نظر منتشر شده
۴۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 33074
شيخ اصلاح‏طلبان آمد
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۱۸
دبير كل حزب اعتماد ملي صبح روز يكشنبه در يك نشست خبري رسما نامزدي خود را براي دهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري اعلام كرد.

به گزارش الف از خبرگزاري دانشجويان ايران، حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي، صبح روز يكشنبه در نشست خبري با خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي اظهار كرد: با گفت‌وگوهاي فراوان، مشاوره‌هاي فراوان و آگاهي از نقاط قوت، ضعف و مشكلات و دشواري‌هاي پيش‌ رو، به ياري خدا و آشنايي به همه‌ي تلخي‌ها و شيريني‌هاي موجود و با عشق به نظام، كشور و منافع ملي و مردم براي داوطلبي در صحنه‌ي انتخابات خرداد آينده و رقابت اعلام آمادگي مي‌كنم.

وي در ادامه با تاكيد بر اعلام برنامه‌ها و پرهيز از پي‌گيري خط تخريب در زمان منتهي به انتخابات رياست‌جمهوري ، اظهار كرد: هم مردم شريف و صاحبان قلم و هم نيروهايي كه در محافل انقلابي كار مي‌كنند و به ويژه گروه‌هاي سياسي، همه‌ بايد فعاليت و تلاش كنيم و برنامه‌هايمان را بگوييم و از افرادي كه داوطلب هستند دفاع كنيم؛ ولي از تخريب، تهمت و افترا بپرهيزيم.

كروبي ادامه داد: من ابتدا به خود و بعد به هوادارانم مي‌گويم كه راضي نيستم با تخريب ديگران موفقيتي نصيب من شود؛ بنابراين توصيه مي‌كنم هر گونه فعاليت سازنده و مثبتي را انجام دهند، ولي از تخريب بپرهيزند؛ چرا كه بدآموزي‌ها و آثار سوء تخريب‌ها باقي خواهد ماند و در ذهن همه، حتي آنهايي كه امروز در مدارس ابتدايي درس مي‌خوانند، تاثير خواهد گذاشت.

وي هم‌چنين با تاكيد بر لزوم بي‌طرفي مسوولان نظارتي و اجرايي انتخابات، افزود: كساني كه انتخابات را برگزار مي‌كنند حتما گرايش دارند و بايد هم داشته باشند. من و دوستان هم گرايش داريم، ولي آنها بايد اصل امانت‌داري را رعايت كنند. اين يك امتحان مهم است؛ چرا كه هيچ جرياني از ابتداي انقلاب در اين سطح از بي‌خبري و كناربودن از كار نبوده و تا اين حد كم خبر و كم اطلاع نبوده است؛ لذا در چنين موقعيت حساسي انتظار داريم مسوولان برگزاري انتخابات بي‌طرفي را رعايت كنند تا انتخابات خوبي داشته باشيم؛ به طوري كه هم براي حال و آينده الگو باشد و ستايش كنيم كه انتخابات خوبي برگزار شده است.

دبير كل حزب اعتماد ملي هم‌چنين با بيان اين كه از مسوولان محترم مي‌خواهيم از الان صحبت‌هايي نكنند كه متوجه برخي افراد شود، تصريح كرد: اگر مسوولاني كه متولي برگزاري انتخابات هستند الان صحبتي كنند كه متوجه جرياني شود و تخريب آن جريان را موجب شود، اين بسيار بسيار مهم است و با عدالت سازگاري ندارد.

وي افزود: نبايد از الان مثلا بگوييم دشمن مي‌خواهد در انتخابات نفوذ كند؛ چون در چنين شرايطي اين مطلب را براي آن طرف يعني آقاي احمدي‌نژاد، لاريجاني، حداد و توكلي مربوط نمي‌كنند. ممكن است آن شخص چنين منظوري نداشته باشد، ولي چنين برداشتي صورت مي‌گيرد.

كروبي خاطرنشان كرد: دشمن هميشه تلاش كرده در همه‌ي زمينه‌ها نفوذ كند، ولي الحمدالله تا كنون نتوانسته است. دشمن ممكن است يك نوع نفوذ كند؛ بدين ترتيب كه تخريب ارزش‌هاي انقلاب باشد. نوع ديگر اين كه حرف‌هايي از اسلام بزنند ولي مغاير با آنها باشد و تخريب محسوب شود. مي‌شود از اسلام حرف زد و دفاع كرد، ولي تخريب و حرف نفوذي باشد و يا حرف‌هايي زده شود كه با اسلام مغاير باشد. دشمن هميشه مي‌خواهد نفوذ كند و اين طور نيست كه فقط بخواهد در انتخابات نفوذ كند.

كروبي در ادامه نشست مطبوعاتي خود اظهار كرد: در اين دوره از انتخابات مشكل جديدي براي ما وجود دارد كه البته قابل قبول است و آن اين كه روساي جمهور در ايران هر كدام دو دوره رييس‌جمهور بودند و در مرحله دوم رقباي جدي نداشته‌اند، اما آقاي احمدي‌نژاد پس از اتمام دور اول رقباي جدي دارد؛ حتي از جناح راست ممكن است افرادي رقيب او باشند و مسلما از طرف ما هم رقباي جدي براي ايشان وجود داشته باشد.

به گزارش ايسنا، وي افزود: مسوولان اجرايي مراقب باشند؛ زيرا آن‌ها جايگاه ، سمت و امكانات دارند و بايد پرهيز كنند از اين كه اين امكانات در جهت انتخابات استفاده شود.

دبير كل حزب اعتماد ملي با بيان اين كه اعلام كانديداتوري وي طبيعتا بازتاب‌هاي مثبت و منفي موافقان و مخالفان را در پي خواهد داشت، اظهار كرد: اگر افرادي عليه من و دوستانم حرفي بزنند من بناي اين كه از خود دفاع كنم را ندارم، حتي اگر روزنامه‌ها هم حرفي عليه من بزنند، ولو اين كه حرفشان غيرمنصفانه باشد بنا دارم سكوت محض كنم.

وي گفت: اما اگر بنا باشد از نهادهاي مقدس و مباركي استفاده شود و برخي افراد شفاها و كتبا سخناني را بگويند محكم جواب مي‌دهيم، براي اين كه اين افراد نمي‌توانند از اعتبار يك نهاد مقدس استفاده سياسي كنند؛ زيرا امانتدار آنجا هستند.

كروبي ادامه داد: ما آماده‌ايم اعلام موضع كنيم و برنامه كلي خود را بگوييم؛ برنامه‌هايي در بخش‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي داريم و اتاق فكر ما در حال تدوين برنامه‌ها و تكميل آن‌هاست. افرادي را هم علاوه بر دوستان حزب از خارج از حزب دعوت كرده‌ايم كه با ما همكاري كنند.

دبير كل حزب اعتماد ملي مسائل اقتصادي ، سياسي داخلي و سياسي خارجي را اولويت‌هاي نخست خود در رياست‌جمهوري خواند و تصريح كرد: در حال حاضر مهمترين مشكل مردم مساله اقتصادي است و ما بنا داريم در جهت كار، توليد و رونق اقتصادي حركت كنيم. متاسفانه نرخ بيكاري در كشور ما بسيار بالاست و علاوه بر اين‌ها مردم گاهي هزينه درمان بيماري خود را هم ندارند؛ از اين رو اولويت اول من و همكارانم مساله اقتصادي و معيشتي در بخش‌هاي مختلف است.

وي هم‌چنين اظهار كرد: اولويت دوم من مسائل سياسي داخلي است، مثل دفاع از آزادي مشروع مردم و حقوق آنها در حدي كه در توان مديريت كشور است. علاوه بر اين آزادي روزنامه‌ها در چارچوب قوانين موجود كشور براي من بسيار مهم است، هم چنين معتقدم امنيت مردم نيز بسيار مهم است؛ به نحوي كه آنها در رفت و آمدهاي خود جنگ رواني نداشته باشند و احساس كنند پليس و مسوولان امنيتي، حافظ ،‌ پناهگاه و خدمتگزارشان هستند.

كروبي در ادامه يادآور شد: مسائل مهم ديگر از نظر من مسائل مربوط به جوانان، زنان، بازنشستگان ، اصناف جزء، ماليات هاي آنها و زنان سرپرست خانوار ، صنعت و كشاورزي هستند كه مشكلات آن‌ها در جامعه ظهور پيدا كرده و قابل مشاهده است. جاي تعجب دارد مسوول محترمي از زنجان گفته بود وضعيت معيشت مردم در اين شهر آن قدر خوب است كه كسي پيدا نمي‌شود فطريه ماه رمضان را به او بدهند؛ اين در حالي است كه من هفته گذشته سفري به زنجان داشتم و وضعيت اين شهر را ديدم.

دبير كل حزب اعتماد ملي بسياري از مشكلات اجتماعي در كشور را نتيجه مسائل داخلي خواند و گفت: بسياري از كارهاي غير منتظره و جنايت‌آميزي كه به وجود مي‌آيد نتيجه مشكلات اجتماعي در كشور است؛ لذا بايد در مسائل داخلي گام بلند و موثري برداشته شود؛ البته وقتي به ضعف‌ها اشاره مي‌كنم منظورم اين نيست كه اين ضعف‌ها معطوف به دولت فعلي يا قبلي است؛ اما طبيعتا فعلا بار آن بر دوش دولت فعلي قرار دارد.

وي درباره اولويت سياست خارجي و روابط بين‌المللي نيز خاطرنشان كرد: ما تلاش مي‌كنيم جز با اسرائيل ارتباطمان با همه كشورها خوب باشد و روابط حسنه داشته باشيم، تعامل برقرار كنيم و اگر هم رابطه خوبي نداريم، حداقل برايمان شمشير نكشند و با آنها خصومت نداشته باشيم. هدف ما اين است كه با حفظ اصول و آرمان‌هايي كه بنيانگذار نظام براي ما به ارمغان آورده و نتيجه سال‌ها مبارزه ملت شريف ايران است، سعي كنيم دشمن‌تراشي نكنيم و حرف‌هاي نسنجيده، هزينه‌اي بر كشور تحميل نكنند، بلكه در چارچوب قانون اساسي براي ايجاد گفتمان و بهبود روابط تلاش كنيم.

مهدي كروبي هم‌چنين گفت: ملت چه به من راي بدهند، چه ندهند و من چه مسوول اجرايي باشم و چه نباشم، تا زماني كه در قيد حيات هستم، مي‌توانيد مطمئن باشيد كه راست مي‌گويم، اگر وعده‌اي دادم و نتوانستم آن را عملي كنم صادقانه مي‌گويم كه مقدور نشد. سر مردم شيره نمي‌مالم و كارم را توجيه نمي‌كنم، آرزويم هم اين است كه تا روزي كه در قيد حيات هستم، صادقانه با مردم برخورد كنم.

به گزارش ايسنا در ادامه نشست مطبوعاتي، دبير كل حزب اعتماد ملي به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد.

كروبي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايلنا كه نظرش را درباره پيش‌شرط هاي مطرح شده از سوي سيدمحمد خاتمي براي حضور در انتخابات پرسيد، گفت: در مورد پيش‌شرط‌هاي آقاي خاتمي من هم اين قضيه را در روزنامه خواندم. من پيش شرطي نگفته‌ام و اگر مي‌خواهيد در اين مورد بپرسيد، با خود ايشان صحبت كنيد.

كروبي ادامه داد: رابطه من با آقاي خاتمي، تنگاتنگ و صميمي است و همواره جلسه داريم و گفت‌وگو مي‌كنيم. رايزني‌هايي نيز با چهره‌ها و روحانيون، دوستان سابق و حتي برخي مراجع داشته‌ايم.

وي هم‌چنين گفت كه به طور معمول از مقام معظم رهبري نيز درخواست جلسه كرده و با ايشان ديدار داشته است.

در ادامه خبرنگار روزنامه اعتماد درباره مطرح‌شدن بحث شوراي حكميت از سوي كروبي و برخي بحث‌هاي مطرح شده در اين مورد سوال كرد كه كروبي پاسخ داد: من پيشنهادي دادم و نفراتي در اين باره تعيين نكردم. بحث‌هايي بود و الان هم هست كه يك وقت ممكن است تفرقه موجب شكست شود و يا داوطلبان متعدد موجب شكست مي‌شوند؛ بنابراين من پيشنهادي مطرح كردم و گفتم چهره‌هاي مختلف بيايند حرف‌هاي خود را بزنند و كارهايشان را انجام دهند و يك مقدار كه جلوتر رفتيم مشخص مي‌شود، هر كس چه كارهايي مي‌كند و چه كساني از آن‌ها حمايت خواهند كرد، آن وقت يك جمع بي‌طرف و سالم قضاوت كنند كه اين مساله هم مورد استقبال قرار گرفت.

دبير كل حزب اعتماد ملي درباره برخي اسامي مطرح شده در اين زمينه خاطرنشان كرد: ممكن است در مصاحبه‌اي به عنوان مثال از چند نفر ياد كرده باشم، مثلا وقتي از آقاي محتشمي ، موسوي خوئيني‌ها، رحماني و حضرتي اسم مي‌برم، اين را به عنوان مثال گفته‌ام.

به گزارش ايسنا، در ادامه خبرنگار فايننشيال تايمز از كروبي پرسيد «آيا اعلام زودهنگام كانديداتوري شما پيامتان براي نيامدن آقاي خاتمي نيست؟» كه كروبي پاسخ داد: هم مي‌گوييم جامعه مدني و تضارب افكار و هم مي‌گوييم هيچ كس چيزي نگويد. آقاي خاتمي براي ما بسيار محترم و عزيز است و آمدن و نيامدن ايشان به نظر خودشان بستگي دارد. اگر من اين را بگويم يك نوع توهين به ايشان است و اين كه مثلا بگوييم شخصي آمده، ديگر شما نياييد، توهين به آقاي خاتمي است.

دبير كل حزب اعتماد ملي ادامه داد: به نظر من مطرح كردن اين پرسش چندان به صلاح نيست و ابدا هم چنين چيزي مطرح نيست. ما يك حزب و تشكيلات داريم و زحمت كشيده‌ايم و كارمان را به صورت حزبي و تشكيلاتي انجام مي‌دهيم. ما امروز وارد انقلاب نشده‌ايم و سال‌ها در اين كشور كار كرده‌ايم و منش هر كدام از ما مشخص است.

در ادامه خبرنگار ايسنا از دبير كل حزب اعتماد ملي پرسيد « آيا اعلام كانديداتوري شما كاملا نهايي است يا امكان دارد به نفع كسي كنار بكشيد؟» كه كروبي در پاسخ اظهار كرد: من با تصميم آمده‌ام و با تصميم هم مانده‌ام و با تصميم ماندن فعاليت كرده ام. براي اين كه اختلافي نشود هم، من پيشنهاد خود را داده‌ام . حالا هم كه آمده‌ام جدي آمده‌ام، ولي اين راه را باز گذاشته‌ام كه ببينم در پايان چه نتايجي حاصل مي‌شود و شرايط چگونه خواهد بود، هم‌چنين هواداري مردم چگونه است كه اين‌ها با فعاليت‌ها و در سفرها مشخص مي‌شود.

وي درباره پرسش ديگر خبرنگار ايسنا مبني بر جمع‌بندي نتايج سفر اخيرش به قم و ديدار با مراجع اين گونه پاسخ داد: اين معمول و متداول است كه خدمت مراجع برويم. در ديدار با مراجع بحث‌هاي مختلفي از قبيل بحث‌هاي اقتصادي و گرفتاري هاي مردم مطرح شد و با برخي مراجع هم بحث انتخابات شد كه نظرات متفاوت بود. يك مقدار هم بحث‌هاي متفاوت و بحث هاي مربوط به كنگره حزب را داشتيم كه چنين بحث‌هايي با مراجع متداول است. براي مراسم آيت‌الله بروجردي كه در روز سه‌شنبه برگزار مي‌شود هم از بنده دعوت كرده‌اند كه به قم بروم كه ممكن است در اين سفر هم ديدارهايي داشته باشيم.

در ادامه خبرنگار تلويزيون ژاپن از كروبي درباره مواضعش درباره مساله هسته‌يي ايران سوال كرد كه كروبي در پاسخ به اين پرسش كه « آيا حاضر مي‌شويد تعليق در برابر تعليق را بپذيريد؟» پاسخ داد: اوج اين گفت‌وگو، چالش و كشمكش زماني بود كه من هم در مجلس بودم و آن زمان بحث‌هاي متعددي در حضور مقام معظم رهبري مطرح مي‌شد.

رييس اسق مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: من بارها گفته‌ام كه در مساله هسته‌يي بايد دو كار كنيم؛ اول اين كه از حق خود دفاع كنيم ، عقب‌نشيني نكنيم و دوم ، ضمن اين كه عقب‌نشيني نمي‌كنيم با گفت‌وگو و اعتمادسازي عمل كنيم. آنهايي كه مخالفت مي‌كنند دو دسته‌اند؛ اول كساني كه مخالفتشان جنبه سياسي دارد كه بحث جداگانه‌اي دارد . دسته دوم كساني هستند كه واقعا در رابطه با مسائل هسته‌يي و اتمي دغدغه‌هاي درستي دارند كه ما تلاش مي‌كنيم دغدغه آنها را رفع كنيم.

كروبي تاكيد كرد: در توان من هست كه طوري عمل كنم كه هم بر حق خود پافشاري كنيم، هم تلاش و گفت‌وگو كنيم و هم دغدغه‌ها را رفع كنيم.

وي در پاسخ به پرسش ديگر خبرنگار تلويزيون ژاپن مبني بر اين كه « اگر آقاي خاتمي كانديدا شود كناره‌گيري مي‌كنيد؟» گفت: عده‌اي به من مي‌گفتند نيا و مصلحت نيست كه بيايي، در اين زمينه‌ها ادله متفاوت است. آقاي خاتمي هم تشكيلات خود را دارند و تصميم‌گيري درباره آمدن يا نيامدنشان به خودشان بستگي دارد. من هم گفتم كه ما اين راه را باز گذاشته‌ايم كه ببينيم چه كار مي‌كنيم و اين مساله براي بعد است. تعيين زمان اين مساله با من نيست. كناره‌گيري هر فرد تا 24 ساعت قبل از انتخابات ممكن است؛ البته نمي‌گويم انصراف مي‌دهم، ولي چنين چيزي وجود دارد.

در ادامه اين نشست خبرنگار فارس درباره مهم‌ترين رقباي كروبي از وي سوال كرد كه كروبي گفت: در رابطه با دوستان رقيب تا اين لحظه رقيب جدي من آقاي احمدي‌نژاد است كه الان هم رييس‌جمهور و مشغول به كار است. در رابطه با دوستان خودمان يعني نيروهاي خط امام (ره)، نيروهاي چپ و دوستان اصلاح‌طلب هنوز نديده‌ام كسي بيايد و رقابت جدي كند؛ البته نه اين كه كسي نتواند با من رقابت كند، منظورم اين است كه بايد بگذاريم كانديداتوري افراد اعلام شود. خبرهاي مختلفي است كه آقاي احمدي‌نژاد فعاليت مي‌كنند و در انتخابات مي‌آيند، ولي هنوز كسي به طور جدي كانديداتوري خود را اعلام نكرده است.

در ادامه خبرنگار AP نظر كروبي را درباره بحران مالي جهان جويا شد كه وي گفت: اين بحران عوامل گوناگوني دارد و خود آنها هم به دنبال رفع آن هستند و قدرت‌هايي هم دارند. به نظر من مشكلات خودمان مهم است كه بايد براي رفع آنها تلاش كنيم. بحران مالي جهان دلايل مختلفي دارد، مثلا جنگ عراق هزينه‌هاي زيادي براي آمريكا ايجاد كرده است و دلايل ديگري هم در اين زمينه وجود دارد ولي به هر حال اروپايي‌ها و آمريكايي‌ها با قدرت و امكاناتي كه دارند مي‌توانند مشكلاتشان را حل كنند. ان‌شاءالله ما هم بتوانيم مشكلاتمان را حل كنيم.

هم‌چنين خبرنگار روزنامه كارگزاران نام اشخاص و گروه‌هاي دعوت‌كننده از كروبي را از وي پرسيد كه او پاسخ داد: من دبير كل مجمع روحانيون و جزو موسسان اوليه آن بودم و گروه‌هاي ديگر هم بوده‌اند. در انتخابات قبل كه وارد انتخابات شدم حتي گروه خود من (مجمع) هم سه دسته شدند كه عده‌اي از من حمايت كردند و عده موثري هم حمايت نكردند. نمي‌خواهم از خود تعريف كنم، ولي من آن‌قدر طرفدار در سراسر كشور دارم؛ به طوري كه بر اساس نظرسنجي‌ها در نفرات اوليه بين پنجم و ششم بوده‌ام.

كروبي اضافه كرد: روحانيون فراوان و نه فقط از مجمع روحانيون مبارز و شخصيت‌هاي فراواني از من حمايت كردند. آقاي مقتدايي در آن موقع كه من نه حزبي داشتم و نه تشكيلاتي مسووليت ستادهاي انتخاباتي من را در جنوب عهده‌دار بودند و من در هر سه اين استان‌ها اول شدم. گروه‌هاي مختلفي هم از من حمايت مي‌كنند. براي مثال همين حزب اعتماد ملي ، بانوان و يا مثلا حزب همبستگي كه البته خود آنها دو دسته‌اند و دانشجويان نيز چند دسته شده‌اند، يا مثلا درباره مدرسين آقاي دكتر رهامي بدون آن كه من چيزي بگويم آمد و در زنجان با من صحبت كرد. نيروي من به لطف خدا و عقبه امام است و بعد هم تجربه و كارهاي سنگين در انقلاب. هم‌چنين گروه‌هاي مختلف از جمله مثلا كارگزاران با من مرتب رابطه دارند و صحبت مي‌كنند.

كروبي با تاكيد بر اين كه طرفداران موثر و مهمي دارد، درباره اعلام اسامي دقيق آنها به شوخي گفت: اين مساله هم مثل همان قضيه هست كه مي‌پرسند پول از كجا مي‌آوريد؟ من كه پول ندارم و وضع پولي‌مان هم بد است، ولي همين طرفداران كمك مي كنند، البته ما نمي‌گوييم چه چهره‌هايي از ما حمايت مي‌كنند كه مبادا همين كمك‌ها هم قطع شود.

كروبي در ادامه‌ي نشست خبري خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار المنار درباره‌ي تفاوت انتخابات سال 88 با چهار سال گذشته گفت:‌ حرفهايمان نسبت به چهارسال گذشته تا حدودي تكرار مي‌شود و برخي حرفها هم به نسبت شرايط جديد طبعا جديد خواهد بود. شعار من در انتخابات گذشته تشكيل دولت مقتدر بود، اما اكنون شعارم تغيير وضع موجود قوه اجرايي با خرد جمعي است.

به گزارش ايسنا، وي درباره‌ي شعار اقتصادي خود در انتخابات رياست‌جمهوري نهم نيز اظهار كرد:‌ 50 هزار تومان رقم كارشناسي و حساب‌شده‌اي بود. من در اين مسائل ضعيف هستم و وحشت دارم چيزي بگويم و نتوانم آن را عملي كنم، با اين كه سال‌ها بودجه نوشته‌ام و برنامه داده‌ام؛ اما چون شعار مذكور حرف جديدي بود، كار زيادي روي آن انجام شد و حالا مي‌بينيم كساني كه اين شعار را مسخره كرده‌اند خودشان مشابه آن را سر داده‌اند.

دبير كل حزب اعتماد ملي درباره توفيقات و ضعف‌هاي دولت نهم نيز اظهار كرد: دولت آقاي احمدي‌نژاد دولتي است كه كار كرده و زحمت كشيده است، اما من اين دولت را هم در سياست خارجي و هم در مسائل اقتصادي ناموفق مي‌دانم. بانك مركزي تورم را 23 درصد اعلام كرده است. من بارها اعلام كرده‌ام تورم چيزي نيست كه درباره‌ي آن شعار بدهيم و مردم نيز بپذيرند، زيرا مردم با اين موضوع زندگي مي‌كنند و سر و كار دارند و نمي‌توان با تبليغات آن را اصلاح كرد. در سياست خارجي هم كه اوضاع و احوال را مي‌بينيد؛ البته اين كارشناسي من است و بقيه مي‌توانند نظر ديگري داشته باشند.

كروبي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا مبني بر اين كه « شما مطالب موهن در روزنامه را مسكوت مي‌گذاريد» گفت:‌ شما خودتان اهل قلم هستيد. طبعا روزنامه مطالبي مي‌نويسد كه بسياري از آنها ارزشمند است و مورد استفاده قرار مي‌گيرد، البته برخي هم آن را قبول ندارند. ممكن است اين مطالب گاهي ضعيف يا اشتباه باشد، اما بايد سعه صدر و تحمل داشت. ضمن اين كه لازم نيست هر كسي كه در روزنامه مي‌نويسد من را قبول داشته باشد، بلكه تنها نظام و منافع ملي را قبول داشته باشد كافي است.

وي درباره پرسش اين خبرنگار مبني بر استعفاي رييس شاخه‌ي جوانان حزب اعتماد ملي نيز تصريح كرد:‌ طبيعتا در هر تشكلي هم ريزش وجود دارد و هم رويش و اين امر چندان عجيبي نيست.

كروبي خاطرنشان كرد: براي اين كه نگويند تفرقه‌اي بين اصلاح‌طلبان ايجاد شده يا راي‌ها پخش مي‌شود بهتر است همه فعاليت كنيم و جلو برويم تا ببينيم نتيجه چه مي‌شود. چهره‌ها مي‌توانند خود را تا پايان امسال معرفي و بعد هم جمعي در اين باره گفت‌وگو كنند و چهره مقبول را برگزينند.

وي پرسش خبرنگار خبرگزاري آلمان در مورد موضوع هولوكاست و چگونگي طرح آن در دولت كروبي را نيز اين گونه پاسخ داد:‌ اين در اختيار من نيست كه غرب اين موضوع را به فراموشي بسپارد. رييس‌جمهور سخني را در اين باره گفت كه ما هزينه‌ي زيادي در رابطه با آن پرداخت كرديم و نفهميديم بركاتش چه بوده. بايد تلاش كنيم غير از اسراييل روابط ما با دنيا درست تنظيم شود و بر اساس سياست برد - برد با كشورهاي منطقه كشورهاي اسلامي و كشورهاي حاشيه خليج روابط خوبي برقرار كنيم.

كروبي ادامه داد: موضوع هولوكاست را نه من بيان كردم و نه دوستان گفته‌اند. ما هميشه گفته‌ايم حق ملت فلسطين ضايع شده و آنها آواره شده‌اند و بايد صلح عادلانه‌اي برقرار و رفراندومي برگزار شود تا حق مردم ادا شود. متاسفانه موضوع هولوكاست را بدون جهت مطرح كردند؛ در حالي كه نمي‌دانم اين موضوع براي ما چه ثمري داشته است؛ البته حق هر كس است كه نظرات خود را بگويد.

دبير كل حزب اعتماد ملي در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مركزي خبر درباره‌ي چگونگي برقراري ارتباط با آمريكا نيز گفت: خوشبختانه اكنون زبان ما باز است كه در اين باره سخن بگوييم. اگر چند سال پيش اين موضوع مطرح مي‌شد بعيد نبود تحت پيگرد دستگاه قضايي قرار بگيريم. به هر حال آمريكا به دنبال منافع خود است. ما هم بايد منافع خود را ببينيم؛ اما مي توانيم با گفت‌وگو و تعامل حداقل كاري كنيم كه از خصومتها كاسته شود، در غير اين صورت هم محكم جواب مي‌دهيم و برخورد مي‌كنيم؛ چرا كه نمي‌خواهيم تسليم زور شويم.

وي اضافه كرد: به هر حال زماني بوده كه چه راديكال‌ها و چه محافظه‌كاران فرصتي در اين رابطه داشته‌اند و نتوانسته‌اند از آن استفاده كنند. ما بايد از اين فرصت‌ها استفاده كنيم؛ زيرا مردم هوشيارند و ديپلمات‌هاي ورزيده‌اي داريم كه مي‌دانند چه كنند. به هر حال من معتقدم مي‌توان با خرد خصومت‌ها را كم و اختلافات را حل كرد؛ البته سياست‌گذار نظام رهبري نظام است و بايد نظر او را گرفت؛ زيرا مي‌خواهيم كار پيش برود، نه اين كه دعوا كنيم.

كروبي در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جام جم مبني بر احتمال تكرار شكست اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده گفت: ‌اينكه جمعيت، انديشه، گرايش و حزبي در يك انتخابات شكست بخورد معنايش اين نيست كه بايد كنار بنشيند، بلكه بايد تلاش كند تا نواقص و عيوبش را برطرف كند. به هر حال اگر شكستي بود بايد دوباره فعاليت كرد.

كروبي با طرح اين پرسش كه شما مي‌دانيد در انتخابات گذشته چه شد؟ گفت: آقاي مجيد انصاري گفتند در مسجدي پرجمعيت دو صندوق وجود داشته كه ايشان در يك صندوق 600 راي داشته و در صندوق ديگر هيج رايي نداشته است. آيا اين سوال برانگيز نيست؟ آقاي مجيد انصاري و برادرانش محمدعلي و حميد در تشكيلات حضرت امام(ره) هستند و در جماران ساكنند اما آقاي انصاري مي‌گفت در جماران حتي يك راي نداشته است. به هر حال ما فكر آينده هستيم و اميدواريم انتخابات آينده خوب برگزار شود. شكست هم انسان را محكم‌تر مي‌كند؛ زيرا پيروزي بعد از شكست ارزش بيشتري دارد.

دبير كل حزب اعتماد ملي هم‌چنين در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره‌ي ايجاد تفرقه بين اصلاح‌طلبان در صورت كانديداتوري وي تاكيد كرد: اگر هم تفرقه و تشتتي ايجاد شود طبعا كسي كه راي نداشته باشد كنار مي‌رود، تا الان هم هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده؛ البته من به شوراي حكميت عقيده دارم، ولي اجازه دهيد كارها شروع شود، داوطلبان وارد صحنه شوند و اقبال آنها را ببينيم؛ به هر حال ما بايد از هفت‌خوان رستم عبور كنيم.

وي درباره‌ي اين كه پيش از اين گفته بود عطش قدرت در انتخابات آينده به سمت اصول‌گرايان است نيز گفت: ممكن است همين نظر را داشته باشم؛ البته اصولگرايي و اصلاح‌طلبي صرفا يك اصطلاح است و دوستان ما اصولا نوعا اصلاح‌طلب اصولگرا هستند. به هر حال احساس ما اين است كه امكانات و فضا با آنهاست، اما بگذاريد جلو برويم تا اوضاع روشن شود. بايد شرايط را سنجيد. ما به دنبال تصميم مردم هستيم و مي‌خواهيم تشويق كنيم افراد مختلف حضور پيدا كنند تا فضاي انتخابات پررونق شود.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست خبري دبير كل حزب اعتماد ملي در پاسخ به پرسش خبرنگار العالم درباره‌ي عدم حمايت برخي اصلاح‌طلبان از وي يادآور شد: اين كه گفتيد برخي گروه‌هاي اصلاح‌طلب با من نيستند همين طور است، اما اين موضوع مربوط به اكنون نيست و اين اتفاق در پي يك سري مسائل پيش آمد. آنها هم حقشان است سليقه‌اي را بپذيرند و سليقه‌اي را نپذيرند؛ اما اينكه بگويند من اصلاح‌طلب نيستم مشكل دارد. اصلاح‌طلبي هر كس به مشي و روش او برمي‌گردد. عملكرد هر كس هم نشان مي‌دهد آيا به اصلاح‌طلبي پايبند هست يا خير. اصلاحات نه مربوط به من است نه اين گرو‌هها، بلكه يك حركت سراسري است و اكنون بخش عظيمي از جامعه حتي بين اصولگرايان خواهان تغيير و تحول هستند.

كروبي در ادامه‌ درباره‌ي چالش‌هاي پيش روي خود در انتخابات رياست‌جمهوري آينده گفت: مسائل اقتصادي ، مسائل باندي و ذخيره‌ي ارزي كشور از مسائلي است كه چالش‌هاي پيش روي ماست. ببينيد كه پيش از اين چقدر پول هنگفت در صندوق ذخيره ارزي داشتيم و اكنون چقدر داريم؟

وي اضافه كرد: حداقل به حرف مرتضي نبوي كه فرد متديني هم هست مي‌توان اشاره كرد كه گفت پول‌هاي نفت بد خرج شده است، واقعيت اين است كه هزينه‌ها با رقم بالاي نفت تنظيم شده؛ اما به هر حال اين چالش‌ها نبايد ما را از ميدان به در كند؛ بلكه بايد با خرد جمعي جلو رفت ، به هر حال اگر هم رييس‌جمهور نشدم به كسي كه اين مسووليت را مي‌گيرد توصيه مي‌كنم از كارشناسي ، خرد جمعي و نيروهاي مخلص استفاده كند.

خبرنگار شبكه‌ي خبر از كروبي پرسيد « شما حرف جديدي نداريد، مگر چه كاري غير از آنچه دولت نهم مي‌كند مي‌خواهيد انجام دهيد؟ اين كه مي‌گوييد اگر نتوانستيد وعده‌اي را عملي كنيد صادقانه به مردم مي‌گوييد مگر كار شاق يا شق‌القمر است؟»

دبير كل حزب اعتماد ملي در پاسخ به اين پرسش اظهار كرد:‌ من اين حرف را درباره‌ي صداقت گفتم و اعلام كردم وعده دروغ نمي‌دهم يا حتي اگر نتوانستم كاري را انجام دهم آسمان ريسمان نمي‌بافم. برنامه‌ي ما اين است كه از حقوق مردم دفاع كنيم اما من نمي‌گويم اگر مي‌خواهم اين كارها و برنامه‌ها را اجرا كنم، دولت نهم اين كارها را نكرده، بلكه گفت‌وگو، توان و شيوه‌ي من به اعتقاد خودم موثرتر است و مي‌توانم جلب اعتماد كنم. توجه داشته باشيد من عصباني نيستم، فقط ناچارم مثال بزنم؛ مثلا نمي‌گويم پيش از اصلاح كشور خود بايد به سراغ دنيا برويم، هولوكاست را مطرح نمي‌كنم، ‌مدارك را ورق‌پاره نمي خوانم و همه را عليه خود بسيج نمي‌كنم .

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار موج درباره چگونگي پيگيري خصوصي‌سازي در دولت خود نيز اظهار كرد: ما سعي مي‌كنيم بخش خصوصي را در كار، سرمايه‌گذاري، مطبوعات ، هنر و ساير مسائل اقتصادي دخيل كنيم. به هر حال اگر رييس‌جمهور شدم مي‌بينيد كه شق‌القمر مي‌كنم يا نه.

كروبي در پاسخ به پرسشي درباره‌ي برخي از اظهارات خاتمي و احمدي‌نژاد ادامه داد : آقاي خاتمي با شماره شناسنامه 9 از استان يزد از برادران ارزشمند من هستند . ايشان يك سلسله اطلاعاتي دارد به خاطر اينكه 8 سال رييس‌جمهور بوده است. آنچه من مي‌بينم هم اين است كه وضع خوب نيست، من هم از همان ابتدا بر سر كارهاي مردمي مثل مجلس، كميته‌ي امداد و بنياد شهيد بوده‌ام. هم‌چنين اين موضوع را كه آقاي احمدي‌نژاد گفتند منحني تورم در حال كاهش است، من اين را نگفتم و انصافا صحبت‌هاي ايشان نقد مي‌شود.

دبير كل حزب اعتماد ملي درباره‌ي وجود تضمين براي صيانت آرا در انتخابات آينده نيز گفت: حرف شما درست است اما انتظار نداشته باشيد من به آن پاسخ دهم.

به گزارش ايسنا در پايان اين نشست خبري، كروبي در حال خروج از سالن، به پرسش‌هاي خبرنگاران درباره‌ كابينه خود پاسخ داد و گفت: « كابينه من، معتدل، ائتلافي و كارشناسي خواهد بود، حتي اصول‌گرها فراوان در آن هستند و از گروه‌هاي راست، كساني كه خوب كار مي‌كنند در كابينه من خواهند بود.»

دبير كل حزب اعتماد ملي بر ائتلافي بودن كابينه خود نيز تاكيد كرد و افزود: « افراد مجرب، خوب و ائتلافي در اين كابينه حضور خواهند داشت، چه اصلاحاتي‌ها و چه اصولگراها. اگر نيروهايي باشند كه خوب كار كنند در آن خواهند بود. معناي حزبي بودن اين نيست كه تنها از حزب خاصي نيروها حضور داشته باشند . اولويت با دوستان خودمان است، ولي براي اينكه نگويند كابينه حزبي تشكيل داده است، از ظرفيت‌هاي گروههاي مختلف استفاده خواهيم كرد.»

**در حاشيه

-در نشست خبري كروبي كه در محل دفتر وي برگزار شد تعداد زيادي از خبرنگاران، عكاسان و تصويربرداران رسانه‌هاي داخلي و خارجي حضور داشتند.

- در حاشيه‌ي اين نشست خبرنگار همشهري پشت تريبون آمد و گفت: من سوالي ندارم اما از شما گله دارم. شما كه مي‌خواهيد عدالت را در اشل بزرگ محقق كنيد صبح كه من به اين نشست آمدم نفر اول بودم اما اكنون كه نوبت به من رسيده است حدودا نفر بيستم هستم، آيا اين دوستان با من مشكل دارند يا روزنامه‌ي همشهري ؟

كروبي در واكنش به گله‌ي اين خبرنگار با اصرار از وي خواست از او سوالي بپرسد و اظهار كرد: من از شما پوزش مي‌طلبم و عذر مي‌خواهم. شما سال‌ها در مجلس خبرنگار بوده‌ايد و روحيه‌ي من را مي‌دانيد. اما اگر اشتباهي شده جبران مي‌كنيم و در جلسه‌ي بعدي اولين سوال را شما مي‌توانيد بپرسيد.

- دبير كل حزب اعتماد ملي همچنين در زمان طرح سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شما خبرنگار خوبي هستيد اما متاسفانه آنچه من مي‌گويم بخشي پخش مي‌شود و بخشي پخش نمي‌شود. از شما مي‌خواهم اين صحبت‌ها طوري پخش شود كه مشخص شود من چه گفته‌ام .

- وي پس از گذشت يك ساعت و نيم مصاحبه‌ي مطبوعاتي خود خطاب به خبرنگاران گفت: مي‌دانم خسته شده‌ايد. نشست طولاني شد. به هر حال كار ما منبري و علمايي است .

- كروبي همچنين درباره‌ي سوال خبرنگاري كه از وي پرسيده بود « مگر گفتن صداقت شق‌القمر است» گفت: حالا نگوييد كه كروبي گفته من شق‌القمر مي‌كنم. اين معجزه مختص پيامبر اسلام است.

- وي همچنين در پايان نشست خود به خبرنگاران گفت: هر جا من را ديديد و خواستيد سوالي بپرسيد اين كار را انجام دهيد. من ابايي ندارم كه بگويند شتابزده عمل كرده‌ام.   
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۱:۴۳:۵۷
ای کاش ایشان کمی صبر می کردند تا وضعیت نهایی کاندیدای اصلاح طلبان مشخص شود (85244)
 
هادي
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۶:۰۶:۲۳
با توجه به شرايط فعلي بعيد است آقاي خاتمي رغبتي به شركت داشته باشند. گرچه اصولگرايان با افت قيمت نفت بدشان نمي ايد دوباره دولت را تحويل دهند (85349)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۹:۲۷:۵۲
حزب هايي كز پي رنگي بود, حزب نبود عاقبت ... بود

قبول دارم آقاي خاتمي نزد مردم محبوبيتي نداره و به يك مهره سوخته تبديل شده, ولي دليلي نداره انقدر بهش بي مهري بشه! (85385)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۱۳:۰۱:۰۹
میشه مستند حرف بزنید؟
شما مثل همه هصولگرا ها فکر می کنید \"من\" یعنی همه! (85814)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۱:۵۶:۳۲
با وجود مخالفت با این کاندیداتوری، از دوستان اصلاح طلب می خواهم واکنش هیستریک نداشته باشند. هنوز تا انتخابات زمان زیادی مانده و تحولات فراوانی در پیش رو. به امید ریاست جمهوری آن مهربان (85248)
 
حمیدرضا
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۲:۱۲:۱۵
به این میگن تعامل با احزاب اصلاح طلب به مدل آقای کروبی! چقدر این اصلاح طلبا آدمای بدی هستن که حتی به مخیلشون خطور میکنه که کاندیدی بجز آقای کروبی داشته باشن.
ایشون که بقدری عطش قدرت چشمشون رو کور کرده که هرچقدر مردم در انتخابات مختلف بهشون نه بگن جایگاه خودشونو نمیشناسن و بازهم با تک روی های خودخواهانشون باعث ضربه خوردن اصلاح طلبا می شن (85251)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۲:۲۵:۴۶
خدا بخیر کند، گر چه از عملکرد آقای احمدی نژاد بویژه تیم اقتصادی اش ( اگر وجود خارجی داشته باشند) رضایتی نیست، لکن عقلای مملکت در شرایط کنونی بایستی برای نجات کشور فکری بردارند و کسانی برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند که اگر وضعیت موجود را به سمت بهبودی پیش نمی برند ، حداقل تثبیت کنند ، که این مهم بعید است از آقای کروبی و تیمش ساخته شود با توجه به شناختی که در این مدت از ایشان بوجود آمده و برنامه هایی که در تبلیغات انتخابات دوره قبل ارائه نمود. (85254)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۲:۴۷:۲۷
ghasd daran aghaye khatami ro dar amale anjam shode gharar bedan. amma ba in hal fek mikonam aghaye khatami bayad kandid beshan chon asasan aghaye karrubi eslahtalab mahsub nemishan va daste bala ishuno betunim be onvane kandide mostaghel ba shanse raye dar hadde aghaye ahmadinezhad dar nazar begirim (85261)
 
رضا محمدی
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۲:۵۳:۳۵
به نظر این جانب ورود اقای کروبی فقط به نفع اصولگرایان تمام خواهد شد زیرا خاتمی که به جرات امیر کبیر زمانه ماست را مردد خواهد کرد وجناح اصولگرا خوشحال خواهند شد این نکته را می شود از سایتهای اصول گرا مشاهده کرد که هر خبری که از امدن کروبی می اید با چه وسعتی ان را پخش می کنند امید وارم اقای کروبی شرایط حساس مملکت را درک کند و ایشان به جای این اعمال شرایط کاندیداتوری خاتمی را فراهم کند (85245)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۰:۲۲:۱۵
من برعکس فکر می کنم چون اگر کمی به شرایط امروز ایران و مردم کوچه و بازار توجه کنیم می بینیم که آمدن کروبی تاثیر چندانی در رای خاتمی ندارد مردم ما به خصوص قشر شهر نشین یا اصلا تمایلی به انتخابات ندارند یا اگر قرار به انتخاب باشند اکثریت قریب به اتفاقشان خاتمی را به کروبی ترجیح خواهند داد یک عده هم با عدد ثابت طرفدار اصولگراها هستند که حداکثر 15 درصد افراد جامعه را تشکیل می دهد کافی است دوستان کمی در این باره از اطرافیان و کسانی می شناسند نظر خواهی کنند آنوقت به نتایج جالبی می رسند امثال کروبی هنوز یا جامعه ایران را نشناختند یا اینکه می خواهند با هر روشی خود را به قدرت بچسبانند
خاتمی اگر می خواهد بیاید باید شرایط امروز ایران و مردم را معیار خود قرار دهد و مطمئن باشد آمدن --- مانند کروبی حداقل در قشر شهر نشین هیچ تاثیری برای آرای وی ندارد و او حداکثر آرایی مانند ری شهری در انتخابات 76 یا کمی بیشتر را خواهد آورد (85389)
 
محمد جواد صراف زاده
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۳:۰۵:۵۴
همواره شهامت و صداقت ایشان زبانزد و مشهور بوده است. با توجه به شرایط فعلی کشور و با عنایت به سوابق و روحیات خاص آقای کروبی ، به نظر میرسد میتوانند از تمام پتانسیل ها استفاده مطلوب را جهت کسب اهداف و منافع ملی ببرند.
فقط ایشان باید مراقب بعضی از افراد سودجو که همواره تلاش می کنند که در سایه بزرگان به اهداف ناپاک خود برسند باشند چرا که این بزرگترین آفتی است که می تواند گریبانگیر مسئواین شود. (85275)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۳:۲۸:۵۰
صادق بودن با مردمبهترین روش میباشد ومسئولین ما باید الگوداشته باشند (85282)
 
مهدي
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۳:۳۸:۴۹
مطمئن باشيد در صورتيكه اقاي خاتمي عزم كاندداتوري داشته باشد ، باز هم راي اول از ايشان است. در ضمن قول ميدهم قبل از انتخابات آقاي كروبي با علم به اينكه شانسي براي انتخاب ندارد به نفع آقاي خاتمي كنار خواهد رفت (85289)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۳:۴۷:۲۵
لطفا معاون اول خودرانیزمعرفی نمایند (85296)
 
احمد غفاري
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۴:۳۰:۵۸
اي كاش آقاي كروبي در پي قدرت طلبي نبود و در انتخابات شركت نمي كرد و در عوض با حمايت از خاتمي باعث وحدت در جبهه اصلاح طلبان شده و موفقيت در انتخابات را توسط اصلاح طلبان امكان پذيرتر مي ساخت. كروبي هيچ گاه در نزد مردم چهره شماره 1 اصلاح طلبان نبوده. (85313)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۰۹:۴۷:۳۴
اين اصلاح طليان همونهايي نيستند كه با رفتن خود به دست بوسي غربيها ملت و آرمانهاي آنرا زير پا گذاشتند ملت ايران به شخص راي مي دهد نه به حزب وگروه پس خواهشمنديم به جاي پرداختن به مسائل بيهوده به فكر آب ونان مردم فلك زده ايران باشيد كه هروز وضعشان بدتر وزندگي برايشان سختتر مي گردد (85771)
 
يك اصلاح طلب
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۴:۴۶:۲۷
آقاي كروبي خدا خيرتان بدهد كه با نيت خير پا پيش گذاشته ايد و ان شاء اله موفق باسيد و حدا كمكتان كند . بنده هم به نوبه خود اگر آقاي خاتمي نيايد يك راي خودم را به شما مي دهم ولي بايد قول بدهيد كه در پايان روز راي گيري از شب تابه صبح احيا بگيريد و تا طلوع سپيده صبح روز بعد اصلا حتي يك لحظه هم نخوابيد. چون ممكن است در همان يك لحظه كه شما خوابيده ايد اتفاقات ناگو.اري بيافتد كه خاطر شما را مكدر كند. (85325)
 
امیرحسن حشمتی
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۵:۰۴:۳۱
پس به این ترتیب اقای خاتمی کاندید نخواهند شد؟! (85330)
 
ر.ط.آ
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۵:۲۷:۳۴
بعنوان یکی از ارادتمندان آقای خاتمی از ایشان می خواهم که این دوره را به آقای کروبی واگذار کنند تا بتوانند یکی از پیش شرط های آقای خاتمی را محک بزنند.
آقای خاتمی به درستی نگران عملی شدن برنامه هایش به دلیل وجود موانع بسیار هستند و حضور آقای کروبی میتواند معیار سنجش خوبی باشد که تا چه حد افراطیون زمان ایشان معتدل تر شده اند.
به نظر من آقای کروبی بهتر میتواند دوره گذار را هدایت کند ، به موقع خروش می کند و به موقع دست به قلم می شود. اگر نیاز باشد از حال می رود و می داند چطوری با آقای جنتی کلکل کند تا صدای ایشان را در آورد.
ولی آقای کروبی بایستی یک قول به ملت ایران بده: حتی لحظه ای چرت نزند
در این صورت ما اصلاح طلبان به آقای کروبی رای می دهیم (85339)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۵:۴۱:۴۴
فقط سيد محمد خاتمي (85342)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۵:۵۴:۰۱
بسمه تعالي
با سلام واحترام
به جناب آقاي كروبي براي اين تصميم تبريك مي گوييم واميدواریم كه ايشان موفق شوند با اين فداكاري و حضور فعال در صحنه انتخابات رياست جمهوري نقشي فعال در شكست تفكر -عمل وجبهه افراطيون و تفريط طلبان داشته باشند.
برادران - خواهران و دوستان محترم از قديم گفته اند كه سيبي كه از درخت مي افتد تا به زمين برسد چندين غلطت مي خورد پس قضاوت وموضع گيري زود هنگام زيبنده عقلانيت و كار سياسي نيست. قطعاحضور جناب آقاي كروبي براي جبهه عمل گرايان معتدل يك امتياز مثبت است و ما مطمپن هستيم كه آقاي كروبي فردي واقع گراست و حريص قدرت و مقام نيست و اگر تشخيص دهد كه فردي همفكر و مقبول تر از او در صحنه حضور پيدا كرده است با طبع بزرگ و انقلابي خود تصميم لازم را خواهد گرفت و نتيجه مطلوب را بر فرصت طلبي فردي رجحان خواهد داد. ما امروز حضور و اعلام آمادگي جناب آقاي كروبي را براي همه جبهه عقلانيت وعمل گرا يك فرصت و نقطه اميد مي دانيم.
(حزب)كانون فارغ التحصيلان آذربايجان غربي
(85345)
 
ُسيد مهدي
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۵:۵۶:۲۷
با سلام
اميدواريم با اجماع اصلاح طلبان بر روي سيد محمد خاتمي
كروبي به نفع ايشان كنار برود مگر نه او توفيقي نميابد چون
جايگاهي در بين مردم ندارد البته اين كار او اصولگرايان و محافظه كاران را شديدا خوشحال كرد (85346)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۶:۲۰:۳۰
به نظرم اختصاص لقب شیخ اصلاح طلبان برازنده عبداله نوری باشد که پای همه چیزش ایستاد. (85354)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۷:۰۳:۲۴
دوستانی که سینه چاک می کنید برای خاتمی ایا به این زودی یادتان رفته فرافکنی های ایشان و از خود رفع مسولیت کردن های ایشان و همه تقصیرها و امور را به گردن دیگران انداختن ایشان که هرگز هم معلوم نشد این دیگران کیانن که او می گوید چرا که در انصورت طعم شیرین قدرت برای او تلخ می گشت چنان که اکنون بوی مطبوع قدرت دوباره به مشام او رسیده است!
تو رو خدا بریزین دور این حرفهای وحدت اصلاح طلبان ونجات مملکت و رای اول و چهره شمار ه یک و...................

خدا خیر دهد به احمدی نژاد که عملکرد او اینچنین ما را وادار کرده که آگاهانه و خیلی زود شرایط دوران خاتمی را فراموش کنیم و او را دوباره منجی بپنداریم!

بیچاره مردم ایران ...............

سه سال است که به مرگ گرفته شدند
پس اکنون در انتخابات دهم به تب راضی می شوند! (85364)
 
علي
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۷:۱۱:۰۸
من مطمئن هستم آقاي كروبي زمينه را براي ورود آقاي خاتمي آماده كرده اند و ايشان اصطلاحا ضربه گير ايشان خواهد شد .آفرين به جرات و جسارت شيخ اصلاحات (85366)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۲۱:۰۸:۴۷
کروبی چریک پیر است نظر علی اقا کاملا صائب است خواهید دید ر (85399)
 
سینا
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۱۸:۵۴:۰۰
به نظز من اصلاحات را آقای کروبی ابتر کرد، مگر ایشان نبود که که حکم حکومتی که اصلا\" وجود خارجی نداشت به وجود آورد؟ مگر ایشان نبود که باعث دو دستگی اصلاحات و در نتیجه انشعاب مجمع شد؟ مگر ایشان نبود که حاضر نشد در مجلس هشتم با اصلاح طلبان ائتلاف کند؟ آقای کروبی چه ایده جدیدی دارد؟ دفعه قبل که چند میلیون رای آورد به خاطر شعار پنجاه هزار تومون بود و در ثانی مگر تفاوت ایشان با معین چه قدر بود ؟ صد هزار رای. حالا می تواند با احمدی نژاد یا خاتمی رقابت کند؟ بعید می دانم . اگر رای هم بیاورد به جای رییس جمهور ما کدخدا خواهیم داشت! (85381)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۲۱:۴۶:۴۳

با نظرات آقا مهدی کاملا موافقم (85406)
 
علی
۱۳۸۷-۰۷-۲۱ ۲۲:۱۳:۰۱
مبارک باشه

انشالله آقایان خاتمی و عارف و موسوی لاری و مهرعلیزاده و نجفی و ... هم بیایند

تا ملت جواب دندان شکنی به آنها بدهد.

جواب نه به اصلاح طلبان (85417)
 
farhang
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۰:۲۴:۵۹
من نمیدونم این اقای کروبی چه اصراری دارد رئیس جمهور شود. تمام نظر سنجی هائی که تا کنون توسط رسانه های مختلف انجام شده ایشان را در رده های اخر انتخاب مردم قرار داده است. (85459)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۸:۰۰:۳۴
به نظر من اين اتفاق مثبتی است . کروبی با حضورش وشعار 50 هزار تومنی کلی از آرای احمدی نژاد خواهد کاست .
آرای کروبی از کاسه احمدی نژاد بيشتر کم مي کنه تا خاتمی. (85495)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۸:۱۴:۲۷
ايشان در پست هاي قبلي که کم اهميت هم نبود چرا شق القمر نکردند که حالا مي خواهند با پست رياست جمهوري اين کار را بکنند. (85498)
 
مهدي
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۸:۴۲:۳۲
با سلام
اميدوارم هر كدام از بزرگواران كه به صحنه انتخابات مي آيند بتوانند صادقانه قشر دلسرد و مايوس مردم را به حضور در انتخابات ترغيب كنند كه در اين صورت بنده بر اين باورم با حضور قشر دلسرد كه مطمئنا غيبت آنها در انتخابات سال 84 وضع را به اين شرايطي كه ميبينيم كشانده است هرگز كانديداهاي اصول گرا از جمله آقاي احمدي نژاد انتخاب نخواهند شد. شخصا اميدوارم آقاي خاتمي در انتخابات حضور يابند چرا كه تنها در اين صورت است كه ميتوان مردم را كه اكثرا اصلاح طلب هستند به انتخابت كشاند و اصول گرايان را شكست داد.
كاش مردم از جمله خود من از انتخابات 84 درس گرفته باشيم و بدانيم شركت نكردن چه فجايعي را به بار ميآورد. فجايعي كه نمونه هاي آنها را در اين 4 سال اخير زاد ديده ايم.
اميدوارم 4 سال ديگر باز نگوييم خود كرده را تدبير نيست. (85475)
 
علی
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۹:۳۸:۱۵
با سلام

از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست می کنم هر چه سریعتر با ارائه طرح دو فوریتی نسبت به ایجاد کمیته تخصصی تعیین صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری اقدام کنند. شورای نگهبان بیشتر از آنچه که باید مجموعه صلاحیتهای علمی، اخلاقی، سیاسی و ... افراد رو در نظر بگیره، سیاسی عمل می کنه و در چهارچوب مشخصی داوطلبان را محک میزنه. بنابراین برای جلوگیری از ... مجلس بایستی با تعیین کمیته تخصصی یا هر اسم دیگه ای حداقل 20 نفر از افراد واجد شرایط رو( ولو اینکه خود اونها داوطلب نشده باشند یا داوطلبیشون تا کنون اعلام نکرده اند) با شرح مختصری از توانمندیها و دلایل انتخاب اونها را تعیین و به اطلاع مردم برسونند.
در مملکت ما که کار حزبی دقیق و مشخصی نداریم، از نمایندگان محترم این انتظار میرود که با دخالت فعال خود نقش مثبت و موثری در انتخابات ریاست جمهوری آینده بردارند. (85521)
 
يك كارمند
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۱:۳۳:۵۷
كروبي فرشته نجات اصول گرايان (85580)
 
ugd
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۲:۴۰:۰۴
با سلام امیدواریم که با امدن اقای خاتمی به صحنه انتخابات اقای کروبی انصراف بدهد و برای همیشه در بین مرد م مورد احترام باشد.با تشکر (85607)
 
سياوش
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۳:۱۴:۴۸
فقـــــــــــــــــــــط خــــــــــــــــــــاتمي .
دوســـــــــــــــــــــت دارم خاتمي (85620)
 
سينا
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۳:۲۷:۱۲
با سلام و عرض پوزش
بدليل اينكه امكان اظهارنظر در بخش مربوط به خبر حضور جناب دكتر داودي در بازار نبود اينجا كامنت خواهم گذاشت همه بدبختي ما از بازار است توليد كننده بيچاره طي يكسال توليد با همه گرفتاريها حداكثر10% مارجين سود دارد و ماليات خودر ا طبق ضوابط و سيستمي پرداخت مي كند اما بازار از خدا بي خبر نه تنها ظرف چند روز به درامد سرشاري مي رسد بلكه حداقل 20% سود آني هم دريافت مي كند. تا بازاري و بچه بازاري حكومت مي كند اين مملكت روي پيشرفت نخواهد ديد. (85626)
 
يك كارمند بسيجي
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۶:۰۵:۰۳
با آمدن كروبي آرامش و پيروزي در اردوگاه اصولگرايان حاكم شد. (85661)
 
آرمین
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۷:۰۵:۰۹
من نمی دونم یه حزب به چه دردی می خوره!؟
اگر اصلاح طلبان می خوان موفق بشن باید سر یه کاندید واحد به توافق برسن. آقای خانمی لطفا نیا جلو... و الان وقته اون کاریه که سال 84 باید می کردیو نکردی! حمایت از شیخ...
همون کسی که سال 76 خودشو به آبو آتیش زد تا شما موفق بشی، ولی شما سال 84 جز سکوت چه کارکردی؟ (85672)
 
فقط كروبي
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۲۰:۲۱:۳۰
جالبه. آمار جالبي هست. تمام خوانند گان سايت الف همه اصلاح طلبن هستند. اما اين نمونه گيري نتيجه انتخابات نيست دقيقا مثل 4 سال پيش.ميگفتند كروبي هفتم هست اما نقش برآب شد. من به گفته اقاي كرباسچي -قوچاني-عبدي عمل ميكنم و به كروبي راي ميدم. (85702)
 
یه بنده خدا
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۰۰:۱۴:۳۱
آن مرد آمد ـ آن مرد با انار آمد.ولی حیف که این انار ربطی به من نداره و وقتی امروز قیمت انار و دیدم ناخودآگاه با ناراحتی از مغازه میوه فروشی اومدم بیرون و رفتم ..... (85723)
 
vatandoost
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۰۱:۴۲:۵۶
shakhsan baraye site alef besyar moteasefam ke nazare monsefane va moadabane va be door az har goone kenaye va mara dar site nagozasht

shomaha faghat mojavez bahs bva nazar be khodihaei ke morede alagheye shoma hastand darid va garna mardome iran bara shoma mahali az erab nadarand.

ehkal nadare , dor dore shoma as va ta mitoonid asbe khod ro betazanid vali be shahadate tarikh namardomi paydar nakhahad bood

man faghat yek nazare sade rajebe eslahtalabn dadam bedoor az har hoone syasi kari va vabastegi vali mesle inke be mezaghe shoma khos nayamade

bashad ta nazarate baradan basiji va nerkh be rooz khoran ro dar site khod begozarid

man motasefam va shakhsan bardashte digari az site sdashtam

be omide piroozi hagh bar batel (85733)
 
م-خ
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۰۹:۰۶:۴۶
با سلام- ضمن تشكر از از همة عزيزاني كه نظرات خودرا ابراز داشته اند
مي خواستم ياد آوري نمايم كه جناب آقاي خاتمي در دوران رياست جمهوريشان هميشه از شعار زنده باد مخالف من صحبت كرده وهرگز از مرگ سخن نگفته اند. فراموش نكنيم كه در 30 سال گذشته (دوران پس از انقلاب)تنها رياست جمهوري بودند كه با 22 ميليون آرا بر مسند قوه مجريه تكيه زدند .براستي ميتوان گفت كه اين جمعيت رآي دهنده اشتباه كردند ه اند؟ ولي سخني نيز با اصلاح طلبان دارم . از آنان درخواست دارم كه چنانچه توانستند در دوره نهم راي بياورند به آرا مردم پشت نكنند! وبه خواسته هاي آنان نهايت احترام را بگذارند ، ولو به قيمت از دست دادن پست ومقام خود. (85762)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۰۹:۱۸:۲۴
ايشان ببينند خبر كانديداتوريشان چه كساني را ناراحت كر و چه كساني را شاد و هيجان زده تا پي به عمق رفتار خود ببرند. (85765)
 
عرفان
۱۳۸۷-۰۷-۲۵ ۱۲:۲۳:۳۲
سال 84 بعد از 8 سال ریاست آقای خاتمی
همه با به این فکر میکردیم که حالا که به یه ثبات سیاسی رسیدیم و از لحاظ درآمدی وضعمون بهتر شده حالا وقت یه کار اساسیه
یه کاری که تا اون موقع نشده بود
آزادی بیان بیشتر بود اما یه پیشرفت درست و حسابی میخواستیم
توی سال آخر ریاست جمهوری آقای خاتمی خلا یه حرکت حس شد و ما رو دلسرد کرد طوری که اکثر اصلاح طلبان توی انتخابات شرکت نکردند گرچه با این حال میزان رای اصلاح طلبان از اصول گرایان بیشتر بود
درسته ما پر رو شده بودیم ما دنبال پیشرفت بیشتر بودیم که این حقمونه
الان با وجود آقای احمدی نژاد میدونیم که با آقای خاتمی باید چطور رفتار کنیم و چطور بیشتر قدرشو بدونیم
--- (85919)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.