Javascript must be enabled in your browser to use this page.
Please enable Javascript under your Tools menu in your browser.
Once javascript is enabled Click here to go back to الف
 

 

صفحه اصلی     معرفی     WAP      پیوندهای الف    آرشیو     ارسال مطلب

تبلیغات

 کد مطلب: 37063, P.View: 3955
موضوع: محرم، عزاداری سالار شهیدان، آفات و انحرافات چاپ ارسال به رفقا


(27 توصیه)

۰۳ دي ۱۳۸۷
دکتر مرتضی آقاتهرانی نماینده مجلس شورای اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه، به سوالات بینندگان الف در خصوص ماه محرم، عزاداری سالار شهیدان و... پاسخ می‌دهد.

معرفی مهمان ویژه الف:

مرتضی آقاتهرانی
متولد 1336 در اصفهان
تحصیلات ‏مقدماتی علوم حوزوی: مدرسه حقانی قم، زیر نظر شهیدان گرانقدر، قدوسی و بهشتی
حضور در جبهه ها به عنوان رزمنده در دوران دفاع مقدس 1359 - 1368
دروس متوسطه و ‏عالی فقه، اصول، فلسفه و تفسیر: حضرات آیات بهجت، مظاهری و ‏مصباح یزدی.
فوق‌لیسانس روانشناسی: مؤسسات علمی پژوهشی باقرالعلوم و امام ‏خمینی(ره) در قم،
فوق‌لیسانس فلسفه غرب و دکترای فلسفه ‏عرفان از دانشگاه بینگ همتون آمریکا
کارشناس ارشد مطالعات اسلامی از دانشگاه مگ گیل ‏کانادا
امام جمعه شهر نیویورک و مسؤول مؤسسه ‏اسلامی این شهر
تدریس و تبلیغ در ‏حوزه، دانشگاه
تحقیق وپژوهش در علوم اسلامی و تربیتی
رياست هيئت امناي دانشکده عرفان اسلامي
عضو هيئت مديره مرکز جهاني اهل بيت
عضو هيئت علمي گروه علوم تربيتي موسسه آموزش - پژوهشي امام‌خميني - ره
معلم درس اخلاق کابينه دولت نهم
نماینده مردم تهران- ری – شمیرانات و اسلامشهر در هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی.

تالیفات:

راهکارهاي عملي ديدار با امام زمان
حديث دل سپردن: درس هاي اخلاق استاد دکتر مرتضي آقاتهراني، ناشر: احمديه
تفسير قرآن: سوره مبارکه قصص، ناشر: موسسه اسلامي نيويورک
خداشناسي شيعه: مناظره‌اي ميان امام علي ابن موسي الرضا (ع) و پيروان ديگر باورها، ناشر: موسسه اسلامي نيويورک
اهمال‌کاري: بررسي علل و راهکارهاي درمان، ناشر: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني - ره
سوداي روي دوست، ناشر: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
روانشناسي رشد: با نگرش به منابع اسلامي، ناشر: سازمان مطالعه و تدوين کتب علوم انساني دانشگاهها - سمت
لذت حضور: حضور قلب در عبادات «مجموعه سخنراني‌هاي اخلاقي-تربيتي استاد مرتضي آقا تهراني»، ناشر: باقيات
ياران شيداي حسين بن علي (ع): کوتاه نظري به چهره تابان خورشيد کربلا، حضرت حسين بن علي (ع) و اسوه وفا، ماه تابان عرصه کربلا، جناب عباس بن علي (ع)، ناشر: باقيات
اين است بهشت: سفرنامه کربلا، ناشر: باقيات

قابل توجه علاقمندان شرکت در این بحث:

سوالات خود را با توجه به نکات زیر در کادر مخصوص بنویسید و ارسال فرمایید:
1- لطفا فقط درباره موضوع بحث سوال طرح و حتما پس از ویرایش، پاکنویس و ارسال فرمایید
2- در هر بار ارسال، فقط یک سوال ارسال کنید.
3- لطفا سوال خود را با حداکثر تلخیص طرح فرمایید.
4- لطفا فقط سوال ارسال کنید، نه نظر یا اظهار موافقت یا مخالفت با سوالات دیگران.
5- لطفا فقط از حروف فارسی استفاده فرمایید

به علت حجم بالای کامنت های واصله در هفته های اخیر، از انعکاس نظر یا سوالات غیر مرتبط، تکراری، با حروف غیر فارسی یا بیش از 3 سطر برای این بخش، معذوریم
. پایان مهلت دریافت سوالات ساعت 24 جمعه ششم دی‌ماه خواهدبود
درصورت تعدد سوالات رسیده، و موافقت میهمان، زمان فوق قابل تمدید است.
اظهار نظر
مشارکت در بحث
96909 | سوال 1 - مهدی هادیان  - ارتباط عاشورا با امام زمان   |2008-12-23 22:49:17|
عاشورای امام حسین (ع) بسیار درس آموز است. اما متأسفانه تنها به نکات حزن انگیز آن توجه می شود. با توجه به الگوهای یک جامعه ی منتظر ظهور، چه ارتباطاتی بین ماجرای عاشورا و امام عصر علیه السلام وجود دارد؟
97531 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 1   |2008-12-29 00:53:12|
بسم‌الله ارحمن الرحیم
درست می‌گویید، عاشورای حضرت حسین(ع) بسیار بسیار درس‌آموز است. اگر از پایین به بالا نگاه کنیم، برخورد انسانها با امام معصوم و رهبر حقیقی جامعه را می‌بینیم. بعد بسیار حزن‌انگیز این داستان هم همینجاست. که چطور با انسان کامل برخورد کردند. اگر یک در میلیون هم احتمال بدهیم که ممکن است ما هم چنین برخوردی مثل آنها بکنیم؛ باید خون گریست.
اما اگر از بالا نگاه کنیم، مانند فرموده حضرت زینب(س) چیزی جز زیبایی نمی‌بینیم. و حق هم همین است که این حادثه در اوج حزن و اندوه و در حداکثر فاجعه‌آمیز بودن بسیار زیباست.
البته باید به این نکته توجه داشت که زیبایی بی‌حدوحصر آن نباید موجب شود که ما از این ظلم و فاجعه غافل شویم. تاکید ائمه طاهرین(علیهم‌السلام) هم بر همین نکاتست.
اما در مورد ارتباط این واقعه با امام عصر(عج) که سوال کردید،
در اولین خطبه‌ای که امام برای یاران خود ایراد می‌کنند، اشاره می‌فرمایند که امروز همه ما حتی فرزند شیرخوارم علی‌اصغر به شهادت می‌رسند به جز علی‌بن‌الحسین که امام بعد از من خواهد بود. اما نباید نا امید شوید، چون که من میبینم که به زودی فرزندم و اصحابش با شمشیرهای آویخته ...
96910 | سوال 2 - مهدی هادیان  - زیارت ناحیه مقدسه   |2008-12-23 22:50:05|
اخیرا زیارتی با عنوان زیارت ناحیه مقدسه در بین متدینین رواج یافته که بسیار پر سوز و گداز است. آیا این زیارت سندیت دارد؟ و آیا خواندن آن اختصاص به روز عاشورا دارد؟
97532 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 2   |2008-12-29 02:32:04|
این زیارت تازه رواج پیدا نکره و از قدیم‌الایام در کتب شیعی موجود بوده است. گاهی مطلبی را ما جدید می‌شنویم و فکر می‌کنیم که قبلا نبوده، اما علت این تصور در شما به نظرم توجه ویژه عموم مردم به آن در سالهای اخیر است.
سند این روایت متعلق به امام هادی(ع) است. علت اینکه این نام آن «ناحیه مقدسه» است. این است که از ناحیه مقدسه امام دهم حضرت هادی(ع) روایت شده.
«ناحیه مقدسه» به لحاظ تاریخی و لغوی واژه‌ای مانند «بیت رهبری» یا «بیت مراج» است. بدین معنی که از امام نهم ما حضرت جواد(ع) به دلیل فشار بسیار شدید حکومت ظالم عباسی و محدودیت شدید در ارتباط با شیعیان افراد معتمد امام به انتخاب ایشان مامور رساندن پیام‌ها و نظرات و فتاوا و ... حجت خدا به شیعیان و پیروان آن حضرات بودند. به همین دلیل پیام، دعا، نامه یا مطلبی که از طرف امام صادر می‌شد، می‌گفتند از طرف ناحیه مقدسه رسیده است.
این زیارت پرمغز تقریبا یک عاشورا نامه از زبان فرزند امام حسین و امام معصوم است. زیارتی که در آن به داستان شهدای کربلاو یاران امام است. و در آن امام، تک تک شهدا و حتی برخی از قاتلین و دشمنان را نام می‌برند.
زیارتی بسیار زیبا و جانسوز است. برای تصدیق ادعای بنده بهتر است خود این زیارت‌نامه را مطالعه نمایید. البته اختصاصی هم به روز عاشورا ندارد. و در همه روزها می‌توان آن را مطالعه کرد.
96929 | سوال 3 - مهران  - باز تعریفی عزاداری   |2008-12-23 22:46:54|
آیا نباید عزاداری به شیوه سنتی تغییر کند
در یکی از مجلات خارجی عکسی را مشاهده کردم که یک عزادار را نشان میداد که با قدرت زیر یک علم با مجسمه حیوانات مختلف قرار گرفته و عکاس به شیوه خاصی عکس انداخته که به نظر میرسد شخص در یک فستیوال سمبل حیوانات مختلف را بلند کرده است
ابزار آلاتی که در عزاداری استفاده میشود درست است یا غلط
اگر نادرست است چرا بطور واضح اطلاع رسانی نمیشود
الگو سازی صدا و سیما -- درون مسجد یک نفر مرتب یک شعر را تکرار میکند و عده ای مرتب آن را تکرار میکند و حرکات منظمی را به شکل ایستاده یا در حال گردش انجام میدهند و هیچ اتفاق خاصی نمیافتد و فقط زمان میگذرد
اما در بعضی مکانها دیده ام که مردم جمع میشوند شخصی واقعه را باز گو میکند و مرتب بر بعضی نکات سخنش تاکید میکند و تمام سعی خود را میکند که مردم حداکثر گریه را بکنند و گاهی اوقات حرکات احساسی و سخنان جدیدی را به اصل واقعه اضافه میکند و متاسفانه بانی مجلس قبل از سخنرانی آن شخص پول هنگفتی میدهد و میگوید میخواهم امشب تا میتونی گریه در بیاوری و انگار یک مسابقه است که هر که گریه مردم را بیشتر درآورد برنده است و به شدت از او قدر دانی میشود
در بعضی تعزیه ها نیز گاهی اوقات از ناشی گری بازیگر اتفاقات خاصی رخ میدهد یا بعضی اوقات آنقدر تاکید بر جمع کردن پول میشود که جالب نیست
سخن من این است که تا چه مدت این رویه ادامه پیدا میکند و با توجه به اینکه نسل جدید باهوشتر از سابق شده و گاهی اوقات بصورت علمی با واقعه تاریخی و حواشی آن مانند عزادری برخورد میکند آیا نباید سعی کرد شکل آن را تغییر داد و برای نسل جدید علمی تر این واقعه را با پایه علمی و نه با اساس احساسی تعریف مجدد کرد ؟
97535 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 3   |2008-12-29 01:39:25|
در مباحث دینی ما سنتی بودن لزوماً یک ارزش نیست. سنتی یا متجدد بودن به خودی خود موجب حسن و قبح یک پدیده از منظر دین نیست.
در شیوه عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) وجود خرافه و پیرایه‌های عاری از حقیقت دین است که به این مکتب آسیب می‌زند. و از این منظر خرافه‌زدایی و برخورد با آنها اصل است چه سنتی و چه جدید.
اصل پراهمیت دیگر این است که بر اساس حدیث شریف «كونوا لنا زينا و لاتكونوا علينا شينا» رفتار و گفتار ما باید موجب سرافرازی امامان بزرگوار ما باشد، نه اینکه خدای نکره با رفتار و گفتار خود موجب شرمندگی و سرشکستگی آن بزرگواران شویم. هر رفتاری که موجب ایجاد وهن و زشتی برای دین خدا و ائمه باشد حرام است.
به هیچ‌وجه نباید ساده‌انگارانه با موضوع برخورد کنیم و به تصور این که عزاداری و اعمال مذهبی ما در مسجد و حسینیه‌ای در گوشه‌ای از شهر و کشور است نسبت به بازتاب آن بی‌تفاوت باشم. در عصر ارتباطات و با پیشرفت فنون ارتباطی و حضور رسانه‌های آن‌لاین هر حرکت ما زیر ذره‌بین دوستان و دشمنان ماست. دنیا دائما براساس دیده‌ها و شنیده‌هایش از ما در حال قضاوت در مورد ماست.در این مورد البته باید در تمام ابعاد توجه بیشتری صورت پذیرد. بنده احساس مي‌کنم برخی اوقات حتی نوع سیاهپوش کردن محیط هم موجب وهن دین و مکتب است.
ادر این موارد باید بزرگان و علما بیشتر وارد شوند و صحبت کنند. دوستان هم باید بیشتر فکر کنند. و ابعاد مختلف را بیشتر ببینند.

×××××

متوجه ارتباط دلایل شما با لزوم تغییر روش عزاداری نشدم. چرا باید شکل آن را تغییر دهیم؟
در مورد مصادیقی چون روش‌های مداحی و ... نیز باید گفت که لزوما هر تکراری ضرر ندارد و حتی ممکن است به تاثیرگذاری یک پیام کمک کند. تمام این مصادیق را با دو اصل کلی که در بالا آورده‌ام مقایسه کنید. در مورد اینکه فرموده‌اید هیچ اتفاقی نمی‌افتد هم اگر به بنده بگویید انتظار چه اتفاقی دارید بیشتر می‌توانم شما را در این زمینه کمک کنم.

××××××

در مورد اینکه به مداحان پول هنگفتی برای بیشتر متاثر کردن مردم می‌دهند، هم فکر نمی‌کنم اینطور باشد. بنده به عنوان یک «بچه هیئتی» و کسی که از کودکی تا حالا در هیئات مختلف عزاداری سالار شهیدان در شهرهای مختلف حضور داشته‌ام تا کنون چنین چیزی ندیده‌ام. البته اگر هم باشد اصلا درست نیست و ما باید جلوی آن را بگیریم. گرچه به اصل این جریان خللی وارد نمی‌کند.

××××××××××
96931 | سوال 4 -   |2008-12-23 22:50:15|
اخیرا کتابی چاپ شده بنام خطیب کعبه که ادعا میکند حضرت ابوالفضل العباس (ع) در روز هشتم ذی الحجه قبل از خروج از مکه بر بالای بام کعبه رفته و خطبه ای خوانده و سرآغاز آن چنین است: ای کافران فاجر و فاسق.....
آیا شما این را قبول دارید؟ آیا این سخنان از طرف ایشان به مسلمانان طواف کننده دور کعبه مجوز شرعی دارد؟ من فکر می کنم این خطبه جعلی است و برای اختلاف شیعه و سنی جعل شده شما چطور؟ خصوصا اینکه ناشر و مولف اصل خطبه را نیز ندارند . نظرتان چیست؟
97536 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 4   |2008-12-29 02:32:33|
بنده این خطبه را دیده‌ام. ظاهراً سند چندان قوی ندارد. اما دلالتش را باید بررسی کرد. چون دارای مضامین بسیار بلند و زیبایی است. فرازهایی از آن ارادت عاشقانه حضرت عباس را به اباعبدالله نشان می‌دهد.
96938 | سوال 5 - محسن باقرزاده  - جایگاه سیاست در مراسم ها و   |2008-12-23 22:47:11|
با سلام
1- اگر دین و سیاست در هم ممزوج هستند،چرا فعالیت های سیاسی در مراسم عزاداری و امثال آن نهی میشود.
2- دین پایه است برای سیاست یا هردو مکمل هم هستند و نقل قول شهید مدرس که سیاست را عین دیانت ودیانت را عین سیاست دیده درست می باشد و فرق مفهومی بین واژه دین با واژه سیاست وجود ندارد؟
97537 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 5   |2008-12-29 01:47:26|
ما سیاست را عین دیانت می‌دانیم. سیاستی که از دین گرفته نشود، اصلا سیاست نیست. و هرچه که آن را سیاسی‌کاری می‌نامند، مورد تایید دین نیست.

بنده سنم گواهی می‌دهد که تقریبا تمام فعالیت‌های مبارزاتی ما قبل از انقلاب به نوعی مرتبط با عزاداری سیدالشهدا بوده و با آن روح و انگیزه می‌گرفته است.
البته گاهی مراسم عزاداری را وسیله تبلیغات قرار می‌دهند که زیبا نیست. اگر هم انحرافی در سیاستمداران و حکومت است باید در همین ایام و در همین مراسم شرایط جلوگیری و اصلاح آن را فراهم آورد.
96949 | سوال 6 - رسول  - با سلام و خسته نباشید   |2008-12-23 22:47:24|
من هرگز عمق قیام عاشورا را کامل درک نکرده بودم تا مخزن الاسرار عمان سامانی را مطالعه کردم ، آیا این موضوع به کمبود کیفیت ارائه افراد معاصر مربوط است یا به اعجاز موجود در شعر عمان سامانی ؟ لطفا واضح و روشن بیان کنید
97538 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 6   |2008-12-29 02:33:11|
به نظرم هر دو موثر است. یعنی هم عمان خیلی عالی کار کرده و هم معاصرین چندان قوی کار نمی‌کنند. مخزن‌الاسرار واقعا شاهکار است. اگر دوستان بتوانند در کنار حفظ ظاهر و تکنیک شعر، به محتوای بلند و مضامین نوارنی این حادثه هم بپردازند بهره‌ای از شعر عمان برده‌اند.
البته برخی از دوستان مداح را می‌شناسم که برای انتخاب یک قطعه شعر زحمت بسیاری می‌کشند و ساعتها وقت می‌گذارند.
96959 | سوال 7 -  - جزئیات فاجعه کربلا   |2008-12-23 22:50:17|
طرح و تفصیل جزئیات فاجعه کربلا، تا چه حد برای یک مداح مجاز است؟ این که مثلا با آب و تاب و شرح مفصل یک ربعه نحوه عمل شمر ملعون را در شهادت امام حسین توضیح میدهند، توهین به شخصیت والای یک معصوم نیست؟
97539 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 7   |2008-12-29 02:33:15|
اگر توهین باشد ممنوع است که در پاسخ به سوالهای قبلی اشاره کرده‌ام. دو اصلی که در سوال 4 اشاره کردم بسیار راهگشاست.
البته گاهی بخشی از این واقعه را با حفظ امانت و کاملا منطبق با واقعیت شرح می‌دهند که این اصلا اشکال ندارد و حتی توصیه هم شده است.
البه این مثالی که شما زدید درست نیست. بزرگان به ما توصیه کرده‌اند که مصیبت‌های مفجعه نخوانیم. علما هم ما را از این مسئله نحی کرده‌اند. اگر حاوی توهین باشد که اصلا نباید به آن پرداخت. و باید جلوی آن را گرفت.
96960 | سوال 8 -  - شور یا شعور   |2008-12-23 22:52:09|
آیا هدف از ایجاد شور (عزاداری و سینه زنی) برای آماده شدن زمینه برای شعور (سخنرانی و کسب معارف) نیست؟ اگر اینطور است، ترتیب زمانی این دو باید چگونه باشد و کدامیک زمان بیشتری را در مجالس داشته باشند؟
97540 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 8   |2008-12-29 02:02:09|
در عزاداری هم شور و احساس و عاطفه هست و هم شعور و منطق و فکر.
تا آنجایی که بنده اطلاع دارم، خیلی کم است مراسم و محافلی که تنها به بخش مراسم سینه‌زنی و ... بپردازند و از وعظ و خطابه و تفکر غافل شوند.
اتفاقا به نظرم در اکثر محافل شعور زمینه شور است. سخنرانی، فهم معارف عمیق اهل بیت و آشنایی با احکام و تاریخ اسلام مقدمه رسیدن به شور و جلوت عزای سیدالشهداست.

البته قطعا اجر شور به اندازه شعور فرد است. یعنی بین دو نفر که شور می‌گیرند آن‌که شعورش بیشتر است برتر است.
... من مات و لم یعرف امام زمانه مات میت جاهلیه...
96962 | سوال 9 - Mahdi   |2008-12-23 22:50:39|
اگر قمه در جایی دور از دید انظار زده شود آیا وهن مذهب شیعه است؟
97541 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 9   |2008-12-29 02:31:08|
همین که مقام ولایت و رهبر جامعه اسلامی نهی فرموده‌اند دیگر قابل پیگیری نیست.
96965 | سوال 10 -   |2008-12-23 22:50:35|
به نظر میرسد پس از صفویه عزاداری امام حسین دگرگون شده و کم کم انحرافات به آن اضافه شده است ، سوال من راجع به کارکرد و سیر تحول عزاداری امام حسین در طول سالیان گذشته بوده است؟
97542 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 10   |2008-12-29 02:29:31|
اصول و محکمات آن در مضامین احادیث و تاکیدات ائمه طاهرین اشاره شده و به هیچ‌وجه تغییری نکرده است. گریه و اقامه عزا آن هم به شیوه مرسوم همان قوم و فرهنگ از تاکیدات ائمه است.

در حدیثی از امام رضا(ع) است که حضرت می‌فرمایند...«يابن شبيب ان كنت باكيا لشيء فابك للحسين بن علي ابيطالب» ...
«اي فرزند شبيب هر گاه خواستي برچيزي گريه كني بر حسين بن علي بن ابيطالب گريه كن .....»

و یا در زیارت ناحیه مقدسه امام معصوم می‌فرماید:‌ «و لأبكين عليك بدل الدموع دماً » در مصیبت شما اینقدر می‌گریم تا از چشمانم خون جاری شود.
96971 | سوال 11 - علیرضا   |2008-12-23 22:50:47|
با سلام
به نظر می رسد همانطور که نظرات افراطی پیرامون عزاداری سیدالشهدا (ع) نظیر قمه زدن و ... خطرناک است نظرات تفریطی سلیقه ای نیز در این بحث، خطرناک است. مثلا بحث هایی که اخیرا برخی مراجع عظام (حفظهم الله) مبنی بر بلند گریه نکردن، ضجه نزدن، برهنه نشدن هنگام عزاداری، شور نگرفتن و .. مطرح می کنند، به نظر سلیقه ای می رسد.
زیرا علاوه بر اینکه ادله شرعی بر حرمت و حتی کراهت این قبیل امور وجود ندارد توصیه هایی در تایید با شدت عزاداری کردن در منابع دینی وجود دارد مثلا: "و علی مثله فلتلطم الخدود." در سیره علمای بزرگوار هم این سبک عزاداری به چشم می خورد. نظیر عزاداری علامه بزرگوار بحر العلوم که بدون عمامه به هروله می پرداختند و وقتی مورد سوال قرار گرفتند که چرا شان خود را خراب می کنید فرمودند وقتی امام زمان من اینگونه عزاداری می کند، من چرا از ایشان تبعیت نکنم.
علاوه بر این، عزاداری معمول که همراه با ضجه و بلند گریه کردن و ... می باشد در جامعه نیز چهره شیعه را تخریب نمی کند و برای عامه مردم امری پذیرفته شده و مورد قبول و احترام می باشد.
با توجه به این مقدمه طولانی، از حضرتعالی سوال داشتم که آیا شما هم با نظر حقیر در این مورد موافق هستید که نباید همه عزاداری ها به اصطلاح پیرمرد پسند باشد و نباید "سلیقه" را با "شرع مقدس" اشتباه گرفت؟
97932 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 11   |2008-12-31 02:01:46|
بنده خود به عنوان کسی که سالها در حوزه علمیه تحصیل نموده‌ام ندیده و نشنیده‌ام که بزرگان و علما چنین مطالبی را فرموده باشند. اگر فرد یا افرادی هم در لباس دین و یا با ظاهر مذهبی چنین سخنانی گفته باشند قطعا ار روی نا آگاهی است. زیرا احادیث متعددی در مورد گرریستن بر عزای سالار شهیدان داریم. تاکید بر بلند گریستن، گریبان چاک کردن و ... عین عبارات احادیث منقول از ائمه اطهار است.
در عین حال روش بسیاری از علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ هم همین مطلب را تصدیق می‌کند.
علامه طباطبایی(ره) صاحب تفسیر عظیم المیزان، در مراسم روضه اباعبدالله بلند بلند گربه می‌کردند، حضرت امام(ره) نیز که در مصیبت شهادت فرزند برمندشان هم نگریستند به آن صورتی که در سیمای جمهوری اسلامی بارها دیده‌اید در مصیبت حضرت سیدالشهداء به شدت گریه می‌کنند.
فقها علی‌القاعده سلیقه‌ای و بنابر نظر شخصی اظهار نظر نمی‌کنند. و تلاش آنها این است که حکم شارع مقدس را بر مبنای عقل و شرع اعلام کنند.
بنابراین چنین موارد و نقل قولهایی از علمای بزرگوار و مراجع معظم تقلید باید با احتیاط و به دیده تردید نگریسته شود.
97034 | سوال شماره 13 - سما   |2008-12-27 18:54:58|IRAN
باسلامخانم های روضه خوان اکثرشان معلومات خوبی ندارند وبیشتر تمایل دارندمردم گریه کنندوبه فلسفه قیام امام حسین توجهی ندارند می خواهم ازجنابعالی سوال کنم ایا وقت ان نرسیده این خانمها توسط نهادی سازماندهی شوند؟
97987 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 13   |2008-12-31 12:36:18|IRAN
بله بنده هم موافقم. وقت آن رسیده است. البته در قم و سایر شهرها اقدامات بسیار خوب و موثری در این زمینه آغاز شده و در همین سالها با نتایج درخشان آن آشنا شده‌ایم.
جامعه‌الزهرا در قم یکی از این مکان‌هاست. در این مدرسه عالیه خانم‌های طلبه بسیار پرتلاش و دقیق درس طلبگی و معارف اسلامی می‌خوانند و برای کمک به همین مسائل پرورش پیدا می‌کنند.
ممکن است خانم‌های غیر طلبه‌ای که فقط روزه خوانی یا قرائت قرآن می‌دانند در این مورد با مشکلاتی مواجه باشند که آن هم باید با جدیت اصلاح شود. این خانم‌ها با توصیه مستمعین و اطرافیان باید به مقاتل و کتب تاریخی شیعی مراجعه کنند.
خدای ناکرده اگر در بیان ایشان -حتی با نیت خیر- مطلب خلاف واقعی به اهل بیت نسبت داده شود گناه کبیره و نابخشودنی است. این مسئله تا این حد مورد شماتت است که موجب ابطال روزه یک روزه‌دار در ماه رمضان می‌شود. یعنی دروغ بستن به خدا، پیامبر و اهل بیت تا این حد ناپسند است.
97081 | سوال 14 - امين   |2008-12-27 18:56:41|IRAN
تاريخ شروع عزاداري براي امام حسين(ع) دقيقا از چه موقعي بوده و مبدع آن چه كسي بوده است؟آيا مداحي به شيوه امروزي مثلا در قرن ششم نيز در ايران رواج داشته يا خير؟
97989 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 14   |2008-12-31 12:45:41|IRAN
اینطور که در روایات بسیار قوی و مستند موجود است اولین روضه‌خوان امام حسین(ع) حضرت جبرائیل(ع) می‌باشند که در داستان معروف هبوط حضرت آدم و استغفار و ندامت شبانه روزی ایشان، بر ایشان نازل می‌شوند و به آدم ابوالبشر 5 نام(5 تن آل عبا) را می‌آموزند که خدا را به این اسما برای آمرزش خود قسم دهند و در واقع این بزرگواران صاحب آبرو نزد خداوند را واسطه این طلب بخشش قرار دهند.
در این روایات آمده وقتی حضرت آدم به نام پنجم یعنی « یا قدیم الاحسان بحق الحسین» می‌رسند حالت گریه و تضرع به ایشان دست میدهد. جبرئیل در پاسخ به سوال حضرت آدم در مورد علت این اتفاق شرح سوزناکی از سرنوشت نوه پیامبر خاتم که فرزند حضرت آدم نیز محسوب می‌شود بیان می‌دارند. در احادیث تاکید شده که آدم ابوالشر تا آخر عمر خود به یاد این واقعه و سرنوشت فرزندش می‌گریسته است.
این موضوع بنابه حالات و حوادث مختلف برای بسیاری از پیامبران از جمله: ابراهیم، اسماعیل، یحیی، زکریا و ... و حتی پیامبر خاتم پیش آمده است.
اما اگر منظور شما بعد از شهادت حضرت سیدالشهداست، حضرت امام زین‌العابدین(ع) و حضرت زینب(س) دختر علی‌بن ابی‌طالب در کوفه و شام اولین ذکر مصیبت فرزند سول‌الله را گفته‌اند. که همگی این موارد در تواریخ معتبر موجود و قابل دسترسی است.
97087 | سوال 15 - آرش  - شهيد جاويد   |2008-12-27 18:57:48|IRAN
با عرض سلام
لطفا" اگر امكان دارد مختصري درباره موضوع كتاب شهيد جاويدونظرتان را در مورد آن بيان كنيد.
97995 | مرتضی آقاتهرانی  - پاسخ سوال 15   |2008-12-31 13:06:46|IRAN
کتاب شهید جاوید نوشته مرحوم صالحی نجف‌آبادی، مورد نقد و ایراد بسیار زیادی از سوی بزرگان علوم دینی و تاریخ تشیع قرار گرفته است و در محافل علمی، نذهبی و تاریخی چندان مطرح نیست.
در همان سالهای اولیه انتشار این کتاب حضرت امام خمینی(ره) و سایر بزرگان حوزه در سخنرانی‌ها و بعضا نوشته‌هایی بدون ذکر نام کتاب و نویسنده به انتقاد شدید از محتوا و ادعاهای تاریخی آن پرداخته‌اند. در مجموع می‌توان گفت که کتاب قابل توصیه‌ای برای مطالعه در زمینه تاریخ عاشورا و حوادث ان نیست.
اگر به دنبال مقاتل معتبر و مستند برای مطالعه هستید، کتاب ارزشمند و بسیار معتبر «لهوف» سیدبن طاووس و «مقتل‌الحسین» مرحوم عبدالرزاق المقرم را به شما معرفی می‌کنم.
همچنین اخیرا کتابی نیز در مورد یاران حضرت سیدالشهداء با نام «یاران شیدای حسین» تالیف بنده منتشر شده که حاصل فیش‌برداری‌های دوران تبلیغ از کتب معتبر تاریخی و مقاتل مستند است که در سالهای دلتنگی در نیویورک نگاشته‌ام. این کتاب را نیز به دوستان علاقمند توصیه می‌کنم.
97153 | سوال 16 -   |2008-12-27 18:34:46|IRAN
با سلام.
آیا راست است که میگویند سر بریده شده امام حسین (ع) تا نیم ساعت پس از بریده شدن سخن میگفت؟ من این را خودم از زبان مداحان شنیدم.
97154 | سوال 17 - سوال درباره کتاب   |2008-12-27 18:34:39|IRAN
لطفا درباره کتاب "راهکارهاي عملي ديدار با امام زمان" توضیح دهید. آیا کلاسهای حضوری هم در این خصوص وجود دارد؟ اگر چنین است لطفا بگویید که چند روزه و یا چند ماهه موفق خواهیم شد تا با امام زمان (عج) ملاقات کنیم. آیا کسانی که میگوییند با ایشان دیدار کرده و مشورت میکنند از راهکارهای عملی کتاب شما استفاده نموده اند؟ با تشکر از جواب حضرتعالی
97185 | سوال 18- يوسف شريعت ناصري  -  اجبار در مراسم عزاداري   |2008-12-27 18:35:29|IRAN
با سلام
سوالي از مدت ها پيش در ذهن من بود ولي هيچگاه به جواب آن نرسيدم.
در محله ما سالها قبل هکاتي تشكيل شد و به عزاداري پرداختيم بعد از مدتي كه سن و سال من بيشتر شد احساس كردم كه اين هيات نياز هاي ذهني من را برآورده نمي كند و من نياز به شركت در مراسم سخنراني و خطيبه هاي بزرگان و دانشمندان تهران دارم تا صرفا عزاداري و دسته .
چندباري هم اين موضوع را تجربه كردم و به سخراني هاي آنها رفتم اما بعد گفتم شايد ترك اين هيات خوشايند نباشه و امام حسين راضي نشه مخصوصا كه از اول توي اين هيات بودم و با اون بزرگ شدم.
جديدا هم كارهاي توي اين هيات انجام ميشه كه متناسب نيست و براي من خوشايند نيست و اصلا ....
شما من رو راهنمايي كنيد چي كار كنم؟
97197 | سوال 19 - صفا  - پایگاه حکومتی   |2008-12-27 18:36:40|IRAN
با سلام
ممنون از اینکه از اقای تهرانی دعوت کردید تا به یکسری از سوالات که در حال حاضر برای ماپیش آمده جواب دهند.
اول داستانی از کتاب حضرت موالانا بگم. ایشان میگویند یکبار یک نفر از جایی رد میشود میبیند مردم در حال عزا داری هستند ودارند به سروکله خود میزنند میپرسد کسی مرده است؟ میگویند برای سالروز شهادت امام حسین (ع) گریه میکنیم.
شخص میگوید بهتر نیست به حال وروز خود گریه کنید ایشان که به مقصود وکمال رسیده اند .
حالا سوال من این است ایا گریه کردن بر زخم تن مولا حسین خوب است یا گریه کردن یا به زخم دل مولا که همان دین خدا وجد بزرگوارشان بود؟
چرا مداحان ما بجای خوندن مقتل برای مردم نمی ایند تفسیر عاشورا بخونند؟
از 15 سالگی تو هیئت هابودم وپامنبر خیلی از مداحان نشستم ، نمی دانم شهادت امام حسین چجوری بوده که هر سال به یه مدل جدید شهید شدند.
هر بار یک چیزی می‌گویند کدام مورد قبول است
97202 | سوال 20 -   |2009-01-02 11:41:15|IRAN


امام حسين نيازي به عزاداري ندارد ....

عزاداري ها شده محل به رخ كشيدن مال و ثروت ... مردم قيافه ميگيرند كه من چند نوع غذا دادم و حاج فلاني چه نوع غذايي داد.

با احترام به امام : امام حسين تمام اينها دكان است ... دلاوري هاي تو كجا ؟ دكان بازي هاي مردم كجا ؟
97217 | سوال 21- سعید   |2008-12-27 18:49:04|IRAN
آقای دکتر سلام-
من به عنوان یک شیعه و کسی که خود ازنسل سادات حسینی هستم، واقعا و مجددا تاکید می کنم حقیقتا فلسفه سفره باز کردن وصبحانه و نهار وعصرانه شام و شربت و ... دادن در روز عاشورا را نمی توانم بفهمم. لطفا در اینمورد پاسخ فرمائید. از حضرتعالی میخواهم جواب قانع کننده بفرمایند و مرا به عرف جامعه حواله نفرمایند.
برای اینکه درجه سردرگمی مرا درک کنید، سوالاتی را که در این باب در ذهنم وجود دارد برایتان بازگو می کنم:
1- مگر نه این است غذا خوردن هر افسرده ای را شاداب می کند و یا حداقل در خلال غذاخوردن، غم و غصه اش فراموش میشود؟
2- مگر نه این است که به ما سفارش شده روز عاشورا بدون نیت روزه، از غذاخوردن بپرهیزیم؟
3- مگر نه این است شاهدیم سرو انواع غذاهای لذیذ، این ایام را به مهمانی و کارناوال بیشترشبیه کرده تا مراسم عزا؟
من خود طرفدار جدی سفره باز کردن هستم حتی با غذای لذیذ! و اینکار را نیز می کنم البته فقط در ایام ولادت معصومین و اعیادمسلمین و نه در مراسم عزا.
بنظر من یک لیوان آب (نه شربت!) و در نهایت یک عدد نان خالی کوچک فقط برای عزاداران هیئت ها آنهم در داخل هیئت و مسجد کفایت است . زیرا در اینصورت این مراسم بیشتر به مراسم عزاداری شبیه میشود تا الان. و معتقدم نذرداران ادای نذرشان را با انواع غذاها و شیرینی و شربت بگذارند برای مراسم ولادت و اعیاد بهتر است. شما نظرتان چیست؟
97233 | سوال 22 - reza  - سوال   |2008-12-27 18:49:09|IRAN
سلام ميشه علمي و با منطق توضيح بدهيد چرا بايد بعد از هزارو چهارصد سال بشينيم تو سره مون بزنيم و همش گريه كنيم در حالي كه ما فقط عزاداري ميكونيم بدون دليل گريه ميكنيم بدون دليل مرا سم ميگيريم شام يا نهار ميديم مسالان نظري كشورهاي پيشرفته نه گريه ميكنن نه عزاداري دارن از ما هم هزارو چهارصد سال هم جلو تر هستن نه دروغ ميگن نه سره كسي روكلاه ميزارن اون دنيا سونم راهتن كه مثل ما مسلمونا عزاداري نكردن ايا به نظر شما اين كارها ساخته دست بشر نيست براي عقب افتادگي ايا واقعان امام حسين در زمان خودش هيچ گناهي مرتكب نشده كه ما الان بايد اينجور ماتم بگيريم و توسرمون بزنيم لطفان جواب مرا بدهيد
97247 | سوال 23 - rohollah   |2008-12-27 18:49:20|IRAN
لطفا نظر خود را راجع به کتاب حماسه حسینی شهید گرانقدر استاد مطهری بفرمایید؟
چند سالی است که از کتاب ایشان راجع به مسائل عاشورا انتقاداتی کرده اند و کتابی هم نیز چاپ شده است. لطفا راجع به این مسائل توضیح دهید. تشکر
97248 | سوال 24 -   |2008-12-27 18:49:25|IRAN
لطفا راجع به تاریخچه قمه زدن در تشیع توضیح دهید؟ آیا قمه زدن مجوز شرعی (در صورتی که مراجع حکم به حرمت آن نداده بودند) دارد؟ آیا سبک های سینه زنی، برهنه شدن، هروله کردن و گریه کردن با صدای بلند پسندیده است؟
97288 | سوال 25- علی  - دلیل   |2008-12-27 18:49:29|IRAN
فواید عزاداری چیست؟چرا بایدبعد از 1400 سال عزاداری کنیم؟ان هم به این صورت!
97313 | سوال 26 - اسهار ا  - هیهات !   |2008-12-27 18:49:33|IRAN
بسم رب الشهدا

هر سال در دهه محرم حالم بد میشود . بد میشود از دیدن انحراف هایی که با نام مقدس سردار عشق حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) ، موجه معرفی میشود . نهضت حسینی را سالها پیش با مطالعه و تحقیق و سوال و استفاده از اساتید شناختم و حالا آنقدر میان "ماه من " تا " ماه اینان " فاصله افتاده که بی نهایت سوال های بی جواب دارم . اما برای شروع با این سوال روبرو شوید :

همه ی ما فریاد " هیهات من الذلة " حضرت اباعبدالله را بارها خواندیم و شنیدیم .میدانیم که حسین (ع) مرگ سرخ را بر زندگی با ذلت و بیعت با یزید زمان و زیستن سیاه ترجیح میدهد اما ...

با آغاز دهه اول محرم سیل نوحه ها و مرثیه هایی را می بینیم که به شکل تاسف باری از " ذلت " حسین (ع) و خواری و شکست و ... دم میزنند !

به عقیده شما این شکاف عظیم بین فریاد حسین و فلسفه شهادت حسینی ، و انچه امروز به نام حسین گفته میشود ، اولا چرا به وجود آمده ؟ و ثانیا چرا ادامه پیدا می کند ؟ و ثالثا چگونه خاتمه پیدا میکند ؟

آیا کسانی که دانسته یا ندانسته در حرفهایشان حسین (ع) را به نا حق ذلیلی شکست خورده معرفی می کنند ، در راستای هدف یزید که همان به ابتذال کشیدن ازادگی و پیروزی حسین است ، تلاش نمی کنند ؟!
97337 | سوال 27 - سعید  - جزئیات دقیق از چه منابعی ...   |2008-12-27 18:49:38|IRAN
متاسفانه گاهی اوقات بعضی از مداحان به گونه ای واقعه را تعریف میکنند که گویی در آنجا حضور داشته اند و اگر از صحنه ها فیلمبرداری میشد و آن را بارها می دیدیم باز هم ممکن بود این نکات را نبینیم
گاهی اوقات پا را فراتر گذاشته با توجه به بعضی بخشهای تاریخ ،حوادث و اتفاقات دیگری را با جزئیات کامل پیشبینی کرده و ذکر مصیبت میکنند
گاهی اوقات نیز از خوابهای بعضی ها نقل قول کرده ،تاریخ و وقایع آن را دقیقتر از دقیق با ذکر ناسوتی آن بررسی میکنند و چیزهایی را برملا میکنند که تا به حال نه خوانده شده و نه شنیده شده است و کاملا ابتکاری و جدید است
متاسفانه قوه تخیل در این واقعه وارد شده و نکات جدیدی با قوه تخیل بخاطر ثواب بیشتر و گاهی اوقات پول بیشتر به اصل واقعه اضافه شده و همچنان با قدرت بیشتر اضافه میشود
این واقعه و احساسات مردم مورد هجوم عده ای قرار گرفته که گاهی اوقات مردم آنها را در حد قدیسین دوست دارند و به شدت احترام میکنند
97342 | سوال 28 - مسعود  - ديپلمات   |2008-12-27 18:49:47|IRAN
با سلام
به نظر اين حقير در عزاداري ها به ياران امام حسين ع بسيار ظلم ميشود . زيرا بيشترين توجه فقط به امام حسين و بستگان درجه اول او مبذول ميگردد . در حاليكه به نظر حقير ارزش ياران حسين ع بسيار از خود امام بيشتر است . چرا ؟
زيرا اين اصحاب همان كساني هستند كه در جواني و در زير درخت با پيامبر عهد و پيمان بستند تا با جان و مال با پيامبر باشند ( ان الذين يبايعونك انما يبايعون الله يد الله فوق ايديهم . . . ) و خداوند در باره آنها فرمود" لقد رضي الله عن المومنين اذ يبايعونك تحت الشجره . . ." و اينان تا به آخر با بذل جان و مال پيامبر را ياري دادند بان لهم الجنه .
در پايان خداوند فرمود " من المومنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه ، منهم من قضي نحبه و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا . . . " .
و همين منتظران بودند كه پس از رحلت پيامبر ، حضرت علي ع را نيز ياري دادند و سپس در محضر امام حسن ع گوش بفرمان او بودند تا اينكه نهايتا" در معيت امام حسين ع در كربلا به شهادت رسيدند و ما بدلوا تبديلا .
و اما اينكه امام حسين ع بنا به آيه تطهير ، برگزيده و معصوم است و لذا ما سوالناس بوده و محال است كه به غير رضاي حق تعالي عملي را انجام دهد ، در حاليكه اصحاب او بدون اينكه معصوم باشند تمامي زندگي و جواني خود را از 20 الي 25 سالگي تا 75 الي 80 سالگي در جهاد با نفس و مال سپري كردند و ما بدلوا تبديلا .
با عنايت به موارد ذكر شده آنچه بايد الگو براي ما باشد عملكرد اصحاب حسين ع است و نه خود او زيرا ما نيز از جنس اصحاب هستيم و نه خود حسين ع .
اكنون با درك آنچه گفته شد آيا بهتر نيست كه در نحوه عزا داري ها تجديد نظر شود .
97346 | سوال 29 - عارفه   |2008-12-27 18:49:48|IRAN
من از اهالی استان اصفهان هستم ازکودکی مراسم قمه زنی را صبح عاشورا در سده اصفهان دیده ام بارها دیده ام که حاجات افراد زیادی از جمله خود من که در این مراسم با خلوص نیت شرکت کرده اند براورده شده اکثر مراجع هم ان را به شرطی که وهنی در اسلام وارد نکند تایید کرده اند ایا اکنون که غرب با فتنه گربی از ان بر علیه شیعه استفاده میکند شرکت در این مراسم اشکال دارد؟
2 ایا حرکت فرهنگ سازی به این خلاصه میشود که از ابتدای دهه محرم همه اعلام کنند که این عمل درست نیست واز فردای روز عاشورا این حادثه به فراموشی و مردم سپرده میشوند ؟ ایا نباید هر هفته در فرهنگ سراهای این شهر عزاداری صحیح را اموخت ؟
97369 | سوال 30 - عباس . ح   |2008-12-27 18:49:55|IRAN
سینه زدن چگونه وارد عزاداری امام حسین (ع) شد. به نظر می رسد کار خوبی است و انشاالله اجر هم دارد. می خواهم در مورد ثواب و حسنات سینه زنی بدانم . همچنین لطمه زدن مثل آنکه در هنگام شنیدن روضه افرادی با دست به صورت خود می زنند که گاهی ضمن سرخ شدن صورت موجب خون افتادن صورت نیز می شود اشکال دارد یا خیر؟ البته سال گذشته مطلبی از آیت الله وحید خراسانی خواندم که فرموده بودند به سر و صورت زدن اشکالی ندارد.
97583 | رضا   |2008-12-29 11:03:28|
قصد امام حسين از حركت از مكه به كوفه واقعا چه بود چرا ايشان به سمت بغداد حركت نكردند؟ آيا صرفا قصد شان حكمراني بود؟
مشارکت در بحث
نام:
ایمیل:
 
عنوان:

نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
- نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.
- از برجسته و رنگی کردن بدون دلیل کلمات و کاربرد بیش از یک علامت تعجب یا سوال بپرهیزید.

کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."