نظر منتشر شده
۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 34783
مهاجرين و قدرت آينده اروپا
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۴۶
 
امروزه فرآيندها و عوامل اجتماعي و فرهنگي جمعيت کشورهاي پيشرفته را بعضا با مشکل کاهش ميزان باروري و رشد منفي جمعيت مواجه ساخته و ميانگين سني در اين کشورها را بالاتر برده و با وجود ارتقاء سطح بهداشت و رفاه، جامعه اي به لحاظ سني پيرتر با تقليل رده سني اشتغال به ارمغان آورده است. مطالعه اي در سال 2007 نشان داده است که اتحاديه اروپا تا سال 2050 به حدود 56 ميليون نفر نيروي کار نياز خواهد داشت. هم اکنون به ازاي هر فرد بازنشسته در مجموعه کشورهاي اين اتحاديه 4نفر شاغل هستند که تا سال 2050 اين نسبت به 2 نفر به ازاي هر بازنشسته خواهد رسيد. در اين راستا جذب نيروي هايکار غير اروپاي هم متضمن درآمدهاي سرشار مالياتي از جانب اينگونه مهاجرين براي دولت هاي اروپايي است و هم موتور اقتصادي آينده اروپا محسوب مي شود .اگرچه بحران مالي اخير غرب درخصوص شتاب مهاجر پذيري در اتحاديه بحث هايي را در پي داشت ولي در دراز مدت تغييري در اين استراتژي ايجاد نخواهد کرد. از آنجائيکه سياستهاي مهاجر پذيري غرب که تاکيد آن بر جذب نيروهاي متخصص و تحصيل کرده غيراروپايي است تاثير غيرقابل انکاري بر ساختار نيروي انساني کشورهاي جهان سوم برجاي مي گذارد لذا بررسي اين فرايند در مراکز پژوهشي و مراجع ذيربط کشورمان در جاي خود از اهميت بسزايي برخوردار است. 

يوروستات (آژانس آماري اتحاديه اروپا) اعلام نموده آثار کاهش جمعيت کاري اتحاديه اروپا از پايان دهه اخير (دو سال ديگر) بر اقتصاد اين قاره نمايان خواهد شد و در سال 2030 اين بحران به اوج خواهد رسيد. بخصوص کشورهاي اروپايي حائز کمترين زاد و ولد نظير آلمان، اسپانيا، ايتاليا و لهستان[1] مي بايست شمار زيادي مهاجر را طي دهه هاي آينده براي بازسازي جمعيت شاغل خود جذب نمايند.  از سوي ديگر الويتهاي ملي کشورهاي اروپايي به نحوي است که نوعا شهروندان اصلي آنها را به مشاغل کليدي تر سوق مي دهد لذا بمنظور پر نمودن خلاء مهارتي بخصوص در سطح مشاغل عادي، سياست پذيرش مهاجرين[2] در برنامه ريزي هاي ملي و کلان کشورهاي صنعتي  و  اتحاديه اروپايي جايگاه ويژه اي خواهد يافت. نقطه اوج مهاجرت به اروپا در سالهاي 2004 و 2005 بوده است که در هرسال 2ميليون نفر وارد محدوده اتحاديه شده اند اين رقم 3.7 درصد کل جمعيت کشورهاي اين اتحاديه را تشکيل مي دهد که از خارج از مرزهاي 27کشور عضو اين اتحاديه وارد آن شده اند.  آقاي فرانکو فراتيني معاون کميسون تعهد قضايي پارلمان اروپا اظهار مي نمايد: " اتحاديه اروپايي مي بايست رقابت با آمريکا را در خصوص مهاجر پذيري ياد بگيرد چرا که آمريکا اکنون بيشترين ميزان کارگران متخصص را از سراسر جهان جذب نموده است." او ادامه مي دهد 85 درصد از کارگران غيرمتخصص در اين رقابت نصيب کشورهاي عضو اتحاديه اروپا مي شود و فقط 5درصد از کارگران غيرحرفه اي به آمريکا راه مي يابند و از طرفي 55درصد از نيروهاي کار متخصص به آمريکا مي روند و فقط 5درصد کارگر متخصص در اين رقابت به کشورهاي اروپايي مي رسد. البته برخي کشورهاي اروپايي مانند کشورهاي ايرلند و اسپانيا بعنوان دو کشوري که اقتصاد آنها از مديريت و برنامه ريزي امور مهاجرين منافعي را حاصل نموده اند شناخته مي شوند. شايان ذکر است که رشد اقتصادي خوب اين دو کشور طي سالهاي 1999 تا 2005 را به سياستهاي مهاجر پذيري استادانه آنها نسبت مي دهند.

راه حلــي که براي پر کردن خلاء مديريت مهاجرت مطرح است ايجاد سيستم کارت آبي اروپاست[3] (سيستمي شبيه به کارت سبز آمريکا)  که براي مهاجرين واجد شرايط صادر مي شود. خانم گروبر عضو ايتاليايي پارلمان اروپايي درباره شرايط صدور کارت آبي معتقد است: براي سياست گذاري، مشخصات شغلي و نيازهاي متفاوت مهارتي هريک از کشورهاي اتحاديه اروپايي که در اين محدوده غيرقابل تامين است مي بايست مشخص شود و در طيف اين نيازها منطقي است که درها را بگشائيم. وي ضمن تاکيد بر ضرورت مبارزه با مهاجرت غيرقانوني ايجاد و تعريف اين مسير قانوني پذيرش مهاجرين متخصص غير اروپايي را لازم مي شمارد. کشور فرانسه نيز در طرحي که چندي پيش جهت ايجاد سياست مشترک پناهنده پذيري براي 26 کشور اروپايي ارسال و بر تقويت و کنترل مرزهاي اروپا، اعمال مديريت بر مهاجرت قانوني و اخراج مهاجرين غيرقانوني موجود در کشورهاي اروپايي تاکيد نمود.

دامنه تغييرات جمعيتي اروپا فقط منحصر به اعداد و ارقامي درخصوص افزايش سن اشتغال[4] و همچنين پير شدن جمعيت و تحميل هزينه ها و مشکلات سالمندان نيست گو اينکه درآمدهاي سرشار مالياتي مکتسبه از شاغلين همواره دست دولتهاي اتحاديه را براي رسيدگي به وضعيت سالمندان باز گذاشته است ولي تغييرات جمعيتي مورد بحث مشکلاتي  را در همه سطوح اجتماعي و نسلهاي بعدي اين کشورها دامن خواهد زد. شمار سالمندان بالاي80 سال[5] کشورهاي عضو اين اتحاديه از 18 ميليون و هشتصد هزار نفر موجود به رقم 34 ميليون و هفتصد هزار نفر در سال 2030 خواهد رسيد. و افزايش سن اشتغال (55 تا 64 سال) طي سالهاي 2005 تا 2030 به رقم 24 ميليون نفر خواهد رسيد. جمعيت کشورهايي نظير آلمان، لهستان، لاتويا، لتوني، استوني، اسلواکي و جمهوري چک هم اکنون دچار کاهش و در حال نقصان است و درميان شش کشور حائز پر جمعيت ترين ملتهاي اتحاديه اروپايي فقط انگلستان(8درصد) و فرانسه (6/9درصد) روند آرام افزايش  نفوس را در آينده خواهند داشت. در مورد انگلستان پيش بيني مي شود مهاجران و نوزادان بریتانیا را بزرگ ترین کشور اتحادیه اروپا نمايند. در آمار 27 اوت یورو استات ، مرکز خدمات آماری اتحادیه اروپا، پیش بینی گرديده تا سال 2060 انگلستان  با 77 میلیون نفر جمعیت بزرگترین کشور اتحادیه گردد.( با جمعیت کنونی 61 میلیون)  بسياري از اين کشورهاي ديگري اروپايي کاهش ميزان زاد و ولد[6] و نقصان جمعيت را بواسطه مهاجر پذيري مي بايست جبران نمايند. در مجموع جمعيت اتحاديه اروپايي طي 20 سال آتي با روندي آرام افزايش و سپس شروع به نقصان خواهد نمود و از ميزان 458 ميليون نفر فعلي تا سال 2025 با 2 درصد رشد به 469 ميليون نفر خواهد رسيد و سپس با شروع نقصان جمعيت تا سال 2030 به ميزان 468 ميليون نفر کاهش خواهد يافت. قابل ذکر است در مقايسه با اين ارقام، جمعيت ايالات متحده آمريکا تا سال 2025 به ميزان 25.6 درصد رشد خواهد نمود که نسبت به شاخص هاي آماري کشورهاي اروپايي فوق وضعيت مناسبي را نشان مي دهد مع الوصف ايالات متحده آمريکا نيز برنامه دقيق و سازمان يافته اي را در پذيرش مهاجر جهت ايجاد تعادل در بازار اشتغال اين کشور اعمال مي نمايد.

بهر حال اتحاديه اروپايي در مسير رقابت با ايالات متحده امريکا در امر جذب مهاجرين متخصص کشورهاي غيراروپايي سعي دارد که شيوه هاي جذب بهترين ها را بيازمايد و در اين راستا  در قدم اول مبارزه با ورود مهاجرين غيرقانوني را در دستور کار قرار خواهد داد چرا که اين گروه که تعداد آنها تقريبا 5.4 تا 8 ميليون نفر برآورد مي شود نه تنها سودآوري براي اقتصاد آنها ندارند بلکه بار مالي و مشکلات اجتماعي مضاعفي را تحميل مي نمايند. صدور کارت آبي اروپايي به عنوان يک روش الگو برداري شده از کارت سبز آمريکا نيز گام بعدي اتحاديه اروپايي براي دستيابي به سيستم اجازه کاراروپايي[7] است که شايسته ترين نيروهاي کارغير اروپايي  را در بر خواهد گرفت.


[1] rate Countries with low fertility
[2] Immigration policy
[3] European blue card system
[4] Older workers
[5] People aged over 80
[6] Falling birth rate
[7] Work permit system EU


 
 
محمد
۱۳۸۷-۰۸-۲۶ ۱۵:۳۴:۴۷
اگر درايران خودمان همه چيز درست باشد چرا جوانان ما به خارج بروند و آنها را قوي تر کنند (92202)
 
امیر
۱۳۸۷-۰۸-۲۶ ۱۸:۴۰:۴۱
ای کاش نظم و سیستم و تدبیر اروپایی ها را خودمان پیاده می کردیم تا سرمایه های انسانی برای اقتدار کشورمان بکار می رفتند (92224)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۸-۲۶ ۱۹:۱۱:۳۵
با تشکر از مقاله خوب شما همانطور که در متن مقاله گفته شده لطفا برای بهره برداری مراکز پزوهشی منابع مقاله را نیز عنوان بفرمایید (92230)
 
سینا
۱۳۸۷-۰۸-۲۶ ۱۹:۱۶:۴۱
راست می گویند دراروپا فقط جیب ادم را با انواع مالیات و هزینه های مختلف و انواع بیلها(صورتحسابها) خالی می کنند. کاش هر ایرانی دو سه سال در اروپا زندگی کند تا قدر بعضی خوبی های کشورمان را بدانند (92231)
 
مصطفي
۱۳۸۷-۰۸-۲۷ ۱۲:۰۹:۴۸
ضمن تشكر از نگارنده مقاله مطلب قابل توجه آنكه مقامات اروپايي در عين حاليكه جهت حل مشكلات اقتصادي مجبور به اتخاذ سياست مهاجر پذيري مي باشند لكن نگراني هايي از تغيير تركيب جمعيتي كشورهاي اروپايي و به تبع آن احتمال تغيير در نظام هاي سياسي و فرهنگ حاكم بر اروپا در آينده را نيز دارند و اين نگراني را بعضا مقامات مختلف اروپايي به انحاء مختلف ابراز مي دارند و تجلي آن را در اتخاذ بعضي سياستهاي عملي آنها نيز مي توان ديد براي مثال مي توان به ممنوعيت حجاب اسلامي در فرانسه اشاره نمود و براي جمعيت مسلمان مقيم محدوديت هايي را ايجاد مي كنند و يا اگر توجه و دقتي شود اين موضوع كه پست هاي كليدي به مهاجرين مخصوصا مسلمانها واگذار نمي شود كاملا مشهود است. (92311)
 
سبحان
۱۳۸۷-۰۸-۲۷ ۱۳:۴۴:۲۶
عزيزان...
بايد بپذيريم كه كشور ما جهان سومي است و بنابراين در كوتاه مدت وفقط با تكيه به تمدن غني 5000 ساله و در مقابل ، فرهنگي كه سالهاست تنزل ميكند نميتوان انتظار معجزه داشت و با شعارهاي وطني از خروج متخصصين جلوگيري كرد. مسئولين كشور هنوز در نگهداشتن افراد صاحب انديشه با توقعات بسيار ابتدايي..مشكلات فراواني دارد چه رسد به جذب ديگران..! آنچه يك انسان متفكر ميخواهد امنيت و آرامشي است كه در كنار كار و درآمد مناسب داشته باشد. ليكن ميبينيم كه صدها سال است كه حكومت ها در اين كشور از تامين اين حداقل ها وامانده اند....
آن محدودي كه درآمد دارند محلي براي خرج ندارند و فقط به انباشت سرمايه با آينده اي مبهم و رويايي مي انديشند و بقيه هم كه در كنار نبود امنيت شغلي و سرمايه چگونه ميتوانند به ماندن فكر كنند؟ و اينچنين است كه كشور ما در صدور يكطرفه متخصصين بدون سود آوري داراي رتبه خوبي در جهان است... (92323)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۸-۲۹ ۰۸:۴۰:۱۱
نقل از پروفسور حسابي
آخر ساعت درس يك دانشجوي دوره دكتراي نروژي ، سوالي مطرح كرد: استاد،شما كه از جهان سوم مي آييد،جهان سوم كجاست ؟ فقط چند دقيقه به آخر كلاس مانده بود.من در جواب مطلبي را في البداهه گفتم كه روز به روز بيشتر به آن اعتقاد پيدا مي كنم. به آن دانشجو گفتم: جهان سوم جايي است كه هر كس بخواهد مملكتش را آباد كند،خانه اش خراب مي شود و هر كس كه بخواهد خانه اش آباد باشد بايد در تخريب مملكتش بكوشد (92676)
 
حامي
۱۳۸۷-۰۸-۲۷ ۱۳:۵۱:۴۸
بيائيد چاره اي بيانديشيم درکشور ما هرسال سفارتخانه هاي کشورهاي خارجي بخصوص اروپائي ودرحال حاضر سوئيس با تمامي قوا ودر رقابتي ناباورانه به منظور جذب دانشجويان نخبه وصاحبان مدالهاي علمي درحال چالشند ودرست در سخترين شرايط اعطاي مهاجرت به آساني پذيرش دانشگاههاي معتبر خودرا در اختيار نخبگان ما قرار مي دهند دانشجوياني که گوشت وپوستشان وعلمشان در اين مرزوبوم شکل گرفته پس از شکوفائي بايد در دامن غرب به بار بنشينند. (92326)
 
حسين
۱۳۸۷-۰۸-۲۷ ۱۶:۲۰:۳۰
در يکي از سايت ها ديدم انگليس اخيرا در شرايط اعطاي اجازه کار شرط دارا بودن مدرک تحصيلي فوق ليسانس را گذاشته است نشان مي دهد که اروپاييها بدنبال مدرک تحصيلي عالي هستند. (92357)
 
ياسر
۱۳۸۷-۰۸-۲۸ ۰۹:۰۵:۰۲
براي جلوگيري از طرحهاي جذب متخصصين آنها خيلي مسائل پيچيده بايد حل شود به عبارتي زيرساختها بايد درست شود از فرهنگ ترافيکي بگيريد تا سيستم تصدي گري دولت تا فرهنگ عمومي شماي صاحب انديشه اگر هميشه احساس کنيد که ناامني بيخ گوش خود و خانواده تان است خوب طبيعي است که گرايش به مهاجرت پيدا مي کنيد پس بايد کم کم زيرساختها را درست کنيم (92427)
 
محمدرضا
۱۳۸۷-۰۸-۲۸ ۰۹:۱۴:۱۰
اخيرا در يکي از سايتها ديدم وزارت کشور انگليس شرط جديد اعطاي ويزاي کار انگليس را داشتن حداقل مدرک تحصيلي فوق ليسانس درج کرده الان دنبال آدمهاي کيفي و تحصيل کرده هستند. مي خواهند بصورت گزيده مهاجر و پناهنده بگيرند (92430)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۸-۲۸ ۰۹:۳۱:۲۱
همين بورسيه هاي وزارت علوم که خيلي از آنها با خرج دولت مي روند اروپا و تا ريال آخر را مي گيرند بعد وقتي درس شان تمام شد ويزاي کار مي گيرند و بعدها شهروند ماليات دهنده اروپايي ها مي شوند بعضي از آنها هم با گذاشتن زن و فرزاندشان راه برا براي مهاجرت آينده شان باز مي کنند. فرصت هاي مطالعاتي و تکميلي و بورس بازي هاي وزارت علوم بازاري شده براي تسهيل مهاجرت عده اي خاص (92432)
 
ناشناس قلیخان
۱۳۸۷-۰۸-۲۹ ۰۳:۴۱:۰۰
شاید کسی که در بروجرد زندگی میکند هیچگاه در زندگیش به ده بهنمیر نرود (البته شنیدم تازگیها شهر شده است) ولی اگر شما به این فرد بگویی که تو اجازه نداری به آنجا بروی و اگر بروی چنین و چنان میکنیم مطمئن باشید که این فرد تمام تلاش خودش را برای رفتن به آنجا خواهد کرد. متاسفانه ما بدون اینکه به جوانانمان اعتماد کنیم, با ایجاد داربستهای اخلاقی, اجتماعی و سیاسی آنها را تشویق به گریختن میکنیم که در صورت عدم توفیق تبدیل به هنجار شکنی و بروز ظواهر عجیب و غریب میشود (کما اینکه اکنون شاهد بروز آن در جامعه هستیم). بچه های زیر دوازده سالی را در ایران میشناسم که متاسفانه به عشق شکستن فیلتر وارد سایتهای غیر اخلاقی میشوند و به آن افتخار میکنند. (92647)
 
جواد
۱۳۸۷-۰۸-۲۹ ۰۸:۳۱:۲۷
فکر مي کنيد همين اساتيد آمريکايي براي چه اينجا هستند بله آمده اند جوانان خوش فکر را سوا کنند و با آنها قول و قرار ادامه زندگي و درس را بگذارند (92674)
 
حسين
۱۳۸۷-۰۸-۲۹ ۰۹:۵۰:۵۹
ببينيد اينجا فرهنگ کار کردن ضعيف است در همان کشورهاي اروپايي اگر خوب کار نکنيد بلافاصله عذرتان را مي خواهند همه با راندمان بالا کار مي کنند اينجا هرکي از زير کار در بره زرنگ تره و آدمهاي زحمتکش و با انگيزه زياد نيستند (92692)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۸-۲۹ ۱۱:۴۰:۲۱
من پيشنهاد مي کنم بعنوان راهي براي جذب نخبگان کشور اجازه تاسيس دانشگاههاي خصوصي را بدهيد الان يک بازار 2 -3ميليون نفري متقاضي تحصيلات عالي در کشور هست اخيرا چند تا مجوز داده اند ولي اينها بچه هاي آقايان هستند و جيب شان خالي است و دربدر دنبال وام هاي سنگين به همين خارج از کشوري ها مجوز تاسيس دانشگاه بدهيد تا ارز با منشاء خارجي به کشور بياورند و سرمايه گذاري واقعي انجام بدهند. حالا اينو که بنويسيد همه آقازاده ها دنبال تاسيس دانشگاه خصوصي مي روند! اين زمينه هم مافيايي شده (92715)
 
استاد عبدالله اکبری
۱۳۸۷-۱۲-۱۵ ۱۳:۳۰:۳۷
حضور وب سایت مشارکت !
لطفاً این حقیر را در باره شرایط پذیریش وفورم نمونه سوالات مهاجرین غیر قانونی برای پذیرش در اروپا از طریق کشور یونان معلومات دقیق ارایه نموده وممنون شازید. (107508)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.