نظر منتشر شده
۵۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 35881
آزاد راه میلاد یا برج تهران - شمال
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۰۴
دو بستنی فروش که قصد داشتند شعبه ای در برج میلاد داشته باشند، پس از درگیری لفظی و متهم کردن همدیگر به دزدی نام و برند از دور مذاکرات خارج شدند.
گفته میشود یک تاجر مشهور نیز سخت در تکاپوی تصاحب رستوران گردان نماد تهران! است.

زرق و برق بام تهران در کنار آغاز به کار فاز دوم عمرانی آن، دل جیزداران بازاری را ربوده است و مسابقه برای تجارتخانه میلاد مدتی است که مسئولین شهرداری را هم درگیر خود کرده است.

برج میلاد از سال 76 آغاز به کار کرد و 2 ماه پیش بالاخره باصرف هزینه 266 میلیارد تومانی افتتاح شد.

این برج که به بهانه‌های مخابراتی راه اندازی شد، امروز در بلندی به تورنتو کانادا و مسکو و شانگهای چین تنه می زند و اگرچه منشا اثری برای بهبود آنتن دهی مخابرات نشد اما از چند حیث مایه فخر و مباهات است.

اول اینکه جیب جدیدی برای سرمایه داران شد تا با فروش بستنی و غذای فرنگی و سنتی آنهم در شکل گردونش زکات سرمایه بدهند.

دوم نیز محل مناسبی برای برگزاری جشن‌ها و همایش های چند میلیاردی در شان انقلاب شد تا به حول و قوه الهی در جهت تولید علم و جنبش نرم افزاری قدمی برداشته شود.

البته ظاهر این فخر ملی کمی بدگل و بد ترکیب است که آنهم شرکت سازنده وعده داده است با عقد قرارداد با یک شرکت آلمانی، نمای سیمانی آنرا مزین به شیشه های منحصر به فرد کند.

در وصف این شیشه گفته شده که دارای تکنولوژی بی نظیر در دنیا است و در طول روز رنگ آن تغییر می کند و پس از نصب روی برج میلاد، اجازه استفاده از آن به هیچ ساختمان دیگری داده نمی شود.

صدالبته که این بزک و دوزک شیشه ای و منحصر به فرد درافزایش سود و تالان کت و شلواری... و فرش نگین... و نگارخانه و کافه تریا ... موثر است. اسب را که نعل بزنند کک هم پایش را بلند می کند. اگرچه این زرو زیور برای تولیت این گنبد و بارو نیز آب و نان دارد که البته از همان بلیط 17 هزارتومانی روز اول برای ورود به این معجزه ایرانی معلوم بود. جیب کنی و باج قماری خرکچی‌ها یکطرف و حاشیه سود خال بازان بازار هم طرف دیگر اين عمارت 266 ميليارد توماني است .

اما چند روز دیگر سالروز کلنگ زنی آزاد راه تهران – شمال است. 12 سال پیش در چنین روزی یک شرکت فرانسوی بابرآورد هزینه اولیه 75 میلیارد تومان ، نسبت به ساخت 5 ساله این آزاد راه تعهد داد که البته بعدها معلوم شد این شرکت فرانسوی بیشتر به فکر جیبش خودش است تا مصالح ملی! و از اینرو با اعتماد به توانایی بخش خصوصی کار را به یک شبه خصوصی داد تا کار را به جایی برساند که امروز تنها برای اتمام فاز اول آن نزدیک به 300 میلیارد تومان هزینه لازم باشد.

این در حالی است که ادامه احداث آزاد راه با ناز و کرشمه بخش خصوصی نمای داخلی که هیچگاه تعهد بیشترش به انقلاب نسبت به فرانسویها اثبات نشد، پالان خر دجال شده و بصورت ناقص تعطیل شده است.

و اما؛

سالانه 27 هزار کشته در جاده ها داریم.

بیش از 2 هزار نقطه حادثه خیز در جاده ها داریم که این نقاط با معیار 10 تصادف در یک نقطه ثبت شده اند این در حال است که ملاک نقاط حادثه خیز در دنیا 3 تصادف در یک محل است.

بخش عمده ای از این تصادفات نیز آخر هفته و در ایام تعطیل است که جاده های شمال سهم قابل توجهی در آن دارند.

به گزارش بانک جهانی تصادفات در جاده های ایران 20 برابر کشورهای صنعتی و 5 برابرکشورهای هم وزن است.

به گزارش یک مقام مسئول سالانه 250 هزار نفر مجروح تصادف زده داریم و در شبانه روز 72 تصادف رخ می دهد.

در کشوری که 70 درصد حمل و نقل آن از طریق حمل و نقل جاده ای است و همه ساله این شاخص 4 تا 5 درصد رشد می یابد ،تنها 1.4 درصد جاده های آن، آزاد راه و 5 درصد بزرگراه است.

با این حساب آیا ساخت و ترمیم و اصلاح وضعیت جاده ها یک ضرورت نیست.

چرا باید احداث آزاد راه تهران – شمال تعطیل شود و هر روز زیان ناشی از تاخیر در راه اندازی آن ،هم به لحاظ هزینه ای و هم انسانی چندین برابر شود.

انتخاب اولویت ها ی سرمایه گذاری در سطوح ملی از اصول اولیه برنامه ریزی است.

فرض کنید بخواهیم با معیارهای صرفاً اقتصادی 2 پروژه برج میلاد و احداث آزاد راه تهران – شمال را بررسی کنیم.

برای راه اندازی برج میلاد 266 میلیارد تومان هزینه شد. اگر آزاد راه تهران – شمال مطابق برنامه پیش می رفت با هزینه به مراتب کمتری، امروز در سالگردش جشن راه اندازی می گرفتیم نه اینکه شاهد تعطیلی آن باشیم و ادامه ساخت آن با هزینه نجومی 2 هزار میلیارد تومان مواجه شود.

اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز جاده ای تنها در آزاد راه تهران - شمال نیست و نیاز به یک عزم ملی و جهادی دارد تا این مهم صورت گیرد. بهبود وضعیت جاده ها از هر اصلاح ساختار و تحول اقتصادی مهمتراست چه رسد به آنکه با پول بیت المال بجای افزایش ضریب امنیت جامعه، نماد فخر بسازیم.

فرض کنیم نگاهمان کاملاً مادی و اقتصادی است. مطابق آمار راهنمایی و رانندگی در 6 ماهه اول سال 87 ، 13068 نفر در تصادفات جاده ای کشته شدند. اگر در 6 ماهه دوم سال نیز همین روال باشد، سال 87، 26136 نفر مرگ جاده ای داریم.

بنابه آمار رسمی ،متوسط سن کشته شدگان کمتر از 32 سال است و به تعبیری همه در سنین جوانی و به لحاظ اقتصادی، نیروی فعال محسوب میشوند.

بر اساس محاسبه يك كارشناس اقتصادي اگر ارزش تولید سرانه هر نفر 6000 دلار باشد و به طور متوسط 50 درصد این افراد بتواند برای 20 سال کار کنند، هزینه اقتصادی کشته شده ها بالغ بر 1.568.160.000 دلار یا 1.594.818.700.000 تومان میشود.

اگرچه از نظر نئولیبرال‌های وطنی درشهر نی سواران باید سوار نی شد و در تمدن پول، مدرنیته دلفریب، کازینوی سرمایه‌داری و تکنولوژی بی قید و بند و برزخ پایتخت نشینی، گريزي از رجز خوانی توسعه یافتگی و فخر فروشی مدنی نیست، اما آیا اقتصادی تر نبود بجای ساخت جوق های پول سازی برای سرمایه داران به فکر افزایش تولید ناخالص داخلی باشیم . این نوع استدلال بیشتر برای قائلان به افسانه بازار آزاد است که همه چیز از جمله اخلاق و انسانیت را هم روی مقراض دوتکه عرضه و تقاضا می برند.



ذکر این نکته ضروری است که غرض خراب کردن شاه دیوار برای پرکردن چاله ها نیست. بلکه شناخت اولویت های توسعه ای است تا به اشتباه ننویسم آزاد راه میلاد و برج تهران – شمال.


 
 
مهدي
۱۳۸۷-۰۹-۱۴ ۱۴:۳۸:۰۵
از اين پروژه ها فراوان پيدا مي شود (يعني اصولا غير از اين سبك نداريم) حالا چطور همين دو مورد به چشم شما آمده؟ (94782)
 
حميدرضا
۱۳۸۷-۰۹-۱۴ ۱۹:۱۰:۳۰
واقعاً باعث تعجب است كه در خصوص يكدهه زحمت و تلاش هاي شبانه روزي هموطنانمان كه موجب پيدايش نماد پايتخت كشور و ايران عزيز شده و همچنين باعث فخر و افتخار ايران است ؛ اينگونه قلم فرسايي مي شود .

آقاي مهديان ( نگارنده مقاله ) چرا اينقدر منفي نگر هستيد ؛ ضمن اينكه اين دو پروژه ، چه ربطي به يكديگر دارند ؟

از زحمات جناب آقاي قاليباف و تمامي دست اندركاران پروژه برج ميلاد صميمانه قدردانيم ؛ اينگونه نوشته ها شما را دلگير نكند ، زيرا :

بر شاخ ميوه دار خورد سنگ روزگار يك طفل ديده اي زند سنگ برچنار

ايرانيان به ويژه تهراني ها ، قدر شناس هستند . متشكريم . (94806)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۹-۱۶ ۰۸:۱۴:۴۹
فكر نميكنم هدف آقاي مهديان ناديده گرفتن توان تخصصي نيروي انساني كشوريا تلاش آقاي قاليباف باشد ، شروع عمليات ساختماني اين برج در زمان آقاي كرباسچي و تحت عنوان برج مخابراتي بوده است كه تنها خاصيتي كه نخواهد داشت همان كاربرد مخابراتي است
1 - زيرا اگر قصد نصب تجهيزات مايكروويو باشد ، در دنيايي كه يك تار نوري ميتواند ميليونها كانال مخابراتي را (كه امروز باعنوان پهناي باند بيان ميشود) تامين كند مايكروويو چند هزار كانالي ياچند راديوي 155 مگابيتي با اين هزينه سنگين اصلا قابل توجيه نيست؛
2 - يكي از معضلات شهر تهران ترافيك سنگين است و يكي از بهترين راه حلهاي اين معضل ايجاد سريع مترو است ، با 266 ميليارد تومان ( كه بطور قطع براي تكميل چند ده ميليارد تومان ديگر هم بايد هزينه شود ) ميشد حدود 6 كيلومتر مترو ي روي زميني و بيش از20 كيلومتر قطار شهري روي زميني ساخت . راه سازي وظيفه وزارت راه وترابري است ولي برابر قانون ، ساخت سيستم ريلي دورن شهري وظيفه شهرداريها است و مشكل اصلي ساخت سيستم حمل و نقل ريلي تهران و ديگر شهرهاي كشور كمبود شديد پول است ودعواي شهرداري ودولت هم بر سر همين پول لا مذهب است ، پس اولويتهاي تهران هم ميتوانست در هزينه كردن اين منابع در نظر گرفته شود ؛
3 - آقاي قاليباف در زمان افتتاح فرمودند براي تلفن همرا هم كاربرد دارد ولي بهتراست بدانيم كه براي اين شبكه هم كاربرد فني ندارد . شبكه تلفن همرا ما از پروتوكل GSMاستفاده ميكند ونصب آنتن آن در ارتفاع بالا باعث ميشود كه نتوان از فركانسي كه در آن استفاده ميشود ، استفاده مجدد كرد و يك آنتن بي تي اس موبايل هم ترافيك محدودي را ميتواند تامين كند پس اين آنتن ها براي استفاده مجدد از فركانس نبايد در ارتفاع بالا نصب شوند و لذا برج ميلاد كاربرد موبايل هم ندارد . البته بسته به جمعيتي كه در آن رفت و آمد ميكنند مصرف كننده خدمات مخابرات است نه محل تامين خدمات مخابراتي ، شركت مخابرات هم اكنون دهها ساختمان مازاد برنياز (از نظر سطخ زيربناي ساختماني ) دارد و محل آنها هم با توجه به ثقل محل انتخاب ميشود و برج ميلاد ثقل هيچ منطقه اي نيست ؛
4 - واما سنبل ، سنبل يك شهر اول آسايش مردم ساكن در آن است نه يك برج . البته از نظر معماري و ساخت چنين سازه اي بايد به متخصصين ايراني افتخار كرد ولي توان اين متخصصين راميتوان در ساير پروژه ها هم به نمايش گذاشت (مثل مترو كه كاري بسيار پيچيده وارزشمند است وميتواند مصرف بنزين را در تهران از 12 يا 13 ميليون ليتر به نصف كاهش دهد و صرفه جويي سالانه بيش از يك ميليارد دلار را براي كشور داشته باشد).
علي ايحال كاريست كه شده ، اميدواريم درآينده اولويتهاي سرمايه گذاري مد نظر قرار گيرد و در جاي خودش هم كار نمايشي كرد (94944)
 
حميدرضا
۱۳۸۷-۰۹-۱۶ ۱۷:۱۶:۰۵
جناب محمد آقا

انجام پروژه بزرگ متروي تهران و رفع مشكل ترافيك آن ، كه در ضرورت و اهميت آن هيچ شك و ترديدي نيست ؛ افزون بر توان مادي واقعي شهرداري تهران است ؛
زيرا :
1- بودجه مترو در پايتخت بايستي از بودجه ساليانه دولت بهره مند شود ؛ بدليل ابنكه ، اكثر هموطنان جهت انجام امور اداري و حتي درماني به تهران بعنوان مركز كشور ،سفر مي كنند . ضمناً تهران نماينده و نمايانگر ايران عزيز در جهان است.
در ثاني حجم ريالي و عملياتي پروژه مترو فراتر از بودجه شهرداري تهران است ؛ كه دولت نهم در اين زمينه خيلي خيلي كم لطفي كرده است .

2- بعلت عدم به روز بودن ساير وزارت خانه ها ، بانك ها و ارگان هاي دولتي ، مانند : سيستم عملي و واقعي ، دولت الكترونيك ، مردم حتي جهت كارهاي بسيار عادي همچون جابجايي پول از يك بانك به بانك ديگر ، تامين اعتبار دفترجه بيمه ، اخذ خلافي خودرو ، تمديد گذرنامه و الي ماشاا... ؛ اينگونه امور عادي ، بايستي حتماً و شخصاً اقدام به سفر شخصي و شهري نمايند كه يكي از عوامل اصلي و موثر در سنگين تر شدن ترافيك تهران مي باشند ، كه جلوگيري و حل آن در حيطه كاري و اختيارات و وظايف شهرداري تهران نيست .

3- ترافيك تهران ، چندين متولي مشكل آفرين دارد كه غالباً دولتي هستند و صرفاً در تاخير و عدم اتحاد تصميم گيري نقش موثري ايفا مي كنند و غير متخصص هستند !

4- شهرداري تهران وارث و متحمل رشد ناگهاني جمعيت تهران و ساير عوامل است كه پيدايش آنها به اراده شهرداري تهران نبوده و نيست ، از رشد مهاجرت به تهران غفلت نفرماييد كه چقدر جمعيت تهران را ، و پيرو آن رشد سفرهاي شهري را افزايش داده است .

5- نبود فرصت هاي كاري مناسب در شهرهاي اطراف تهران كه روزانه بالغ بر دو ونيم ميليون نفر به تهران جهت كار و اشتغال در دواير مختلف مراجعه مي نمايند ؛ توسط شهرداري تهران ايجاد نشده و رفع آن حتي براي دولت دشوار است چه رسد به شهرداري تهران .

6- افزايش نرخ تورم و بالا رفتن غير واقعي نرخ زمين ، كه از عوامل موثر در توليد پاركينگ ناسب در تهران مي باشد هم در اختيار شهرداري تهران نبوده است .

و فراوان ادله منطقي ، دولت اگر به وظايفش در تهران جامه عمل به پوشاند مانند ساير سفرهاي استاني و خدمات ارزنده اي كه در سراسر كشور به همت دولتمردان ، در حال انجام است ؛ شاهد تهراني آرام با ترافيكي روان خواهيم بود. (95021)
 
۱۳۸۷-۰۹-۲۲ ۱۱:۰۳:۴۵
اتفاقاً بسیاری از این عوامل زائیده تصمیمات نادرست مدیران سابق شهرداری، از جمله کرباسچی بوده است.
به یاد ندارید تراکم‌فروشی که یکی از عوامل اصلی ساخت و سازهای بی‌رویه و بحرانی شدن وضعیت شهر تهران است، در چه زمانی آغاز گشت؟ یادآوری‌اش بد نیست که این اتفاق نامبارک در زمان کرباسچی آغاز شد و تا کنون هم ادامه دارد.
سعی بیهوده در دفاع از ریخت و پاش‌های شهرداری و توجیه آن توسط شما خیلی جالب است:
ترافيك تهران ، چندين متولي مشكل آفرين دارد كه غالباً دولتي هستند و صرفاً در تاخير و عدم اتحاد تصميم گيري نقش موثري ايفا مي كنند و غير متخصص هستند
خوب شد فهمیدیم که شهرداری تهران نقشی در مسائلی ترافیکی تهران ندارد، و با توجیهات شما کم کم به این نتیجه می‌رسیم که شهرداری اصلاً نقشی در تهران ندارد و فقط باید طوری این 5000 میلیارد تومان بودجه (5.5 میلیارد دلار) را طوری خرج کند! آیا این «فراوان ادله منطقی» است؟!
پیشنهاد می‌کنم به جای سعی در توجیه، کمی واقعیت‌ها را هم ببینید و آسمان و ریسمان را به هم نبافید. (95660)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۹-۱۶ ۱۱:۳۷:۰۷
نمي‌دانم در برج ميلاد چه چيزي ديده‌ايد كه آن را نماد پايتخت ايران مي‌خوانيد؟ آيا به نظر شما در اين سازه بتوني كه بيشتر شبيه يك ميله دراز است، اثري از نمادهاي ايراني و معماري ايراني ديده مي‌شود؟! (94962)
 
۱۳۸۷-۰۹-۱۴ ۱۴:۴۲:۱۴
چه ارتباطي دارد . برج ميلاد را شهرداري تهران ساخته است جاده شمال را وزارت راه ( دولت ) ميسازد . تضميني نيست كه اگر شهرداري برج ميلاد را نمي ساخت جاده شمال ويا پروژه پارس جنوبي به ثمر مي نشست ولي مطمئنا اگر كار را به كاردان بسپارند انجام مي شود. (94784)
 
۱۳۸۷-۰۹-۱۵ ۱۲:۲۱:۱۷
مهم بودجه بیت المال است که مطابق قواعد توسعه ای هزینه شود و برج میلاد و آزاد راه تهران شمال تنها شاهد مثال است همانطور که در انتهای مقاله آمده است :\" غرض خراب کردن شاه دیوار برای پرکردن چاله ها نیست. بلکه شناخت اولویت های توسعه ای است تا به اشتباه ننویسم آزاد راه میلاد و برج تهران – شمال. \" (94870)
 
۱۳۸۷-۰۹-۱۴ ۱۷:۱۱:۰۸
هر دو پروژه در جای خود با ارزش است . کار باید به کاردان سپرده شود تا اتمام پروژه دیگر حاصل شود. (94793)
 
جواد توكلي
۱۳۸۷-۰۹-۱۴ ۱۷:۱۸:۳۷
خيلي سنگ بزرگراه شمال را با آن همه خسارات محيط زيستي به سينه نزنيد. باور كنيد اگر قيمت بنزين واقعي شود و دولت بجاي اتوبان سازي به توسعه راه آهن اقدام كند هم سرمايه هاي ملي هدر نمي رود و هم اين همه تصادف رخ نمي دهد. نويسنده اين نوشته احتمالا دستش به سفره پيمانكاران جاده ساز (مثلا آقاي ..... مشاور وزير راه و مجري پروژه هاي نابود كننده محيط زيست مانند جاده گلستان و جاده درياچه اروميه) نزديك است. از نظرمن هم ساخت برج تهران خيانت بود و هم اتوبان شمال و جاده اي كه از وسط درياچه اروميه و پارك گلستان مي گذرد. به جاي اين جاد ه ها اگر راه آهن مي ساختند بسيار درستتر بود و منافع آن بطر عادلانه نصيب همه مي شد. بجاي برج ميلاد هم اگر يك خط مترو و يا حتي قطار رو زميني از تجريش به نواب مي كشيدند 1000 مرتبه بهتر بود. برادر عزيز طراحان همه پروژه ها از يك قماشند. (94794)
 
نادر
۱۳۸۷-۰۹-۱۴ ۱۷:۴۰:۲۶
چه خوب می شد اگر:
کشورهای پیشرفته - بجای رفتن به کرات دیگر وصرف هزینه های بسیار زیادروی این طرح ها-ابتدا
به فکر ساختن زمینی آباد می بودند.واقعا\"اگر هزینه های ارسال ماهواره ها به کرات دیگر-صرف ساختن خانه - راه- کار- تحقیقات کشاورزی - پزشکی ودارو برای انسان ها می شد چی می شد- (البته آنها که اسلامی فکر نمی کننند پس بگذریم).
مدیران خودمان که اسلامی هستند چرا به جای ساختن راه - برج هایی می سازند
اقلیت سرمایه دار لذت بیشتری از زندگیش ببرد.ولو اینکه هزینه ساخت آن سازه هم از بیت المال باشد.
{حال وحوصله اش را نداشتم لطفا\"خودتان ویرایشش کنید) (94797)
 
سید احسان
۱۳۸۷-۰۹-۱۴ ۱۸:۲۵:۵۹
ما انقلابمان را صادر کرده ایم و دیگر چیزی از انقلاب برایمان باقی نمانده است!
صدور انقلاب ما دو محصول و نماد دارد: 1- حزب الله لبنان 2- برج میلاد و صاحبان و بهره برداران برج میلاد.
یا علی (94802)
 
۱۳۸۷-۰۹-۱۷ ۲۱:۳۴:۵۲
حزب الله لبنان اگر کار ایران باشد بسیارخوب و افتخار اور است. عده ای که با امکانات اندک جلوی زیاده خواهی اسراییل ایستاده اند که بد نیست. جایز نبود با لحن طعنه امیز صحبت میکردید. (95142)
 
ناصر
۱۳۸۷-۰۹-۱۴ ۲۰:۵۶:۲۳
تداوم سازندگي بهتر از خوابيدن و يا به نوعي خواباندن پرو‍ژه ها ميباشد.
واقعاً اين دو پرو‍ژه ربطي به هم ندارد ولي ميتوان در كلان به سيستم اجرايي كشور نقدي جدي داشته باشيم.
- منابع مالي عمراني نسبت به نياز كشور بسيار محدود ميباشد ولي اين محدوديت باعث نميشود كه همان منابع محدود را بدون برنامه هزينه كرد بايستي با درايت نقاط اولويت دار را بدون بخشي نگري مشخص و منابع را با رعايت اصول اجرايي و كيفيت مناسب به آنجا تزريق نمود.
- نظام اجرايي كشور همانند ديگر نظامات اساسي داراي كاستي هاي فراواني ميباشد اين كاستي ها به هيچ عنوان به منابع مالي بستگي ندارد بلكه منابع محدود باعث ميشود بر روي اشكالات سرپوش نهاده و آن را از اولويت انداخت(خواسته يا نا خواسته).
- نظام مالي كشور نيز داراي اشكالاتي ميباشد بدان معني كه مديران و مسئولين و دست اندركاران امور اجرايي صرفاً در بخش مالي حسابرسي ميشوند به طور مثال آيا روند هزينه طبق قانون بوده يا نه؟ ولي روند مديريت حسابرسي نميشود. همين موضوع يكي از علتهاي اصلي گم كردن اولويت هزينه در كشور ميباشد.
- پس به طور خلاصه ما ميبايستي كماكان براي آزاد راه شمال و مديران آن جشن تولد گرفته و شاد باش بگوييم و براي تداوم مديريتشان و حفظ ميزشان از خداوند شاكر باشيم و متقابلاً براي مديراني كه با هر مشقتي با وجود اين همه موانع و محدوديتهاي كاري پروژه هاي خود را تمام ميكنند به جاي خسته نباشيد و تقدير، پرونده هاي قطور بازرسي و ديوان محاسبات درست كرده و نهايتاً راهي دادگاه شان نماييم.
قطاري كه حركت نميكند هيچ بچه اي به آن سنگ نميزند فقط كافي است كه حركت كند،در آن موقع خدا رحم كند سنگ باران شده و آسيب مي بيند. (94812)
 
مجید اصفهان
۱۳۸۷-۰۹-۱۴ ۲۱:۵۴:۲۸
وا ی بر مدیریت کلان کشور به نضار من اگر قرار است در شهر مست گیرند باید هر انچه است گیرند (94816)
 
علی
۱۳۸۷-۰۹-۱۴ ۲۲:۰۳:۰۰
عجیب ترین چیزی که در مقاله دیدم این است که جان مردم ارزش دارد.؟ (94817)
 
دوست شما یک ایرانی
۱۳۸۷-۰۹-۱۴ ۲۲:۰۸:۲۶
نظر کارشناسانه نویسنده محترم قابل احترام میباشد ولی این دو مقوله جداست و ازاد راه شمال با بی کفایتی مدیران وزارت راه همراه بوده که این ضرر مالی وجانی از طرف انان بوده که متاسفانه کسی تحقیق وتفحص نمیکند چون مشکلی با هم ندارند واگر مشکل عقیدتی پیدا کنند به این موضوع رسیدگی میکنندواقای بهبهانی که خودشان سالها معاونت وزارت راه را به عهده داشتند واکنون وزیر شده اند هیچ برنامه ای ندارند چون اگر این چهار بخش را به افراد واجد شرایط ولی غیر خودی بدهند در ظرف مدت کوتاهی انجام میگیرد حتی با هزینه کمتر ولی ایا میشود به غیر خودی داد؟ (94819)
 
محسن
۱۳۸۷-۰۹-۱۴ ۲۳:۰۶:۲۳
اینکه استفاده‌ی درست مخابراتی-تلویزیونی از این برج هنوز نشده است چه ربطی دارد به اینکه کلا آن را تقلیل بدهیم به مترسکی مدرن؟ ثانیا این برج یک مجموعه کنارش ایجاد می‌کند که چه بخواهید و نخواهید لازم است. سالن اجلاس لازم است و نمی‌شود مهمانان کشورهای دیگر را به بهانه‌ی ساده‌زیستی زیر سقفی نشاند که چکه می‌کند! هتل پنج ستاره هم لازم است، چون هتل‌های فعلی واقعا مناسب نیستند و یکی از موانع توریسم همین هتل‌های نامناسب است که من شخصا دلم نمی‌آید در آنها اقامت داشته باشم و برای هر مسافرتی باید عزا گرفت. یا سوار الاغ شویم و از تلویزیون و اینها هم صرف نظر کنیم، یا اگر می‌خواهیم از ماشین‌های فرانسوی و غیره و تلویزیون‌های ژاپنی و غیره استفاده کنیم باید شرایطی فراهم کنیم که آن شرکت‌ها حضور بهتری داشته باشند. خوشحالم که انتخاب با شما نیست! (94826)
 
سحر
۱۳۸۷-۰۹-۱۵ ۲۲:۲۷:۲۶
نظرت چیه که یک کارخونه ی اتومبیل سازی، یه کارخونه تولید و پرورش چای و همچنین کارخانه هایی برای نوشیدنی و چیزهایی از این قبیل هم در برج میلاد بزنند؟ چون مهمانان خارجی که نمیشه با ماشینهای معمولی و غذاهای معمولی و چیزایی از این تیپ پذیرایی بشن... البته به قول شما
چرا بجای این همه تمرکز گرایی شهرداری و دولت نباید به فکر گسترش امکانات و تمرکز زدایی باشند؟
تازه مگه زمین قحط بود که این همه چیزای جور وا جور را یکجا بسازن؟ خوب میشد کاربریهای جالبتری برای این نماد تهران پیش بینی کرد؟ (94912)
 
امین
۱۳۸۷-۰۹-۱۵ ۰۰:۲۶:۴۲
سلام
آقای محسن مهدیان عزیز . باز باید خدا را شکر کنیم که 266 میلیارد تومان هزینه شد و یک چیزی ساخته شد. صدها برابر این مبلغ به دلیل مشکلات سیاسی با دیگر کشورها برای محصولات وارداتی خرج دلالان میشود!
در ضمن نظر 94784 هم در این باره صادقه. نکنه انتظار دارین شهرداری تهران بودجه آزادراه تهران-شمال رو بده؟ (94834)
 
۱۳۸۷-۰۹-۲۲ ۱۱:۰۵:۴۳
به هر حال، این‌ها همش از بیت‌المال داره خرج می‌شه و باید تصمیم‌گیری در بخش‌های مختلف نظام طوری باشه که به این‌جا نرسیم که یک جا ریخت و پاش بشه، و یک جا هزینه لازم برای پروژه‌های عمرانی اساسی کشور وجود نداشته باشه. (95661)
 
ناشناسقلی خان
۱۳۸۷-۰۹-۱۵ ۰۲:۳۵:۲۸
در تایید نکات ذکر شده در مقاله میتوان اضافه کرد که با اتمام پروژه بزرگراه تهران - شمال گذشته از مسائل معنوی و رفاه مردم میشد با اخذ عوارض حتی هزینه های ساخت آن را طی 5 تا 10 سال جبران نمود. متاسفانه قبلا هم چنین تجربه ای در تونل کندوان بدست آمد که مسئولان محترم از آن استفاده نکردند. اینجاست که مدیریت صحیح اهمیت خود را در اقتصاد و پیشرفت کشور نشان میدهد. البته برج میلاد هم بخاطر جذب گردشگران اهمیت خود را دارد (94846)
 
۱۳۸۷-۰۹-۱۵ ۱۵:۱۲:۰۸
ساحت اين برج افتخار ملي است سازكان اين برج مي توانند جسارت ساخت بطزگراه تهران شمال، ساخت وآباد مدرن تر كردن راه آهن را داسشته باشند.
جاده هاي كشور تلفات مي دهد اما آنهايي مي توانند اين مشكل را حل كنند كه جسارت ساخت برج ميلاد را دارند.
به اميد روزي كه مدرن ترين سيستم حمل ونقل ريلي را دااشته باشيم و نياز كمتري به استفاده از اتومبيل داشته باشيم.
مشكل جاده هاي كشور نبود سيستم كمل ونقل عمومي ايمن ويعني راه آهن است بايد قيمت بنزين نه تنها بدون سوبسيد شود بلكه با ماليات اخذ شده از مصرف بنزين راه اهن و مترو هاي كشورمان را بسازيم و كار متخصصان كشورمان در ساخت برج ميلاد را با غرور موجب مباهات خواهد مرم قدرشناس كشورمان خواهد بود. درود بر طراحان وپشتيباني كنندگان از اين طرح افتخار ملي (94880)
 
علی
۱۳۸۷-۰۹-۱۵ ۱۹:۳۵:۳۷
ما دیگر برای این مسایل غصه نمی خوریم . منابع کشور رفت و ما هم داریم مرخص میشیم . خوش بحال آنها که می مانند !بیچاره ها (94898)
 
۱۳۸۷-۰۹-۱۵ ۲۳:۲۱:۰۴
شما با درج مقاله هایی که در مورد مشکلات موجود در کشور هستند که نمونه آنها را کم نداریم سعی دارید خود را منتقد و دلسوز نشان بدهید تا در زمینه های دیگر که عمدتا سیاسی میباشند به اغوا کردن افکار جامعه خصوصا روشنفکران بپردازید و در این کار هم تاکنون موفقیت هایی داشته اید. این نیز ترفند جدید شما اصولگرایان است که انصافا در زمینه های سیاسی مختان خیلی بهتر از اصلاح طلبان کار میکند ولی ای کاش شعور سیاسی اکثریت مردم در حدی بود که اهداف اصلی اصولگرایان را که امروزه خود را اصلی ترین منتقد دولت نهم نشان میدهند درک میکردند. مطمئنم این متن را در سایت خود قرار نمیدهید چرا که مواضع و اهداف اصلی شما را هدف قرار داده است. (94916)
 
۱۳۸۷-۰۹-۱۷ ۲۱:۵۲:۰۴
دوست عزیز با شعور سیاسی بالا
یکی از کارهایی که این سایت کرد برملا ساختن قضیه کردان بود و مسایلی از این دست
ممکن است اشتباه هم داشته باشند ولی نه به ان شوری که شما فرمودید. (95143)
 
۱۳۸۷-۰۹-۱۶ ۰۰:۰۵:۵۳
متاسفانه بعد از مدتها که سایت وزین الف از درج چنین نوشته های مخربی خودداری می کرد باز هم شاهد نمود مقالاتی اینچنین سخیف و عئام فریبانه هستیم.

در این کشور باید دست هر کسی که چیزی را میسازد بوسید و در عوض آنان که بجای پرداختن به غارتها و سو مدیریتها ، بر سازندگان می تازند را باید رسوا کرد.

جناب مهدیان
فروش امتیاز بهره برداری از بخشهای از برج در واقع اخذ هزینه های ساخت یک بنای ملی از طبقه مرفه است و هر چه با قیمت بالاتری فروخته شود، به نفع ملت است. تنها رانت خوارانی که انتظار دارند این فرصت استثنایی به ثمن بخس در اختیارشان قرار گیرد، ممکن است تلاش کنند با طرح چنین استدلالات سستی، فروشنده را تحت فشار قرار دهند که اگر شما فریب ۀآنها را خوزده اید، بهتر است استغفار کنید و اگر ناخواسته در جهت منافع آنان گام بر می دارید بهتر است خودتان را اصلاح کنید.

---
اگر آن سیاست کاهش نرخ بهره بانکی، سهل کردن وثیقه ها و بخشش جرایم دیرکرد در زمان خودش توسط امثال شما که قلم در دست داشتید، نقد شده بود و یا لااقل مورد حمایت قرار نگرفته بود، با همان منابع می شد سی برج میلاد، سی بزرگراه مانند بزرگراه شمال و 30 پروژه مترو را در هر کدام از سی استان کشور اجرا کرد بدون آنکه نیاز به هزینه سرسام آور 48 سفر استانی باشد و بدون آنکه آن پول عظیم چنین بلای سیاهی را بر سر جوانان جویای سرپناه آورده باشد.

--- (94888)
 
۱۳۸۷-۰۹-۲۲ ۱۱:۰۸:۱۸
مطمئن باشید این قشر مرفه مورد اشاره شما، صد برابر پولی که می‌خواهید از آن‌ها بگیرید، از مردم خواهند ستاند. وگرنه این پول‌های بادآورده که صرف خرید واحدهای تجاری تجملی می‌گردد، از کجا می‌آید؟ (95663)
 
حسین
۱۳۸۷-۰۹-۱۶ ۰۷:۵۶:۳۳
اگر این وزیر راه و آن وزرای راه سابق و اسبق نیز در سر هوای ریاست جمهوری می پروراندند الان آزادراه تهران شمال که هیچ تهران جنوب هم ساخته شده بود و گاردریل آن هم از فولادی منحصر بفرد با روکش طلا تهیه و نصب شده بود.
مرد حسابی خدمت سیخی چنده؟ این داستان انقلابی شما را که در آن واژه های تعهد و اخلاص و خدمت و ... موج می زند دیگر حتی ناشران دولتی هم چاپ نمی کنند. (94943)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۹-۱۶ ۱۰:۱۲:۳۶
ما از اقاي قاليباف تشکر ميکنيم که اين برج بدست ايشان به اتمام رسيد ولي يادمان نرود تمام اين پروژه ها در زمان سازندگي اقاي هاشمي کليد خورد حالا در بعضي از وزارت خانه ها و يا دولت اين پروژه ها را به اسم خود تمام ميکند انصاف هم خوب چيزي است (94954)
 
احمد جعفری دانشجوی اقتصاد
۱۳۸۷-۰۹-۱۶ ۱۰:۵۳:۱۹
به نظر می رسد انتقاد دوستان بیشتر به بی ارتباطی 2 پروژه آزاد راه تهران - شمال و برج میلاد است.جهت استحظار دوستان باید عرض شود که اقتصاد علم تخصیص بهینه منابع کمیاب است . موضوع همانطور که در مطلب آمده است اولویت شناسی در امر عمران و توسعه است و این مطلب فارغ از سهم دولت و شهرداری در برنامه ریزی است .مهم این است که بودجه بیت المال چه در خزانه دولت و چه شهرداری بهینه هزینه شود و 2 پروژه مذکور تنها شاهد مثالی هستند از تخصیص کاریکاتور گونه اعتبارات در کشور . (94958)
 
۱۳۸۷-۰۹-۱۶ ۱۴:۵۹:۰۲
ساخت برج ميلاد يعني برنامه ريزي براي حفظ منافع جريان سرمايه داري .مهم بيت المال است نه جيب دولت و يا شهرداري .
در مديريت ملوك الطوايفي هر كس ساز خود را مي زند.واقعا چرا بايد بودجه كشور صرف هزينه هاي غير ضرور شود. (95002)
 
نیما
۱۳۸۷-۰۹-۱۶ ۱۷:۱۹:۲۵
ساخت اتوبان شمال از زمانی که به سازمان مستضعقین و جانبازان واگذار شد با رکود و هزیته بری مواجه شد حالا اینکه این سازمان چه ارتباطی با ساخت اتوبان دارد فقط می تونم بگویم اینجا ایران است پس حتما ارتباط دارد.  (95022)
 
ناشناسقلی خان
۱۳۸۷-۰۹-۱۹ ۰۲:۰۵:۴۳
حتما وزارت راه هم به امور جانبازان و مستضعفان رسیدگی میکند. (95273)
 
احمدنیا
۱۳۸۷-۰۹-۱۶ ۱۷:۵۹:۲۳
برج میلاد جایی می شود برای کسب و تفریح ثروتمندان و اقایان پشتش هستند اما بزرگراه شمال می شود عمومی و دلیلی نداره تمام بشه !
ثروتمندان با امکانات و ماشین های مدل بالا اولا\" جانشان درامان ثانیا مالشان بیمه است.
پس بی خیال (94968)
 
چين
۱۳۸۷-۰۹-۱۶ ۱۸:۰۴:۳۹
اگر جديتي كه كه در مسئولان ساخت برح ميلاد بود در مسئولين آزاد راه تهران شمال هم وجود داشت قطعا به نتيجه ميرسيد ظاهرا مسئوليت آزاد راه يا در مسئوليت خود درست انتخاب نشده اند و يا عزم جدي براي اين كار ندارند پول اين ممكلت را سالهاست دارند به اين چيني ها ميدهند تا آزاد راه ساخته شود وآنها هم از همين مشكلات داخلي ما بهره برداري و آنرا به تاخير مياندازند.. (95026)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۹-۱۶ ۱۹:۳۲:۳۴
من با ساخت بزرگره تهران شمال مخالفم و خوشحالم که کارش پیش نمیره
ترجیح میدم مردم تو تصادفات بمیرن ولی جنگلای زیبای شمال آسیب نبینه
همین (95038)
 
۱۳۸۷-۰۹-۱۷ ۱۴:۴۸:۱۱
پاسخ شما قابل درک می باشد (95121)
 
زهرا
۱۳۸۷-۰۹-۱۶ ۱۹:۳۹:۱۷
عزيزان اگر پروژهآزاد راه تهران شمال هم مديري مثل قاليباف داشت تمام ميشد به هر حال قبل از آقاي قاليباف چهار شهردار كما بيش كارهايي در برج كرده بودند تمام كردن برج از نظر خودباوري كار مهمي بود زيرا خيلي ها مثل تونل رسالت اميدي به سرانجام رسيدن كار نداشتند الان خيلي ها با اين مديريت فعلي ممكن عمرشون به ديدن آزاد راه قد نده . (95041)
 
۱۳۸۷-۰۹-۱۷ ۰۹:۳۹:۴۴
دست آقایانی که برج میلاد را ساختند درد نکند اگر مشگلاتی هم باشد موضوع گذشته است وبا ید در حال حاضر تلاش نمائیم پروژ ه های ناتمام را به بهره برداری برسانیم ودولت نیزباید هر طور شده بودجه مورد نیاز مترورا تامین نماید. (95081)
 
منصورهوشمند
۱۳۸۷-۰۹-۱۷ ۱۰:۰۷:۰۹
دوست عزیز
شما دو موضوع را که ربطی با هم ندارند با هم قاطی کرده اید پروژه آزاد زاه شمال پروژه ای ملی است و باید انتقادتان به دولتی ها باشد آیا نظرتان این است که شهرداری تهران باید پروژه آزاد راه شمال را اجرا کند؟ من شخصا به عنوان یک ایرانی که در خارج از کشور کار و زندگی میکند معتقدم که ایران اینقدر ظرف سه سال گذشته پول داشته که اگر مدیریت صحیحی روی آن اجرا میشد نیازی نبود که یک پروژه را فدای دیگری کرد و میشد همه را همزمان اجرا کرد لطفا شما از دولتی ها بپرسید که با این پول های نفتی چه پروژه هایی را اجرا کرده اند؟ فعلا مدیریت شهرداری صرفآ تلاش میکند پروژه هایی که شورای شهر به او واگذار میکند به خوبی اجرا کند که شایسته تقدیر است (95086)
 
احمد
۱۳۸۷-۰۹-۱۷ ۱۱:۲۸:۳۳
با 200 میلیلرد دلار درآمد نفت در این 3 سال میشد 500 برج میلاد و آزاد راه تهران شما زد. کجای کاری؟ (95092)
 
۱۳۸۷-۰۹-۱۸ ۱۲:۳۳:۱۷
چرا اصل مطلب را نمی گوئید
همه این هزینه های کمرشکن در پشت کلمات فساد آوری مثل \"خودکفائی \" و در عمل با دلالی و واسطه گری جریان دارد
مگر نبودند افرادی بدون داشتن طرح توجیهی علمی فقط با توجیه خودکفائی اقدام به اخذ وام های میلیادری با سودکم نمودند و بعد سر از کجا درآوردند
بخش بزرگی از منافع ملی به اسم خودکفائی به جیب کشورها و شرکتهای خارجی می رود - حالم بهم خورد (95120)
 
بيگي
۱۳۸۷-۰۹-۱۸ ۲۳:۳۱:۵۸
آيا اختلاس 123 ميليارد توماني از بانك صادرات را بخاطر داريد؟ به حساب امروز فكر كنم بالاي 1000 ميليارد بشود. كلمه اختلاس را تو همين اينترنت در گوگل جستجو كنيد سرتان سوت ميكشد. هزينه اين برج در مقابل اينها و يا در آمد باد آورده نفت هيچ نيست. اين برج نشانه توانايي مهندسين ايراني و همت شهر داراني چون آقاي كرباسچي و قاليباف است. در مملكت ميماند و به خارج هم نه قاچاق ميشود نه صادرميشود .اگر در راه سازي يا اين بزرگراه ناكام مانده ايم مقصر پيمانكار و مديراني هستند كه چنين پروژه عظيمي بنا به روش هميشگي شان را به پيمانكاري دادند كه توانايي انجام آنرا ندارد.به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه شاعر ميگويد:
گنه كرد به بلخ آهنگري ...به شوشتر زدند گردن مسگري (95265)
 
ع.آزاد
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۱۱:۱۲:۳۵
با سلام واظهار خوشوقتی از این همه توجه ونگرانی از آنچه که در پیرامون ما میگذردابتدا بدلیل فرصت کم توضیحاتی را به اختصار عرض کنم در صورت نیاز مفصل آن در فرصت بعدی.
!.هر حقیقتی را اگر خواستی لجن مال کنید خوب به آن حمله نکنید(مثل شهردار قبلی)بلکهبد از آن دفاع کنید (مثل اکنون)
2 برج میلاد با این نحو هزینه کردن وبهم ریختن فضاهای اطراف آن (بر خلاف طرح نهایی شده قبلی)ونیز عدم استفاده از ظرفیتهای تلویزیونی و مخابراتی آن مثل یک اتومبیل بدون متور و ماکت تشریفاتی شده است.
سوال: چند درصد تلویزیونهای شهروندان تهرانی بدون مشکل تصویر است
یک خبر .هم اکنون در ژاپن برج مخابراتی در حال ساخت میباشد (95319)
 
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۱۲:۲۵:۵۰
اگر حزب اله لبنان پیروز نمیشد الان کشور ما در خطر بزرگی افتاده بود . شک نکنید آقای سی احسان . اینقدر سطحی به مسایل نگاه نکنید (95322)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۱۳:۱۰:۴۴
روزگاری مالزی با ماهاتیر محمد به سمبل یک کشور مدرن اسلامی تبدیل شده بود و نمادهای شهری متعددی از جمله مناره کوالالامپور در آن ساخته شد. گویا مسئولان ما فکر کردند که با ساختن نمادهای مشابه ماهم ژاپن اسلامی خواهیم شد. اما دوازده سال از آن زمان می گذرد. اینک مالزی از قطبهای گردشگری و ترانسفر مسافر دنیاست و مائیم و یک کپی زشت از مناره زیبای کوالالامپور و دیگر هیچ. امیدواریم مسئولان هوس ساختن ساختمانی مانند برجهای دوقلوی پتروناس در کوالالامپور را نکنند که پنجاه سال دیگر هم نمی توانند یک کپی ناقص از آن را بسازند. (95340)
 
عباس مقدم
۱۳۸۷-۰۹-۲۱ ۰۹:۰۶:۰۴
چندروزپيش در رابطه با موضوع بحث مطلبي نسبتا مفصل ارايه داده بودم كه هنوز درج نشده !
ته مانده اميدم هم نسبت به اين سايت داره كمرنگ تر ميشه . (95506)
 
ع.آزاد
۱۳۸۷-۰۹-۲۱ ۱۱:۲۵:۰۱
با سلام
پیرو عرایض قبلی (319) پیشنهاد می کنم از طرف مرکز تحقیقات مجلس ،یک کار تحقیقی وبی طرفانه با حداقل سانسور در مورد اینگونه پروژه ها صورت گیرد زیرا به نظر من اینها نمادهای مدیریت کشور هستند ومیتواند بعنوان آموزه
وامکانی برای پند گرفتن ،در مدیریت کل کشور راهنما باشند در صورت نیاز به توضیحات
در فرصت مناسب فرایند شکل گیزی واجرا راکالبد شکافی خواهیم نمود .
حال چند سوال.
مدیریت خردمند شهری یعنی چه؟چه ضرورتها والزامات و زیر ساختهایی نیاز دارد؟
آیا شهر تهران باوجود دکل آنتن تلویزیونی روی ارتفاعات جماران مشکل پوشش تلویزیون ندارد؟
آیا برای مبادلات الکترونیکی بانکها((transaction )در شهر تهران حتماً باید از V SAT
استفاده نمود وعلاوه بر پرداخت هزینه های کلان ارزی اطلاعات مالی ماتا آنسوی کره زمین رفت وبرگشت نماید.
آیا رشد جمعیت وتوقعات وانتظارات مردم ونسلهای آینده به همین جا ختم میشود ونیاز به برنامه ریزی برای توسعه آینده وایجاد زیر ساختهایی نظیر بزرگراه و قطار سریع السیر وامثالهم وجودندارد.
آیا زمان آن نرسیده است که مسائل را بدون حب و بغض وگرایشها و تعصبات ببینیم؟
با این شعر عرایضم راخاتمه میدهم.
_یکی کودکی ریگ در کفش داشت چو در مانده شد دست بر سر گذاشت
که نفرین بر آن کس که این کفش دوخت و.......... (95532)
 
آرش حسینی
۱۳۸۷-۰۹-۲۱ ۱۴:۳۰:۵۱
چقدر خوب است بجای جواب یکدیگر را دادن سعی کنیم منظور نویسنده را دریابیم نکات مثبت آنرا بگیریم و نکات منفی را بکناری بگذاریم.

برای ایده های مثبت که مورد توافق جمعی کارشناسان داخلی می باشد نظر کارشناسان بین المللی را جویا شویم، مناقصات بین المللی بگذاریم و و با نگاه مثبت به شرکتهای توانای ایرانی و با تعیین قوانین دقیق نظارتی پیمانکاران را انتخاب و با تعیین مدیرانی صالح، کارا و علمی کارها را بجلو ببریم.

دوستان باور کنید این کار خیلی سخت نیست.کشورهای دیگر مانند مالزی و حتی امارات دوبی اینکارها را کرده اند و به اهداف خود رسید ه اند. مشکل افرادی هستند که می خواهند یک شبه راه هزار ساله بروند و یا افرادی که می خواهند دوباره چرخ را اختراع کنند !

مترو تهران را مثال زدید دوستان مثالهای زیبایی آورده اند که چقدر عمر مردم در ترافیک تلف می شود و چقدر پول بنزین دود شده در هواست و آلودگی و ... خوب آیا اینقدر مساله پیچیده است؟!
چرا از توان بین المللی برای احداث مترو کمک نگیریم ؟ ذخیره ارزی پس به چه درد می خورد؟ آیا نمی توانیم ناظران مطمئنی برای اینکار پیدا کرد؟ آیا مشکل کارگر داریم؟ آیا از مترو بهتر سراغ دارید؟ آیا می توان در حال حاضر کاری کرد که مهاجرین در تهران به شهرهای خود برگردند؟ آیا ریه مردم + وقت مردم + پول بنزین وارد شده از خارج+ تصادفات شهری در تهران ارزش این را ندارد که با برنامه ریزی 2 ساله و با کمک بین المللی حتی فقط از دوستان عزیز دولت! (چین و روسیه ) این مشکل را حل کنیم .

من فکر می کنیم نگارنده این مقاله سعی دارد به ما بگوید دوستان هزینه های واجبتری و راههای بهتری هم وجود دارد. (95561)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.