نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 38577
آنچه امریکایی‌ها در مورد غزه نمی‌دانند
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۰۰
اشاره: این مقاله در تاریخ هفت ژانویه در نیویورک تایمز  با عنوان "آنچه شما در مورد غزه نمی‌دانید" منتشر شده است.


***

 
تقریبا هر چیزی که در مورد غزه می‌دانید غلط است. در این مقاله به چند موضوع ضروری که به نظر می رسد در اخبار و گزارش های مربوط به حملات اسرائیل در غزه ،که اکثرا در رسانه های جهان دیده یا شنیده می شوند، به آن پرداخته نشده و از قلم افتاده اند، اشاره می کنم:



- مردم غزه: اکثر مردمی که در غزه زندگی می کنند به انتخاب خود در این شهر نمانده اند. اکثریت 1.5 میلیون نفری که به سختی در غزه زندگی می کنند به خانواده هایی از شهرها و دهکده های بیرون از غزه از جمله عسغلان و بئرسبع تعلق دارند. آنها در سال 1948 توسط ارتش اسرائیل به غزه رانده شده اند.



- اشغال غزه: مردم غزه از زمان جنگ شش روزه در سال 1967 تاکنون تحت اشغال این شهر توسط اسرائیلی ها زندگی می کنند. اگرچه اسرائیل نیروها و مهاجران اسرائیلی را در سال 2005 از نوار غزه خارج کرد اما  از اسرائیل هنوز هم به طور گسترده به عنوان یک رژیم اشغال گر یاد می شود. اسرائیل هنوز هم کنترل مسیرهای منتهی به نوار غزه، امور صادرات – واردات و فعالیت مردم در داخل و خارج این شهر را در دست دارد. اسرائیلی ها حریم هوایی و سواحل دریایی نوار غزه را تحت کنترل خود دارند و نیروهای این رژیم هر زمان که بخواهند وارد غزه می شوند. به عنوان یک رژیم اشغال گر، اسرائیل تحت چهارمین کنوانسیون ژنو مسئولیت تامین رفاه و آسایش غیر نظامیان را در غزه بر عهده دارد اما هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی دهد.



- محاصره: محاصره نوار غزه توسط اسرائیل ،با حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا، از زمان پیروزی جنبش حماس در انتخابات شورای قانون گذاری فلسطین در ژانویه 2006 به طور فزاینده ای جدی و شدید شده است. استفاده از سوخت و برق ، صادرات -واردات و فعالیت مردم در داخل و خارج نوار غزه به طور جدی تحت کنترل اسرائیل است. این در حالی است محاصره غزه باعث بروز مشکلاتی در امور بهداشت عمومی،تامین آب و امور نقل و انتقال در این شهر شده است. همچنین محاصره غزه باعث افزایش بیکاری، فقر و سو تغذیه شده است.



- آتش بس: لغو محاصره در کنار توقف حملات موشکی یکی از شروط مهم آتش بس میان اسرائیل- حماس در ژوئن گذشته بود. حصول این آتش بس منجر به کاهش حملات موشکی از غزه از 100 شلیک در ماه مه و ژوئن به کمتر از 20 شلیک طی چهار ماه متوالی(براساس اعلام اسرائیلی ها) پس از آن شد. اما این آتش بس زمانیکه نیروهای اسرائیلی حملات هوایی و زمینی را در اوایل ماه نوامبر انجام دادند، عملا از سوی اسرائیل نقض شد.



- جنایات جنگی: هدف قرار دادن غیر نظامیان یک جنایت جنگی محسوب می شود. زندگی هر فردی برایش گرانبهاست. اما از زمان آغاز حملات اسرائیل در غزه تاکنون بیش از 820 تن، اکثرا غیر نظامی، کشته شده اند. برعکس تعداد اندکی از اسرائیلی ها که اکثرا سرباز بوده اند، کشته شدند. در کل مذاکرات راه موثرتری برای حل و فصل اختلافات و درگیری هاست تا حملات موشکی یا اعمال هر نوع خشونت.



*رشید خالدی استاد دانشگاه مطالعات عرب در دانشگاه کلمبیا است.





 
 
۱۳۸۷-۱۰-۲۲ ۱۰:۲۱:۳۱
مطلب یسیار خواندنی بود از حسن انتخاب شما متشکرم (99266)
 
محسن باقرزاده
۱۳۸۷-۱۰-۲۳ ۰۰:۵۱:۴۹
از اطلاع رسانی بسیار مفید شما تشکر دارم و امیدوارم که مردم غزه باصبر و پایداری و مقاومت خود و مردم مسلمان و غیر مسلمان جهان باحمایت مادی و معنویشان و حضور شعورمندانه در صحنه اعتراض و نظارت اسلامی و انسانی بر فجایع غزه،موجبات پیروزی حماس و مردم فلسطین و شکست اسراییل را سبب شوند. (99362)
 
۱۳۸۷-۱۰-۲۳ ۱۰:۵۷:۲۳
کشتار انسانهای غیر نظامی در درگیری های نظامی امری مذموم و خارج از شئون انسانی و اخلاقی است. در مورد غزه ، حمله اسراییل به غزه و بمباران شهر و کشته شدن انسانها قطعا محکوم است ولی ممکن است خوانندگان محترم بگویند الترناتیو چیست؟ حماس در طی این سالها به مقاومت و عدم شناسایی اسراییل ادامه داده آیا امکان دارد که اسراییل یک گروه مخالف که سازماندهی نظامی نیز دارد تا زمان موجودیت اسراییل در سرزمین های اشغالی تحمل کند؟ قطعا خیر. بنا براین این جنگ اجتناب ناپذیر است. آیا ممکن است اسراییل به حماس بگویید از شهر بیرون بیایید تا با شما بجنگم و شما را بمباران کنم؟ قطعا خیر
پس راه حل چیست؟ (99408)
 
علی
۱۳۸۷-۱۰-۲۳ ۱۳:۵۴:۱۷
اینا لله و انا الیه راجعون ولی خدا وکیلی در کدام جنگ زن و بچه و بی گناه گشته نشد که این دومی باشد از خلقت بشریت تا امروز (99441)
 
محمد
۱۳۸۷-۱۰-۲۷ ۲۰:۴۹:۲۹
دوست عزیز
در هر جنگی زن و بچه هم ممکن است کشته شود ولی شدت و وسعت کشتار غیر نظامیان مطرح است. اگر حمله فقط به نقاط نظامی محدود شود و در گیری با نظامیان صورت پذیرد ، کشته شدن تعدادی زن و بچه در این جنگ امری واضح است و لی اینکه بیمارستان یا مدرسه مورد هدف قرار گیرد جای سوال دارد. (99898)
 
سید اسمعیل موسوی دارابی
۱۳۸۷-۱۰-۲۸ ۲۳:۵۵:۱۵
مگر طبق قوانین بین المللی هر گونه حمله به مردم به بهانۀ حمله به شبه نظّامیان که در آنها پنهان شده اند جنایت جنگی محسوب نمی شود؟ چرا صهیونیستها روزها و شبها هزاران بمب و موشک بر سر مردم غزّه فرو می ریزند؟ چرا نقاطی که از نظر قوانین بین المللی مصنویت دارد را بمباران می کنند؟ (مساجد،دانشگاه، بیمارستان ،محل استقرار خبر نگاران، مدرسه و ...) (100005)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.