نظر منتشر شده
۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 33496
ادامه سقوط نرخ سرمايه‌گذاري صنعتي در ايران
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۱۰
جديدترين گزارش رسمي بانك مركزي درباره اقتصاد ايران نشان مي‌دهد «نرخ رشد سرمايه‌گذاري» در سال 86 نيز مانند سالهاي قبل سير نزولي داشته است.

به گزارش "الف"، شماره 51 «نماگرهاي اقتصادي» كه توسط اداره بررسي‌ها و سياستهاي اقتصادي بانك مركزي چاپ مي‌شود در شماره جديد خود مربوط به سه ماهه چهارم سال 86 ، تشكيل سرمايه ثابت ناخالص (بدون كسر استهلاك) در ماشين آلات را 101 هزار ميليارد ريال اعلام كرده است. رقم تشكيل سرمايه ثابت ناخالص در سال گذشته  2.1 درصد نسبت به سال 85 رشد نشان مي‌دهد كه كمترين ميزان رشد سرمايه‌گذاري صنعتي از سال 1378 به اين سو است.
 نمودار نرخ رشد سرمايه‌گذاري 79 تا86
  
بر خلاف نرخ رشد سرمايه‌گذاري در ماشين آلات كه در 8 سال گذشته بطور دايم رو به كاهش بوده است، نرخ رشد سرمايه‌گذاري در ساختمان در اين دوره با نوسان مواجه بوده است.
 كاهش نرخ رشد سرمايه‌گذاري در ماشين آلات در شرايطي ادامه دارد كه دولت محترم سياست اقتصادي اصلي دولت را «ايجاد اشتغال با سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي زودبازده» اعلام كرده است.(سخنان آقای دکتر داوودی در مراسم تودیع وزیر سابق اقتصاد، 3 ارديبهشت 87)

کارشناسان و منتقدان خیرخواه دولت قبلا بارها پيش بيني كرده و به دولت محترم هشدار داده بودند كه با وجود بی ثباتی و تورم های غیر قابل پیش بینی در اقتصاد و بدون اصلاح ساختارهای ناهنجار اقتصادی که از سالها پیش به ارث رسیده است (مانند انحصارات اقتصادی، مفاسد اداری و مالی، امنیت اقتصادی کم و ...)، اصرار دولت برای افزایش سرمایه گذاری در طرح های زودبازده، چندان کارآمد و موثر نخواهد بود.
منتقدان خیرخواه دولت معتقدند دولت بهتر است بجای اصرار در پرداخت تسهیلات براي طرح هاي زودبازده و نيز بجاي ايجاد نگراني در اقتصاد با اعلام طرح هايي كه هنوز نهايي و كارشناسي نشده، «قانون سیاستهای کلی اصل 44» را به طور كامل اجرا كند و موانع بی شمار مقابل تولید کنندگان و سرمایه گذاران را بردارد.
  *توجه: در مواردي كه اخبار هشدار دهنده و تلخ ممكن است مورد سوء استفاده سياسي بدخواهان داخلي و خارجي دولت محترم قرار بگيرد، مسوولان بازبینی و انعكاس نظرات بینندگان در تحریریه الف، قیود مربوط به تایید نظرات رسیده را با وسواس شدیدتری اعمال مي کنند. لذا خواهشمند است در صورت تمايل براي اظهار نظر ذيل اين خبر «هشدار دهنده و تلخ»؛  صرفا به پیشرفت و تعمیق بحث کمک كنيد. سردبيري الف
  
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۳:۲۷:۴۲
با اين وضعيت اگر بيكاري بعلت كاهش سرمايه گذاري بيشتر نشود بهر حال در كوتاه مدت امكان ايجاد اشتغال نخواهد بود . از نمايندگان مجلس مي خواهيم با تصويب قانوني امكان بازنشستگي زودتر از موعد را براي بيمه شدگان تامين اجتماعي با حداقل 20سال خدمت در ازاي دريافت 20روز حقوق بازنشستگي( بدون شر ط سني ) فراهم كنند تا بازاز كار براي 25ميليون جوان تحصيلكرده جوياي كار باز بشود . (86294)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۷-۲۹ ۰۸:۳۸:۵۸
اين بدترين پيشنهاد است كه براي ايجاد فرصت اشتغال داده ميشود ومتاسفانه در مورد دستگاههاي دولتي تصويب شد .
مسلم بدانيد كسي كه با اين سابقه بازنشسته ميشود ، با حقوق بازنشستگي نميتواند زندگي كند ، پس كار جديدي دست و پا ميكند وفرصت شغلي ديگري را اشغال ميكند و بدينصورت فرصت هاي شغلي جابجا ميشود ضمن اينكه محل قبلي از تجربه وتخصص نيروي خود محروم ميشود .
باي ايجاد فرصت شغلي در ايران كه از ظرفيت هاي طبيعي زيادي در بخش كشاورزي ودامداري وصنايع تبديلي آنها ، معدن و نفت وگاز برخوردار است وكمبودهاي مسكن در آن به بحران تبديل شده و...ايجاد ميليونها شغل آسان است به شرط اينكه 1- كار را به كاردان بسپارند ، 2- بدنبال كارهاي نمايشي نروند ، 3- از سرمايه بطور بهينه استفاده كنند و به اندازه منابع مالي كار هارا شروع كنند واز افزايش تعداد طرحها خوداري كنند وطوري برنامه ريزي كنند كه در مدت معقول طرح ها تمام شود ، 4- براساس آمايش سرزمين ( توانمندي طبيعي هرمنطقه از كشور ) برنامه ها را تنظيم ودنبال كنند ، 5- مقيد به قوانين برنامه و بودجه مصوب باشند ، 6- با علم روز حركت كنند ، 7- قانون اصل 44 قانون اساسي را با دقت اجرا كنند (نه به صورتي كه درجريان است وحتما به شكست خواهد انجاميد ) 8- تعريف دولت وحاكميت را مشخص كنند (كه آيا دولت ، حاكميت است يا عاملي از عوامل حاكميت) 9- به لزوم رعايت اصل استقلال قواي سه گانه و وظايف هركدام براساس ظرفيت هاي قانون اساسي توجه كنند، 10- مردم را كيج ومنگ فرض نكنند و بدانند كه مردم ميفهمند واگر صدايشان در نميآيد براي حفظ دين وكشورشان است نه عقد اخوت با كسي ، 11- بين مردم خط كشي نكنند و ملت را يكپارچه بدانند و... وبالاخره خدا را حاظر وناظر كارشان قراردهند .آنوقت خواهيد ديد كه نيروي كار كم ميآوريم و مجبور ميشويم كارگر خارجي استخدام كنيم .(ببخشيد حرف زيادتر ازاين است كه عرض كردم ودراين مختصر نمگنجد) (86375)
 
مهدي
۱۳۸۷-۰۷-۲۸ ۱۵:۰۲:۱۱
با سلام و با تشكر از حسن دقت شما. يك نكته‌اي كه لازم است به عرض شما و بازديدكنندگان گرامي برسونم، اينه كه متاسفانه كاربرد برخي از اصطلاحات آماري گاه بدون توجه به معني آن ممكن است باعث ايجاد شبهه نزد افكار عموم شود.
همانگونه كه مستحضر هستيد نرخ رشد به معني افزايش در مقدار يا مانده يك دوره نسبت به دوره‌ي سال قبل مي‌باشد، با در نظر گرفتن مسير طبيعي هر متغيير، در بعضي مواقع با بروز يك شوك برونزا ممكن است روند حركت آن متغيير صرفاً در همان مقطع يك جهش و يا يك كاهش داشته باشد و لي بعد از آن به روند طبيعي خود برگردد.
همانطور كه مي‌دانيد بعد از سال 79 يك رونق نسبي در درآمدهاي نفتي ايجاد شد كه زمينه‌هاي سرمايه گذاري را فراهم كرد اين امر باعث جهش رشد سرمايه گذاري از مسير طبيعي خودش از 4 درصد به 20 درصد در سالهاي بعد شد، مثلاً از 1000 واحد رسيد به 1200 واحد، و بعد از آن مقدار مطلق آن رو به افزايش بود ولي منتها نه بصورتي كه بخواهد افزايش هاي شديد دوره‌ي قبل را داشته باشد.
در اينجا نيز بحث به همين صورت است، خود سرمايه گذاري مطلقاً رشد داشته است ولي حالا اينكه نرخ رشد آن صعودي بوده يا كاهنده بوده است بايد مقطع را بررسي كرد، البته من قصد دفاع از نرخ نزولي رشد سرمايه گذاري در ماشين الات را ندارم ولي ناديده گرفتن نرخ بالاي تشكيل سرمايه در ساختمان هم دور از انصاف است. شايد اگر اين جزئ از سرمايه گذاري را هم اضافه مي‌كرديد، تصوير بهتري از روند تشكيل سرمايه قابل درك بود.
احتمالاً دوستان در جريان نرخ پايين تشكيل سرمايه در ساختمان و مسكن طي دوره‌هاي قبل، كه منجر به كمبود شديد عرضه طي دو سه سال اخير شده هستند.... (86319)
 
مهران
۱۳۸۷-۰۷-۲۹ ۰۰:۰۸:۰۳
تا بحال چند بار این پیشنهاد را به سایت محترم فردا داده ام که تاکنون انجام نشده است متاسفانه من به امار و ارقام سه سال گذشته ی بانک مرکزی دسترسی کامل ندارم وگرنه خودم پیش قدم می شدم شما اگر می خواهید عمق فاجعه را دریابید آمار رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی را در طول ده سال گذشته رسم کنید آنوقت می بینید که دولت با چه ترفندی جلوی سرمایه گذاری بخش خصوصی را گرفت و باعث شد نقدینگی به سمت افزایش تورم در مسکن و سایر اقلام سوق داده شود از سرمایه هایی که از کشور خارج شد نیز نباید گذشت که اگر خارج نمی شد با این سیاست ها الان تورم صد در صدی داشتیم (86346)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۹ ۰۹:۰۲:۴۰
معمولا در شرايط بحراني بازاز كار موجود را بين متقاضيان تقسيم ميكنند لذا بنظر ميرسد در شرايط موجود پيشنهاد بازنشستگي زودتر از موعد 20يا 25سال براي تمامي شاغلين اعم از كارمند دولت ويا بيمه شدگان تامين اجتماعي راه حلي عملي ومنطقي ميباشد . اخيرا يكي از مقامات دولتي هزينه (بخوانيد سرمايه گذاري صنعتي ) براي ايجاد هر شغل را 60ميليون تومان اعلام كرده است . حال دولت بجاي اينكه اين وجوه را در سراب طرحهاي زودبازده به هدر بدهد ميتواند با اختصاص يارانه اشتغال به سازمان تامين اجتماعي در ازاي هر بازنشسته زودتر از موعد يكنفر را به استخدام شركتها وموسسات در بياورد و ضمن ايجاد اشتغال موثر باعث بهبود تركيب منابع انساني و در نتيجه بهره وري كاخانه ها و موسسات بشود. (86378)
 
بيگي
۱۳۸۷-۰۷-۲۹ ۲۳:۵۴:۳۶
دوست عزيز هدف بايد ايجاد اشتغال در مملكت باشد نه بيكار پروري . تا شخصي بخواهد متخصص شود و تازه بتوان از تجربه وي استفاده كرد از سيستم خارج شود؟ اين پيشنهاد و كار هاي مشابه كه از طرف دولت ميشود از بين بردن نيروي متخصص است. توجه داشته باشيد هزاران سال است كه مملكت ما شرايط : (در شرايط موجود) قرار دارد. كي بايد شرايط عادي شود؟ خدا ميداند. من خودم 25 سال در دانشگاه مشغول كار بودم علاوه بر تدريس صنعتگر هم هستم در زمان جنگ در عرض يك هفته 3 قطعه بسيار مورد نياز نيروي هوايي را ساختم .و صد ها كار پژوهشي ديگر ده ها امكان اشتغال صنعتي براي ديگران ايجاد كردم . با 25 سال خود را باز نشسته كردم چون با روسا ميانه خوبي نداشتم چندين اختراع دارم . دانشجوياني كه حتي بعد از باز نشستگي من وارد دانشگاه شده اند و من آنها را نميشناسم در امور صنعتي و پزوهشي هنوز با من مشورت ميكنند.باز نشسته شدن من به نفع چه كسي است؟ بدون شك دانشگاه و مملكت . الان وقتي است كه تجربيات من قابل بهره برداري است. شايد براي من نفعي داشته باشد ولي براي دانشگاه و مملكت خير.
البته در تاييد حرف شما افرادي هم هستند كه فقط بادنجاني دور قاب هستند يا موجوداتي بي خاصيت كه وجودشان مايه دلسردي كار آمدان است و از بيشترين امكانات نيز بر خوردارند نبودنشان در محيط كار به نفع مملكت و محيط كار است.
به همه پيشنهاد ميكنم با اسمي حتي مستعار نظر بدهيد نه ناشناس
تا حد اقل ارتباط برقرار شود. (86501)
 
مهران
۱۳۸۷-۰۷-۲۹ ۰۹:۵۲:۱۹
در گفتگو با یک سرمایه دار:
چرا باید درایران سرمایه گذاری کنیم وقتی که برای گرفتن وام از بانک باید کلی دردسر کشید و با بعضی پیشنهادهای عجیب و غریب روبرو شد
وقتی سود آور هستیم باید مالیات ( و انواع مختلف عوارض ) بدهیم با اینکه ما تولید کننده هستیم ولی وقتی بازار فروش ما توسط محصول کشور دیگری تصاحب میشود کسی به ما کمک نمی کند
ما تولید کننده ها مظلوم هستیم و اهل کاغذ بازی نیستیم که به دنبال وام و تسهیلات باشیم و کسی هم اگر حقی داریم سراغ ما نمی آید آنقدر قوانین پیچیده و تو در تو و تبعیض آمیزی داریم که بعضی اوقات نمیتوان ریسک کرد
وقتی ضرر میکنیم و برشکست می شویم چه کسی از ما حمایت میکند وقتی با تورم مواد اولیه روبرو شدیم بعد از چند سال متوجه میشویم اگر پول خود را در مسکن گذاشته بودیم کلی سود کرده بودیم
در خارج از ایران وقتی شرکتهای بزرگ برشکست میشوند دولتشان با قدرت از آنها حمایت میکند
همین آمریکا برای اینکه سرمایه گذار ضرر نکند کلی پول خرج میکنند و می آیند در رسانه ها از مردم عذر خواهی میکنند و به اشتباه خود اقرار میکنند هزینه های بالایی برای امنیت کشور و اقتصاد حتی خارج از مرزهای خود میکنند همین کار باعث میشود سرمایه گذار اعتماد کند
ولی در ایران سرمایه گذار همیشه در هراس است نه بازار ثبات دارد و نه می توان به تصمیمات اعتماد کرد هر لحظه با عوض شدن یک مدیر یا مدیران و حتی روی کار آمدن یک دولت یا حتی تصمیمات جهانی کسی که ضرر میکند سرمایه گذار است (86390)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۹ ۱۱:۱۱:۳۲
چرا دولت محترم باين واقعيت توجه نمي كند كه سرمايه گذاري نياز به امنيت وثبات سياست گذاري دارد . سرمايه بخصوص در زمينه بنگاههاي توليدي بشرظي وارد ميشود كه اطمينان داشته باشد رشد-بازده-وسود اوري منظقي بدنبال خواهد داشت. انصاف دهيم ايا شرايط براي سرمايه گذاري مناسب است (86405)
 
بيگي
۱۳۸۷-۰۷-۲۹ ۲۲:۵۴:۴۸
يك چيزي را دقت كرده ايد؟
دولت مشتاق اشتغال براي بيكاران است البته از جيب مردم. هنوز در كارگاهي را باز نكرده ايد كه از يك طرف مامور دارايي وارد ميشود هنوز نفستان سر جاش نيامده كه سر وكله مامور بيمه پيدا ميشود .شهر داري يا مشابهش هم كه از غافله عقب نيست حق و حقوقي دارد ...اگر ندهي از پلمب يا ديوار در جلو در استفاده ميكند.
البته من صاحب نظر نيستم ولي فكر ميكنم اگر دولت بگويد تو اشتغال ايجاد كن من هم بعنوان دولت و مسئول ايجاد اشتغال براي مردم بيمه و ساير هزينه ها را قبول ميكنم البته بدون نياز به كفش آهني وهزار شرط. تا حدي در حل اين مشكل كمك كند. مثال ديگر: عيدي خيلي خوب است .ولي در بخش خصوصي . چرا يك ماه ؟ دو ماه اصلا هر چه بيشتر بهتر . اما وقتي دولت خودش ميدهد يك ماه هم نميشود.
از همه جالب تر تعداد زيادي شهرك صنعتي در كشور وجود دارد .اگر هر \" ننه قمري \" وارد كار گاه ها شود ميفهمد كه كار گاه صنعتي است كما اينكه سازمانهاي فوق الذكر هم فهميده اند ولي شركت برق براي اثبات اينكه كارگاه صنعتي است هزار شرط ميگذارد كه اجراي آنها براي اكثريت نا ممكن يا خيلي مشكل است و بهاي برق را تجاري حساب ميكندبا قيمت نجومي . معلوم است با اين وضع كار و بار كار فرما در كارگاه هاي كوچك و غير وابسته به دولت از پس اين هزينه ها بر نمي آيد و ترجيح ميدهد در كارگاه را ببندد و با اين حمايت هاي چپ وراست از خير كار بگذرد. ....... (86495)
 
۱۳۸۷-۰۷-۳۰ ۰۷:۵۴:۰۵
قابل توجه 9نفري كه به پيشنهاد اول راي منفي داده اند . از همه اين نظرات به يقين ميرسيد كه از سرمايه گذاري و ايجاد شغل خبري نيست ونخواهد شد . پس تنها راه باقيمانده تقسيم همين شغلهاي موجود و بازنشستگي زودتر از موعد در ازاي هر استخدام جديد است .وگرنه همه مشكلات را مي دانيم پيشنهادات زيبا هم مي دهيم ولي هنر آنست كه پيشنهاد عملي بدهيم (86525)
 
شقایق
۱۳۸۷-۰۷-۳۰ ۱۴:۱۷:۳۸
من هرچه پیشنهاد اول و پاسخهای بعدی را خواندم ارتباطشان را با موضوع سقوط نرخ سرمایه گذاری صنعتی نفهمیدم. این موضوع گرچه تا حدی با موضوع بیکاری و اشتغال و لزوم یا عدم لزوم بازنشستگی در ارتباط هست اما با آنها یکی نیست.

مثلا کاش در مورد موانع سرمایه گذاریهای خصوصی کوچک یک بحثی میشد و اینکه این خوانها را چطور باید پشت سر گذاشت تا بتوان یک مجموعه صنعتی کوچک براه انداخت؟ (86593)
 
کارشناس
۱۳۸۷-۰۷-۳۰ ۱۱:۵۷:۵۷
براساس امار بانک مرکزی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ماشین الات در سال 86معادل 2.1درصد رشد داشته که این رشد در مقایسه با سال 83که 14درصد بوده بسیار پایین است و روند ان از سال 84 که به ترتیب 5.2و3درصد بوده همواره نزولی است و سوال این است که در امار بانک مرکزی مشخص نشده که همین رشد نا جیز با توجه به افزایش حجم نقدینگی در این سالها مربوط به کدام بخش اقتصادی (نفت وگاز -صنایع و معادن -کشاورزی -خدمات)بوده است نسبت رشد سرمایه گذاری سال 86به 83در حد 10.7درصد بوده که حتی از رشد یکساله 83به 82که 14درصد بوده کمتر است افزایش رشد بخش مسکن 12.8درصد بوده و انهم ناشی از انگیزه سرمایه گذاران در بخش ساختمان بعلت وجود بازده بخش بوده نه بدلیل الزامات و برنامه ریزی سیستمی متمرکز دولتی بودهاست (86558)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۷-۳۰ ۱۶:۱۳:۲۳
آقای ناشناس بازنشستگی پیش از موعد یعنی اینکه یک فرد مجرب را از شغل خود بی کار کنیم و او را در بازار کار به دنبال شغل دیگری بفرستیم و یک فرد ناوارد را از بازار کار جدا کرده بجای او قرار دهیم تازه یک هزینه ای هم برای این جابجایی انجام دهیم
اما یک حسن هم میتواند داشته باشد:
این فرد در شغل قبلی کارگر یا کارمند بوده و برای دیگری کار میکرده ولی میتواند با بازنشستگی پیش از موعد و با پرداخت یک وام برای کار جدیدش او را تبدیل به کسی کرد که با تجربه خود چند نفر دیگر را نیز مشغول به کار کند و یک اشتغال زا شود (86626)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۷-۳۰ ۱۶:۴۸:۱۳
چند طرح :
1- ایجاد مراکز رشد در سطح وسیع در مناطق مختلف
این مراکز مکانهایی هستند که بطور کامل اداری - صنعتی بوده و تمام پیش نیازهای لازم را دارا هستند و میتوانند تمام روند اداری و صنعتی و قانونی را در خود دارا بوده و باسرعت اجرا کنند (متمرکز بودن روند اداری و قانونی در کنار صنعت)
2- بخشی از امور اداری و صنعتی ما بخاطر کارهای شخصی افراد معطل میماند و باید برای افراد مراکز خاصی را ایجاد کرد
الف- ایجاد مراکز تحصیلی مدرن نیم روز تمام روز و شبانه روز برای کودکان و نوجوانان در بهترین نقاط شهرها تا بتوانند طی روز از فرزندان کارمندان و کارگران نگهداری کنند
ب- ایجاد مراکز خرید بزرگ و زنجیره ای برای ارائه محصولات و خرید آسان - در ضمن در ایران هر کسی میتواند خانه خود را خراب کرده یک مغازه در محله خود ایجاد کند این کار باعث میشود ترافیک ایجاد شود - مراکز خرید بی رونق شوند - اختلاف قیمت ایجاد شود - کنترل کم شود - مشاغل کاذب ایجاد شود - هزینه های حمل و نقل بالا رود - پس باید به نوعی جلوی آن را گرفت و شروع به تخریب این مغازه ها کرد
ج- ایجاد مراکز خرید مجازی در اینترنت که دارای مزایای زیر است :
احتیاج به مکان در دسترس و گرانقیمت ندارد - فروش با دقت انجام میشود - نیاز به باز کردن اجناس و چیدن آنها نیست بلکه اجناس در انبار نگهداری میشود - نیاز به فروشنده های فراوان نیست - هزینه حمل کالا از هزینه چیدن و کارمندان کمتر است - خانواده ها نیاز به رفت و آمد ندارند
3- دادن وام به فارغ التحصیلان دانشگاهها برای جلوگیری از فرار مغزها و متمرکز شدن چند دانشجو با آن وام برای ایجاد اشتغال
برای کسب هزینه های این طرح دو طرح درآمد زا وجود دارد:
الف - مدارک دانشگاهی در ایران مدت دار داده شود و بعد از مدت مورد نظر باطل شود مگر اینکه با پرداخت یک هزینه در امتحانات خاصی شرکت کرده یا پایان نامه جدیدی ارائه دهند
ب- اشخاصی در جامعه وجود دارند که ادعا میکنند بدون ورود به دانشگاه توانایی آنها برابر اشخاص وارد شده به دانشگاه میباشد این اشخاص بتوانند با پرداخت هزینه در امتحانات خاصی شرکت کرده یا پایان نامه های خاصی ارائه دهند و مدرک مورد نظر را به صورت مدت دار دریافت نمایند
4- شرکتهای اداری خاصی وجود داشته باشند که با پشتوانه علمی و مالی و با خدمات حضوری و اینترنتی از مراکز صنعتی کشور بازدید کرده و مشکلات علمی و فنی آنها را به دانشگاهها انتقال دهند و مشکلات مالی آنها را نیز به بانکها انتقال دهند و مشاوره روشهای نوین و مدیریت نوین را به آنها بدهند
5- سرمایه گذاری روی بنادر مهم از جمله چابهار برای تسهیل صادرات و ایجاد مراکز صنعتی بزرگ کنار آنها برای حذف هزینه های حمل و نقل (86630)
 
افشین
۱۳۸۷-۰۷-۳۰ ۲۲:۰۴:۵۲
تا همین چند وقت پیش دولتیان از افزایش چشمگیر سرمایه گذاری در ایران خبر می دادند! مثلا وزیر صنایع و معادن از رشد 650 درصدی سرمایه گذاری در بخش صنعت خبر دادند.(اگر یادتان باشد.) . این همه تناقض برای چیست؟ کدام خبر را باور کنیم؟ البته با توجه به اوضاع بحرانی اقتصاد به احتمال قریب به یقین گزارش بانک مرکزی باید درست باشد. (86659)
 
معتمدی
۱۳۸۷-۰۸-۰۱ ۰۸:۰۱:۰۱
جناب آقای ریاست محترم بانک مرکزی وجناب آقای وزیر محترم اقتصاد , چشمتان واقعاروشن , به این میگویند کمال تدبیر ونهایت درایت در اتخاذ سیاست های ایجاد اشتغال وتوسعه صنعتی , --- . (86588)
 
s.f
۱۳۸۷-۰۹-۱۷ ۲۲:۲۳:۴۲
با توجه به صنعت مشین سازی ما درکجای دنیا هستیم ایا با بستن در ملکت متوانیم بگویم خودرو سازی داریم ؟ چرا خودروسازی ما در دنیا پر سودترین شرکت می باشد؟ وچرا خودرسازی ما بی کفیت ترین خودرو در دنیا مباشد؟ با تفاوت اینکه قیمتش که چند برابر خودروهای خارجی پای این ملت در می ا ید .تمام این مشکلات به خا طر نبود رقابت در کفیت می باشد وقتی که مشتری داخلی می تواند با پول کمتر تویوتا بخرد ایا حاضرمیشود پولش را برای اردی خرج نماید؟ خودتان قضاوت کنید. (95145)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.