توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 35883
عبداللهي: نفت500 دلاری هم مشکلات را حل نمي‌کند
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۱۶
رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت:‌ اتکا به ثروت ملي و فروش نفت حتي به قيمت بشکه اي 500 دلار نيز مشکلات کشور را حل نخواهد کرد.   

به گزارش ايرنا، "رضا عبداللهي" با بيان اين مطلب در همايش سراسري مديران ديوان محاسبات کشور افزود: هر چه ما نفت را با قيمت بالاتري به فروش برسانيم به ناچار واردات کالاهاي مختلف به کشور را هم افزايش خواهيم داد که اين امر نتيجه اي جز تعطيلي واحدهاي توليدي و بيکاري به همراه نخواهد داشت.

وي تصريح کرد: يکي از مباحثي که در اصل 44 قانون اساسي دنبال مي شود وارد کردن بخش خصوصي به عرصه است، زيرا ما نمي توانيم منتظر فروش نفت باشيم و کشور را با اين روش بسازيم، چنين کاري به هيچ وجه امکان پذير نيست.

عبداللهي ادامه داد: مقايسه کشور ما به کشورهاي کوچک نفتي اشتباه بسيار بزرگي است، ما بايد از نفت جدا شويم زيرا تجربه نشان داده با فروش ثروت ملي نمي توان کشور را اداره کرد.

رييس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اينکه اتکا به نفت تفکر باطلي است،‌افزود: مقام معظم رهبري نيز همواره در سخنان خود اشاره کرده اند که "اي کاش شير نفت را مي بستيم و چاه هاي نفت را تعطيل مي کرديم."

وي بيان داشت:‌ ما بايد به سمت توليدات غيرنفتي بر مبناي کار، تلاش و تنوع در توليدات گام برداريم و کارها را به بخش خصوصي واگذار کنيم البته براي اينکه خصوصي سازي در فضاي رقابتي سالم اتفاق افتد بايد در کنار اين مساله، آزاد سازي را هم ايجاد کنيم.

عبداللهي، با اشاره به اينکه براي کاهش هزينه ها و بالا بردن کيفيت و سرعت در توليد بايد، توليد را با پرچمداري و پيشتازي بخش خصوصي به بخش غيردولتي واگذار کنيم، افزود: بحث هدفمند کردن يارانه ها براي تحقق اين مهم بسيار ضروري است.

وي اظهار داشت: بايد کاري کرد تا قيمت ها واقعي شود که دراين رابطه ديوان محاسبات کشور با دارا بودن اختيارات و نيروهاي متخصص مي تواند ياري دهنده باشد.

عبداللهي خاطرنشان کرد: از آنجا که هيچ پاداشي به اندازه حق مالکيت تاثيرگذار نيست بر اين اساس واگذاري امور به بخش خصوصي موجب تشويق انگيزه ها و رقابت بيشتر خواهد شد.

وي اظهار داشت: تجربه بشري نشان داده است که توليد کالا توسط نهادهاي دولتي از سرعت و کيفيت پاييني برخوردار است و هزينه تمام شده آن نيز بسيار بالاست از اين رو به نظر مي رسد که ما بايد تا آنجا که بخش غيردولتي و خصوصي توان دارد، ميدان را براي ورود آنان به عرصه توليد باز کنيم.

وي خاطرنشان کرد: هر جا که تخلف،‌ تقلب و رانت بيشتر است توليد وجود ندارد بر اين اساس لازم است که از نقطه آغاز انحراف، زنگ ها به صدا درآيد و پيش از اينکه چنين تخلفاتي روي دهد جلوي آن را گرفت چرا که پيشگيري همواره بهتر از درمان است.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.