نظر منتشر شده
۲۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 33378
نفت زیر 70/ آغاز پایان روزهای خوش؟
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۲۳:۱۷
قیمت نفت به زیر هفتاد دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش "الف" از نیویورک‏تایمز و اسوشیتدپرس، بهاي نفت خام، برای اولین بار در 16 ماه گذشته به زیر هفتاد دلار رسید و نصف ارزش خود از تیرماه را از دست داد.

بنابراین گزارش، هر بشکه نفت خام سبک امريکا براي تحويل در ماه نوامبر در بازار نيويورک با 5 و چهار سنت کاهش، بشکه اي 69 دلار و 54 سنت معامله شد. هر بشکه نفت درياي شمال برنت با 4 دلار و بيست و شش سنت کاهش، 65 و يازده سنت خريد و فروش شد. بهاي هر بشکه نفت دوبي با سه دلار و هفت سنت کاهش به 60 و نود و هفت سنت رسيد و هر بشکه نفت عمان با چهار دلار و دوازده سنت کاهش 63 دلار و هفتاد سنت قیمت‏گذاری شد. هر بشکه نفت سنگين عربي با سه دلار و هفتاد و شش سنت کاهش، 59 دلار و بيست و نه سنت خرید و فروش شد. بهای هر بشكه نفت سبك عربی نیز 3 دلار و 76 سنت كاهش یافت و به 64 دلار و 39 سنت رسید.

به دنبال روند ادامه دار کاهش بهای نفت از روزهای گذشته، دبیرخانه اوپک اعلام کرد که برای بررسی این روند و اتخاذ تدابیر لازم جلسه اضطراری تشکیل می‏دهد. بهای سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه نیز با کاهش 4.91 دلاری نسبت به روز سه‏شنبه، از مرز 70 دلار برای هر بشکه عبور کرده و به 68.58 دلار برای هر بشکه رسیده بود.
 
کاهش اخیر بهای نفت خام در نتیجه انتشار اخباری مبنی بر افزايش ذخاير نفتي ایالات متحده، اتفاق افتاد و این در حالیست که رکود اقتصادی و کاهش مصرف در کشورهای توسعه یافته، در هفته های اخیر باعث شده است که تقاضا برای نفت کاهش پیدا کرده و بهای نفت خام روند نزولی به خود بگیرد.

 روند روزانه و هفتگی بهای نفت سبد اوپک  
کاهش بهای نفت خام به کمتر از نیمی از اوج قیمتی آن (145.29 دلار نفت سبک امریکا - 139.34 دلار سبد اوپک در تیرماه) ظرف چهارماه در حالی اتفاق افتاد می‏افتد که تحلیل‏های کمی نشان می‏دهد، در صورت ادامه این روند در ماه‏های آینده، کشورهای صادر کننده نفت به زودی با آغاز دوره‏ای ناخوشایند روبه رو خواهند بود.
 این درحالیست که رحیم مبینی، معاون بودجه، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، روز 23 مهر ماه اعلام کرده بود: لایحه بودجه سال 1388، براساس هر بشکه نفت 55 تا 60 دلار بسته می شود.   
 
Mehran
۱۳۸۷-۰۷-۲۶ ۱۰:۱۲:۳۴
khoda kone be zir 10 dollar berese , had aghal ma ke europe zendegi mikonim benzin ro arzoontar mikharim, akhe on moghe ke ghaimat naft boshke 140 dollar bood be koja residim??tawarom har rooz bishtar wa bishtar, (86019)
 
javad
۱۳۸۷-۰۷-۲۶ ۱۲:۰۲:۲۵
پیشنهاد میكنم مسئولین مهترم با نگاه كردن به و ضعیت اقتصادی نروژ كه جزو كشور های تولید كننده نفت به حساب میاید . ببینند انها چگونه تورم را مهار كرده اند . درامد نفت را كه معلوم نیست چند سال دیگر بتواند وجود داشته باشد و مزایای ان باید به نسل های بعدی نیز برسد چگونه تقسیم بندی و سرمایه گذاری كرده اند زخایر عرضی ان ها چه مقدار است ) محرمانه هم نیست( بازده این سرمایه گذاری ها
چقد راست چه مقدار از این بازده )توجه بازده نه اصل سرمایه( را خرج میكنند و خرج چه چیز هائی میكنند. ایا برای نسل اینده یك محیط زیست غیر قابل استفاده در اثر استفاده بی رویه از سوخت های فسیلی میگذارند ؟ البته لازمه همه اینها سیاستمداران سالم و دلسوز و كارامد است نه فقط شعار و فریب .
بگذارید نسل اینده كه فرزندان شما هم جزئی از انها هستند اسم شما را به نیكی یاد كنند . فراموش نكنیم فقط اسم است كه می ماند. (86030)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۶:۰۹:۳۵
در نروژ صندوق ذخیره ارزی دارند و الگوی صندوق در کشور ما نیز کپی برداری از ان کشور بود در ان جا به نظرم دولت حق دارد از 50 درصد سود صندوق ذخیره ارزی برای تولید و حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری برداشت کند. توجه داشته باشید فقط 50 درصد سود آن نه اصل و 100 درصد سود ان (86329)
 
۱۳۸۷-۰۸-۰۱ ۱۰:۱۹:۰۱
تازه آن 50 درصد از سود (و نه اصل آنرا) هم دولت حق ندارد. بلکه کمیته چندجانبه ای متشکل از نمایندگان کارفرمایان خدماتی، صاحبان صنایع، وکلای حقوقی مستمری بگیران، یک نفر از اتحادیه های سراسری کشاورزان و باغداران، یک نفر به نمایندگی از پژوهشگران صنعت نفت و تنها 3 نفر از دولت با اکثریت آرا حق تصویب برداشت را دارند.
تازه در صورتی که حجم این برداشت، بیش از 7/1 درصد از کل تولید ناخالص نروژ(منهای نفت) طی دوران مدت هزینه کرد این برداشت باشد، کمیته 5 نفره ای متشکل از نمایندگان جامعه دانشگاهی(دارندگان عناوین استادی اقتصاد و نه استادیاران و ...) و نیز یک نماینده از بانک مرکزی نروژ حق وتوی مصوبات آن کمیته را در صورت صلاحدید دارند.
اصلا اینا رو می گیم که چی بشه؟ اصلا شما چرا این کامنت رو گذاشتی که وقت منم بگیری که توضیحات تکمیلی بدم.
نکن آقا. نکن. زشته. وقت ما رو نگیر. منتظر یارانه نقدی هستم. شما هم برو آخر صف وایسا. بفرمایید آقا. بفرمایید ته صف. بفرمایید میگم. (86692)
 
مهیار
۱۳۸۷-۰۷-۲۶ ۱۳:۵۷:۱۷
فکر کنم قرار نیست خاتمی شانس داشته باشه حالا که قراره یه اصلاح طلب رییس جمهور بشه دوباره نفت ارزون شده (86034)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۶ ۲۰:۰۵:۱۹
با توجه به اینکه رییس جمهور غالبا افزایش بهای نفت را به ضرر اقتصاد می دانستند، ظاهرا باید از این کاهش بسیار خرسند باشیم. (86057)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۰۶:۱۱:۱۹
بهتر از افزایش قیمت چیزی جز گرانی و تورم نصیب اکثر مردم که نشد شاید با کاهش آن جلو ریخت و پاها گرفته شود (86088)
 
علي
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۰۸:۵۳:۳۶
به دليل افزايش قيمت نفت تا 140 دلار سياستهاي كشورهاي صنعتي در جهت استقلال از مصرف انرژي فسيلي سرعت فراواني گرفته و هم اكنون شاهد تغيير رفتار مصرف كنندگان هستيم. بخصوص كشورهاي اروپايي كه اخيرا با روسه هم روابط خوبي ندارند. بنابراين بايد به فكر استفاده از اين منابع در داخل كشور به صورت احداث نيروگاه و پالايشگاه باشيم تا صادرات نفت. (86099)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۰۹:۲۸:۰۸
این موضوع ترس از تورم ، کمبود بودجه ،رکود و سختی در ماههای آینده مخصوصا قبل از سال نو را ایجاد میکند.
باید ببینیم مدیران و نخبگان برای چنین روزی چه طرحی را آماده کرده اند چون امروز روز امتحان است. (86103)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۰۹:۵۶:۰۷
چقدر بد است که بدلیل نداشتن خرد و دیدگاه درست نسبت به امور و عدم درایت< کار بجایی برسد که < ادم فقر را به برخورداری< ثروت را به نداری و رفاه را به سختی زندگی ترجیح دهد.
این دوست ناشناس بجای ابراز خرسندی از کاهش بهای نفت بایداینگونه طرح موضوع می کرد که چرا افزایش به یکباره بهای نفت که اقتصاد ایران کاملا به آن وابسته است نه تنها نتوانست هیچ تغییری در زندگی مردم بدهد.بلکه ان چه نصیب آنان شد تورم و گرانی و گسترش فرهنگ مصرف و تجمل گرایی بود
این سووال نه فقط مردم بلکه همه دلسوزان این نظام باید بپرسند که چگونه این فرصت طلایی چند سال گذشته بدلیل افزایش سرسام آور نفت (86107)
 
محمود
۱۳۸۷-۰۷-۳۰ ۰۰:۱۰:۴۱
چون دولت مردان ما هنگام افزايش قيمت نفت مي گفتند اين افزايش به ضرر ماست ! حالا من هم از كاهش قيمت نفت خوشحالم چون وضع كشور و خود ما خوب مي شود و رفاه و آسايش به زندگي ما بر مي گردد. راستي دولت مردان ما اينگونه مي گويند و متخصصان امر چيز ديگري و افزايش را بسايار عالي مي دانند. كشورهاي صادر كننده نفت به غير از ايران بهترين استفاده ها را از اين فرست كردند! (86406)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۱:۴۸:۰۸
با سلام
با نفت 129 دلار این همه گرانی در مملکت غوفا کرد در وضعیت جدید معلوم است چه بر سر طبقه حقوق بگیر ومحروم جامعه می آید. یا حق (86126)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۲:۳۳:۳۰
بيا اينم قيمت نفت
باچيزي بوجه را مي بنديم که قيمتش را غربي ها کنترل ميکنند
حالا هي بگو مرگ بر آمريکا (86132)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۲:۵۸:۰۷
آقاي احمدي نژاد در تيرماه پيش بيني كرده بودند كه قيمت نفت امكان نداره به زير 100 دلار بيايد. خدا به داد ما برسد اگر دولت تمام برنامه هايش را (در صورت وجود) بر پايه همين پيش بيني تنظيم كرده باشد (86136)
 
سعید عطارزاده
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۴:۵۳:۳۹
است در صورتی که اگر واقع بنانه به کارهای ایشان توجه کنیم میبینیم هیچ دولتی این طور واضح و روراست با مردم روابط ایجاد نکرد و مشکلات هزار ساله را یکشبه یا چهار ساله نباید توقع داشت که برطرف کنند ایراد اصلی در نق زدن آنهائی است که هنری چون نق زدن ندارند وخودشان تا به امروز چه کرده اند که انگونه برخورد میکنند
همانهائی که مستقیما ایشان را مورد انتقاد قرار میدهند زمان خودشان را هم بیاد بیاورند
میگویند نفت پائین آمده بابا دنیا به هم ریخته قطعا در اینجا هم تاثیر گذار خواهد بود مگر زلزله را پیش بینی میتوان کرد حالا اگر آمد بگوئید تقصیر احمدی نژاد است
ولی یاد بگیریم کمک کنیم تا زیر پای دیگران را خالی کنیم (86155)
 
میلاد
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۵:۳۰:۲۵
اگر نیمه پر لیوان را نگاه کنیم برای کشور هم خوب می شود که نفت حتی به زیر ده دلار بیاید. اصلا باید وابستگی دولت به نفت قطع شود.
اما این وسط قشر ضعیف جامعه باید فکر زندگی کردن را فراموش کنند و به جای فکر کردن به دنیا باید به آخرت فکر کنند.
در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نهم احمدی نژاد می گفت برای پیشرفت کشور نباید طوری حرکت کنیم که اقشاری زیر پا له شوند و باید طوری حرکت کنیم که بتوان همه مردم را با خود آورد
پس مژده به همه مردم که سیاست پیش روی دولت همه را به فکر کردن به آخرت مجبور می کند (86161)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۷:۳۸:۲۳
ای داد بر ما و اقتصاد نفت زده ما که حتی دیگر نمی دانیم باید از ارزانی نفت خوشحال شویم یا گرانی! تمام بخششهای کیسه بیت المال که از چاههای نفت استخراج می شد و از طرفی تمام نقدینگی رو به انفجار، آینده سختی را رقم خواهد زد... (86192)
 
م _ بارون
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۰۵:۴۵:۲۲
خدا کنه قیمت نفت به همون بشکه ای هفت دلار برسه . چون ثابت شده نفت بشکه 7 دلاری و 150 دلاری هیچ تاثیر مثبتی بر درآمد و بهبود زندگی مردم نداره. اگه افزایش قیمت نفت باعث اشتغالزایی و یا افزایش قدرت خرید مردم شده لطفآ بگین ... (86235)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۰:۴۷:۳۲
ویلیام ناکس دارسی اگر در استخراج نفت ایران نام خود را ثبت کرد

آغاز مصیبت در ایران و اتکا به این متاع شوم باعث گردید که حکومت های قاجار پهلوی و تا حتی حکومت جمهوری اسلامی بوسیله همین دارائی بر مردم ایران حکم برانند .
یکی ملی کرد و یکی در قبال پول ورفاه ملیتاریسم در منطقه حاکم کرد و اخری قول داد سر سفره غذای مردم بیاورد.
بهر تقدیر اگر نفت نداشتیم خیلی بهتر بود (86259)
 
علي
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۲:۱۱:۰۲
از شنيدن اين خبر خوشحال شدم . چون اون موقع كه نفت گران بود براي ما هم گراني آورد شايد الان كه ارزان شود براي ما هم ارزاني بيارود انشا ا... (86279)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۴:۰۸:۳۳
8 ماه پيش در نفت نيوز مقاله اي منتشر شد و روند كاهش قيمت را هشدار داد
با توجه كه مسلما نويسنده از كارشناسان خود نفت بوده چرا دولت از تحليل ايشان استفاده نكرد؟

ميدانيد اگر من انموقع اين قضيه را جدي گرفته بودم الان ميلياردر شده بودم ؟

حال اگر بانك مركزي و دولت با آن اختيارات اين كار را كرده بودند چند صد ميليارد دلار به جيب ميزدند


http://naftnews.net/More_News.asp?id=1709 (86308)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۵:۴۵:۲۸
فقط حرفهایی که دوست دارید چاپ می کنید.همه اتان سروته یک --- (86232)
 
صادق
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۶:۳۱:۲۹
با سلام
انها غرب و اروپا سالها خوردند وبردند و پایکوبی کردند حال که
در مخمصه افتاده اند سقف تولید نفت حتما باید پایین بیاید
تا هم ضرر کمتری کنیم و هم دو دستی ثروتمان را (هدیه)
به انها تقدیم نکنیم.
خوب برای این مسئله باید چاره ای اندیشید
1-باید در اوپک جلسهای اضطراری بر قرار کرد که فردا دیر است
2- در صورتیکه بعضی از عضوهای اوپک سقف تولید خود را کاهش ندهند باید نیز چاره ای اندیشید
3-امردم ان کشور ها را باید با تبلیغات بیدار کرد
2-در مجامع بین المللی بر انها بعلت ناسازگاری با کاهش
سقف تولید تاخت.بهر حال به گوش ادمهای متعهد ان دیار
میرسد . همچون جوانان و علماو دانشجویان ووووو
ما مسئله را نباید دست کم بگیریم وضع بدتر از انست
که فکرش کرد.
شاید این چند کشور اروپایی با هم در خیلی وموارد همچون
گذشته در موارد دیگر .کنار ایند تا اقتصاد کشور هایی
چون ایران.روسیه.چین.سوریه.کره شمالی.وووووو
را از بین برده و. این یک جنگ بزرگ اقتصادی و یا جنگ اتمی
اقتصادی می باشد.فقط خدا کند در این جنگ نا برابر عربها
حمال اینان نباشند . البته تاریخ ثابت کرده است که همیشه
خفت هایی در زیر دست قدرتمند ان بوده اند.به امید ظهور مولا
الحجت ابن الحسن عسکری ع (86334)
 
موسوي
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۶:۵۱:۳۷
قيمت نفت به واسطه ركود اقتصادي در كشورهاي صنعتي سقوط كرد. ما فرصت كوتاهي داشتيم تا در بازه زماني گراني نفت درآمد و سود سرشاري كسب كنيم و بر ثروت بيفزائيم.
اين فرصت به چشم بر هم زدني از دست رفت و دولت مردان ما هم در اين وانفسا جز اقدامات اشتباه و افزايش نرخ تورم و .... چيزي را باعث نشدند. اين امر ناشي از نداشتن برنامه و به جرات مي توان گفت سواد برنامه ريزي نزد زمامداران امور مي باشد و ما بسان قرون گذشته از روش سعي و خطا براي مواجهه با هر پديده اي چه اقتصادي و چه سياسي و.. برخورد مي كنيم.
احتمالا الان اگر از دولت مردانمان بپرسيد مي دانند دفعه ديگر با پول نفت چكار كنند كه شايد و تنها شايد اگر دردي را دوا نمي كند باعث افزايش تورم و مشكلات عديده ديگر نشويم.
اما اكنون شاهد شرايط ديگري هستيم. كاهش قيمت نفت و تبعات آن........
خدا آخر و عاقبت همه ما را ختم به خير فرمايد..... (86278)
 
sara
۱۳۸۷-۰۷-۲۹ ۱۰:۱۲:۵۶
قیمت بالا یا پایین سهم ملت از آن بدبختی وتورم بالاست بنابراین برای ملت فرقی نمی کند (86394)
 
hossein
۱۳۸۷-۰۷-۳۰ ۰۸:۳۸:۲۳
we have same problems in Canada, expensive cost of the living, and are government worst as was, day by day life became more hard and hard I mi Iran I had chance in Iran to buy home or married in canada oh my God I am a loser as cartoonist ghol agha (86532)
 
javad
۱۳۸۷-۰۷-۳۰ ۲۱:۲۶:۴۵
این جناب حسین از کانادا هراز گاهی با این انگلیسی دستو پاشکستشون اوضاع کانادا را بد تر از ایران میدانند. چندین بار هم بنده و کاربران دیگربه ایشان پیشنهاد کرده ایم که حاجی جون اگر وضع شما در کانادا اینقدر بد است چرا دو دستی اونجارو چسبیدی ونمیائی مملکت گل و بلبل ولی تا بحال جوابی دریافت نکرده ایم. ازایشان انتظار داریم ما را از نظرات عالمانه خود اگاه کنند ولی خدا وکیلی به فارسی...! متشکر میشویم. (86652)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.