نظر منتشر شده
۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 36510
آيا جهان از تشنگی خواهد مُرد؟
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۲۴
براساس برآورد انجام شده از سوی سازمان ملل مشخص شده است که تا سال 2025  بیش از نیمی از کشورهای جهان ممکن است به طور جدی با کمبود آب شیرین روبرو شوند. این در حالی است که تا اواسط قرن حاضر این آمار ممکن است به سه چهارم کشورهای این کره خاکی افزایش یابد.



حتی در مقطع زمانی کنونی نیز از هر شش نفر یک تن ( بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان) تا اندازه ای با کمبود آب شیرین مواجه هستند.



عوامل زیادی در کمبود آب شیرین در جهان دخیل هستند. مهمترین عامل افزایش سریع جمعیت کره  زمین است که به موجب آن مردم دنیا به حجم عظیمی از آب شرب نیازمندند.



در حال حاضر تغییرات جوی در جهان باعث شده که زمین‌های حاصلخیز به صحرا تبدیل شوند و محصولات کشاورزی به طور فزاینده‌ای به آب نیاز داشته باشند.



در برآورد اخیر اعلام شده است که هر فردی در کره زمین به طور میانگین برای نوشیدن، شست و شو و تولید غذا به 1000 متر مکعب آب نیاز دارد. البته از آنجایی که توزیع منابع آب در جهان بسیار نامنظم و متغیر است، پیش بینی  برای آب مصرفی هر فرد به منطقه ای که او در آن زندگی می‌کند، بستگی دارد.



همچنین مهیا کردن آب کافی در مناطق خشک کشورهای جهان سوم که با افزایش سریع و بسیار انبوه جمعیت روبرو هستند، سخت می باشد.



کشورهای در حال توسعه با جمعیت عظیم همچون هند و چین پیشتر از کمبود ملموس آب شیرین و خوراکی رنج می‌برند. رودخانه‌های بزرگ این دو کشور ( رودخانه گنگ و یانگ تسه) هر ساله برای مدت نسبتا طولانی کم آب بوده اند.



فعالیت‌های گسترده صنعتی، اقتصادی و تجاری که موجب رشد سریع دو شهر پکن و دهلی نو در همه زمینه ها شده یکی از عوامل کمبود آب های زمینی و زیر زمینی  در این دو شهر می باشد.



ایالات متحده نیز به طور کامل با منابع آب کافی روبرو نیست. تغییرات جوی اخیر در ایالات متحده  باعث کمبود آب شیرین در اکثر مناطق جورجیای شمالی و بخش عظیمی از جنوب غربی این کشور شده است.



کارشناسان موسسه مدیریت منابع آبهای بین المللی( IWMI) معتقدند که اگر تحرک فعلی اقتصاد و رشد جمعیت جهان ادامه پیدا کند، تقاضاها برای آب شیرین تا اواسط قرن حاضر بیش از سه برابر خواهد شد و جهان طی 20 سال آینده با کمبود آب  شرب روبرو می شود.



راه چاره چیست؟



این امکان وجود دارد که برای کمک به ساکنان محلی مناطق صحرایی یا نیمه صحرایی ، مواد غذایی ارسال کرد تا بدین وسیله مردم این مناطق که با کمبود آب برای محصولات کشاورزی شان روبرو هستند با مشکلات مواد غذایی روبرو نشوند.



کشورهای پیشرفته اروپایی و ایالات‌متحده منابع طبیعی آب عظیمی در اختیار  دارند اما باید بر مدرن کردن تاسیسات زیر بنایی تامین آب شُرب خود متمرکز باشند. فقدان آب مازاد باعث کسری چشمگیر و جبران ناپذیر آب شیرین خواهد شد. برای نمونه ایالات متحده و کانادا طی 25 سال آینده باید چیزی معادل 36 میلیارد دلار برای مدرن کردن سیستم های تامین آب شیرین هزینه کنند.



 
 
محمد عبدالهي عزت آبادي
۱۳۸۷-۰۹-۲۴ ۱۲:۲۹:۰۰
اولا: خداوند در چند آيه از قرآن وقتي صحبت از نزول باران است، بحث \"مقدار معين\" را مطرح مي نمايد. به عبارت ديگر منابع آب در اختيار ما محدود است.
ثانيا: خداوند در قرآن مي فرمايد، همين منبع محدود هم تنها در صورتي كه آدم هاي خوبي باشيد به صورت \"پياپي\" به شما مي فرستم و گرنه يا از شدت زياد طوفان مي شود و يا از شدت كم باراني خشكسالي.
ثالثا: خداوند در قرآن وقتي از بركات باران مي گويد، بحث ايجاد \"دانه هاي زياد از يك دانه\" مي كند. علاوه بر اين مي گويد، ما به هركس بخواهيم بيشتر از اينها مي بخشيم.
با توجه به تنها همين سه كلمه از قرآن مي توان نقشه راه را به صورت زير مشخص نمود:
1- همه باور نمايند كه منابع آب محدود است. اگر علم و سخن دانشمندان را قبول ندارند، باور نمايند كه خداوند در قرآن مي گويد كه منابع آب (در دست رس ما) محدود است و سخن خداوند راست است.
2- براي اينكه مشمول لطف خداوند مبني بر نزول پياپي باران شويم، نياز به يك الگوي نرم افزاري داريم كه در آن آب نهاده اي متفاوت از ديگر نهاده ها است. نهاده آب مانند نهاده پشم در يك كارگاه نخ ريسي نيست كه با توجه به هدف حداكثر كردن سود و معيار برابري ارزش نهايي نهاده با قيمت خريد مصرف نماييم. نهاده آب را بايستي در چارچوب بهره برداري پايدار مصرف نمود.
3- بر اساس پيام آخر از سه پيام فوق، ميزان بلقوه بهره وري آب بسيار بالا است. به عبارت ديگر يك متر مكعب آب مي تواند بسيار بالاتر از ميزان فعلي بهره وري داشته باشد. افزايش بهره وري آب در دستور كار قرار گيرد. (95860)
 
۱۳۸۷-۰۹-۲۴ ۱۲:۵۹:۰۲
درحقيقت با استفاده از اصل مزيت نسبي بايداز توليد محصولات وابسته به آب اجتناب كنيم و در توليد محصولاتي كه وابسته به آب نيستند و يا آب كمي نياز دارند سرمايه گذاري بيشتري نماييم. (95864)
 
۱۳۸۷-۰۹-۲۴ ۱۳:۰۳:۰۱
نه جهان از تشنگي نخواهد مرد بلكه كشور هايي كه بدون برنامه در مقوله آب حركت مي كنند خواهند مرد (95865)
 
۱۳۸۷-۰۹-۲۴ ۱۸:۳۷:۲۵
بحث چرخه آب در فلات مركزي ايران را جدي بگيريد اين چرخه را ميتوان با وجود درياي عمان و خزر بوجود آورد. (95903)
 
سعيد
۱۳۸۷-۰۹-۲۵ ۱۰:۴۹:۲۷
اين طرح آمايش سرزمين كه ميگن، يعني چه؟
كي مي خواد اجرا بشه؟
با نظر ناشناس قبلي صد در صد موافقم كه «... جهان از تشنگي نخواهد مرد بلكه كشور هايي كه بدون برنامه در مقوله آب حركت مي كنند خواهند مرد» (95966)
 
۱۳۸۷-۰۹-۲۵ ۱۸:۵۲:۲۰
عوامل بسياري مي توانند از فاجعه كمبود آب در كشور جلوگيري نمايند.

1- محيط زيست در جلوگيري از آلوده كردن منابع آب فعال شود و مشابه ساير نقاط جهان اعمال مديريت نمايد.

2 - وزارت نيرو طي يك برنامه توسعه منابع اب را تمام نمايد و توجه به مباحث اصلي مديريت آب را آغاز نمايد.

3- كشاورزي بهينه سازي مصرف آب را آغاز نمايد و از تشويق به مصرف بيشتر آب خودداري نمايد.

4- وزارت كشور از توسعه بي رويه شهر ها جلوگيري نمايد. (96040)
 
مشارکت در بحث
۱۳۸۷-۰۹-۲۶ ۰۴:۰۴:۴۲
کنترل منابع آب و هدایت و بهینه سازی منابع زیرزمینی و باران یک علم است و مسئولان باید در جهت بهینه سازی منابع موجود از متخصصان این علم استفاده کند. در این صورت لااقل اگر دعای باران مستجاب شود و باران بیاید مجبور نخواهیم شد برای جلوگیری از سیل و ویرانی مزارع دعای قطع باران بخوانیم. (96114)
 
javad
۱۳۸۷-۰۹-۳۰ ۰۵:۰۷:۵۱
The most practical way is to control the population. It is not correct to say har an kas ke dandan dehad nan dehad. (96464)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.