نظر منتشر شده
۳۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 37300
روايت جديد از ماجراي مک فارلين
تاریخ انتشار : شنبه ۷ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۰۹
مقام‌های فعلی و سابق وزارت خارجه مطرح کردند؛

روايت جديد از ماجراي مک فارلين


دکتر حسين شيخ الاسلام قائم مقام وزارت امور خارجه و دکتر محمد جواد لاريجاني معاون سابق وزارت امور خارجه و عباس ملکی معاون اسبق وزارت خارجه در جلسه‏ای روايت جديدي از ماجراي مک فارلين را مطرح کردند.



به گزارش "الف"، حسين شيخ الاسلام قائم مقام وزارت خارجه در جلسه اول نشست مذاکرات دیپلماتیک در 30 سال انقلاب اسلامی، در دانشگاه صنعتی شریف، گفت: ارتش عراق دو برتري زرهي وهوايي برما داشت،آن زمان بحث قطعنامه 598مطرح بود وما براي رفع اين نقيصه مذاکرات با مک فارلين را انجام داديم، قصد ما اين بود که با يک عمليات مهم شرايطي ايجاد کنيم که خواسته هايمان در قطعنامه گنجانده شود به همين دليل کسي که از طرف ما با امريکايي‏ها مذاکره مي کرد قيافه اي داشت که به نظر مي رسيد بهره هوشي خيلي کمي دارد ولي امريکايي ها گول خوردند.



وی افزود: مک فارلين رئيس شوراي امنيت ملّي امريکا بود، آدم بسيار با شخصيتي بود وقتي شکست خورد اقدام به خودکشي کرد که نجات پيدا کرد.او با آن منصب وپست وشخصيتش تنها در خواستش از ما اين بود که در هتل استقلال تهران بايستد وآقاي هاشمي رفسنجاني که رد شد به او سلام کند.



شيخ الاسلام اضافه کرد :مذاکرات خوب پيش مي رفت،ما موشک هاي «هاگ» و «تاو» مي‏خواستيم،امريکايي‏ها نداشتند واز ذخايرشان در اسرائيل براي ما فرستادند، وقتي آقاي هاشمي، فهميد گفت: آن‏ها را برگردانيد،در جنگ با يک کشور عربي نمي شود از آن ها استفاده کرد.



قائم مقام وزارت خارجه گفت: ما قصد داشتيم مهم ترين حمله خود به فاو را انجام دهيم، تحليل ما اين بودکه اگر فاو را بگيريم عراق مثل افغانستان مي‏شود وهيچ راهي به درياي آزاد نخواهد داشت.مي دانستيم در اين حمله، عراق نقطه به نقطه فاو را خواهد زد ولي در اين حمله ما که نمي توانستيم هواپيماي آن‏ها را در تهران بزنيم



وی افزود: 76 هواپيماي عراقي را در فاو سرنگون کرديم،اگر حمله به فاو نبود قطعنامه عليه ما صادر مي شد ولي ما توانستيم دو خواسته اعلام آغازگر جنگ و پرداخت غرامت را در قطعنامه 598 بگنجانيم،هرچند عده اي در مجلس اعتراض کردند وامام دستور دادند اعتراضات متوقف شود،اگر امام نمي ايستادند مشکل ايجاد مي شد،اگر مذاکرات مک فارلين و موضوع موشک هاي «هاگ»و«تاو»نبود نمي توانستيم در فاو پيروز شويم.



در ادامه اين جلسه محمد جواد لاريجاني هم در باره مک فارلين گفت: ريگان رئيس جمهور وقت امريکا در حال سقوط بود لذا استراتژي کار با ايران پيروز را مطرح کرد ولي صهيونيست ها توسط دو جاسوس موساد که در هيئت مک فارلين بودند وبعداً در سقوط هواپيما در امريکاي لاتين کشته شدند مذاکرات را به هم زدند.



عباس ملكي هم در دومین نشست مذاکرات دیپلماتیک در 30 سال انقلاب اسلامی درباره خاطرات خود از مذاكرات مك فارلين گفت: در ژانويه سال 1981 ريگان رئيس جمهور آمريكا شد، گروگان‌هاي آمريكايي در ايران آزاد شده بودند و ايران هم به دنبال موشك‌هاي هاگ بود. يك دلال اسلحه پيدا شد و گفت موشك‌هاي هاگ را براي شما تهيه مي‌كنم، با آمريكايي‌ها مذاكره كرد آنها هم قبول كردند كه از اين موشك‌ها به ايران بفروشند چون پول آن را براي ضد انقلابيون نيكاراگوئه لازم داشتند و نمي‌توانستند از طرق رسمي و بودجه مصوب كنگره اين پول را تهيه كنند. بعضي‌ها در كنگره مخالف اين كمك بودند. اين موضوع يك دليل موافقت دولت ريگان با فروش اسلحه به ايران بود؛ دليل ديگر اينكه فكر مي‌كردند از اين طريق مي‌توانند به ايران نزديك شوند چون ايران مهمترين كشور منطقه بود. بعدا گفته شد دو هواپيماي حامل اسلحه به ايران آمدند و روي سلاح‌ها آرم اسرائيل بوده است.



وی افزود: مك فارلين با كيك و انجيل آمد چند روزي هم در تهران بود و رفت. چون سلاح‌ها آرم اسرائيل داشته همه را پس داديم. ظاهرا قصدشان اين بود كه پس از استفاده ما از اين سلاح‌ها ، عراق از اين آرم‌ها عليه ايران به عنوان همدست اسرائيل استفاده كند.



وی اضافه کرد: جريان مك فارلين ابتدا توسط روزنامه الشراع نقل شد و آقاي هاشمي رفسنجاني بهتر ديد كه خودش در مورد اين مذاكرات صحبت كند. كسي هم كه اين خبر را به الشراع داده بود دستگير شد.



وي به ملاقات خود و جواد لاريجاني با آندره گروميكو رئيس جمهور روسيه در جريان جنگ ايران و عراق اشاره کرد و ملكي گفت: هربار كه ايران به نيروهاي عراقي حمله مي‌كرد و غنيمت جنگي مي‌گرفت، اكثر غنائم اعم از تانك و كاميون و... نو و صفر كيلومتر بودند و حتي روكش صندلي‌ها و برخي اتكيت‌هاي آنها هم كنده نشده بود. اين نشان مي‌داد كه يك پل هوايي بين مسكو، پاريس، لندن با بغداد براي رساندن اسلحه به اين كشور وجود دارد. روسيه خود را متعهد به معاهده 1972 با عراق مي‌دانست.



وی افزود: فرصتي پيدا شد و هياتي از ايران به روسيه رفت تا جلوي اين روند را بگيرد. بعد از پايان مذاكرات آقاي لاريجاني به گروميكو گفت: اميدواريم شما را در تهران ببينيم. گرميكو گفت: "چطور؟ من كه تازگي‌ها تهران بودم." ما تعجب كرديم، لاريجاني سؤال كرد كي؟ گروميكو گفت: "همين چند وقت پيش، سال 1942 با استالين به تهران آمدم." اين سخن گرميكو يعني اينكه شما خيلي جوانتر از آن هستيد كه بخواهيد مرا به اين راحتي ببينيد.



ملكي افزود: بعضي‌ها فكر مي‌كنند هرچه در تكنولوژي پيشرفته‌تر باشيد در مذاكرات سياسي هم پيشرفته‌تريد در حالي كه اين گونه نيست. در مذاكره يك ديپلمات ارزشي كمتر از جبهه رفتن نداشت. الان همه فكر مي‌كنند آمريكا در مذاكرات بهتر از همه است در حالي كه اين طور نيست، آنها با آن همه تكنولوژي پيشرفته در افغانستان هرجا را مي‌زنند به عنوان مثال از قضا مجلس عروسي است در حالي كه فكر مي‌كنند محل تجمع طالبان است.

 
سليماني
۱۳۸۷-۱۰-۰۷ ۱۴:۵۷:۰۴
اي كاش ما با تدبير بهتري جنگ را اداره ميكرديم ورشادت جانباختگان ايران زمين را كامل ميكرديم (97377)
 
محمد
۱۳۸۷-۱۰-۰۷ ۱۵:۰۰:۵۲
شاید بگویند :عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!

اما براستی ما کی باید دشمنان واقعی خود را بشناسیم ایا یک موشک با آرم اسراییل نمیتوانست ایران را در جنگ جلو بیندازدو موجب کم شدن تلفات نفری ما بشود؟ (97378)
 
۱۳۸۷-۱۰-۰۷ ۱۷:۵۱:۵۷
این همه برنامه ریزی برای مذاکره صورت گرفت. خطر این مذاکره پنهانی را قبول کردید. داشتن این موشک ها اهمیت حیاتی در پیروزی در جنگ داشت. این همه پول دادید که خرج ضد دولتی های نیکاراگوئه شد.... آنوقت وقتی موشک ها رسید چون دیدید روی آن نوشته اسرائیل همه را پس فرستادید ؟! خب نوشته روی آن را پاک می کردید. (97389)
 
جعفر
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۱۳:۳۳:۳۵
دوست عزيز توجه شمارا به اين نكته بايد جلب كنم كه هيچ چيزي پس داده نشده .
در ضمن شما كه اين همه ساده نباشيد كه فكر كنيد از آمريكا موشك خريداري شود و شخصيتي مثل آقاي رفسنجاني كه از اول انقلاب در تمامي امور دست داشته مطلب به اين مهمي را نداند.بلكه كاملا بديهي است كه طرح اين نقشه و خريداري موشك نظر خود ايشان بوده است. (97480)
 
محمدمهدي درخشاني
۱۳۸۷-۱۰-۰۷ ۱۸:۰۵:۱۰
تشكر از زحمات شما (97391)
 
بابک
۱۳۸۷-۱۰-۰۷ ۱۸:۲۷:۴۴
رزمندگان جان برکف بسیج و سپاه و ارتش در کارنامه خود در جنگ نمره بیست در مردانگی و شجاعت را به یادگار گذاشتند که شاید درخشانترین فصل مقاومت ملت ایران در مقابل تهاجم بیگانگان در طول تاریخ ایران زمین باشد، اما سیاستمداران ما در جایگاه اداره سیاسی جنگ نمره ای چندان شایسته را کسب نمیکنند و اگر تدبیر شخص رهبر کبیر انقلاب در خاتمه قاطعانه جنگ نبود معلوم نبود چقدر هزینه های جانی و مالی بیشتر برای تمرین سیاستمداری سیاستمداران بی تجربه خود باید میپرداختیم. براستی اگر آمریکاییها با پای خود تا ایران آمده بودند و اسلحه هم میدادند چرا ما باید رزمندگان خود را با دست خالی به جنگ تانکهای صفر کیلومتر و جدید روسیه شوروی میفرستادیم؟ آیا ما حقیقتا در تشخیص دوست و دشمن واقعی خود پس از انقلاب درست عمل کرده ایم؟ در خصومت آمریکاییها با ملت ایران شکی ندارم اما آیا خصومت عملی روسها با ملت ایران در طول تاریخ کمتر از یانکی ها بوده؟ مگر رهبر معظم انقلاب از خاطرات تلخ خود از روزهای سخت دفاع مقدس نفرمودند که روسها حتی از فروش سیم خاردار به ما ابا میکردند؟ آیا بدترین دشمنان ما در منطقه صدام و طالبان نبودند که امروز درست یا غلط توسط آمریکاییها به درک واصل شده اند؟ آیا واقعا تضاد بین ایران و آمریکا بیش از تضاد بین ایران و اعراب وهابی است ؟ آیا کشورهای عربی بدترین و خائنترین دشمنان واقعی ملت ایران نیستند؟ آیا وهابیون خون شیعیان را مباح نکرده اند؟ آیا اگر روزی تهاجمی دوباره به این مرز و بوم مظلوم صورت پذیرد همسایگان عرب ما شادمان ترین مردمان روی زمین نخواهند بود؟ آیا امروز از تاریخ سی ساله و پر فراز و نشیب انقلاب و تجربیات تلخ و شیرین خود در جنگ تحمیلی درسهای لازم را گرفته ایم؟ من پس از سی سال احساس میکنم برای اولین بار توسط شخص دکتر احمدی نژاد سیاست موثر و ملی و تهاجمی جای خود را به انفعال و عکس العمل در مقابل وقایع داده. سیاست تهاجمی احمدی نژاد به معنی هجوم نظامی به کسی نیست بلکه به معنای خروج از انفعال و وادادگی در مقابل سیاستهای بین المللی است. احمدی نژاد توانست تابوی گفتگو با آمریکاییها را با حفظ نهایت اقتدار و عزت برای ایرانیان بشکند. احمدی نژاد یک بسیجی واقعی است در میدان جنگ از جانبازی ابا ندارد و در میدان سیاست نیز از گفتگو ابا ندارد. امیدوارم احمدی نژاد در راهی که در پیش گرفته موفق و پیروز باشد و مطمئن هستم او که خود در بطن جنگ بوده تلخی های جنگ را میداند و از اشتباهات استراتژیک سیاسی ما در دوران جنگ نیز درسهای لازم را فرا گرفته. آمریکاییها نیز میدانند ایران مهمترین کشور منطقه است و اگر بخواهند مشکلات خود را واقعا با ایران حل کنند باید با مردی چون احمدی نژاد که حمایت قاطع رهبری و ملت را دارد مذاکره کنند نه کسانی که حتی از روبرو شدن در راهروهای سازمان ملل با آمریکاییها وحشت داشتند. (97392)
 
شقایق
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۱۵:۴۲:۴۵
اولا بسیجی واقعی همرزمان و همکیشانش را بخاطر اختلاف نظر سیاسی و حزبی متهم نمیسازد. بسیجی واقعی در درجه اول پیرو قرآن است:
«محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم»
براستی موضعگیری جناب آقای احمدی نژاد در برابر دولتهای پیش از خودش را فراموش کرده اید؟ آیا اعضای آن دولتها از لحاظ ایمان حداقل همسطح آقای احمدی نژاد نبودند؟ آیا سزاوار رفتار رحیمانه یک مؤمن نبودند؟ آیا آقای هوگو چاوز از آقای هاشمی یا خاتمی و دیگر مسئولانی که با ایشان همفکر نبودند به ایشان نزدیکتر و با ایشان دوستتر هستند؟آیا منتقدان عملکردهای دولت ایشان, جزء کفار بودند که مورد چنان شدت عملی قرار گرفتند؟ پاسخهای شخص ایشان و نیز سخنگویان ایشان را نسبت به انتقادات مرور کنید.آیا سایت خبری بازتاب را مهر و موم نکردند؟حتی احتمال درست بودن این انتقادات را هم نداده اند. چه رسد به انکه بخوهند معایب خودرا برطرف کنند.یک مورد مثال بیاورید که ایشان برابر یک انتقاد عکس العمل صحیحی نشان داده باشند.

واقعا چرا ما دوست و دشمن واقعی خود را نمیشناسیم؟!

اگر ایشان طی یک نامه پر از شفقت و خیرخواهی به بزرگان منتقد خود با همه اعلام برادری میکردند و از ادامه سوء تفاهم های ناشی از سخنان خودشان جلوگیری میکردند برای دنیا و آخرتشان مفیدتر بود یا نامه پرسش برانگیز تبریک انتخاب ریاستجمهوری کشوری که هنوز شعار مرگ بر آن در همه کشور ادامه دارد؟(دقت کنید که این شعار ،کماکان مرگ بر یک کشور است و نه بر سیاستهای حکومت آن!)
جلب دوستی یک ایرانی مسلمان انقلابی متخصص متعهد آسانتر است یا جلب دوستی کسانی که از هرلحاظ با ما بیگانه اند؟
بنابر فرمایش معصوم ناتوان کسیست که دوستی نداشته باشد و از او ناتوانتر کسیست که دوستان خود را از دست بدهد.

ثانیا...ثالثا........ (97495)
 
۱۳۸۷-۱۰-۰۷ ۱۹:۰۲:۴۸
ای بابا آرم که کاری ندارد در این مملکت که خیلی راحت مدرک دانشگاهی جعل می کنند شماره بدنه ماشین را تغییر می دهند و ماشین مسروقه را به عنوان صفر از کمپانی درآمده غالب می کنند دستکاری آرم کاری دارد؟ نه شما بگوئیدکاری دارد؟ (97394)
 
ادمک
۱۳۸۷-۱۰-۰۷ ۱۹:۳۷:۱۰
وای خدای من یعنی ما از امریکایها اسلحه هم میخریم؟مانباید اینکار راکنیم .ما فقط باید مرگ بر امریکا بگوییم! (97396)
 
حمید
۱۳۸۷-۱۰-۰۷ ۲۰:۱۷:۳۷
مک فارلین به قطعنامه 598 ربطی ندارد . مگر اینکه رفت و آمد ایشان تا پایان جنگ ادامه داشت. (97401)
 
nasser fallah rashed
۱۳۸۷-۱۰-۰۷ ۲۰:۱۹:۰۷
ba salam. aghaye andre gromiko, vazire amore kharejeye CCCP bood na reis jomhor . (97402)
 
بيگي
۱۳۸۷-۱۰-۰۷ ۲۲:۳۴:۲۱
دوست عزيز كجاي كاري؟ هفته اول جنگ بچه هاي جهاد خودكفايي (آقاي آ...و دا...) اومدند دانشگاه ما(اون زمان علوم و فنون) سه قطعه آسيب پذير همين موشك هاي هاگ را آوردند :اين قطعات را نداريم و نياز داريم. با وجود اينكه (مثل آي سي ها پرس شده بودند) در عرض يك هفته نمونه هر سه را ساختم و تحويل دادم .بادوام تر از خارجي ... بيش از يك سال توليد كردم و تحويل دادم. ديناري نگرفتم آخه خيلي ها جون عزيز شان را ميدادند. من پول طلب كنم؟
بعد مدارك و نقشه ها را كه تهيه كرده بودم دادم صنايع الكترونيك(هنگام تحويل نقشه ها و قالب ها بجاي تشكر انگار طلب كارند :آقاي جر....) و آنها توليد را ادامه دادند...
تشويق نامه از جهاد خودكفايي و كپي آن را 3 بار در پرونده ام گذاشتم . وقتي باز نشست شدم يكي هم در پرونده نبود. چند پروژه نظامي ديگر را هم به جاهاي خوب رساندم.... چون هم رنگ خيلي ها نبودم از طرف هم رنگها مورد بي مهري قرار ميگرفتم. با وجود اينكه در زمان انقلاب-حفظ انقلاب و در زمان جنگ بيش از مجموع مدعيان فعاليت داشتم كم مانده بود كه انگ ضد انقلاب به من بزنند ولي به هر حال به يكي از 3 فرعون ملقب گشتم با 25 سال خود را باز نشسته كردم و راحت شدم . در خانه مشغول تحقيقات و اختراعات هستم... (97411)
 
مسعود
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۱۴:۱۰:۵۰
آفرين بر تو . (97492)
 
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۱۵:۵۳:۱۷
من دقیقا متوجه نشدم. یعنی هفته اول جنگ موشک هاگ در ایران ساخته شده بود و فقط لنگ این سه تا آی سی بودند که شما بسازید و بعد خط تولید آن راه افتاد؟
چون من تا جایی که میدانم (البته متخصص نیستم) موشک مثل هواپیما نیست که بعد از مدتی استفاده قسمتهایی ازش خراب بشه و نیاز به قطعه یدکی پیدا کنه؟ (97498)
 
بيگي
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۱۷:۴۸:۱۴
قطعات مصرفي سايت پرتاب (97505)
 
سید
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۰۸:۰۲:۵۹
بسمه تعالی
643
نظر آیت الله رفسنجانی بر پس دادن موشکها بعلت اسرائیلی بودن از دیدگاه کاملا درست و اصولی بود و نشان می دهد که از نظر ایشان هدف وسیله را توجیه نمی کند.

ولی این نظر آقای ملکی که هدف آمریکایی ها این بوده که از آرم اسرائیلی برای نشان دادن همکاری اسرائیل و ایران استفاده کنند معقول نیست . زیرا پاک کردن آرم کاری ندارد و اولین کاری که ما می کردیم مطمنا همین بود. (97424)
 
مصطفی
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۰۸:۲۴:۳۰
اگر کسی فضای عربی آن موقع و تقابل کشورهای عرب با ما و ادعاهایشان علیه اسرائیل را بداند، دیگر نمی‌گوید چرا از موشک اسرائیلی استفاده نکردیم!
یکی از اتهامات اعراب علیه ایران پیش از انقلاب این بود که دوست اسرائیل است. استفاده از این موشک‌ها می‌توانست باز هم افکار عمومی عربی را علیه ما بسیج کند! (97428)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۰۸:۵۱:۵۱
باسلام
من نمي دانم چرا اينقدر براي اين عربهاي بي شخصيت ارزش قائليم. چرا خود کم بيني؟ اينها مي روند عليه ما با آمريکا و کشورهاي غربي کنفرانس امنيتي سري برپا مي کنند همين چند روز پيش در سازمان ملل با آنها عليه ايران هماهنگ شده اند. اينها حتي پليس و دستگاه امنيتي شان در اجاره انگلستان است. جالب است که يکي از مقامات عرب مي گفت: فرزندان يعقوب (بني اسرائيل) و فرزندان ابراهيم (اعراب) پسرعمو هسند و بهرحال مشکلاتشان را باهم حل و فصل مي کنند. او با اين حرف مي خواست مواضع ضد صهيونيستي کشورمان را زير سوال ببرد. تجربه نشان داده که در مقابل عربها بايد قوي شويم تا پامال نشويم. تاکي مي خواهيم تجربه کنيم (97431)
 
حجت
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۱۰:۰۱:۳۵
یک ضر ب لمثل ظاهرا انگلیسی هست که بدبخت ملتی که اسرار خود را بیست سال بعد متوجه می شود لاکن با اطلاعات محدود ولاکن موثق اینجانب وتناقضاتی که حتی بین روایت این سه مقام عالی رتبه وجود دارد باید در مورد ایران بگوئیم وای به خال ملتی که بیست سال بعد نیز حق دسترسی به واقعیات را ندارد
در حالیکه در طرف مقابل که ما ادعا داریم که یک فضاخت سیاسی برای انان بوده است صدها مقاله وگزارش رسمی ومستند وجود دارد ولی در کشور ما که آقایان این جریان را یک پیروزی بزرگ اعلام می نمایند اطلاعات راجع به موضوع بصورت قطره چکانی پراکنده وبعضا نادرست ومغایر حتی با واقعیت های ملموس منتشر می گردد (97446)
 
حسين
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۱۰:۵۷:۲۳
وقتي اين جريانات را حالا به ما مي گوييد جريانات امروز را كي بر ملا خواهيد كرد؟ (97454)
 
عماد یزدانی
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۱۲:۲۳:۵۹
این ماجرا و عملکرد طرف ایرانی با مصداق سیاست ما عین دیانت ماست است سازگاری دارد ؟
واقعا که تاسف اور است (97472)
 
داریوش
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۱۳:۳۱:۳۵
پس انکارهای آن موقع چه بود؟ مگر تسلیحات آمریکایی یا اسراییلی خریداری شده قبل از انقلاب را استفاده نمیکردیم اینها هم روی بقیه!نه عزیزان مشکل فقط ایدیولوژی و شعار بوده که هرچی ضربه در تاریخ خوردیم از همین بود و بس (97479)
 
جعفر
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۱۳:۴۱:۱۷
بنده از سايت محترم درخواست دارم تحقيقي بفرمايند كه مساله مهدي هاشمي چه مقدار به رابطه با آمريكا مربوط مي شود . و روزنامه الشارع را چه كسي ساپورت داده بود. (97483)
 
گمنام
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۱۴:۰۴:۴۴
خدايا، بارالها، معبودا، آفريدگارا، بزرگا، واقفا کشور ما را از شر قالطاق ها مصون و محفوظ بدار (97490)
 
رضا
۱۳۸۷-۱۰-۰۸ ۱۷:۳۰:۲۹
راستي تاريخ و سياست چه كارها كه نميكند؟! آدم ها را به نقطه اي مي رساند كه
در منتهاي عجز و استيصال قفل رازهاي سر به مهر را با كليد زبان خود مي گشايد!
از اعتراف به ---زدن با شيطان بزرگ، خوردن كيك و گرفتن كلت اهدائي!
امروز همان نقطه اي از تاريخ است كه اعترافات تكان دهنده از جمله خريد اسلحه از اسرائيل و ارتباط پنهان و آشكار با شيطان بزرگ و شيطان هاي كوچك براي مجوز حكومت گرفتن از اربابان آشكار مي شود...! پس آن دعاوي پوشالي مبارزه با آمريكا و صهيونيسم همه براي شيره ماليدن سر جماعت عوام بود!؟...
روزي جهان و تاريخ؛ دجالان و شاگرد دجالان را به بدترين شكلي مفتضح كرده و چهره واقعي منافقان واقعي را نشان خواهد داد...! واي بر رياكاران گنه پيشه...
اين شيطان بزرگ هم عجب جانوريست! بدون اجازه او شما آب هم نمي توانيد بخوريد! عوامفريبي شما و شيطان بزرگ و سابر شيطان ها به پايان رسيده است!
اين را مطمئن باشيد...

هشتم دي 1387 - تهران
رضا (97443)
 
۱۳۸۷-۱۰-۰۹ ۰۰:۰۸:۲۴
fagat bekhtere dashtan mark e esrail anhara pasferestadied va bad anhame koshte bah bah che derajatie ja nahara pak mikardied ja mushak ke monfajer shood diegar asarie as mark bagie nemiemanad turo khooda negah kon keshvar ra kieha edare miekonand. tase marke israel roosh bashe ke che magar eraq hame selahash as roos va engelis va haman keshvarheiye garbie nabod .khob ke che hall kie mikhast dar an sharayet bohranie as ma irad begierad ke shooma chera as esraiel aslahe mioekharied? --- (97510)
 
۱۳۸۷-۱۰-۰۹ ۱۰:۱۴:۳۶
اگر ارتباط بین دستگیری مک فارلین درایران توسط سید مهدی هاشمی بااعدام سید مهدی هاشمی وجود دارد دلیلش را بگوئید. (97559)
 
۱۳۸۷-۱۰-۰۹ ۱۴:۲۶:۵۴
یکی دو کلمه سمت راست ستون نوشته در کل متن حذف شده لطفا بیشتر دقت کنید (97615)
 
۱۳۸۷-۱۰-۰۹ ۱۵:۲۱:۱۳
ابتدا سلام
اما بعد
جریان مک فارلین به همین سادگی نیست
آقایان برای معامله رفتند که توسط مهدی هاشمی لو رفت و وقتی افتضاح پیش امد بهانه کردند مانند بقیه موضوعات انقلاب ان رابه نفع خود چرخاندند اما ابر کنار می روند و همه چیز روشن می شود (97628)
 
۱۳۸۷-۱۰-۰۹ ۲۳:۰۹:۱۰
من هر بار وقتی میشنوم که روسیه به عراق سلاح میداده تا هموطنان من رو بکشند از روسیه و آنهایی که سعی دارند با او معامله کنند بیشتر متنفر میشوم. باز هم دم امریکا و یا اسراییل گرم که در آن زمان حساس آن موشکها را در اختیار ما گذاشتند. بیشترین مشکل ما اینست که هنوز هم دشمنان واقعی خودمون رو نمیشناسیم. هر کسی بد و خوبش به خودش مربوطه ما باید ببینیم که عملکرد آنها نسبت به کشور ما و منافع ملی ما چگونه بوده و یا هست. (97713)
 
reza
۱۳۸۷-۱۰-۱۱ ۱۸:۴۰:۴۷
آنجه كه در اين قضيه (مك فارلين) مهم است سواي از تحويل گرفتن موشك ها يا نگرفتن آنها، اين است كه در بحبوحه ي جنگ و در زماني كه دشمن واحد كليه گروه هاي سياسي امپرياليسم به رهبري آمريكا بود، چگونه است كه به دستور شخص رهبري اين مملكت با همين امپرياليسم جنايتكار معامله ي نظامي صورت مي گيرد؟
چگونه است كه مردم بايستي دم از شعار مرگ بر آمريكا بزنند و در طرف قضيه مسئولان به دستور رهبري با همين آمريكاي جنايتكار معامله نظامي مي كنند؟
اگر هم گفته شود كه اين كار به وسيله دلالان سلاح صورت گرفته است باز هم جايي از شبهه ايجاد نمي كند زيرا طرفين ماجرا از اين معامله و خريد و فروش باخبر بوده اند و هم ريگان و هم آيت الله خميني به اين ماجرا واقف بوده اند؟
چگونه است كه آمريكا هم به ما سلاح مي فروشد و هم به عراق؟
مگر همه ي غرب و شرق نمي خواستند جمهوري اسلامي ! را نابود سازند پس چرا همين غرب به ما بر عليه عراق سلا ح مي فروشد؟
از قديم گفته اند كه سياست پدر و مادر ندارد همين است. بحث منافع و قدرت طلبي حرف اول را مي زند و لاغير....
در 8 سال جنگ و خونريزي و بي خانمان شدن مردم اين مرز و بوم و كشته شدن ميليوني جوان هاي اين كشور تنها كساني پيروز شدند كه پشت صحنه بودند و پول هاي هنگفت به جيب زدند. هم داخلي ها و هم خارجي ها.
شعار مرگ بر آمريكا نيز در اين روزگار همين رويه را دنبال مي كند.
كساني كه از شعار مرگ بر آمريكا سود مي برند كارخانه هاي اسلحه سازي آمريكا و غربي هستند كه سلاح هاي خود را به قيمت هاي ميليارد دلاري به كشورهاي منطقه مي فروشند و از ايران هسته اي ! لولوخوره ساخته اند و تجارت مي كنند و در داخل نيز شكست هاي اقتصادي و فرهنگي و سياسي را به گردن استعمار كثيف مي اندازند و شانه خالي مي كنند.
روزگار غريبي است برادر....! (98028)
 
soltani
۱۳۸۷-۱۰-۱۲ ۱۷:۲۴:۳۴
گرومیکو یک نوبت نیز سفیر ایران در مسکو را غیر مستقیم بچه خوانده بود. در آن زمان شخصی بنام نوبری که اتفاقا تنها چیزی که نمیدانست همان سیاست آنهم از خارجی آن بود در ملاقات با گرومیکو که اتفاقا در آن زمان دوران وزارت خارجه ایشان همسن سفیر ما بود ، گرومیگو به ایشان گفته بود اگر دفعه دیگر همدیگر را ملاقات کردیم مقداری تمبر ایرانی برای من بیاور .سفیر با خوشحالی سئوال کرده بود شما به جمع آوری تمبر علاقه دارید گرومیکو در جواب گفته بود خیر ولی پسرم که 46 سال دارد و استاد دانشکده روابط خارجی مسکو است علاقتمند به این امر میباشد.مناسب است سایت الف بخشی را برای خاطرات دیپلماتهای کشورمان ایجاد کند تا حرفهای جالبی در آن زده شود (98093)
 
نادر
۱۳۸۷-۱۰-۱۳ ۱۱:۲۵:۰۶
قضیه مک فارلین، از موضوعات قابل مطالعه در تاریخ ایران؛ خصوصا در تاریخ جنگ است.
به نظر می رسد این موضوع خوب مدیریت نشده است وگرنه از ظرفیت های لازم برای کاهش هزینه های جنگ و تنش های روابط ایران و غرب می کاست؛ اما شاید هم حکمت خدا جور دیگه ای رقم خورده بود که تا کنون ادامه دارد. (98137)
 
شقایق
۱۳۸۷-۱۰-۱۳ ۱۴:۴۷:۴۴
روزگار غریبی است ولی در مورد امام صددرصد اشتباه میکنید. (98175)
 
دهقان
۱۳۸۷-۱۰-۱۴ ۰۸:۳۱:۴۰
سلام
عجیب است که این تنها موردی ست که احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی دست در دست هم هستند! من اما معتقدم، ماجرای مک فارلین ماجرای ساده ای نیست. منابعی هستند که از نارضایتی مقام محترم رهبری از پاره ای اعدامهای آن زمان (من جمله اعدام مهدی هاشمی) حکایت میکنند اما این منابع از رضایت آقای رفسجانی و جناح راست و گروه های فشار از این اعدامها پرده برمیدارند. (98280)
 
ايراني
۱۳۸۷-۱۰-۱۴ ۱۶:۰۹:۱۳
خدمت عزيزان عرض مي کنم حتي کيکي که آورده بودن توسط حفاظت فرودگاه خورده شد فکر مي کنيد موشک هاگ و ... پس مي فرستند به کيک رحم نکردند (98393)
 
سعيد
۱۳۸۷-۱۰-۱۷ ۰۸:۱۲:۴۵
با نظر آقاي دهقان (98280) موافقم لطفا لينك به منابع موردنظرشان معرفي شود. (98837)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.