نظر منتشر شده
۶۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 33015
ماليات بر ارزش افزوده چيست؟ به نفع كيست و به ضرر چه كساني؟
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۱۱
اين روزها آغاز اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، خبر اول بازار ايران شده است. اين قانون كه سال گذشته پس از ماه‏ها بحث و بررسي به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد، مقرر مي‏دارد واردكنندگان و توزيع‏كنندگان عمده كالاها و خدمات مصرفي، ضمن شناسايي سلسله مراتب تهيه و توزيع كالاي خود، در فاكتور فروش كالا به مصرف‏كننده نهايي سه درصد ماليات محاسبه و از مشتري دريافت كنند.
با اجراي اين قانون، قانون تجميع عوارض كه از اوايل دهه 80 در كشور اجرا مي‏شد ملغي مي‏شود.

ارزش افزوده به چه معني است؟
 هر كالايي كه در بازار فروخته مي‏شود، در فرايند توليد خود، توسط چندين توليدكننده به تدريج ساخته شده است. به عنوان مثال يك نان ابتدا گندم بوده سپس تبديل به آرد شده سپس خمير شده و نهايتاً در تنور پخته و نان شده است. قيمت گندم موجود در هر عدد نان تا قيمت نان فروش رفته در نانوايي در اين مراحل به تدريج افزايش يافته است كه اين افزايش حاصل زحمت توليدكنندگان مختلف در مراحل مختلف توليد گندم تا فروش نان بوده است. به اين ارزش اضافي ايجاد شده از دانه گندم تا نان، «ارزش افزوده» گفته مي‏شود.

مبلغ ماليات بر ارزش افزوده چقدر است؟
 قانون تجميع عوارض مقرر مي‏كرد هر توليدكننده ايراني، چه كسي كه ماده اوليه را توليد مي-كند چه كسي كه كالا يا خدمات نهايي را، 1.5 درصد بابت شهرداري‏ها و 1.5 درصد بابت عوارض ساير نهادهاي دولتي به سازمان امور مالياتي بپردازد. قانون ماليات به ارزش افزوده، پرداخت 1.5 درصد شهرداري‏ها را به حالت قبلي گذاشته و دريافت 1.5 درصد سهم دولت را به عهده فروشنده نهايي قرار داده است.

ماليات بر ارزش افزوده شامل چه كالاهايي مي‏شود؟
 قانون ماليات بر ارزش افزوده شامل همه كالاها و خدمات كه در بازار ايران به فروش مي‏رسند به استثناي 17 قلم كالاي ذكر شده در ماده 12 اين قانون مي‏شود. درباره دو كالاي خاص سيگار و سوخت هواپيما هم اين قانون استثنا دارد كه از سيگار 12 درصد و از سوخت هواپيما 20 درصد ماليات بر ارزش افزوده اخذ خواهد شد.
 درباره شمول قانون ماليات بر ارزش افزوده لازم به يادآوري است كه قانون، اختيار تري اين ماليات به اصناف و فروشندگان را به عهده سازمان امور مالياتي واگذار كرده است. براساس توافق اوليه مجلس و دولت مقرر شده است در گام اول، صرفاً واردكنندگان و توزيع‏كنندگاني كه حجم گردش مالي آنها سالانه از يك ميليارد تومان تجاوز مي‏كند، مشمول اين ماليات باشند به اين ترتيب بسياري از اصناف خرده‏پا و ارايه‏كنندگان خدمات از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف هستند.

آيا ماليات بر ارزش افزوده باعث گران‏شدن كالاها مي‏شود؟
 پاسخ سؤال فوق كاملاً‌ منفي است چرا كه براساس اين قانون، 1.5 درصدي كه توليدكنندگان در مراحل مختلف براي توليد يك كالا به دولت مي‏پرداختند، حذف و در نهايت توسط فروشنده اخذ مي‏شود.
 در واقع ماليات پرداختي براي عرضه يك كالا نه تنها زياد نشده، بلكه به دليل حذف مراحل مختلف اخذ تجميع عوارض از توليد يك كالا، چه بسا براي هر كالاي ايراني، ماليات كمتري نيز پرداخته مي‏شود. البته در وضعيت غيرشفاف موجود در بازار ايران سوء استفاده‏چي‏ها و كساني كه از آب گل‏آلود ماهي مي‏گيرند مي‏توانند با جوسازي و شايعه پراكني، ماليات بر ارزش افزوده را بهانه‏اي براي ايجاد كمبود مصنوعي و افزايش قيمت‏ محصولاتشان قرار دهند. بي‏تفاوتي و ضعف دولت در اطلاع‏رساني و توجيه تجار درستكار و محترم نيز مزيد بر علت شده است.

ماليات بر ارزش افزوده به نفع كيست؟
 اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده در درجه اول به نفع توليدكننده داخلي است. دكتر الياس نادران استاد اقتصاد در دانشگاه تهران و نماينده مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين نكته به خبرنگار «گزارش بازار» چنين توضيح مي‏دهد:
 در زمان اجراي قانون تجميع عوارض، توليدكنندگان ايراني ناچار بودند بطور سلسله‏وار براي يك كالا مكرراً ماليات بپردازند يعني مثلاً براي يك خودرو هم توليد كنند مواد اوليه هم قطعه‏ساز و هم كارخانه توليدكننده به طور جداگانه و هر كدام سه درصد ماليات تجميع عوارض مي‏پرداختند اما در عين حال بنگاه‏هاي فروش خودرو، دلالان خودرو و شركت‏هاي واردكننده خودرو، از پرداخت اين ماليات معاف بودند. با اجراي ماليات بر ارزش افزوده، سلسله مراتب توليد از پرداخت ماليات بر تجميع عوارض معاف مي‏شوند و در عوض اين توزيع‏كننده نهايي است كه بايد ماليات را محاسبه و از خريدار نهايي دريافت كند.

ماليات بر ارزش افزوده به ضرر كيست؟
 با اجراي ماليات بر ارزش افزوده، منافع دو گروه از فعالان بازار به طور جدي به خطر خواهد افتاد. در درجه اول كساني كه پشت پرده به دلالي و واسطه‏گري مشغولند. كساني كه بدون اينكه در زحمت توليد شريك باشند و بدون اينكه در مقابل مصرف‏كنندگان تعهدي به عهده بگيرند، با قرارگرفتن در مسير توليد تا مصرف، با خريد و فروش‏هاي مكرر باعث عدم شفافيت و التهاب در بازار مي‏شوند. ضرر اين عده بيشتر از اين بابت است كه براساس قانون ماليات بر ارزش افزوده، مسير تهيه و توزيع كالاها شفاف مي‏شود. با اجراي اين قانون، كساني كه بي‏جهت در مسير توليد تا مصرف قرارگرفته‏اند شناسايي شده و به تدريج حذف مي‏شوند.
 گروه ديگر ضرركننده‏ها از قانون ماليات بر ارزش افزوده، قاچاقچيان هستند. كساني كه خارج از مسير قانوني و رسمي واردات، كالاهاي خارجي را از بازارهاي امارات، عمان، كردستان، آسياي ميانه و حتي افغانستان و پاكستان دور از چشم قانون به داخل ايران منتقل كرده و بازار ايران را مملو از كالاهاي بي‏كيفيت خارجي كرده‏اند. ويژگي اصلي اين عده، عدم تعهد آنها در برابر مصرف‏كنندگان است چرا كه نه گارانتي معتبري ارايه مي‏كنند و نه حتي در قبال صحت و سلامت كالايي كه ارايه مي‏كنند، مسؤوليتي مي‏پذيرند. با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، منافع اين دسته از خرابكاران بازار، به شدت به خطر مي‏افتد.
به طور خلاصه، قانون ماليات بر ارزش افزوده به ضرر كساني است كه از شفافيت بازار گريزانند و منافعشان در بهره‏برداري از شايعات، رانت‏هاي اطلاعاتي و قاچاق است.

تأثير ماليات بر ارزش افزوده بر صادرات
 قانون ماليات بر ارزش افزوده به شدت به نفع صادرات و صادركننده است. ماده 13 اين قانون صادرات كالا و خدمات را از اين ماليات معاف كرده و مقرر داشته ماليات كالاهايي كه قبلاً به هنگام فروش آنها ماليات بر ارزش افزوده دريافت شده، هنگام خروج از كشور، مسترد مي‏شود. در واقع صادركنندگان محصولات ايراني با خريد كالا از بازار ايران و خروج آن از كشور، 1.5 درصد از ارزش كالاي صادراتي را كه قبلاً به عنوان ماليات بر ارزش افزوده پرداخته بودند، از دولت بازپس مي‏گيرند.

چرا بازاريان از ماليات به ارزش افزوده نگران شده‏اند؟
 در روزهاي اخير، تعدادي از بازاريان در اصناف مختلف نسبت به ماليات بر ارزش افزوده اعتراضاتي ابراز كرده‏اند حتي شنيده شده برخي مغازه‏هاي بازار اصفهان چند روز در اعتراض به اين ماليات تعطيل بوده است. در تهران نيز برخي نمايندگي‏هاي برندهاي مشهور خارجي در روز‏هاي اوليه مهرماه از عرضه محصول خود به بازار جلوگيري كرده‏اند.
 حقيقت اين است كه بازاريان معترض به ماليات به ارزش افزوده دچار سوء تفاهمي بزرگ شده‏اند چرا كه اين ماليات به نفع كساني است كه قصد دارند در بازاري شفاف به فعاليت بپردازند و معتقدند فقط «كار و ابتكار» بايد تعيين كننده سود و منفعت باشد نه رانت و قاچاق و قانون شكني.
 سوء تفاهم موجود براي بازاريان به چند دليل ايجاد شده است. دليل اول ضعف شديد دولت به ويژه سازمان امور مالياتي در اطلاع‏رساني و توجيه بازار بوده است.
 اطلاع‏رساني سازمان امور مالياتي در آشناكردن تجار با قانون ماليات بر ارزش افزوده به حدي ضعيف بود با وجود ماه‏ها فرصت براي اجراي اين قانون، تا آخرين روزهاي قبل از مهرماه و شروع رسمي اجراي اين قانون، بسياري از اصناف و شركت‏هاي تجاري از وجود اين قانون بي‏اطلاع بوده‏اند.
 دليل دوم سوء تفاهم ايجاد شده درباره ماليات بر ارزش افزوده، فعاليت دست‏هاي پنهان عليه اين قانون بوده است. در شرايطي كه ماليات بر ارزش افزوده واسطه‏هاي اضافي و قاچاقچيان را از مسير توليد و واردات تا مصرف حذف مي‏كند، بديهي است كه عده‏اي عليه اين قانون به جوسازي بپردازند و با ايجاد شعايعات بي‏اساس، ذهن مغازه‏داران و تجار شريف را عليه اين قانون مكدر كنند. در اين ميان ضعف اطلاع‏رساني دولت به ويژه سازمان امور مالياتي زمينه جوسازي را براي شايعه‏سازان فراهم‏تر كرده است.
  
 
محمد ناصح
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۱۳:۳۳:۲۳
سلام متاسفانه هيچ كدام از كاربران تا اين لحظه كه من اين مطلب را خواندم دكمه توصيه را لازم نديدهاند بفشارند مثل اينكه جو زده شدهاند و پنداشته اند واره را به قول كشاورزان اب برده است ومطالب اقاي كارشناس محترم نوشداروي بعد از مرگ سهراب است (85013)
 
شهروند بيكار وندار بي كس
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۲۲ ۰۲:۴۶:۵۲
اخذماليات برارزش افزوده از خريدار ومصرف كننده ستمگري درحق ملت است كالا وخدمات توليد كننده افزايش قيمت پيدا ميكند چرا ديگران ماليات اش پرداخت كنند اين باجگيري پنهان يكي ديگر از موارد نقض حقوق ملت است بخاطر اينكه توليدكنندگان كالا اعتراض نكنند وقيمت كالا رو افزايش ندهند دريك زد وبند بهشون گفتن شما نگران نباشيد از مصرف كننده وخريدارماليات ارزش افزوده اخذ ميشود اين رويه در نظامهاي سرمايه داري غربي اعمال ميشه نمايندگان مجلس وگروهي كه صرفا هدفشان افزودن درامد وسرمايه دولت وخالي كردن جيب مستمندان ومحرومان است خلاف مصالح اسلام بوده وشايسته اين كشور نيست ! (3970846) (alef-13)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۱۴:۱۷:۵۱
فعلا که دولت زورش نرسید یا شایدم هم یک نمایش بود که تمام شد (85030)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۱۴:۴۳:۲۷
مطلب شما جامع وكامل بود
شايسته است مسئولان امرهمين متن را در تيراژ گسترده چاپ و در ميان بازاريان توزيع نمايند (85035)
 
majid
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۱۴:۴۷:۰۰
بله درست است ولی در کشور فرانسه که بنیان گذار این مالیات بود و حتی ایران با همکاری آنها این مالیات را اجرا نمود بقیه مالیات ها طبق شرایطی مشخص و تاین شده است در صورتی در کشور ما اینطور نیست

مثال

از سال جدید مسکن در رکود کامل است آیا وزارت امور اقتصادی و دارای مالیات اصنافی رابط با بخش مسکن را با توجه به رکود محاسبه خواهد نمود خیر هر ساله ۲۰ درصد رشد داشته

این جاست که حتی ۳ درصد نیز سنگین می شود

در مورد خودرو

خودروی که ۳۰ درصد تعرفه سی کی دی آن تا تولید شود در ایران ۱۴ میلیون تومان است در دوبی ۷ میلیون تومان است ، ولی قیمت سوخت در کشور ما متفاوت است و با تعرفه و غیره دولت ما یک جا این تفاوت سوخت را کسب می نماید که دیگر جای برای ارزش افزوده نیست

و غیره

امید است که اگر مالیاتی هست از خدمات بهرمند شوند و نگویند چرا از این خدماتی که با مالیات باید بهرمند شوند خبری نیست (85036)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۱۵:۰۷:۱۷
با درود به عزیزان زحمتکش این سایت وزین
از اطلاعات کامل و سودمند شما در این زمینه صمیمانه سپاسگزارم
با آرزوی توفیق روزافزون (85046)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۱۵:۱۲:۱۵
اطلاع رسانی شما در این مورد قابل ستایش است . (85047)
 
مممم...!
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۱۵:۲۵:۰۰
من هنوز هم متوجه نشدم چطوری بازار با این «مالیات بر ارزش افزوده» شفاف می شه؟
مگه قراره چطوری اعمال بشه که جلوی عدم شفافیت رو می گیره؟ (85052)
 
محمد نصر
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۲۲:۱۸:۱۱
با سلام،

الف : به هر شخص حقیقی یا حقوقی که به امر «فروش» کالا یا خدمات اشتغال دارد و میزان فروش سالیانه اش بیش از یک میلیارد تومان در سال است یک شماره اقتصادی منحصر به فرد اختصاص یافته است.
ب : این دسته اشخاص مکلف هستند تمامی معاملات خود را صرفاً با فاکتور فروش انجام دهند.
ج : در سربرگ تمامی فاکتورها بایستی شماره اقتصادی فروشنده و خریدار درج شود.
د : در ذیل تمامی فاکتورهای فروش، پس از سرجمع کردن تمامی مبلغ کالاهای مندرج در فاکتور، 3% به این سرجمع افزوده شده و از مشتری اخذ گردیده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت میگردد ( با استثنای اقلام 17 گانهء معاف که درماده 12 قانون به آنها اشاره شده است).

این روش اجرای قانون بود و اما چگونه این قانون موجب شفافیت بازار میشود ( البته اگر صحیح و همگانی اجرا شود ) :

مثالی را از صنف طلا و جواهر فروشان می آورم که این روزها بیشترین اعتراضات را داشتند. (عددها فرضی است)
طلا ساز «الف» یک شمش طلا به ارزش 10 میلیون ریال (با احتساب حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینه ها) از خارج وارد میکند تا با آن جواهرات مختلف بسازد و بفروشد. بنا بر قانون مالیات ارزش افزوده (VAT=Value Added Tax ) ، گمرک 3% ارزش این کالا رااز طلا ساز «الف» میگیرد و فاکتور با مشخصات فوق الذکر به او میدهد. در این مرحله ارزش این شمش ( هزینه تهیه شمش برای طلا ساز «الف») 10300000 ریال شده است.
این طلا ساز می آید و شمش را به 100 رشته دستبند تبدیل میکند و میخواهد آنرا به قیمت 20میلیون ریال بفروشد.
فاکتور را به نام طلا فروش «ب» صادر میکند و در ذیل آن 3% بعنوان مالیات ارزش افزوده اضافه نموده و از طلا فروش «ب» وصول مینماید. پس فاکتور طلا فروش «ب» شده است 20600000 ریال. و این ماجرا ادامه دارد تا این دستبندهای طلا بدست مصرف کننده نهایی برسد که آنها دیگر قصد فروش ندارند و میخواهند بعنوان زینت از آنها استفاده کنند. ولی ما در این مثال فرض میکنیم که طلا فروش «الف» تولیدات خود را مستقیما به مصرف کننده نهایی میفروشد.
حال برگردیم به سراغ طلا فروش «الف» و سازمان امور مالیاتی؛
این طلا فروش بر اساس فاکتوری که صادر کرده باید 600000 ریال بعنوان VAT به سازمان مالیاتی بپردازد، 300000 ریال قبلا به گمرک پرداخته و طلبکار است پس سازمان مالیاتی این مبلغ را به او برمیگرداند و ایشان در این مرحله فقط 300000 ریال دیگر بدهکار است که باید بپردازد.
نکته: توجه دارید که تفاوت خرید و فروش طلا فروش «الف» 7000000 ریال بود ( 10300000-20000000 ) و 3% این مبلغ میشود 210000 ریال ! پس چرا باید 300000 ریال بپردازد؟ این 90000 ریال اضافه چیست؟
قطعا طلا فروش «الف» برای تبدیل شمش طلا به دستبند هزینه هایی متحمل شده مانند دستمزد، خرید ابزار، آب و برق و ... که بطور مثال فرض میکنیم جمع این ارقام 3000000 ریال شده باشد. اگر طلا فروش «الف» درست گفته باشد و در مقابل خرید این اقلام هم 3% VAT پرداخته باشد(90000 ریال باستناد فاکتورهای خرید و قبوض آب و برق و...) این 90000 ریال هم توسط سازمان مالیاتی به او مسترد میشود و عملا او همان 210000 ریال را به عنوان VAT میپردازد و نه بیشتر که البته این مبلغ را هم قبلا از خریدار گرفته است.

بنا براین تا اینجا مشخص شد که فروشنده هیچ جیزی را از جیب نمی پردازد بلکه تمام مالیات(VAT ) خود را از مصرف کننده وصول کرده است. مگر همان رقم 90000 که یکی از نقاط «عدم شفافیت بازار» همین جاست!که گاهی برخی از اصناف محترم به بهانه های واهی و بدون ارایه هیچگونه فاکتوری( ویا با فاکتورسازی های صوری) میآیند و مدعی میشوند که رقمهای کلانی را هزینه کرده اند و آنرا از مشتری میگیرند و مالیاتی هم بابت آن نمی پردازند.
پس چون هر صادر کنندهء فاکتور باید مالیات آنرا هم بپردازد دیگرجلو فاکتور سازیهای صوری هم گرفته میشود! چون در پایان سال و هنگام وصول «مالیات بر عملکرد» این فاکتورها ملاک درآمد صادر کننده آن قرار میگیرد و در آنجا باید مالیات اضافی بدهد.
تولید کننده و توزیع کننده در این روش مجبور میشوند خریدهای خود را از منابع اصلی که باصطلاح «مالیات بده» هستند خریداری و تهیه نمایند تا مشمول مالیات مضاعف و غیر واقعی نشوند.
قدرت خرید مصرف کنندگان محدود است و هر مصرف کننده ای برای یک کالا تا حد مشخصی حاضر است پول بپردازد؛ بنا براین دلالی و واسطه گریهای متعدد برروی یک کالا از مرحله تولید اولیه تا مصرف کننده نهایی، قیمت کالا را افزایش خواهد داد و مصرف کننده را از خرید منصرف میکند، بنا براین :
الف: کاهش مصرف دودش در مرحله اول به چشم تولید کننده میرود و ادامه کاهش مصرف یعنی ورشکستگی و تعطیلی تولید.پس تولید کننده باید هزینه های تولید را واقعی کند.
ب: توزیع کننده سعی میکند کالا را از مسیری تهیه کند که کمترین واسطه را داشته باشدو محصول را با فاکتور بخرد.( وجود تعدادی واسطه مانند بنکدار و عمده فروش و خرده فروش در مسیر تولید تا مصرف ، معقول و ضروری است و این همان چیزیست که به آن «بازار» میگوییم و در تمام دنیا هم وجود دارد البته بشکل معقول و سازماندهی شده و شفاف ! نه واسطه های غیبی و بی نام و نشان). پس میتوان امیدوار بود که واسطه های اضافی کم کم از میدان خارج شوند.
ج: واسطه هایی که باقی میمانند در این مسیر کاملا شناسایی میشوند و بدلیل الزام به صدور فاکتور، مجبور به پرداخت مالیات بر درآمد خود خواهند شد ( توجه داشته باشید که فلسفه وجودی دلالهای بی نام ونشان، خوردن سودهای سرشار و ندادن مالیات است) و این که میبینید یک لباس زنانه که پارچه اش30000 تومان آب خورده و دوخت آن هم 20000 تومان ولی تا 200000 تومان در بازار بدست مصرف کننده میرسد از برکت وجود همین واسطه ها و یا فروشندگانی است که بدلیل عدم استفاده از فاکتور و ...کالا رابه هر قیمتی دلشان خواست میفروشند و مالیات استحقاقی خودرا هم نمی پردازند).
نگرانیها:- نه مصرف کنندگان، نه توزیع کنندگان و نه تولید کنندگان اطلاع رسانی کافی نشده اند و نیاز به آموزش عمومی بشدت اساس میشود.
- حتی مجریان در سازمان امور مالیاتی بعضا از قانون اطلاع کافی ندارند و معلوم نیست در مقام اجرا چه بلایی سر تولید کننده و توزیع کننده در بیاورند ( از یک حوزه مالیاتی درخواست کردیم نماینده ای بفرستند تا پرسنل فروش و حسابداری مارا آموزش دهند؛ تا مدتی که عنوان میکردند \"خودمان هم هنوز بصورت واضح و شفاف از چگونگی محاسبات این قانون اطلاع کافی نداریم!\" بعد از مدتی کارشناسشان را فرستادند و مطالبی از سوی ایشان بعنوان آموزش مطرح شد ولی پس از مدتی در یک سمینار آموزشی به همین خاطر در مرکز استان شرکت کردیم که در بسیاری موارد، مطالب مطرح شده، با آنچه که قبلا آن کارشناس عنوان کرده بود تفاوت فاحش داشت) پس مشخص میشود یا قانون به حد کافی شفاف نیست و امکان اعمال سلیقه وجود دارد ( کما اینکه از این اعمال سلایق در بحث \"قانون تجمیع عوارض\" چندین سال رنج بردیم و نسبت به هم صنفهایمان در سایر نقاط کشور متضرر شدیم و حرفمان هم بجایی نرسید ! و یا اگر قانون شفاف هست آموزش مجریان آن کافی و وافی نبوده است و فردا ممکن است این قانون در هر شهر و استانی متفاوت از سایر استانها اجرا شود ! درست مثل تجمیع عوارض.
- درمتن قانون ، برخی موارد به آیین نامه هایی ارجاع شده که هنوز این آیین نامه ها نوشته نشده و به دوایر مالیاتی ابلاغ نگردیده است ! اگر امروز قانون را به شکلی اجرا کردند و بعدا آیین نامه آمد و متن آن با روشی که آقایان قبلا اعمال کرده اند مغایر بود، تکلیف چیست؟ جریمه های ناحق و هنگفت بر مودیان که عنوان \"خاطی\" بر ایشان اطلاق خواهند کرد ! مگر تا کنون کم از این اتفاقات افتاده است؟
- سیستم های فروش ، صدور فاکتور و عملیات حسابداری اگر مکانیزه نشود؛ ردیابی فاکتورها و اثبات صحت و سقم ادعای تولید کنندگان و توزیع کنندگان براحتی میسر نیست و میتواند از اجرای صحیح قانون جلوگیری کند ( توجه داشته باشیم که در صورت تبعیت تمامی مودیان مالیاتی از این قانون، سالیانه میلیاردها فقره فاکتور توسط این مودیان صادر شده و به جریان خواهد افتاد) کنترل و مقابله این فاکتورها و ردیابی آنها بصورت دستی تقریبا غیر ممکن است و اگر اصرار بر کنترل دستی باشد تخلفات و اجحافاتی که در این مسیر رخ خواهد داد، قانون را مثله خواهد کرد.
- ......

خاتمه:
- 17 قلم کالا و خدمات که نیازهای اساسی خانوارهاست فعلا از VAT معاف است و مردم نباید زیاد نگران باشند.
- عدالت حکم میکند هر کس بیشتر میخواهد مصرف کند، مالیات بیشتری هم بپردازد.
- مردم باید برای دفاع از حقوق خود یاد بگیرند که هنگام خریدِ کالاهایی که مشمول معافیت نیست حتما فاکتور مطالبه کنند تا فروشنده بخاطر مالیات پایان سال هم که شده قیمت عادلانه حساب کند و اگر هم قیمت اضافه گرفت، اجتماع مطمین شود که دولت مالیات مستحقه را از چنین فروشنده ای خواهد گرفت.
والسلام
Mn1339@gmail.com (85123)
 
محمد نصر
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۵:۱۳:۲۲
....امکان اعمال سلیقه وجود دارد ( کما اینکه از این اعمال سلایق در بحث \"قانون تجمیع عوارض\" چندین سال رنج بردیم و نسبت به هم صنفهایمان در سایر نقاط کشور متضرر شدیم و حرفمان هم بجایی نرسید ! و یا اگر قانون شفاف هست آموزش مجریان آن کافی و وافی نبوده است و فردا ممکن است این قانون در هر شهر و استانی متفاوت از سایر استانها اجرا شود ! درست مثل تجمیع عوارض.
- درمتن قانون ، برخی موارد به آیین نامه هایی ارجاع شده که هنوز این آیین نامه ها نوشته نشده و به دوایر مالیاتی ابلاغ نگردیده است ! آیا منطقی است قانونی که هنوز آیین نامه های اجرایی آن تهیه و ابلاغ نشده، با این عجله به مرحله اجرا گذاشته شود؟!
اگر امروز قانون را به شکلی اجرا کردند و بعدا آیین نامه آمد و متن آن با روشی که آقایان قبلا اعمال کرده اند مغایر بود، تکلیف چیست؟ جریمه های ناحق و هنگفت بر مودیان که عنوان \"خاطی\" بر ایشان اطلاق خواهند کرد ! مگر تا کنون کم از این اتفاقات افتاده است؟
- سیستم های فروش ، صدور فاکتور و عملیات حسابداری اگر مکانیزه نشود؛ ردیابی فاکتورها و اثبات صحت و سقم ادعای تولید کنندگان و توزیع کنندگان براحتی میسر نیست و میتواند از اجرای صحیح قانون جلوگیری کند ( توجه داشته باشیم که در صورت تبعیت تمامی مودیان مالیاتی از این قانون، سالیانه میلیاردها فقره فاکتور توسط این مودیان صادر شده و به جریان خواهد افتاد) کنترل و مقابله این فاکتورها و ردیابی آنها بصورت دستی تقریبا غیر ممکن است و اگر اصرار بر کنترل دستی باشد تخلفات و اجحافاتی که در این مسیر رخ خواهد داد، قانون را مثله خواهد کرد.
- ......

خاتمه:
- 17 قلم کالا و خدمات که نیازهای اساسی خانوارهاست فعلا از VAT معاف است و مردم نباید زیاد نگران باشند.
- عدالت حکم میکند هر کس بیشتر میخواهد مصرف کند، مالیات بیشتری هم بپردازد.
- مردم باید برای دفاع از حقوق خود یاد بگیرند که هنگام خریدِ کالاهایی که مشمول معافیت نیست حتما فاکتور مطالبه کنند تا فروشنده بخاطر مالیات پایان سال هم که شده قیمت عادلانه حساب کند و اگر هم قیمت اضافه گرفت، اجتماع مطمین شود که دولت مالیات مستحقه را از چنین فروشنده ای خواهد گرفت.
والسلام
Mn1339@gmail.com (85334)
 
mitra
۱۳۹۰-۱۰-۱۸ ۲۳:۰۳:۵۳
منم نفهميدم به سود مصرف كنندهاست يا به ضررشون؟ (597206) (alef-11)
 
سمانه
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۴:۲۹:۲۰
باتوجه به اینکه تمام مالیات از مصرف کننده گرفته میشودلذا تولیدکننده میبایست فاکتورخریدمواداولیه اش رادر اختیار دولت قرار دهد تامصرف کننده تلقی نشود وبتواند مالیات پرداختی را از دولت بگیرد تاضرر نکند چون قیمت کالاها را دولت با توجه به مالیات بر ارزش افزوده تعیین خواهد کرد در اینصورت تولیدکننده نمیتواند قیمت را افزایش دهد پس متحمل زیان خواهد شد از طرفی نیز با دادن فاکتور خرید مواد اولیه دولت از میزان درامد و سود تولیدکنندگان اگاه میشود و ممکن است که میزان مالیات پرداختی انها افزایش دهد ویا اینکه تولیدکنندگانی که کالای اولیه خود را از طریق قاچاق وارد میکردند و فاکتور خرید ندارند شناسایی شوند که دراینصورت این دو گروه با اجرای این قانون زیان خواهند کرد (85312)
 
محمد نصر
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۸:۳۰:۵۶
........ این دو گروه با اجرای این قانون زیان خواهند کرد.

اضافه نمایید که این 2 گروه « به نفع مصرف کنندگان نهایی» زیان خواهند کرد. تا از بار منفیِ کلمه « زیان» کاسته شود (85377)
 
علی موسوی
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۱۵:۵۶:۰۸
با توضیحات فوق در صورتیکه تولید کننده یک ونیم درصد قبلی را از قیمت کالا کم نماید.با توجه به بیکاری بالا در ایران قطعا کالای نهایی چندین با خرید وفروش میشود تا به مصرف کننده نهایی برسد واین باعث افزایش قیمتها میشود دولت هم مالیات خودش را می گیرد ودرامد دولت افزایش میابد دیگر دلیلی ندارد ماموران مالیاتی بدنبال شناسایی پایه های مالیاتی بروند چرا که سهمیه وصول مالیات براحتی در این شیوه تامین می شود جرا خودمان را با کشورهای پیشرفته مقایسه می کنیم اخر کجای اقتصاد وسیستم های اطلاعات مدیریتی ما وحتی مدیران فشل ما شبیه کشورهای پیشرفته است.معادت کردیم اول راه بیندازیم وبعد جا بیندازیم.چرا اول اصلاحات ومناسب سازی ها را انجام نمی دهیم. (85059)
 
مجید ناصحی
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۱۹:۳۳:۰۶
از علل مخالفت افراد وشرکتها میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
1-تحمیل نگهداری دفاتری برای ثبت و حسابداری خرید و فروش که از توان بسیاری از فعالان اقتصادی خارج است و با توجه به دستورالعملها نیاز به یک حسابدار دارد.
2-عدم توجه به این مسئله که اگر یک فعال اقتصادی نتوانست فاکتور خرید استاندارد را از فروشنده اولیه دریافت کند چه باید بکند.تا در زمان ارائه گردش مالی خود به امور مالیاتی مشکلی برایش ایجاد نشود.
3-بطور کلی واسطه ها چه الزامی برای قرارگرفتن در چرخه دارند. چونکه اصولا\" واسطه ها از صدور فاکتور استاندارد خودداری میکنندو خریدار بر اساس نیاز وضرورت شغلی و تکمیل فرآیند تولید خود ناچار به تهیه آن می باشد. (85100)
 
ناشناسقلی خان
۱۳۸۷-۰۷-۲۴ ۰۲:۴۴:۳۴
سوال من اینجاست که چگونه بازاریانی که بیش از یک میلیارد تومان گردش سالانه مالی دارند فاقد دفاتر رسمی هستند. بنظر من مقاومت بازاریان صرفا بخاطر عدم شفافیت در دفاتر رسمی و ممانعت از نظارت بر گردش مالیشان میباشد. متاسفانه هنوز بسیاری از اصناف اصطلاحا دو دفتره هستند و ارقام واقعی را در دفاتر رسمی وارد نمیکنند. بنابراین طبیعی است که در مقابل هرگونه حرکتی که قابلیت پیگیری مالیاتی را ایجاد کند خواهند ایستاد. اگرنه سابقه نداشته است که بازاریان بخواهند بخاطر گرانی و یا هرگونه مسئله اجتماعی و سیاسی که بارش بر دوش عامه مردم است از خود واکنشی نشان دهند. (85902)
 
رضا م
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۲۱:۱۸:۵۲
از جمله مشکلاتی که در این طرح وجود دارد و تا بحال کمتر کسی به آن پرداخته است. فشار روی خرده فروشان و حلقه های آخر زنجیر توزیع است و در اینحا سود را کسانی میکنند که اولا بتوانند فاکتور خرید معتبر و قابل قبول سازمان امور مالیاتی را هنگام خرید اجناس تهیه کنند . کمتر بنکدار و یا واسطه ویا مرکز پخشی و یا واسطه ای را میتوان یافت که زیر بار این قضیه رود .....دوما باز هم یک رانت در کنار انواع و اقسام رانت هایی که در کشور وجود دارد پدید میآید بدین معنی که هر بنگاهی بتواند اجناس خود را دست اولتر و از فروشندگان فاکتور ده تهیه کند میتواند از لحاظ اقتصادی به حیات خود ادامه دهد.و نان بقیه بریده شده و بطور اتوماتیک حذف میشود این دیگر به سابقه کار و یا تخصص بستگی ندارد و فقط به قدرت اتصال به حلقه های رانت آینده بستگی دارد... بخاطر همین مسئله است که اگر ما میخواهیم همانند 140 کشور دنیا این قانون را پیاده کنیم باید موارد ذیل را رعایت کنیم......1- اجرای طرح ملی ایران کد(کدینگ کالا)...2-اجرای طرح بآرامی و از حلقه های بالا....3- در نظر داشتن عرف و سنت جا افتاده در بازار.....4- دادن وقت کافی به اصناف برای اجرای طرح......و مهمتر از همه به این نکته توجه داشت که کشوری مانند آلمان که در سایت سازمان امور مالیاتی بعنوان یک کشور نمونه و پیشرو که از یکصد سال پیش این قانون را اجرا میکندمعرفی میشود این را هم در نظر داشته باشند که آلمان در شروع این طرح یک پروسه 15 الی 20 ساله را طی کرده تا به این مرحله رسیده است با تشکر (85116)
 
امید
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۲۱:۵۵:۲۳
سلام
بنده یکی از افرادی هستم که در بازار تهران مشغول به کسب در صنف بنکدارن پارچه فعالیت میکنم
مدت 4 روز میباشد که بازار تهران تعطیل است
در ابتدا بازار اصفهان بست
بعد شیراز و بعد تبریز و تهران !
من فکر میکنم همه به فکر این هستند که فقط جیب خود را پر کنند
ایا دولت میداند با عوارضی که به روی پارچه های خارجی بعنوان گمرک
میبندد چه ضرری به مصرف کننده نهایی میزند ؟
ایا اطلاع دارید که صنعت نساجی ایران ورشکسته است , و در حال حاضر به هیچ عنوان جوابگوی نیاز داخلی نیست ؟
و ما به عنوان وارد کننده حق گمرک را تقریبا به قیمت خود پارچه میدهیم ؟
در صورتی که دولت میتوانست با این حقوقی که از ما میگیرد چندین
کارخانه نساجی ایجاد کند که نکرد !
چه دلیلی دارد پارچه ایرانی با کیفیت کمتر از پارچه ساخت ترکیه یا حتی چین قیمت بالاتر داشته باشد ؟

فقط میخواستم بگم در ایران تحت هر شرایطی مصرف کننده نهایی باید توان پس دهد ....
(85121)
 
امیرانی
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۰۱:۱۷:۵۸
من اصلا به گرفتن یا نگرفتن مالیات ارزش افزوده وارد نمیشوم ولی این رو متوجه شدم که اگر بازاری فقط بخواهد حرفش را به کرسی مینشاند ولی اگر معلم حقش را خوب توجه کنید حقش را طلب کند جواب او ....تق تق (85155)
 
اقايي
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۰۸:۲۳:۰۹
امان از بي سوادي و گدا صفتي از ادم هاي مدعي فهم و شعور .
اداي كشورهاي پيشرفته را درمي اوريم و مي گوييم بايد مثل اروپايي ها زندگي كنيم ولي جرات پرداخت 3 در صد ماليان را نداريم (85181)
 
حسن
۱۳۸۷-۱۲-۰۱ ۱۵:۲۸:۵۵
با سلام لطفا انشا را خودتان اصلاح كنيد
ماليات بر ارزش افزده بسيار خوب است نه براي كشوري با سطح سوادما و نه براي اداره دارائي كه سطح سواد پايين با رشته هاي غير مربوط و بدون انگيزه كه فكر مي كنند ارباب رجوع كه وارد شد حتما يك متهم است كه بايد پوستش كند و مانند يك ابر قدرت عمل ميكند و فقط بايد او را با قدرت خودكاري كه دارند بدون بازرسي وتحقيق او واعصابش را بپچانند .پس نتيجه ميگيريم تا جايي كه ميشود بايد فرار كرد
پس 3% براي چه! اداره اي كه خود نمي داند 3% چيست.!
ولي با تجربهاي كه من دارم 3%نه تنها خوب است بلكه نسبت به خيلي از كشورها كم است چيزي كه وجود دارد نحوه اجرا آن است
بنظر من ميرسد بهتر هست هر مودي حقيقي وحقوقي فقط نسبت به كار خود بايد مسئول باشدوارزش افزوده را فقط از سود خود پرداخت كند و از مراجعه هر روزه توليد كننده توزيع كننده و واسطه ها به اداره دارائي براي برگشت 3% جلوگيري شود چون ارباب رجوع نه سوادش دارند نه وقتش نه اعصابش!
فقطيك اجرا كننده قوي وناظراني با قدرت اجرائيكه سه وظيفه كنترل قاچاق اقتصاد وپليس مخصوص مالياتيلازم ميباشد
اميد است هر زودتر اين قانون اجرائي شوند كه آقاياني كه نبض اقصاد در دستشان است وهيچ گاه ماليات نمي دهند مجبور به پرداخت آن شوند
ولي اي داد!كه قانون فقط براي حمايت انان وضع ميشود! (105104)
 
روستائی
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۰۸:۲۹:۲۹
برای مثال اگر کبریتی را کارخانه تولید کننده قبلا 100ریال می فروخته با اعلام مالیات بر ارز ش افزوده با کسر3% مالیات ایا کارخانه قیمت را کاهش داد جواب خیر وکارخانه با 3% افزایش که اعمال نمود قیمت آن را به 130ریال رساند وخریدار عمده نیز 3% بر خرید خود اضافه نمود وخریدار جزء هم باید 3% بدهد جمع اضافه شده از اول تا دست سوم چند درصد است .
در ایران با اعلام این قیمتها 3تا 4در صد مجددا افزایش یافت ومالیات نیز فعلا منتفی شد فقط افزایش برای کارمندان وکارگران که خورد شده اند می باشد (85183)
 
بهنام نصيري
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۰۹:۵۱:۵۸
سلام اگر من به عنوان يك شركت يا يك شخصيت حقيقي كه با اداره دارايي هم سروكار دارم، براي دفترم يا براي خودم ،فرضا يك دست مبلمان بخرم ،آيا ميتوانم فيش3% ماليات پرداختي جهت مبلمان را به اداره دارايي ارايه نمايم .تا مورد محاسبه قرار گيرد. با تشكر از زحمات دست اندركاران سايت الف . (85216)
 
محمد نصر
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۹:۲۲:۲۵
سلام
آری میتوانید؛ به شرطی که از فروشنده مبلمان حتماً فاکتوری دریافت کنید که مطابق با فاکتورهای مورد قبول سازمان مالیاتی باشد و ذیل آن به صراحت 3% مالیات را که از شما دریافت کرده قید نموده باشد.
البته این شرط هم هنگامی محقق میشود که فروشنده مبلمان شما، از نظر میزان فروش سالیانه در حدی باشد که مشمول این قانون شود. یعنی این فروشنده (فعلاً) باید از آن دسته فروشندگانی باشد که میزان فروش سالانه اش از 1 میلیارد تومان بیشتر بوده و شماره اقتصادی از سوی سازمان مالیاتی به وی اختصاص یافته باشد.
در غیر اینصورت این فروشنده مجاز به اخذ 3% از شما نیست و اگر این کار را انجام دهد در حقیقت فقط سر شما را کلاه گذاشته ( با عرض پوزش). وشما هم امکان بهره مندی از این مبلغ را در رسیدگی مالیاتی خود نخواهید داشت و فقط میتوانید برای استرداد پول خود از چنین فروشنده ای در محاکم قضایی طرح دعوا کنید.
موفق باشید (85384)
 
مجيد-ن
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۰:۰۶:۰۴
من بامطلب فوق موافق هستم زيرااجراي اين قانون باعث شفافيت دادوستدوحذف دلالان مي شود.يكي ازصنفها كه اعتراض كرده صنف طلافروشان است كه دلالي درآن بشدت رواج دارد.جالب است كه اين آقايان سنگ حمايت ازمصرف كننده رابه سينه مي زنند،من كه هروقت طلا خريدم متوجه نشدم درصد سود واجرت آن چگونه است وقيمت راچگونه حساب مي كنند؟ (85219)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۰:۵۷:۵۹
از اطلاع رساني شما كمال تشكر را دارم اين قانون بايد مدتها قبل اجرا ميشد و كساني از ان ناراحت هستند كه بدون هيچ زحمتي مشغول كسب درامد انچناني ميباشند مثل صنف طلا و جواهر كه رقم ماليات انان از ماليات يك كارمند هم كمتر ميباشد واقاي احمدي نژاد هم بايد براي اجراي عدالت هم كه شده بايد قانون را اجرا نمايند و به تعويق انداختن ان كار بسيار اشتباهي است و باعث جري شدن صنف فوق و بقيه اصناف خواهد شد البته حساب اصناف سالم از بقيه جدا ميباشد و كسي كه سالم كار ميكند از اين قانون هراسي ندارد . (85232)
 
;كامي
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۴:۱۸:۰۷
مطالب شما بر اساس كتابهاي درسي داننشگاهي و يا الگو برداري از اقتصادهاي قوي جهان اول درست است اما يك چيز فراموش كرده ايد دراقتصاد ناسالم ايران كه تورم هر روز دو تا سه درصد افزايش دارد و در 6 ماهه اول امسال تورم 20درصدي به گفته ريس جمهور داشته ايم اضافه كردن 3 درصد ديگر به قيمت اجناس خود تورم زا نيست؟ ايا ريس جمهور ماهي پنجاه هزار تومان به هر فردي را از همين محل ميخواهد بپردازد از خودمون بگيره به خودمون بده در امريكا اگر يك خودكار بخريد بايد همانجا ماليات انرا به صندوق دولت بريزيد و همين مالياتها كافيست كه بعد از بيست سال زندگي و كار در ان كشور دعوت نامه اي براي شما ارسال ميشود كه اگر تمايل به بازنشستگي داريد به فلانجا مراجعه كنيد حالا شما هر شغلي ميخواهيد داشته باش راننده تاكسي نانوا نقاش مكانيك هيچوقت هم بيمه به شكل تامين اجتماعي ما نياز نيست باشيد فقط پرداخت همين ماليات بعد از بيست سال شما را در هر شغلي بازنشست ميكند اگر احمدي نژاد ميتونه اينكارو بكنه ماليات ارزش افزوده بايد بگيره در غير اينصورت..... (85305)
 
محمد نصر
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۸:۰۹:۰۷
دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت در راستاي بهره مندي از ديدگاه‌ها و توصيه‌هاي علمي و عملي درباره نحوه اجراي صحيح ماليات بر ارزش افزوده، از مردم به ويژه اقتصاددانان و صاحبنظران اقتصادي و اصناف سراسر كشور دعوت كرد نظرات خود را در اين‌باره اعلام كنند.
به گزارش رجانيوزبه نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، با توجه به اين كه قانون ماليات بر ارزش افزوده گامي جدي و اساسي در اصلاح نظام مالياتي كشور و اخذ ماليات از مصرف مي‌باشد، دولت عزمي جدي در اجراي صحيح و دقيق اين قانون دارد.
از همين رو، دكتر محمود احمدي نژاد رييس جمهور، در فرماني به منظور اجراي صحيح قانون ماليات بر ارزش افزوده و بررسي موانع و مشكلات و رفع نگراني‌ها و ايجاد رضايتمندي در موديان محترم، از وزير امور اقتصادي و دارايي خواسته است با هماهنگي وزارت بازرگاني و ساير دستگاه‌ها و سازمان هاي ذيربط و به ويژه مشاركت و بهره‌گيري از نظرات نمايندگان اصناف مختلف ، ظرف مدت دو ماه برنامه عملياتي و راهكارهاي مناسب جهت اجراي قانون مذكور را تهيه و ارايه كنند.
در همين چارچوب، دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت اعلام كرد: به منظور بهره مندي از ديدگاه‌هاي كارشناسي صاحبنظران و اساتيد اقتصاد و اصناف كشور شماره پيامك ‪ ۶۰۰۰۶۰۰۱‬آماده دريافت نظرات مردمي در خصوص نحوه اجراي صحيح و دقيق قانون ماليات بر ارزش افزوده است.
هموطنان مي‌توانند ديدگاه‌ها و توصيه‌هاي خود را به صورت پيامك به شماره ‪ ۶۰۰۰۶۰۰۱‬ارسال كنند.
آدرس خبر : http://www.rajanews.com/detail.asp?id=17797
=========
نظریه: آیا با یک پیامک چند خطی میتوان پیشنهاد جامع و کاملی راجع به یک قانون با اهمیت مثل «مالیات بر ارزش افزوده» ارایه داد؟! (85373)
 
كامران
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۸:۲۷:۵۵
باسلام
ماليات منبع درآمدي براي تامين هزينه هاي دولتي مي باشد كه منبع درآمد ندارد ،مثل اكثر كشورهاي اروپائي
آيا دولت ايران كه داراي بزرگترين منابع نفت و گاز در جهان ميباشد نيز بايد از مردم ماليات اخذ كند؟ (85376)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۹:۳۷:۴۲
حال که قرار است همه چیز شفاف شود ودست دلالان وقاچاقچیان از سوء استفاده کوتاه شود پس لازم است از ابتدا تا انتهای تولید ویا واردات کالا کلیه هزینها محاسبه و با درج روی کالا مشخص شود و بصورت اتوماتیک عوارض و مالیات آن هنگام فروش کسر گرددلازمه این کار نیز سیستمی شدن تولید ودادو ستد است. (85387)
 
Ahmad
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۲۱:۰۳:۰۳
Aali ast (85398)
 
david
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۲۱:۲۷:۴۰
soal aval inke aslan chera dolat mikhad in tarh ra ejra kone
Aya pol kam dare
Che etefaghi dar eghtesad oftade ke bayad system maliat ra avaz kard
Alman Farance va Sayer keshvarhaye pishrafte system maliat ra avaz kardan chon bayad dolat ra ba maliat edareh mikardan pas har kas bayad haghash ra motenaseb midada
torkiye ham hamintor VAT ra gozashte dar kenar sayer maliatha ta az hameye kasani ke faliat eghtesadi daran maliat begireh chon mikhad keshvar ra be eghtesad edare kone
hala to Iran avalan angizeh mobarezeh ba ghachagh onvan shodeh
Aya ghachaghchi ke az masalan kordestan 100 million chay vared karde va dade be bonakdarhye ke mishnase koja bayd factor sader kone on bonakdar ham ke foroshe salianash 1 milyard nist pas onham factor ghabele rahgiri nadare yani chaye in agha arzantar az chaye kasani ke ghanoni chay vared kardan be daste masrafkonande mirese yani khoda hafez varedate ghanoni
aghayan maliat abzare mobareze ba ghachagh nist maliat abzare daramade dolate
mobareze ba ghachagh abzare dighari dareh
on ham dar keshvari ke vazire mobareze ba ghachagh madrakash jali ast emkan nadarad
nahayatan dolate Iran niazi be pole maliat nadarad az tarafe dige ba maliat nemishe az ghachagh jelo giri kard
yani hamash sare karie (85401)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۲۲:۴۲:۲۶
با تشکر از اطلاع رسانی خوبتان
آقای نصر اگه امکان دارد جواب این ابهام مرا هم بدهید!
من یک معلم هستم،همیشه در ابتدای ماه مبلقی به عنوان مالیات از حقوقم کسر میشود!بسیاری در کشور در حال تجارتند، که به هر دلیل مالیات نمی دهند!من برای خرید کالا مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت می کنم ولی خیلی از این افراد این مالیات را از من خریدار میگیرند! کارمندان بارها مالیات میدهندو اجناس را گرانتر می خرند،اما خیلیها......
چگونه این نظام مایلیاتی را توضیح میدهید؟ (85427)
 
محمد نصر
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۳:۰۸:۴۷
با سلام،

اولا بنده کارشناس مالیاتی نیستم و مدیر یک کارخانه تولیدی هستم که بر اساس این قانون مکلف شده ام 3% مالیات را از شما وصول کرده و به خزانه دولت واریز کنم ! درحقیقت مامورِ بی مزد و مواحب دولت شده ام که اگر هم اشتباهی محاسباتی در این زمینه مرتکب شوم، کلی هم جریمه خواهم شد !
توضیحاتی که روی برخی اظهار نظرهای دوستان انجام داده ام صرفاً از باب اطلاع رسانی بوده است و شفاف سازی چگونگی اجرای قانون و لا غیر.
چون اعتقاد داریم وقتی قانونی تصویب و اجرایی میشود همه مکلف به اجرای صحیح آن هستیم ولو اینکه آن قانون، بد و یا حتی ظالمانه باشد !
بنا براین توضیحات بنده الزاماً به این مفهوم نیست که ازنفس قانون دفاع میکنم. البته در جای خود اعتراضات و ایراداتی را هم که به قانون داشته ایم در جلسات اتحادیه خود با وزرا و... طرح کرده ایم و الان هم میکنیم؛ هر چند به نتیجه ای نرسیده.
روی این موضوع که چرا اصلاً دولت باید مالیات بگیرد، و آیا اصلا حق دارد بگیرد یا خیر، نظرات و اعتراضات بسیاری صورت میگیرد و دولت و مجلس باید پاسخگوی این سوالات مردم باشند که متاسفانه نیسند ! در این زمینه توجه شما را به مقاله ذیل جلب میکنم که 100% با آن موافقم :
http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=126150

این قانون، مالیات بر مصرف است و مطلبی که شما اشاره فرموده اید \" در ابتدای ماه مبلغی به عنوان مالیات از حقوقم کسر میشود!بسیاری در کشور در حال تجارتند، که به هر دلیل مالیات نمی دهند!\" مربوط به مالیات بر درآمد است و اینکه برخیها فرار مالیای دارند و مالیات نمیدهند؛ من هم با ما موافقم و متاسفانه نظام مالیاتی ما به حد کافی کارآمئ نیست که بتواند منابع درآمد اشخاص (حقیقی یا حقوقی) را شناسایی کرده و مالیات از آنها وصول کند ( بجز کارمندان و کارگران بیچاره که مزد و حقوق ماهانه آنها شفاف و مشخص است ! و البته این وصول را هم ادارات و یا و یا شرکتهای محل اشتغال این افراد وصول نموده و به اداره دارایی تحویل میدهند و احتمالا اگر خود سازمان مالیاتی میخواست مستقیماً طرف حساب با تک تک کارمندان و کارگران بشود، بعید میدانم که میتوانست موفق شود ) حتی در برخی موارد وجود فساد اداری در سازمان مالیاتی، موجب زدوبند شده و مالیات برخی اشخاص وصول نمی شود.
البته اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده میتواند این امیدواری را ایجاد کند که فراریان مالیاتی به دام بیفتند کما اینکه در بسیاری کشورها که این قانون جاریست این اتفاق افتاده است؛ ولی بیاد داشته باشیم که اینجا ایران است !
به همان دلیلی که قانون مالیات بر درآمد به این افتضاحی اجرا میشود، پس قانون مالیات بر ارزش افزوده هم میتواند به همین سرنوشت دچار شود ! (85616)
 
همکلاسی
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۰:۱۲:۲۹
فکر میکنم همه داستان چوپان دروغگو را شنیده باشید .در این مملکت از بس به مردم دروغ گفته اند وحقایق را لا پوشانی کرده اند ودر جهت وخط منافع گروهی وسیاسی قانون ساخته اند .که حالا اگر یک بار هم شانسی قدمی وکاری به نفع اقتصاد مملکت بخواهد برداشته شود با بی اعتمادی مردم وجوسازی سران رانت خواری ومافیای قاچاق روبروخواهد شد ..............دوما\" درمورد چرخه تولید نان از کاشت دانه گندم تا تولید نان لطف کنید مرحله به مرحله با ذکر قیمت شرایط فعلی را با بعد از محاسبه مالیات بر افزوده مقایسه کنید تا مصرف کننده نهایی که مردم میباشند بخوبی توجیه شوند که ایا در نهایت نان کرانتر میشود یا ارزانتر .وهمینطور سایر اقلام اساسی ومورد نیاز .......سوما\" اجرای هر قانونی یک مدیریت اجرایی قوی واگاه وبادانش وتجربه میخواهد ایا مدیران فعلی ما این شرایط رادارند ؟. (85457)
 
محمد نصر
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۳:۴۴:۵۸
با سلام،

ماليات بر ارزش افزوده ماليات بر مصرف است. به عبارت ديگر توليد‌كننده يا توزيع‌كننده هيچ مالياتي نخواهد پرداخت و همه بار مالياتي به مصرف‌كننده منتقل خواهد شد. طبيعي است كه كالاها يا خدمات مشمول اين ماليات با افزايش قيمت روبه‌رو خواهند شد. اما بخش قابل‌توجهي از كالاها و خدمات از اين ماليات معاف هستند. به عنوان مثال كالاهاي كشاورزي فرآوري نشده، دام‌پروري، نهاده‌هاي كشاورزي، آرد، گوشت، برنج، روغن نباتي، قند و شكر، برنج، حبوبات، اموال غيرمنقول، كتاب و مطبوعات، خدمات حمل‌ونقل، خدمات بانكي، خدمات آموزشي و پژوهشي از جمله كالاها يا خدمات معاف هستند. بر طبق برآورد بانك مركزي 1/50درصد كالاهاي سبد CPI مشمول معافيت از اين ماليات هستند. ضمن اينكه بر طبق آيين‌نامه اجرايي اين قانون، اشخاص حقيقي و حقوقي با درآمد كمتر از 300‌ميليون تومان در سال 86 هم از اين ماليات معاف شده‌اند. همچنين براي صادرات و سرمايه‌گذاري هم نرخ مالياتي صفر منظور شده است.

لطفاً برای اطلاع بیشتر بر روی لینک ذیل کلیک کنید:

http://www.donya-e-eqtesad.com/Default_view.asp?@=126149 (85629)
 
محمد نصر
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۳:۵۹:۲۳
با سلام؛
دوست گرامی روی نان پافشاری نکنید ! این کالا معاف از مالیات است !
جهت آگاهی بیشتر شما و سایر دوستان، متن ماده 12 قاتون را که ناظر بر کالاها و خدمات معاف از مالیات ارزش افزوده است تقدیم مینمایم و امیدوارم مفید باشد.:

ماده12ـ عرضه کالاها و ارائه خدمات زیر و همچنین واردات آنها حسب مورد از پرداخت مالیات معاف می‌باشد:
1ـ محصولات کشاورزی فرآوری نشده؛
2ـ دام و طیور زنده، آبزیان، زنبورعسل و نوغان؛
3ـ انواع کود، سم، بذر و نهال؛
4ـ آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و شیرخشک مخصوص تغذیه کودکان؛
5 ـ کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات؛
6 ـ کـالاهای اهـدایی به صـورت بلاعـوض به وزارتـخانه‌ها، مؤسـسات دولتـی و نهادهای عمومی غیردولتی با تأییـد هیـأت وزیران و حـوزه‌های علمیه با تأیـید حوزه گیرنده هدایا؛
7ـ کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات، وارد کشور می‌شود. مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهدبود؛
8 ـ اموال غیر منقول؛
9ـ انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی (انسانی، حیوانی و گیاهی) و خدمات توانبخشی و حمایتی؛
10ـ خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، موضوع قانون مالیاتهای مستقیم؛
11ـ خدمات بانکی و اعتباری بانکها، مؤسسات و تعاونی‌های اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه مجاز و صندوق تعاون؛
12ـ خدمات حمل و نقل عمومی و مسافری درون و برون‌شهری جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی؛
13ـ فرش دستباف؛
14ـ انواع خدمات پژوهشی و آموزشی که طبق آئین‌نامه‌ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های علوم تحقیقات و فناوری، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد؛
15ـ خوراک دام و طیور؛
16ـ رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاهها براساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد؛
17ـ اقلام با مصارف صرفاً دفاعی (نظامی و انتظامی) و امنیتی براساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. فهرست مذکور از اولین دوره مالیاتی پس از تصویب هیأت وزیران قابل اجراء خواهدبود. (85633)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۱:۰۸:۱۱
با سلام
من در کانادا زندګی میکنم
اینجا ما ۱۳ درصد ‍‍پرداخت میکنیم روی خرید کالا ! یک ۵ در صد ویک ۸ در صد بله ۱۳ درصد!۰
مطلب اینجاست که دولت و اداره مالیات آموزش دیده و کاملا توجیه است۰ به شما نرم افزار مالیات میدهند که حساب نکنی و رقم های هزینه را در آن بنویسی۰
مراکز دولتی و مجانی کار حسابداری ابتدایی شما را مجانی انجام میدهند۰
بروشور و راهنمایی در همه جا در دسترس است۰
دولت همیشه سعی در کمک به توجیه شما را دارند ۰
از همه مهم تر اګر در آخر سال جزو قشر ضعیف جامعه باشی پس از حساب و کتاب اداره مالیات یک چک به منزل شما روان میشود و دل شما شاد میشود۰
حال کجای این رشته دراز با کار عجولانه و خام دولت که حتی کارمند توجیه شده به اندازه کافی ندارد شباهت دارد؟
همه انسانها اینجا یک شماره ۸ رقمی دارند که هویت شماست ۰حتی بچه من که ۹ ماهه است دارد۰
همین کد برای کار و کسب شما کافی است۰ این ها اولین قدم است
دولت اعلام کند چه میزان کارمندان خود را آموزش داده است؟
چه میزان بروشور و کاتالوک و راهنمایی چاپ و توزیع کرده است؟
چند جلسه توجیهی با اصناف و مردم برقرار کرده است؟
میدانید چیست شفافیت برای صاحبان نفوذ و رانت چیز خطرناکی استږاین طور نیست؟
منتظر اقدام مافیای قدرت برای جلوګیری از آن باشید ۰ باور کنید (85463)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۶:۵۹:۵۶
در ایران همانطور که میدانیم بیش از 80 درصد حجم اقتصاد در دست دولت است. اگر بنا به شفاف سازی است اول روی آن 80 درصد دست بگذارید. پروژه های بدون مناقصه، همین پرونده معروف شهرداری که به هیچ جا هم نرسید اولویت دارد یا \"شفاف کردن \" خورده فروشی ها؟ دوم اینکه همانطور که دوستی اشاره کرد وقتی تمام منابع در آمد کشور یعنی نفت و گاز ملی در دست دولت است مالیات چه مفهومی دارد؟ دولت به عنوان بزرگترین سرمایه دار کشور به چه کسی مالیات میدهد؟ به خودش؟اگر نیت خیری در بین هست اولویتها فراوان است. این هم شاید روشی برای حذف خرده فروشی و بازار سنتی در ایران باشد و برای همین هم مقاومت بوجود می آید. (85484)
 
دارا
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۰:۲۸:۲۶
با سلام
من بر اساس تجربه ای که در امور مالیاتی دارم عرض می کنم:
1) دولت همواره به دنبال افزایش و رشد درآمد مالیاتی است بنابراین با توجه به عدم کارایی سیستم مالیاتی (قوانین و مقررات، ممیزان مالیاتی و مودیان مالیاتی) به هر روشی که شده باشد خواستار رشد درآمد مالیاتی است.
2) مودیان (مردم) از این می ترسند که نهایتاً با یکسری قوانین و مقررات مالیات بیشتری پرداخت کنند.
3) اگر دولت یا سازمان امور مالیاتی تعهد بدهندبه نحوی که اگر در مجموع کل مالیات پرداختی مودیان افزایش نمی یابد و اگر افزایش یافت با تدابیری برگردانده شود این اوضاع کمی بهتر می شود.
4) من به مردم حق می دهم چون تجربه آنان نشان داده دولتها همواره به بهانه های مختلف و عنوان متنوع از منابع مردم می کاهند.
خدا نگهدار (85560)
 
علی
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۱:۲۵:۲۳
با سلام
با توجه به مطالب بالا که گفته شد اینطور که مشخص است کلیه این مالیاتها از جیب مصرف کننده بدبخت پرداخت خواهد شد (85575)
 
علی
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۳:۲۵:۰۱
خیلی متاسفم که در مورد اطلاع رسانی این طرح هیچ گونه اقدامی نشده است (85624)
 
علی
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۵:۲۸:۳۸
با سلام
ترس ونگرانی که من و شاید فروشندگان داشته باشند این است که تمام مالیات وعوارضی که قبلا از کالا ها گرفته می شده است گرفته شود وعلاوه بر آن 3 درصد هم اضافه شود واین ترس هم بادلیل دم شفافیت هزینه تولید می باشد. مثلا فیمت یک ماشین با مقایسه با همان نمونه (وشاید با کیفیت بهتر) حداقل دوبرابر است وهیچ منبعی هم جوابگو این دوبرابری قیمت تولید داخل تیست به تولید خارج نیست، پس اگر بعد از اجرا قانون و اخذ سه درصد مالیات وپا بر جا بود مالیات های قیلی که نتیجه آمکه فقط مصرف کننده سه رصد بیشتر پرداخت کرده چه کسی برسی کننده است وچه کسی جواب گو است وآیا آمار واعداد واقعی را منتشر خواهند کرد یا مانند مبلغ ذخبره ارزی (!؟!) محرمانه خواهد بود وکسی از آن خبر نخواهد داشت.در آخر اینکه ضالمانه بود روش اخذ مالیات و عدم تصحیح آن یکی دیگر از نگرانی ها کارمندان است. قبل از پرداخت حتی یا ریال به کارمند جماعت اول دولت مالیات آنرا می گیرد و اما در سایر موارد که درآمد های میلیونی ومیلیاردی دارند این گونه نیست، آیا بهتر نبود قبل از اینکه سراغ این مالیات می رفتند این سیستم ظالمانه را سروسامان می دادند و اعتماد اکثریت مردم را جلب می کردند وبعد سراغ این طرح می آمدند!؟ آیا فقط باید آنجائی که زور مان میرسد اعمال قانون کنیم!؟
یا حق (85651)
 
محسن
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۵:۵۰:۴۴
یک نفر توضیح دهد اسم این طرح مالیات بر ارزش افزوده است یعنی اگر کالایی فروخته شد به 1000000 ریال و 3 درصد مالیات ان پرداخته شد و نفر بعدی به 1500000 ریل بفروشد مگر نباید مالیات 500000 ریال را بدهد (85657)
 
hamid
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۸:۱۴:۳۰
اقا تجار حساب شان از مردم جداست... اگر تاجر بخواهد مالیات بدهد . فرق او با بقیه مردم چیست؟ (85683)
 
خبر نگار
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۲۳:۵۹:۵۲

با سلام
لازمه انجام چنین کاری اطلاع رسانی خوب و دقیق به همه فعالان اقتصادی است . نه اینکه اول شروع کنند و بعد 3 ماه توقف و اطلاع رسانی ناقص و بعد شروع .

اطلاع رسانی را فراموش نکنید . مانند سهمیه بندی بنزین باید صبور باشید تا که شاید موفق شوید .

با احترام (85720)
 
صادق
۱۳۹۰-۱۰-۲۷ ۱۳:۰۰:۴۱
به نظر تو با طرح سهمیه بنی بنزین ترافیک کمتر شد هوای تهران پاکتر شد سود سرفه جویی بنزین رو دولت تو کجا هزینه کرده مشخص شده این طرح هم مثل همه ی اون (609186) (alef-11)
 
موءدی
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۱۲:۳۱:۱۲
سوال :دوستان مطلع بفرمایند آیا یک کالا در چرخه مواد خام تا تولید باید در هر مرحله شامل مالیات ارزش افزوده بر کالا شود ؟ لطف فرموده بامثال توضیح فرمایید (85808)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۲۳:۵۶:۳۸
عالیه لطفا باز هم ادامه بدین وبیشتر مطلب تهیه کنید

باتشکر (85892)
 
شاد مهر
۱۳۸۷-۰۷-۲۵ ۱۶:۴۲:۰۰
با سلام

طرح مالیات بر ارزش افزوده بسیار طرح جالب و سود مند بحال مصرف کنندگان بوده و شدیدا از ثروتهای باد آورده دلالان و سوداگرانی که از هیچ قانون و قاعده ای طبعیت نمیکنند جلوگیری می کند.البته ناگفته نماند که این طرح برای بسیاری از بازاریان ،کارخانه داران وبسیاری از بنگاههای اقتصادی که هم اکنون به دلایل واهی و پوچ و با طرح موضاعاتی ازقبیل گرانی مواد اولیه و غیره وذالک بدون ارائه هیچ مدرک مستدلی مصرف کنندگان را سرکیسه میکنند بسیار زیان بار است.نمی بینیدکه بازاری که تا دیروز از دادن یک پاپاسی تخفیف به مشتریانش مضایغه میکرد ولی حالا چقدر به حال مصرف کنندگان دلش سوخته ؟قانون ، پرداخت این مالیات را بعهده مصرف کنندگان گذاشته ولی خود مصرف کننده صدایش در نمی آید ولی بازاریان محترم دلشان بحال ملت میسوزد ،واقعا چه بازاریان و چه کسبه دلسوزی دارد ایران.

و اما سخنی با دولت محترم :

جناب رئیس جمهور ،نمایندگان محترم و دولت محترم ایران
شما هنوز نمیدانید که برای اجرا کردن یک طرح حد اقل لازم است که خودتان کاملا به آن طرح اشراف داشته و بتوانید مردم را توجیه کنید.سخن را خلاصه کنم تا زمانی که دارای یک سیستم درست و دقیق که قادر به ردیابی فاکتورهاباشد نبوده و نتوانید نظارت کافی بر اعمال تولید کنندگان ،توزیع کنندگان و علی الخصوص بازاریان شریف و دلسوز داشته باشید و همچنین تا زمانی که این طرح را بطور کامل درک نکرده و نتوانید اطلاع رسانی جامع ومانعی انجام داده و مردم راتوجیه کنید ،هرگز نخواهید توانست که این سیستم را بدرستی به مرحله اجرا در آورید. (85956)
 
توحید حقی
۱۳۸۷-۰۸-۰۴ ۲۳:۲۴:۰۸
سلام.ظاهرا مباحث خوبی مطرح شده ولی به زبان عامیانه نیست تا همه فهم باشد.لطف کنید هم ساده تر وهم شفافتر از این مباحث ارائه کنید تا روشنگری خوبی در سطح جامعه ایجاد شود وموجبات رضایت خالق و خلق شود (86921)
 
۱۳۸۷-۰۸-۱۸ ۱۲:۴۹:۳۰
واقعا ً عالیه (90731)
 
۱۳۸۷-۰۹-۱۲ ۱۲:۰۵:۲۱
همه را خواندم بازم نفهميدم ماليات برارزش افزوده خوبه يا بد ولي حتما وضعيت اقتصادي مردم بدتر ميشه ميگيد نه منتظر باشيد (94556)
 
psdk
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۲۳:۴۵:۲۰
من فکر می کنم بعد از بیش از 23 سال که قانون مالیات بر ارزش افزوده وارده مجلس شده دیگه وقتشه اجراء بشه
شما اینطور فکر نمی کنید (95470)
 
جباری
۱۳۸۷-۱۰-۰۳ ۱۰:۴۷:۰۳
به نظر من شفاف سازی این قانون جهت عامه مردم در حال حاضر مهمترین و حیاتی ترین مسئله ممکن در خصوص اجرای موفق آن می باشد، بنابراین از مسئولین خواهشمندم که در اسرع وقت این کار انجام گردد. با تشکر (96889)
 
ندا
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۱۲:۵۱:۳۳
اطلاع رسانیتون حرف نداره.فقط باید این مطالب از طریق رسانه ها به خصوص تلویزیون به گوش مردم برسه تا این همه شایع سازی نشه (106875)
 
رشید
۱۳۸۷-۱۲-۱۳ ۱۶:۴۲:۰۸
باسلام .
با این همه اظهار نظر واظهار لطف هموطنان عزیز د یگر جایی برای بحث باقی نمی ماند.فقط میخواستم بگم این جا ایران است.ومثل تمام قوانین دیگری که در این مملکت با نظارت کامل در حال اجرا هستند!(شوخی کردم ) این قانون هم مطمینآ طوری اجرا خواهد شد که داد همه مردم بلند بشه .چون هر کسی ندونه ما ایرانیها که در این مملکت زندگی میکنیم خیلی خوب میدونیم که اینجا ایران است.وایران باقی خواهد ماند مگر معجزهای اتفاق بیفتد وروزی تغییری در مملکت وشیوه مملکت داری ما اتفاق بیفتد .!به امید انروز. (107329)
 
ابوبكر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۰-۱۰-۲۵ ۱۴:۵۶:۰۸
آيا مصرف كنندگان از قانون ماليات برارزش افزوده بيشترين ضرر را متحمل نمي شوند (606154) (moderator19)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۱۸:۲۲:۲۲
سلام ارزش افزوده اگربیشترباشد,نشان دهنده توسهعه یافتگی یک کشوردرعرصه صنعتی است یامقدارش کمترباشد؟ (1777373) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۲-۱۰-۱۶ ۱۲:۱۵:۵۱
یه سوال دارم.در شرکتی که کارمی کنم به جنسی که می فروشیم ارزش افزوده تعلق می گیره. یعنی میشه : جمع کل + ارزش افزوده + حمل ونصب = مبلغ قابل پرداخت
اگه بخوام تخفیف بدم این ارزش افزوده به جمع کل تعلق می گیره یا به جمع کل بعد از تخفیف؟ جمع کل-تخفیف+ارزش افزوده + حمل ونصب = مبلغ قابل پرداخت
میشه زود راهنماییم کنید.ممنون (1891466) (alef-10)
 
م.محبی
۱۳۹۳-۰۱-۰۹ ۱۵:۰۴:۵۴
سلام
ضمن تشکر از بسط مناسب موضوع خواهشمندم درصورت امکان :

1- این معادله فروشنده و خریدار تا مرتبه n ام را (اصطلاح ریاضی) بصورت فرموله ارائه نمایید.


2- درخصوص صادرات و مالیات وارده به بازرگان نیز توضیح بفرمایید

2-1- هرگونه مالیات و مالیات VAT وارده به بازرگان چقدر میشود
2-2- VAT اعلامی فروشنده یا تولیدکننده مواد به بازرگان جهت صادرات چگونه خواهد بود.

باسپاس مجدد (2044331) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۵ ۲۰:۲۷:۱۳
صد در صد به نفع تولید کننده و مخصوصا دولت شده چون این مالیات را دارن از جیب مردم میگیرن در حالیکه مردم هیچ تاثیری توی تولید اون محصول ندارن و نفعی از این ارزش افزوده نمیبرن و فقط دارن بهای بیشتری میدن. (2225437) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۴-۰۹ ۲۰:۱۷:۱۳
چقدر جالب اوایل میگفتن این مالیات بر سود حاصله در هر مرحله از فروش محصول میباشد و شخص یا شرکتی که سود میکند مثلا 3 درصد سود را پرداخت میکند. الان سال 93 میباشد و ما شاهد اجرای این قانون هستیم. هر محصول یا خدماتی که استفاده میکنیم و حتی قبوض مخابرات و ... درصدی به قیمت تمام شده کالا و خدمات تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده اضافه میکنن درصورتیکه قرار بود این مالیات درصدی از سود این عزیزان باشد. (2231209) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۴-۰۲-۳۰ ۱۵:۵۲:۱۴
چرا در فبوض اب و بر ق و .... مالیات بر ارزش افزوده باید مصرف کننده بپردازد ؟ (2899409) (alef-13)
 
سید
۱۳۹۴-۰۹-۲۲ ۱۱:۰۴:۲۹
آیا مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت تمام شده شرکتهای بازرگانی تاثیر دارد (3384600) (alef-3)
 
الهه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۲-۱۶ ۱۷:۴۸:۱۶
عالی (4319816) (alef-11)
 
شرکت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۱۰ ۲۲:۵۵:۵۶
سلام دوستان کسی هست راهنمایی کنه؟ من شرکت دارم و کالایی برای تعمیر به تعمیر کار میفرستم با هزینه های زیر ۱۰۰ هزار تومان. و انها به من فاکتوری با ارزش افزوده نمیدهند. اما من همین کالا رو به شخصی فاکتور میکنم با ارزش افزوده.ایا ایراد داره؟ و در سامانه چطور باید ثبت کنم؟ (4454401) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.