توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 36474
افروغ: گرايش به ISI بلاي خانمان‌سوز جامعه علمي کشور
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۰۲
طرفداران شاخص آي اس آي در پيشرفت علوم کشور افرادي هستند که ايران را به حاشيه فعاليت علمي غرب مي کشانند و پديده تقلب علمي در کشور نتيجه اجتناب ناپذير افزايش اشتياق به ارائه مقاله به مراکزي چون آي اس آي است .   

عماد افروغ در گفتگو با برنا، طرفداران شاخص آي اس آي در پيشرفت علوم کشور را افرادي دانست که ايران را به حاشيه فعاليت علمي غرب مي کشانند به باور اين استاد دانشگاه وابسته شدن به آي اس آي از بعد علمي باعث مي شود انديشمندان کشور از رسالت فرهنگي و اجتماعي خود محروم شوند.

عضو سابق شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه شاخص قرار دادن آي اس آي موجب مي شود فعاليت علمي و محتوايي بزرگان علم کشور ديده نشود گفت: به ديگر سخن اگر شاخص آي اس آي برداشته شود واقعيت علمي در کشور به گونه اي ديگر رخ مي نمايد و با اين شاخص بسياري از فيلسوفان و مراجع علم ما ديده نمي شوند و آنچه که هستند نشان داده مي شوند.

افروغ اشتياق برخي اساتيد و صاحبنظران علمي به آي اس آي( ISI)را نگاهي سطحي و شکل گرايانه دانست و افزود: در حالي که علم با نوآوري و خلاقيت پيوند خورده در ايران برخي مسئولين دچار نقض غرض شده و به انقلاب و انديشه هاي امام (ره) خيانت مي کنند چرا که از يک سو دم از علم مي زنيم و از دگر سو مرجعيت علم را به غرب داده ايم.

نماينده اصولگراي مجلس هفتم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه برخي با بها دادن به آي اس آي دارند کشور را به عقب مي برند گفت: اين افراد چون درک درستي ازعلم ندارند چنين مي کنند و حتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم که بايد ترمز اين سياست ها و اشتباهات باشد نقش شتاب دهنده در گرايش به آي اس آي پيدا کرده است.
افروغ خاطرنشان کرد: اين يک بلا و درد خانمان سوز است که توسط کساني به جان کشور افتاده که مباحث نرم افزاري علم را نمي شناسند و با نگاهي اثبات گرايانه دارند به انقلاب و فرهنگ اين کشور خيانت مي کنند.

وي پديده تقلب علمي را نتيجه اجتناب ناپذير افزايش اشتياق به ارائه مقاله به مراکزي چون آي اس آي دانست و تصريح کرد: گرايش به آي اس آي تقلب علمي را دامن مي زند و توجه انديشمندان داخلي را از نيازهاي علمي واقعي منحرف مي کند ضمن آن که سطح آي اس آي سطح قابل قبولي نيست و جنبه جامع و تمام عيار ندارد چرا که به خود مقاله اهميت داده نمي شود بلکه ارزش شکلي مجله و اعتبار مجله مد نظر قرار مي گيرد.

افروغ تصريح کرد: سر نخ آي اس آي در اختيار کشورهاي غربي است و چون آن ها گزينش مي کنند و داوري در اختيار آن ها است، نقش توانمندي هاي داخلي در کشور به شدت تحت الشعاع قرار مي گيرد. و از آنجا که بسياري از رشته هاي علوم انساني در آي سي آي قابل ترجمه نيست به زبان فارسي نيز خيانت مي شود.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.