جلوي بسياري از مفاسد اقتصادي را گرفت اشاره كرد. همين‌طور نبايد فراموش كنيم كه دولت نهم انگيزه و اراده‌اي قوي براي مبارزه با فساد دارد اما بايد تلاش خود را بيشتر متوجه علت‌ها كند.
ما طي 3 سال گذشته در مركز پژوهشها، تحقيقات مفصلي درباره ريشه‌ها و عوامل فساد انجام داده‌‌ايم كه دوازده مورد قانون‌گذاري جديد يا اصلاح قوانين موجود از آنها حاصل مي‌شود. يكي از اين دوازده مورد، الزام دادگاه‌ها به افشاي نام محكومان پرونده‌هاي فساد بود كه تصويب شد و در حال اجرا است.
ديگري قانون رسيدگي به دارايي مسوولان نظام بود كه متاسفانه در شوراي نگهبان رد شد. در اين باره هر چند كار خيلي سخت است اما نبايد مايوس شد و كنار كشيد بلكه بايد با سختي‌هاي اين راه جنگيد و جلو رفت. علاوه بر اين‌ها گزارش‌هاي تطبيقي فراواني از تجربة كشورهاي ديگر در مبارزه با فساد، توسط مركز پژوهش‌ها تدوين و منتشر شده است. (52383)
 
رضا سوال6
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۱:۵۳:۴۲
با سلام چرا لايحه جامع خدمات رساني به ايثارگران با بي توجهي نمايندگان روبرو شد؟ (52162)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۲۰:۰۳:۳۵
بنده شاهد بودم كه مجلس براي تقويت اين لايحه تلاش زيادي به عمل آورد. رويكرد مجلس براي بررسي و تقويت اين لايحه، اين موارد بود: شفاف‌شدن حقوق ايثارگران و تضمين استيفاي كامل اين حقوق، افزودن ملاحظات و نيازهاي فرهنگي، اجتماعي ايثارگران به اين لايحه، تلاش براي عدالت در گسترش چتر حمايتي براي ايثارگران وخانواده‌هايشان، تلاش براي تامين نظر اكثريت ايثارگران در تدوين اين قانون، پاسخ به خواسته‌هاي به حق و قديمي جانبازان از جمله شفاف و قانونمندشدن تعيين در حد جانبازي و محول كردن آن به ستاد كل نيروهاي مسلح و محدود كردن بنياد امور ايثارگران به ارايه خدمات و...

لازم است از تلاشهاي آقاي حسين فدايي، الياس نادران و فراكسيون ايثارگران مجلس در تدوين اين قانون ياد كنم. اميدوارم اجراي آن ايثارگران به خواسته‌هاي به حقشان برسند وتوانسته باشيم گوشه كوچكي از دین اين جامعه به اين عزيزان را ادا كرده باشيم. (52423)
 
خلاصه چندین سوال مشابه سوال7
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۲:۰۳:۱۸
علل تورم موجود را چه مي‌دانيد؟ چرا دولت و مجلس نتوانسته‌اند جلوي گراني را بگيرند؟ (52164)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۳:۲۶:۲۷
تورم دلايل مختلفي دارد از جمله: اقتصادي نبودن سرمايه‌گذاري‌هاي توليدي به دليل موانع و مقررات ضد توليدي موجود، فرهنگ مصرفي عموم مردم و نيز مسوولان كه از معيارهاي قناعت و صرفه‌جويي به‌دور است، بي‌انضباطي دولت در تدوين و اجراي بودجه‌ها، رشد اعتبارات بانكي و بي‌انضباطي بانكي واز همه موثرتر فروش ارزهاي نفتي براي اجراي طرح‌هاي عمراني بيشتر در ماه‌هاي اخير كه نقدينگي را رشد داده است. درباره اين‌كه چرا دولت و مجلس نتوانسته‌اند جلوي گراني را بگيرند، بايد گفت، مهار تورم، اولويت اول دولت نبوده و نيست. دولت، اجراي طرح‌هاي عمراني را از مهار تورم مهمتر مي‌داند؛ به همين دليل برخلاف توصيه اكثر كارشناسان اقتصادي، بودجه‌هاي عمراني را افزايش داده است كه اين كار، در كنار سياست‌هاي انبساطي پولي و بي‌انضباطي و فساد در سيستم، تورم شديد كنوني را سبب شده است.
متاسفانه نمايندگان مجلس هم كه اكثرا از شهرهاي كوچك هستند و ميل دارند كه در حوزه‌ي انتخابي‌شان، طرح‌هاي عمراني بيشتري اجرا شود، با اين رويكرد اشتباه دولت همنوا شده‌اند و به توصيه‌هاي مكرر اقتصاددانان در هنگام تصويب بودجه، مبني بر كاهش هزينه‌هاي عمراني دولت توجه نكرده‌اند. در واقع، اولويت اول دولت و مجلس در 5/2 سال گذشته، افزايش طرح‌ها و هزينه‌هاي عمراني بوده است نه مهار تورم.
بنده و هم فكرانم، مهمترين برنامه خود را براي مجلس هشتم تعيين «مهار تورم» به عنوان اولويت اول كشور و مجلس اعلام كرده‌‌ايم و قصد داريم مجلس و دولت را به اين سمت ببريم كه اول تورم مهار شود و پس از آن به اندازه توان و بودجه كشور، طرح‌ عمراني به اجرا گذاشته شود. (52385)
 
مهدي خراتیان سوال 8
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۲:۲۶:۲۸
علت مماشات بيهوده مجلس هفتم در برابر دولت نهم چه بوده است و چرا در بازه هايي از زمان شما در اين روند با جو عمومي مجلس همراهي کرديد؟ (52166)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۲۰:۰۵:۱۷
مجلس هفتم از ابتداي تشكيل‌، رويكرد پرهيز از تنش سياسي در جامعه را انتخاب كرد. در سال 83 كه مجلس هفتم آغاز بكار مي‌كرد جامعه ايران چندين سال تنش سياسي و جدل‌هاي سياستمداران را تحمل كرده و به نوعي دلزده بود. لذا مجلس هفتم تصميم گرفت بگومگو و مشاجره مسوولان را به صحنه رسانه‌ها نياورد و بر جو عمومي جامعه آرامش حاكم كند.

يادآوري مي‌كنم كه اين راهبرد كلي مجلس هفتم است و حتي زمان دولت سابق هم اجرا مي‌شد. بخاطرتان مي‌آورم كه دولت سابق با برخي ايده‌ها و طرح‌هاي مجلس هفتم به شدت مخالف بود: مانند كاهش نرخ سود بانكي يا جلوگيري از افزايش شديد قيمت بنزين. بجز مورد استيضاح وزير راه كه دلايل بي‌انضباطي اقتصادي داشت، مجلس در اغلب موارد با دولت سابق هم مدارا مي‌كرد.

درباره دولت فعلي هم يادآوري مي‌كنم با وجودي كه به رويكرد پرهيز از تنش و مجادله پايبند بود، در موارد زيادي جلوي دولت ايستاد.

راي ندادن به 4 وزير پيشنهادي دولت به دليل فقدان تجربه و تخصص مرتبط و نيز 3 بار راي عدم اعتماد به افراد معرفي شده براي وزارت نفت كه در مجلس شوراي اسلامي بي‌سابقه بود ، در همين مجلس اتفاق افتاد. همچنين به يادتان مي‌آورم كه مجلس هفتم 2 وزير از دولت نهم را استيضاح كرد، با اصرار فراوان قانون مديريت خدمات كشوري را بر دولت تحميل كرد، از انحلال شوراهاي عالي يا تغيير ساعت خدمت رساني بانكها و... جلوگيري كرد.

در اصلاح روش بودجه‌نويسي هم مجلس هفتم نقاط مثبت لايحه دولت را قبول و تصويب كرد (تبديل كردن تبصره‌هاي دايمي به قانون و حذف تبصره‌هاي دايمي) و نقاطي را كه صحيح نمي‌دانست اصلاح كرد (تجمع اختيار تخصيص بودجه دستگاهها و امور مختلف در دست وزرا)

همه اينها از سر مخالفت نبود، بلكه مجلس قصد داشت و دارد به دولت براي خدمت رساني بهتر كمك كند.

با شما موافقم كه شايد از بيرون تعامل دولت و مجلس به نظر مماشات بيهوده مجلس به نظر برسد اما شهادت مي‌دهم كه در درون مجلس،‌ نمايندگان اكثريت از روي خيرخواهي، برخوردي جدي با دولت داشتند در عين حال مراقب بودند كه برخوردشان با دولت، در جامعه غوغا و تنش ايجاد نكند البته شخصا معتقدم در برخي زمينه‌ها مجلس از اختيارات نظارتي‌اش درست و كامل استفاده نكرده است به ويژه سوال از وزرا و تحقيق و تفحص از دستگاههاي اجرايي. (52424)
 
مهدي خراتیان سوال 9
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۲:۲۹:۳۱
. به نظر شما علت پايين بودن سطح درک سيستمي عمده نمايندگان مجلس چيست و این روند (کم سوادي سيستمي نمايندگان) تا کي ميتواند ادامه داشته باشد؟ و تا کي هزينه بيدرايتي برخي از نمايندگان و مسئولان را مردم کم بضاعت و نخبگان دردمند بايد بپردازند؟ (52167)
 
احمدتوکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۶:۱۷:۰۵
با حفظ احترام نمايندگان فعلي و قبلي مجلس بايد عرض كنم، مجلس شوراي اسلامي «مجلس نخبگان» جامعه نيست بلكه «مجلس معتمدان» جامعه است.

براي حل اين مساله راه‌حل‌هايي وجود دارد از جمله اصلاح مجدد قانون انتخابات با هدف محدودكردن شرايط نمايندگي مجلس به افراد داراي تحصيلات و تجربه بالاتر است. كه اخيرا توسط مجلس فعلي تا اندازه‌اي انجام شد.

يك پيشنهاد ديگر كه همكارانم در مجلس ومركز پژوهشها ارايه كرده‌اند، برگزاري انتخابات از حالت شهري به حالت استاني است تا بجاي معتمدان شهرها،‌ نخبگان استان‌ها به مجلس راه‌يابند.

راه موثر ديگر، فعال شدن احزاب است تا نخبه‌گزيني سياسي به كمك احزاب انجام شود. روشن است كه اگر احزاب شناسنامه‌دار، از نظر مالي و فكري شفاف باشند و سيستم حساب پس‌دهي و پاسخگويي آنها به افكار عمومي فراهم شود، هم ورودي‌هاي مجلس از كيفيت بهتري برخوردار مي‌شود و هم كيفيت بحث‌ها وتصميم‌گيري‌ها در قوه مقننه ارتقا مي‌يابد. (52409)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۲-۰۷ ۰۹:۰۲:۵۸
نمی توان مثلا انتظار داشت که همه نمایندگان اقتصاد دان باشند تا در مورد یک طرح اقتصادی به طور منطقی رای دهند. به نظر من به جای قرار دادن شرط تحصیلات تکمیلی برای نماییندگان (که خود سوالات جدیدی در مورد سنجش اعتبار مدرک تحصیلی به وجود می آورد) شاید بهتر این باشد که ساختار تصمیم گیری در مجلس به گونه ای تغییر یابد که نقش کمیسیون های تخصصی و همچنین مشورت با متخصصان مطرح و مستقل از سیستم در روند ‍‍بررسی طرحها و لوایح پر رنگ تر شود. (59487)
 
احمد
۱۳۸۷-۰۲-۱۲ ۰۹:۰۶:۴۲
مستفاد از سخنراني آقاي دكتر كوشكي ، مجلس ما نه مجلس نخبگان است نه معتمدان. بخصوص در شهرهاي كوچك. مجلس ما مجلس مشهوران و متمولين است. (60766)
 
تعداد زیادی سوال مشابه سوال 10
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۲:۳۴:۰۲
چرا مجلس هفتم به سهميه‌بندي بنزين راي داد و آيا سهميه‌بندي موفق بود؟ (52168)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۳:۲۶:۴۳
آخرين پالايشگاه ساخته شده كشور در سال 76 به دست آقاي هاشمي رفسنجاني در بندرعباس افتتاح شد. از آن سال به بعد -يعني در طول هشت سال تصدي آقاي خاتمي- هيچ پالايشگاه جديدي ساخته نشد، اما ظرفيت خودروسازي كشور به شدت افزايش يافت، در نتيجه ايران به‌تدريج به وارد كننده بنزين بدل شد. در سال 85 مصرف بنزين به 74 ميليون ليتر در روز رسيده بود ولي توليد بنزين فقط 42 ميليون ليتر در روز بود و كشور ناچار به واردات 32 ميليون ليتر بنزين در روز بود و اگر اين روند ادامه مي‌يافت، در سال 86 مصرف كشور به 84 ميليون ليتر مي‌رسيد و واردات بنزين به 40 ميليون ليتر در روز افزايش مي‌يافت كه حتي امكان حمل و توزيع اين حجم بنزين وجود نداشت. دولت و مجلس سابق، راه صرفه‌جويي و مهار مصرف بنزين را، گران كردن فاحش و ناگهاني آن مي‌دانستند، در مقابل استدلال ما اين بود كه چون كشش قيمتي بنزين بر اساس مطالعات علمي انجام شده پايين است (يعني مصرف ‌كنندگان، به قيمت بنزين حساس نيستند و با افزايش‌هاي معمولي قيمت بنزين، مصرف آن كاهش نمي‌يابد)، لازم است به جاي افزايش فاحش و يكبارة قيمت، مصرف بنزين راموقتا با سهميه‌بندي محدود كنيم و در اين فاصله، شبكه حمل و نقل عمومي را با منابع صرفه‌جويي شده به سرعت توسعه دهيم و وسايل نقليه عمومي بنزيني را گازسوز كنيم تا به تدريج، مردم جايگزين مناسبي براي خودروي شخصي يا بنزين داشته باشند. بعدها هنگامي كه شبكه حمل و نقل عمومي، به طور رضايت‌بخش در دسترس عموم قرار داشت، به تدريج، يارانه بنزين را حذف كرد و قيمت آن را افزايش داد تا مردم در اثر افزايش قيمت، به تدريج به سوي استفاده‌ي گسترده‌تر از شبكه حمل و نقل عمومي هدايت شوند و مصرف بنزين كاهش يابد. اگر سهميه‌بندي در كار نبود، با توجه به قيمت‌هاي امسال، محتاج ده ميليارد دلار واردات بنزين بوديم. (52386)
 
تلفیق حدود 10 سوال مشابه
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۲:۳۹:۰۰

چرا هيچكدام از دولت‌ها و مجلس‌ها در اصلاح اقتصاد ايران موفق نمي‌شوند؟ آيا اصلا مي‌توان روزي را ببينيم كه مشكل تورم و مسكن و بيكاري و فساد در ايران حل شده باشد؟ (52169)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۳:۲۶:۵۸
علت اين كه مشكلات اقتصاد ايران به طور اساسي حل نمي‌شود، آن است كه هم دولت فعلي و هم دولت‌هاي گذشته، هيچ‌كدام الگو و برنامه اقتصادي روشن و درستي نداشته‌اند و اصولا به علم اقتصاد و مشورت اقتصاددانان بي‌توجهي كرده‌اند يا بي‌اعتنا به واقعيت‌هاي نهادي كشور، از الگوهاي وارداتي پيروي كرده‌اند. البته نبايد تصور كنيد كه اقتصاددانان، نسخه‌هاي شفابخش دارند كه مي‌‌تواند يك شبه اقتصاد ايران را متحول كند، ولي مي‌توان با استفاده هدفمند و واقع‌بينانه از علم اقتصاد، سياست‌ها و برنامه‌هايي براي ايران تجويز و اجرا كرد كه به تدريج مشكلاتي نظيرتورم، بيكاري و كمبود مسكن حل شوند. اصلاح اقتصاد ايران غيرممكن نيست اما در قدم اول، برنامه‌ها و سياست‌هاي صحيح و منسجم علمي، با توجه به واقعيت‌هاي بومي مي‌طلبد كه متاسفانه دولت‌هاي قبلي و فعلي نداشته‌اند. (52387)
 
تلفیق چندین سوال مشابه
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۲:۴۹:۴۳
مساله نظام هماهنگ پرداخت‌ها با وجود تبليغات وسيعي كه درباره آن شد، چرا در عمل اجرا نمي‌شود؟ (52170)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۳:۲۷:۱۶
قانون مديريت خدمات كشوري كه پس از 2 سال مطالعه و كارشناسي، امسال در مجلس به تصويب رسيد، جانشين قانون استخدام كشوري رايج خواهد شد و ابعاد بسيار وسيعي دارد. اين قانون، محدوده وظايف دولت در جامعه، نحوه خدمت رساني دستگاه‌هاي دولتي، حقوق ارباب رجوع و نحوه استيفاي آن، استخدام و نحوه پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان دولت، تقدم دو قشر ايثارگر يعني معلمان و پرستاران در پرداخت دستمزدها و حمايت از دريافتي بازنشستگان در برابر تورم‌هاي سالانه را مورد توجه قرار داده است. متاسفانه دولت در تصويب اين قانون همكاري فعال نداشت و در اجراي آن هم تعلل مي‌كند. يكي از مهم‌ترين وظايف قوه مقننه، تلاش براي متقاعد كردن دولت (با تشويق يا اجبار) به اجراي صحيح و دقيق اين قانون است؛ چنانكه در قانون بودجه 1387 در اين مسير قدم‌هايي برداشته شده است.
اين قانون، ديوان‌سالاري كهنه و مزاحم دولتي را روان و مدرن مي‌كند، تبعيض‌ها و اختلافات شديد و غيرعادلانه ميان حقوق كاركنان دولت را حذف مي‌كند، در موارد مناسب با سيستم «كارمزدي» بجاي «زمان مزدي» فعلي ، كارايي و عدالت پرداخت در دستگاه‌هاي دولتي را افزايش مي‌دهد و تبعيض‌هاي نارواي موجود ميان كاركنان رسمي و قراردادي و شركتي را از ميان برمي‌دارد. با اين همه بايد بدانيم كه اين قانون، پنج‌ساله و آزمايشي در نظر گرفته شده است تا ضعف‌هايش به تدريج شناسايي و برطرف شود. (52388)
 
معطوفا به پاسخ 12
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۲:۰۹:۴۲
چرا کارکنان مجلس شورای اسلامی باید با سایر کارکنان تفاوت داشته باشند؟تادر انتهای تبصره 1ماده 71قانون مدیریت خدمات کشوری آورده شود:تعیین همترازی پست های کارکنان اداری مجلس به عهده رییس مجلس خواهدبود.ویاچرا باید کارکنان دیوان محاسبات مجلس ازقانون مزبور مستثنی باشند ولی با کارکنان سازمان بازرسی کل کشور مثل کارکنان اداره کل ......استان...برخوردشود !؟آیا مرگ برای همسایه خوب است!؟آیا درمجلس به هنگام تصویب استثا های مزبور عدالت در مجلس وجود داشته است؟نقطه چین مطلب ازبنده بوده وربطی به سایت عزیز الف ندارد (52702)
 
محمد رضا ، ن - سوال 13
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۲:۵۶:۲۶
از شما نقل شده است كه گفته‌ايد كشتي اقتصادي دولت نهم قطب‌نما ندارد. منظور شما از اين جمله چه بوده است؟ (52175)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۱۳:۲۷:۴۲
متاسفانه اين حرف درست است. من با كه دولت فعلي به نصايح اقتصاددانان دلسوز، اغلب بي‌اعتنايي مي‌كند و در فقدان برنامه‌ي مشخص، با انگيزة خيرخواهانه، گاهي تصميم‌هاي متناقض مي‌گيرد. تغيير ناگهاني و شديد تعرفه‌ها و حقوق گمركي برخي كالاها از جمله شكر و روغن، با رويكردهاي ضد فساد اين دولت كاملا ناسازگار است؛ همين‌طور استفاده بيش از حد از ارزهاي نفتي كه به بيماري هلندي و واردات كالاهاي مصرفي نظير ميوه منجر شده است، با رويكرد درست دولت مبني بر حمايت از توليد و اشتغال‌زايي مغايرت دارد.
تغييرات بي‌جهت و متناقض در سياست‌هاي اقتصادي، واقعيت تلخي است كه نمي‌توان آن‌را انكار كرد. به جاي انكار اين موضوع، همه بايد تلاش كنيم تا به دولت محترم بقبولانيم كه به برنامه اقتصادي درست نياز دارد و منتقدان، الزاما بدخواه دولت نيستند. (52389)
 
سوال14 ahmad
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۳:۰۲:۳۶
آقای توکلی جنابعالی به عنوان یک اقتصاددان به یک جوان مثل بنده برای اینکه بتوانم از اندک پولی که دارم بهینه ترین سود را در اندک زمان یا یک سال از سیستم اقتصادی کشور حاصل کنم چه کانال سرمایه گذاری را در حال حاضر پیشنهاد می کنید تا اندک پولم در بانک نخوابد و بهره اقتصادی داشته باشد؟بورس.اوراق قرضه.اوراق مشارکت .یا هر کانالی که بتوانم سود بیشتری را داشته باشم و به اقتصاد کشور هم کمک کنم را بفرمایید؟یا پیشنهاد میکنید در خارج از کشور سرمایه گذاری کنم خواهشمند است باز نوع کانال مورد استفاده را برای جوانی با شرایط بنده بفرمایید.خواهشمند است بیشتر توضیح دهید.ممنونم (52176)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۱ ۲۰:۰۶:۱۲
توصيه مشخص ام اين است كه پولتان را در داخل ايران سرمايه‌گذاري كنيد. اگر با نيت كمك به هموطنان بيكار و كسب سود حلال در داخل كشور سرمايه‌گذاري كنيد ان شاء ا... خدا هم به همت و نيت خير و سرمايه شما بركت عطا مي‌فرمايد.

هر چند خريد سهام در بورس كار مثبت و قويا قابل توصيه‌اي است، اما اگر توانايي مديريت و كارآفريني داريد، سرمايه‌گذاري در كسب و كارهاي توليدي حداقل براي كشور مطلوب‌تر است. مي‌دانم كه توليد در ايران با موانع و مشكلات بسياري مواجه است. اتفاقا ما درمجلس تلاش داريم نهضت رفع موانع توليد و سرمايه‌گذاري ايجاد كنيم و گامهايي هم برداشته‌ايم. پايمردي و توليدكنندگان پر تلاش كشور در مبارزه با مشكلات توليد به ما قوت قلب مي‌دهد تا با همت بيشتري تكليف‌مان را در تسهيل قوانين و مقررات ناظر به توليد انجام دهيم.

درباره نوع كسب و كار، نظري نمي‌دهم چون به تخصص وعلاقه و نقاط قوت و فرصت شما بستگي دارد. در ايران خوشبختانه شركتهاي تخصصي مشاوره مديريت و سرمايه‌گذاري هستند كه مي‌توانيد در اين باره از خدمتشان بهره‌بگيريد. موفق باشيد. (52425)
 
اسماعيل سوال15
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۳:۱۱:۴۱
1- آيا از شرايط اقتصادي ملت خبر داربد؟ آيا از واقيعت هاي اقتصادي خبر داريد؟ آيا قادر به تصور وضعيت معيشت مردم هستيد؟
2- من يك جوان 30 ساله با مدرك كارشناسي ارشد برق و رتبه اول از دانشگاهاي دولتي معتبر در يك مركز دولتي خوب ماهيانه 650 هزار تومان نهايتا و با حدود 50 ساعت اضافه كاري فعلا مي گيرم. ماهي 400 هزار تومان هم كرايه خانه ميدهم و 60 هزار تومان هم قسط وام ازدواج لطفا بفرماييد بقيه را چگونه هزينه كنم كه كفاف من و همسرم را بدهد؟
3- شمايي كه منتقد جدي و صريح اقاي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري (سه دوره قبل) بوديد و با مطالب علميتان عملكرد وي را نقد مي كرديد و ادعاي اگاهي از علم اقتصاد داشتيد و داد سخن داده بوديد. پس چه شد؟
4- لطف كنيد و سخنان و نقدها و راهكارها و وعده هايتان را مجددا مرور كنيد! من هر چند در ان سالها نوجوان بودم ولي هنوز چهره و لحن كلام شما را در ذهن دارم. پس چه شد؟
5- من چيز زيادي از اين دنيا نمي خواهم. فقط ارزو داشتم زندگي ساده و البته با ارامشي را داشته باشم و براي رسيدن به آن با همه توان تلاش كرم و 20 سال از عمرم را فقط و فقط درس خواندم. چه اشتباهي! فقط داشتان روزي 2 ساعت فراغت براي رسيدن به كمال انساني مي خواستم وحالا دريغ از دقيقه اي!
6- روزي را مجسم كن كه در درگاه حضرت حق ايستاده اي و بايد جواب من و امثال من را بدهي. اگر جواب داري كه ادامه بده وگرنه يه فكري براي خودت بكن. البته مطمئنم كه به ان روز ايمان داشته اي و لي ايا هنوز هم داري؟ (52181)
 
احمد توکلی
۱۳۸۷-۰۱-۱۷ ۱۵:۱۶:۲۸
پاسخ بند 1 – من براي تماس نزديك با مردم و اطلاع از وضع بازار و قيمت‌ها گاهی اوقات مايحتاج منزلم را شخصا خريداري مي‌كنم تا در معرض دردل و حرفها و شكايت‌هاي مردم باشم. بايد اعتراف كنم طبقه پايين‌تر از متوسط و فرودست جامعه از نظر معيشتي به شدت تحت فشار هستند به ويژه در شهرهاي بزرگ كه اجاره خانه‌ها بيداد مي‌كند.

پاسخ بند 2و 5: ظريفي گفته است: «زندگي سخت نيست، سختي زندگي است». من چند سالي كه از شما جوانتر بودم به زندان ساواك افتادم و براي 4 سال از همسرم دور بودم و بزرگ شدن پسر اولم را نديدم. شكنجه‌هاي جسمي و روحي ساواك بخشي از مشكلات بود و بي‌اطلاعي از وضع زندگي همسر و فرزندم بخشي ديگر.

تازه مشكلات من در برابر مبارزين و ايثارگران نستوهي كه همه زندگي و خانواده‌شان را فداي اسلام و كشور كردند، هيچ است.

از اسفند 1355 كه از زندان آزاد شدم تا سال 1370 كه صاحب‌خانه شدم 16 بار اسباب كشي كردم. نمي‌خواهم بگويم مشكلات شما كم است اما مي‌خواهم يادآوري كنم كه مي‌توان با مثبت‌انديشي و روحيه مردانه، مبارزه با ناملايمات را لذتبخش كرد. البته مقاومت و تحمل مظلومانه و ايثارگرانه شما رافع تلاش مسوولان براي حل مشكلات كشور نيست.

پاسخ بند 2 و 3: نماينده قدرت اجرايي ندارد و در مجلس ما تشكل‌هاي فعال وموثري وجود ندارند تا بوسيله آنها اهداف را پيش ببريم. با وجود اين محدوديتها من در حد توانم سعي كردم جلوي اشتباهات دولت در دامن زدن به نقدينگي و تورم را بگيرم و برخي خواسته‌هاي به حق مردم و يا مصالح عمومي را اقامه كنم. البته از اثربخشي تلاشهاي خودم در اين 3.5 ساله نمايندگي راضي نيستم و گاهي مردد مي‌شدم كه براي مجلس هشتم نامزد شوم اما اكثر دوستان و مشاورانم مرا به استقامت و ادامه راه تشويق كردند. حل مشكلات كشور خيلي سخت است، مهم اين است كه مايوس نشويم و اميد و توكل‌مان را از دست ندهيم.

پاسخ بند 6: براي من دعا كنيد و البته روحيه نصيحت مسوولان كشور را هم حفظ كنيد. خداوند ما را به راه راست هدايت كند و بما قدرت عطا فرمايد تا بتوانيم در راه راست حركت و استقامت كنيم و نلغزيم. (52426)
 
سوال 16 amin
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۳:۱۵:۰۶
با سلام؛
می خواستم نظرتون رو راجع به وجود رانتهای(اطلاعاتی- مالی) در جمهوری اسلامی و ارتباط آنها با بعضی از منتخبین و آقایان و آقازاده های با نفوذ در بدنه نظام بدونم (52184)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 16
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۰۹:۵۴:۵۶
وجود رانتهاي اطلاعاتي – مالي را نمي‌توان كتمان كرد. البته در اين باره، شايعات معمولا بيشتر از واقعيت‌ها هستند و نقش ضدانقلاب را در توليد و ترويج اين شايعات نبايد ناديده گرفت.
بنده شخصا هر جا درباره رانت‌ها با شواهدي روشن به اطمينان برسم، از طريق قوه قضائيه و مجلس اقدام مي‌كنم. بارها بخاطر اين كار به دادگاه هم احضار شده‌ام.
در 5/3 سال اخير هم بارها از طريق مجلس بي‌سرو صدا عليه رانتهاي اطلاعاتي اقدام كرده‌ايم. ان شاء ا... با اجراي قانون سياست‌هاي كلي اصل 44 و قانون مديريت خدمات كشوري، اقتصاد ايران چندگام بلند به سمت شفافيت و حذف رانت‌هاي اطلاعاتي بر مي‌دارد. بخش‌هاي زيادي از اين دو قانون به انحصار زدايي ، تضمين رقابت و شفاف‌سازي اطلاعات اختصاص دارد. (52451)
 
سوال 17
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۳:۱۸:۰۶
ُسلام، آقای دکتر، جنابعالی قبل از نمایندگی نسبت به مفاسد کارگزاران خیلی معترض بودید و برخورد جسورانه و فعالی داشتید، ولی در دوره نمایندگی بنظر منفعل و محافظه کار شدید، مثلا از آن همه نامه سرگشاده که به سران قوا می نوشتید و افشاگری های شجاعانه هیچ خبری نیست، چرا؟
البته الان دوباره کمی فعال شده اید! (52185)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 17
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۰۹:۵۵:۲۰
در موضع مسووليت و نمايندگي مجلس بايد بيشتر كار مي‌كردم تا حرف بزنم. در اين مدت موفق شديم جلوي چند قرارداد مهم داخلي و خارجي كه مرتبط با فساد مالي بود را بگيريم. درباره قانونگذاري ضد فساد هم ، 12 طرح و لايحه آماده كرده‌ايم كه افشاي محكومان پرونده‌هاي فساد تصويب شده و در حال اجرا است، طرح رسيدگي به دارايي مقامات و مسوولان نظام (گسترش اصل 142 به مديران نظام) متاسفانه در شوراي نگهبان رد شد و در حال پيگيري براي احياي آن هستيم. طرح صيانت مجلس از فساد متاسفانه در مجلس هفتم با مقاومت‌هايي روبرو است و هنوز علي‌رغم گذشت 3 سال، اعلام وصول نشده است. متن كامل آنرا در زير همين نوشته مي‌گذارم، شما كه دغدغه عدالتخواهي و مبارزه با فساد داريد خواهش مي‌كنم دريافت و منتشر كنيد و مجلس هفتم را تحت فشار بگذاريد تا اين طرح‌ را اعلام وصول و تصويب كند. علاوه بر اينها با تشكيل كار گروهي شامل تعدادي حقوقدان و اقتصاددان و با كمك تعدادي از نمايندگان مجلس، حدود 8 طرح براي مقابله ريشه‌اي با مفاسد اقتصادي در مركز پژوهشها آماده كرده‌ايم و اميدواريم در فرصت باقي‌مانده از عمر مجلس هفتم آنها را در دستور قرار دهيم و هر چقدر كه ماند در دستور مجلس هشتم قرار گيرد. (52452)
 
سوال 19
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۳:۳۳:۵۹
سلام علیکم
چرا مساله بيكاري در ايران حل نمي‌شود؟ به نظر شما حل مشكل بيكاري در ايران اصولا قابل حل است؟ (52191)
 
سوال 20
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۳:۴۴:۲۹
آقای دکتر شما در زمان دولت های قبل مخالف آغاز طرح های عمرانی بی توجیه و پشتوانه بودیدو در این مجلس نیز این شعار را سر می دادید حال آیا برای نمومه در ارتباط با پالایش طرحهای پیوست یک قانون بودجه کاری صورت داده اید؟ (52197)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 20
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۴:۳۰:۱۶
براي مهار ميل شديد دولت به آغاز طرح‌هاي عمراني جديد و ايجاد نظم و منطق در شروع و اجراي طرح‌هاي عمراني (با توجه به محدوديت بودجه و آثار تورم‌زاي اجراي طرح‌هاي عمراني بيشتر از ظرفيت كشور)، ما چند كار مهم در فصل اخير بودجه انجام داديم:
حذف تبصره 19 لايحه بودجه سال 85 براي تنظيم ومهار رشد بي‌رويه طرح‌هاي عمراني
همچنين پيشنهاد تشكيل كار گروهي 6 نفره شامل 4 نفر از دولت و 2 نفر از مجلس براي اولويت‌بندي طرح‌هاي عمراني وحذف طرح‌هاي عمراني كه توجيه فني – اقتصادي كافي ندارند و يا مطالعه شده نيستند. اين پيشنهاد متاسفانه با مخالفت تعدادي از نمايندگان و تحريك انگيزه‌هاي محلي و بومي نمايندگان اين پيشنهاد راي نياورد.
براي بودجه سال آينده نيز جداولي كه دولت تقديم كرده بود، تركيبي از طرح‌هاي عمراني بود كه مطالعه شده بودند و يا فاقد مطالعات اوليه بودند، با استدلال و اصرار، اين بار نمايندگان قبول كردند كه طرح‌هاي عمراني كه هنوز مطالعات اوليه‌شان كامل نشده را جدا كنيم و براي آنها فقط بودجه مطالعاتي بگذاريم تا از كلنگ زدنهاي بي‌مطالعه جلوگيري كرده باشيم. (52473)
 
احسان سوال18
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۳:۵۰:۰۳
آقای دکتر آیا بت این جمله که مردم در انتخابات ریاست جمهوری قبل ، یک نه بزرگ به نخبگان طرفین گفتند موافقید؟ (52189)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 18
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۰۹:۵۶:۰۸
خير، موافق نيستم! در انتخابات اخير مردم آقاي احمدي‌نژاد را فردي تحصيل كرده و داراي سوابق اجرايي يافتند كه شعارهاي مبارزه با فساد و اقامه عدالت مي‌دهد و مي‌تواند به اين شعارها عمل كند.
اميدوارم و بايد همه تلاش كنيم تا مردمي كه به آقاي احمدي‌نژاد راي دادند، به نتيجه‌اي كه از راي‌شان انتظار داشتند، برسند و خداي نكرده مايوس نشوند. (52453)
 
سعید علوی سوال 21
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۳:۵۹:۴۰
با سلام و عرض ارادت:
به طور کلی چقدر می توانید از عملکرد مجلس هفتم دفاع کنید؟
متشکر (52201)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 21
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۰۹:۵۹:۴۳
عملکرد مجلس هفتم واجد ضعفها و قوتهایی است که بطور خلاصه از این قرارند:

دستاوردها و نقات قوت در عملكرد مجلس هفتم :
1 – کاهش فاصله‌ ميان مردم و مسوولان، نزديكي هر چه بيشتر با مردم و لمس مشكلات عمومي از نزديك.
2 – پرهيز از تنش‌هاي بي حاصل سياسي با ساير قوا و تلاش برای حفظ آرامش جامعه .
3 – حمایت قاطعانه از حقوق ملی در عرصه بین المللی بویژه در امر فناوری هسته ای.
4 – پاسخگويي فوري به خواسته‌هاي به حق برخي اقشار جامعه (نظير دو برابر كردن مستمري خانواده‌هاي بي‌سرپرست كميته امداد امام خميني در سال 83 و...) .
5 – تلاش براي برخورد با مفاسد اقتصادي بزرگ و شروع كار از درون قوه مقننه.
6 – حمايت از توليدكنندگان داخلي و تلاش براي رفع موانع توليد و سرمايه‌گذاري .
7 – تلاش براي حذف تشريفات زايد و پرهزينه و حذف امتيازها و رانت‌هاي قانوني براي نمايندگان مجلس و مديران عالي‌رتبه .
8 – پيشگيري از افزايش يكباره قيمت بنزين به سطح قيمتهاي جهاني و تثبيت قيمت كالاها و خدمات شركت‌هاي بزرگ دولتي در سال اول برنامه چهارم(1384).
9 – طراحي و تصويب تبصره 13 قانون بودجه به منظور گسترش حمل ونقل عمومي در سراسر كشور و مكلف كردن دولت به اينكه قبل از گسترش حمل و نقل عمومي و سهولت در دسترسي عموم به خدمات مطلوب حمل و نقل شهري و بين‌شهري ، قيمت بنزين را افزايش ندهد.
10 – گسترش بيمه هاي اجتماعي از جمله الزام دولت به گسترش خدمات پزشك خانواده و نظام ارجاع براي همه روستاييان .
11 – طراحي و تصويب قانون سياستهاي كلي اصل 44 و تعيين وظايف و نقش دولت در اقتصاد ؛ انحصارزدايي از فعاليت‌هاي اعضاي شركتهاي دولتي و نهادها و بنيادهاي شبهه دولتي ، واگذاري تصدي‌هاي دولتي (بجز آموزش ، درمان و تربیت بدنی) به بخش خصوصي و....
12- اصلاح قانوني ساختار ديوانسالاري و بوروكراسي پيچيده اداري و نظام پرداخت ناعادلانه موجود با اصلاح لايحه و تصويب قانون مديريت خدمات كشوري در سال 1386 .
13 – ياري گرفتن از مراجع علمي،‌ دانشگاهي ، پژوهشي در تصميم‌گيري‌ها از طريق مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي.
14 – طراحي وتصویب قانون تسهيل ازدواج جوانان . این قانون دولت را مكلف به برقراري تمهيدات فرهنگي و مالي براي ازدواج جوانان كرده است.

نقاط ضعف مجلس هفتم
1 – ضعف‌ استفاده از سازوكارهاي نظارتي
نمايندگان هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي به حد كافي و موثري از ابزارهاي نظارتي خود به ويژه امكان تحقيق و تفحص و نيز سوال از وزرا استفاده نكرده اند . مجلس هشتم بايد امكان نظارت موثرتر بر عملكرد قوه مجريه و پاسخگويي سريعتر به تظلمات قانوني از طريق كميسيون اصل 90 را فراهم آورد.
2 – ادامه امكان بده بستان و زدو بند با دستگاه‌هاي اجرايي
با وجودي كه مجلس هفتم نسبت به دوره قبلي خود از نمايندگان پاكدست ‌تري برخوردار بود، اما رويه ناهنجار به ارث رسيده يعني وابستگي برخي نمايندگان به برخي دولتمردان و دستگاه‌هاي اجرايي در مجلس هفتم نيز ديده مي‌شد به طوري كه اعمال نفوذ دولت در قوه مقننه كه در دوره‌هاي قبلي مجلس شروع و به تدريج رويه شده بود، در مجلس هفتم نيز مشاهده مي‌شود.
مجلس هشتم بايد به طور اساسي با رويه وامدار شدن نمايندگان به قوه مجريه و ثروتمندان بخش خصوصي به شدت برخورد كند و هرگونه دعوت به سفر يا تقديم هديه از طرف اشخاص ثروتمند و ذينفوذ و همينطور شركتهاي دولتي و خصوصي به نمايندگان مجلس اكيدا ممنوع شود و متخلفان به شكل بازدارنده اي مجازات شوند
3 – اجازه به دولت براي هزينه‌كردن زيادتر از ظرفيت كشور
همه دولتها علاقمندند براي خدمت بيشتر به مردم، طرح‌هاي عمراني بيشتري اجرا كنند. دولت فعلي نيز كه مشتاق خدمت بيشتر و برطرف كردن آثار محروميت از كشور است، مكررا از مجلس هفتم خواسته تا بودجه‌هاي عمراني را افزايش دهد. اين درخواست اگر چه صادقانه و خالصانه بوده باشد، اما ازآنجاكه در اغلب موارد متناسب با توانايي جذب اقتصاد ملي نيست ، به رشد ناهنجار نقدينگي و ابتلاي كشور به بيماري هلندي و نهايتا تورم منجر شده است. در اين جهت متاسفانه بسياري از نمايندگان مجلس نيز مانند دولت به هشدارهاي اقتصاددانان بي توجهي كردند و بيشتر از حد مجاز بر هزينه هاي عمراني كشور افزودند.


مجموعا باید بگویم مجلس هفتم تلاش زیادی کرده است اما از نظر اثر بخشی ایت تلاشها شخصا راضی نیستم و باید تلاش کنیم آثار قوانین مصوب در جامعه ملموس تر باشد (52454)
 
سوال 22
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۴:۱۱:۱۲
با سلام
نميدونم اينجا جاش هست يا نه! اما ميخوام صدايم را بشنويد. من دانشجوي دانشگاه علامه بودم. دانشگاهي كه احساس ميكنم رخوت و كسالت سراسرش رو فراگرفته. از استادها گرفته تا رئيس دانشكده تا رئيس دانشگاه. روابطي كه تو اين دانشگاه تعريف شده مثل تار عنكبوت ميمونه. اميدوارم به زودي مگسها و پشه هاش و خفه كنه، چون اگه بزرگتر بشه اونوقت ديگه نميشه جلوش و گرفت.
حتما همه كشور اينطوريه. شما با چه اميدي كار ميكنيد. آيا خود شما هم ريشه در اين مافيا داريد؟
اين نامه رو كسي مينويسه كه به احمدي نژاد رأي داده، و ولايت فقيه رو قبول داره. اما يواش يواش دارم به همه چيز شك ميكنه. بعضي وقتا فكر ميكنم بد نيست آمريكا بياد و كاسه كوزه اينا رو به هم بريزه تا بيشتر آبروي اسلام و نبردن.
و الا بعد يه مدت بايد به اسلام هم شك كرد. (52204)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 22
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۴:۳۰:۵۱
به عنوان يك دولت به شما پيشنهاد مي‌كنم با قران و ذكر الهي مانوس‌تر باشيد. ذكر خدا دل را آرامش مي‌دهد. با دل و ذهن آرام بهتر مي‌توانيد راه درست را تشخيص دهيد. در اوج ناملايمات و ناهنجاري‌ها مي‌توان با مثبت‌انديشي و توكل به خدا نيرو گرفت و به جنگ ناملايمات رفت. (52474)
 
احسان- زاهدان سوال23
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۴:۲۰:۰۳
با سلام و خسته نباشید
حضرتعالی علی رغم ارایه گزارش در مورد اثرات تورمی بودجه 87 کار خاصی که بتواند نمود بیرونی ومثبت داشته باشد انجام ندادید آیا نمی توانستید بهتر عمل کنید ؟
(52206)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 23
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۴:۳۱:۲۸
در لايحه بودجه سال 87، دولت براي اجراي طرح‌هاي عمراني 24 هزار ميليارد و دويست ميليون تومان براي اجراي طرح‌هاي عمراني پيشنهاد داده بود كه مستلزم برداشت 13 هزار ميليارد تومان ازحساب ذخيره ارزي بود.
اين در حالي است كه در سال 86 طبق گزارش دولت حدود 14 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني جذب مي‌شود.
ما پيشنهاد داديم كه با اولويت‌بندي طرح‌هاي عمراني و حذف طرح‌هاي جديد حداقل 5 هزار ميليارد از طرح‌هاي عمراني كاسته شود.
اما متاسفانه اين پيشنهاد اقتصاددانان مجلس در صحن مطرح نشد.
البته توانستيم با تفكيك طرح‌هاي عمراني مطالعه نشده، جلوي آغاز آنها را بگيريم (پاسخ سوال 20 را ببينيد)
مجموعا بايد بگويم متاسفانه دولت محترم تمايل بسيار زيادي به اجراي طرح‌هاي عمراني دارد و اين كار از مهار تورم مهمتر مي‌داند و به هشدارهاي خيرخواهانه اقتصاددانان درباره رشد نقدينگي و ابتلاي اقتصاد ايران به بيماري هلندي توجه كافي نمي‌كند در اين ميان انضباط مالي، هم خوب رعايت نمي‌شود. دولت هم نقطه ضعف مجلس يعني تمايلات محلي و بومي نمايندگان را فهميده و با تحريك انگيزه‌هاي بومي نمايندگان، از تاثير هشدارهاي ما براي مهار هزينه‌هاي عمراني و پيشگيري از تورم و بيماري هلندي مي‌كاهد.
باور بفرماييد براي مهار هزينه‌هاي عمراني در بودجه اين چند سال هر چه از دستمان بر مي‌آمد انجام داديم اما قانع كردن نمايندگان براي صرفنظر كردن از اجراي طرح‌هاي عمراني جديد در حوزه‌هاي انتخابيه‌شان خيلي سخت است و در عين حال آقاي رييس جمهور هم دايم در سفرهاي استاني توقعات جديد براي مردم ايجاد مي‌كنند.
در اين شرايط، ماندن و استقامت براي مهار هزينه‌هاي عمراني دولت و واردكردن دولت به انضباط مالي كار بسيار مشكلي است. اميدوارم با كمك اقتصاددانان و دانشگاهيان و گروه‌هاي فكري بيرون مجلس، دوره آتي مجلس در اين راه موفق‌تر عمل كند. (52475)
 
سید علی مهدی زاده سوال 24
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۴:۲۶:۵۱
باعرض سلام خدمت آقای دکتر!
در مورد مرکز پژوهشهای مجلس این مرکز به چه روش و با چه متدهایی پژوهشها و تحقیقات خود را انجام می دهد و تا چه حد در مجلس و نظرات نمایندگان اثرگذار بوده است... (52207)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 24
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۴:۳۱:۵۰
دكتر توكلي: مركز پژوهشها 2 كار اصلي و دايمي دارد:
1 – اظهارنظر كارشناسي درباره طرح‌ها و لوايح در دستور
2 – جمع‌آوري و تدوين اطلاعات و پژوهشهاي سفارش شده از طرف هيات رئيسه ، كميسيونها يا نمايندگان محترم
كار اصلي مركز بيشتر جمع‌آوري پژوهشهاي معتبر و يا نظر اجماع نخبگان و پژوهشگران كشور در موضوعات سفارش شده از طرف مجلس و تقديم آنها به نماينده يا كميسيون سفارش دهنده است.
درباره ميزان تاثيرگزارش‌هاي مركز نمايندگان اقليت و اكثريت، خوشبختانه فارغ از گرايش‌هاي سياسي، عمدتا راضي هستند. (52476)
 
سوال25
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۴:۳۲:۵۵
در حال حاضر، مناطق محروم در جذب بودجه و اجراي طرح‌هاي عمراني و توسعه‌اي مشکل داشته و نسبت به استان‌هاي برخوردار، رشد اقتصادي کمتري دارند. متأسفانه در مجلس هم، بيشتر لابي‌گري و روابط حاکم است و براي تصويب قوانين، نظرات کارشناسي و کميسيون‌هاي تخصصي در حاشيه قرار دارد. با اين حساب، مناطق محروم از اهرم‌هاي قدرت کمتري براي جذب منابع برخوردارند و به عينه مي‌بينيم که در روند توسعه، نسبت به مناطق توسعه يافته‌تر کشور، عقب مانده‌اند. شما چه راهکاري براي توسعه‌ی متوازن و رفع محرومیت در نظر داريد؟ (52215)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 25
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۴:۳۲:۱۱
در سالهاي اخير براي كاهش فاصله ميان مناطق محروم و برخوردار، بودجه‌ ويژه‌اي بنام بودجه توازن منطقه‌اي در لوايح بودجه در نظر گرفته مي‌شود كه به تصويب مجلس هم مي‌رسد.
اصولا يكي از اثرات خوب سفرهاي استاني رييس جمهور محترم به اقصي نقاط كشور همين نكته است كه شبكه تزريق اعتبارات به دوردست‌ها هم برسد و ساكنان آنجا هم در بالاترين رده اجرايي، گوش شنوا براي گفتن مشكلاتشان پيدا كنند. اين جنبه سفرهاي استاني بسيار درست و قابل دفاع است البته به شرطي كه دولت محترم هنگام بستن بودجه به محدوديت منابع هم توجه كندو متناسب با توان كشور از حساب ذخيره ارزي برداشت كند و البته در سفرهاي استاني وعده‌هاي مطالعه نشده يا بدون ملاحظات قانوني ندهند. (52477)
 
علیمردانی - دانشگاه آزاد رودهن
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۵:۰۰:۳۱
جناب دکتر توکلی
اولا شما که به حزب اعتقاد دارید چرا خودتان حزب نزده اید و در هیچ حزبی نرفته اید؟
ثانیامی شود بگویید هزینه های این سایت چقدر است و هزینه هایش را از کجا می آورید؟

خواهشا هردو را کامل و صریح جواب دهید-مثل بعضیها کلی گویی و لفافه نباشد. (52224)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 26
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۴:۳۴:۴۶
احزاب در كشور ما بستر اجتماعي لازم را ندارند و بعضا توسط دولتمردان تقبيح مي‌شوند. همين شب گذشته در يكي از بخش‌هاي خبري كاركرد احزاب را قدرت‌طلبي و امتيازگيري معرفي مي‌كرد كه البته نادرست است. هر چند قبل از اين هم وجود احزاب را ضروري مي‌دانستم ولي در اين سه سال من ضررهاي فقدان احزاب در ساختار تصميم‌گيري در مجلس را كاملا حس مي‌كنم. احزابي كه هدف و آرمان مشخصي داشته باشند، به مردم هنگام انتخابات وعده دهند و بعدا درباره عملكردشان در مجلس يا دولت پاسخ دهند.
بديهي است احزاب بايد منابع مالي شفاف و مردمي داشته باشند و اين تجربيات بعد از انقلاب كه احزابي دولت ساخته فعال شده‌اند، سوء تفاهم و سوء ظن تاريخي ملت ايران به احزاب را بيشتر كرده است.
من خودم حزبي تاسيس نكرده‌ام چرا كه پشتوانه مالي سنگين مي‌خواهد. البته كساني حاضر بودند و هستند كمك كنند ولي اين كمك‌ها عمدتا بي‌توقع نيست. به نظرم فعاليت سياسي فردي يا با تشكل‌هاي محدود بهتر است فعاليت سياسي با تاسيس حزبي از محل پولهاي ناپاك است.

پاسخ بند 2
مي‌دانيد كه ايجاد يك سايت به بودجه سنگين نياز ندارد بيشتر ايده‌هاي جذاب و مغز افزار خوب مي‌خواهد.
ما براي طراحي اوليه الف حدود يك ميليون تومان هزينه كرديم و هر ماه حدود 2 ميليون تومان بابت نيروهاي تحريريه مي‌پردازيم.
تعدادي از كاركنان الف، داوطلبانه و بدون اخذ وجه كار مي‌كنند كه اين هزينه‌هاي ما را كاهش داده است. بودجه الف را هم به طور مشاركتي از اعضاء شوراي سرپرستي الف تامين مي‌كنيم كه جمعي از دوستان همفكر من هستند و هر كدام متعهد شده‌اند از ماهيانه اندكي به صندوق الف واريز كنند. كمي هم آگهي مي‌گيرند، مقداري هم دوستان خارج از شوراي سرپرستي الف كمك مي‌كنند. اميدوارم قانع شده باشيد و همينطور اميدوارم بقيه فعالان سياسي و احزاب وسايت‌ها هم هزينه‌ها و منابع مالي‌شان را شفاف كنند. (52479)
 
محمد محمدی سوال 27
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۵:۰۵:۰۳
چرا نمایندگان مجلس ، تعرفه واردات خودرو را کم نکردند و بازار همچنان برای خودروسازان ، یک بازار انحصاری و بدون رقیب باقی ماند ؟ آیا دلیل آن برخورداری نمایندگان از رانت بازار انحصاری خودرو نیست؟
آیا نمایندگان مردم نمی بینند که خودروسازان عزیز چه بلایی سر مردم آورده اند؟ (52237)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۷:۲۲:۴۶
مساله خودروسازي و نحوه حمايت از آن، مساله‌اي پيچيده و چند بعدي است و هنگام تصميم‌گيري درباره آن، بايد علاوه بر رفاه مصرف‌كنندگان، مسايلي نظير هزاران خانواده‌اي كه در شركت‌هاي خودروسازي و زنجيره‌هاي قطه‌سازي از اين صنعت ارتزاق مي‌كنند را در نظر گرفت همينطور توليد وانتقال فناوري‌هاي صورت گرفته، و سرمايه‌گذار‌ي‌هاي انجام شده در نيروي انساني در اين صنعت.

به شما يادآوري مي‌كنم كه بازار خودرو در سالهاي اخير از حالت كاملا انحصاري فاصله گرفته و خودروسازان اصلي كشور نسبت به گذشته با رقباي داخلي و خارجي بيشتري مواجه هستند و از نظر كيفي به تدريج با شرايط رقابتي خود را تطبيق مي‌دهند.

من مخالف فشار بيشتر بر خودروسازان براي افزودن به كيفيتشان نيستم ولي اين فشار بايد منطقي و موثر باشد. در حال حاضر و باتوجه به مشكلات عديده بانكي – مالي – مواد اوليه و ... فشار بيشتر بر توليدكنندگان از جمله خودروسازان باعث كاهش توليد و بيكاري يك عده از كارگران صنعت خودروسازي و زيرمجموعه‌هايش خواهد شد.

البته بخاطر شما مي‌آورم كه اخيرا مجلس قانون حمايت از مصرف‌كنندگان داخلي خودرو را از تصويب گذراند.

به موجب اين قانون، تعهدات و خدمات پس از فروش خودروسازان شفاف و داراي ضمانت قانوني مي‌شود.

همين جا از آقاي دكتر كاتوزيان كه در تهيه و تصويب اين قانون زحمت زيادي كشيد تشكر مي‌كنم اميدوارم هر چه سريعتر با اجراي اين قانون، اجحاف برخي خودروسازان و علي الخصوص نمايندگي‌هاي پس از فروش به خريداران خودرو كمتر شود و به تدريج به صفر برسد. (52512)
 
بهناز سوال28
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۵:۰۸:۱۷
با عرض سلام خدمت آقاي دكتر توكلي
شما در زماني كه وارد رقابت هاي انتخاباتي سال 1380 شديد يكي از مهمترين ايراداتي كه وارد مي كرديد و حقا\" هم درست بود مسئله قراردادهاي چند ميليارد دلاري نفتي بود كه هيچ گونه نظارتي بر آنها نمي شود. در حال حاضر قراردادهايي به مراتب سنگين تر در حوزه نفت و گاز منعقد مي شود و نه تنها مجلس بلكه بسياري از كارشناسان ارشد وزارت نفت نيز از متن آنها و جزيياتشان خبر ندارند. حال چرا آقاي دكتر در اين زمينه سكوت كرده اند؟ (52240)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۷:۲۳:۴۳
عملكرد مجلس بر نظارت بر قراردادهاي خارجي قابل دفاع است. ما بر چندين قرارداد خارجي از جمله در صنعت نفت و گاز و پتروشيمي نظارت كرديم. شرايط برخي را به نفع پيمانكاران ايراني تغيير داديم (مانند ال نود يا الفين هفتم) برخي را هم كه كاملا يكطرفه به نفع طرفهاي خارجي بود، تعديل كرديم. براي اينكه جو بگير و ببند درمذاكرات قراردادهاي خارجي ايجاد نشود، نگذاشتيم خيلي از اين اقدامات به رسانه‌ها كشيده شود.

اين را هم بگويم كه اتفاقا رانتخواري‌هاي نفتي اينطور القا مي‌كنند كه گويا باند فساد در نفت مافيايي است و كسي جرات نزديك شدن به آنرا ندارد. واقعيت اين طور نيست و قراردادهاي خارجي هر چند هنوز شفاف نيست ولي تحت كنترل مجلس و دولت است ضمن اينكه دولت‌ آقاي دكتر احمدي‌نژاد هم بيشتر از دولت‌هاي ديگر در مساله فساد حساس است و با موارد قطعي شده جدي برخورد مي‌كنند. (52513)
 
سوال29
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۵:۱۷:۱۴
در انتخابات با اینکه بنده شعارهای شما را نزدیک به دکتر احمدی نژاد می دانستم و در دوره های قبل هم کاملا از نظرات شما دفاع میکردم و کامل حامی جدی شما بودم اما شاهد حمایت شما از کسی بودم که در پس شعارها و فعالیتش نزدیکی بیشتر به افرادی که قبلا شما منتقد انها بودید،بود تا شما وکاملا متعجب شدم وانتظارم در اتخابات حمایت از احمدی نژاد بود ، این تضاد برای شخص من باقی است (52259)
 
پاسخ سوال 29
۱۳۸۶-۱۲-۱۳ ۰۰:۱۵:۴۱
در انتخابات گذشته 5 نامزد اصولگرا با هم توافق كرديم و ميثاق بستيم نزديك انتخابات هر كس در نظر سنجي‌ها جلوتر بود در صحنه بماند و بقيه براي او كار كنند. نزديك انتخابات نظر‌سنجي‌هاي معتبر نشان مي‌داد كه آقاي قاليباف از بقيه ما جلوتر است. من طبق قرار و ميثاق كنار كشيدم اما برادران ديگر هر كدام به بهانه‌اي در صحنه ماندند. در مرحله دوم هم طبق وظيفه و پيماني كه داشتم از آقاي احمدي‌نژاد حمايت كردم و ستادهايم را در اختيارش گذاشتم.
اکنون هم نه بر آقاي قاليباف منتي دارم و نه بر آقاي احمدي‌نژاد. نه از اين برادرم توقعي دارم و نه از آن.
اگر اين كار را به قصد قربت و براي اداي تكليف ديني و ملي انجام داده باشم. ان شاء ا... اجرش را خدا حساب خواهد كرد. (52514)
 
سوال30
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۵:۲۳:۱۱
چرا شما در انتخابات ریاست جمهوری مقابل سخن رهبری که اصلح بودن را توصیه کردن صالح مقبول را توصیه کردید (52267)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۵:۰۱:۲۰
اولا رهبري در انتخابات نهم رياست جمهوري به طور خاص نگفتند اصلح را انتخاب كنيد. انتخاب اصلح طبيعتا وظيفه ما در همه انتخابات است.

در انتخابات رياست جمهوري آنچه مهمتر بود، تغيير روند نادرست و غربگرا ( از نظر سياسي وابسته و از نظر اقتصادي فاسد) 16 سال گذشته بود.

مهم اين بود كه عاملان و بانيان اشتباهات فرهنگي – سياسي و اقتصادي 16 سال سازندگي اصلاحات پيروز نشوند. اين براي من از همه مهمتر بود. حال اينكه من پيروز شوم يا آقاي قاليباف يا برادري ديگر، در درجه دوم اهميت قرار داشت به همين دليل انتخاب صالح مقبول را توصيه كردم.

در انتخابات بايد به مقبوليت نامزدها هم توجه كرد. بالاخره اين نظام مردمسالاري هم هست ولي اگر قرار باشد صالح‌ترين و عابدترين فرد را بياوريم ولي براي رياست جمهوري مردم قبولش نداشته باشند، با معيارهاي مردمسالاري ديني جور در نمي‌آيد. به همين دليل سازوكار نظرسنجي و سنجش مقبوليت را معيار ميثاق 5 نفره قرار داديم. (52515)
 
حمید رضا اساسه سوال 31
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۵:۳۳:۲۰
سلام
اقای توکلی چند روزی است در سایت الف که منتسب به شما است اقای کد خدایی به سئوالات کاربران پاسخ میداد من به عنوان یک شهروند چند سئوال داشتم که انرا سانسور کردید سئوالات من به شرح زیر است میخواستم علت سانسور و عدم طرح سئوال را بدانم(اگه این سئوال را هم سانسور میکنید لااقل جواب را برایم ای میل کنید)

از انجایی که خیلی از جوانان ایران که در سن 18 سالگی قرار دارند و به قانون اساسی رای ندادند ممکن است از من یا دیگرانی که به قانوناساسی ایران رای دادند سئوالاتی داشته باشند
سئوالات زیر را مطرح میکنم تا شاید کسی به ان پاسخ دهد
1-شورای نگهبان در مقابل کدام دستگاه پاسخگوست؟

2-فقها شورای نگهبان بر اساس رساله کدام مرجع تقلید حکم به مغایرت یا عدم مغایرت قوانین با شرع را میدهند
3-شورای نگهبان به موجب کدام ماده قانونی باید صلاحیت کاندیدا را تایید کند؟

4-اگر قانونی در مورد تایید صلاحیت کاندیدا مجلس توسط شورای نگهبان وجود داشت ودارد چرا در دورههای اول تا سوم مجلس اجرا نشد و حالا که اجرا نشد تکلیف قوانینی کهدر ان دورهها تصویب و بعضی ها هنوز اجرا میگردد چیست؟

5-تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است اگر در استعلامهای به عمل امده دردورههای مختلف پاسخهای مختلفی از تفسیر مواد خاصی از قانون اساسی بدست اید
تکلیف چیست؟

6-در صورتی که شورای نگهبان بخواهد قانون اساسی را درست بر عکس تفسیر کند چه کسی باید مانع گردد

7-در مجلس همه گونه قوانینی وضع میگردد اعم از اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و ... ایا اعضا شورای نگهبان در همه این موارد تخصص دارند ؟اگر از مشاور مرتبط استفاده میکنند ایا این امر به مفهوم انتقال حق قانون گذاری از نمایندگان مجلس به عده ایی مشاور که نه منتخب مردمند نه منتصب مردم نیست؟
(52271)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۷:۲۶:۴۹
درباره علل سانسور سوال شما از كاركنان الف پرسيدم؛ گفتند به دليل آنكه سخنگوي محترم شوراي نگهبان در روزهاي اوج بررسي صلاحيت نامزدها مهمان الف شده بودند، خيلي دير به سوالات رسيده الف پاسخ مي‌دادند و مسوولان الف ناچار شدند آن بخش را بدون نمايش همه سوالات رسيده، زودتر از موعد به پايان برسانند و البته در پايان با ذكر توضيح، پوزش خواسته‌اند و اما درباره 7 سوالي كه مطرح كرديد:

1 – شوراي نگهبان در برابر مقام رهبري پاسخگو است.

2 – فقها و حقوقدانان شوراي نگهبان بر اساس فتاواي مشهور علما نظر مي‌دهند.

3 – طبق مواد 28 و 29 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي

4 – در انتخابات دوره اول مجلس، شوراي نگهبان فعال نشده بود اما جناب آقاي سيد محمد موسوي خوئيني‌ها از طرف حضرت امام (ره) مامور بررسي و تاييد صلاحيت‌ها شدند و بسياري از نامزدهاي مجلس اول را هم رد صلاحيت كردند.

5 – اگر اين اتفاق بيفتد جاي تعجب ندارد چرا كه اصولا فقه شيعه پويا است و در زمانهاي مختلف ، ممكن است فقهاي مختلف درباره يك موضوع فقهي نظرات متفاوتي بدهند. حتي ممكن است يك فقيه با مطالعه بيشتر و رسيدن به دلايل فوري‌تر، نظر سابقش را نقض كند. در اين صورت مقلدين گناهي نكرده‌اند، بلكه بخاطر عمل به تكليف ديني‌شان ماجور هم هستند ان شاء ا...

6 – اگر منظورتان درست بر عكس قبل است كه در سوال بالا توضيح دادم و اگر منظورتان درست بر عكس نظر مشهور فقها است ، در اين صورت مقام رهبري طبق قانون اساسي بر كار شوراي نگهبان نظارت و از اشتباه احتمالي جلوگيري مي‌كنند.

7 – شوراي نگهبان به هيچ وجه قانونگذاري نمي‌كند، بلكه بر قوانين مصوب نظارت مي‌كند تا خلاف شرع و قانون اساسي نباشد.

اعضاي شوراي نگهبان فقيه يا حقوقدان هستند و براي تطبيق مصوبات مجلس با شرع يا قانون اساسي از تخصص كافي برخوردارند.

توضيح تكميلي: درباره مباني نظري تاسيس شوراي نگهبان، مساله انتخاب رهبري و انتصاب اعضاي شوراي نگهبان و دور بودن تاييد صلاحيت خبرگان رهبري و.... شبهه‌هايي كه در اين سالها در اين موضوعات پيش آمده، پيشنهاد مي‌كنم مجله حكومت اسلامي را ملاحظه بفرماييد. در اين مجله وزين كه به نشاني www.majlesekhobregan.ir در اينترنت قابل دسترسي و دريافت است، مقالات مستدل و متعددي درباره مسايلي كه به آن اشاره كرده‌ايد وجود دارد. موفق باشيد. (52517)
 
پیمان سوال32
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۵:۴۲:۰۴
با سلام و استقبال از اینکه جریانی ارتباطی با خوانندگان سایت برقرار نمودید.
لطفا در خصوص اقداماتان اولا بعنوان یک نماینده تاثیر گذار اقتصادی در مجلس و در ثانی بعنوان رئیس مرکز پژوهش ها بفرمایید چه تلاشهایی برای بهبود بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار نموده اید؟
متشکر (52277)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۷:۲۷:۱۰
1 – بررسي و تصويب قانون بازار سرمايه در سال 1384

2 – تصويب نهايي قانون مبارزه باپولشويي (بجا مانده از مجلس ششم)

3 – تدوين و تصويب قانون سياستهاي كلي اصل 44 . بر اساس اين قانون، واگذاري‌ها در قالب فروش سهام و در بورس اوراق بهادار متمركز و شفاف خواهد شد. (52518)
 
حمید ریخته گر سوال33
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۵:۴۴:۴۵

آیا راهی برای مقابله با تورم و کاهش آن سراغ دارید که تا به حال به ان متوسل نشده باشند .؟ (52278)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۷:۲۸:۱۸
راه‌هاي زيادي براي مقابله با تورم وجود دارد كه متاسفانه در دولت جدي گرفته نمي‌شود. شما بفرماييد دولتهاي ايران به كدام راه حل پيشگيري از تورم پايبند بوده‌اند؟!

مساله اين است كه دولت فعلي اجراي طرح‌هاي عمراني را مهمتر از مهار تورم مي‌داند. در شرايطي فعلي كه هزاران طرح عمراني نيمه‌كاره از قبل روي دست كشور مانده و تكنولوژي‌هاي اجرا و مهندسي هاي طراحي و كنترل فني و مالي پروژه در كشور ما پيشرفته يا جاري نيست و تعيين طرح‌هاي عمراني اغلب بر اساس مطالعات آمايش سرزمين انجام نمي‌شود و در فضاي رقابتي پروژه‌ها تقسيم نمي‌شود ظرفيت آهن و سيمان و... ، محدود است و... در اين شرايط اولويت دادن طرح‌هاي عمراني به مهار تورم اشتباهي بزرگ است كه چوبش را مردم، پيمانكاران و خود دولت مي‌خورند.

در هفته‌ها و ماه‌هاي اخير بانك مركزي براي مهار رشد نقدينگي از ناحيه اعتباردهي بي‌حساب و كتاب بانك‌ها تلاش‌هاي خوبي شروع كرده است كه اميدوارم با موفقيت ادامه يابد و به نتيجه برسد.

خلاصه اينكه مهار تورم در ايران ممكن است و از نظر اقتصاددانها راه آن هم روشن است:

1 – انضباط مالي دولت (يعني اولا دولت بودجه شفاف و صحيحي بنويسد ثانيا به آن متعهد باشد)

2 – مهار طرح‌هاي عمراني در حد مقدورات كشور

3 – رفع مستمر قوانين و مقررات و رويه‌هاي ضد توليدي موجود

4 –پيشگيري از سخنان و اقداماتي كه در بازار و توليد التهاب و نوسان ايجاد كند

5 – تشويق توليد بيشتر با حذف انحصارات، كارامدكردن نهادهاي قضايي، شفاف كردن اطلاعات كسب و كار و...

اين را هم اضافه كنم كه مشكلات فوق مربوط به اين دولت نيست و دهها سال است كه اقتصاد ايران از آنها رنج مي‌برد. به ويژه در 18 سال اخير (52519)
 
سوال35
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۵:۴۷:۰۳
اقای توکلی
اگر در یک کشور اقتصاد همزمان دچار رکود و تورم شد
راه چیست ؟ چگونه میتوان عوامل انرا بالانس کرد ( مثل شرایط فعلی امریکا ) (52283)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۷:۳۴:۳۱
پديده ركورد و تورم همزمان يا به قول ادبيات اقتصاديStagflation وقتي اتفاق مي‌افتد كه قيمت مواد اوليه توليد (به ويژه انرژي ) به شدت بالا برود و در نتيجه رشد تولدي كم شود و در عين حال قيمت تمام شده محصول بالا برود. اتفاقي كه الان در آمريكا درحال وقوع است و هميشه پس از شوكهاي نفتي در غرب شاهد آن هستيم.

مقابله با ركود تورمي بسته به شرايط اقتصادي كشور راه‌حل‌هايي دارد كه در همه آنها تلاش مي‌شود توليد مقرون به صرفه‌تر و عرضه كالا بيشتر شود. (52521)
 
دوست سوال 34
۱۳۸۶-۱۲-۱۰ ۰۶:۲۷:۱۱
سلام
اینکه میگویند اقایان فرشیدی و طهماسبی سهمیه وادم های شما در کابینه بودند چقدر صحت دارد؟
چرا انتقاد شما و سایت الف به دولت وقتی طهماسبی و فرشیدی عزل شدند تند تر شد؟ (52281)
 
احمد توکلی
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۷:۳۰:۰۰
آقاي دكتر احمدي‌نژاد زماني كه به رياست جمهوري رسيدند از عده‌اي از جمله اينجانب فهرست نامزدهاي پيشنهادي خواستند.

بنده هم فهرستي به ايشان دادم. در فهرست من براي وزارت صنايع نام آقاي دكتر طهماسبي هم بود. درباره وزارت آموزش و پرورش کتبا نوشتم كه آقاي مهندس فرشيدي را در حد معاونت وزارت قبول دارم و نه بيشتر. بجز اين ارسال نامه كتبي كه شرح دادم، هيچ مذاكره ديگري بين من و آقاي احمدي‌نژاد درباره كابينه صورت نگرفت. نه روحيه‌اش را دارم و نه اين كار را درست مي‌دانم.

البته درباره نحوه و دليل عزل آقاي طهماسبي و هامانه (وزيرنفت) به آقاي احمد‌ي‌نژاد اعتراض كردم چرا كه دليل عزل آن دو وزير اين بود كه نمي‌خواستند زير بار افرادي بي‌تخصص كه به عنوان معاون وزير به آنها تحميل شده بود بروند. به عزل آقاي فرشيدي هم اعتراض نكردم.

مواضع الف هم در شوراي سرپرستي تعيين مي‌شود. اعضاي شوراي سرپرستي الف از خيرخواهان آقاي دكتر احمدي‌نژاد هستند و مانند برادر نسبت به اشتباهات دولت حساس و دلسوز هستند. اتفاقا سال گذشته و اخيرا كه دولت از طرف برخي افراد مورد انتقاد ناعادلانه و كينه جويانه قرار گرفته بود، همين خيرخواهان آقاي احمدي‌نژاد بودند كه در صحنه ماندند و از رويكردهاي صحيح دفاع كردند. من فكر مي‌كنم آقاي دكتر احمدي‌نژاد و دولت نهم به منتقدان خيرخواه خيلي بيشتر نياز دارند تا مداحان فرصت‌طلب. (52520)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۱۲:۲۳
با وجود اینکه بیان شده بودجه 87 تورم زا است بس چرا به عنوان یک استاد اقتصاد به آن رای دادید؟ (52483)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 36
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۵:۱۱
بنده و دوستان اقتصاددانم در مجلس با كليات لايحه به دليل رشد ناموجه بودجه‌هاي عمراني مخالفت كرديم و تلاش كرديم با مخالفت خويش مجلس را براي اصلاح لايحه در جهت مهار هزينه‌هاي عمراني تشويق كنيم اما به دلايلي كه در سوال‌هاي قبل توضيح دادم اكثريت نمايندگان درخواست ما را قبول نكردند. متن و پوشه صوتي – تصويري سخنان بنده و دوستانم در مخالفت با لايحه تورم زاي بودجه در صحن علني مجلس در ماه گذشته را در پيوند زير ملاحظه بفرماييد:
http://www.alef.ir/content/view/22094/ (52674)
 
عليرضا فعال دانشجويي
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۱۸:۳۸
عرض سلام و ادب خدمت جناب آقاي دكتر توكلي؛
1- برخي مسائل كه قطعا غيرقانوني بود؛ مانند برداشت غير قانوني از بودجه براي واردات بنزين... چرا هيچ گاه با طرح پرسش رسمي، اين رئيس قوه ي اجرا را به صحن علني نكشانديد؟
2- مخالفت با برنامه ي چهارم بدون اصلاح آن، غيرقانوني نيست؟! برداشت پي در پي از صندوق ذخيره، ولو با آراي نمايندگاهن آيا مطابق قانون و برنامه ي چهارم است؟
! 3- سهل انگاري در برابر دولت نهم بيش از اين هاست! چرا وقتي آمار برداشت از حساب ذخيره با آمارهاي شما و فروش نفت متفاوت بود؛ حركات شورمندانه اي از شما نديديم؟
4- در مورد همين بودجه ها: نه تنها حقير كه هر انسان منصفي مي پذيرد شما در دوره ي تصويب بودجه ي 85، حركات شورمندانه اي از خود بروز داديد. اما در سال هاي بعد، ما ديگر آن فريادها و اعتراض هاي جدي را شاهد نبوديم! چرا براي سال هاي بعد، نامزد رياست كميسيون تلفيق نشديد؟! آيا خود مي پذيريد كه تحركات فعاليت هاي شما در سال 85 تفاوت محسوسي با سال 86 داشت؟ (52484)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 37
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۵:۴۱
مجموعه هر 4 سوال شما در واقع يكي سوال است: چرا در مجلس براي جلوگيري از اشتباه‌هاي دولت و اقامه نظراتم هميشه پرخروش و شورمندانه رفتار نكرده‌ام.
پاسخ اين است كه در مجلس بسياري از مواقع حركت پرخروش و شورمندانه به نتيجه مطلوب منتهي نمي‌شود. اگر هدف اصلي ما كمك به دولت براي جلوگيري از انحرافات در سياستگذاري و اتخاذ تصميم‌هاي درست است، تحقق اين هدف در صحن مجلس بيشتر با استدلال و توجيه نمايندگان امكانپذير است نه با خروش و شورمندي. فرياد و اعتراض و شورمندي مي‌تواند نماينده را مشهور كند و نزد مردم نماينده‌اي فعال جلوه دهد اما الزاما به نتيجه نمي‌رسد.
شما ملاحظه بفرماييد در مجلس هفتم نمايندگان پرخروش چقدر تاثيرگذار بوده‌اند و چقدر توانسته‌اند موثر باشند؟ اين قبيل كارها بيشتر دوربين و نظر خبرنگار‌ها را جلب مي‌كندتا توجه و راي صحن علني مجلس را. البته گاهي ضروري مي‌شود كه كوتاهي نمي‌كنم؛ مانند اعتراض مكرر به رئيس مجلس در مورد نظر مجمع تشخيص پيرامون اصلاح بودجه همين 10 روز پيش. (52675)
 
سورنا
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۱۹:۱۸
سلام خدمت اقای دکتر، بنا بر اقرار خودتان در سطور فوق شما از دولتی حمایت میکنید که ویژگی مثبت آن : (ساده زیستی، مردمگرایی، «استفاده !»از شعایرانقلابی، دین-محوری،) صفاتی که هیچ تعریف مشخصی از انها وجود ندارد و با هیچ متر و معیاری نمی توان صحت و سقم و میزان آن را اندازه گرفت . بفرماييد ساده زیست بودن یا نبودن رییس جمهور چه تاثیری برروند انجام وظایف قانونی وی دارد،اگر انسانی از راه حلال زندگی مرفهی را برای خود فراهم کند و بعد این شخص با طی روند قانونی رییس جمهور شود و با داشتن برنامه مشخص اقتصادی و توجه به نصایح اقتصاددانان تورم را کنترل کند بهتر است یا .....؟ (52485)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 38
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۶:۰۵
ساده زيستي و مردمگرايي و ديگر صفاتي كه اشاره كرده‌ايد شايد شاخص دقيقي براي اندازه‌گيري نداشته باشند ولي علايم و نشانه‌هاي روشني دارند. رييس جمهور محترم علنا و عملنا ميان مردم عادي و اغلب محروم مي‌روند. كاري كه دو رييس جمهور سابق تقريبا هيچوقت نكرده‌اند.
مردمي و ساده زيست بودن رييس جمهور اولا سرمايه اجتماعي را بالا مي‌برد و عموم مردم را به اينكه رييس دولت قابل دسترسي است و دردشان را مي‌داند، اميدوار مي‌كند.
ساده زيست بودن رييس جمهور علاوه بر اين مي‌تواند روحيه مصرف‌گرايي و ميل متوسط و نهايي به مصرف را در جامعه كم كند. از نظر اقتصاددانها جامعه‌اي كه در دوران و مسير توسعه، پرمصرف و كم پس انداز باشد، به راحتي به اهداف رشد و توسعه نخواهد رسيد.
البته ساده زيستن و مردمگرايي براي رييس جمهور در كشوري مثل ايران بسيار ضروري است اما كافي نيست، طبعا رييس جمهور علاوه بر ساده زيستي ، بايد از برنامه صحيح و كارامد و منسجمي هم براي نيل كشور به رشد و توسعه اقتصادي برخوردار باشد.
با شما موافق هستم كه براي رييس جمهور ايران، امروز داشتن برنامه صحيح اقتصادي از ساده زيست بودن و مردمي بودن واجب تر است ولي اين صفات نافي و مانع يكديگر نيست. (52676)
 
محمد
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۲۰:۵۰
با سلام جناب آقای دکتر توکلی فکر می کنید ایجاد \"شفافیت مالی و اقتصادی و تجاری\" در کشور به وسیله \"تغییر قوانین بانکی، تجاری و ثبتی و مالیاتی\" چه تاثیری در کاهش فساد و... و قطع دستهای سودجویان خواهد داشت و چه برنامه هایی در دولت و مجلس و مرکز پژوهشها برای آن وجود دارد؟ (52486)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 39
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۶:۲۹
قبل از اينكه پاسخ دهم، از شما خواهشم مي‌كنم اصطلاح «سودجويي» را بجاي ويژه‌خواري (رانتخواري) و فساد بكار نبريد. سودجويي الزاما كاربدي نيست و اگر با نيت كسب درآمد حلال باشد خيلي هم خوب و لازم است.
در پاسخ بايد بگويم البته موثر است. مركز پژوهشها دوازده طرح قانوني براي قطع ريشه‌هاي مفاسد اقتصادي آماده كرده كه يكي از آنها تصويب شده و در حال اجرا است (الزام دادگاهها به معرفي محكومان پرونده‌هاي فساد)، قانون مبارزه با پولشويي كه نتيجه زحمات دولت و مجلس قبل بود را هم نهايي كرديم و در تلاشيم تا ديگر طرح‌هاي قانوني مقابله با فساد را هم در مجلس تصويب كنيم.
درباره شفافيت اقتصاد هم، يك فصل از قانون سياستهاي كلي اصل 44 به همين مساله پرداخته و اميدواريم با اجراي آن شاهد كاهش ويژه‌خواري و فساد در ايران باشيم. (52677)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۲۲:۱۵
چرا لجبازي ها و عدم توجه به تفكرات و توصيه ها ي كارشناسان توسط دولت كه جنابعالي در مركز پژوهشهاي مجلس با آن زياد برخورد كرده ايد به گوش مردم نمي رسد؟ (52487)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 40
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۶:۵۳
در پاسخ به سوال عرض كردم كه رويكرد مجلس هفتم پرهيز از كشاندن مشاجرات سياسي به صحن جامعه است.
من اين را درست نمي‌دانم كه مجلس و دولت مرتبا بيايند در تلويزيون و از هم انتقاد كنند. آنچه دولت و مجلس بايد در تلويزيون به مردم بگويند. اين است كه فلان خدمت را انجام داده‌ايم ، به ما بگوييد كجاي كارش در عمل نقص دارد يا خوب اجرا نمي‌شود تا اصلاح كنيم. البته اگر ضرورت اقتضاء كند وظيفه پيدا مي‌شود. خلاصه بايد غير از نفسِ جواب دادن، خاصيتي براي مردم و كشور وجود داشته باشد. (52678)
 
سعيد - بودجه + 2سوال مشابه
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۲۷:۲۵
سلام آقای دکتر من شما رو ار انتخابات سال 80 می شناسم. و از اون موقع هرجا کاندید بودید، بهتون رای دادم. می خواستم یه سوال راجع به بودجه بپرسم. مگه نه اینه که دولت باید بودجه رو طراحی و اجرا کنه. پس چرا مجلس پیش بینی دولت رو که قاعدتا از همه بیشتر به موضوعات اجرائی اشراف داره رو عوض میکنه؟ آیا فکر نمی کنید این نحوه بودجه ریزی اشکال داره؟ و مجلس موقع تنظیم بودجه باید نظراتشو مثلا در قالب مرکز پژوهش ها به دولت بدهد و در طول سال مراقبت کند که دولت مطابق بودجه ای که به آن اعتقاد دارد و کارشناسی شده عمل کند؟ با آرزوی اصلاح وضعیت نابسامان اقتصادی کشور (52489)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 41
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۷:۱۶
اصل 52 قانون اساسي مي‌گويد: \" بودجه سالانه كل كشور به ترتيبي كه در قانون مقرر مي‌شود از طرف دولت تهيه و براي رسيدگي و تصويب به مجلس شوراي اسلامي تسليم مي‌گردد...\" يعني دولت بايد به ترتيب معين شده در قانون به تهيه بودجه اقدام كند. قانون برنامه و بودجه مصوب 1351 و قانون محاسبات عمومي مصوب 1366 روش تهيه بودجه را معين مي‌كند. لايحه بودجه‌اي كه دولت براي سال 87 ارائه كرده بود اولا، با مقررات اين دو قانون ناسازگار بود. دولت مصلحت سنجي‌هاي خود را بر اجراي اين قانون‌ها ترجيح داده بود. ثانيا، رسيدگي و تصويب كه وظيفه مجلس است نيز بايد به ترتيب مقرر در قانون انجام شود. قانون ذيربط، قانون آئين‌نامه داخلي مجلس است نه سليقه نمايندگان مجلس يا اعضاي دولت. ثالثا، لايحه با واقعيت‌هاي اقتصاد ايران سازگار نبود. بر اين اساس مجلس بايد هم در نحوه بودجه‌ريزي اصلاحات اعمال مي‌كرد هم در محتوا اصلاحات انجام مي‌داد.
درباره روش مناسب تدوين و تصويب بودجه، با شما موافقم كه روش فعلي مناسب و كارآمد نيست. مركز پژوهشها طي 3 سال گذشته با نظرخواهي و مشاركت نخبگان بودجه نويسي در كشور، از جمله كارشناسان سازمان برنامه سابق و ديوان محاسبات، روش جديد بودجه‌نويسي را ارايه كرده است.
در تدوين اين روش از تجربه‌ها و دست‌آوردهاي نظام نوين بودجه‌نويسي و نظارت بر هزينه‌هاي دولت در كشورهاي موفق اقتصادي هم الهام گرفته و استفاده شده است.
متن كامل پيشنهاد مركز پژوهشها در كتاب «حقوق قوه مقننه در بررسي و راي به بودجه» ، در پايگاه اينترنتي مركز پژوهشها www.majlis.ir قابل مشاهده و دريافت است.
براي اطلاع از روش‌نوين بودجه‌نويسي (پيشنهادي مركز پژوهشها) مي‌توانيد پاورپوينت زير را هم ملاحظه بفرماييد: (52679)
 
كارمند در ارزوي استخدام
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۳۰:۲۷
با عرض سلام آقاي دكتر
علت رد دوفوريتي تبديل وضعيت استخدامي كاركنان قراردادي كه سابقه بالاي10 سال خدمت در مراكز دولتي و ديگر شركتها را دارا بودند چه بود و اين قشركه ازاقشار آسيب پذير جامعه هستند تا كي شاهد تبعيض و بي عدالتي باشند با توجه به شعارهاي دولت نهم و مجلس هفتم (52491)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 42
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۷:۳۸
انشاء‌الله بعداز بررسي پاسخ مي‌دهم. (52680)
 
یاسوج پاک فطرت
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۳۳:۲۴
با سلام جناب دکتر اگر بازهم جناب احمدی نزاد کندیدای ریاست جمهوری شوند شما به ایشان رای می دهید؟ (52494)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 43
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۷:۵۵
هنوز تا انتخابات دهم رياست جمهوري خيلي وقت مانده است. بستگي به عملكرد ايشان و شرايط آن روز دارد. (52681)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۳۵:۳۶
آقاي دكتر توكلي در سال 1362 به دليل دولتي گرايي در اقتصاد از كابينه آقاي مهدس موسوي استعفا دادند در حالي كه ايشان در سال 68 براي بار دوم وارد دانشگاه شدند و در رشته اقتصاد تحصيل نمودند. آقاي دكتر\' گرايش به علم اقتصاد در شما از چه زماني و به چه دليل شكل گرفت؟ (52496)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 44
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۸:۱۳
در سالهايي كه در زندان بودم، در حد مقدورات زندان، مطالعات خوبي در باره مكاتب اقتصادي، و فلسفه علم داشتم. بعد از آزادي از زندان در اسفند 1355 تا پيروزي انقلاب به قم رفتم و به تحصيل دروس ديني و از جمله مباني نظري و فلسفي اقتصاد پرداختم. (52682)
 
علي پورتراب نقندر
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۳۹:۲۶
بودجه نفت 50 دلاريبا سلام با توجه به اينكه بودجه كشور بر اساس نفت زير 50 دلار بسته شده است لطفا شما به عنوان رييس مركز پژوهشها بفرماييد كه الان كه نفت بالاي 100 دلار بفروش ميرسد بقيه اين مبلغ به كجا ميرود؟ (52497)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 45
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۸:۳۰
طبق قانون برنامه چهارم توسعه به حساب ذخيره ارزي واريز مي‌شود. (52683)
 
سوال رضا، محمد علي و چند سوال مشابه
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۴۱:۱۱
مجلس - دولت و بودجه سال 1387 کشور

اقای دکتر توکلی لطفا نظر کلی خود را در مورد انتقاد اقای احمدینزاد در خصوص عملکرد مجلس در تغییر و اصلاح لایحه بودجه 78 بیان نمایید؟ ايا حرف ايشان درست بود؟ (52498)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 46
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۸:۵۲
نه، در پاسخ سؤال 41مختصري گفتم. مفصل آن بماند براي بعد. (52684)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۴۱:۵۹
ايا قانونا ميتوان كاربراني را كه در سايتهايي مانند سايت الف اظهار نظر(مشاركت در بحث) مي كنند به دليل نظر اتشان تحت تعقيب قانوني قرار داد يا فقط مسئول سايت پاسخگو است (52499)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 47
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۹:۰۹
از نظر فني بعيد مي‌دانم امكان‌پذير باشد. مسؤليت نظرات بينندگان الف، با مدير مسؤل آن است. بنده هم اكنون درباره نظرات بينندگان الف 2 بار به دادگاه احضار شده و دفاعيه ارايه داده‌‌ام. دعا كنيد به خير بگذرد. (52685)
 
علاقمند شما
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۴۷:۲۱
آقاي توكلي شما چه بخواهيد چه نخواهيد در جبهه متحد اصول گرايي هستيد و در نتيجه مسئول پاسخگويي به رفتار متحد سياسي خود. دولت نيز بخشي از اين جبهه است. نمي توانيد ژست منتقد دولت را بگيريد ولي در ليست حامي دولت باشيد. اين تناقض را چگونه حل مي كنيد؟ (52500)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 48
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۹:۲۸
بنده از نظر رويكردها و شعارها كاملا حامي دولت هستم و همه تلاشم را كرده‌ام و مي‌كنم كه رويكردهاي صحيح دولت نهم (مردمگرايي، ساده زيستي ، اعتزاز به اسلام) بصورت فرهنگ عمومي مسوولان درآيد. همه تلاشم را هم مي‌كنم كه دولت محترم در شعارهاي اصلي‌اش (عدالتگرايي و اصلاح معيشت عمومي) موفق شود.
من از اين نظرها كاملا هوادار دولت آقاي دكتر احمدي‌نژاد هستم اما برخي روش‌ها و برنامه‌هايشان را براي رسيدن به اهدافي كه اعلام كرده‌اند درست نمي‌دانم.
من تصور مي‌كنم آقاي احمدي‌نژاد به مشاوران و منتقدان دلسوز و از نظري فكري نزديك، شديدا نياز دارد. هواداراني كه فقط مداحي و تبليغ آقاي احمدي‌نژاد را مي‌كنند، هواداراني خوبي براي ايشان نيستند. هوادار واقعي دولت كسي است كه نقاط قوت را بگويد و ضعف‌ها را هم دلسوزانه تذكر دهد. (52686)
 
فرشید طرح كاداستر و مبارزه با زمين خواري
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۴۹:۴۹
در مورد طرح کاداستربا سلام همانطور که استحضار دارید طرح کاداستر به عنوان طرح مدیریت الکترونیکی زمین حدود سی سال است که در کشورهای پیشرفته در حال اجرا است این طرح که به صورت سامانه اطلاعاتی و بانک اطلاعاتی با قابلیت دسترسی همگانی و عمومی با سه شاخصه اصلی مالکیت،نوع کاربری و متراژ و ارزش زمین طراحی شده است به عنوان شاه کلید مبارزه ب زمینخواری در دنیا مطرح شده و در حال اجرا می باشد لطفا پاسخ دهید 1-در مورد این طرح(کاداستر)در مرکز پژوهش های مجلس پژوهشی صورت گرفته است؟ 2- با وجود تصویب قوانین لازم این طرح و شروع کارهای اجرایی آن از سال 1370 که قرار بوده است طی یک برنامه زمانبندی 20 ساله(4 دوره 5 ساله)این طرح کاداستر (نقشه برداری ثبتی)در کل کشور اجرا و به اتمام برسد ولی با کمال تاسف با گذشت نزدیک به17 سال تنها 18 در صد پیشرفت داشته است،شما به عنوان کسی که جزو شعارهای اصلیتان مبارزه با فقر و فساد بوده برای پیگیری این موضوع از قوه قضاییه(سازمان ثبت اسناد و املاک و مستغلات) تا کنون چه اقداماتی انجام داده اید؟ با تشکر از اعضای جنبش عدالتخواه دنشجویی (52501)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 49
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۳۹:۴۹
نظر شما درباره اهميت اجراي طرح كاداستر و نقش آن در حذف زمين‌خواري درست است. اتفاقا در سال 85 مركز پژوهشها در تحقيقي درباره بهترين روش مقابله ريشه‌اي با زمين‌خواري به همين نتيجه رسيد. گزارش مركز پژوهشها درباره ضرورت اجراي كاداستر براي مقابله با زمين‌خواري در سايت مركز موجود است مي‌توانيد ملاحظه و دانلود كنيد.
متاسفانه در اجراي طرح كاداستر علايم بي‌نظمي و فساد به وضوح ديده مي‌شود. من تصور مي‌كنم قوه قضاييه در برخي بخش‌هاي خود از جمله سازمان ثبت به يك انقلاب اساسي نياز دارد تا روش‌هاي كهنه ومنسوخ را دور بريزد و سيستم‌ها و روش‌هاي نوين را بكار گيرد. (52687)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۵۶:۰۴
با سلام من هيچ‌گاه متوجه نشدم كه آقاي توكلي اصولگرا چگونه بدينجا رسيد كه از نقدهايي كه به هاشمي رفسنجاني وارد مي كرد امروز در صف دگر انديشان همان نقدها را به احمدي نژاد وارد مي‌كند؟ آقاي توكلي در رابطه با اين شبهه كمي توضيح فرماييد: \"نقدهاي شما به دولت نهم واكنشي است نسبت به عدم پيشنهاد مسئوليت به جنابعالي در پست‌هاي مهم دولت (52503)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 50
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۴۰:۰۸
لطفا پاسخ سوالات 4، 13، 29، 34 و 48 را ملاحظه بفرماييد. اگر قانع نشديد ، در خدمتم. (52688)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۵۷:۴۳
دانشگاه آزادیکی از فعالین سیاسی کشور، اخیراً به این موضوع اشاره کرده است که علت عدم نظارت صحیح بر دانشگاه آزاد این بوده است که برخی از نمایندگان مجلس خود تحصیل کرده‌ی دانشگاه آزاد هستند. در صورت صحیح بودن این مسأله، به نظر شما آیا دانشگاه آزاد قابل اصلاح است یا خیر؟ صرف نظر از مسائل اخیر در مورد دانشگاه آزاد، لطفاً کمی هم در مورد نظارت مجلس بر دانشگاه آزاد توضیح دهید. این را هم می‌خواستم بدانم آیا دانشگاه آزاد خصوصی است یا دولتی و یا هیچ کدام از این‌ها (52504)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 51
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۴۰:۳۱
دانشگاه آزاد موسسه غيرانتفاعي غيردولتي است.
تحصيل يا تدريس برخي از نمايندگان در دانشگاه آزاد و اثر احتمالي آن بر حمايت آنها از اين دانشگاه يكي از پديده‌هاي زشت مجلس هفتم بود و نشان داد چقدر با يك مجلس ايده‌آل و مستقل كه عصاره فضايل ملت باشد، هنوز فاصله داريم.
اصلاح دانشگاه آزاد غيرممكن نيست. متاسفانه آقاي رييس جمهور از راه سخت‌اش وارد شد يعني تغيير هيات امناي اين دانشگاه و به نظرم ابتدا بايد رييس جمهور به عنوان رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي وضعيت درآمد و هزينه اين دانشگاه را شفاف مي‌كرد، جلوي تحصيل رانتي مقامات دولت و مجلس در اين دانشگاه را مي‌گرفت و سپس به تدريج اصلاحات بعدي را بر اين دانشگاه تحميل مي‌كرد. (52689)
 
آرمان
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۵:۵۹:۰۲
مشكل اساسيبا سلام؛ شما چند سال قبل در مورد ازدواج جوانان و نحوه تعامل خانواده ها با اين معضل فراگير مطالبي رو هنگام تبليغات رياست جمهوري وقت عنوان كردي ! مي خواستم بدونم خودت به اونا عمل كردي يا نه؟ وجداني راستش و بگو. ! (52505)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 52
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۴۰:۵۱
يكي از اولين مصوبات مجلس هفتم، طرح تسهيل ازدواج جوانان بود كه به همت تعدادي از نمايندگان در مركز پژوهشها تهيه شد در اين قانون پيش‌بيني شده دولت درهمه شهرها آپارتمان‌هاي كوچك بسازد و به مدت 3 سال به زوج‌هاي جوان با نرخ نازلي اجاره دهد. همچنين خدمات ديگري كه ازدواج جوانان را سهل و كم هزينه كنند. متاسفم كه دولت محترم اين قانون را اجرا نمي‌كند. به نظرم كميسيون فرهنگي مجلس براي پيگيري اجراي اين قانون بايد دولت را تحت فشار بيشتري قرار دهد. آناني كه با بنده و خانواده‌ام آشنا هستند همگي مي‌دانند كه من در ازدواج فرزندانم سهل‌گير و بالنسبه ساده رفتار كرده‌ام. (52690)
 
م . س.
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۶:۰۲:۲۴
جناب آقای توکلی: همگان به یاد دارند که نظرات شما و آقایان خوش چهره و نادران در ابتدای کار مجلس هفتم یکدست و واحد بود ، اما به مرور زمان در دوره دولت نهم نظرات آقای خوش چهره به دلیل شفافیت بیشتر در انتقاد به عملکرد اقتصادی این دولت با نظرات شما و آقای نادران فاصله گرفت تا جائی که امروز نام ایشان را حتی در لیست جبهه متحد اصولگرائی هم قرار نداده اند ! سوال اصلی اینجاست که آیا دیدگاه های اقتصادی اصولگرایان تغییر کرده یا ملاک صلاحیت افراد را تابعیت و جانبداری صرف از دولت نهم قرار داده اند؟ (52507)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 54
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۴۱:۳۳
ملاك مصوب گزينش و صلاحيت افراد درفهرست جبهه متحد اصولگرايان تابعيت و جانبداري از دولت نبوده و نيست. البته عده‌اي مي‌خواستند در عمل چنين باشد ولي دوستان ما مقاومت خوبي كردند و بي‌اثر هم نبود. اين را هم بگويم كه اگر فهرست جبهه متحد اصولگرايان را قرار بود بنده بنويسم ، نتيجه با فهرست موجود فرق مي‌كرد. (52692)
 
توضيح و تذكر
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۶:۱۴:۲۲
باسلام و تشكر از انبوه بينندگاني كه سوال ارسال مي فرمايند.

چند نكته:
1- تعداد زيادي از سوالات رسيده تكراري هستند ، لطفا سوالي كه مشابه آن در 54 سوال فوق هست ارسال نفرماييد.

2 - تعداد زيادي از سوالات رسيده مربوط به شكايت از شركتها و دستگاه هاي دولتي يا ارائه مدارك مفاسد اقتصادي در اين دستگاه ها است. اين سوالات را نمي توانيم منعكس كنيم.لطفا اين موارد را به مجاري قانوني و يا به ايميل آقاي توكلي بفرستيد:
tavakoli@majlis.ir

از آنجا كه حجم اين صفحه به عنوان يك صفحه اينترنتي سنگين و طولاني شده و خواندن مطالب طولاني در اينترنت ملال آور مي شود، ناچاريم بعد از اين فقط سوالات حاوي نكات واقعا جديد را منعكس كنيم.
از همه عزيزاني كه به دلايل مختلف سوالاتشان منعكس نشده و نمي شود پوزش مي خواهيم.

بخش تحليلي الف - 12 اسفند 86 (52509)
 
مهدي
۱۳۸۶-۱۲-۱۲ ۱۶:۲۱:۳۹
رضايت مردم از حكومت در زمان امام بيشتر بود يا در حال حاضر و چرا؟ ارزيابي شما از آينده چيست؟ (52506)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 53
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۴۱:۱۸
احتمالا زمان امام بيشتر بود چرا كه در آن موقع به لحاظ شرايط جنگي، سرمايه اجتماعي (اعتماد مردم به مسوولان ) بسيار بيشتر بود و روحيه حرص و آز بر جامعه تحميل نشده بود. مسوولان به مردم نزديك‌تر بودند، تجمل‌گرايي و اشرافي‌گري دولتي رايج نشده بود، مسووليت را بيشتر براي خدمت مي‌خواستند تا استفاده از مزايايش ، اصولا مديريت مزاياي اينچنين مثل امروز نداشت . مسابقه رفاه و تجمل‌گرايي هم در ميان مسوولان و مردم نبود تا همه احساس كمبود و فقر كنند .
آن موقع كشور و مردم فقيرتر بودند اما كمتر از امروز احساس فقر مي‌كردند چرا مي‌ديدند همه فقيرترند نه اينكه .... (بماند ..... خودتان بقيه‌اش را بلد هستيد). (52691)
 
تلفیق سوال محمود و دو سوال مشابه - سوال 55
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۵۹:۱۵
1- طبق اطلاعاتی که در صدر این صفحه ذکر شده است شما سال 68 وارد دانشگاه شهید بهشتی شده اید و در سال 75 از دانشگاه ناتینگهام دکترا گرفته اید. اگر ممکن است بفرمایید دوره دکترا در دانشگاههای انگلیس چند ساله است و در این دوره صرفا به پژوهش پرداخته میشود یا شما درسهای اقتصاد خرد و کلان پیشرفته را هم گذرانده اید؟
. 2- آیا شما در کنکور سراسری شرکت کرده اید ؟ آیا از سهمیه خاصی استفاده کرده اید ؟ 3- چگونه مدیران و دست اندرکاران نظام با دارا بودن مشاغل مهم در همان زمان دکترا میگیرند ؟ (52696)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 55
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۰:۳۳:۱۶
دوره دکتری در الگوی آمریکایی (مانند دانشگاه های ایران) 4 ساله و شامل حدود 2 سال کلاس با گذراندن 18 تا 30 واحد درسی است. در الگوی انگلیسی، گذراندن دروس پیش نیاز اجباری نیست. اساتید ذيربط دانشکده پس از ارزيابي مدارك تحصيلي و علمي داوطلب، به ويژه طرح تز وي، و قبول آن‌ها، با دانشجوی داوطلب دوره دکتری مصاحبه علمی مي‌كنند. موضوع مصاحبه عمدتا طرح تز است تا اطمنان كنند كه دانشجوي داوطلب دوره دكتري مي‌داند چه مي‌خواهد بكند. بعد در باره پذيرش يا رد تصميم مي‌گيرند. دانشجوي پذيرفته شده بلافاصله تحقيق در باره طرح خويش را آغاز مي‌كند. البته دانشجوی پذیرش شده بسته به موضوع تز و نظر استاد راهنما باید چند واحد درسی را بگذراند یا در حوزه های مشخصی مطالعه و مقاله علمی ارایه کند. 9 ماه تا 12 ماه بعد از شروع كار، يك سمينار اجباري بايد ارائه شود. چند ماه بعد نيز امتحان Master of Philosohy) Mphil درجه‌اي علمي بين كارشناسي ارشد و دكتري كه در نظام آموزش عالي از نوع انگلستان مرسوم است)اجباري است. اين امتحان كه شفاهي و بدون حضور استادان راهنما برگزار مي‌شود، سه نتيجه احتمالي دارد: ردي، كه دانشجو از تحقيق باز مي‌ماند؛ تائيد در حد ام‌فيل، كه همين درجه را به وي مي‌دهند و فارغ‌التحصيل مي‌شود؛ ارتقاء به دوره دكتري و ادامه تحقيق. وقتي تحقيق پايان يافت، امتحان شفاهي و دفاع از تز بدون حضور استادان راهنما به دست يك ممتحن از دانشكده و يك ممتحن از دانشگاهي ديگر انجام مي‌شود. در اين‌جا نيز سه نتيجه رد، تائيد با اصلاحات كلي تز كه مجددا بايد ممتحنان راضي شوند، و قبول با اصلاحات جزئي كه تنها جلب رضايت ممتحن داخلي كافي است.
تز دوره دکتری بنده در دانشگاه ناتینگهام، تورم در اقتصاد ایران بود و برای گذراندن آن 6 واحد گذراندم و يك مقاله علمی ارائه کردم و پس از 14 ماه ام‌‌فيل را با موفقيت گذراندم. سه سال پس از آغاز تحقيق امتحان دفاع از تز را با اصلاحات جزئي به پايان بردم، الحمدلله.
2- بنده در کنکور سال 1348 شرکت کردم. چون به دلايل سياسي(زنداني سياسي پيش از انقلاب) تحصيلم ناتمام ماند، با موافقت كميسيون موارد خاص در سال 1368 در دانشگاه شهيد بهشتي پذيرفته شدم، 23 واحد از دوره مهندسي‌ام را قبول كردند. در اين دوره دانشجوي نمونه دانشكده شدم.
3- یا باید از درس شان بزنند یا از کارشان، بستگی به سطح دانشگاه و همینطور وجدان کاری شان دارد. به نظر من پذیرش و درس خواندن در دانشگاه همزمان با مسئولیت در سمت‌هاي سياسي( وزارت، معاونت وزارت، نمايندگي، استانداري و سفارت) باید ممنوع شود. (53123)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۲:۱۱:۲۷
در قانون اساسی تاکید شده است که چیزی نبایستی از مردم مخفی بماند آیا به نظر شما اگر در خصوص شفاف سازی و به خصوص فعالیتهای مالی همه دستگاها اقدام شود بطوری که همه چیز برای عموم مردم به راحتی و سادگی قابل مشاهده باشد یا سازو کاری برای آن تهیه گردد که این برخی از مسائل خود به خود حل میشود؟ به عنوان مثال خیلی ساده و عامه ممکن است که من بدانم که رییس جمهور آمریکا چقدر حقوق میگیرد ولی ندانم که رییس جمهور کشور خودم چقدر حقوق میگیرد ویا بدانم که فلان نماینده ای که من انتخاب کرده ام چند بار در سال و برای چه کارهایی به ماموریت خارج رفته و چقدر مانده و چقدر هزینه کرده است یا مثلا مجلس چقدر هزینه فلان چیز کرده است ... در صورتی که پاسخ شما مثبت است چه قدمهایی در این مورد برداشته اید یا قصد دارید بردارید؟ (52703)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 57
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۰:۳۷:۳۳
قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق دقیق همه مسوولان از جمله نمایندگان مجلس، وزرا و رییس جمهور را شفاف و علنی کرده است.
در هنگام حک و اصلاح این قانون در مرکز پژوهشها، عمداً نام وزرا و رییس جمهور را هم در آن گنجاندیم تا دغدغه صحیح و به حقی که اشاره کرده اید، بر طرف شود.
اصولاً داشتن سخنگو برای دستگاه های دولتی، قضایی، مجلس که اوایل انقلاب مرسوم بود در سالهای اخیر به ابتکار دولت سابق احیا شده، همین هدف شفاف سازی را دنبال می کند. این دیگر وظیفه رسانه های است که دغدغه عدالتخواهی و مبارزه با فساد داشته باشند و از آزادگی و شجاعت و پاکدستی و توانایی لازم هم برخوردار باشند تا صریحاً از مسوولان کشور دلایل و هزینه ها و منافع سفرهای خارجی، اجرای پروژه ها و طرح ها و ... را سوال کنند و به اطلاع مردم برسانند. بنده شخصاً عاشق چنین رسانه ای هستم. (53125)
 
دوستدار شما
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۲:۱۶:۵۲
ضمن عرض سلام خدمت استاد متخصص ونماينده ي متعهد و دلسوز مردم تهراان فرموديد كه برنامه ي شما و دوستانتان در مجلس هشتم، «اولويت دادن به مهار تورم» است. با عرض معذرت چند سئوال داشتم: 1- اين دوستان كه فرموديد چه كساني هستند؟! منظورتان جبهه ي متحد است؟! مي دانيم كه يكي از شاخه هاي آن، حاميان دولت هستند. خودتان بارها فرموده ايد كه دولت ائولويت به مهار تورم نداده است؛ آيا ممكن است آن ها در مجلس به دنبال اولويت دادن به مهار تورم باشند؟! صادقانه بينديشيم و بيان كنيم! منظورتان همين دوستانتان در جمعيت ايثارگران و هم چنين -اشخاص- گروه هاي موسوم به اصولگرايان تحول خواه است؟! پس چرا اينان در همين مجلس هفتم كه اكثريت را داشتند به دنبال مهار تورم نبودند؟! چرا در اكثر موارد در برابر دولت كوتاه آمدند يا به قول خودشان مصالحه كردند؟! چه تضميني وجود دارد كه در مجلس هشتم كه احتمالا اقليت اصلاح طلبان ئو اقليت منتقدين دولت هم قوي تر خواهند بود، بين مهار تورم و دولت دومي را انتخاب نكنند؟! (52705)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 58
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۰:۳۴:۱۹
منظورم از دوستانم، تعدادی از نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان در تهران و نیز نامزدهای متعددی از دیگر حوزه های انتخابیه است. البته اگر همه نامزدهای جبهه متحد تهران وارد مجلس شوند و از «اولویت مهار تورم» استقبال کنند، چه بهتر و گرنه اگر وارد مجلس شدم، شخصاً و با هر تعداد از دوستانم که به نمایندگی مردم انتخاب شوند، این رویکرد را پی می گیریم.
در مورد حدس هایی که در سوال زده اید با شما هم عقیده هستم و من هم نگرانم. با این حال تکلیف ام را در این شرایط کشور، این می دانم که حتی المقدور جمعی و اگر نشد، حتی فردی، مجلس را قانع کنم که مهار تورم اولویت اول کشور باید باشد. (53126)
 
دانشجوی عدالتخواه و حیران
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۲:۲۰:۴۲
سلام و تشکر از این سایت فوق العاده تان
اگر آقای احمدی نژاد به شما بگوید 5 توصه بگو تا اجرا کنم چه توصیه هایی به او می کردید؟
به عبارت دیگر اگر الان شما را جای آقای احمدی نژاد بگذارند، 5 اقدام اولیه تان چیست؟ (52707)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 59
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۰:۳۹:۳۴
1. تعیین گروهي برای بررسی طرح های عمرانی و پالایش و اولویت بندی آنها. محدود کردن طرح های عمرانی به اندازه ظرفیت مالی، اقتصادی، فنی، نيروي انساني، مديريتي و نظارتي کشور با هدف مهار رشد نقدینگی و کاهش سریع نرخ تورم
2. تعیین گروهي از مسوولان دولتی و نمایندگان تشکل های بخش خصوصی برای پالایش قوانین، رویه های و مقررات ضد تولیدی کشور با هدف حذف موانع تولید و سرمایه گذاری و اقتصادی شدن سرمایه گذاری های اشتغال زا در ایران
3. اجرای قانون سیاستهای کلی اصل 44 و شروع آن از بند الف سیاستهای ابلاغی (آزدسازی و انحصار زدایی و حذف مقررات ضد تولید و سرمایه گذاری)
4. اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری با هدف کارآمد شدن نظام اداری کشور، حذف زمینه ها و ریشه های مفاسد اداری، عادلانه شدن استخدامها و پرداختی های دولتی به ویژه در بخش های بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و نیز احیای حقوق بازنشستگان
5. اگر آقای احمدی نژاد هر 4 پیشنهاد فوق را به درستی انجام دهد و اثر آنرا در مهار تورم، رشد تولید و اشتغال مقرون به صرفه شدن سرمایه گذاری تولیدی در ایران، کاهش حجم و تصدی های نابجای دولتی، کارآمد شدن نظام اداری، حذف زمینه های فساد و ایجاد عدالت در پرداخت به کارکنان دولت ببینم، از طرف همه ملت دست و بازوی ایشان را می بوسم و خواسته پنجم را به ایشان تخفیف می دهم. (53127)
 
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۲:۲۲:۳۱
سوالاول اينكه آيا نمي شود اين طور فرض كرد كه ازاد كردن قيمت سوخت يك بار براي هميشه پس از ايجاد يك بحران موقت باعث ثبات پايدار مي شود و مصرف سوخت را متعادل مي كند ؟ دوم آيا قانون اساسي مانع جدي در برابر سرمايه گذاري خارجي براي طرح هاي عمراني كشور نيست ؟ ( كه ديگر براي اين طرح ها نياز به برداشت از پول نفت و ايجاد تورم نباشد (52709)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 61
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۱۰:۵۴
پاسخ بخش اول ـ تا وقتی حمل و نقل عمومی کارآمد نشده باشد و نتواند جایگزین مناسبی برای خودروهای شخصی اکثریت مردم شود، گران کردن بنزین، تاثیری در کاهش مصرف آن نخواهد داشت و صرفاً باعث افزایش قیمت تمام شده اکثر کالاها (به دلیل افزایش قیمت حمل و نقل) خواهد شد. با توجه به مطالعات و شواهد موجود، بنده این کار را تا وقتی حمل و نقل عمومی کارآمد نشده، صحیح نمی دانم.
پاسخ بخش 2 ـ امروز مانع جدی در برابر سرمایه گذاری داخلی و خارجی در ایران، مقررات و رویه های ضد تولیدی است ، نه قانون اساسی (53166)
 
بنگاه های كوچك و متوسط
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۲:۴۲:۱۸
ضمن تشكر از مسئولين سايت و شخص اقاي دكتر توكلي 1- لطفا باتوجه به جايگاه بنگاه هاي كوچك و متوسط در توسعه پايدار و رشد اقتصادي از اقدامات صورت گرفته در جهت حمايت و توسعه بنگاه هاي كوچك و متوسط اظهار نظر فرماييد. 2- آيا از ديدگاه شما آزادسازي اقتصادي و كاهش حمايت دولت از شركت هاي دولتي رويكرد مناسبي براي مقابله با فسادهاي اقتصادي و حذف رانت ها نيست؟ 3- لطفا در مورد مكانيزم نظارتي و نحوه مصرف عايدات دولت از محل اصل 44 توضيح فرماييد. باتشكر و قدرداني مجدد (52714)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 62
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۱۱:۱۶
1. مسئولان دوره هفتم مجلس شورای اسلامی از بدو شروع بکار، کارگروه رفع موانع تولید و سرمایه گذاری را در مرکز پژوهشها تشکیل دادند. نتیجه دور اول رایزنی های این کارگروه با تشکل های تولیدی، تهیه طرح قانونی «رفع موانع تولید و سرمایه گذاری» بود که در سال 86 به تصویب مجلس رسید اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری دولت در پذیریش هزینه های نسبتاً کم آن، به تصویب شورای نگهبان نرسید و به مجمع تشخیص مصلحت رفت.
2. بله، آزادسازیِ متناسب با وضعيت اقتصادي كشور، یکی از بهترین راه های پیشگیری از مفاسد اقتصادی است. در کنار آن، شفاف سازی همه اطلاعات مرتبط با کسب و کار و افزایش ضمانت اجرایی قوانین نیز لازم است.
3. بند د سیاستهای کلی اصل 44 این مساله مهم پرداخته است. (53167)
 
کارشناس کوچک مملکت
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۲:۴۷:۲۸
مرکز پژوهش هابا سلام با وجود همسویی تقریبی سیاسی جنابعالی و دولت نهم چرا آمار و ارقام مرکز پژوهش ها با دولت وبانک مرکزی متفاوت است؟ (به طور مثال نرخ تورم) با تشکر (52708)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 60
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۰:۳۴:۵۳
کارشناسان و دفاتر تخصصی مرکز پژوهشها بدون توجه به جهت ها و تعلقات سیاسی، صرفاً نتیجه مطالعات خود را منتشر می کنند. (53128)
 
چندین سوال مشابه
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۲:۴۹:۴۰
جناب آقاي توکلي با سلام به احتمال زياد قبول داريد که در طول زمان، ميان خواسته هاي اکثريت جامعه و کليت حاکميت(و به قول بعضي، نظام)، درست يا نادرست ممکن است اختلافات و احياناً تضادهائي بروز کند. سؤال مشخص آن است که به نظر شما در اين صورت : خواسته کداميک از آن دو بايد عملياتي شود؟ اگر بگوئيد نظام که بحثي ندارم اما اگر بگوئيد اکثريت مردم، سؤال دوم من آن است که : اکثريت مردم با اين وضع ردصلاحيتها و قوانين مربوطه، چگونه مي توانند چنين خواسته اي را با روشهاي مسالمت آميز به کرسي بنشانند؟

سؤال آخر اينکه، به ندرت مشاهده ميکنيم که در رسانه ها، از رهبري انتقاد شود، آيا دليل اين امر بي اشکال بودن اقدامات ايشان است يا اينکه در اين زمينه ممنوعيتي وجود دارد؟ به اميد دريافت پاسخهاي صادقانه، روشن و بدور از چند پهلو گوئيهاي رايج (52697)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 56
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۰:۳۳:۴۰
پاسخ بخش اول ـ در نظام مرد مسالاری دینی نباید میان خواسته اکثریت جامعه و خواسته حاکمیت، اختلاف فاحش و دراز مدتی ایجاد شود در غیر اینصورت، مشروعیت نظام زیر سوال می رود.
البته مشروعیت نظام جمهوری اسلامی، صرفاً به رای مردم نیست، به حاکمیت احکام و ارزشهای اسلامی (در راس آن عدالت و تقوی حاکمان) هم هست. مثلاً اگر در نظام اسلامی روزی ظلم و بی عدالتی فراگیر شود، مشروعیت آن کاملاً زیر سوال و چه بسا از بین می رود. البته در واقعيت، وجود ولي فقيه كه ملكه عدالت در انتخاب او شرط است، ضمانت محكمي ايجاد مي‌كند.
در موارد اختلاف نظر اکثریت جامعه و حاکمیت، قانون اساسی تکلیف را روشن کرده است. اگر حاکمیت، از احکام و ارزشهای اسلامی (در راس آن عدالت و تقوای حاکمان) عدول کند، بر نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس خبرگان تکلیف می شود که از انحراف جلوگیری کنند. اگر خدای نکرده قصور کردند و ظلم و جور فراگیر شد، بر تک تک اعضاء جامعه اسلامی واجب می شود علیه ظلم و انحراف از ارزشهای اسلامی قیام کنند.
پاسخ بخش دوم ـ بگذارید حرف آخر را بزنم و خیالتان را راحت کنم. آزادی و جمهوریت، از جمله ارکان مردمسالاری دینی هستند. اگر روزی در نظام مردمسالاری دینی، خارج از چهارچوب قانون و در شرایط ناعادلانه، مردم بطور فراگیر از حقوقشان محروم شوند، نظام از مشروعیت می افتد. در اینصورت بر همه اقشار به ویژه علما، فقها و نخبگان و روشنفکران جامعه تکلیف می شود جلوی انحراف از اصول جمهوریت و عدالت را بگیرند، چه با روشهای مسالمت آمیز و چه روش های قهر آمیز.
پاسخ بخش آخر ـ در نظام مردمسالاری دینی انتقاد از رهبری ممنوع نیست. البته حفظ احترام ولی فقیه بر همه واجب است اما حفظ حرمت ولی فقیه به معنی ممنوعیت انتقاد از ایشان و یا مصون بودن ایشان از اشتباه و انتقاد نیست.
البته عملی شدن انتقاد علنی از رهبری، بستگی به ظرفیت و بلوغ سیاسی جامعه و نیز شرایط بیرونی کشور دارد. تا وقتی قدرتهای بزرگ دنیا رسماً و علناً قصد آشوب و هرج و مرج و سرنگونی نظام جمهوری اسلامی را دارند، احتياط شرط عقل است.
امیدوارم جمهوری اسلامی ایران هر چه زودتر از نظر اقتدار بیرونی و درونی به سطحی برسد که قدرتهای بزرگ دنیا، جرات و توان تهدید کردنش را هم نداشته باشند و نیز ظرفیت و بلوغ سیاسی در کشور به حدی برسد که حق انتقاد از رهبری هم بطور عادی ادا و محقق شود. (53124)
 
سروش سوال 63
۱۳۸۶-۱۲-۱۴ ۱۳:۱۲:۱۴
جناب دکتر توکلی با سلام و احترام .
امیدوارم سوال مرا پاسخ دهید و آن را حذف نکنید .
در دوره ای که 80% آرا به نفع خاتمی بود من بی هیچ مزدی ستاد تبلیغاتی شما شده بودم و برای شما تبلیغ می کردم چون به شعارهایتان مبنی بر مبارزه با مفاسد اقتصادی و اعلام اسامی مفسدان اقتصادی اعتقاد داشتم و همین طور شعارهایی که بر علیه مافیای قدرتی که هم شما و هم من می شناسم می دادید آن انتخابات گذشت در انتخابات بعدی که دکتر احمدی نژاد شد شما رویکردی کاملآ متناقض گرفتید و تا دکتر احمدی نژاد اسم مبارزه با مفاسد و اعلام این زالو صفتان را می آورد مثل بقیه شعار می دادید که این اعلام باعث فرار سرمایه می شود شما با یدک کشیدن نام اصولگرایی کاملآ اصلاح طلبانه رفتار می کردید جناب توکلی اگر شما با آن همه ادعای مبارزه با فساد راست می گویید چرا در مقابل جاسوسی موسویان که کاملآ محرز است واکنش نشان نمی دهید چرا فریاد نمی زنید؟
جناب توکلی این همه تناقض در گفتار و کردار برای چیست؟آیا واقعآ شما شوق خدمت دارید یا عطش قدرت؟ما سیاستمدار نیستیم و اقتصاد هم نمی دانیم اما تناقض در گفتار را خوب تشخیص می دهیم دشمن شما هم نبودیم و بی مزد و منت ستاد تبلیغاتی تان بودم در دوره ای که هر تحصیلکرده ای به کسی جز خاتمی فکر می کرد انگ متحجر و املیسم می خورد .اما اکنون می بینم آنهمه شعارهای مبارزه با مفاسد اقتصادی فقط برای فریب ما بوده و شما هم مثل بقیه خط قرمز دارید و مبارزه با مفاسد فقط شامل آفتابه دزدهای می شود .
امیدوارم جواب قانع کننده ای برای سوالم داشته باشید...ایام به کام (52715)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 63
۱۳۸۶-۱۲-۲۰ ۱۱:۵۸:۲۷
1. اگر آقای احمدی نژاد با مفسدان واقعی مبارزه کند، با تمام وجود در خدمتش هستم. البته انکار نمی کنم که در این راه دغدغه های درستی دارد و کارهای مثبتی هم انجام داده و جلوی بسیاری از رانت ها و فسادهای مالی را هم گرفته است و که در نوع خود ستودنی است.
2. آنچه بنده با آن مخالفت کردم، تهدید بی عمل است. این که رییس جمهور محترم فقط تهدید به افشاگری مفسدان کند، کار درستی نیست و در بازار بدون اینکه نفع آن حاصل شود ، صرفاً ایجاد نگرانی می کند. اگر آقای رییس جمهور مفسدانی را می شناسد و مدارکی دارد، دولت وظیفه دارد علیه آنها به دادگاه شکایت کند نه اینکه صرفاً تهدید کند.
3. بنده به عنوان مدیر مسوول سایت الف به اتهام درج اخبار و تحلیل هایی درباره ارتباط غیر معمول آقای موسویان با طرفهای غربی در موضوع هسته ای، بنابر شکایت آقای موسویان به دادگاه احضار شده ام و هم اکنون پرونده شکایت ایشان از بنده در دادسرای کارکنان دولت باز است. بنده لایحه دفاعیه ای تقدیم دادگاه کرده ام و منتظر حکم عادلانه دادگاه هستم. البته خبرهاي الف را دو باره بررسي كرده‌ايم احتمالا به‌زودي در اين باره در الف توضيحي درج خواهد شد.
4. خدا را شکر می کنم که 4 سال و اندي از جوانی ام را بخاطر اعتراض به ظلم و بی عدالتی رژیم پهلوی در زندان ساواک گذرانده ام. افتخار می کنم بعد از انقلاب نیز بارها علیه رانتخواران و مفسدان اقتصادی در رسانه ها و دیگر ابزارهای قانونی اعتراض کرده ام و در این راه از دهه 60 تا کنون بارها به دادگاه احضار شده ام که آخرین مورد آن، افشای امتيازطلبي مدیر عامل سابق شرکت سایپا در سایت الف بود. این خبر را ملاحظه بفرمایید http://www.alef.ir/content/view/2859 (قرار داد های سوال برانگیز در سایپا)
بد نیست بدانید شرکت سایپا علیه مدیر مسوول سایت الف شکایت کرد و بنده مدارک مطلب یادشده را به دادگاه ارایه دادم و از طرق کمیسیون اصل 90 مجلس و سازمان بازرسی کل کشور همچنان پیگیر سوء استفاده مدیر عامل سابق شرکت سایپا هستم. ضمناً بد نیست این را هم بدانید که آقای دکتر احمدی نژاد سال گذشته از برکناری مدیر یاد شده جلوگیری کردند و این شخص اخیراً با ارتقاء مقام به سمت معاون وزیر صنایع و معادن منصوب شده است.
5. برادر عزیر، اگر هنوز قانع نشده اید و سوالتان باقی است با من كتبا به نشانی tavakoli@majlis.ir و یا دفترم در مرکز پژوهشها تماس بگیرید تا انتقادهای دیگرتان را بشنوم و استدلالهای بیشتری در اختیارتان بگذارم.
6. نکته نهایی اینکه : در مبارزه با مفاسد اقتصادی ، فرمان 8 ماده ای رهبر انقلاب، صادر شده در تاریخ 10/2/1380 ، کاملاً جامع و صریح و فصل الخطاب است. خواهش می کنم یکبار دیگر همه و به ویژه بند هشتم آنرا کامل و دقیق بخوانید.
http://www.alef.ir/content/view/4143/

برای اطلاع شما متن کامل آنرا همین جا نقل می کنم:
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرات آقایان رؤساى محترم قواى سه گانه دامت تأییداتهم‏
تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادى و تهیه طرح مبارزه با فساد که دو قوه مجریه و قضائیه بدان همت گماشته ‏اند، عزم جدى مسئولان را به اقدام در این امر اساسى و حیاتى نوید می دهد. حکومتى که مفتخر به الگو ساختن نظام علوى است باید در همه حال تکلیف بزرگ خود را کم کردن فاصله طولانى خویش با نظام آرمانى علوى و اسلامى بداند، و این جهادى از سر اخلاص و همتى سستى‏ ناپذیر می طلبد. جمهورى اسلامى که جز خدمت به مردم و افراشتن پرچم عدالت اسلامى، هدف و فلسفه اى ندارد نباید در این راه دچار غفلت شود؛ رفتار قاطع و منصفانه علوى را باید در مد نظر داشته باشد؛ و به کمک الهى و حمایت مردمى که عدالت و انصاف را قدر می دانند تکیه کند.
نامگذارى امسال به نام مبارک \" رفتار علوى \" فرصت مناسبى است که شما برادران عزیز، خط مراقبت از سلامت نظام را که بحمدالله در سالهاى گذشته همواره در کار بوده، فعالیتى تازه نفس و سازمان یافته ببخشید و با همکارى و اتحاد، افق ‏ها را در برابر چشم این ملت نجیب و مؤمن، روشنتر و شفافتر سازید.
امروز کشور ما تشنه فعالیت اقتصادى سالم و ایجاد اشتغال براى جوانان و سرمایه ‏گذارى مطمئن است. و این همه به فضائى نیازمند است که در آن، سرمایه ‏گذار و صنعتگر و عنصر فعال در کشاورزى و مبتکر علمى و جوینده کار و همه قشرها، از صحت و سلامت ارتباطات حکومتى و امانت و صداقت متصدیان امور مالى و اقتصادى مطمئن بوده و احساس امنیت و آرامش کنند.
اگر دست مفسدان و سوء استفاده ‏کنندگان از امکانات حکومتى قطع نشود و اگر امتیازطلبان و زیاده ‏خواهان پرمدعا و انحصارجو طرد نشوند، سرمایه ‏گذار و تولید کننده و اشتغال ‏طلب، همه احساس ناامنى و نومیدى خواهند کرد و کسانى از آنان به استفاده از راه هاى نامشروع و غیرقانونى تشویق خواهند شد.
خشکانیدن ریشه فساد مالى و اقتصادى و عمل قاطع و گره‏ گشا در این باره، مستلزم اقدام همه جانبه بوسیله‏ قواى سه گانه مخصوصا دو قوه مجریه و قضائیه است. قوه مجریه با نظارتى سازمان یافته و دقیق و بى ‏اغماض، از بروز و رشد فساد مالى در دستگاه ها پیشگیرى کند، و قوه قضائیه با استفاده از کارشناسان و قضات قاطع و پاکدامن، مجرم و خائن و عناصر آلوده را از سر راه تعالى کشور بردارد. بدیهى است که نقش قوه مقننه در وضع قوانین که موجب تسهیل راه ‏کارهاى قانونى است و نیز در ایفاء وظیفه نظارت، بسیار مهم و کارساز است.
لازم است نکاتى را به حضرات آقایان و دیگر دست اندرکاران کشور که می توانند در مبارزه با فساد مالى ایفاء نقش کنند، تذکر دهم :
1 - با آغاز مبارزه جدى با فساد اقتصادى و مالى، یقینا زمزمه ‏ها و بتدریج فریادها و نعره ‏هاى مخالفت با آن بلند خواهد شد. این مخالفتها عمدتا از سوى کسانى خواهد بود که از این اقدام بزرگ متضرر می شوند و طبیعى است بد دلانى که با سعادت ملت و کشور مخالفند یا ساده ‏دلانى که از القائات آنان تاثیر پذیرفته ‏اند با آنان همصدا شوند. این مخالفتها نباید در عزم راسخ شما تردید بیفکند.
به مسئولان خیرخواه در قواى سه گانه بیاموزید که تسامح در مبارزه با فساد، بنوعى همدستى با فاسدان و مفسدان است. اعتماد عمومى به دستگاههاى دولتى و قضائى در گرو آن است که این دستگاه ها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهند.
2 - ممکن است کسانى بخطا تصور کنند که مبارزه با مفسدان و سوءاستفاده ‏کنندگان از ثروتهاى ملى، موجب ناامنى اقتصادى و فرار سرمایه‏ها است. به این اشخاص تفهیم کنید که به عکس، این مبارزه موجب امنیت فضاى اقتصادى و اطمینان کسانى است که مى ‏خواهند فعالیت سالم اقتصادى داشته باشند. تولید کنندگان این کشور، خود نخستین قربانیان فساد مالى و اقتصاد ناسالم ‏اند.
3 - کار مبارزه با فساد را چه در دولت و چه در قوه قضائیه به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت بسپارید. دستى که میخواهد با ناپاکى دربیفتد باید خود پاک باشد، و کسانى که می خواهند در راه اصلاح عمل کنند باید خود برخوردار از صلاح باشند.
4 - ضربه عدالت باید قاطع ولى در عین حال دقیق و ظریف باشد. متهم کردن بى ‏گناهان، یا معامله یکسان میان خیانت و اشتباه، یا یکسان گرفتن گناهان کوچک با گناهان بزرگ جایز نیست. مدیران درستکار و صالح و خدمتگزار که بیگمان، اکثریت کارگزاران در قواى سه گانه کشور را تشکیل می دهند نباید مورد سوءظن و در معرض اهانت قرار گیرند و یا احساس ناامنى کنند. چه نیکو است که تشویق صالحان و خدمتگزاران نیز در کنار مقابله با فساد و مفسد، وظیفه اى مهم شناخته شود.
5 - بخشهاى مختلف نظارتى در سه قوه از قبیل سازمان بازرسى کل کشور، دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات باید با همکارى صمیمانه، نقاط دچار آسیب در گردش مالى و اقتصادى کشور را بدرستى شناسائى کنند و محاکم قضائى و نیز مسئولان آسیب زدائى در هر مورد را یارى رسانند.
6 - وزارت اطلاعات موظف است در چهارچوب وظائف قانونى خود، نقاط آسیب ‏پذیر در فعالیتهاى اقتصادى دولتىِ کلان مانند: معاملات و قراردادهاى خارجى، و سرمایه ‏گذاری هاى بزرگ، طرح‏هاى ملى، و نیز مراکز مهم تصمیم ‏گیرى اقتصادى و پولى کشور را پوشش اطلاعاتى دهد و به دولت و دستگاه قضائى در تحقق سلامت اقتصادى یارى رساند و بطور منظم به رئیس جمهور گزارش دهد.
7 - در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضى دیده شود. هیچکس و هیچ نهاد و دستگاهى نباید استثنا شود. هیچ شخص یا نهادى نمی تواند با عذر انتساب به اینجانب یا دیگر مسئولان کشور، خود را از حساب کشى معاف بشمارد. با فساد در هر جا و هر مسند باید برخورد یکسان صورت گیرد.
8 - با این امر مهم و حیاتى نباید بگونه شعارى و تبلیغاتى و تظاهرگونه رفتار شود. بجاى تبلیغات باید آثار و برکات عمل، مشهود گردد. به دست اندرکاران این ‏مهم تاکید کنید که بجاى پرداختن به ریشه‏ها و ام ‏الفسادها به سراغ ضعفا و خطاهاى کوچک نروند و نقاط اصلى را رها نکنند. هرگونه اطلاع رسانى به افکار عمومى که البته در جاى خود لازم است، باید بدور از اظهارات نسنجیده و تبلیغات ‏گونه بوده و حفظ آرامش و اطمینان افکار عمومى را در نظر داشته باشد.
از خداوند متعال اخلاص و جد و توفیق را براى خود و شما و همه‏ مسئولان این امور، مسئلت می کنم و امیدوارم این اقدام مورد رضاى حضرت بقیه الله ‏الاعظم روحى فداه قرار گرفته گام بلندى بسوى رفاه و آسایش عمومى را تدارک کند.
والسلام علیکم - سیدعلى خامنه ‏اى - 10/2/1380 (53168)
 
يك خبرنگار ـ با چه توجيهي از شيوه مديريت قاليباف حمايت مي‌كنيد؟ ـ پاسخ سوال 67
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۱۵:۳۹
با سلام خدمت شما آقاي دكتر توكلي؛ مي‌خواستم بدانم حمايت شما از آقاي قاليباف با اين شيوه مديريتي(توسعه‌مدارانه، مشي تكنوكراتي، ريخت و پاش، تجملات و در نهايت پر خرج) غير از قبيله‌گرايي سياسي با كداميك از شعارهاي سابق شما از جمله عدالت‌خواهي، ساده‌زيستي، مديريت پركار و كم‌خرج و ... همخواني دارد؟ چراكه به نظر مي‌آيد جنس شما متفاوت از هم باشد و تنها عنوان سياسي اصولگرا كار شما را بدين جا رسانده است. تشكر (53171)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 67
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۳۷:۲۸
پیشنهاد می کنم اولاً عباراتی نظیر «توسعه مدارانه» را تعریف کنید و ثانیاً در نسبت دادن صفات به افراد احتیاط کنید چرا که در این دنیا تهمت زدن کاری آسان است ولی پاسخ دادن در آن دنیا بسیار مشکل. درباره آقای قالیباف هم بگویم قبول دارم ایشان در زندگی کاری تا حدودی تجمل گرا است اما در عوض بسیار پر توان و کاآمد است. کم خرجی به ظاهر افراد نیست. کم خرجی و ساده زیستی شرط لازم است ولی کافی نیست. چه بسا یک مسوول ساده زیست با بی توجهی به نظر کارشناسان کشور، تصمیمی بگیرد که هزینه کلانی به دوش مردم و کشور بگذارد.
یادآوری می کنم گرچه به برخی رفتارهای آقای قالیباف از جمله دفتر کار تجملاتی اش معترض هستم، كه البته زمان آقاي كرباسچي ساخته شد و ميزبان همة شهرداران بعدي بود. دكتر قاليباف در زندگی کاری، پرکار مدبر است و قصد دارد با نشان دادن کارآمدی نظام، به تحقق اهداف عدالتگرایانه کمک کند.
در ارزیابی چهره هایی نظیر آقایان قالیباف یا احمدی نژاد و ... نباید مطلق انگاری کنیم، همینطور شایعات را نیز نباید در بست قبول کنیم.
خداوند راه راست را به همه ما نشان دهد. (53179)
 
حبیب ـ قیمت تمام شده بنزین ـ سوال 68
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۱۶:۵۴
باسلام آقای دکتر شمادرسال 83باافزایش 20%سالانه بهای بنزین مخالف بودید واظهارمی داشتید بهای تمام شده هرلیتر بنزین 350ریال می باشد .حال چطور شده که باافزایش قیمت بنزین به مبلغ دولتی 1000ریال وهمچنین قیمت آزاد4000ریال موافق شده اید؟ لطفا\"پاسخ روشن وبدون ابهام بدهید .ودرصورت امکان نحوه محاسبه قیمت تمام شده بنزین 350ریالی سال 83راتوضیح دهید. (53172)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 68
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۳۷:۵۳
لطفاً جمله بنده را کامل نقل بفرمایید. در سال 83 دولت وقت استدلال می کرد چون قیمت بنزین در خلیج فارس لیتری 400 تومان است، ما هم باید 400 تومان در داخل بفروشیم و مابه التفاوت لیتری 400 تومان تا لیتری 80 تومان آن روز، سوبسیدی است که دولت به مردم می دهد.
این استدلال درست نبود چرا که در محاسبات حسابداری پالایشگاه ها، چون نفت خام مجانی در اختیار پالایشگاه ها قرا می گرفت و هزینه پالایش و توزیع آن حدود 350 ریال می شد، در واقع قیمت تمام شده هر لیتر بنزین (در صورت صفر تلقی کردن نفت خام وارده به پالایشگاه که در عمل همینطور بود)، برای شرکت بخش و پالایش فراورده های نفتی، همان 350 ریال بود نه 800 یا 4000 ریال.
البته من موافق نیستم و نبودم که بنزین به قیمت لیتری 350 ریال عرضه شوداما آن جمله و واقعیت را محض یادآوری دولتمردان اعلام کردم که می خواستند به بهانه گران بودن قیمت بنزین در خارج، آنرا در داخل کشور هم به قیمت خارج بفروشند. ضمنا درباره مساله بنزین، پاسخ سوالات 2 و 10 را هم ببینید. (53180)
 
سهراب ـ سوال 69
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۱۷:۴۳
من هر چه اينجا سوال گذاشتم منتشر نشد.مي دانم كه اين هم منتشر نمي شود.ولي مي دانم كه بالاخره وجدانهاي بيدار يك روزي اينگونه سوالها را خواهند پرسيد.پس جناب توكلي نگذاريد كه وقتي از صحنه حذف شديد ديگران بخواهند بجاي شما جواب دهند و خودتان صادقانه جواب دهيد.اميدوارم اين سوال كه از سوز دل من است گذاشته شود و آقاي توكلي هم جواب بدهند: جناب توكلي اين سوالي كه بنده مي خواهم بپرسم نه نياز به تخصص هاي آنچناني براي فهميدنش هست و نه آنقدر سخت است كه شما نتواني بفهمي و بخواهيد از جواب دادن به آن طفره برويد: بنده جواني هستم كه در اين مملكت ليسانس گرفته و الان مشغول به كار هستم ، در آمد ماهانه من با تمام كسورات ماهي 500 هزار تومان مي شود.با توجه به اجاره خانه و مخارج براي يك زندگي دونفره من تقريبا مي توان ماهي 200 هزار تومان پس انداز كنم.يعني به عبارتي سالي دو ميليون و چهارصد هزار تومان. اگر شما در تهران متوسط خانه آپارتماني را متري يك ميليون و دويست هزار تومان در نظر بگيريد ،من سالي دو متر آپارتمان مي توانم بخرم.به عبارتي با 30 سال كاركردم مي توانم يك آپارتمان 60 متري بخرم.و بعد از آن هم بايد ديگر به فكر خانه اخرت باشم. تازه اين در صورتي است كه قيمتها همين بماند و تورم از حساب و كتاب من جلو نزند. آيا شما به عنوان يك مسئول در بوجود آوردن اين شرايط حقيقتا خجالت نمي كشيد؟ آيا شما اگر به خدا و روز قيامت اعتقاد داريد نبايد 10 متر از خجالت زير زمين برويد؟ (53173)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 69
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۳۸:۲۳
به شما حق می دهم که به همه مسوولان و از جمله بنده معترض باشید. بنده هم به عنوان نماینده مجلس از اینکه نتوانستم دولت و دیگر نمایندگان را قانع کنم که به مهار تورم بیشتر از اجرای طرح های عمرانی اولویت دهند، متاسفم. امیدوارم برادرانی که به اجرای بیشتر هزینه های عمرانی و خرج کردن بیشتر ارزهای نفتی در اقتصاد ایران اصرار می کنند و به استدلالهای ما درباره تورم زا بودن تصمیم هایشان بی اعتنا هستند، هم بتوانند علناً و مستقیما با سوالات و اعتراضات امثال شما روبرو شوند.
به شما قول می دهم که اگر در مجلس آینده حضور داشتم و همینطور در ماههای باقی مانده از مجلس هفتم، با نیروی بیشتری به سیاستهای تورم زای موجود اعتراض کنم و برای مهار تورم بیشتر بکوشم.
از شما هم می خواهم از اعتراض و انتقاد مایوس نشوید و در چهارچوب قانون هر چقدر می توانید به ابن تورم سرکش موجود اعتراض کنید، بلکه دولتمردان محترم متوجه شوند سیاستهایشان در رشد نقدینگی و تورم، چه فشاری به مردم وارد کرده است. (53181)
 
تولید کننده ـ نرخ ارز ـ سوال 70
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۲۰:۰۶
با سلام. در دوسال اخیر ارزش دلار در دنیا به شدت کاهش پیدا کرده که اما همزمان ارزش پول ملی ایران نیز کاهش پیدا کرده با توجه به کاهش ارزش پول ملی قیمت اقلام وارداتی بالا رفته نمونه بارز ان قیمت نهایی ال90 که بارها تغییر کرد (به غیر از تورم جهانی) در دو سال اخیر مواد اولیه وارداتی از اروپا و چین )اروپا و چین نرخ تورم پایینی دارند) به شدت دچار افزایش قیمت شده که باعث افزایش قیمت تمام شده تولیدات داخلی و ایجاد تورم فزاینده در داخل کشور شده است. ایا این امکان وجود ندارد که در بودجه نرخ یورو را ثابت نگه داشته و نرخ دلار را شناور اعلام کنیم. ایا این امکان وجود ندارد اقتصاد ایران کمی روی ارامش و ثبات را ببیند (53174)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 70
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۳۸:۴۷
با شما هم عقیده ام که ارزش پول ملی باید به نفع ثبات در بازار داخلی با ثبات باشد تا تولید کنندگان بتوانند برای تولید و تجارتشان با ریسک کمتری برنامه ریزی کنند.
متاسفانه از 18 سال پیش به این سو اقتصاددانان حاکم بر دولت اعتقاد داشته اند که برای رشد صادرات باید ارزش ریال را دایماً تضعیف کرد. امیدوار بودم با روی کارآمدن دولت فعلی این تفکر ناقص و معیوب پس از 16 سال از دولت کنار گذاشته شود و ارزش پول ملی به نفع تولید کنندگان داخلی تثبیت شود اما حیف که دولت فعلی هم در عمل, تسلیم استدلال نادرست فوق شده و همچنان شاهد کاهش ارزش پولی ملی هستیم. امیدوارم مجلس آینده تخصص، شجاعت، آزادگی و اراده این را داشته باشد که حرکت در مسیر صحیح اقتصاد را خیر خواهانه براي دولت محترم الزامي کند. (53182)
 
حسین ـ مجلس در مشت دولت؟سوال64
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۲۵:۳۴
جناب آقای دکتر آیا فکر نمی کنید هرچه مجلس ضعیفتر باشد آنوقت دولت برای اجرای مثلا قانون خدمات کشوری به جای دوسال فرصت شاید چشم انداز چهل ساله برای آن ترسیم کند.لطف کنید صادقانه جواب دهید (53169)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 64
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۳۵:۴۳
البته هر چقدر نمایندگان مجلس آتی شجاع تر، آزاده تر، معقول تر و پاکدست تر و مردمی تر باشند، در استیفای حقوق مردم موفق تر خواهد بود. (53177)
 
سیامک ـ سوال 66
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۳۲:۵۱
چرا هر روز ارزش ریال ایران کم می شود؟
اين روزها مسئولان بانك مركزي از احتمال چاپ اسكناسهاي صد هزار ريالي و پانصد هزار ريالي حرف مي زنند آقای توکلی آیا تنها علت آن تورم نیست چرا ایران نمی تواند جلوی تورم وبه تبع آن جلوی بی ارزش شدن ریال را بگیرند (53170)
 
احمد توکلی - پاسخ سوال 66
۱۳۸۶-۱۲-۱۹ ۱۴:۳۶:۴۴
چاپ اسکناس های درشت، عامل تورم نیست بلکه همانطور که گفته اید، معلول تورم است. دولت ایران در شرایط فعلی می تواند جلوی تورم را بگیرد اما متاسفانه اجرای طرح های عمرانی را مهمتر می داند. ان شاءالله مجلس آینده باید مهار تورم را اولویت اول کشور قرار دهد و این خواسته را به هر نحو که شده دولت را همراه کند. (53178)
 
نوربخش
۱۳۸۷-۰۲-۰۸ ۲۳:۱۰:۰۱
جناب آقای دکتر توکلی عزیز، سلام. اولین دیدار من با شما در زمستان سال 61 در یکی از مناطق جنگی بود و هنوز جنابعالی در پست وزارت کار قرار داشتید. به خاطر دارم که همزمان با حضور شما در سنگر ما، چند تن از نمایندگان دوره اول مجلس هم که برای بازدید مناطق جنگی به منطقه آمده بودند در سنگر حاضر بودند که از جمله این نمایندگان آقای مهندس سحابی بود. شما در قالب یک سئوال از ایشان علت حضورشان در منطقه جنگی را علیرغم دیدگاه متفاوتشان با جریانی انتقلابی جویا شدید. از آن زمان شجاعت شما در بیان عقاید و دیدگاه شما همواره تحسین مرا بر میانگیخت. ساده زیستی شما نیز بر این دیدگاه تاثیر بسزائی داشت بگونه ای که در دوره های کاندیداتوری جنابعالی در رقابت ریاست جمهوری ، حمایت و فعالیت در ستاد انتخاباتی شما برایم فرض بود. اقای دکتر! بنده هم همانند شما دقدقه اسلام، انقلاب ،آرمانهای امام رحل و تداوم خون شهدا را به همراه دارم و بر این باورم که همواره شما نیز در این مسیر گام بر میدارید. زمانی که ما در آن بسر میبریم همانند سالهای 59 و 60 است. شما که استاد کرسی اقتصاد هستید باور دارید که که بنا بر اصل چرخه زمان همان دوران تکرار شده است؟ همان بی برنامه گی ها،نمایشهای عوام فریبانه، کشاندن مردم به هیجانهای کاذب، بیان مطالب گنگ و سئوال برانگیز به منظور تحریک افکار عمومی در مسیر کسب آراو ده ها عمل مشابه. در آن ایام ما و شما بی مصلحت اندیشی شخصی و جناحی هر جا که مشکل و معضلی ناشی از خودکامگی و یا بی لیاقتی بود، لب به انتقاد میگشودیم و مصالح اسلام و انقلاب درد مشترکمان بود.گویا پس از 27 سال مصلحت اندیش شده ایم. مسئولینی که در ابتدای انقلاب همانند دیگران بودند، امروز با تصدی در پستهای اجرائی دارای تقدس شده و خط قرمزی بر دور آنها میکشیم و آنها را بری از هر خطا و اشتباهی میدانیم و اینگونه مینمائیم که مدیران فعلی به لحاظ پاکی،تخصص و اسلام گرائی بی نظیر در تارخ انقلابند!.استاد گرامی ،آیا این نوع برخورد تخطئه جانبازیها و ایثارهای نیروهای اصیل انقلاب نیست تا بدنبال آن از بیم عقوبت اخروی ناشی از انتقاد و اعتقاد به بی کفایتی یک دولت مانع نهی از منکر شود؟چرا فرهنگ عذر خواهی و اعتراف به بی کفایتی جایگاهی ندارد؟اگر تغییر وزیری بدلیل عدم کارائی است، این موضوع صراحتا به مردم اعلام گردد و اگر اختلاف سلیقه ای فی مابین رئیس و وزیر است بهتر نیست رئیس دولت اشخاصی را سمبولیک به وزارت گمارده و نظرات خود را به آنان دیکته نماید؟ امروز وزیری را تلویحا به دلیل بی کفایتی تعویض مینمائیم ولی در تودیع همان شخص زبان به تعریف و تمجید میگشائیم و مسئولیتی دیگر بدو میسپاریم! این جلوه ای از نفاق نیست؟ آقای دکتر عزیز، آموزه های قرآنی بهترین راهنمای ماست. اگر خداوند متعال خمر و میسور را حرام دانسته معنایش شراب و قمار تنها نیست که آنچه مستی می آورد و آنچه آسان بدست می آید حرام است.امروز ریاست برخی را مست نموده و آنرا به آسانی به دست آورده اند و اگر پیرو قرآن هستند میبایست ترک فعل حرام کنند که همانا تکیه زدن بر مسند ریاست است.نه اداره کشور نمایش تلوزیونی است ونه رئیس دولت شومن.به مزاح کشیدن مشکلات و سئوالات غیر از فرار از مسئولیت است؟گناه کمبودها و کمکاریها را به گردن دیگران انداختن جز بی تقوائی است؟امروز سفر به نقاط مختلف و حرکتهای نمایشی خدمت است یا عوام فریبی؟ آقای دکتر ، جنابعالی شخصی تحصیل کرده، واقع بین، دنیا دیده و روشنفکر هستید. ما در دوران سلجوقیان زندگی نمیکنیم که با سرکشی به بلاد اوضاع رعیت را جویا شویم. در هزاره سوم که تکنولوژی در تمامی ارکان زندگی بشری وارد شده، این سیستم است که میبایست درست عمل نماید و نه فرد که با رفتن یک شخص با همه آرزوها وداع کنیم!عریضه های آن دسته از مردم چند درصد از عرض حال این ملت دردمند و نجیب است؟ اگر من نوعی دستم به دامن رئیس دولت نرسد و یا شرم از بیان اجازه طرح مشکلات و معضلات را به من ندهد، محکوم به تحمل مصیبت و بی عدالتی هست؟ بهتر نیست به جای هیاهو اندیشه ای در جهت اصلاح سیستم میداشتیم؟ اگر این نوع مدیریت پسندیده بود که عزیزی همچون علی ابن ابی طالب علیه السلام میبایست بدان همت میگماشت. درد بسیار است و مجال کوتاه. ما نسل جنگ و جهاد دارای فرهنگ خاصی هستیم که از جمله آن زبانی تیز که نشئات گرفته از دلی پر سوز است و شما از نسلی که زجر را بر اجر و ایمان را بر نان ترجیح دادید. ایمانتان را برای بقاء دلهای پر سوز این مردم نجیب که به نانی قانع اند زنده نگاه دارید. (60079)
 
شیده
۱۳۸۷-۰۳-۲۳ ۱۳:۰۷:۰۶
اقای توکلی اول سلام وبهد تشکر بخاطر سایت خوبتون ومنعکس کردن نظرات کاربران ایران در سیاست خارجی در چه مرحله ای است خوب یا بد یا میانه؟ این وضع اقتصادی باتوجه به اینکه شما در این امور تبحر دارید کی تغییر میکند قیمتها روز به روز بیشتر میشود افزایش تورم البته من یکی از حامیان دکتر احمدی نژاد هستم. ولی وضع اقتصادی واقعا وخیمه لطفا بنده را راهنمائی بفرمائید ومن الله توفیق. (67350)
 
امیرعلی
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۱۴:۳۴:۳۷
آقای دکتر در سه سال گذشته دولت آقای احمدی نژاد سه کسری بودجه شدید به بار آورده و این روند به همین صورت در حال افزایش است به طوری که امسال با وجود بودجه 91000 میلیارد تومانی ، اعلام می شود حجم کمبود بودجه در دولت به رقم 30000 میلیارد تومان رسیده است و این در صورتی است که تنها واکنش مجلس به این موضوع این گفته بوده است که \" کسری ها رو جدا جدا نیارید همش رو با هم بیارید تا رسیدگی کنیم \" .
به نظر شما این طرز برخورد با شانیت مجلس در تضاد کامل نبوده است ؟ به حدی که دولت نه تنها در این مورد عذر خواهی نمی کند بلکه مجلس را هم مقصر می داند . واکنش مجلس نسبت به این موضوع چه خواهد بود .؟ (78375)
 
دکتر
۱۳۸۷-۰۷-۱۸ ۲۳:۰۱:۱۰
سازمان فوق متاسفانه با وجود تاکید بر خصوصی سازی با ما آزمایشگاهیان خصوصی شهرستان گنبد بجز یک ازمایشگاه خصوصی سقف ناچیز پذیرش قرار داده است و از این بابت باعث میلیونها تومان خسارت و ضرر و زیان به ما گردیده است آیا اصولا این کار صحیح است و این عدالت اجتماعی است که با همه بصورت یکسان برخورد نمیشود (84850)
 
روح اله
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۲:۳۲:۴۷
با سلام
اينجانب يكي از 10 هزار پذيرفته شدگان آزمون استخدام سال گذشته آموزش و پرورش هستم سوال من اين است كه چرا وزير آموزش پرورش براحتي با سرنوشت 10 هزار نفر كه اگر بطور ميانگين حساب كنيد 10 هزار خانوار ايراني را شامل مي شود بازي مي كند و وعده هاي سر خرمن مي دهد ايشان در هنگام اوج گرفتن طرح استيضاح وعده دادند تا مهر ماه تمامي افراد استخدام مي شوند ولي متاسفانه با لغو استيضاح و عقب كشيدن نمايندگان وزير هم با خيال راحت از قولي كه داده بود مثل آب خوردن سر باز زد واقعا آيا يك وزير به اين راحتي مي تواند سر يك ملت و تمامي نمايندگاني كه امضايشان را پس گرفتند كلاه بگذارد !؟ (85257)
 
hamid
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۲:۳۸:۲۳
jenab aghaye dr tavakoli
ba salam pezeshke omomi ba 12 sal khedmat dar manategh mahroom daraye hamsar va farzand .ke emsal dar dore dastyari ghabool shodeam ama jahat edame tahsil be man mamooriat amoozeshi dade nashod .chegone mitavanam dore 4 sale dastyari ra bedoone hoghogh tay konam ?javab khanevadeam ra chi bedam ?anha che ghonahi kardeand ?hamantor ke mostahzarid dore fogh tamam vaght boode va residentha haghe faaliat dar bakhsh khososi nadarand va az tarafi be tartib 12 .10 .8 .va 6 keshik dar mah darim (85258)
 
سيد جلال
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۴:۰۲:۵۷
اصول گرايان در سه سال با در دست داشتن دولت وپنج سال در دست داشتن مجلس در چه زمينه اي موفق بوده اند ؟ ايا بحرانهاي زيادي كه براي كشور و ملت درست شده، برايند اين چند سال است يا به قول زيس جمهور ميراث دولتهاي گذشته است (85302)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۸:۵۹:۰۰
امروز که 21مهر87 باشه صبح به رادیو اف ام گوش میدادم(کانال مربوط به مجلس)
از طوال \"گندمی\" آقای \"نادران\"بسیار بسیار تاسف خوردم.امان از طلحه های زمانه!امان از سیخ داغ که برخی را با دولت عدالت دشمن کرده است!وای بر ما که چگونه وقت مجلس را به بهاب افزایش ظرفیت \"سیلو\"هایمان اینگونه میگیریم!افسوس از اصولگرانمایی!.... (85382)
 
رضا احمد احمدی
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۴:۴۹:۲۶
سلام و خسته نباشین - برام خیلی جالبه - کسی با این همه مشغله کاری بعد از ناکامی و شکست در مسایل سیاسی دو باره بتونه بره در رشته غیر رشته دبیرستانی خودش لیسانس بگیره و برای ادامه تحصیل خارج بره با مدرک دکتری به مملکت برگرده . من که باور نمیکنم . یاد مدرک قلابی وزیزکشور فعلی افتادم . شما توضیح قانع کننده ای دارین ؟ بفرمایین (85476)
 
علی رضا
۱۳۸۷-۰۷-۲۵ ۱۸:۱۰:۵۳
آقای توکلی بنده نیز یکی از همان 4و5/4میلیونم که به شما رای دادم ولی امروز بسیار پشیمانم که به انسانی که فقط خوب حرف میزند و معمولا آهنگ مخالف سر میدهد رای دادم.
مگر شما نبودید که از احمدی نژاد حمایت همه جانبه نکردید و بعد از آنکه از هر گونه دخالت در بخش اقتصادی دولت توسط رییس جمهور منع شدید مخالف سر سخت آن شدید.
انشا الله خداوند از گناه نا بخشودنی شما و آقای دکتر خوش چهره بگذرد که این گونه حمایت کردید .
شما بودید که غیر رسمی اعلام کردید به نفع احمدی نژاد انصراف میدهید.
الله اعلم (85971)
 
عرفان
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۱۶:۵۵:۰۰
ایا در این دهره از انتخابات شرکت می کنید؟ (106929)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.