Javascript must be enabled in your browser to use this page.
Please enable Javascript under your Tools menu in your browser.
Once javascript is enabled Click here to go back to الف
 

 

صفحه اصلی     معرفی     WAP      پیوندهای الف    آرشیو     ارسال مطلب

تبلیغات

 کد مطلب: 31799, P.View: 3430
کارنامه/ 1- نرخ رشد چاپ ارسال به رفقا


(11 توصیه)

            کارنامه   
۲۴ شهريور ۱۳۸۷
برای مقایسه بهتر عملکرد کارنامه‏های دولت‏های آقایان هاشمی (سازندگی)، خاتمی (اصلاحات) و احمدی‏نژاد (مهرورزی)، "الف"، نماگرهای مختلف این دوره‏ها را به صورت ساده و قابل فهم بررسی می‏کند. در اولین بخش، نوسانات نرخ رشد اقتصاد در این دوره‏ها نشان داده شده است.
 
Image
 
تمام نرخ‏ها به قيمت پايه و به قيمت ثابت سال 1376 محاسبه شده است. ماخذ داده‏ها، آمارهای رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
 
 Image
 
داده‏های نرخ رشد نشان می‏دهد، متوسط نرخ رشد در دوران آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی‏نژاد به ترتیب، 4، 4 و 6.2 درصد بوده است. متوسط رشد براساس ميانگين هندسی محاسبه شده است.
 
 
توضیح پس از انتشار خبر - یادآور می‏شود، هرکدام از شاخص‏هایی که در این بخش مورد بررسی قرار می‏گیرند، به تنهایی یک معنا و با درنظر گرفتن شاخص‏های دیگر، ممکن است معنای متفاوت داشته باشند. همانگونه که تعدادی از کاربران در ذیل خبر یادآور شده‏اند، افزایش رشد ممکن است به دلیل افزایش درآمدهای نفتی یا افزایش کارایی یا هر دو مورد اتفاق افتاده‏ باشد، اما در هرحال، افزایش رشد ، صورت گرفته است که به صورت مستقل مثبت تلقی می‏شود.
 
 
 
اظهار نظر
مشارکت در بحث
79428 | ناشناس   |2008-09-14 12:12:39|IRAN
نمي دانم چه بگويم اما همين كافي است كه تنها يك متغير در اقتصاد هيچ شاخصي براي ارزيابي دولتها نيست. خواهشا اين شاخص با متوسط درامد نفتي هم مقايسه مي شد. با تورم مقايسه مي شدو در نهايت با اين عدد سازي اين دولت كدام اين عدد ها درست است.
علم تان را و آخرتتان را به پاي جيفه دنيا نريزيد.
79507 | ناشناس   |2008-09-14 16:33:27|SYRIAN ARAB REPUBLIC
رشد تولید در سال های 69 و 70 بسیار زیاد بوده است و این نشان میدهد که در دولت هاشمی به یکباره تولید تا یک حد اشبا ء بالا رفته است و بعد ان ثابت مانده و حتی رشد کاهش یافته است . توجه فرمایید رشد کاهش یافته و نه تولید .
اصولا متوسط گیری چه هندسی و چه حسابی پارامتر گویایی نیست .
برای مثال اگر چهار سال اول دوره هاشمی را با چهار سال دولت احمدی نژاد مقایسه کنید برد با هاشمی است.

پارامتر انحراف استاندارد و چگونگی توزیع پارامتری است که مفید می باشد

همان گونه که در نمودار مشخص است دولت نهم نموداری مسطح تر از همه دارد و این به این معنی است که استعداد رشد حتی قبل از این دولت در همین مقدار بوده است و البته بهترین حالت همین مسطح بودن است
ولی با توجه به اینکه جمعیت نیز به مراتب بیش از دولت هاشمی افزایش یافته این میزان رشد تولید در جامعه محسوس نیست

ولی دولت هاشمی با توجه به تحول در رشد در سال ها ی بعد رشد نداشته است ولی تولید را نگه داشته است و این گویای بازسازی خسارات جنگ است که تولید در ان شرایط به یک باره احیا شده است.
79668 | ناشناس  - هاشمی حمایتت می‌کنیم   |2008-09-15 09:21:38|IRAN
فقط هاشمی! اگر حتی تمام اعداد و ارقام بر علیه او باشد.
79672 | ولائي  - قبولي دولت نهم در رشد اقتصا   |2008-09-15 09:23:32|IRAN
بايد بگويم تحليل شما اشتباه است؛ اولا رشد انفجاري سال‌هاي 69 و 70 فقط و فقط به دليل پايان جنگ و تزريق نقدينگي جنگ به صنعت و توليد است. هر كشور (حتي عقب‌مانده هم) پس از جنگ به يكباره رشد صعودي خواهد داشت (نمونه‌اش هم رشد دورقمي عراق و افغانستان در دوره كوتاهي پس از جنگ است). ثانيا در اقتصاد مهمتر از رشد، ثبات است؛ به دندانه‌هاي رشد اقتصادي نگاه كنيد كه چقدر فراز و فرود دارد! دوره سه ساله اين دولت بيشترين ثبات در افزايش نرخ رشد اقتصادي را داشته است، به گونه‌اي كه شما مي‌توانيد رشد تقريبي سال آينده را به راحتي پيش‌بيني كرده و تصميم بگيريد. ثالثا مقايسه متوسط رشد در سه دوره ياد شده گوياي همه‌چيز هست(4-4-6/2)
80616 | يكي بود يكي نبود  - مرخصي استعلاجي   |2008-09-17 21:17:41|IRAN
مي گم اي كاش الف ميومد رشد تورم رو هم توي اين چند ساله بررسي ميكرد و بعد نسبت اونو به رشد اقتصادي كه اگه اين كارو بكنه اونوقت معلوم ميشه كه توي اين 3 سال اخير چه اتفاقاتي توي اين مملكت افتاده


من همه اون كساني كه با نظر من موافق هستن خواهش ميكنك كه نظرشونو مبني بر انجام اين كار بدن ايشاالله كه الف هم در خواست ما رو جدي بگيره



البته توجه بشه كه من رشد تورم رو گفتم نه خود تورم
79430 | مهدی   |2008-09-14 12:15:42|IRAN
به خاطر همین است که مردم در دولت احمدی نزاد فقیر تر شده اند؟
79431 | سعید  - ---   |2008-09-14 12:22:46|IRAN
از روشنگری شما ممنونم .با همه حرف و حدیث ها باید از این دولت حمایت کنیم
79490 | ناشناس   |2008-09-14 15:25:54|UNITED STATES
اگه سه سال اول هاشمی رو با سه سال اول احمدی نژاد مقایسه کنید اونوقت اون یه معنی دیگه می ده. و دوره هاشمی سریعتر رشد کرده.
همین نشون می ده که با آمار می شه مردم رو گول زد.
79625 | میثم   |2008-09-15 08:16:16|IRAN
هر چند با تفکر دولت نهم 100 درصد مخالفم ولی بد نیست توجه کنید که ظرفیت رشد در سه سال اول آقای هاشمی چندین برابر سه سال دولت نهم بوده است
79796 | s   |2008-09-15 14:22:59|IRAN
من با تعداد ارای موافق و مخالف مشکل دارم چون وقتی رای مخالف به آقای رفسنجانی میدهم و یا رای موافق به دولت یا ثبت نمی شود یا معکوس ثبت میشود .
79433 | ناشناس   |2008-09-14 12:23:48|IRAN
اثرات حدود 15 برابر شدن قيمت نفت را از اين اعداد و ارقام بايد حذف كرد تا بتوان نتيجه گيري مناسبي انجام داد.
79436 | ناشناس   |2008-09-14 12:31:25|IRAN
بهتر بود قدرت خريد هم بطور مقايسه اي دركنار اين آمار آورده ميشد.
79438 | ناشناس   |2008-09-14 12:32:49|IRAN
نرخ نفت رو در نظر نمی گیرید . نفت درسال 76 بشکه ای 6 دلار و درسال 83 بشکه ای 35 دلار و در سال 87 بشکه ای 130 دلار بوده بنابراین باتوجه به قیمت نفت میتوان فهمید چرا مردم فقیر تر شدند
79440 | سید   |2008-09-14 12:40:55|IRAN
بسمه تعالی
لطفا روش محاسبه را ارائه کنید . یکی از دوستان پزشک برای تز خود نیاز به یک محاسبه آماری داشت تا نتیجه تحقیقات خود را بیان کند . ازمن کمک خواست . اولین سئوال من این بود که می خواهی نظریه تایید شود یا رد؟
لطفا بیان کنید با کدام روش رشد تولید ناخالص را مشخص کرده اید ؟ آیا تولید نفت را در نظر گرفته اید؟ اگر تولید نفت را از محاسبات حذف کنید به چه نتیجه ای می رسید؟

به نظر می رسد توقیف سایت کار خودش را کرد.
79444 | بی طرف   |2008-09-14 12:49:54|IRAN
با سلام ایا میشود داده های در امد سه دولت به این صورت نشان داد برای مفایسه بهتر عملکرد اقایان
79445 | غريبه آشنا  - آيا 6 واقعاً 6 است؟   |2008-09-14 12:51:13|IRAN
سلام عليكم

1- اين موضوع آماري سازي چيه كه چند روزه مرتب توي مطبوعات مطرح مي شه ؟حتي صداي آقاي خاتمي رو هم درآورده ؟

2- نكته جالب اينكه هيچ كس آقايان رفسنجاني و خاتمي را به عدد سازي محكوم نكرد.


نتيجه : آيا عدد 4و4 و بالاخره عدد 6 واقعي هستند ؟

الله اعلم.
79455 | ناشناس   |2008-09-14 13:45:22|IRAN
عدد صحيح تورم در مناطق شهري 27.6 درصد است. نابراين تورم در نقاط روستايي 10 درصد است. حال كدام عقل سليمي اين موضوع را مي پذيرد
79446 | ودود   |2008-09-14 13:25:51|IRAN
ظاهرا آقايان فراموش كرده اند براي اين امور معيار جهاني براي محاسبه وجود دارد
بهترين معيار ميزان رضايتمندي مردم است كه از اين دولت وجود ندارد؟
فكر مي كنند مردم كور كر هستند!
باسپاس از شما
79447 | ناشناس   |2008-09-14 12:59:18|IRAN
شاید شاخصهای زیر بیانگر رشد و توسعه اقتصادی باشند :
1- تورم
2- درآمد سرانه به نرخ ثابت
3- درجه وابستگی بودجه به نفت4
4- میزان واردات و صادرات غیرنفتی ( البته بدون میعانات گازی !)
5- نرخ اشتغال و بیکاری ( با تعریف یکسان نه اشتغال با 2 ساعت در ماه !
6- ....
79448 | محمد  - كارشناسي يا كلاه سر عوام   |2008-09-14 13:02:22|IRAN
يك چيز بسيار مهم كه شما در تحليل اطلاعات در نظر نميگيرد و باعث مي شود كه به نتايج كاملا غلط و اشتباه برسيد بحث وابستگي رشد اقتصادي كشور به درآمدهاي نفتي و نوسانات ناشي از آن است .لذا غفلت از آن تمام تحليلهاي شما را غلط نشان ميدهد
براي شما كه به عنوان متخصص و در واقع كارشناس اظهار نظر ميكنيد ساده فرض كردن مردم و عوام در اين موارد بساير زشت و ناپسند است.
به طور نمونه بهتر بود قيمت نفت در سال هاي هاشمي،خاتمي و احمدي نژاد به طور يك ورودي به اين تابع اعمال و سپس مقايسه اماري صورت مي گرفت تا مشخص شود كه در اين دوره سه ساله چقدر ما عقب تر از دوران گذشته هستيم.
79449 | علي   |2008-09-14 13:10:07|IRAN
اين را ميدانيم با توجه به نرخ تورم كه در دولت فعلي بي سابقه است قدرت خريد پايين آمده است و اگر توليد ناخالص ملي افزايش داشته رشد قيمت نفت است كه ارتباطي باسياستهاي دولت ندار د لذا اصلا هدف شما از مطرح نمودن فقط يك نمودار ان هم بدون توضيح چيست ؟
79451 | بهزاد  - ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟   |2008-09-14 13:16:06|IRAN
من از رشد سریع این کشور می ترسم !؟
79452 | ناشناس   |2008-09-14 13:17:30|
بهتر است برای مقایسه واقعی تر بجای نرخ رشد که به شدت تحت تاثیر درآمدهای نفتی است، شاخص توسعه یافتگی را مورد مقایسه قرار دهید.
79461 | جواد   |2008-09-14 14:03:13|IRAN
آخيش بعد از مدتها شنيدن خبرهاي بد مثل گراني وحشتناك قيمت مسكن و تورمي كه مارو بعد از زيببابوه و يكي از كشورهاي فقير آسيايي تو جهان سوم كرده و قطعي هايي مكرر برق و ... يه خبر خوش شنيديم!
79464 | کاوه  - آهنگر   |2008-09-14 14:20:02|IRAN
سلام
1- نرخ رشد اقتصادي به تنهايي ملاک مناسبي براي مقايسه نيست. چه بسا رشد اقتصادي بالتر رود ولي رفاه جامعه کاهش يابد. چيزي که الان آن را در اقتصاد ايران مي بينيم.

2- نرخ رشد احمدي نژاد براي يک دوره 2 ساله محاشبه شده و براي دو رئيس جمهور ديگر براي دوره 8 ساله محاسبه شده است. بنابراين مقايسه اين ارقام نادرست مي باشد.

3- اگر اين اقتصاد 8 سال دست احمدي نژراد باشد( دعا مي کنيم که اينطوري نباشد) آنوقت مقايسه نرخ رشد ها جالب مي‌شود.

4- براي اقتصاد احمدي نژاد همان کافيست که نقدينگي را از حدود 70 هزار ميليارد تومان ( از سال 1304 که تاسيس اولسن بانک در ابران است تا سال 1384) به بيشاز 160 ميليارد تومان در پايان سال 1386 رسانده است. براي اطلاعات بيشتر سري به آمارهاي بانک مرکزي بزنيد.
کسي که الفباي اقتصاد را بداند خواهد دانست که اين فاجعه است.

5- درآمد هاي نفتي طي اين سه سال از درآمدهاي نفتي در دست دو رئيس جمهور قبلي بيشتر بوده است. بنابراين مقايسه نرخ رشده ها بي معني و نادرست مي باشد.
79467 | مهدی   |2008-09-14 14:34:04|
نرخ رشد اقتصادی در بلند مدت ملاک است نه در یک دوره کوتاه مدت
79478 | زنبور  - شاخص ها   |2008-09-14 15:14:34|IRAN
سلام

اول صحت و سقم آمار هاي اقتصادي كه توسط مراجع ذيربط ارائه مي شود معتبر نيست بعضا با يكديگر يا با نرخ هاي مجله هاي خارجي مغايرت دارد

دوم دولت فعلي در خيلي از مواردبه اصطلاح خود انقلابي عمل كرده و سعي ازاد سازي نرخ ها دارد معلوم نيست اين مردم مظلوم چرا در همه موارد از مزاياي ازاد سازي بهرمند نيستند مثلا خودرو دهه هشتاد يك كارخانه با مديريت يك پسر بچه 27 ساله8ميليون ونيم فروش ميرود تازه قرار است در باك اين شاهكار بنزين ازاد بريزيم يادر مرغ و محصولات كشاورزي يادمان هست وزير محترم قول خود كفاييدر بسياري از محصولاترا دادند حتي در يك اقدام تهاتري شماره موبايل خويش رادر اختيار كشاورزان قرار دادندمعلوم نيست چرا مرغي كه در بازار جهاني 1.5 دلار قيمت دارد چرا چرا 3.5 دلار پول مي دهيم
79497 | ناشناس   |2008-09-14 15:36:12|NORWAY
حتمامی دانید که دوشاخصه مهم برای توسعه وجود دارد که برای همه عینی وقابل درک می باشداولی :درصد بیکاری واقعی ودومی :درصد رشد ساخت مسکن وسایر ساخت وسازها
لذااعلام ومقایسه این دوشاخصه در سه دوره تفکیک شده ر کارنامه واقعی عملکرد دولتهای ذیربط می باشد.
گرچه باوجود نفت سرشار این مملکت که درصورت مدیریت صحیح ودلسوزانه آن حتی می شود کشور پاکستان را ظرف حداکثرظرف 5سال به چین وسایر آن تبدیل نمود ومقایسه عملکرد دولتهای قبلی نباید بحساب ترقی مملکت گذاشته شود که در صورت مدیریت صحیح در دوره های یادشده حداقل می بایست درصدهای رشد قید شده 10برابر اعداد اعلام شده می بود.
79499 | مسعود  - خودی   |2008-09-14 15:48:15|NORWAY
مهمترین شاخصه های رشد یک مملکت اول :نرخ بیکاری واقعی(بدون شغلهای دست فروشی ومسافر کشی و...که دولت برای آنها هیچ گونه سرمایه ای صرف نکرده است)

ودوم:نرخ رشد ساخت مسکن وسایر زیر ساختهای ساختمانی وراهسازی می باشد.لذ اشایسته است جدول مقایسه این دوگزینه را در دوره های مورد مطالعه تقویم نمائید.

که البته این جدول فقط کارنامه فعالیت سه رئیس جمهور گذشته می باشدو با وجود ثروت سرشار نفت در کشور قطعا
درصدهای اعلام شده برای دو گزینه بیکاری وساخت وساز می باید حداقل 10برابر از آمار اعلام شده مطلوب تر می بود.
79501 | امیر عباس امامی  - معیارهای توسعه یافتگی   |2008-09-14 16:11:12|IRAN
همانطور که خوتون هم گفتید نباید تنها با یک شاخص عملکرها رو مقایسه کرد، اصولا در دنیای امروز رشد اقتصادی تنها یکی از شاخص های توسعه یافتگی است و آنچه مهمتر است پایداری این رشد و شاخص های رفاه اجتماعی است، یعنی معیاریهایی نظیر

-سهولت کسب و کار
-آزادی اقتصادی
- میزان دخالت دولت
- تعرفه
-درصد جمعیت متوسط جامعه (از لحاظ درامدی)
-روند و میزان تورم
-حفظ محیط زیست
-میزان وابستگی به درامدهای ناپایدار (نظیر صادرات نفت و گاز و ...)
-کسری بودجه
امیدوارم در همین بخش تمامی این موارد رو نه تنها به دلیل مقایسه عملکرد این افراد (که اصولا با توجه به شرایط خاص کشور مقایسه ی تطبیقی عملکرد این افراد به دلیل تفاوت های خاص شرایط کشور در هر دوران منطقی نیست)، که به دلیل آشنایی مردم و شاید مسئولین از شاخص های توسعه یافتگی بیان کنید.
79503 | دداشی   |2008-09-14 16:13:48|
سلام
لطفا آمار کلی باشد با همه جوانب، ورشد حقوق کارمندان را نیز با تورم مقایسه نموده واعلام فرمائید.
79525 | حسن  - صداقت   |2008-09-14 19:03:17|IRAN
لطفا شاخص صداقت را هم قرارا دهید
79526 | ایرانی   |2008-09-14 19:12:43|FRANCE
با نظر دوستمان مبنی بر اینکه توقیف سایت کار خودش را کرد صد در صد موافقم.
79538 | مهران   |2008-09-14 20:34:04|UNITED ARAB EMIRATES
رشد بالای اقتصادی سال 69 و 70 به دلیل استفاده از ظرفیت های موجود کشور بود که در اثر جنگ و بی پولی از کار افتاده بود و اگر شما نگاهی به کل تولید کشور بیاندازید متوجه خواهید شد که علیرغم رشد تولید در سال های 69 و 70 ما هنوز به تولید سال های قبل از جنگ نرسیده ایم و این رشد تنها مبتنی بر بکار گیری ظرفیت های موجود است که البته کار بزرگی بوده است اما در سال های بعد به دلیل اینکه نیاز به ظرفیت سازی برای رسیدن به رشد وجود داشته ، کاهش یافته است اما در دوران اصلاحات نرخ رشد مبتنی بر ایجاد ظرفیت های جدیدی است که در دوران سازندگی و اصلاحات ایجاد شده است و میزان تولید ناخالص داخلی به یک ونیم برابر بالاترین تولید کشور در سال های پیش از انقلاب بوده است
میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در دوران اصلاحات ، از رشد بالائی رخوردار شد و به لحاظ مقداری در تاریخ ایران بی نظیر بود و بخشی از همین سرمایه گذاری در سالهای اخیر به بار نشسته و تولید را افزایش داده است و دولت نهم در حال استفاده از نتایج آنست مضافا به اینکه افزایش قیمت نفت نیز در این رشد اقتصادی بی تاثیر نبوده است
نکته ی دیگری که بسیار حائز اهمیت می باشد اینست که در دوران اصلاحات ، برنامه ریزی اقتصادی باعث شد که نرخ تورم تحت کنترل باقی بماند و روند کاهشی داشته باشد و این به دلیل سوق دادن نقدینگی بخش خصوصی به سمت تولید بوده است
حالا اگر شما به آمار دست دارید روند سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش ساختما و ماشین الات و کل در این سه دوره را روی منحنی بیاورید تا ببینید چه اتفاقی در کشور افتاده است در غیر این صورت ، دوره ی بعد که بدلیل عدم سرمایه گذاری صحیح رشد تولید کاهش خواهد یافت باز عده ای کم سواد ادعا می کنند که دولت احمدی نژاد موفق تر عمل کرده است
79540 | مهران   |2008-09-14 20:36:06|UNITED ARAB EMIRATES
ضمنا کلمه ی خواهشا غلط است و دلیلی ندارد که اگر کاربران از کلمه ی غلط استفاده می کنند شما هم عینا درج کنید پارسی را پاس بدارید
79544 | محمد  - متوسط گیری شما اشتباه است!!   |2008-09-14 21:01:34|CANADA
متاسفانه متوسط ها به طور غلط محاسبه شده. نحوه ای که سایت الف محاسبه کرده فقط اعداد نرخ رشد را در هم ضرب کرده و بعد رادیکال با فرجه هشت گرفته. درصورتیکه می بایست عدد یک را به هر کدام از نرخ رشد ها اضافه کرد بعد در هم ضرب کرد و بعد رادیکال به فرجه هشت گرفت. به این ترتیب اعداد زیر محاسبه می شود.
دوره احمدی نژاد: ۶.۱۹
دوره خاتمی: ۴.۳۳
دوره هاشمی: ۵.۷۹
می بینید که با محاسبه درست اعداد دوره خاتمی و مخصوصا هاشمی اعداد بهتری خواهد شد.
79554 | نیما   |2008-09-14 22:01:58|IRAN
تنها در سال 68 تا 70 رشت اقتصادی قابل قبول بوده که دلیل آن برداشتن تحریم ها توسط امریکا در این سال ها بود نه هیچ چیز دیگه
79570 | تولیدکننده  - ناشناس   |2008-09-14 23:03:37|IRAN
دوستان
اگر نفت 15 برابر شده ، یقینا مواد اولیه بیش از اینها بوده است.
واقع بینانه باید دید ، که دولت محترم نهم مانند دولت موفقی در سازندگی غیر دولتی و دولتی بوده.
ولی شما نیز صحیح می فرمایید که این دولت ، دولت عدالت محور نیست ، من نیز موافقم.
نام این دولت عدالت محور نیست ، بلکه شاید بتوان گفت که این دولت همانند دولت هاشمی است.
79585 | احسان 1842   |2008-09-15 09:03:53|IRAN
سلام
من فكر ميكنم خيلي زود ما تو اين دوران آيت الله هاشمي رفسنجاني را بشناسيم آقاي هاشمي را فقط امام شناخت ايشان را مثل امير كبير آيندگان خواهند شناخت و آنها به نقرين خواهند كرد كه چرا با چنين كسي اين طور رفتار شد خداوند نگهدار او و هر كس كه دلسوز و خدمگذار واقعي اين ملت و كشور مي باشد باشد.
79612 | ناشناس   |2008-09-15 07:17:21|
تفاوت اصلي اين است كه اين نرخ رشد با نفت 12 دلار در دوره آقاي خاتمي و نفت بالاي 100 دلار در دوره آقاي احدي نژاد حاصل شد.! اين كه "در هرحال، افزایش رشد ، صورت گرفته است که به صورت مستقل مثبت تلقی می‏شود" متاسفانه كمي عوامفريبانه است و خوبست در متن خبر تصحيح شود.
79794 | حمید  - عزیز دل   |2008-09-15 14:04:24|IRAN
اینکه نفت در دوره ای 20 دلار بوده و حالا 100 دلار است پس این دولت نا کارامد است بسیار بسیارعوام فریبانه است . به عقیده بنده این دولت تا حد قابل قبولی توانست اثر منفی افزایش قیمت نفت و رکود اقتصاد جهانی را در داخل مهار و از تورم 40 تا 50 درصدی جلوگیری کند . با قاطعیت میتوان گفت اگر برای دولتهای قبلی چنین شرایطی حاکم می شد آنوقت رشد تورم به مراتب بیشتر از 50 درصد حاصل میگشت.
80965 | كرج /تاکسیران  - پاسخ به دوستم عزيز دل   |2008-09-18 22:18:41|IRAN
باسلام دوست عز یز کمی عا قلانه و بدون هیچگونه غرض بیا در داخل شهر ها وروستاها با مردم در رابطه با وضعیت معیشت
انها بپر سید حتما شما یا کارمند یا حقوق بگیر دولت میباشید
ما که قشر مسافر کش این مملکت هستیم همگی از وضعیت
اقتصادی می نالند ومن وامثال من نه میتوانیم خر ج خونه وخرج ماشین و.... رابا زحمت شبانه روزی تامین کنیم خدا به بیکارها رحم و به دادشان برسد بنده اولین نفر برای رای دادن به اقای احمدی نژاد در محل انتخابات حاضر شدم حالا در طو ل یکسال از سهمیه بندی بنزین بنده بطور کلی رای ونظر عوض شده و در طول شبانه روز 6ساعت ازعمرمان رادر صف گاز وبقیه
عمر را به درد دل مردم کوچه وخیابان ونارضیاتی را میگذرانیم
وبا انها همدردی می کنیم/ همه جای این مملکت پارتی بازی و.../
79619 | tajik  - irad   |2008-09-15 07:33:09|IRAN
در اين آمار تفاوت توسعه و رشد از مباني اوليه تعاريف اقتصادي در نظر گرفته نشده است
79621 | موسوي   |2008-09-15 07:59:17|IRAN
با تشكر از گزارش جالب شما , فكر مي كنم دوستاني كه مي فرمايند رشد اقتصادي دولت نهم براي مردم محسوس نيست , لازم است كمي به حافظه خود فشار بياورند و مشقت مردم از گراني هاي جهشي گذشته خصوصا دولت سازندگي كه با استقراض خارجي تورم را به 50 درصد رسانده بود به ياد بياورند.
79622 | ناشناس   |2008-09-15 08:01:50|IRAN
اگر بر اساس ميانگين حسابي محاسبه مي كرديد، ميانگين رشد در زمان هاشمي 5.89 و در زمان خاتمي 4.34 مي شد. لطفا توضيح دهيد كه چرا از ميانگين هندسي استفاده شده است؟
79623 | محمد   |2008-09-15 08:09:47|IRAN
عجب مقایسهای؟ فارغ از غلط بودن چنین محاسبه ای باید سه سال اول همه ریاست جمهوری ها را در نظر می گرفتید
79631 | م   |2008-09-15 08:26:33|IRAN
این آمارهاهم مانند اعلام نرخ تورم است که در بازار کمتر کالایی پیدامی شود که قیمتش دو یا چند برابر نشده باشد ولی همین بانک مرکزی نرخ تورم را نوزده درصد اعلام می کند .واما با انصاف به نخ کالاهای ذیل توجه کنید وقضاوت کنید که آیا این نرخ اعلامی بانک مرکزی درست است
قیمت مسکن
فراورده های دامی (گوشت قرمز ، مرغ،ماست پنیر....)
میوه
برج
حمل ونقل
سوخت
و.......
79664 | ناشناس   |2008-09-15 09:17:16|UNITED STATES
با سلام
چرا در این دولت به ما یاد میدهند دولتها را مقایسه کنیم ؟
هردولتی برای خود در یک کشور راهکارهای خودش را دارد .ما باید دولتمان را با دولتهای معاصر دنیا مقایسه کنیم ببینیم ما چه کردیم و آنها چه میکنند ؟
ما درآمد سرانه مان چند است و درآمد ملی مان و آنها چقدر ؟
79678 | ناشناس  - سوار شدن بر اسب یک چیز است و   |2008-09-15 09:30:17|IRAN
آمار شما فقط درصد رشد را نشان میدهد یعنی آقای رفسنجانی باعث بیشترین سرعت رشد را شده است و نگه داری سقف تولید بعد از هر رشد بالایی نوعی رکود سرعت رشد است
یعنی در دورانی که سرعت رشد کم میشود در حال نگهداری حد رشد و تولید هستیم
79681 | مهران  - مشک آن است که خود ببوید نه آ   |2008-09-15 09:34:08|IRAN
تمام محاسبات من برای رشد میزان درآمد و بدهی اطرافیانم است
میزان پولی که در ته جیب اطرافیان پیدا میشود و میزان بدهی های آنها نشان از فلج شدن اقتصاد خوانواده ها را دارد
در صورتی که بهترین دوران ما همان دوران آقای رفسنجانی بود
79684 | رضا  - چي جوري حساب كردين   |2008-09-15 09:38:06|
با سلام ، ببخشيد من هر چي از عدد هاي شما ميانگين مي گيرم به جوابهاي ديگه اي مي رسم . ميشه يه توضيحي بدين كه ما هم بفهميم چي جوري حساب كردين.(بطور مثال ميانگين دوره آقاي هاشمي از 6 درصد هم بيشتر مي شود)
79804 | حمید  - عزیز دل   |2008-09-15 14:56:10|IRAN
همانطور که در نمودار نشان داده شده 2 سال پایانی دوره 8 ساله دولتها در ادامه روند رشد شاخص ها بسیار مهم و تأثیر گذار بوده است . اما با توجه به روند روبه رشد در سالهای73 تا 75 به یکباره روندنزولی در اقتصاد شکل میگیرد و خیانتی بزرگ شکل میگیرد و به جای ادامه روند توسعه اقتصادی و سازندگی، توان مدیریتی کشور خرج دعوی ها و جنجالهای سیاسی میشود . شاخص ها در 2 سال پایانی دولت اصلاحات نیز روند نزولی به خود میگیرد و یک اقتصاد کاملا" مرده تحویل دولتی که شعارش عدالت محوری است میشود، دولتی که آمده تا مثل دولت هاشمی راه سازندگی را با قوت ادامه دهد اما سازندگی که بر مبنای عدالت باشد و اقتصاد لیبرال سرمایه داری جای خود را به اقتصاد مردمی دهد. این دولت در 4 سال اول توانسته تا حدودی روند نزولی در اقتصاد را مهار کند و این نشان از آنست که در 4 سال دوم رشد اقتصادی بمراتب بهتر و از رشد بالایی برخوردار خواهد بود .
79693 | امیر حسین  - نرخ رشد   |2008-09-15 10:02:46|
در دوره آقای هاشمی و خاتمی نرخ رشد شکمهای مسئولان واقعا بالا بود رشد نیاوران نشینی هم بالا بود نرخ رشد دزدی ، رشوه و غارت بیت المال هم بالا بود میتوان گفت همهچیز بالا بود
79709 | ناشناس   |2008-09-15 10:20:08|IRAN
خواهشمند است از ارائه تحلیل های اقتصادی یک بعدی که نمی توان مطالعه تطبیقی خوبی داشت جدا خودداری کنید.
79760 | افشین  - آمار های عجیب؟   |2008-09-15 12:12:00|IRAN
یادم هست تورم را دولن احمدی نژاد اینگونه حساب می کرد که اگر قیمت سیب پارسال 100 تومان بود و امسال 200 تومان تورم می شود 50% ؟ استدلال در یک تغییر فرمول بود که در مخرج قیمت به جای پارسال قیمت امسال قرار می گرفت.
حالا سوال من این است که آمار دهنده محترم کدام صورت و مخرج ها را جابجا کرده است؟ آیا حاضر است همین کار را برای دولتهای قبل انجام دهد یا تغییر فرمول ها عطف به ماسبق نمی شود؟
79772 | م   |2008-09-15 12:24:46|IRAN
امیرحسین عزیز!
روز قیامت همدیگر را خواهیم دید اگر باور دارید وآنجا مشخص خواهد شد که حق با کی بود اینگونه قضاوت کردن جز کینه چیزی در آن نیست چون عزیز من اکثر کارهای که در دولت نهم به ثمر می رسد حاصل خدمات زیر بنایی دولتهای گذشته است نه سه سال گذشته وقضاوت در مورد عملکرد دولت نهم را با یک گشت مختصر در اجتماع براحتی می توان بدست آورد اما غوغا سالاران نمی گذارند حقایق به گوش ملت برسد. وشعار بدور از واقعیت عدالت وعدالت محوری این روزها بدجوری گوشها را می آزارد
79822 | امیر حسین  - خدمات دولتهای سابق!   |2008-09-15 15:49:35|IRAN
آقای م عزیز!
حق باشماست کارهای دولت نهم حاصل خدمات زیر بنایی دولتهای گذشته است خدمات زیر بنایی که 17 - 18 سال پیش کلنگ آن خورده بود و روی زمین مانده بودند. خدمات زیر بنایی که چند بار توسط مسئولان مختلف و دو رئیس جمهور سابق کلنگ میخورد . و خدمات زیر بنایی که چند بار باز هم توسط مسئولان مختلف و دو رئیس جمهور سابق افتتاح و ربان آن قیچی میشد. معنی خدمات زیر بنایی دولتهای سابق را هم فهمیدیم
79839 | یه بنده خدا !  - بدون شـرح   |2008-09-15 16:40:10|CANADA
به نام خدا

عرض سلام و ادب

با احترام حسب این جمله تهیه کننده محترم آمار که فرمودند
افزایش رشد ممکن است به دلیل افزایش درآمدهای نفتی یا افزایش کارایی یا هر دو مورد اتفاق افتاده‏ باشد، اما در هرحال، افزایش رشد ، صورت گرفته است که به صورت مستقل مثبت تلقی می‏شود

عرض می کنم بزرگوار اگر فرض امور را قرار باشد بر مطلق آمارها و نمودارها بگذاریم که خیلی چیزها ممکن است دگرگون شود .

شاید شایسته تر می بود این نمودار را با نمودار مثلاً میزان رضایمتندی مردم و یا قدرت خرید مردم در یک نمودار قرار می دادید و آنوقت برای قضاوت در معرض دید و قضاوت بینندگان عزیز می گذاشتید .

اساساً بازی با اعداد و ارقام و نمودارها و دیکته کردن تفسیر مورد نظر و القاأ آن کار دشواری نیست . به عنوان مثال تهیه کننده محترم را ارجاع می دهم به تاپیکی که در خصوص آمار بیکاری و تعابیر جدید و قدیم آن در همین سایت ارائه شده بود و اینکه اوضاع دقیقاً عکس آن چیزی بود که وزیر کار دولت محترم بر سر آن یقی می دراندند .

خداوند به همه ما انصاف و واقع بینی مرحمت فرماید .
79849 | جمعی از دانشجویان اقتصاد  - Inquery   |2008-09-15 18:10:11|IRAN
در ضمن به نظر می رسد در محاسبه متوسط از روش دیگری بهره گرفته شده که مساوی میانگین (حاصل جمع /تعداد) نیست ... لطفا توضیح دهید .. آیا مفهوم متوسط با میانگین متفاوت در نظر گرفته شده است؟ ... لازم به توضیح است گاهی در محاسبه متوسط مقدار کرانه (بیشترین و کمترین مقدار) حذف و متوسط بر اساس ارقام میانی گرفته می شود که با این روش هم باز به نظر می رسد متوسط رشد در دوره آقای هاشمی عددی دیگیری باشد ... توضیح فرمایید
79850 | غریبه  - مدرک و آمار قلابی   |2008-09-15 18:12:41|
هرچند اعتقاد دارم که این گزارش خام به مراتب از مدرک های قلابی جعلی تر است و علاوه بر آن نتایج تخریبی را به دنبال دارد که نتیجه بدی را در این چند سال داشته است است ولی با همه این احوال نا امید کننده و نیز دلسرد کننده، فکر می کنم که :
1- در هر گزارش آماری باید پارامترها و تاثیر آنها را نیز قید نمود تا خواننده از علت رشد یا کاهش آگاه شود بطور مثال پارامتر درآمد نفتی و نمودار رشد آن.
2- رشد اقتصادی و تاثیر آن را نیز باید ارائه شود، که این کار با تحقیق میدانی نیز بدست می آید بطور مثال تاثیر آن در رفاه اجتماعی، نرخ بیکاری، و ...
3- رشد اقتصادی بیشترین تاثیر را بر تولید و پتانسیل های آن دارد که بهتر است در این باره آمار صحیح و به دور از جنبه های سیاسی ارائه گردد.
4- ایجاد زیر ساخت ها و ایجاد پتانسیل ها برای دوره های بعد چه کارهایی صورت گرفته است؟ با آنکه در آمد نفتی هنگفتی داشتیم آیا حتی زیر ساخت های این صنعت به درستی و به تناسب انجام گرفته است.
و موارد بسیاری که به کرار توسط کارشناسان دلسوز و بی طرف عنوان شده است که هر بار آنها را متهم کرده اند

پیشنهاد و خواهش بنده از مسئولین سایت این است که بیایند فضای کارشناسی و تحلیلی آن هم دقیق و بدون نگرش سیاسی را ایجاد کنند تا هم وقت به بیهودگی سپری نشود و هم تاثیری مثبت در آینده این کشور داشته باشد.
79954 | ناشناس   |2008-09-16 08:29:31|IRAN
نفت 15دلاری دولت خاتمی کجا و نفت 140دلاری دولت احمدی نژاد- خیلی ناشیانه مقایسه کردید.
79962 | اقتصاددان   |2008-09-16 09:05:19|IRAN
بررسی جالبی است که می تواند سر فصل یک تحقیق بزرگ اقتصادی شود. قابل توجه دانشگاهها.
برای پردازش این تحقیق نیاز است که نرخ رشد را بدون با احتساب قیمت نفت و زمان تاخیر آن بررسی نمود که خیلی جالب خواهد بود. انوقت می بینید که سقوط نرخ رشد در دوران اصلاحات منحصرا مربوط به افت قیمت نفت است. شرایط رشد در دوران سازندگی بطور کامل تحت نظام بازسازی اقتصاد پس از جنگ بایستی بررسی شود که الگوی خاص خود را دارد.
و آما دولت مهرورزی و رشد بطئی و قیمت نفت و وضع مردم ، خیلی نیاز به الگوهای پیچیده برای آنالیز ندارد!
همیشه خاطرتان باشد که اقتصاد ایران پایه نفتی دارد ، پس هیچ مطالعه ای بدون در نظر گرفتن قیمت نفت و حالا هم ، فرآورده های نفتی کامل نیست.
80021 | احمد فرهادی  - دانشگاهی   |2008-09-16 12:54:15|SAUDI ARABIA
با تشکر از کاری که انجام داده اید باید بیشتر به اوضاع کشور توجه کرد:

1- در زمان آقای هاشمی اگرچه ناگهان نرخ رشد تولید داخلی فقط در مقطعی بالا رفت و لی همه ارزشها ی انقلاب بکلی فراموش شد.

2 -رشد تولید بدون عدالت که زمان آقای هاشمی نمود عینی آن است بیماری مهلکی است که اقتصاد کشور را روز به روز بیمار تر کرد.

3- زمان خاتمی که گفتن ندارد ایشان مثل عروسکی بازیچه احزاب سیاسی شد و اصلا با اقتصاد کاری نداشت.
80036 | امير110   |2008-09-16 13:40:47|IRAN
1- رشد اقتصادي با چه قيمت نفتي انجام شده؟
2- تغييرات اعمال شده در سالهاي قبل براي تغيير مبناي محاسبات رشد اقتصادي توسط بانك مركزي ( همان دعواي رشد كذب صنعت) كجا ديده شده شده است؟
80062 | ali  - kamali   |2008-09-16 15:04:01|IRAN
لطفا"سرتان اززيربرف بيرون بياوريدتاوضعيت كشور راببينيد!
بافروش نفت بشكه اي120دلارنسبت به كشورهاي ديگردررده چندم ميباشيم.
مشارکت در بحث
نام:
ایمیل:
 
عنوان:

نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
- نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.
- از برجسته و رنگی کردن بدون دلیل کلمات و کاربرد بیش از یک علامت تعجب یا سوال بپرهیزید.

کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."