نظر منتشر شده
۲۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 33121
انتخابات 88 اوبامایی می‏شود؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۰۳:۳۷
ارگان حزب اعتمادملی در شماره امروز، دوشنبه، با تیتر و تصویر بزرگ، شعار انتخاباتی این حزب و رییس آن را "تغییر" اعلام کرد.

به گزارش "الف"، درحالیکه رقبای کروبی در سایر روزنامه‏های اصلاح‏طلب با انتشار تیترهای طعنه‏آمیز همانند نامزدی کروبی به دعوت حزب فاطمه کروبی، از کاندیداتوری شیخ اصلاحات استقبال کردند، روزنامه  حزب اعتمادملی با نشاندن کروبی در مقابل کلمه "تغییر"، با عباراتی حماسی و احساسی نوشت "من آمده‌ام، جدي هم آمده‌ام. وقتي گفتم كه مي‌آيم با تصميم ماندن و فعاليت كردن آمدم. اين سخنان كانديداي رياست‌جمهوري دهم است. نفر سوم انتخابات رياست‌جمهوري نهم اينك مرد انتخابات رياست‌جمهوري دهم نيز هست".
   این روزنامه ادامه داد: "مهدي كروبي ديروز از پشت تريبون رسانه‌ها رسما اعلا‌م كرد كه قدم به عرصه رقابت انتخابات رياست‌جمهوري دهم مي‌گذارد. کروبی با اشاره به شرايط فعلي كشور و نارضايتي‌هاي عمومي از وضعيت موجود، سرلوحه شعارش را با كلمه "تغيير" عجين ساخت و گفت  اكنون شعارم تغيير وضع موجود با خردجمعي در قوه اجرايي است".
 اعتماد، دیگر روزنامه زیر نفوذ مسوولان اعتمادملی نیز تیتر تصویر صفحه اول خود را به شعار تغییر کروبی اختصاص داد.
 اعلام تغییر به عنوان شعار اصلی کروبی در حالی صورت می‏گیرد که تلاش برای تغییر و تغییر خواهی، شعار انتخاباتی سناتور باراک اوباما، نامزد دموکرات‏ها در انتخابات ایالات متحده است که از آن برای جلب آرا استفاده می‏کند.

اوباما اعلام کرده است که تلاش دارد چهره واشینگنتن را تغییر دهد و دولت را به سمت مردمی شدن و خارج کردن از دست لابی‏ها، شرکت‏ها و گروه‏های دارای منافع خاص تغییر دهد.  تغییر سیاست‏های اقتصادی نادرست تیم فعلی که موجب ایجاد نارضایتی‏های گسترده در افکار عمومی ایالات متحده شده است نیز از محورهای تغییرخواهی اوباما اعلام شده است.
   درمقابل اوباما، رقبای مقدماتی و نهایی او همانند هیلاری کلینتون و جان مک کین نیز با آگاهی از جذابیت شعار "ما می‏توانیم به تغییر باور داشته باشیم" وی، به ابداع عباراتی انتقادی یا مشابه، مانند "ما می‏توانیم به کپی کردن باور داشته باشیم" (کلینتون) و "تغییر واقعی" (مک کین)، پرداخته و ضمن شعاری دانستن تغییرات مورد نظر اوباما، خود را نماینده واقعی تغییرات نشان داده اند.

اما در این سو، مهدی کروبی در حالی تغییر را شعار اصلی خود برگزیده است که تصادفی یا تعمدی بودن انتخاب این شعار برای انتخابات آینده هنوز از سوی حزب اعتمادملی اعلام نشده است.  اینکه فضای فعلی در دو عرصه انتخاباتی تا چه میزان شبیه به هم باشد و مشاوران کروبی تا چه میزان از واقعیت دور بوده و یا درست اندیشیده باشند را انتخابات آینده مشخص خواهد کرد، اما آنچه واضح است، اینکه کروبی به وضوح تلاش دارد از آنچه نارضایتی بوجود آمده ناشی از سیاست‏های نادرست اقتصادی می‏پندارد، در مقابل رقیبی که طرحی مشابه طرح موسوم به پنجاه هزارتومانی وی در انتخابات گذشته را در دست اجرا دارد، برای انتخابات آتی بهره‏ ببرد.  درحالیکه مهدی کروبی استارت  اوبامایی شدن انتخابات 88 را زده است، هنوز مشخص نیست که نامزدهای احتمالی دیگر تاچه میزان شعارهای نزدیک به تغییرخواهی را انتخاب خواهند کرد و یا این شعارها را ظاهری، و سیاست‏های فعلی را مصداق تغییر واقعی خواهند دانست.   
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۴:۵۴:۳۶
فکر میکنم آقای کروبی به اندازه کافی بصیرت سیاسی دارد، و در صورت اجماع اصلاح طلبان بر روی آقای خاتمی، آقای کروبی کناره گیری خواهد کرد. بنظرم اعلام زود هنگام کاندیداتوری آقای کروبی، نوعی چانه زنی ایشان در اردوگاه اصلاح طلبان محسوب میشود وگرنه ایشان قصد تفرقه ندارند.
ضمنا با سخنان اخیر آقای خاتمی و اعلام دو پیش شرط ایشان، میتوان امیدوار بود که تغییر واقعی در وضع کنونی جامعه با آمدن آقای خاتمی محتمل تر است. (85477)
 
اصلاح طلب
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۸:۴۱:۴۶
با نگاهی اجمالی به نتایج انتخابات گذشته میتوان به راحتی متوجه نتایج انتخابات این دوره شد، جناب آقای کروبی باری دیگر طعم تلخ این انتخابات را در خاطرات خود ثبت میکند.
ای کاش آقای کروبی ابتدا منتظر اعلام رسمی کاندیدای اصلاح طلبان می ماند! (85506)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۹:۱۹:۱۵
شعارهای ارائه شده:
1-اعلام جنگ به جبهه ی اصول گرا(ازنوع احمدی نژاد) واصلاح طلب (از نوع خاتمی)است.پس مورد پشتیبانی گروه های سمپات آن گروه ها نخواهد بود.
2-شبیه شعارهای کاندیداهای درحال رقابت در آمریکاست وشائبه سازش با آمریکا را درمتن خود دارد وبتبع حمایت محافظه کاران رانیزازدست خواهد داد.
3-کارگزاران نیز چشم به دهان آقای هاشمی خواهند ماند واحتمال معرفی کاندید مستقل از جانب آنان بسیار زیاد است
4-احزاب باقیمانده نیزهر کدام به راهی خواهند رفت واحتمال فعالیت آنان زیر لوای آقای کروبی بسیار کم است.
5-ومیماند حزب خود آقای کروبی وخانم ایشان.
فکر نمیکنم این بار رای آقای کروبی بیشتر از دفعه ی پیش باشد.تازه این درصورتی است که ایشان درشب شمارش آرا نخوابدوخواب نماند! (85529)
 
این بنده ضعیف
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۰۹:۳۳:۵۴
اگر کروبی اوباماست من هم سیلوستر استالونه هستم. یعنی چه که سیاست ایران را با سیاست دیگر کشورها مقایسه می کنید. کجای ما به جاهای دیگر رفته که سیاستش برود. عزیزان دقت! (85535)
 
بنده خدا
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۰:۰۵:۰۵
انتساب انتخابات ما به ینگه دنیا کار اشتباهی است بخصوص تیتر خبر زشت و شرم آور است. شما یک همکیش هموطن خودتان را که ملبس به لباس روحانیت است با یک بیگانه که مثل بقیه کاندیداهای این کشور از ابتدا با ابراز دشمنی با کشور ما شروع به فعالیت کرده مقایسه میکنید؟ متآسفم. ضمنا من موافق اعلام نامزدی ایشان نیستم. (85547)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۰:۳۶:۲۹
همانطور که خود آقای کروبی گفت مهمترین رقیب همه کاندیداها رئیس جمهور فعلی است که تبلیغات خود را از قبل و با قدرت شروع کرده است
او برگ برنده پول سوبسید را مثل وام ازدواج دوره شهردار بودن در اختیار دارد
مگر اینکه دو اتفاق همزمان بیافتد اول اینکه آقای خاتمی با . کاندیدا شود و دوم اینکه اکثریت مردم پای صندوقها بیایند
فکر نمیکنم گرفتن یک اقتصاد مریض () برای رئیس جمهور آینده غیر از رئیس جمهور فعلی فایده داشته باشد (85559)
 
احسان
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۱:۴۹:۳۹
اگر كروبي موفق شود رئيس جمهور شود همان انتقاداتي كه الان اصلاح طلبان به وضع موجود و دولت نهم دارند اينبار از جانب اصولگرايان تكرار ميشود چون كروبي و احمدي نژاد دو روي يك سكه پوپوليسم هستند.
كروبي و احمدي نژاد خيلي به هم شبيه هستند... كروبي از تغيير چه چيزي سخن ميگويد؟ (85588)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۲:۰۹:۲۳
نظرم نسبت به آقای کروبی عوض شد!
بابا دمش گرم.دم تیم همراهش گرم که بدون اینکه چیزی را بهم بریزنند , نارضایتی را به نقطه اوج برسانند تا ببینند چیکار باید کرد به حرم آقای کروبی رسیدنند.
احسنت. (85596)
 
مممم...!
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۲:۲۴:۳۵
برای متن و تیتر مقاله صفتی بهتر از «کودکانه» نمی یابم.
مقایسه ی انجام شده بسیار کودکانه است: لفظ «تغییر» را وجه مشترک دو نفر بگیریم و درباره آنها قضاوت کنیم.
از طرف دیگر نویسنده دچار این استدلال نیز شده اند که هر چه در آمریکا می گذرد «بد» است و هر شعاری آنها می دهند «ناپسند». یعنی شما شعارهای آزادی خواهی و عدالت خواهی را در آمریکا نشنیده اید؟ در نهایت این شعار نیست که بر اساس آن بین انسانها قضاوت می شود، بلکه عمل و اعتقاد قلبی (نه شعاری) است.
اگر بنا را بر اینگونه استدلالاتی بگذاریم، «بهبود وضع اقتصادی»، «مردمی بودن» و «حفظ حقوق انسانها» همگی شعارهایی بوده اند که امام خمینی و امام علی و اوباما و هیتلر و بدتر از آن همگی با آنها موافقند و سر داده اند. آیا سطح نگاه شما در همین حد است؟!

پی نوشت: من آقای کروبی را انتخاب مناسبی نمی یابم. (85600)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۲:۳۵:۳۴
انشااللخ شیخ قدرتمند اعتماد ملی برگ برنده انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. (85606)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۳:۱۳:۳۱
آقای کروبی برای شکست اصلاحات می آید نه برای تغییر پوپولیسم ریشه ای قوی پیدا کرده است بدا به حال ما (85619)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۳:۳۵:۳۳
فقط شیخ مهدی کروبی- (85627)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۴:۴۲:۴۸
adam momafezekare mesle karoobe ghader be ejade tagheer nakhahad bod. ma montazeer khatame azez hastem (85643)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۷-۲۲ ۱۵:۵۲:۴۵
آمدن کروبی بهترین خبربرای احمدی نژاد ودوستانش است چرا که کروبی با آمدنش دو نشان زده است:1-خاتمی را برای آمدن مردد تر کرده است 2-اصولگرایان را در حمایت از رییس جمهور ضعیف فعلی مصمم تر کرده. (85659)
 
علي
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۰۲:۱۶:۳۸
انتخبات اوبامايي نمي شود شما نگران نباشيد! در اين كشور براي برداشتن يك جاعل از مسند قدرت هم نميشود كاري كرد، يعني اصولا راه هر گونه تغييري بسته شده
اول از همه روشن كنم كه اصولا بنده راي نخواهم داد، پس نگران تبليغ يا حمايت از شخصيت خاص نباشيد
اما اين تيترتان نشان دهنده هوش شماست كه فهميديد كلمه \"تغيير\" آنقدر خاص است كه وقتي يك كانديداي آمريكايي از آن استفاده كرد اصولا بايد از شعارهاي انتخاباتي كنار برود تا خداي نكرده انگ وابستگي و حتي گرايش به استعمار متوجه كسي نشود
يعني ملت ايران بايد به خاطر اينكه يك آمريكايي ميخواهد در كشورش تغييرات ايجاد كند بايد آرزوي هرگونه تغيير و خداي نكرده اصلاح و آبادي را بگور ببرند! حالا اينكه اين كانديدا در آمريكا راي بياورد يا خير كدام حزب و گروه را در داخل خوشحال ميكند بماند! (85738)
 
حجت
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۰۹:۰۷:۵۰
ظاهرا آقا احسان سخنان آقای تاجیک مشاور آقای خاتمی مبنی بر رای پو=ولیستی آقای خاتمی فراموش کرده اند . بدون شک آقای خاتمی از هر دوی این آقایان پوپولیست تر می باشند. (85763)
 
علي
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۰۹:۴۸:۱۷
فكر مي كنم لازم بود شخصي كانديد شود كه وامدار گروه خاصي نباشد.عملكرد كروبي نشان داده كه مصلحت انقلاب را بر مناسبات و مطالبات سياسي گرو هها ترجيح داده است.بدون شك مخالفين كروبي تندروهاي هر دو جناح چپ و راست (مجاهدين و مشاركت و اصولگرا) هستند.ايران نياز به ارامش دارد.نياز به ثبات دارد.مردم مي خواهند زندگي كنند نه جنگ.نه بحران.نه شوك.نه گراني.نه.... (85773)
 
آرمین
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۱۰:۵۴:۳۰
من نمی دونم اوون کسایی که الان سنگ آقای خاتمی رو به سینه می زنن سال 76 اصلا می تونستن رای بدن یا نه؟
کسایی که الان یه خاتمی می گن 100 تا خاتمی از دهنشون می ریزه اصلا می دونن خاتمی چیکار کرده یا نکرده؟یا فقط پیرو جمع هستند؟ آقا من قبول دارم وقتی آقای خاتمی اومد روابط بین المللی ما به حد اعلا رسید! ولی به چه قیمتی؟
ایشون 8 سال بودن از طرف اصلاحات، حالا یه نفر دیگه هم می خواد بیاد باز هم از طرف اصلاحات برای تغییر، چه مشکلی هست که هر چی دلتون می خواد می گید؟
اگه واقعا خواستار اصلاحات هستیم باید با هم متحد باشیم!
به نظر بنده آقای کروبی می تونه گزینه خوبی باشه برای تغییر!
چون آقای خاتمی یه بار امتحانشو پس داده. (85789)
 
یکی از اعضای کابینه هفتاد میلیونی
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۱۱:۳۲:۰۸
با درود
با اینکه از ادمهای رنگارنگ خوشم نمی اید....
باید بگویم:
خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است.
با حکم حکومتی تغییر دادن یعنی توهم اقای کروبی. (85803)
 
peyman
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۱۲:۵۹:۳۶
به نظر من و خیلی از دوستان من
خاتمی امتحانش رو بسیار عالی پس داد !

منظورم اینه که چیکار میتونست بکنه که نکرد الان آدم قدرش رو می دونه با این وضعیت فرهنگی !

فقط برای من قضیه ی کوی دانشگاه سواله که اونم معلوم نیست بنده خدارو تحت چه فشار هایی گذاشته بودن که سکوت کرد

من فکر می کردم فرقی نداره کی رئیس جمهور باشه تا الان
و شناسنامم تا حالا سفید بوده

اما بعد از این 3 سال تصمیم گرفتم اگه خاتمی اومد با تمام وجود بهش رای بدم و اطرافیانمم تشویق کنم به رای دادن بهش (85813)
 
حسن-م
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۱۷:۰۲:۳۹
(85857)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۳ ۲۲:۴۲:۵۱
احمدی نژاد هم با شعار تغییر آمده بود...! (85886)
 
عرفان
۱۳۸۷-۰۷-۲۵ ۱۰:۳۴:۰۸
من به عنوان کسی که سن زیادی ندارم اما طرفدار جریان اصلاحات هستم میخوام بگم که
مهم اینه که الان شخصی با پیشینه ذهنی اصلاحات و ایجاد تغییر بیاد
این نباید در حد شعار باشه
این که آقای کروبی از پس این کار بر میاد یا نه جای تردید داره اما من فکر میکنم اصلاح طلبان (منظورم مردمی که به اصلاحات اعتقاد دارند) باید به نماینده اصلاحات رای بدن چون پایه و مبنای کار همه اون ها شبیه به هم هستش و تنها این روشه که میتونه جلوی تندروی ها و بعضی کج سلیقگی های آقای احمدی نژاد رو بگیره (85916)
 
سهیل
۱۳۸۷-۰۷-۲۵ ۱۱:۳۰:۱۴
اصلاح طلبان تلاش بیهوده نکنند. رای نمی‌آورند. (85921)
 
علیرضا
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۲:۴۸:۵۶
آقای کروبی به چه امیدی به انتخابات وارد میشود؟
خودش هم میداند که مردم به او رای نمیدهند؟ او در مجلس ششم با رفقایش چه گلی بسر ملت زدن جز دعواهای سیاسی و حزبی ؟ فقط به فکر اصلاح قانون مطبوعات بودند و دیگر هیچ مردم از این طیف انسانهایی که دنبال قدرت هستند بیزار شده اند کاش نمی امد تا بیشتر از این خودش را خراب نمیکرد کاش (86134)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.