نظر منتشر شده
۱۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 32813
دکتر آسپرین
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۰۰

1.    سالها پیش در محله‌ای پزشکی وجود داشت که برای هر مریض مراجعه کننده، قرص آسپرین تجویز می کرد. این آقای دکتر بدون اینکه بیماران مراجعه کننده را معاینه کند، هم برای مبتلا به پادرد، هم کمردرد، هم سردرد و همه دل درد، یک قرص آسپرین از جیب روپوش پزشکی‌اش درمی‌آورد و می گفت: "بخور، خوب می شی!"
چنین بود که این آقای دکتر نزد دکتر اهالی محل به "دکتر آسپرین" مشهور شده بود ...

2.    هفته گذشته بلافاصله پس از صدور حکم ریاست کلی بانک مرکزی از سوی رییس جمهور برای آقای دکتر بهمنی، رییس کل جدید بانک مرکزی به دیدار وزیر و مدیران وزارت صنایع رفت و در پایان جلسه اعلام شد که بانک مرکزی و وزارت صنایع بر تشکیل "ستاد حمایت از تولید" توافق کردند و این ستاد قرار است با همکاری سیستم بانکی، نقدینگی مورد نیاز صنعتگران و واحدهای نیمه تمام را به شکل تسهیلات بانکی تامین کند.

3.    هر چند دولت فعلی، تئوری و سیاست اقتصادی روشن را به عنوان برنامه اقتصادی خود اعلام نکرده است اما از عملکرد و گفتار 3 سال و نیم گذشته دولتمردان فعلی می توان حدس زد که «تزریق منابع بانکی و بودجه ای برای ایجاد واحدهای تولیدی زودبازده»، سیاست اقتصادی اصلی دولت نهم بوده و هست.

درست است که بسیاری از تولید کنندگان کشور در حال حاضر مشکل نقدینگی دارند، اما تزریق وام بانکی به صنایع کشور بدون توجه به ریشه های ایجاد کننده مشکل نقدینگی، صرفاً ائتلاف منابع است.

شواهد و قرائن نشان می دهند که تولید کنندگان صنعتی و کشاورزی و انواع خدمات در کشور ما با مشکلات عدیده ای روبرو هستند:
سیاست‏های تجاری غیر منطقی که تولید کننده ایرانی را به رقابتی نابرابر و غیر منصفانه با رقبای قدرتمند خارجی ناچار کرده است، وجود قوانین سختگیرانه کار و بیمه بر ضد تولید، سیاستهای غیر شفاف، نامنسجم و غیر قابل پیش بینی دولت که برنامه ریزی را برای تولید کنندگان بسیار مشکل کرده است، تداوم ضعف در سازوکارهای تامین مالی، رویه‌های پیچیده برای دریافت تسهیلات از بانکها، امنیت اقتصادی بسیار اندک و پر دردسر، پیچیده و وقت‌گیر برای به نتیجه رساندن شکایت قضایی در دادسراها، قابل تفسیر بودن قوانین و مقررات و ضمانت اجرایی اندک آنها، وجود مفاسد مالی در سیستم اداری و شفاف و قابل مطالبه نبودن حقوق تولیدکنندگان و در نظام اداری و ... مشکلات بزرگی است که تولید کنندگان ایرانی را به شدت تحت فشار قرار داده است.

این مشکلات، همان هایی است که رتبه جهانی کشورمان را در شاخص بین المللی سهولت کسب و کار  به شکل خجالت آوری نامناسب کرده و نام جمهوری اسلامی را از نظر سهولت تولید در ردیف عقب افتاده ترین کشورها قرار داده است.

در واقع، اگر این مشکلات از پیش پای تولید کنندگان ایرانی برداشته شود، خود کارآفرین ایرانی می تواند منابع مالی لازم برای سرمایه گذاری را تامین کند اما وقتی اسناد مالی و قراردادها ضمانت اجرایی محکمی ندارند و رسیدن به وجه یک چک برگشتی به ماهها دوندگی در دادسراهای شلوغ نیاز دارد، در شرایطی که هر مدیر دولتی می تواند با استناد به یک مقررات قدیمی یا فراموش شده، یک واحد تولیدی را تعطیل کند یا تولید کننده بیچاره را با جریمه یا عوارض مالیاتی غافلگیر کننده مواجه کند، تا وقتی برای انجام یک کار کوچک در دستگاههای دولتی به انواع و اقسام پارتی و کارچاق کن نیاز باشد و در شرایطی که تولید کنندگان پرقدرت خارجی می توانند با قاچاق یا واردات قانونی از درهای گشاد گمرکات ایران، بازار ایران را مملو از محصولات خود کرده و تولید کننده بی نوای ایرانی را از بازار ایران بیرون کنند ....

تا وقتی این شرایط برقرار است، سیاست دولت برای پرداخت وام به تولیدکنندگان دردمند ایرانی (بدون توجه به ریشه های مشکلات تولید در ایران)، مانند طبابت «دکتر آسپرین» است که بدون معاینه و علت یابی مشکلات بیماران، به همه از دم، آسپرین تجویز می کرد.

 
رضا
۱۳۸۷-۰۷-۱۵ ۱۵:۴۰:۳۶
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست، آنچه البته به جايي نرسد فرياد ماست (84551)
 
۱۳۸۷-۰۷-۱۵ ۲۲:۴۳:۲۸
الان نمایشگاه صنعت در تهران برپاست! آیا فرض برگزارکنندگان آن است که دیدن ماشین آلات و وسایل پیشرفته تولید در بازدیدکنندگان گرامی شور تولید ایجاد می کند؟ وقتی روابط تولید وجود ندارد. وضعیت بانک و وام بانکی و قوانین و مالیات و اداره‌جات و غیره چنین کلاف سردرگمی است ووقتی که همه چیز برای تجارت آماده شده است و همه یا شده‌اند واسطه و تاجر یا دکاندار و دلال، چه کسی رغبت می‌کند سرمایه‌ای برای تولید به کار بیاندازد. ما هر صنعتی هم در ایران راه بیاندازیم به لطف دوستان وارد کننده و دلال و تاجر باید با محصولات مزخرف و بسیار زیر قیمت چینی رقابت کنیم. بنابراین آسپیرین ما تجارت است! (84613)
 
م
۱۳۸۷-۰۷-۱۶ ۰۸:۲۴:۴۵
به نظر من ریشه تمام این مشکلات در این است که ما هنوز یک سیستم مدون و دموکراتیک را به درستی پیاده نکرده ایم و در کلام از این اصول مترقی سخن میگوئیم ولی در عمل غیر دموکراتیک و احساسی عمل میکنیم.نتیجه این میشود که در بخشهای مختلف شاهد ان هستیم و خیلی بی انصافی است که مشکلاتمان را قبول نکنیم.بزرگترین اشتباه ما این بود که البته به نظر بنده حقیر افراد با سواد و دنیا دیده کمتری تربیت کردیم و در امر اموزش صحیح و مدرن کوتاهی نمودیم و نسلی را که باید مدیریت نظام و کشور را برعهده بگیرد را به لحاظ علمی و اندیشه ی باز کمتوان بار اوردیم.یادم نرود روزی در جایی خواندم به شخصی گفتند قانون را تعریف کن در پاسخ گفت هر چیزی که کارها را اسانتر میکند قانون میگویند.حال ببینیم بر مبنای این تعریف قوانین ما در کدامین درجه جای میگیرند. (84640)
 
ابراهیم
۱۳۸۷-۰۷-۱۶ ۲۱:۴۱:۰۴
در هر صورت انتخاب آقای احمدی نژاد به ریاست جمهوری یک حسن خیلی بزرگ داشت و آن اینکه فکر نکنم دیگر کسی توی این مملکت باشد که شعار جدیدی داشته باشد و بخواهد مجدد آن را تجربه کند. ایشان هم تجربه کرد و دید آنچه را بقیه می گفتند.
من بعد، همه به حمدالله تجربه دارند و می دانند که یک سری از اصول اولیه اقتصاد اینجا و آنجا ندارد و رفتار مصرف کننده تا زمانی که پول توی دستش باشد این است که می خواهد پول را خرج کند و ربطی ندارد که طرف توی ذهنش مسلمان باشد یا غیر مسلمان و ...
و شاید همین مساله است که توسعه را طولانی می کند: تا همه در کشور بفهمند یک مساله ای مهم است و چگونه باید بدان پرداخت سالها طول می کشد (84664)
 
عبدالله
۱۳۸۷-۰۷-۱۷ ۱۷:۵۹:۰۶
از قضا سرکنگبین صفرا فزود / روغن بادام خشکی می نمود (84718)
 
۱۳۸۷-۰۷-۱۸ ۱۷:۱۲:۵۰
دیروز آقای مظاهری در مراسم تودیع خود گفت: \" نبايد از مسکن (ضد درد) ‌‏هايي که درد را به سرطان تبديل مي‌‏کند، استفاده کرد\" http://ilna.ir/shownews.asp?code=449769&code1=32
این مطلب، تمثیلی مشابه همان دکتر آسپیرین است.
آقای احمدی نژاد در دوران مدیریتش دقیقا بدنبال این بوده که خوشایندهای ملت را تامین کند. در حالیکه در بسیاری از مواقع، چیزی که خوشایند مردم است شاید به مصلحت آنها نباشد. بعنوان مثال، اگر یک پزشک به یک بیمار سرطانی فقط مسکن بدهد، بیمار را در کوتاه مدت خوشحال میکند، در حالیکه یک پزشک واقعا دلسوز به بیمار داروی شیمی درمانی میدهد که در کوتاه مدت به مزاج بیمار خوش نمی آید ولی بیماریش را مداوا میکند. در پایین به مواردی اشاره میکنم که آقای احمدی نژاد بجای علاج واقعی یک مشکل بدنبال راه حل های میانبر بوده تا مردم را در کوتاه مدت خوشحال کند. (84625)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۱۹:۵۱:۵۸
ترسم که روز حشر عنان بر عنان رود// تسبیح شیخ و خرقه رند شرابخوار
حافظ چو رفت روزه و گل نیز می‌رود / ناچار باده نوش که از دست رفت کار (85105)
 
محسن
۱۳۸۷-۰۸-۱۷ ۱۷:۰۹:۵۵
در سال 88 به تغيير راي خواهم دادchange we need (90626)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۹-۱۸ ۱۱:۰۶:۱۴
باسلام
چقدر از اين وامهايي که داده اند در مسير درست و سرمايه گذاري صنعتي خرج شده بنده از يکي از گيرنده هاي وام شنيدم که اصلا کارخانه آنها توليد ندارد و ماشين آلاتي مستعمل را در آن سوله گذاشته اند و از وام چند ميلياردي آن براي تجارت هاي پرسود ديگر بهره مي برند اين کارها مملکت برانداز است. جداي از رشوه خواري هاي کلان عرصه وام و بانکها، صدالبته در پس رانت وامها، مافيايي خفته است. (95175)
 
ایت نعمانی
۱۳۸۷-۱۲-۱۷ ۰۷:۱۰:۴۳
بنده خودنماینده بانک درکارگروه هستم مواردکاملاتاییدمی گرددمتاسفانه هرچه مادادمی زنیم افاقه نمی نمایدوبه صورت گروهی تصمیم درست راخنثی می نمایندوبه تذکرکارشناسانه توجهی نمی نمایندوشدانچه بایدنشودورانت های بی حساب وخندیدن منتفع شوندگان به ما. (107651)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.