نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 36217
حذف يارانه‌ها در لابه‌لاي تبصره‌هاي بودجه 88
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۲۳:۲۳
تصمیم جدید دولت برای قانونی‌کردن طرح تحول اقتصادی؛

حذف یارانه‌ها در لابه‌لای تبصره‌های بودجه 88


دولت تصميم گرفته است به جاي ارائه لايحه طرح تحول اقتصادي به طور فوريتي به مجلس، حذف يارانه سوخت را در لايحه بودجه سال 88 بگنجاند.



به گزارش "الف"؛ درپی تاخیر پی‌در‌پی در ارایه لایحه تحول اقتصادی به مجلس، اخبار رسيده از دولت حاكي است رئيس جمهور تصميم دارد اجازه قانوني براي حذف يا هدفمند كردن يارانه‌هاي سوخت را به طور ضمني و در ضمن لايحه بودجه سال 88 از مجلس اخذ كند.



يكي از سناريوهايي كه با اين هدف ارائه شده، افزودن تبصره‌اي به لايحه بودجه سال 88 است كه به موجب ‌آن، دولت يارانه گاز، آب و فاضلاب، برق، ‌بنزين، نفت خام، نفت كوره و گازوئيل را كاملا حذف و از فروش ‌آن ماليات نيز اخذ كند و درآمدهاي حاصله را براي پرداخت نقدي به هفت دهك پايين جامعه، جبران كسر بودجه ‌و پرداخت به صنايع آسيب‌ديده از اين كار اختصاص دهد.‌



نمايندگان كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي در مجلس پيش از اين با اشاره به حساسيت نقدي يا ‌هدفمندكردن يارانه‌ها از دولت خواسته بودند قبل از اجراي تصميم خود، مطالعات كافي انجام داده و به ‌سوالات اقتصاددانان و نمايندگان مجلس درباره اين طرح پاسخ دهد.‌چگونگي مهار تورم ناشي از حذف يارانه‌ها، جايگاه تورم انتظاري در پيش‌بيني‌هاي دولت از تورم ناشي از ‌حذف يارانه‌ها، چگونگي حمايت دولت از صنايع انرژي‌بر كه سال‌هاست بر اساس انرژي‌هاي ارزان در ‌ايران طراحي شده و كار مي‌كنند و نيز ضمانت‌نامه‌هاي اجرايي پرداخت به موقع به خانواده‌هاي فقير كه از ‌حذف يارانه‌ها شديدا آسيب مي‌بينند، از جمله سوالات اقتصاددانان و نمايندگان مجلس درباره طرح تحول ‌اقتصادي است.



كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي در شهريور و مهرماه، طي دو گزارش جداگانه به نمايندگان مجلس يادآوري كرد كه دولت تاكنون به سوالات مطرح شده درباره طرح تحول اقتصادي پاسخ ‌روشني نداده است.‌قرار بود هفته گذشته دولت طرح فوريت‌دار تحول اقتصادي را تقديم مجلس كرده و آقاي احمدي‌نژاد براي دفاع ‌از اين طرح در مجلس حاضر شود كه اين كار براي چندمين بار به زمان ديگري موكول شد.‌



منابع مطلع در دولت خبر مي‌دهند، احتمال صرفنظر كردن دولت از ارائه لايحه تحول اقتصادي و حذف ‌يارانه‌ها و گنجاندن آن در ميان تبصره‌هاي بودجه سال آينده زياد شده است.‌
 
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۰۲:۱۷:۵۰
بنظر اینجانب پرداخت نقدی یارانه ها موجب خوشجالی موقتی مردم خواهد شد، در حالیکه در درازمدت عملا بخاطر افزایش نقدینگی و تورم، موجب میشود اثرات سودمند آن خنثی شود. چون مردم باید یک جنس ثابت را با قیمت گرانتری بخرند.
ضمنا فرهنگ پرداخت پول بدون انجام دادن کار در قبال آن، فرهنگ بدی است که موجب تشویق تنبلی و بیکاری میشود. ضمنا با اطلاعات ناقص موجود، شناسایی واقعی هفت دهک پایینی بسیار مشکل بوده و قطعا تعدادی از نیازمندان واقعی، از دریافت آن محروم میشوند.
بهترین کار اینست که پولهای حاصل از حذف یارانه ها در خدمت برپاسازی یک بیمه تامین اجتماعی بسیار قوی قرار بگیرد، و بر اساس این بیمه تامین اجتماعی، تمام ایرانیان در سرتاسر عمرشان بیمه شوند، و حمایتهای قوی از افراد سالخورده و ناتوان انجام گیرد. این کار موجب عدالت اجتماعی واقعی خواهد شد.
ضمنا قسمتی از پول ناشی از حذف یارانه ها میتواند صرف خدمات عمومی مانند توسعه مترو، و غیره قرار بگیرد.
بطور خلاصه بدترین کاری که میشود با این پول انجام داد اینست که آنرا بطور نقدی بین مردم تقسیم کنند. (95285)
 
محمود
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۰۸:۰۳:۰۳
دراين وضعيت نابسامان و متشنج بازار، هرحركتي حتي بنفع اقتصاد باعث تورم سنگين خواهد شد. اميدوارم نمايندگان محترم ملت حداقل جلوي اين كار خبط احمدي نژ‍اد را بگيرند.... (95292)
 
محسن
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۰۸:۱۱:۴۱
شما خوب میدونید که آقای احمدی نژاد از هیچ کاری جهت عملی کردن هدفش فروگذار نمیکنه. امیدوارم نتونه اینکار رو بکنه. متاسفانه ایشون هر کاری بخواد تقریبا میکنه و جالبه که صرفا به خاطر بددهنی به غربی ها جزء اصولگرایان هم به شمار میاد. امیدوارم اصولگرایان نگذارن که ایشون دور بعد انتخاب بشه تا از سقوط بیشتر مملکت جلوگیری بشه. (95293)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۰۸:۲۱:۱۶
فکر کنم موضوع کسری بودجه بسیار جدی است که دولت دست به کاهش دستوری سود بانکهای خصوصی، انصراف از پرداخت افزایش حقوقها، افزایش مالیاتها، فروش و پیش فروش بیست ساله مستقیم محصولات نفتی تازه از زمین درآمده، استفاده از سناریو پرداخت مجازی سوبیسید انرژی از طرف دولت و قطع واقعی برای درآمدزایی بدون دردسر و از جیب ملت خوش خیال و .... دارد.
خدا عاقبت مارو بخیر کند. (95294)
 
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۰۸:۴۵:۵۱
دولت که طینامه شماره163696/41178 لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارائه نموده (95298)
 
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۰۸:۵۰:۲۲
با سلام
هردم از این باغ بری میرسد
خدا آخر و عاقبت همه ما را با این ندونم کاری های دولت عدالت محور بخیر کند (95299)
 
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۰۹:۱۹:۲۱
دولت ميتواند يك بسته كوچك مانند جزيره كيش را ناحيه برسي باز خورد طرحهاي مالياتي

آزاد سازي قيمت ،اداره بدون بودجه نفت قرار دهد چنانچه بيش از نود درصد پاسخ مثبت

گر فت ميتواند تاحدود ي اميد وار باشد طرح حذف يارانه ها در سطح كشور پاسخ ميدهد. (95300)
 
حسنی
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۰۹:۳۶:۴۶
نمیدونم دولت برای چی اینکارو میکنه....
چون اگه این طرح تحول اقتصادی رو بجای پیچیدن توی لفافه بودجه مستقیما به مجلس هم ارائه میداد صدای کسی بعنوان مخالفت در نمیومد.
میدونم که تو سایت نمیاد. (95304)
 
دروغ گویان بزرگ
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۰۹:۴۲:۳۷
با شعار آوردن نفت بر سر سفره ها اومدن ولی بنزین رو هم از سفره مردم گرفتن به اضافه خیلی چیزهای دیگه . (95305)
 
خداداد
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۱۰:۲۲:۵۵
وقتي مجلس مي خواهد با سنگ اندازي جلوي طرحهاي دولت را بگيرد به نظرم دولت نيز چاره اي جز اين ندارد.
از ياد نمي بريم دعواهايي كه هر ساله بر سر يارانه بنزين در همين مجلس صورت ميگرفت .
البته اگر مجلس نشينان طرح بهتري داشتند يا دارند بايد زودتر ارائه ميكردند نه اينكه حال كه لايحه اي اينچنيني در آستانه ارائه به مجلس است اين گونه به رجز خواني بپردازند. (95311)
 
حسنی
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۲۲:۵۹:۵۱
واقعا اسم این کارای مجلس محترم سنگ اندازیه؟
راستی این دوربینهای مجلس موقع رای اعتماد به آقای محصولی چه کارهائی رو از آقای باهنر ضبط کردند؟
شاید منظور شما از سنگ اندازی همون استیضاح بی عاقبت وزیر محترم بهداشت دولت باشه ........ (95460)
 
الهيار صحرايي
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۱۰:۲۹:۳۰
-احترام به قانون و پاسخ به سوالات نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي به ويژه :

- كيفيت مهار تورم واقعي و انتظاري ناشي از حذف يارانه
- كيفيت حمايت دولت از صنايع انرژي بر كه سالهاست بر اساس انرژي ارزان
فعاليت مي كنند
- ضمانت اجرايي پرداخت به موقع درامدهاي ناشي از حذف يارانه به خانواده
هاي فقير

از سوي دولت محترم ضرورتي اجتناب ناپذير است . البته درقالب لايحه جداگانه و با استناد به مطالعات و مستندات كارشناسي بهتر است . (95314)
 
علي
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۱۳:۰۱:۲۲
وقتي در عكس به چهره ي چهار عزيزي كه در درجات اول اجرايي يك كشور 70 ميليوني قرار دارند نگريستم از غصه ي بار مسوليتي كه بر عهده گرفته اند در دل گريستم. بايد دل شير داشته باشي كه در چنين شرايطي بار مسوليت چنين بزرگي را متقبل شوي و اصرار بر اجراي برنامه هايي كه لااقل بسياري در موفقيت آن ترديد دارند. (95335)
 
علی
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۱۳:۲۵:۳۴
مسلما کسی با هدفمند کردن یارانه ها مخالف نیست. دلیلی ندارد که دولت یارانه بپردازد، اما در مورد نحوه مصرف درامدهای حاصل، نکات قابل تاملی وجود دارد که گویا گوش شنوایی برای شنیدن آنها نیست.
1- اگر چه دولت سالها به مردم در خصوص انرژی یارانه داده است و از مقایسه قیمت انرژی در ایران با تمام کشورها، بسادگی می توان به این نتیجه دست یافت، اما نکته مهم این است که در مقابل کارمندان دولت و کارگران و بطور کلی تمام اشخاصی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم از دولت یا زیر مجموعه های آن حقوق می گیرند نیز به دولت یارانه پرداخت کرده اند. از مقایسه حقوق هر قشر با قشر مشابه در کشورهای دیگر، می توان به این نتیجه دست یافت. بنابراین بجای اینکه دولت بعنوان قیم وارد کار شده و پس از حذف یارانه ها آنها را به کسانی که می خواهد پرداخت کند، بهتر است دستمزدها را واقعی کند.
2- بنده کاملا موافقم که بخشی از مردم که دولت آنها را دهکهای پائین جامعه می نامد، درامد کمی داشته و در فقر بسر می برند. اما سوال این است که آیا من حق آنها را خورده ام که دولت می خواهد یارانه من را حذف کرده و به آنها بدهد، یا سیاستهای غلط دولتهای مختلف، منجر به این مسئله شده است؟ آیا آنها نخواسته اند از فقر بسوی غنا حرکت کنند یا من نگذاشته ام؟ صحبتهای دولت و اعضای آن بنحوی است که گویا هر کس رفاه نسبی دارد مقصر است و الان باید جریمه شود. من خودم حدود 28 سال درس خواندم تا دکترا بگیرم، بقول قدیمیها دود چراغ خوردم. بدبختی کشیدم، با شکم گرسنه سر جلسه امتحان رفتم، و هزار سختی را به جان خریدم تا امروز خودم و خانواده ام در آرامش نسبی باشیم. آیا حق من نیست؟ آیا من نباید از دولت انتظار داشته باشم که حق قانونی مرا پرداخت کند؟ چون الان از دهکهای پائین محسوب نمی شوم، باید کل درآمدم را صرف هزینه های جاری کرده و با کسی که خورد و خوابید و کاری نکرد، تفاوتی نداشته باشم. آیا مفهوم عدالت این است؟
3- تجربه نشان داده است که در این کشور، همیشه بخشی از قوانین که به ضرر مردم است اجرا شده و وقتی نوبت به بخشی می رسد که به نفع مردم است، بدلیلی اجرای قانون متوقف می شود. بسیار بدیهی است که در صورت حذف یارانه ها، شاید چند ماهی پولی به دهکهای پائین پرداخت شود، اما مطمئن باشید به یک سال نرسیده، متوقف خواهد شد. دست آخر یارانه ها حذف شده و پولی به کسی پرداخت نخواهد شد. این یعنی فشار به همان دهکهای پائین جامعه که دولت سنگ انها را به سینه می زند.
4- در یک مرور گذرا بر برنامهای دولت، بدون توجه به دلایل و مستندات و اظهارات دولتیها از علل برنامه های مختلف، آنچه که مسلم است، تورم کمر شکن شده است. تا کی دولت می خواهد به این روند ادامه دهد؟ در جراحی یک بیمار رو به موت، احتمال مرگ بیمار هم وجود دارد، در صورت مرگ این اقتصاد مریض، چه کسی پاسخگوست؟
5- نکته آخر، توجه داشته باشیم که بحران اقتصادی جهانی هنوز کشورهای در حال توسعه را درگیر نکرده است. بعبارت دیگر، ما با بحرانی جدید که همان بحران جهانی است، بزودی درگیر خواهیم شد. چه برنامه های پیش بینی شده است؟ در خبرها امده بود صنعت فولاد کشور در حال ورشکستگی است، احتمالا با گسترده شدن بحران، تمام صنایع در آستانه ورشکستگی قرا رخواهند گرفت. دولت چه پیش بینی هایی کرده است؟

آقای رئیس جمهور شعارهای خوبی می دهند و اهداف خوبی دارند. اما یک ماشین که سه چرخ آن پنچر است، بعید است بتواند با یک چرخ شما را به مقصد برساند. (95347)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۹-۲۰ ۱۴:۰۸:۳۳
ترا بخدا به اين مردم مظلوم رحم کنيد يارانه ها را حذف نکنيد ما به کي بگوئيم يارانه ما هانه نميخواهيم اگر اين کار بشود تورم 500% خواهد شد مردم ديگر تحمل تورم اينچنيني را ندارند (95355)
 
محسن
۱۳۸۷-۰۹-۲۲ ۰۱:۱۹:۱۳
با سلام

به نظر من حذف یارانه ها باید تدریجی باشد چرا که مردم معتاد به یارانه شده اند و تر ک آنی اعتیاد شدید ، میتواند جامعه را دچار تشنج ویرانگر کند . در پزشکی وقتی بیماری به یک دارو معتاد می شود قطع دارو تدریجی و باصطلاح پزشکی تیپرینگ می شود. من فکر نمی کنم دادن پول نقدی به مردم کارساز باشد چرا که باید این حقیقت تلخ را قبول کنیم که پارتی بازی و دادن اطلاعات غلط و وو... موجب خواهد شد این پول مانند گلوله ی برف دست به دست بچرخد و آب شود و در نهایت نیازمندان واقعی ضرر و زیان کنند. (95637)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۹-۲۲ ۰۸:۲۶:۴۱
راستش من معتقدم پرداخت یارانه به صورت فعلی از اساس غلط بوده و مردم ماهم به این موضوع عادت کردن اگر اوناییکه مملکت مارو در چند ده سال پیش تواین گرفتاری انداختن برای خودشون خوب میدونستن چرا برای خودشون اجرا نکردن ؟ و بعقیده من نظام ما باید با تبیین صحیح موضوع بری مردم و برنامه ریزی مناسب برای اقشار ضعیف مسئله رو حل کنه نه اینکه با سرپوش گذاشتن بر روی اقداماتش مردم رو نسبت به کل نظام بدبین کنه . مضافا اینکه دولت با شعار شفاف سازی برای مردم رای آورد و اینکار به نوعی جفا به اعتماد مردمه (95653)
 
فرهنگ
۱۳۸۷-۰۹-۲۲ ۰۹:۴۸:۳۱
ظاهرا لایحه تحول اقتصادی ابعاد مختلفی دارد.یکی از انها حذف یارانه هاست . بهتر نیست اینکار طی یک برنامه 5 ساله انجام شود و بصورت پله ای فید بک ها را بگیرند و ببینند ایا میتوان تورم را کنترل کرد. البته پرداخت نقدی هم که فقط کفاف صورتحساب برق را خواهد داد. بهتر است پولها صرف رفاه عمومی شود ( اگر توان سازماندهی اینکار را داشته باشند که ان خود نیز مسئله ای است) . به هر صورت راه جبران درامد ملت به غیر از سازماندهی و حمایت از تولید و افزایش خدمات اجتماعی ( انواع بیمه ها ، ارتقا خدمات حمل ونقل ، ایجاد ورزشگاههای بسیار ارزان و....) ممکن نیست . والبته فکری هم بایستی برای این زمان گذار کرد . بخاطر همین عرض میکنم که اینکار بایستی تدریجا انجام شود . در مورد نظام بانکی ، گمرکات ، مالیات و.... اینکار می تواند با شیب سریعتری صورت پذیرد. به هر صورت بدلیل اینکه پیش بینی های اقتصادی اقای احمدینژاد مرتبا غلط از اب درامده اعتماد بسیاری سلب شده و اصرا ایشان بر اجرای یکدفعه کار با تردید مواجه است. من با بسیاری از مردم و اقشار مختلف در ارتباط هستم . به نتیجه رسیدم که نظرات منفی افراد با افزایش سطح تحصیلات در رابطه مستقیم است. حال ایشان میگوید من از ابروی خود مایه میگذارم که مثلا اگر نشود .... میخواهم سوال کنم که اولا در صورت نشدن باز هم میتوان هزار و یک توجیه و امار غیر واقعی ( کمافی السابق ) را ارایه کرد ولی حال مثلا ابروی ایشان هم برود .ایشان یک فرد است و به اعتقاد من نماد نظام که نیست تبعات بوجود امده بعد از وی را چگونه بایستی جمع کرد. میدانید از چه میترسم از این میترسم که کار بقدر ی خراب شود که دولتهای بعدی مجددا یارانه انرژی را برقرارکنند ( مثل بسیاری از مثالهای روبه عقب و رفت و برگشتی که در جامعه دیده ایم ) در انصورت هم چوب را خورده ایم و هم پیاز را . از همه این حرفها گذشته شتر سواری دولادولا که نمی شود. اگر به نظام ولایی اعتقاد داریم رهبر گفته اند که اینکار بایستی با هما هنگی مجلس انجام شود . (95655)
 
اردشير
۱۳۸۷-۰۹-۲۲ ۱۹:۱۰:۱۷
اگر مجلسيها لايحه بودجه اي كه طرح تحول اقتصادي احمدي تژاد در آن مستتر است را تصويب كنند خائن هستند.
خائن به همان مردمي كه به آنها راي داده اند. خائن به همان مردمي كه از طرفشان نمايندگي ميكنند.

اميدوارم وام صد ميليوني و پولهاي مختلف باعث نشده باشد كه نمايندگان مردم جامعه را فراوموش كرده باشند! (95687)
 
اردشير
۱۳۸۷-۰۹-۲۲ ۱۹:۱۱:۴۱
فيمت نفت بالا برود به دليل سو مديريت به مردم فشار وارد ميشود، قيمت نفت پايين برود دولت فشار ناشي از كسري بودجه را به مردم منتقل ميكند.

تا كي بايد مردم چوب سو مديريت و ندانم كاري مسوولين را بخورند؟ (95688)
 
hamid
۱۳۸۷-۰۹-۲۴ ۰۰:۰۵:۱۳
سقوط قیمت نفت مترادف شده با انتخابات دهم ریاست جمهوری و چون سال انتخابات است پس دولت یکدست بخاطر انتخابات توان اینکه صرفه جویی پیشه کند را ندارد و پایین رفتن قیمت نفت هم فشار را مظاعف خواهد کرد.

اعلام طرح تحول اقتصادی از طرف دولت و اصرار بر آن از وقتیکه نفت از قیمت ۱۰۰ دلار پیش بینی دولت پایین تر آمد نشان میدهد که دولت خود را آماده انداختن مشکل تورم بالا در آینده به گردن طرح تحول میکند. (95784)
 
مردغارنشین
۱۳۸۷-۰۹-۲۵ ۰۹:۳۸:۴۸
شرکتهای خصوصی کوچک که با مشکلات فراوانی در این بازار نا بسامان روبرو هستند و از طرفی ایجاد اشتغال برای چند نفر کرده اند و بیمه و مالیات هم دارند می دهند و با توجه به وضع بسیار بد بازار به هیچ وجه نمی توانند برای جبران این گرانیها هزینه های دریافتی خود را گران کننده در کجای این دهکها قرار می گیرند؟!
با این تصمیمات و این گرانی هایی که بوجود می آید خیلی از شرکتها کوچک ( شرکتهایی که هیچگونه رابطه ای با دولت ندارند و از پارتی برای گرفتن پروژه سود نمی برند ) به زودی باید کار و کسب خود را جمع کنند و این خودش باعث بوجود آمدن حجم زیادی از بی کاری می شود .
دولت اگر طرحی میدهد باید همه را در نظر بگیرد ، همان هفت دهکی که دولت می گوید خیلیهاشون در همین شرکتها دارند کار میکنند و اگر این شرکتها نتوانند ادامه بدهند آنها نیز بیکار می شوند !
دولت لطف کند طرحی ارائه نماید که اگر قرار است اتفاقی بیافتند همه جوانب را در نظر بگیرد چون وقتی چنین اتفاقی بیافتد تورمی و گرانی بوجود آمده مطمئنا خیلی بیشتر از پرداختی هست که دولت انجام میدهد .
مردم توی شکمشون نفت و گازوئیل نمی ریزند و برق و گاز را تنشون نمی کنند ! دولت نمی داند که حمل و نقل وقتی گران شود همه چیز گران می شود؟!
خواهش میکنم یکجوری که منم نمیدونم چجوری به دولت بگید فکر کنه !
این طرحها خیلی خوب هستند ولی اجرای آنها باید طی ده سال قدم به قدم صورت بگیرد نه طی یک یا دو سال . (95941)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.