نظر منتشر شده
۷۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 31458
حرکت اساتيد عليه جعل و تقلب علمي
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۱۶:۳۴
جمعی از اساتید دانشگاه‏های شریف، تهران، مدرس، بهشتی، اصفهان و تعداد دیگری از دانشگاه‏های داخل و خارج کشور درصدد مبارزه با تقلب در جامعه دانشگاهی برآمده‏اند.

به گزارش "الف"، اساتید دانشگاه‏ها شامل آقایان و خانم‏ها محمد قدسی، کیارش بازرگان، شادرخ سماوی، قاسم جابری‌پور، محسن شریفی،منصور جم‌زاد،پژمان خدیوی،امیرحسین جهانگیر، میر عباس جلالی، ایوب ترکیان، حمید سربازی‌آزاد، عبادالله محمودیان، مهرنوش شمس‌فرد، حسین گنجی دوست، رضا کراچیان، بیتا ایاتی، احسان‌الله کبیر، سرمد قادر، مجتبي شريعتي نياسر ، حمید سلطانیان زاده،مرجان سیرجانی،محمدعلی قناد، غلامرضا خسروشاهی، حمیدرضا ربیعی، محمد مهدیان، یاشار گنجعلی، محمدعلی صفری در این حرکت شرکت دارند.

از اقدامات این حرکت دانشگاهی، معرفی سرقت‏های علمی و متقلبان دانشگاهی، معرفی و پیگیری مقالات کپی شده و جعلی، معرفی مجلات بی‏ارزش علمی، ترویج اخلاق علمی و ... است.

بنابراین گزارش، اساتید بنیانگذار این حرکت در توضیح دلایل این تلاش دانشگاهی اعلام کرده اند: متاسفانه ما شاهد گسترش حرکت‌های غیر اخلاقی در فضای علمی کشور هستیم که با انگیزه‌هایی چون اخذ مدرک یا ارتقای مرتبه‌ی دانشگاهی صورت می‌گیرند. وبلاگ اساتید علیه تقلب به عنوان رسانه فعالیت‏های این حرکت آغاز به کار کرده و به پوشش فعالیت‏های این تلاش عملی می پردازد. از جمله دستاوردهای این تلاش، معرفی تعدادی از مقالات جعلی فرستاده شده به مجلات عملی مختلف است که از روی مقالات منتشر شده قبلی کپی شده است.
  
 
۱۳۸۷-۰۶-۱۷ ۱۷:۴۹:۵۴
حرکت اساتيد محترم که از دانشگاه هاي اصلي کشور شکل گرفته قابل تقدير و احترام است. اما سوالي که باقي مي ماند اين است که در شرايط کنوني جامعه علمي کشور برملا کردن يک تقلب علمي چه تبعاتي مي تواند داشته باشد. به عنوان نمونه به نظر شما با روشن شدن اين موضوع که يکي از اعضاي هيات علمي دانشگاه گرگان (به نقل از همين وبلاگ) مدرک دکتري خود را توسط کپي برداري کامل از يک مقاله خارجي گرفته است چه برخوردي را با آن استاد متقلب حادث خواهد نمود؟
پاسخ اين سوال روشن است. هيچ. اين گونه روشن گري ها هرگز منجر به تنبيه استاد خاطي نخواهد شد و ايشان در صحت و سلامت تحت عنوان لقب آقاي دکتر به شغل شريف خود ادامه خواهد داد. چرا که فوانين مرتبط با تقلب علمي در کشور هنوز ساز و کار درست خود را نيافته است. (78190)
 
۱۳۸۷-۰۶-۱۷ ۱۹:۲۴:۵۱
همین حرکت قابل تقدیر است. صبر داشته باشید. اول افشا، بعدا برخورد. (78206)
 
يك استاد دانشگاه از تبريز
۱۳۸۷-۰۶-۱۷ ۱۸:۰۴:۱۴
به نظر من اين اقدام تعدادي از اساتيد دانشگاههاي ايران بسيار هوشيارانه و مسئوليتمندانه است. اميدوارم اين حركت تسري پيدا كرده و منجر به يك نهضت تقلب زدايي در دانشگاههاي كشور گردد. من پيشنهاد مي كنم سايتي در اين زمينه ايجاد گردد تا آن دسته از استادان دانشگاهها كه مايل هستند بتوانند طوماري را در اين زمينه به امضا رسانده و بگوش مسولين برسانند. در غير اينصورت متاسفانه تداوم اين مساله باعث زير سؤال رفتن اعتبار و حيثيت علمي كشور در داخل و مجامع علمي بين اللملي خواهد شد. امري كه مسولين از آن غافلند. (78192)
 
امیرمسعود جهانشاهلو
۱۳۸۷-۰۶-۱۷ ۱۸:۰۶:۲۳
احسنت بر این اساتید. این حرکت برای جامعه علمی امروز ما اگر ارزش سال ها تدریس را نداشته باشد کمتر نیست. (78193)
 
-
۱۳۸۷-۰۶-۱۷ ۱۸:۴۲:۵۱
برای پیوستن به این حرکت لطفا راهنمایی کنید. دو سه مورد بسیار زشت هم بنده مشاهده کرده ام که آماده ام به اطلاع برسانم. (78201)
 
دانشجو
۱۳۸۷-۰۶-۱۷ ۲۲:۱۷:۴۴
برای پیوستن به این حرکت لطفا راهنمایی کنید. دو سه مورد بسیار زشت هم بنده مشاهده کرده ام که آماده ام به اطلاع برسانم.

دوست عزيز،

براي پيوستن به اين حرکت مطالب خود را به دکتر محمد قدسي (ghodsi@sharif.edu) ميل بزنيد. ايشان در صورت سودمند بودن موارد شما آن ها را در اين وبلاگ انعکاس خواهند داد (78211)
 
فرشید گیلک
۱۳۸۷-۰۶-۱۷ ۲۰:۱۴:۵۱
درود به شرف همه این اساتید بزرگوار (78208)
 
۱۳۸۷-۰۶-۱۷ ۲۲:۱۵:۵۰
متسفانه !حالا این اقایان وخانمهای متقلب معرفی شدند چه اتفاقی می افتد ای کاغذ پاره ها ارزشی ندارد مهم ..است که به نحو احسنت در .. در حال انجام است! (78202)
 
پ.محمدپور
۱۳۸۷-۰۶-۱۷ ۲۳:۰۷:۴۴
از زحمات دلسوزانه و بی شائبه تمامی اساتید متعهد و دلسوزی که در این حرکت ارزشمند، جهت پاس داشت از مقام علم و دور نگه داشتن آن از برخی کج روی ها تلاش نموده اند، صمیمانه سپاسگزارم. امیدوارم شاهد روزی باشیم که این تلاش ها به ثمر نشسته و شاهد این امور غیر اخلاقی در عرصه مقدس علم و دانش و سایر امور نباشیم. (78225)
 
بهزاد قره‌ياضي
۱۳۸۷-۰۶-۱۷ ۲۳:۲۳:۳۴
سلام عليكم. ضمن تقدير از حركت مبارك اساتيد محترم دانشگاه اينجانب هم مايلم عضو اين نهضت علمي شوم. ضمن تاكيد بر نظم و ساماندهي مناسب؛ صحيح نمي دانم كه پاسخ كساني كه مي خواهند به اين نهضت بپيوندند اين باشد كه مطالب خود را مثلا به فلاني بفرستند. بهتر است اين حركت نحوه عضو شدن و ياري رساني و اقدامات بازدارنده و پيگيري هاي حقوقي و قانوني و حمايت از كساني كه در اين راه احتمالا بايد هزينه بپردازند را روشن كنند. با آرزوي موفقيت: قره ياضي
ghareyazie@yahoo.com (78227)
 
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۰۱:۵۲:۲۲
همین الان با چاپ مقاله در مجله ای که در خود دانشکده چاپ می شود و هنوز مرتبه علمی پژوهشی نگرفته در یک دانشگاه دولتی دکتری به دانشجویان اعطا می نما یند.
(وزارت علوم بررسی کند). اما یکسری دانشگاه مقالات ISI می خواهند. بعبارت دیگر برخی آبکی دکتر می شوند برخی با کلی زحمت ولی نه نظارتی هست و نه تفاوت بین این دو گروه (78241)
 
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۰۴:۵۷:۰۹
همین الان با چاپ مقاله در مجله ای که در خود دانشکده چاپ می شود و هنوز مرتبه علمی پژوهشی نگرفته در یک دانشگاه دولتی دکتری به دانشجویان اعطا می نما یند.
(وزارت علوم بررسی کند). اما یکسری دانشگاه مقالات ISI می خواهند. بعبارت دیگر برخی آبکی دکتر می شوند برخی با کلی زحمت ولی نه نظارتی هست و نه تفاوت بین این دو گروه


نکته مهم ديگر اينکه برخي از مجلات ISI هم فاقد ارزش براي محک کار يک دانشجوي دکتري هستند. به عنوان نمونه به نقل قولي از وبلاگ اين اساتيد مي پردازم. چند تن از دانشجويان دکتري شريف يک مقاله توليد شده توسط ماشين (که حتي جملات آن بي معني بود) را براي يک مجله ISI ارسال کردند. در کمال ناباوري مشاهده شده که مقاله مذکور در کمتر يک ماه مورد پذيرش قرار گرفت.
نتيجه گيري اينکه لازم است مسوولان علمي کشور چاپ مقاله در هر دکاني را پايه و مبناي گرفتن دکتري، ارتقاء درجه و ... قرار ندهند. همان گونه که در بسياري از دانشگاه هاي خارجي ISI اصلا محلي از اعراب ندارد. (78252)
 
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۰۵:۰۲:۳۶
سلام عليكم. ضمن تقدير از حركت مبارك اساتيد محترم دانشگاه اينجانب هم مايلم عضو اين نهضت علمي شوم. ضمن تاكيد بر نظم و ساماندهي مناسب؛ صحيح نمي دانم كه پاسخ كساني كه مي خواهند به اين نهضت بپيوندند اين باشد كه مطالب خود را مثلا به فلاني بفرستند. بهتر است اين حركت نحوه عضو شدن و ياري رساني و اقدامات بازدارنده و پيگيري هاي حقوقي و قانوني و حمايت از كساني كه در اين راه احتمالا بايد هزينه بپردازند را روشن كنند. با آرزوي موفقيت: قره ياضي
ghareyazie@yahoo.com

استاد عزيز

در مملکتي که وزيرش در روز روشن مدرک دکتري يک دانشگاه معتبر را جعل کرده است داشتن انتظار چنين جرکتي بي فايده است. بهتر است در حال حاضر به حرکت خود جوش اين اساتيد که فعلا هيچ گونه پشتيباني دولتي و قضايي ندارد بسنده کنيم. (78253)
 
حاتمی
۱۳۸۷-۰۷-۱۷ ۱۹:۱۷:۰۴
در مملکتی که رئیس شورای امنیت و وزیر کشورش جاعلی بزرگ است ،چطور می توان چنین حرکتهایی را مهم و حیاتی ندانست .واقعا خدا قوت (84729)
 
محسن نوری
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۰۵:۴۰:۱۳
ضمن تشکر از الف به منظور اطلاع رسانی دقیق و به موقع حرکت اساتید باعث امیدواری ماست.
امیدوارم وزارت محترم اطلاعات، وزارت علوم، وزارت کشور! و سایر ارگانهای مرتبط با این پدیده شوم برخورد جدی به عمل آورند. (78259)
 
مرتضي ق
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۰۸:۱۶:۳۷
سلام به اساتيد محترم اين اقدام در جاي خود قابل تقدير است اما به نظرم موارد ديگري است كه حايز اهميت تر است مثل اين كه رييس جمهور به مدرك دانشگاهي ميگويد كاغذ پاره. (78278)
 
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۰۸:۲۸:۱۱
متاسفانه رفتارهای ضد اخلاق علمی در سالهای اخیر به قدری از طرف برخی از استادنماها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی زیاد شده است آنرا یک امر عادی نموده است. و کسی از انجام آن واهمه ندارد. اینجانب که خود به دلیل مسئولیتی که داشتم در یکی از شوراها برای ارتقا حضور داشتم و با وجود شواهد کامل و اعتراف فرد متقاضی برای ارتقا به انجام تقلب و پافشاری اینجانب برای برخورد با آن به جایی نرسید و تنها چاره را این دیدم که از آن مسئولیت کنار بروم. البته در این دانشگاهی که من هستم به دلیل وجود افراد ی با بنیه علمی ضعیف در سطح مدیریت دانشگاه گاهگاهی توسط این دوستان نیز چنین رفتارهایی صورت می گیرد. از اینرو تا وقتی که مسئوالان کشور تصمیم جدی برای برخورد با این موضوع نگیرند کاری نمی توان از پیش برد. به هر حال تلاش این دوستان را ارج می نهم. (78283)
 
احسان
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۱۰:۰۳:۲۱
تقلب نمک تحصیل است،بخاطر لذتش هم باید کمی انجام شود..ولی اخیرا دیگه زیادی شور شده. (78308)
 
به نام خدا
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۱۰:۲۷:۵۷
به نام خدا

با عرض سلا م ادب

با احترام چون احتمالاً تاپيك خاصي براي ارائه مطلبم در اين سايت پيدا نخواهم كرد و مطلب بي ربط با اين تاپيك نيست ، لذا ضمن عرض پوزش موضوع زير را به عرض خوانندگان محترم مي‌رسانم و اميدوارم توسط گردانندگان محترم الف فيلتر نشود .
و اما موضوع اينستكه اينجانب و همكارانم حسب نوعي خدمات كه به مركز تحقيقات وزات ... ارائه مي‌نموديم ،‌تعاملاتي نيز با كارشناسان آن مركز داشتم و موارد اينچنيني زيادي را در آنجا مشاهده نمودم .

به عنوان مثال معاون پژوهشي مركز و البته ... ايشان كه در وزارتخانه ديگري مشغول بودند و صد البته چهره‌هايي بس موجه داشتند اقدام به مثلاً تأليف كتاب مي‌نمودند ( البته در زير توضيح داده‌ام كه منابع مطالب كتب از كجا تأمين مي‌شده است ) و منشي ايشان تمام وقت مشغول ويراستاري و تايپ و ديگر امور مرتبط با اين مقوله بودند تا آنجا كه بصورت كارمزدي و در منزل و با هزينه مركز بيچاره تحقيقات پروژه را به پيش مي‌بردند.

از سوي ديگر چون مطابق روال حاكم بر مجامع علمي ، مقالات و تحقيقات انجام شده بوسيله دانشجويان راه به جايي ندارند ، لذا بالاجبار از همين حضرات با عنوان راهنما و البته شريك اجباري و بدون زحمت استفاده نموده و بالغ بر 60% زحمات و امتيازات معنوي و نه مادي كه بر آن مقاله يا تحقيق تعلق مي‌گرفته را واگذار مي نمودند و لذا مشاهده مي‌شود يك مدير اجرايي با تمامي مشغله‌اي كه داشته در طي سال موفق به ارائه چندين مقاله و كتاب نيز شده است كه هر كدام را با مشاركت دانشجويي بيچاره به انجام رسانيده غافل از اينكه هر يك از آن آثار به تنهايي نيازمند صرف وقت بسيار مي‌باشد و طبعاً در مجامع علمي از همين حضرات و نه صاحبان اصلي مقالات تقدير به عمل مي‌آمده است .

جالبتر اينكه در همين مركز تحقيقات هر ساله به مناسبت هفته پژوهش! كميته‌اي تشكيل مي‌شد كه رئيس اين كميته از بستگان سببي بسيار نزديك همين مدير بودند و طبعاً مشخص است كه نفر اول پژوهش تمامي دوره‌ها در اين وزارتخانه همين آقاي دكتر بودند .

در مورد جالبتر ديگري كارشناس مركز براي مشاهده طرحي اختراع گونه كه بوسيله نوجواني در اصفهان ارائه شده بود به آن شهر عزيمت نموده و حاصل سفر را بي نتيجه اعلام مي كند ولي تنها چند هفته پس از آن همان طرح از سوي همان كارشناس به نام خودش ثبت و ارائه مي‌گردد كه سبب جنجال فراواني در آن مركز مثلاً تحقيقاتي شد .

البته امور آن مركز تحقيقات از نظر كارشناسان مركز نيز خنده‌دار مي‌نمود زيرا پروژه‌هاي تحقيقاتي‌ي در آنجا تعريف مي‌شد و به مشاوران و پيمانكاران و دانشجويان كه با كارشناس پروژه تعاملات خوبي! داشتند واگذار مي‌شد كه يا مستندات آن بر روي سايتهاي تخصصي بود و يا اساساً نتيجه پروژه به لحاظ غير بومي بودن فقط ارزش بايگاني و ارائه بيلان كار داشت و بس .

البته با همت مدير جديدي كه در آنجا نصب شد انقلابي در منشهاي مركز و شيوه‌ةاي تحقيقاتي بوجود آمد كه مثال‌زدني بود ولي متأسفانه باز هم به مذاق اطرافيان وزير محترم خوش نيامد و ايشان را بركنار و از دوستان هم دانشگاهي جناب .. را منصوب فرمودند .

تمامي توضيحات بالا بر اساس مشاهدات اينجانب بوده و اساساً قصد جسارت و بي‌ادبي به زحمات قشر مظلوم محقق و نويسنده نداشته و ندارم چرا كه اگر اهل اينگونه دغل‌بازيها بودند قطعاً ديگر فرصتي براي امور علمي و ارائة آن برايشان باقي نمي‌ماند .

به اميد روزي كه مسئولين محترم نيز فرق بين زحمات و تلاشهاي صادقانه و علمي را از دغل‌بازي مشاهده نموده و تقديرات و امتيازات را در جاي خودش صرف كنند .

خداوند به همه ما توفيق امانتداري و صداقت مرحمت فرمايد و از اساتيدي كه اعتراض نموده‌اند تشكر مي‌كنم هر چند كه به لحاظ تعداد اسامي اصلاً جالب توجه نيست و انتظار مي‌رفت با هجمه حداكثري اساتيد معظم مورد پشتيباني قرار گيرند . (78310)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۱۰:۳۰:۵۲
لطفا روشن کنید چگونه یک نفر با فوق دیپلم دانشیار دانشگا ه میشود وسالها تدریس ؟ میکند و اب از اب تکان نمخورد تا اینکه ؟ (78312)
 
دانشجوی دوره دکتری
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۱۱:۱۹:۴۸
با تقدیر از این حرکت شایسته اساتید دانشگاههای معتبر کشور
حالا که فرصتی پیش آمده تا چنین حرکتی شکل گیرد پیشنهاد میشوددر مورد مقالات افرادکه بعضی از آقایان جهت تهیه آنها هیچ زحمتی متحمل نشده واز آثار دیگران یا دانشجویان فقط امتیاز پژوهشی دریافت مینمایند و گاها\" توسط این امتیاز گوی سبقت را در مجامع علمی از دیگران می ربایندچاره ای اندشیده شود و صحت و سقم مقالات منتسب به این عزیزان مشخص شود. (78321)
 
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۱۱:۴۶:۵۴
با سلام ؛
بادیدن این مطالب و وبلاگ موردنظربسیارخوشحال شدم . بنده به لطف خدا ینده هم لزنظر قوانین وهم مثال های روشن وغیرقابل انکاربرای وبلاگ ارسال خواهم نمود. امید است به فضل الهی دراین ماه پربرکت موفق ومؤید باشید.
با تشکر عضوهیأت علمی دانشگاه تبریز (78323)
 
حسين
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۱۲:۵۹:۲۳
تشكر مي كنم از اين اقدام خدا پسندانه و ملي . از .. هم كه ... شايد همين حركت نهضتي در كشور ايجاد كند و فشار افكار عمومي متقلبين و جاعلين را رسوا كند. (78338)
 
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۱۳:۱۱:۳۵
البته تعقیب تقلب در مباحث علمی لازمه یک ساختار علمی سالم می باشد و از اینرو اقدام این اساتید در خور استقبال است. اما باشناختی که از برخی از دوستانی که در این امر پیش قدم شده اند دارم، خطری را گوشزد می کنم و آن تقویت تنگ نظری بسیاری از اساتید در ایران از اینراه است. شاید بایداینکه در کشور ما بر خلاف بسیاری از کشورهای صنعتی ورود به دوره دکترا بسیار سخت و فارغ التحصیلی از آن دوره بسیار سختتر است را دلیل همین تنگ نظری ها و باند بازی ها در انتخاب دانشجویان برای این دوره دانست. اینکه عده ای معدود موفق به دریافت دکترا شده، درب را برای حضور نسل جدید ببندند معضلی است که متاسفانه کشور ما دچار آن است.

طولانی بودن و بی فایده بودن آموزش در دوره دکترا که همه دانشجویان از آن شاکی می باشند را نیز به همین دلیل می دانم. و ای کاش این سختگیریها و محدود کردن تعداد مجلات معتبر خارجی و ... باعث می شد که ما لااقل در صنعت نفتمان و خودروسازی دست نیاز به سوی مالزی دراز نکنیم.
نگاهی با لیست اعضای هیات علمی دانشگاهها بیندازید راستی چرا برخی از آنان بدون انتشار مقاله ای معتبر توانسته اند به راحتی عضو هیات علمی همان دانشگاه شوند؟ پاسخ مشخص است دانشگاههای ایرا و به تبع آن اعضای هیات علمی فقط فارغ التحصیلان خودشان را قبول دارند.
متاسفانه بسیاری از اساتید فقط مجلات داخلی که خودشان داور آن هستند را معتبر می دانند. در حالی که باند بازی و رد بی دلیل مقالات بدون پاسخگویی، محققان داخلی را به سوی این گفته هدایت کرده که دیگر برای کنفرانسها و مجلات داخلی مقاله نمی فرستیم. البته باید گفت که مرجع تعیین کیفیت این مجلات باید یک مرجع با صلاحیت و عادل باشد و اقدام چند تن از اساتید برای رتبه بندی این مجلات، معتبر نیست. (78348)
 
محسن
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۱۴:۳۲:۲۵
باسلام
برای هر رشته ای از تحصیلات این حرکت انجام شود بهتر است
به عنوان نمونه دکتر متخصصی که باپول سوالات آزمون دستیاری را خریده والان با هر ترفندی تحصیلاتش را تمام کرده وپزشک متخصص شده تکلیفش مشخص شود.
آیا این اشخاص می توانند خود را بالاتر از یک پزشک عمومی که سالها پشت این سد قرار گرفته ببینند (78374)
 
دانشجوی دکتری
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۲۰:۰۵:۰۲
از آنجا که اساتید مذکور نام و اعتبار خود را در جهت اعتلای این حرکت برزگ و قابل تحسین گذارده اند استدعا دارم مجلس محترم در راستای این اقدام بزرگ که اثرات آن خیلی زود آشکار می شود آنها را یاری دهند. (78433)
 
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۲۱:۱۴:۰۷
اگر چه بعد از وجود دانشگاه هاوائی، غیر حضوری داشگاه ازاد، دوره های آزاد انگلیس ، دکترهای مکاتبه ای هلندی هندی انگلیسی و غیره بالاخره یک عده استاد غیرتمند پا پیش گذاشته اند تا جلوی ورود این ادمهای متقلت را به محیط معلمی بگیرند/. ما که در دانشگاه خودمان .. که براحتی عضو هیت علمی شد داریم . مجلس سازشکار هم به شحصی با مدرک قلابی رای میدهد؟ فقط همکاری اساتید میتواند مانع این کار شود

عباس هشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی. (78426)
 
قربانی تقلب
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۲۲:۰۲:۰۱
امیدوارم که این روند اینقدر گسترش پیدا کنه که جلئ تقلب تو مصاحبه های دکتری و پارتی بازی گرفته بشه ! من با رتبه 4 تربیت مدرس قبول نشدم و کسی بجاب من با رتبه 8 گرفتن ! (78439)
 
ali amoozadeh
۱۳۸۷-۰۶-۱۹ ۰۱:۵۲:۵۸
اکثر کامنتها صحیح هستند. به آنها بیفزأید این سوال را که چرا کارها دست کاردانان نیست و مسولیتها به دست نالایقینی است که خود را بی‌ نیاز از پاسخ گویی می بینند؟ باند بازی‌ و خط بازی‌ تا کجا تا چند؟ بنده برهه ای از تحصیلم را در خدمت دکتر تهماسبی در کبک کانادا بودم از ایشان بپرسید که چگونه این امور در بین دانشجویان نیز رسوخ کرده است. آیا چنین روسایی می توانند عدالت محور باشند و شایسته سالار؟ پدیده جعل معلول است دنبال علت بگردید (البته جاعل را نیز مجازات کنید). وقتی‌ که بدیهی‌‌ترین حقوق یک شهروند (استاد یا دانشجو) در قالب سوالات ساده یا بی‌ جواب می ماند یا با قلدری آمیخته با تهدید جواب داده می شود، وقتی‌ که آقایان مسولین هر کار دلشان بخواهد می کنند و قوانین را هر جور بخواهند می‌‌نویسند و تفسیر می کنند و اگر کسی‌ جرات شکایت داشته باشد به هزار راه و ترفند ناجوانمردانه اگر بتوانند حذفش می کنند و اگر نتوانند بایکوتش می کنند، کار ما اگر غیر از این بشود جای تعجب دارد.‌ ای آقا چه حالی‌ برای فهم فعل مجهول می ماند؟! چه جائی‌ برای انشای تعطیلات تابستان می ماند؟! علی‌ گفت اگر تقوای الهی نبود از هر سیاسی سیاستر می شدم. خدایا چرا به قیامت معتقد نیستیم؟ چرا این قدر بدبختیم که به خود رحم نمی‌کنیم؟ دلم پر است و فضای کامنت محدود و نگارش با بهنویس سخت و سحر نزدیک. آیا صبح نزدیک نیست؟
استادیار دانشگاه سمنان (78460)
 
lمهران
۱۳۸۷-۰۶-۱۹ ۰۹:۰۶:۵۱
بد نیست سری به میدان انقلاب تهران بزنید تا ببینید انواع پایان نامه

ویراستاری و صحافی شده در تمامی زمینه های مهندسی و علوم با قیمت نسبتا پایین به فروش میرسد.

این پایان نامه را مثلا از یک دانشگاه در شهرستان مثل اصفهان شیراز تبریز می آورند و در تهران می فروشند و بلعکس

به نظر شما این مصداق عملی دزدی نیست ؟

چرا دولت با این مراکز بر خورد نمیکند ؟ ! (78527)
 
Iranian Student
۱۳۸۷-۰۶-۱۹ ۰۹:۳۳:۲۵
Hello everyone,

I visited the proposed weblog and unfortunately many of the professors who created a campaign against the Plagiarism!, have translated many books from Persian to English. Did all of these guys translate the books with permission of the original authors? They easily sent a post in their website about other people but already they have done the same sort of fake activities. Did they pay to original authors? I don’t think so.

I can send you a list of these books and publications in case of any inquiries.

Kind Regards (78540)
 
یک زیست شناس
۱۳۸۷-۰۶-۱۹ ۰۹:۵۵:۴۹
سلام عليكم. ضمن تقدير از حركت مبارك اساتيد محترم دانشگاه اينجانب هم مايلم عضو اين نهضت علمي شوم. ضمن تاكيد بر نظم و ساماندهي مناسب؛ صحيح نمي دانم كه پاسخ كساني كه مي خواهند به اين نهضت بپيوندند اين باشد كه مطالب خود را مثلا به فلاني بفرستند. بهتر است اين حركت نحوه عضو شدن و ياري رساني و اقدامات بازدارنده و پيگيري هاي حقوقي و قانوني و حمايت از كساني كه در اين راه احتمالا بايد هزينه بپردازند را روشن كنند. با آرزوي موفقيت: قره ياضي
ghareyazie@yahoo.com

سلام
از آزولا و تالاب انزلی چه خبر؟
از قدیم گفته اند یک سوزن به خودت یک جوالدوز به دیگران (78547)
 
عضو هیات علمی دانشگاه
۱۳۸۷-۰۶-۱۹ ۱۰:۴۲:۱۸
با سلام و تشکر از اساتید ارجمند که اقدام به چنین کار قابل تقدیری نموده اند. به اطلاع همین هیات محترم می رساند که یکی از معروفترین Plagiarist های دانشگاههای ایران فردی است که اکنون رییس یکی از دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ... می باشد و چندی پیش با همین وضع و بر خلاف آیین نامه ارتقا دانشیار شده است. خواهشمند است هیات مبارزه با تقلب و سرقت در جامعه دانشگاهی از همین case و از طریق پیگیری از دانشکده بهداشت دانشگاه ... و جناب آقای دکتر ... که شاهد ماجرا هستند و سپس از طریق جامعه دانشگاهیان علوم پزشکی ... شروع فرمایند. سایت محترم الف نیز موضوع را به وزیر محترم بهداشت جناب آقای دکتر لنکرانی منعکس نماید. (78565)
 
دانشجو
۱۳۸۷-۰۶-۱۹ ۱۲:۳۲:۴۸
بیچاره دانشجوهای دانشگاه آزاد گرگان!
معاون متقلب دانشگاه را که با کپی پیست کردن در چندین کنفرانس علمی خارج از کشور هم شرکت کرده و همیشه هم به حضورش در این کنفرانسها می بالد! (به وبلاگ مزبور رجوع شود) (78611)
 
nobelclone
۱۳۸۷-۰۶-۱۹ ۱۳:۲۱:۲۷
Hello everyone,

I visited the proposed weblog and unfortunately many of the professors who created a campaign against the Plagiarism!, have translated many books from Persian to English. Did all of these guys translate the books with permission of the original authors? They easily sent a post in their website about other people but already they have done the same sort of fake activities. Did they pay to original authors? I don’t think so.

I can send you a list of these books and publications in case of any inquiries.

Kind Regards

Hi,
I agree with this comments, while the office software on most of our PCs are piracy, and most of the translated works do not have any permission, I do not think we can do much. Unless these professor themselves confess to the guilt and try to follow the well established rules in the academic communities.
However, I believe naming and shaming the people who do cheat would help preventing further damage to the scientific reputation of Iran, if any. Although naming such people should backup with enough documents at least place the original and copy work, so everybody can access. And in the absence of any definite rule it is up to the Prof. themselves to spread the word and name these cheaters in their classes and meeting and slowly exclude them from universities, research centres and so on.

Ya hagh.

  (78627)
 
Mohammad
۱۳۸۷-۰۶-۲۰ ۱۹:۳۸:۳۵
I appreciate this move by some university professors..their work is commendable and must be supported by all Iranians who love Iran and worry about her reputation in educational community..I think the first thing this society must do is follow up on Kordan\'s claimed PhD degree from Oxford and other officials like Rahimi who also claims to have PhD degree. (78942)
 
۱۳۸۷-۰۶-۱۹ ۱۳:۳۸:۳۰
خدا قوت ميگم. (78643)
 
ali
۱۳۸۷-۰۶-۱۹ ۲۳:۲۰:۴۷
با تشکر از اقدام بسیار خوب اساتید که در جهت حفظ حرمت قلم و دانشگاه این کار خداپسندانه را آغاز کردند.
اما چهره ای در میان نامهای حامی این اساتید وجود دارد که چگونگی دریافت مدرک تحصیلی خودشان در پرده ای از ابهام است و همدوره ای های ایشان در دهه شصت در انگلستان از بعضی مسایل جانبی بدست آوردن مدرک دکتری ایشان با خبر هستند. کاش با پالایش این جمع، بهانه را از دست بدخواهان برای زیر سوال بردن کل جمع اساتید منتقد و حرکت خودجوششان بگیریم.
یا علی مدد (78740)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۰ ۰۱:۳۱:۰۷
اگر قرار بر پیگیری تقلب و بی عدالتیست لطفا کسانی هم پیشقدم شده و اسم اساتیدی را که فرزندانشان را که در دانشگاههای دولتی و آزاد قبول نمی شوند یک ترم به دانشگاههای غیر معتبر مثلا کشور امارات می فرستند و بعدا به بهترین دانشگاههای دولتی کشور منتقل میکنند، درج کنند. (78760)
 
هيئت علمي
۱۳۸۷-۰۶-۲۰ ۰۲:۲۰:۲۹
در دانشگاه علوم پزشكي مشهد دو سال پيش اتفاقي افتاد كه از همه اين وقايع مضحك تر است. يكي از دانشجواين سال آخر كه در رشته ارتوپدي فارغ التحصيل شده بود و بورد تخصصي داشت اما رتبه اي نداشت بر طبق مقررات صريح وزارت بهداشت مي بايست به شهرستان برود و دوره ضريب محروميت را بگذراند (تنها رتبه هاي اول بورد تخصصي مي توانند در دانشگاه مادر هيئت علمي شوند) اما همين آقا چون هم پدر خانم و هم مادر خانمشان از اعضاي با نفوذ و هيئت علمي دانشگاه پزشكي مشهد مي باشند به عنوان عضو هيئت علمي هم اكنون حضور دارند. اين را در مشهد همه به عنوان جوك تعريف مي كنند. (78767)
 
احمد
۱۳۸۷-۰۶-۲۰ ۱۹:۰۱:۴۲
من یکی از مدیران ارشد را می شناسم که سالها به دروغ لقب دکتری را یدک می کشد چگونه می شود وی را معرفی و پی پی گیری کرد؟ (78939)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۱۱:۰۳:۲۷
با سلام
ضمن تشكر و قدر داني از اين اساتيد محترم
ذكر چند نكته اساسي را ياد آور مي گردم

موضوع و مبحث جعل مدرك را بايد ريشه اي حل نمود عواملي مانند :
1- فاصله كيفي سطوح تحصيلي دانشگاهها
2- تنوع مراكز آموزشي ( دولتي ، آزاد ، پيام نور ، شبانه ، روزانه و ...)
3- عدم برنامه ريزي وزارت علوم در درجه بندي مدارك دانشگاههاي مختلف
4- ضعف سيستم اداري و جذب نيروي انساني ، براي مثال در سيستم اداري كشور از لحاظ حقوقي تفاوتي بين مدرك دكتري فلان دانشگاه درجه هفتادم هندوستان يا دانشگاه آزاد ايكس با مدرك مشابه دانشگاه شريف يا فلان دانشگاه تاپ آمريكا وجود ندارد.

5- عدم وجود سيستم باز خورد يا استعلام مدرك تحصيلي از دانشگاه (ادارات و مراكز دولتي بايد تائيديه مدرك مراجعين جذب را از دانشگاهها استعلام كنند كه صد البته اين كار را نمي كنند).

6-جريمه و مجازات نكردن جاعلين
7- ادامه تحصيلات در طي دوران كار با صرف وقت و هزينه هاي دولتي ( مدرك گرفتن براي افزايش حقوق ، نه براي كسب علم)

فاكتورهايي هستند كه حتما بايد بطور عملي در كشور مورد بازبيني قرار گيرند و در حد حرف و يا بخش نامه در بايگاني ها خاك نخورند (79027)
 
حمید داودپور
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۲۳:۰۹:۴۱
با سلام

نفس عمل شایسته وظاهر ان فریبنده است .اما بهوش باشید

که درشرایطی جامعه علمی قرار دارد که در تلاش هستند تا انرا بگونه های متعدد کم رنگ وبی اعتبار سازند (کافی است به وقایع اطراف خود اگاهانه نظر کنید) بکوشیم تا این بوسیله ما حادث نشود .استثناها را عمده نکنیم و تلاش همکارانمان را به زیر سئوال نبریم که دیگران از صدر تا ذیل در این تلاش هستند.

برادر شما با بیش از 35 سال سابقه تدریس در امریکا و ایران (79106)
 
يك استاد دانشگاه از تبريز
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۲۳:۱۹:۲۷
عضو هيات علمي يكي از دانشگاههاي تبريز هستم. چندي پيش پرونده تقاضاي ارتقا يكي از همكاران گروه آموزشي خودم جهت داوري به اينجانب ارجاع داده شد. در روند بررسي اين پرونده متوجه شدم كه مقاله هايي از اين همكار محترم كه قبلا در كنفرانس هاي بين اللملي ارائه شده عينا از پاياننامه ها و پروژه هاي دانشجويان كپي ( دقت كنيد مي گويم كپي نه اقتباس) شده است. مراتب را با مستندات مربوطه به اطلاع مقامات رساندم. در كمال تعجب گفته شد كه اين امري طبيعي است و اكثر اساتيد از اين كارها انجام مي دهند. بعدا با پي گيري شخصي موارد زيادي از اين موارد را در كارهاي پژوهشي اساتيد پيدا كردم و نتيجه اي كه گرفتم اين است كه تقلب در دانشگاههاي ايران نهادينه شده است و اين يعني فاجعه براي جامعه علمي كشور. (79107)
 
شیوا امانی
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۲۳:۴۶:۴۹
بسمه تعالی
با تشکر از این ابتکار اعضای محترم هیئت علمی، ابتدا درخواست می شود در خصوص مدرک دکترای آقای دکتر ؟ کردان وزیر کشور که یک مدرک جعلی را تا کنون یدک کشیده است پیگیری نمایید اگر به نتیجه رسیدید آنوقت می شود امیدوار بود اینگونه حرکت ها از نظر عملی ارزشمند هستند. (79111)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۱۵:۴۵:۱۲
با سلام
بنده یکی از اساتید دانشگاه را می شناسم که همسرشان نتوانست در هیچ یک از دانشگاههای ایران در مقطع دکتری قبول شود. ایشان در حال حاضر به بهانه فرصت مطالعاتی در مالزی به سر می برد و همسرش نیز چند ماهی است که در یک دانشگاه مالزیایی ثبت نام کرده است. حال که همسرشان دانشجو شده اند، می خواهد او را با این قوانین کذایی به یکی از دانشگاه های معتبر تهران منتقل کند. آیا این عدالت است؟
با تشکر (79174)
 
PhD student
۱۳۸۷-۰۶-۲۳ ۱۴:۲۰:۳۴
با سلام

نفس عمل شایسته وظاهر ان فریبنده است .اما بهوش باشید

که درشرایطی جامعه علمی قرار دارد که در تلاش هستند تا انرا بگونه های متعدد کم رنگ وبی اعتبار سازند (کافی است به وقایع اطراف خود اگاهانه نظر کنید) بکوشیم تا این بوسیله ما حادث نشود .استثناها را عمده نکنیم و تلاش همکارانمان را به زیر سئوال نبریم که دیگران از صدر تا ذیل در این تلاش هستند.

برادر شما با بیش از 35 سال سابقه تدریس در امریکا و ایران
Dear Freind.,
Science is the only subject which can not tolerate any single misconduct or cheating, you might do that in politic or religion but science has been clean for several millennium and it should remain that way. Now if Iran wants to be treated differently that is different story. I personally encourage everybody to take action against any wrong doing in sciences.
Interestingly, I have realized since this movement has started some other issues are surfing and apparently many of those who called them scientist feel threatened and want to control and may mislead this movement. Well my simple suggestion to my fellow students and honest professor is that please be aware of such nasty action from those who seems to be afraid to lose a lot if truth is known to the public. It is simple if you do not have anything to hide, please come clean and let fix this problem now and forever, otherwise we have a lot to explain to the next generation.
I believe if we had good scientists we did not need to Photoshop the image of the unfired missiles (several months ago) and listen to so many embarrassing comments.
Ya hagh (79295)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۴ ۱۱:۴۳:۵۹
اگرمي خواهدبرخوردي صورت گيردبهتراست ابتداباكساني كه طي تصدي پستهاي دولتي به انواع واقسام مدارك دكتري نايل شده اندبرخوردشود.
اين حركت درابتدامي تواندتاحدودي اين چنين سندسازي هارادردانشگاههاي كشوربرملاوحساسيت مردم رابرانگيزد.درقدم بعدي بايدبه سراغ دولتي هاومجلسي هارفت كه ديپلمه واردشدندالان همه شان دكتراهستند؟ (79419)
 
۱۳۸۷-۰۷-۱۲ ۲۰:۳۳:۱۰
من یک دانشجوی دکترا هستم و با اینکه تمام وقت مشغول تحصیل و تحقیق هستم باز هم وقت کافی ندارم.
حال این سوال را دارم که چگونه اکثر مدیران دولتی در حالیکه مشغول به کارند میتوانند فوق لیسانس و دکترا را با هم در عرض 3 یا 4 سال بگیرند؟
آیا جز تقلب و گرفتن مدرک آن هم با پول! راه دیگری میشناسید؟ (84060)
 
دانشجو
۱۳۸۷-۰۷-۱۲ ۲۰:۴۵:۱۷
تعداد زيادي از همين پروفسورهاي دانشگاههاي ايران محترم با ترجمه و چسباندن مطالب كتب مرجع خارجي به عنوان تاليف امتياز استادي بدست اوردند. در حاليكه حتي يك دون از مراجع كتاب متعلق به اين اقايون نمي باشه (84066)
 
۱۳۸۷-۰۷-۱۲ ۲۰:۴۸:۵۱
دوستان عزيز! مدرك گرايي وداشتن عنوان، بيماري بزرگي است كه جامعه مااز مقامات بالا تا پايين گرفتار آن شده اند.آقاي كردان يك قرباني است كه به دليل خطا ي محاسباتي دچار مشكل شده است .اكثر مسئولين كشور از همه جناحهاي سياسي كه درزمان مديريت بر امور كشور بدون مطالعه و تحصيل علم و با تحميل هزينه بر ملت ،كسب مدرك نموده ا ندعمل آنها مانند عمل اقاي كردان است . به دنبال كشف واصلاح علت باشيد موضوع اقاي كردان معلول است كه حتي با عزل او،مشكل همچنان باقي است.اشتباه آقاي كردان اين بود كه زيركانه تقلب نكرد (84069)
 
امير
۱۳۸۷-۰۷-۱۳ ۱۱:۰۱:۵۸

ز باغ رعيت گر ملك خورد سيبی
غلامان او رآرند درختان از بيخ (84163)
 
۱۳۸۷-۰۷-۱۳ ۱۱:۳۹:۵۲
بسمه تعالي
اگر بناست پيگيري در مورد مدرك تحصيلي آقاي كردان ادامه يابد لطفا اين سوال را نيز مطرح كنيد ؟
آقاي رييس جمهور در ابلاغيه خود براي سه وزير معرفي شده، براي آقاي كردان عنوان دكتر را بكار نگرفته اند در حاليكه براي دو وزير ديگر از اين عنوان استفاده نموده اند. پس آقاي رييس جمهودر اطلاع داشته كه مدرك دكتري افتخاري آقاي كردان مورد ترديد است. از طرف ديگر همه مي دانيم كه طبق قانون بخشدار بايد حتما ليسانس داشته باشد. آقاي رييس جمهور با كدام مدرك تحصيلي وي را به عنوان وزير كشور به مجلس معرفي نموده اند. آيا از آقاي كردان در مورد مدارك تحصيلي اش اطلاعاتي داشته اند يا خير . اگر نداشته اند پس چرا وي را دكتر خطاب نكرده اند. اگر داشته اند مي دانستند كه وي دكتر نبوده پس چه مدركي داشته است؟ لطفا اين معما را به معرض قضاوت عموم بگذاريد. البته اينكه مي گويند وي با آقاي لاريجاني مماشات كرده من موافق نيستم. آقاي احمدي نژاد اهل مماشات نيستند. جمله وي در پاسخ علما اينكه مملكت تابع قوانين موجود است خود گوياي اين است كه وي با مراجع مماشات نمي كند چه برسد با مجلس. (84168)
 
عضو هيات علمي سازمان تحقيات كشارزي
۱۳۸۷-۰۷-۱۳ ۱۴:۱۴:۴۶
با سلام
ضمن تشكر و طرفداري از حركت اساتيد دانشگاه ها در برخورد با تقلب
براي درد دل عرض مي كنم و هيچ قصد توهيني به هيچ استادي ندارم
اولا در مملكتي كه براي يك طرح تحقيقي هزينه حدود 500 هزار تا يك ميليون اختصاص مي دهند معلوم مي شود كه مقاله معتبر پژوهشي از آن نمي توان استخراج نمود.
ثانيا وقتي مقاله گرائي مد مي شود در حالي كه ساختار هاي زير بنائي پژوهش (پول و امكانات) ضعيف است مسلم است اساتيد براي اينكه از غافله ارتقا و تغيير مرتبه علمي( در واقع نان شب) جا نمانند ناگريزي دست به دامان مجلات كم ارزش مي شوند. حركتي منطقي در جامعه اي كه تقلب نهادينه شده همين است
ثالثا مقاله گرائي باعث شده كه دانشجويان تحصيلات تكميلي جهت قبولي در آزمون دكتري با كمك اساتيدشان(نفعي دو طرفه) دست به دامان اين مجلات كم ارزش بشوند وشاهد دانشجويان با چند تامقاله ISIاز يك پايان نامه كم ارزش باشيم و........... (84189)
 
مصطفی
۱۳۸۷-۰۷-۱۳ ۱۴:۲۹:۵۵
متاسفانه وقتی وزیر کشور ما بعد از اعتراف به جعلی بودن مدرک خود ادامه میدهد:\"با احساس آمادگی و انگیزه بیشتر، در خدمت اهداف بلند انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهم بود و تمامی تلاش خود را در خدمت به کشور و مردم عزیز به‌کار خواهم بست\" دیگران میفهمند که اگر مدرک جعلی دارن اصلا نگران نباشند و با روحیه بیشتر به جعل های خود ادامه دهند . (84192)
 
Khoshsaligheh
۱۳۸۷-۰۷-۱۴ ۱۵:۰۵:۵۵
موفق و پاینده باشید. (84368)
 
۱۳۸۷-۰۷-۱۴ ۱۶:۱۹:۵۸
تا وقتی درهای علمی- اقتصادی کشور بسته است, بهترین کار دزدی مقالات و کپی برداری از طرح های خارجی است...تو رو خدا این متن رو حذف نکنید...از نظر من هیچ کس گناهی نکرده هیچ تقلبی هم صورت نگرفته...استفاده از مقالات علمی و دانش نامه دکتری دیگر کشورها نتیجه طبیعی فضای سیاسی اجتماعی کشور است...لطفا اساتید محترم نگاهی به پژوهشکده های موجود در هر صنعت یا هر دانشگاه بزنند...چیزی جز کپی کاری نیست ...البته یک کپی کاری حرفه ای که صاحب اصلی اون مقاله یا اون تکنولوژی نمیتونه شکایت کنه... بیشتر از این نمیتونم حرف بزنم ...خودتون میدونید چرا...تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل (84383)
 
۱۳۸۷-۰۷-۱۷ ۱۹:۰۹:۵۷
بسمه تعالی


زنده باد مطهری
راستی هنگامی که اخبار مربوط به جعلی بودن مدرک دکترای وزیر کشور ،موضوعی پرسر وصدا که چند ماه کشوری مانند ایران زمین را که خود با مسایلی چون موضوع هسته ای ،تورم و گرانی ،بیکاری و...،دست به گریبان است ،مطالعه میکنید ،چه چیزی به ذهن شما بزرگواران خطور می نماید؟
البته هنگامی که دستور جنابعالی برای بررسی مدارک مدیران را می شنویم نیز بسیار امیدوار می شویم . اما درد دلی چند با شما امین مردم ایران
آیا واقعا یک ورقه کاغذ پاره ! این قدر اهمیت دارد که این همه توجه ، انرزی ، وقت ،حیثیت وهزینه ملی را متوجه خود نماید؟ چه نکات مهمی در ورای این همه هیاهو نهفته است که یک نظام دینی وارزشی با همه ابعاد آن در نزد افکار عمومی جهان بویزه مردم ایران ، چنین به چالش دعوت شود!؟
آیا مصیبت مدرک گرایی وکسب مدارک تحصیلی به هر قیمت در میان مدیران جامعه ما به دملی چرکین تبدیل نشده است که سر بازکردن آن عفونتهایی مانند آنچه از ادبیات متعفن پیرامون آن یک جامعه ارزشی ودین مدار مانند جامعه ایران گوش خود را سخت بگیرد وفرار کند ، فوران کند...!؟
این غده خطرناک دیر زمانی است که در میان بساری از مسولین و مدیران سطوح مختلف این کشور به صورت خزنده رشد کرده و امروز شاهد ترکیدن تعدادی از آنها هستیم . سئوال این است که امثال این مدیران که از ابتدا در مناصب مهم وحساس مدیریتی این کشور بوده اند، چه کم دارند که با این مسایل بسیار ناجوانمردانه ،ارزشهای آن را به سخره بگیرند!؟
مشروعیت مدیری که قرار است امین مردم و نظام در آرای آنها و رئیس شورای امنیت ایشان باشد، با چنین افتضاحی در ذهن مردم چه وضعی پیدا می کند ؟!
اگر خدای ناکرده در میان مدیران ، نمایندگان مجلس ، قضاوت و مسئولین بلند پایه یک کشور، چنین غده ای سرطانی به صورت پنهان وجود داشته باشد ، چه باید کرد ؟
شاید به همین دلیل باشد که بازار مکاره مدرک فروشان از کشورهایی که هیچ جایگاه علمی در بیان کشورهای جهان ندارند ، در ایام ثبت نام برای انتخابات مجلس و یا تصویب قوانین برای شرایط باز نشستگی این همه گرم و پر رونق می گردد !
آیا سرزمین ایران که مهد علم و نورانیت و ارزش علما و دانشمندان و دانشجویان بوده است باید عرصه تاخت و تاز سوداگران مدارک که هیچ خط قرمزی را برای جنایت و خیانت خود قائل نیستند،گردد؟ راستی پاسداران این ارزشهادر وزارتین علوم و بهداشت کجایند ؟
تا کی بایستی سفارشهای کامیونی مدارک از کشور های همجوار گرفته تا شبه قاره واروپا وینگه دنیا با عناوین غیر حضوری ، مجازی ،مکاتبه ای ، افتخاری و ... ، همچنان در کشور ما مصرف داشته باشد.
آیا این همان سرزمین ایران نیست که نویسنده یکی از ستونهای چهارگانه خانه کتب معتبر دینی آن بعنی اصول کافی به \" ثقة الاسلام کلینی \" ، موصوف است ونه هیچ عنوان دیگر!؟
آیا این همان ایران نیست که اساتیدی چون جلال همایی ، بدیع الزمان فروزان فر ، محیط طباطبایی و. .. ، حتی از داشن یک ورق پاره دوره ی ابتدایی هم مبرا و بی نیاز بوده اند
القاب مقدس و اررزشمندی همچون دکتر ، مهندس و ... که همیشه در میان همه ملل مختلف با هر عقیده و مسلکی از احترام ویژه برخوردار بوده و هستند ، چگونه در زیر پاهای ستم جعل ، کژی ، نا راستی له می شود؟
این کار علاوه بر ایجاد نارضایتی و بی اعتمادی در میان مردم نسبت به دارندگان واقعی این عناوین، چه آثاری بر نسل هوشمند و جوان این کشور می گذارند؟
آیا چنین فضایی باعث تشدید فرار نخبگان و مهاجرت مغزها ، هدر رفتن استعداد -ها جایگزینی چاپلوسی و حاکم شدن ضوابط ضد شایسته سالاری و در یک کلمه جلوگیری از رشد و نمو حقیقی جنبش نرم افزاری مورد نظر مقام معظم رهبری نخواهد شد ؟
آیا هیچ سرکی به خوابگاههای دانشجویی دانشگاهای ممتاز کشور زده می شود تا مشاهده شود چگونه بسیاری از مستعد ترین دانشجویان این کشور علی رغم میل باطنی خود سرگرم آموختن زبان خارجی برای قبولی در تافل ، نگارش مقاله و ... ، برای جلای وطن و مهاجرت از مام میهن می باشند ؟
با چنین فضایی که از مدرک گرایی در کشور ایجاد شده است آیا برکت نرم افزاری از آن رخت بر نمی بندد.؟ چه رسد به برکت سفره های یکی از پرنعمت ترین ممالک جهان ! راستی نان حلال سیری چند ؟
آیا وقت آن نرسیده تا برخورد قاطعی با تولید کننده ،توزیع کننده واز همه مهمتر مصرف کننده این ویروس خطرناک و مخدر کنیم .همان طور که از شیوع این بیماری با از بین بردن زمینه های آن در داخل از طریق بازبینی سیاستهای تشدید کننده مدرک گرایی در نظام دانشگاهی واداری کشور جلوگیری کنیم ؟آیا این کار از مصادیق فساد وتبهکاری نیست؟
ملت ایران از امنای خود انتظاری کمتر از این ندارد.

والسلام (84727)
 
ناشناس و همکار
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۱۹:۲۴:۰۳
سلام . این که چیزی نیست.در اداره ما هم همکاری داریم به نام ... که از تحقیقات دانشجوهایش در آموزشکده فنی استفاده نموده وبا حیله دادن نمره از دانشجوها cdتحقیق را گرفته و پس از ویرایش بصورت کتاب به نام خود چاپ مینماید.ا... (85091)
 
مهران
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۰۷:۵۸:۳۱
یکی از پروژه های عظیم سازمانهای جاسوسی آمریکا علیه ایران که بخوبی اجرا شد:
ثبت نام اینترنتی برای گرفتن مدرک فوق لیسانس یا دکترا یا ایجاد مراکز وابسطه در ایران بود
بسیاری از مدیران ارشد در این دانشگاهها ثبت نام کردند و نتیجه گزارشات ،اطلاعات و پژوهشهای دستگاههای زیر دست خود را که با تلاش کارمندان ادارات جمع آوری و دسته بندی شده بود توسط اینترنت برای این دانشگاهها یا مراکز آنها در ایران ارسال و با پرداخت هزینه مدرک مورد نظر را گرفتند
هدف پروژه:
1- این مراکز یا دانشگاههای اینترنتی با دادن مدارک سطح بالا به مدیران ایرانی تقریبا مغز مدیریت را در ایران فلج و بیسواد کردند
2- به اطلاعات حساس در حد مدیران ارشد که توسط یک یا چند سازمان بررسی و دسته بندی شده بود با کمترین هزینه دست پیدا کردند
3- از درستی اطلاعات مطمئن بودند
4- هزینه این پروژه عظیم جاسوسی را از همین اشخاص میگرفتند
5- جاسوسانی در حد مدیران ارشد در ایران داشتند
6- زیر نقاب علم این کار را میکردند و بعد از افشا نیز همان مدیران سعی در مخفی کردن این پروژه میکردند
--------------------------------------------------------
متاسفانه هنوز بسیاری از این جاسوسان ساده لوح و وطن فروش در سمتهای خود در ایران هستند و شاید هیچگاه محاکمه نشوند (85173)
 
دانشجوی دوره دکتری
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۱:۴۵:۴۸
اساتید گرامی ضمن ارج نهادن به حرکت شایسته شما لازم است مطلبی مهمتر از جعلرا به عرض عزیزان برسانم که بسیار وحشتناکتر از حالت جعل است و با این حساب باید فاتحه وزارت آموزش عالی را در کشور بخوانیم و آن از این قرار است:
جدیدا بخشنامه ای که در وزارت علوم تصویب شده و باعث سوء استفاده بسیاری از کسانی قرار گرفته که لیاقت درس خواندن در داخل کشور را ندارندودر کشورهای دارای دانشگاههای قلابی ثبت نام نموده وبا عنایت به این مصوبه وزارت علوم ،در روزهای اخیر بسیاری از افراد فرصت طلب، برای ثبت نام عازم فرنگ شده اند ومی توانند چند ماه بعد به دانشگاههای داخل انتقالی بگیرند
حال احتمالا به این سئوال پاسخ خواهید داد:
چرا ظرفیت دانشگاههای درجه یک کشور توسط مجلس10% افزایش یافته است؟ (85587)
 
مرتضي
۱۳۸۷-۰۷-۲۵ ۰۹:۱۵:۰۹
ضمن سپاس و تشكر ار حركت استاتيد محترم و سايت الف از اقدام خداپسندانه آنان به اطلاع مي‌رساند، از هفته گذشته تا امروز كه اين اطلاعيه را ديدم احساس بدي داشتم، چرا كه دانشجويان كلاس دكتراي از من مي‌پرسيدند، چرا شما به عنوان استاد دانشگاه نسبت به كاغذ پاره خواندن مدرك خودتان حداقل اعتراض نمي‌كنيد، و يا چرا در نظام مقدس جمهوري اسلامي كه خون هزاران شهيد براي استقرار آن هزينه شده است مردي با تقلب و كلك به مقام وزارت مي‌رسد و هيچ كس از نمايندگان مجلس و يا دانشگاهيان ، اساتيد حوزه حرفي نمي‌زنند و سكوت مي‌كنند آيا سكوت شما در برابر چنين خلاف آشكاري خيانت به آرمانهاي شهدا نيست،و من پاسخي نداشتم تا اينكه در اين سايت متوجه شدم ، كساني هم هستند كه جسارت سخن گفتن دارند به اين وسيله به همه آنان خسته نباشيد مي‌گويم و اميدوارم هيچ حقيقتي را فداي مصلحت نكنيم كه خداوند از ما نخواهد گذشت. (85912)
 
عماد
۱۳۸۷-۰۷-۲۶ ۲۰:۵۱:۵۰
بسمه تعالي - ضمن تشكر از اساتيد محترم كه كار مقدسي را شروع كرد ه اند
اما متاسفانه همين امروز امام جمعه محترم شيراز به دفاع از
اقاي كردان در نماز جمعه . اعلام فرمود ه اند / نمايندگان مجلس در موضوع استيضاح امتحان عظيمي را پيش رو دارند با حجت عمل كنند // او امد سخنراني كرد بهتر ديگر اعضائ دولت بود // لطفا در سايت خبر گزاري فا رس كامل بخوانيد .متشكرم (86062)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۴:۱۴:۰۷
این آدرس را ببینید تا نوع خفیف تری از تقلب را حتی در رتبه های بالاتر مشاهده کنید:
http://spore.swmed.edu/dejavu/duplicate/?q=lankarani (86310)
 
یک عضو هیئت علمی تازه استخدام در یکی از دانشگاه های دولتی
۱۳۸۷-۰۸-۰۵ ۰۰:۳۶:۵۸
با سلام خدمت خوانندگان عزیز

بنده نیز با حرکت شایسته تمامی اساتید فوق موافقم و بعنوان یک عضو کوچک جامعه علمی کشور انرا ستایش می کنم باشد از اینگونه حرکت ها تا موجب شود بیش از اینها مقالات با نام دانشگاههای ایران ریجکت از چاپ نشند.

بنده نیز یک مورد از همین تقلب ها را در محیط کارم شاهد بودم که آقای دکتر . . . استادیار بیوتکنولوژی مدیر گروه و عضو هیئت علمی دانشگاه ا. توانسته بود بطور شگفت انگیزی یکی از مقالات بسیار سطح پیشرفته را در یکی از مجلات ISI بلوک شرق کلون (! تقلب و چاپ نماید) کند. که پس از بررسی توسط رئیس محل کارم گند کارش بالا گرفت و به رئیس دانشگاه منعکس گردید و رئیس دانشگاه نیز با یک درجه تخفیف مجازات، ایشان را بعنوان محقق نمونه و مبتکر در کشف یک باکتری پروبیوتیک جهت درمان کلون کنسر معرفی نمود!

اکنون سئوال من اینست:
1- آیا رئیس دانشگاه با نادیده گرفتن یک جعلی علمی بزرگ تخلف اداری مرتکب نشده است؟

2- آیا با اخراج این فرد متخلف از محیط مقدس علم و دانش لطمه بزرگی به پیشرفت کشور زده می شد. بطور یقین نه.

هم اکنون ایشان پس از گذشت چند ماه از تخلف و جعل علمی با جسارت کامل شروع به تبلیغات علیه سطح علمی افراد عضو هیئت علمی در محیط کار و اقدامات تلافی جویانه علیه رئیس مرکز نموده و کار به جایی رسیده که ایشان توانسته اند با واسطه پشت گرمی و وابستگی به یکی از نهادهای اصلی انقلاب حکم برکناری رئیس مرکز را رقم بزنند.

3- آیا هم اکنون وقت آن نرسیده که جامعه علمی کشور از خواب سنگین غفلت بیدار شود و اجازه انجام اینگونه اعمال ناپسند را به افراد خاص ندهند.

مطمئن باشید در مدت کوتاهی نتیجه خوب این حرکت در همه دانشگاه های کشور نمایان خواهد شد و آن وقت دیگران قضاوت خواهند کرد که افراد در چه سطح علمی هستند ؟

با تشکر (86925)
 
م. پویا
۱۳۸۷-۰۸-۱۰ ۰۰:۲۷:۳۲
با سلام به همکاران،

پرداختن به موضوع کمی سخت است. دلایل متعددی می توان برای آن برشمرد:
1. عدم آشنایی کافی دانشجویان، اساتید و پژوهشکران با روش های تهیه و تنظیم مقاله علمی؛
2. عدم آشنایی :افی با زبان خارجی؛
3. نبود نرم افزار کنترل کندده مقالات سرقت شده؛
4.تاکید بیش از حد و افراطی در ارائه مقالهISI؛
5.عدم آشنایی با مفهوم سرقت علمی و یا ادبی؛
6.داوری مقاله توسط افراد غیر متخصص؛
7.کم بهادادن به داوری مقاله ها از لحاظ مادی و معنوی(معمولا مبلغ ناچیزی برای داوری در ایران در نظر گرفته می شود که داوران خیلی دقت نمی توانند بکنند)؛
8.نبود قانون محکم برای این موارد؛
9. نبود کلاس ها و یا کارگاه های علمی پیرامون موضوع؛ (88229)
 
j
۱۳۸۷-۰۸-۱۵ ۱۷:۱۱:۵۹
بسمي تعالي
مطالب مطرح شده و موج بوجود آمده براي جلوگيري از تقلب و جعل علمي در كشور جاي تقدير و تشكر دارد.
خواستم عرض كنم كه اكثر تقلب ها و جعل هاي مطرح شده در رابطه با مجلات خارجي و انگليسي زبان هستند. آيا تا كنون مقالات چاپ شده در مجلات علمي پژوهشي داخل را با آنها مقايسه كرده ايد. و آيا مقالات فارسي چاپ شده در مجلات داخل كشور را با هم مقايسه كرده ايد؟
يك نمونه اينجانب كه دانشجوي دوره دكتري مديريت هستم در سال 1384 توانستم با دو سال تحقيق و پژوهش مقاله علمي پژوهشي در مجله پژوهشنامه بازرگاني شماره 37 به چاپ برسانم. تا اينكه در تابستان امسال 1387 متوجه شدم يكي از اساتيد محترم دانشگاه صنعتي شريف مقاله اي در مجله دانش مديريت شماره 81 به چاپ رسانده است.
جالب اين است كه مهمترين تفاوت مقاله مذكور با مقاله اينجانب از لحاظ جامعه آماري و روش آماري است. در بعضي از پاراگراف ها جملات عينا جملات مقاله من هستند و ...
بررسي بيشتر براي دوستان
اميد است روزي توجه به كميت مقالات از بين رفته و شاهد افزايش كيفيت مقالات باشيم
با تشكر (90260)
 
دکتر اکبر صناعی
۱۳۸۷-۰۸-۱۸ ۲۱:۳۸:۴۷
با تشکر از همکاران محترم معترض بد نیست حال که بلطف الهی از چند بعد تلاش برخی افرادبی ایمان برای دستیابی بمدارج علمی جعلی منتهی بارتقاء موقعیت های اجتماعی بخصوص کلیدی در دانشگاه ها و بخصوص سازمانهای دولتی بر ملا میشود- بموارد و انواع دیگر تقلب های علمی یا باصطلاح افراد ذیربط ذرنگی های هوشمندانه بدون دردسر و زحمت علم آموزی بشرح زیر اشاره شود:
1- استفاده چند باره با تغییرات در عنوان و ویراستاری و پس و پیش کردن مطالب یک گزارش علمی پروژه تحقیقاتی کم ارزش و ساده که جز نظارت مسئولیتی نداشته ولی برای تهیه چند مقاله بظاهر معتبر و چاپ در ژورنال های داخلی و خارجی اقدام مینمایند.
2- متاسفانه تبانی و لابی معدود همکاران با اعضاء هیات تحریریه مجلات برای توصیه و سفارش تسریع و تضمین چاپ برخی مقالات که چهت ارتقاء عمودی در دانشگاه مورد نیاز فوری است.
3- سوء استفاده از زحمات برخی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و انتشار نتایج پژوهش آنها صرفا بنام خود و بدون ذکر نام دانشجو(البته اغلب برخی دانشجویان نیز مقابله بمثل میکنند).
4-سوء استفاده از ایده های علمی و یا حتی تخصصهای خاص انحصاری برخی محققین یا متخصصین در کشور برای ارائه طرح های پژوهشی با اخذ هزینه های کلان از منابع دولتی و یا حتی دزدیدن طرح آنها برای منتفع شدن از منافع مادی و معنوی مربوطه بدون اینکه اغلب بدلیل عدم آگاهی های علمی تخصصی طرح بنتایج مطلوب وواقعی دست یابد(لازمست در این موارد چه در دانشگاه یا خارچ از دانشگاه صلاحیت علمی تخصصی و سابقه کار محری طرح دقیقا موردارزیابی قرار گیرد).
5- اغلب اساتید بدون تخصص یا گرایش تحصصی در زمینه کار خود اقدام به تقبل راهنمائی پروژه هائی را در سطح کارشناسی ارشد یا دکترا مینمایند که منجر بشکست دانشجو در دستیابی به نتایج مطلوب گردیده و لی با ترفند استفاده از باند بازی و رفاقت در برگزاری دفاعیه بالاخره دانشجو فارغ التحصیل شده و لی پایان نامه بدون ارزش استفاده علمی و عملی یا چاپ مقاله در ارشیو پایان نامه ها خاک میخورد(برای خود من که تنها فرد متخصص در گرایش مهمی از خارج هستم چنین وضعی پیش آمد).
6-واگداری چایگاه های علمی - مدیریتی و اجرائی نیازمند تخصص و تجارب ذیربط در دانشگاه یا جامعه بخصوص مشاغل حساس قوای سه گانه نیز نوعی سوء استفاده وتقلب است که متاسفانه بدلیل اولویت دادن به موضوع تعهد صرف افراد نادیده گرفته شده و اغلب مسائل بحرانی و حیاتی کشور لاینحل و معطل میماند(نمونه آن را درتاکیدات زیاد در خودکفائی گندم و مشابه آن بدون داشتن زیربنای علمی و پژوهشی منطبق با تکنولوژی های روز دیدیم که بدون پایداری و با کوچکترین تغییر آب و هوائی منجر بواردات انبوه کلان گندم از خارج گردید).
7- انواع بسیاری تقلب ها-سوء استفاده ها و ترفند های بظاهر فریبنده دیگری از طرف افراد بی محتوی علمی و مشتاق دستیابی بجایگاه های بالای ثروت و قدرت در جامعه نیز وجود دارد که نیاز به اهمیت دادن و قانون مند کردن توسط مسئولین رده بالای ذیربط در ایران اسلامی است و میتواند با اصلاحاتی جلو مهاجرت بی رویه اندیشمندان و دانشمندان واقعی را بخارج بگیرد و آنها را دلگرم بخدمت بمیهن نماید بدون اینکه با حب و بغض و رقابت ناسالم افراد بی محتوی و ناتوان علمی روبرو گردند. با تشکر فراوان از جناب آقای دکتر توکلی و همکاران و دولتمردانی که مردانه در مقابل منفورترین صفات انسانی در اسلام ناب محمدی که همانا دروغ و تزویر و ریا و تقلب و کلاهبرداری ایستادگی میکنند. (90836)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۸-۲۸ ۱۹:۲۵:۱۲
آیا فکر کرده ایم چرا افراد به تقلب رو آورده اند؟
آیا فکر کرده ایم چرا سیل متقاضیان ادامه تحصیل به خارج از کشور روز به روز بیشتر میشود؟
آیا فکر کرده ایم که چرا سالهاست در کشور ما بجای کمک به رشد دانشگاههای ضعیف تر دائما دانشجویان و اساتید آنها تحقیر میشود؟
آیا فکر کرده ایم چرا در کشورهای دیگر از هر پتانسیلی استفاده می شود ولی ما فقط بعضی دانشگاهها را فرصت می دانیم وبقیه را تهدید؟
آیا فکر کرده ایم که چرا نهضت مبارزه با تقلب در کشورما راه افتاده آیا در بقیه دنیا متقلب نیست؟
آیا فکر کرده ایم که چرا در جریان مبارزه با تقلب چرا نام بعضی از نشریات به عنوان کم اعتیار مطرح شده وناگهان دیگر مورد قبول جهت ارتقا نمی باشد؟
آیا فکر کرده ایم که چرا تعداد دانشیار واستاد در بسیاری از دانشگاههای ما کم است؟
آیا فکر کرده ایم یک دانشجوی مقاطع تکمیلی چقدر به منابع علمی دسترسی دارد تا مقاله سطح بالا تولید کند؟
آیا فکر کرده ایم از نتایج تحقیقاتی که در مجلات معتبر خارجی چاپ می شود چه کسانی استفاده می کنند؟
آیا فکر کرده ایم اگر به نتایج تحقیقاتی که از مشکلات داخلی بدست می آمد بها داده می شد الان در کجا قرار داشتیم؟
آیا فکر کرده ایم..................................................... (92572)
 
پروفسور حسن؟؟!!
۱۳۸۷-۰۸-۲۹ ۱۱:۴۷:۵۰
با عرض سلام

بنده ضمن تقدیر از تمامی استادانی که با طرح این ایده و ایجاد این وبلاگ گامی

در جهت حفظ و صیانت از > برداشته اند گرچه که این

کار می بایست مدتها قبل از این انجام می گردید ولی بنده به عنوان یک

پیشنهاد عرض می کنم چه خوب است آقای \" دکتر علی کردان \" را به عنوان

مدیر این وبلاگ و همچنین به عنوان رئیس انجمن استادان علیه تقلب؟! انتخاب

نمایند. زیرا سابقه طولانی و خستگی ناپذیر و مجاهدتهای شبانه روزی و بی وقفه

ایشان درراه مبارزه با تقلب و جعل مدارک دانشگاهی و علمی بر کسی پوشیده

نیست. باشد که با تجارب گرانبها و هدایت و راهنماییهای دلسوزانه ایشان

گامهایی مهم و اساسی در جهت مبارزه با تقلب و جعل عناوین علمی و آموزشی

برداشته شود.

با تشکر (92717)
 
Mohammad Amani
۱۳۸۷-۰۹-۰۸ ۲۳:۱۵:۴۳
با سلام از قدیم می گفتند : هرچه بگندد نمکش می زنند /وای به وقتی که بگندد نمک
یکی از این افرادی که در زمره اساتید علیه تقلب است به نام دکتر کیقباد شمس از دانشگاه صنعتی اصفهان که رزومه ایشان روی سایت حرکت اساتید علیه تقلب می باشد و در آن در مورد کارهای اجرایی تقلب و دروغ مشاهده می شود ایشان در فاصله زمانی بهمن 85 تا خرداد 86 رییس انتصابی شد ولی در رزومه ایشان در بخش Academic PositionHeld نوشته است که تا به حال( present) پست ریاست دانشکده را دارا می باشد.
آیا این تقلب نیست؟
به آدرس k shams@cc.iut.ac.ir مراجعه کنید و از روابط عمومی دانشگاه بپرسید ایشان کدام سمت اجرایی را در اختیار دارد؟ (94137)
 
م.طیب
۱۳۸۷-۱۰-۲۴ ۲۱:۳۴:۴۹
لطفاً نام بخش مربوط به تقلب علمی و سرقت علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را در وزارت علوم بنویسید یا به ایمیل:
parantezba_m.tayyeb@yahoo.com
پست کنید.
از خوانندگان وبلاگ و نظرها هم همین خواهش را دارم.
با سپاس از سایت خوب و مفیدتان
م.طیب
کارشناسی ارشد ادبیات فارسی (99653)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.