Javascript must be enabled in your browser to use this page.
Please enable Javascript under your Tools menu in your browser.
Once javascript is enabled Click here to go back to الف
 

 

صفحه اصلی     معرفی     WAP      پیوندهای الف    آرشیو     ارسال مطلب

تبلیغات

 کد مطلب: 2323, P.View: 7947
خطر افزایش اتکا به نفت چاپ ارسال به رفقا


(10 توصیه)

۰۵ آذر ۱۳۸۵
حساب ذخيره ارزي در برنامه سوم، به دست مجلس پنجم تاسيس شد. هدف از ايجاد اين حساب حفظ ثبات بودجه دولت و اقتصاد ملي از تبعات نوسان درآمد نفتي بود. پيش از آن رسم چنان بود كه هر مبلغي از صادرات نفت خام به دست مي‌آمد به چشم درآمد به آن نگاه مي‌شد و همه صرف بودجه دولت مي‌گشت.

Image

اين عادت چندين دهه‌اي دو ايراد داشت: 1) اتكاي بودجه دولت را به نفت زياد مي‌كرد و در نتيجه توجه دولت به توليد ملي و كسب ماليات به طور نسبي ضعيف مي‌شد. 2) چون بازار نفت پرنوسان بود (و هست)، اين نوسانات به بودجه دولت و از آن طريق به اقتصاد ملي آسيب مي‌رساند. در دهه 60 نويسنده اين سطور پيشنهاد حفظ بخشي از درآمد نفتي به شكل ارزي در حساب دولت را تقديم كرد، ولي عملي نشد. سرانجام در سال 1378 ماده 60 برنامه سوم تدوين و تصويب شد. بر طبق اين ماده، دولت هر سال حق داشت مبلغ محدودي از درآمد نفتي را در بودجه مصرف كند و بقيه را بايد به حساب ذخيره ارزي واريز مي‌كرد. مصرف از اين حساب نيز در دو چيز مجاز بود: 1) 50 درصد براي سرمايه‌گذاري به بخش خصوصي اعتبار داده شود. 2) اگر درآمد نفتي در سالي كمتر از حد مجاز برنامه مي‌شد، دولت حق داشت كسري را از اين حساب بردارد، به شرط آنكه بيش از 50 درصد موجودي آن نباشد. در نتيجه، اولاً دولت مي‌توانست همواره روي مقدار معيني از درآمد نفتي حساب كند. ثانياً به جاي آنكه همه ثروت ملي صرف بودجه سالانه شود (كه اغلب هزينه جاري بود)، لااقل نيمي از آن براي رشد سرمايه‌گذاري مردم اختصاص مي‌يافت. تصويب اين ماده از افتخارات مجلس پنجم و دولت اول آقاي خاتمي بود. بعدها در برنامه چهارم نيز اين حساب در ماده 1 تكرار شد. متاسفانه چه ماده 60 برنامه سوم و چه ماده 1 برنامه چهارم، بيشترين اصلاحيه را در دولت قبلي و مجلس ششم و دولت فعلي و مجلس هفتم به خود ديد. يعني هر بار دولت‌ها براي بودجه كم ‌آورده‌اند ميل به برداشت از حساب پيدا شده، از مجلس اجازه خواسته‌اند، آن‌ها هم تقريباً هميشه اجازه داده‌اند!
در شش ماهه اول سال جمعاً مبلغ 8/24 ميلبارد دلار از صادرات نفت به دست آمد. موجودي حساب ذخيره در اول سال 1385 مبلغ 7/10 ميلبارد دلار بود. واريزي به حساب در طول 6 ماه اول از محل صادرات نفت و اصل سود تسهيلات اعطايي قبلي از حساب، جمعاً 3/11 ميليارد دلار بود. يعني طي شش ماه حدود 22 ميليارد دلار در حساب موجود بود، اما برداشت‌ها و تعهدات تصويب شده مجلس حساب را در انتهاي شهريور با كسري 815 ميليون دلاري مواجه ساخت. البته تنها تعهدات قانوني را در نظر گرفتيم. وگرنه اگر وعده‌هاي داده شده را لحاظ كنيم وضع ناگوارتر مي‌شود (در سفرهاي استاني تا آخر شهريور، 16 ميليارد دلار وعده داده شده در حاليكه مبلغ مصوب مجلس براي كل سال 8 ميليارد دلار است).
اگر متمم بنزين و ملحقات عجيب عمراني متصل به آن به مبلغ 5/3 ميليارد دلار را در نظر بگيريم و همين طور پيشنهاد دولت درباره متمم را به مبلغ 5 ميليارد دلار را به نظر آوريم (با فرض آنكه مجلس راي دهد)، همچنين برداشت براي بودجه 6 ماهه دوم را طبق برنامه به آن اضافه كنيم، در اين صورت بعيد است حتي به اندازه موجودي اول سال، در انتهاي سال ارزي در حساب ذخيره باقي بماند. يعني شايد حساب ذخيره اسم بي‌مسمـّي شود، چون ديگر ذخيره چنداني در آن نخواهد ماند.
اين وضعيت از دو حيث خطير است:
1) معناي اين وضع اين است كه بودجه سال 85 روي تمام درآمد نفتي تكيه كرده است. يعني نفت بشكه‌اي تقريباً 55 دلار. سال آينده چه كنيم؟ قيمت نفت وسوسه‌انگيز است ولي سابقه تاريخي به ما مي‌گويد خوش‌بيني به قيمت‌هاي بالا عاقلانه نيست. نمودار زير قيمت‌هاي نفت را به ارزش سال 2005 ميلادي و نوسان آن‌ها را در سا‌ل‌هاي مختلف نشان مي‌دهد. 

Image

BT, Oil World Book, 2006 

در حالي كه انقلاب اسلامي قيمت نفت خام را بيش از دو برابر كرد، 6 سال بعد به كمتر از يك سوم تنزل كرد، بعد 40 درصد طي 4 سال افزوده شد، مجدداً 4 سال بعد به كمتر از نصف رسيد و باز شاهد آن هستيم كه طي 7 سال در سال 2005 ميلادي 5/3 برابر شده است. در سال جاري ميلادي قيمت نفت خام به عدد 4/78 دلار در تابستان (ماه جولاي 2006) نيز رسيد. ولي چند روز پيش با 30 درصد كاهش به 55 دلار سقوط كرد. اين نوسان هر برنامه‌ريزي عاقلانه‌اي را ملزم مي‌‌كند كه خود را از اين خطر حفظ كند. در غير اين صورت استقلال اقتصادي رو به كمال را به شدت به خطر مي‌اندازيم. بيكاري، ركود و تورم احتمالي را از نظر دور نداريم.
2) دستيابي به فناوري‌هاي نوين، از جمله هسته‌اي، ضرورت تضمين بقا و ارتقاي اقتصادي ايران عزيز است. در اين عرصه كه دشمن حتي به كسب علم فيزيك جوانان ما به ديده كينه مي‌نگرد، به هيچ وجه مصلحت نيست كه دولت و مجلس حساب ذخيره را خالي كنند. حفظ استقلال سياسي، الزاماتي دارد، به آن بي‌توجه نباشيم. اين دولت و مجلس يكي از ويژگي‌هايشان تكيه بر استقلال سياسي- اقتصادي در عين تعامل با جهان است، به لوازمش پايبند باشيم. مصلحت دين و ملت چنين حكم مي‌كند.

 


اظهار نظر
مشارکت در بحث
4623 | ناشناس   |2006-11-26 09:03:24|IRAN
در این صورت مقصر مجلس است
4667 | احمد توكلي  - تاييد   |2006-11-26 12:56:06|IRAN
دوست عزيز ناشناس نوشت: در این صورت مقصر مجلس است
در مواردي كه دولت پيشنهاد ميدهد و مجلس تصويب ميكند مسئوليت تضامني است يعني هر دو، هم مسئول كار خويش و هم مسئول كار ديگري است.مانند اين جا.
4634 | ناشناس   |2006-11-26 10:00:11|IRAN
با اين محاسبه در پايان سال بجاي حساب مازاد ارزي . حساب كسري ارزي خواهيم داشت . به نظر اينجانب سونامي ويرانگر تزريق بي حساب نقدينگي به جامعه به ساحل اقتصاد ايران رسيده و عنقريبا اعماق سازوكارهاي اقتصادي را هدف گرفته و تخريب خواهد نمود . برعقلاي قوم علي الخصوص اقتصاددانان متعهد فرض است كه هشدارهاي جدي را به دست اندركاران بدهند و حتي لازم است در صورت عدم دريافت پاسخ در قبال هشدارها به نحوي دست مهندسين را از اداره نهادهاي اقتصادي كوتاه كرد . اصلا دوست نداريم در آينده دولت فعلي متهم به اهمال كاري و روزمره گي شود.
4649 | ناشناس  - استاد اقتصاد   |2006-11-26 11:18:22|FRANCE
فرمایشات چناب دکتر توکلی متین است و از ایشان تشکر میکنم ولی در آخر صحبت از انرژی هسته ای کردند از جهت اقتصادی. این را قبول ندارم. اگر بگوئیم که برخورداری از دانش هسته ای برای ما لازم است و سطح علمی ما را ارتقاء میدهد قبول دارم ولی اگر بگوئیم که انرژی هسته ای داشتن میتواند مشکل بیکاری و اتکاء به نفت در اقتصاد و این جور امور را کم کند اصلا قبول ندارم. البته استقلال سیاسی مهم است و باید هزینه اش را هم پرداخت و صندوق ذخیره را پر نگاه داشت اما نه که فکر کنیم با داشتن دانش هسته ای اقتصاد را میشود درست کرد!
4673 | احمد توكلي  - يادآوري   |2006-11-26 13:16:12|IRAN
استاد ارجمند
توجه ميفرماييد كه تابع توليد ملي در سطح فناوري ثابت در نظر گرفته ميشود. رشد فناوري تابع توليد را به بالا منتقل ميكند و با همان سرمايه و نيروي كار قبلي توليد بيشتر ممكن ميشود يعني بهره وري افزايش مي يابد در نتيجه اشتغال و رفاه كل افزايش خواهد يافت (البته شروط ديگر بايد فراهم باشد). اثر فناوري هاي نوين خيلي بيشتر است چون معمولا بين رشته اي هستند و فنون زيادي را ضمن رشد خويش بهبود مي بخشند. با رشد توليد ملي اتكاي به نفت نيز كم ميشود. پر واضح است همه چيز با فناوري هسته اي حل نميشود چنانكه در كره شمالي نشد.
4688 | ناشناس   |2006-11-26 14:47:58|FRANCE
در هیچ جانشد دکتر جان
همه اونجاهائی که بطور نسبی حل شده هیچ ربطی به هسته ای نداشته استاد
4692 | سعید بهبودیان   |2006-11-26 14:58:07|IRAN
حرف استاد منطقی است. کارهای بین رشته ای زنجیره های اقتصادی بیشتری را فعال می کنند.
4741 | ناشناس  - اقتصاددان   |2006-11-26 18:33:53|IRAN
دکتر جان
داشتن دانش هسته ای چند درصد بهره وری را در کل اقتصاد و تولید افزایش میدهد؟ ممکن است بگوئیم که تکنولوژی هسته ای یک حلقه مهم از زنجیره جهش در همه فن آوریهاست. این درست است و در نوسازی مجموعه توان فن آوری کشور اثر مهمی دارد ولی وقتی بحث حل مشکلات اقتصادی در فضائی که هنوز اولیه ترین ضوابط بهره وری های بسیار آسانتر و طبیعی وجود ندارد فن آوری هسته ای نقشی حل مشکلات در اقتصاد ندارد که هیچ تازه بسیار هزینه بر هم هست. پس بهتر است بگوئیم که در تهیه امر استراتژیکی مثل انرژی در آینده به دانش هسته ای نیاز داریم. این حرف دیگری است که میتواند درست باشد.
4651 | محمد  - دقیقه 90   |2006-11-26 11:23:04|IRAN
از آقای دکتر توکلی به خاطر اخطاری بموقع ( درست زمان تدوین بودجه سال 86) و دقیقه 90 اجرای بودجه سال 85 داده اند صمیمانه تشکر می کنم. امیدوارم دولت محترم خودش مسائل را رعایت کند و باعث نشود که بیان انتقادات دلسوزانه برخی از نمایندگان فرهیخته و دانا به علم اقتصاد توسط عامه مردم به مخالفت با عدالت تفسیر شود.
4656 | ناشناس   |2006-11-26 11:39:47|IRAN
طرح جديد براي صيانت از منابع صندوق ذخيره ارزي روسيه

http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=7572
4700 | حميد رضايي  - اتكا به نفت   |2006-11-26 15:20:50|IRAN
با تشكر از اقا ي دكتر واقعا چقدر تئو ري گفتن راحته پس چرا در عمل و شايد فقط به خاطر اهداف سياسي وتغيير روند مجلس ودولت گذشته و عوام فريبي اجازه افزايش قيمتها رادر مجلس نداديد وخيلي ازصنايع ازجمله برق ونفت را با بحران شديد مواجه كرديد وجلو تورم هم گرفته نشد وظرف اين سه ساله فقط براي يارانه بنزين حدود 15 ميليارد دلار از ذخيره ارزي برداشت شده وروند سرمايه گذاري درصنايع برق هم با ركود مواجه كرديد حالا با تغيير نقش ودرنقش يك استاد اقتصاد تئوري و توصيه ميفرماييد!
4757 | حسن   |2006-11-26 19:20:49|IRAN
شما خیلی راحت حرف می زنید. آقای محترم اگر شما قیمت حامل های انرژی ها افزایش دهید، تورم به شکل فزاینده افزایش می یابد، آنهم در کشوری که حمل نقل خصوصی بیش از عمومی است. در ضمن بی توجهی دولت های سازندگی و به خصوص اصلاحات را نباید در این بحران نادیده گرفت. در دولت اصلاحات پیشنهاد برای تاسیس پالایشگاه بنزین رد شد و امروز مجبوریم ارز ناشی از فروش نفت را برای واردات بنزین (که ارزش افزوده بالایی دارد) خرج کنیم.
بحث حمل و نقل عمومی هم که دیگر نخ نما شده است. معلوم نیست در این 16 سال چه کرده اند که حالا از مجلس انتظار دارند در 3 سال همه چیز را حل کند.
4702 | ناشناس   |2006-11-26 15:34:00|IRAN
نظر دولت مردان را هم باید شنید در ضمن تا اینجا که پیش بینی های اقای توکلی غلط از اب در امده
4705 | رهنما نهاوندیان   |2006-11-26 15:37:48|IRAN
دورود بر اصولگرایان منطقی. انصافا قلمتان شیرین است. حق یارتان.
5074 | رحمتی  - رحمتی   |2006-11-28 14:21:56|IRAN
اقا چه درودی می فرستید.چرا دس مریزاد می گویید.که اخر چه نتیجه ای داشته باشد؟
انکسی که باید تایید کند وسپس اجرا کند دولت محترم است .
چه خوب است به ریاست محترم جمهوری بگوییم لااقل حرف دوستان مشفق رابشنودو اگر درست بود بکاربندد.
فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه.
4716 | ناشناس   |2006-11-26 16:15:50|IRAN
دخالت زیادی دولت در اقتصاد هم هزینه زا است و هم اقتصاد را بیماری زده و نحیف می کند. تن دادن به این امر در شرایط بحرانی شاید اجتناب ناپذیر باشد ولی در شرایط فعلی هزینه اقتصادی کنترل گزینشی قیمت ها سرمایه گذاران کوچک و متوسط را عذاب می دهد . مسئولین هم در مقابل ناله های آنان قول پرداخت کمک زیان می دهند. چرا باید یک تولید کننده را وادار کنیم به قیمت نابودی سرمایه گذاریش قیمت ها پایین بیاورد و بعد دولت مجبور شود برای جلوگیری از تعطیل شدن کارخانه و بیکاری کارگران یارانه و وام بدهد. ای کاش در هیات دولت به جای این همه مهندس و دکتر مهندس 10 دوازده نفر دکترای اقتصاد حضور داشتند تا با محاسبه هزینه تصمیمات دولت تصمیم گیری ها رامنطقی نمایند.
4796 | ابراهيم قنبري   |2006-11-26 22:30:22|IRAN
به نام خدا
جناب اقاي دكتر با عرض سلام
اتكاي بيش از حد دولت به درامدهاي نفتي علاوه بر آفاتي كه به لحاظ اقتصادي در مقاله وزينتان برشمرديد ، به لحاظ اجتمايي نيز باعث عمق بخشيدن به شكاف دولت ملت خواهد گرديد .
توجه روزافزون دولتها به منابع مالي سهل الوصول ، علاوه بر انكه تكيه دولتها به ملت را كاهش ميدهد ، باعث تغيير زاويه ديد اين گونه دولتها به ملت خويش ، و نگرشي قيم مآبانه خواهد گرديد .
كاهش سطح مشاركتهاي مدني و ابتر ماندن طرحهاي توسعه بخش ، كه جز با حضور مردم به منزل نخواهند رسيد ، از عوارض و ابتلائاتي است كه در دراز مدت گريبان گير جوامعي است كه دولتهايشان هميشه اسانترين و سريعترين راهها را برمي گزينند .
4800 | ناشناس   |2006-11-27 01:10:10|IRAN
جناب آقای دکتر توکلی
از شنیدن سخنان شما در مجلس د ر این فیلم استفاده کردم. مهم بود. ولی بسیار متاسف شدم از این نحوه نشستن و بی نظمی نمایندگان. همه دارند با هم حرف میزنند. اصلا کسی گوش نمیده. مسخره کرده اند همه ملت را؟ این چه صحنه زشتی است؟ خجالت نمیکشند؟ اینها نمایندگان ملتند؟ من اگر جای شما بودم نطقم را قطع میکردم و از همان تریبوت عمومی به نمایندگان میتاختم و به آنها میگفتم که چنین صحنه ای نشان میدهد که چقدر در تصمیماتشان به بحثهای مطرح شده توجه دارند. اینها شان مجلس را نمیفهمند. شان کارشان را نمیفهمند. موضوع باین مهمی را مطرح میکردید و آنها مشغول کار خود بودند. بسیار متاسفم برای مجلس.
4815 | ناشناس  - re:   |2006-11-27 09:29:27|IRAN
...... از عوارض و ابتلائاتي است كه در دراز مدت گريبان گير جوامعي است كه دولتهايشان هميشه اسانترين و سريعترين راهها را برمي گزينند .
چون این دولتها میخوان عوام فریبی کنند . هم در دین عوام فریبند و هم در دنیای مردم. فقط بفکر جلوه دادن امروز خود هستند پس کار عمقی نمیکند
4820 | محمد مهدوی  - معمولا اعمالمان نقض کننده ی   |2006-11-27 09:28:48|IRAN
من با سخن جناب دکتر موافق هستم اما حتا بهترین آمار ها هم گویای همه چیز نیستند و چه بسا که در اغلب مواقع ، مهم ترین جنبه های مسائلی که در پی کشف راه حل آنها هستیم ، نادیده می مانند . تا وقتی ما انسان های موثری چون شما داریم که می توانند تاثیرات مهم و پویایی در عرصه ی اقتصادی و حتا در تمامی ارکان ، از خود به جا بگذارند ، چرا آمار؟
به یاد دارم در کتاب مطالعات Sigmund mayer اتریشی جمله ای بود که بد نیست درجش کنم : "به غیر ممکن رسیدن باعث می شود تخیل علمی به کمک محقق بیاید " ، جامعه ی ما نیازمند نخبگان ِ علمی ، فرهنگی و اقتصادی است و به شدت محتاج همکاری مسوولان با آنها . الآن همان دوره ی به غیر ممکن رسیدن است و این جاست که باید بگوییم : هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم .
یا علی
4824 | دوستار  - دوستاري   |2006-11-27 09:44:45|IRAN
كو گوش شنوا.
5440 | مجید   |2006-12-01 20:33:20|IRAN
خودتان نماینده مجلسید خودتان هم نگرانید
واقعا
این مملکت با همین تفکرات شانس آورده که
منفجر نشده
5535 | محمد مهدوی  - re: در پاسخ به آقای مجید یک سو   |2006-12-02 15:46:21|IRAN
خودتان نماینده مجلسید خودتان هم نگرانید
واقعا
این مملکت با همین تفکرات شانس آورده که
منفجر نشده
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام آقای مجید محترم
می توانم بپرسم چه مشکلی در نگران بودن نماینده ی مجلس وجود دارد؟
حتی رهبر هم نگران باشد هیچ منافاتی با رهبر بودنش ندارد ، نماینده که خیلی دوران مسوولیتش کمتر است .
17228 | دانشجوی اقتصاد  - این قصه سر دراز دارد...   |2007-03-05 11:17:39|IRAN
تا زمانی که نفت در ایران وجود دارد و اراده ای قوی در جهت استقلال دولت از نفت و پذیرش نقش به سزای بخش های دیگر اجتماع در ایجاد ارز وجود ندارد مشکلات دولت ایران ادامه خواهد داشت . مگر اینکه کشور های صنعتی وارد کننده نفت از ایران وابستگی خود را به نفت کاهش داده تا جهان با کاهش قیمت نفت روبرو شود و خیال دولت از جانب تامین بودجه خود از نفت آسوده شود که این هم غیر ممکن است.
55726 | مهرداد   |2008-04-04 01:08:56|CANADA
با سلام
شما نیز مثل بقیه مسئولان نظان فکر می کنید " دشمن نمی گذارد جوانان ما حتی فیزیک یاد بگیرند" !
چرا دشمن در کره و مالزی و هند و .... نمی تواند اینکار را انجام دهد؟
ممنون
مشارکت در بحث
نام:
ایمیل:
 
عنوان:

نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
- نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.
- از برجسته و رنگی کردن بدون دلیل کلمات و کاربرد بیش از یک علامت تعجب یا سوال بپرهیزید.

کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."