نظر منتشر شده
۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 32802
يارانه‌هاي حمل و نقل؛ به نام مسافران، به كام دلالان
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۰۵

شايد يكي از مهمترين مسائل در اصلاح نظام پرداخت يارانه‌ها، شناخت گروه‌هاي هدف و پرداخت مستقيم يا غيرمستقيم يارانه‌ها به اين گروه‌ها است. به عبارت ديگر از آنجا كه نخستين هدف از پرداخت يارانه‌ها حمايت از اقشار آسيب پذير است از اين رو، توزيع عادلانه يارانه‌ها ابتدايي‌ترين مسئله در پرداخت يارانه‌ها محسوب مي‌شود.

در بيان اثرات اخلالي و مفاسد ناشي از وجود يارانه‌ها مي‌توان مواردي از قبيل گسترش تشكيلات و بوركراسي اداري و دخالت دولت، گسترش قاچاق، ايجاد اخلال در نظام ارزش‌گذاري، تخصيص غيربهينه منابع و ايجاد اختلال در سرمايه‌گذاري، ايجاد امتيازهاي خاص براي برخي فعاليت‌ها و گسترش فعاليت‌هاي رانتي و فراهم كردن زمينه‌هاي مختلف فساد اقتصادي را نام برد. واقعيت اين است كه همة اين پديده‌ها در اغلب موارد مي‌توانند در كنار هم نظام توزيع مطلوب يارانه را خدشه‌دار و ناكارآمد سازند كه به يك مورد از آن در اقتصاد كشور اشاره مي‌شود.

در كشور ما بخش حمل و نقل به عنوان يكي از بخش‌هاي مهم اقتصاد همواره با اعطاي يارانه‌هاي مختلف مورد حمايت بوده است كه در اين قسمت قصد داريم فارغ از نتايج اين حمايت‌ها در زيربخش‌هاي مختلف اين بخش، نابساماني دايمي در بازار فروش بليت قطارهاي مسافري را به عنوان يكي از معضلات بخش حمل و نقل ريلي بررسي كنيم.

بديهي است كه بخش حمل و نقل ريلي، يكي از كم هزينه‌ترين و ايمن‌ترين بخش‌هاي حمل و نقل بار و مسافر به شمار مي‌رود. با توجه به گسترش تقاضا براي اين نوع سفر در چند سال اخير و محدوديت امكانات و ظرفيت‌هاي اين بخش (كه دلايل خاص خود را دارد) طبيعي است كه عرضه خدمات اين بخش نسبت به تقاضاي آن در بسياري از مقاطع سال و به ويژه ايام تعطيلات محدودتر باشد. اين كمبود عرضه يا مازاد تقاضا در حالي است كه اختلاف قيمت تمام شده براي هر كيلومتر سفر و قيمت دريافت شده از مسافران در اين بخش كه مابه‌التفاوت آن به صورت يارانه از طرف دولت به شركت رجاء پرداخت مي‌شود، چشمگير است.( به عنوان مثال در سال 1386 قيمت تمام شده هر واحد كيلومتر براي هر مسافر 115 ريال بوده در حالي كه در همان سال براي هر كيلومتر هزينه اي معادل 29.2 ريال از هر مسافر دريافت شده است. براساس اعلام مسئولين شركت رجاء در سال مذكور اين شركت مبلغي معادل 25 ميليارد تومان يارانه دريافت كرده است و جالب اين كه مسئولين رجاء با توجه به گسترش تقاضا، پيش‌بيني دريافت 70 ميليارد تومان يارانه را داشته‌اند كه معادل 58 ميليارد تومان آن به تصويب رسيده).

با اين اوصاف در طرف تقاضا نارضايتي و نبود بليت با قيمت يارانه‌اي در محل‌هاي قانوني فروش بليت همواره مشكلاتي را براي مردم در مسافرت‌هاي ريلي به بار آورده است. در سيستم فروش رايانه‌اي رجاء كه پيش خريد آن از حدود يك ماه قبل براي هر سفر مهيا شده است، اندكي پس از شروع عمليات فروش متأسفانه بخش عمده‏ای از بليت‌ها به اصطلاح توسط متقاضيان و در اصل اغلب توسط دلالان رزرو مي‌شوند و سپس در محل‌هاي خاص و علي‌الخصوص در مقابل ايستگاه‌هاي قطار به فروش مي‌رسند به گونه‌اي كه همواره عده‌اي فروشنده وجود دارند كه براي هر تاريخ حركت و متصدي با قيمت‌هاي دو برابر و يا سه برابر بسته به شرايط، روز، ساعت و مقصد، بليت ارائه مي‌كنند!

بنابراين در چنين آشفته بازاري ضروري است تا مادامي كه پرداخت يارانه ادامه دارد، نظام فروش بليت اصلاح شده و با هر نوع سوءاستفاده در اين بخش برخورد شود تا يارانه‌هاي پرداختي به اين بخش عيناً به گروه‌هاي مورد نظر (مسافران) اصابت كند نه به عده‌اي فرصت طلب و سود جو كه همواره در بازارهاي سياه و غيرقانوني مترصد شكار لحظه‌ها هستند.

 
شاملو اصفهاني
۱۳۸۷-۰۷-۱۵ ۱۴:۱۵:۵۷
هيچ نظارتي بر فروش بليت ازسوي آژانسها نيست واکثرا بليتها را حتي بليتهاي اينترنتي را رزرو ودر فرصت مناسب و درزمان تعطيلي ادارات راه آهن با تغيير اسم به ديگران واگذار مينمايند ويا در تورهاي مسافرتي با دادن حق حساب در مبادي ورودي ايستگاهها مسافران خود را راهي سفر ميکنند و بدون کنترل اسم روي بليت به افراد ميفروشند (84524)
 
سنايي
۱۳۸۷-۰۷-۱۵ ۱۴:۲۱:۱۵
درفروش بليط قطار پارتي بازي است و درعين نبود بليط در سيستمهاي فروش براحتي با 50درصد افزايش مبلغ ميتوان از يکسري آژانس ها بليط تهيه نمود (84526)
 
m312
۱۳۸۷-۰۷-۱۵ ۱۵:۲۹:۳۴
اصلاً در اين مورد قبول ندارم كه تخصيص يارانه باعث دلالي در فروش بليط قطار ميشود.
دلالي در اين مورد موقعي پديد مي آيد كه عرضه و تقاضا متناسب نباشد و اين عدم تناسب در هر قيمتي بازار دلالي را گرم مي كند.
علاوه برآن انتقال بليط به غير امكان پذير نيست و درصورت تاكيد بر احراز هويت در هنگام كنترل بليط خودبخود بازار دلالي برچيده مي شود (84547)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۷-۱۵ ۲۲:۱۱:۱۷
در ادامه این مطالب بهتر است این نکته نیز مورد توجه قرار گیرد که تورهای مسافرتی با سوء استفاده از این امکان و یارانه ای که متعلق به عموم مردم است، تعداد زیادی از بلیطها مخصوصاً بلیطهای ارزان تر را که بیشتر مناسب قشرهای کم درآمد است را از چند ماه قبل خریداری کرده و از این راه کسب درآمد می کنند. (84611)
 
۱۳۸۷-۰۷-۱۹ ۰۸:۵۰:۳۹
سلام
وضع راه آهن ایران بسیار فشل است.
مسیر تهران درود را طی 11 ساعت طی می کند. آنوقت انتظار دارید مردم به وسایل نقلیه شخصی هجوم نیاورند. باعث این همه تصادف نشوند.واقعا وضع راه آهن جنوب افتضا است. (84879)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.