نظر منتشر شده
۳۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 33453
فائزه هاشمي: کروبي مي‏ماند، خاتمي نمي‏آيد
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۵۱

«من فکر نمی کنم که خاتمی کاندیدا شود. احتمالش بسیار کم است». این جمله فائزه هاشمی است. دختر هاشمی رفسنجانی 10 سال است که سکوت کرده بود و در خصوص مسایل سیاسی ایران اظهار نظر نمی کرد. در زمستان سال 78، برخی از اصلاح طلبان ـ طیف مشارکت و مجاهدین انقلاب ـ نسبت به سیاست های هاشمی رفسنجانی خرده گرفتند و انتقادات بسیاری از او در رسانه های خود رواج دادند. در آن ایام هاشمی رفسنجانی و فائزه هر دو کاندیدای انتخابات مجلس ششم بودند. اما افزایش انتقادات یاران خاتمی از خانواده هاشمی و انتشار برخی اخبار جلسات درونی حزب کارگزاران باعث شد که فائزه هاشمی نتواند در انتخابات مجلس پیروز شود. از آن زمان او سکوت خود را آغاز و ارتباط خود را با اصلاح طلبان قطع کرد.

پس از این اتفاق چندین بار سیدمحمد خاتمی به قصد دلجویی، فائزه هاشمی را به دفتر خود دعوت کرد اما خواسته های خاتمی بی جواب ماند و فائزه حاضر به دیدار با خاتمی نشد. در کنار فاصله گرفتن از اصلاح طلبان، او انزوای سیاسی خود را نیز آغاز کرد و در امور ورزش بانوان نقش آفرین شد. از آن تاریخ نه حاضر شد با کسی گفتگو کند و نه خود به سیاست ورزی غلطید. ترجیح داد تحصیلات خود را تکمیل و راه دیگری را برای خود برگزیند. اکنون ده سال از آن تاریخ می گذرد. او که به کنفرانس دانشگاه لویس ایتالیا رفته بود، با یک نشریه ایتالیایی زبان به گفتگو نشست.

«ایل مانیفستو» به نقل از فائزه هاشمی آورده است که «به نظر نمی رسد مهدی کروبی رییس سابق مجلس و دبیر کل سابق مجمع روحانیون مبارز کنار بکشد». اشاره فائزه هاشمی به فشارهایی است که برخی از اصلاح طلبان به کروبی وارد می‏کنند تا کروبی به نفع سیدمحمد خاتمی کناره گیری کند تا به زعم آنها خاتمی با فراغ بال بیشتری در انتخابات حاضر شود.  این وضعیت البته در چهار سال پیش رخ داد. مهدی کروبی هنگامی که اعلام کاندیداتوری کرد، برخی از اعضای حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب به او فشار آوردند تا کروبی در مقابل مصطفی معین، نامزد آن دو حزب، صحنه را خالی کند. اما کروبی در صحنه ماند. نتیجه انتخابات شگفت آور بود. معین نفر پنجم انتخابات شد و نتوانست به دور دوم راه پیدا کند اما کروبی از شانس بالایی برخوردار شد و خبرهای اولیه حاکی از آن بود که در کنار هاشمی رفسنجانی به دور دوم انتخابات راه پیدا می کند. این همه چیز یکی دو ساعت مانده به صبح تغییر کرد. از سوی نهادهای مسوول ساعت هشت روز بیست و هشت خرداد 1384 اعلام شد که اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد به دور دوم رفتند.

اکنون فائزه هاشمی می گوید: بسیاری معتقدند که اشتباه بزرگ اصلاح طلبان در انتخابات بزرگ سال 2005 این بود که چهار کاندیدا معرفی کردند اما اینطور هم نیست که با معرفی یک کاندیدا به پیروزی می رسیدند.  او در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان برای برای به دست آوردن رای مردم، چه تمهیداتی را در نظر دارند؟ می‏گوید: مسلما بحثهای ده سال پیش را از سرنخواهیم گرفت.  گمان می کنم که اولویت امروز با مسایل اقتصادی، گرانی موجود در زندگی مردم است. تورم غیرقابل تحمل است. بیکاری افزایش پیدا کرده و بحث فقط باید در محور ایجاد تغییرات و برخورد با این مشکلات باشد. هنر سیاست این است که وعده های صحیح و قانع کننده بدهیم که بتوانیم به آن عمل کنیم نه اینکه در قبال امتیازهای مادی رای جمع کنیم.
  
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۳:۵۰:۵۴
دیروز در ستون آخرین اخبار سایت الف به نقل از روزنامه کارگزاران نوشته بودید که آقای خاتمی گفته است \"اگر مردم بخواهند در انتخابات كاندیدا می‌‏شوم\".
چطور خبر به آن مهمی را در ستون اول نیاوردید ولی مصاجبه خانم فائزه هاشمی با یک نشریه ایتالیایی آنقدر برای سایت الف مهم شده که در صفحه اصلی قرار میگیرد؟
واضح است که علت آن ترس اصولگرایان از کاندیداتوری آقای خاتمی است. زیرا میدانند آقای خاتمی شانس بسیار بالایی برای پیروزی دارد و قصد دارند به هر طریق ممکن برای عدم حضور ایشان تبلیغات کرده و در عوض آقای کروبی را بعنوان کاندیدای اصلاح طلبان مطرح کنند. امیدوارم اصلاح طلبان بهترین تصمیم را که بنفع جریان اصلاحات در کشور باشد در این مورد بگیرند. (86141)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۲۳:۲۹:۵۲
من نمیدانم چرا این اصولگرایان می خواهند به هر طریقی بگویند که خاتمی نمی آید در حالی که می دانند با موجی که در حال بوجود آمدن است خاتمی اگر خودش هم بخواهد دیگر نمی تواند بگوید نمی آیم (86217)
 
احمدی
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۳:۵۲:۱۶
اصلاح طلبان اگر با خاتمی به انتخابات وارد نشوند قطعا\" صرفا\" به کروبی هم اتکا نخواهند کرد زیرا شانس او چندان زیاد نیست و اشخاص دیگری را به میدان خواهند آورد.گذاشتن کروبی در مقابل احمدی نژاد که هنوز کارتهای برنده خود را رو نکرده کار درستی نیست. (86142)
 
م ج
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۳:۵۴:۳۹
خواهشمندیم دو باره این خانم را در رسانه ها مطرح نفرمائید برای رضای خدا و --- (86143)
 
جاوید
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۴:۱۶:۲۰
ازموده را ازمودن خطاست! (86145)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۵:۱۳:۴۷
سلام
البته ایشان خانم مدیر هستن و در اموری که فعالیت مینمودن موفق بودن البته عدهای هستن که با خانواده اقای هاشمی مشکل دارن البته اینهم بخاطر اینه که اقای هاشمی همیشه حرف حساب میزن امیدوارم که موفق باشن .
ولی آقای خاتمی نمی اید چون قراره آقای احمدی نژاد در دوره دو ریاست جمهوری رو هم به پایان برسونن
چه عیبی داره خوب تجربه کسب میکنیم (86159)
 
حسین
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۶:۲۵:۵۰
ایشان ازنظرسیاسی یک مهره سوخته تلقی میشوند لذا استناد به مذاکره ایشان برای حضوریاعدم حضورآقای خاتمی درانتخابات معقول نیست. (86176)
 
مهدي
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۶:۲۶:۴۷
به شخصه اعتقاد دارم در مقطع كنوني جناب آقي خاتمي يا جناب آقاي موسوي كه مطمئنا در صورت كانديدا شدن مورد تاييد رييس جمهور سابق است و در كل اصلاح طلبان نسبت به دو دوره گذشته رياست جمهوريشان فضاي بهتري را براي جامه عمل پوشاندن به اهداف سياسي و اجتماعي خود پيش رو خواهند داشت و حتي در زمينه اقتصادي نيز نفت سقوط كرده 70 دلار امروز با نفت 8 دلاري زمان آقاي خاتمي قابل مقايسه نيست. اميدوارم همه مردم ما درك كرده باشند كه با شركت نكردن در انتخابات سال 84 چه زيان هاي جبران ناپذيري به پيكره مملكت وارد شد و اين بار با حضور در اين عرصه مهم اجازه ندهيم مهمترين پست اجرايي كشور با شركت اقليت سياسي و با 16 ، 17 ميليون راي انتخاب شود. (86177)
 
باقرزاده
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۷:۳۲:۴۲
با سلام؛
از بازگشت دوباره سرکارخانم هاشمی به عرصه ی سیاست به نوبه ی خودم خوشحالم ومعتقدم که ایشان در مصاحبه خود بسیار ظریف و کارشناسی اظهار نظر کرده است و آقای کروبی دوست دارد که در صحنه بماند و تا آخر در این انتخابات حضور داشته باشد وخاتمی را به حمایت از خود وا دارد.
واقعیت این است که طرفداران خاتمی با دسترسی به مطبوعات داخلی و خارجی به دنبال خلق موج هستند و درست راهی را تجربه می کنند که آقای هاشمی در سال 83 طی کرد با این تفاوت که نگاه هاشمی به صندلی ریاست جمهوری با نگاه خاتمی تفاوت می کند،هاشمی به اتکا توان فردی و سابقه انقلابی و تجربه کاری وحمایت بزرگان دین واندیشه وبا اتکا به مشی روشن ضمیری خود به جایگاه اعتبار می بخشد ولی آقای خاتمی را به طرف صندلی ریاست جمهوری هول می دهند تا در سایه ایشان خیلی ها دوباره به قدرت برسند ودر این میان از ایشان حرف شنوی ندارند وقابلیت های فردی وشخصیتی بسیار مطلوب خاتمی توسط دوستان افراطی تحت الشعاع قرار می گیرد و روحیه محجوب خاتمی مجبور به تحمل میشود ولی کروبی نسبت به خاتمی صریح اللهجه است و حفظ نظام را بر هر چیزی ترجیح می دهد و شجاعت بیان و مخالفت با فشار های خودی و همفکران خود را دارد.
با این حال کروبی واقع بینانه تصمیم خواهد گرفت واگر مطمئن شود که خاتمی از ایشان بیشتر رای دارد و حتما\" پیروز میدان است جای خود را به خاتمی میسپارد کما اینکه شخص خود خاتمی هم اینچنین است و خوشبختانه رفتار احمدی نژاد را هیچکدام ندارند. (86150)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۵:۵۴:۵۶
مدتی است این جمله را زیاد میشنوم:
کروبی صریح اللهجه است . شجاعت بیان دارد .حرفش را میزند
و...... جملاتی از این قبیل .
من نمیگویم کاملا این طور نیست بالاخره ایشان در بعضی جریانات -مانند قضیه لقمانیان نماینده همدان - یک سری مو ضع گیریهایی داشته اند
اما اجازه دهید منظورم را با طرح چندسوال پیگیری کنم:
به نظر شما دوست عزیز ایشان به چه میزان وتا کجا به این مشی خود پایبند است؟ اشتباه نکنید منظورم رد کردن خطوط قرمز نیست در همان چارچوب-
راستی چرا ایشان به یک باره همه ی ادعا های خود در انتخابات ریاست جمهوری 84 رو بیخیال شدند
.... (86247)
 
Mahram
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۷:۴۰:۲۸
salam be ostade gerami aghaye dr. tavakoli

man az asatide daneshgah hastam va reshteye man niz dar in chand sal chandin daneshmand be ghole maroof ISI dadeh. ama vagheiate amr chize digari ast. Dar aksare reshteha va besiari az afrad roye be samte taghaloob dar karhaye Tahghighati nahadehand. Va agar zoodtar jolooye in Masale Gerefteh nashavd zarabate jobran napaziri be mardoom va keshvar khahad avard. man be onvane Motekhases dar Reshtey khodam ke Chemistry hast hazeram dar Komiitaey ke Hazrat Aali taaeein mikonid mashghoole be khedmat shavam va ta anja ke momken hast raveshi ra peyda konim ke zarare kamtari baraye kole Keshvar dashteh bashd. faghat betore khaili kotah arz konam ke system JAYEZEH baraye Publish maghale dar majalatte ISI dar in masaale bi tasir nist albateh avamele digari niz dakhil hastand. Digar anke Choon Manafe bazi az afrade Kale Gondeh dar in rasta be khatar mioftad bandeye Haghir tarse in daram ke baraye man zahmate faravan doroost konand ke albateh mitavanand ijad konannd. agar khastid be man e-mail bezanid.

jahan@multid.se (86178)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۲۰:۲۷:۲۷
بسیار عالی است . ...، بعد زمان انتخابات و ورزش زنان و غیره خودت را مطرح می کنی . تو را به خدا بس کن . همین شما به شخصه پدر بزرگوارت را کوچک کردی در ایران ! (86166)
 
آرش
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۱۹:۰۶:۲۹
خانم هاشمي نماينده واقعي طبقه متوسط و تحصيل كرده ايران است.
ميزان محبوبيت و راي بالاي ايشان در زمان نمايندگي حتي شايستگي رياست مجلس را نيز از آن ايشان كرد ولي عده اي دوست دارند قواعد بازي را برهم بزنند و به هر قيمتي در قدرت بمانند.
با توجه به اينكه هنوز 30 سال از انقلاب نگذشته آزمودن روشهاي پهلوي و بي اعتنائي به خواست اكثريت مردم عواقب خطرناكي در بر دارد. (86199)
 
سسس
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۰۷:۵۲:۴۷
در انتخابات با تمام توان شرکت کنید فقط همین (86239)
 
سكوت
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۰:۲۰:۱۷
زحمات آقاي هاشمي و دلسوزي واقعي ايشان براي نظام و مردم رفته رفته و با ظهور افراد و افكار جديد روز به روز نمايانتر ميشود ايشان فردي واقع بين و كاردان و شايسته سالار ميباشند اما افسوس كه برخي حضور او را براي منافع خود خطرناك ديدند و ناجوانمردانه مورد هجمه قراردادند . (86251)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۱:۱۱:۲۷
1 (86265)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۲:۲۴:۰۸
سلام
امروز آمدن يا نيامدن افراد ديگر نخ نما شده است . چرا به برنامه ها و راهكارهاي نجات كشور و هدايت در مسير توسعه و پيشرفت نمي پردازيد تا توانمندي ايشان براي مردم مشخص گردد . فائزه نيز خواهد آمد و موج گستر خواهد شد . چرا از آمدن افراد مي هراسيد . (86280)
 
Anisa
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۳:۴۵:۲۵
تصور نميکنم در حال حاضر نظر اين خانم براي شنيدن ارزش داشته باشد. بنابراين تحليل هاي ايشان نيز به کار نمي آيد. (86300)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۴:۲۴:۰۴
خاتمي اگه بياد خيلي ساده است و ساده تر از او كسيست كه به او راي دهد (86311)
 
مش نعمت
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۴:۲۵:۳۷
امروز دو خبر مهم سايت در مورد عدم شركت آقاي خاتمي بود البته اين راهم مي دانيم كه مسؤلان سايت الف دل خوشي از احمدي نژاد ندارند اما بهر حال دوست دارند يك نفر از خوديها رييس جمهور شود . باور كنيد اگر اصلاح طلبان بتوانند فقط يك سوم از آراي خاموش را با خود همراه كنند نامزدشان كه قطعاً كروبي نخواهد بود در همان مرحله اول راهي كاخ خيابان پاستور خواهدشد! و البته از مردم ايران هيچ چيز بعيد نيست شايد به اين نتيجه رسيدند كه نيامدنشان نه تنها كمكي به برآورده كردن آرزويشان نمي كند بلكه باعث مي شود 4 سال ديگر در محنت كامل زندگي كنند! لذا تا تاريخ 22 خرداد88 بايد صبر كرد! (86312)
 
هدایت اشتری
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۵:۳۸:۴۷
خاتمی نیاز به سکرتر ندارد که از طرف او با فرنگی ها مصاحبه کند. من این انتقاد را به سایت الف وارد میدانم که چرا مهره های سوخته شطرنجی را دوباره روی صحنه میاورد. --- (86226)
 
شاملو
۱۳۸۷-۰۷-۲۹ ۲۳:۳۵:۰۳
افرادیکه واقعا میتونن روشنگری کنن نباید دست رو دست بزارن تا افرادی که فقط با شعارهای پوچ و بی عمل پا به عرصه قدرت میزارند روی کار بیان من فکر میکنم روشنگری اونم فقط برای خدا و این ملت مظلوم بالا ترین تکلیف و منوط به شخصیت و تحصیلات و القابهای دهن پر کن نیست امیدوارم ایندوره کسی بیاد که بجای شعار عمل کنه ب--- افکار وهعتقادات واقعی ائمه را در جامعه عاشقان اهل بیت پیاده کنه
(86463)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۷-۳۰ ۰۵:۵۸:۵۷
من یک اصولگرا هستم و به این نتیجه رسیدم که اقای احمدی نژاد برای ریاست جمهوری مناسب نیست

چون نا رضایتی مردم به ارمان شهدا لطمه میزند (86517)
 
رهگذر
۱۳۸۷-۰۷-۳۰ ۲۰:۵۰:۱۱
دوباره سرو كله اين طرف كه خود، خانواده و پدرش بيشترين حق را به گردن مردم و ايران دارند و بيش از همه درد انقلاب را كشيده اند، پيدا شد تا از حقوق خود و باقي مانده سرمايه ايران(=خانواده خود) دفاع كنند. (86645)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۸-۰۱ ۱۰:۲۳:۱۲
آسد ممد میاد.
عین موج میریم و بلندش میکنیم دم در وزارت کشور میزاریمش زمین که بره ثبت نام کنه.
آره دداش
حالا هی بگین نمیاد نمیاد
بعد که اومد ضایع شدین چی میگین؟ (86693)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۸-۰۱ ۱۳:۴۸:۱۷
آقاي خاتمي با قدرت ميايند و همه اقشار كه از وضعيت كنوني
ناراضي هستند از او حمايت مي كنند. (86713)
 
saeed
۱۳۸۷-۰۸-۰۲ ۱۱:۱۴:۳۲
منم با نظر ایشون موافقم.از جمله اینکه اقای ابطحی هم تو وب نوشتش داره از کروبی حمایت میکنه. (86769)
 
۱۳۸۷-۰۸-۰۳ ۱۰:۴۰:۰۶
شنيده شده آقاي خاتمي گفته اگرفلان شرط وفلان شرط مرا قبول كنند مي آيم .لطفا به آقاي خاتمي بگوئيد اگرايشان هم مثل آقاي احمدي نژاد دراجراي تصميمات خود (غلط يا درست ) قاطع و يك دنده بود ميشد گفت واقعا رئيس دستگاه مجريه بوده اقاي خاتمي امتحانش را پس داد نميدانم كي نگذاشت ايشان كاري انجام دهد(به گفته خودش)!درحالي كه 21 ميليون نفربا اوبودند .همش كه حرف نميشود آقاي احمدي نژاد حرف نميزند وفقط تصميماتي را كه ميگيرد بدون توجه به نظرات مخالف عمل ميكند ودرست اين است. (86841)
 
معلم
۱۳۸۷-۰۸-۲۰ ۲۲:۵۶:۴۸
من نمیدانم چرا این اصلاطلبان می خواهند به هر طریقی بگویند که خاتمی می آید در حالی که می دانند با موجی که در حال بوجود آمدن است خاتمی اگر خودش هم بخواهد دیگر نمی تواند بگوید می آیم (91453)
 
هموطن
۱۳۸۷-۰۹-۱۰ ۲۱:۱۴:۱۹
اولا به خانم هاشمی تبریک میگویم به خاطر دید باز.به نظر من اقای خاتمی بهترین گزینه هستند نه در اصلاح طلبان بلکه در میان تمام کاندید ها.اگر اقای خاتمی نیایند فقط به خود فکر کردند ایشان باید به فکر طرفدارانشان باشن چون من به شخصه دیگر تحمل دولتی اینچنینی را ندارم!.و از همین جا از اقای خاتمی میخواهم که مسوولیت ب÷ذیزند.ممنون (94363)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.