نظر منتشر شده
۲۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 38841
رازهاي تونل هاي زير زميني غزه
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۳۱
روزنامه لوفيگارو نوشت: موفقيت عمليات سه مرحله اي اسرائيل به غزه زماني با ترديد جدي روبرو شد كه كارشناسان نظامي اسرائيل دريافتند كه مبارزان سلحشور حماس يك برگ برنده بزرگ دارند؛ «شبكه تونل هاي زير زميني»



به گزارش الف، روزنامه فرانسوي لوفيگارو در گزارشي به قلم "ژرژ مالبرونو" با اشاره به شبكه پيچيده تونل هاي زيرزميني كه رزمندگان حماس براي ضربه زدن به نظاميان اسرائيلي از آن استفاده مي كنند، نوشت: بيش از 1000 تونل زيرزميني به نيروهاي حماس اين امكان را مي دهد كه همه جا حضور داشته باشند بدون آنكه ديده شوند.



اين گزارش با تشريح پيشينه احداث اين تونلها، مي افزايد: مدت زيادي بود كه این تونل‌ها وجود داشت، اما كسي آنها را نديده بود، تا زمان انتفاضه دوم در سال 2000 كه مالكيت آنها تحت نظارت مسئولان سازمان هاي امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطيني قرار گرفت.



تا پيش از اين، اين تونل ها براي حمل برخي اقلام از قبيل شير، پوشاك، قطعات يدكي خودرو و دارو مورد استفاده قرار مي گرفت اما از زماني كه حماس در سال 2005 كنترل غزه را در دست گرفت، كارايي اين گذرگاه هاي زير زميني نيز تغيير كرد.



در اين دوره، مبارزان فلسطيني از اين راهروهاي زيرزميني براي تامين سلاح استفاده كردند. ارتش اسرائيل نيز مبارزه عليه حفر اين تونل ها در پيش گرفت.



عقب نشيني اسرائيل از نوار غزه در تابستان 2005 و قدرت گرفتن حماس در ژوئن 2007 موجب تقويت عبور سلاح، از قطعات راكت گرفته تا موشك هاي ضد هوايي و چندين تن تي ان تي و ساير مواد انفجاري براي پرتاب موشك هاي حماس به جنوب اسرائيل شد.



محمد يكي از ساكنان رفح مي گويد: تا زمان عقب نشيني اسرائيل حفاري تونل تنها شبها صورت مي گرفت چون روزها مردم از گشت زني ارتش اسرائيل در هراس بودند.



حفاري تونل به اصلي ترين فعاليت اقتصادي رفح تبديل شده و شبكه اي براي توزيع تحت نظارت حماس با قوانين نرخ و حتي واژگان خاص خود شكل گرفت.



گروه حفاري براي حفر هر متر تونل بطور متوسط 100دلار دريافت مي كردند. شمار ورودي هاي تونل هاي حفاري شده در خاك مصر به حدود 850 و در رفح در طول چهارده كيلومتر به 1250 مورد مي رسد.



محمد با اشاره به پيچيدگي فزاينده كار در اين تونل ها مي گويد: در حقيقت تونل ها به دو شاخه تقسيم مي شوند؛ در مصر ورودي تونل ها مي تواند در مغازه ها باز شود يا در مزارع زيتون يا باغ بادام.



يك نظامي فرانسوي در خاطرات خود در بازديد از صحراي سينا مي گويد: از كف يك خانه احساس بوي خنك كردم، سوال كردم اين بو از كجا مي آيد و به من پاسخ دادند معلوم است كه اين بو مربوط به يك تونل است. با كنار زدن كف پوش، تونلي را ديدم كه عمق بسياري داشت. براي فرو رفتن در اين تونل ها از چرخ و طناب الكتريكي استفاده مي شود. برخي تونل ها مجهز به تلفن داخلي براي برقراري ارتباط با سطح زمين اند.



براي پرهيز از دستگاههاي شناسايي برخي از آنها تا عمق 30 متري زمين پيش مي روند، اما برعكس قطر آنها تنها به اندازه يك انسان با در نظر گرفتن دست و پاي اوست. ارتفاع برخي از تونل هاي به اصطلاح لوكس كه از چوب پوشيده شده است، به 170سانتيمتر مي رسد.



يك نظامي فرانسوي مي گويد: طول راهروهاي زير زميني در درون مناطق شهري تا 800 متر مي رسد.



از سال 2007 حماس كنترل تونل ها را در دست گرفت، ضمن اينكه به برخي مجريان اجازه داد، در ازاي پرداخت ماليات سالانه 10هزار دلار به حفر تونل بپردازند.



از سوي ديگر ساير گروههاي فلسطيني فعال ضداسرائيلي ضمن معافيت از پرداخت ماليات اجازه يافتند تونل حفر كنند. البته حماس بر عملكرد آنها و تامين سلاح از اين طريق نظارت مي كند و اگر كارگري بر اثر ريزش آوار كشته شود، حماس از مالك تونل مي خواهد معادل 20هزار يورو به خانواده قرباني پرداخت كند.



يكي از ساكنان رفح مي گويد پليس هاي مصري بلافاصله پس از هشياري از حمله قريب الوقوع اسرائيل به تونل ها، ما را از اين مسئله مطلع كردند.



تابستان گذشته پس از بازديد يك هيئت پارلماني آمريكايي، قاهره پذيرفت ورودي دوازده تونل را مسدود كند.



محمد مي گويد: تونل هايي كه مسدود شدند قديمي و از رده خارج شده بودند و اين كار تنها براي خشنودي امريكايي ها صورت گرفت، با اين حال و به رغم صدها بمب اسرائيلي كه از 17 روز بر رفح فرو ريخته شده است، بسياري از تونل ها همچنان عملياتي اند.



در روزهاي گذشته دو گروه از پزشكان عرب بطور مخفيآنه از اين راههاي زيرزميني عبور كردند.



از ديدگاه حماس اين راههاي زير زميني براي نجات يافتن در برابر محاصره غزه و رويارويي نظامي با ارتش اسرائيل ضروري است.



كارشناسان نظامي اسرائيل، در اثناي تهاجم اخير به غزه تازه متوجه شدند كه اين شبكه پيچيده راهروهاي زير زميني، چه برگ برنده بزرگي در دست رزمنگان بي باك حماس است.



يك نظامي بلند پايه اسرائيلي در توصيف اين برگ برنده حماس گفته است: تونل هاي زير زميني كه مبارزان حماس از آن استفاده مي كنند، به آنها اين امكان را می‌دهد كه در همه جاي صحنه نبرد حضور داشته باشند، بدون آنكه ديده شوند.





 
 
۱۳۸۷-۱۰-۲۵ ۱۱:۲۸:۵۳
اين حماس هم عجب مارمولكي هست ها
يعني اون اسرائيل بي عرضه نمي تونه يه ربات از امريكا بگيره (روبات كاملاً براي تونل فيت باشه) كه اونا رو بندازه تو تونل و گازي چيزي پخش كنه؟
واقعاً چقدر امريكا و اسرائيل رو بزرگ كرديم (99710)
 
۱۳۸۷-۱۰-۲۵ ۱۲:۵۵:۰۴
بسمه تعالي

الحمدلله ، هذا من فضل ربنا ، اما آيا به اين آيه مبارك قرآن نيز توجه فرموده ايد كه مي فرمايد : وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الأرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لا يُوقِنُونَ (النمل٨٢) هنگامه اي كه فرمان نهايي بر عليه آنان فرا رسد ، از زمين جنبده اي بيرون آريم كه با آنان سخن گويد ، آنان به نشانه هاي ما ، باور نداشتند . در تفاسير قرآن فراوان در اين باره سخن رفته است و به روايات متعارضي نيز براي نوع تفسيري كه از اين آيه داشته اند ، استناد كرده اند . در بسياري از تفاسير تلاش بر آن شده است كه مطالبي ، باور نا پذير را طرح و استدلال هاي شگفتي را نيز بدان بيفزايند . اما قرآن كريم جداي از دعوت به تدبر و تعقل در آيات ، همه جا نشان داده است كه فراتر از هر آنچه كه موجود و عقل و دانش پذير است را ، دنبال نمي كند ، يعني در حقيقت ، با نشانه هاي طبيعي الهي و با همين فهم فطري بشري اكار دارد ، علاوه بر آن كه در تاريخ بعثت پيامبر عظيم الشأن اسلام نيز ، با همه عظمتي كه آخرين پيامبر داشته است ، او را با كارهاي خارق العاده ، دور از فهم بشري حمايت نكرده است بلكه در تمام موارد پيشرفت اسلام ، بسيار طبيعي و بر همان فهم فطري و نيروهاي موجود در طبيعت استوار بوده است . دليلي وجود ندارد كه اين آيه را نيز از همان فضاي عام نظام علي و معلولي و به تعبير ادق ملا صدرايي از نظام تشأن كه همه را جلوه حق مي داند خارج سازيم . بر همين اساس توجه به تفاسيري از نحله علامه طباطبايي كه بسيار دقيق و بدون اغماض از احتمالات ديگر ، توجه داده اند كه بسياري از تفاسير كه معناي دابة ( جنبده ) چيست ؟ چگونه است ؟ كي خواهد آمد و.. را نپذيرفته و آنها را تحكم ( ادعايي بي دليل ) ديده اند و فرموده اند كه چه بسا انسان باشند و با آنان به زبان انساني مكالمه كنند .
به هر حال مي توان احتمال داد و اشكالي هم ندارد كه منظور از دابة الارض همين نيروهاي حماس با حفاري همين تونل ها باشد كه در عصر عدم ايقان و اطمينان به الطاف خداوندي و نشانه هاي پشتيباني هاي او ، در دوراني كه اعراب خود را همچون مشركين باخته و حساب سود و زيان رهبري خود را مي كنند و توجه به خدا ندارند ، همين برآمدن اهالي غزه ، با مقاومتي كه كرده اند و انشاء الله پيروزي كه نصيب آنان خواهد شد ، دو باره مشركان كنوني عرب و صهيونيست ها يا بد يهوديان حاكم بر ، فلسطين را ، آيت و نشانه اي از حق شوند . جالب است كه بدانيد در برخي از روايات دابة الرض را امام علي ابن ابي طالب ع دانسته اند كه در هنگام تطبيق بر ايشان ، غذايي اندك را تناول مي كردند . اگر اينان نيز مانند بسياري از مسلمانان ، از محبان اهل بيت باشند و يا از سوي محبان آن حضرت حمايت شوند كه مي شوند ، بعيد نيست يكي از مصاديق آيه همين كسان كه دوستاران امام علي ع و در جستجوي اجراي عدالت هستند ، باشند .
به هر حال دستشان درد نكند كه چنين تونل هايي را كنده اند و چنين از آن استفاده مي كنند . انشاء الله كه پيروز همه فهمي را پس از اين همه مقاومت و جانفشاني ، خداوند كريم نصيبشان فرمايد . ان تنصروا الله ينصركم و يثبت اقدامكم (99723)
 
دیوید
۱۳۸۷-۱۰-۲۵ ۱۴:۰۶:۰۱
این طرح در ویتنام هم اجرا میشده و باعث شکست نیروهای آمریکایی در ویتنام شد. اما امروزه جای تعجب است که چطور با ماهواره های نظامی مجهز به تجهیزات تصویر برداری حرارتی اسرائیلی ها نتوانند این تونل ها را پیدا کنند. (99733)
 
۱۳۸۷-۱۰-۲۶ ۰۹:۲۰:۵۵
آري در ويتنام نيز از تونل ها استفاده مي شد اما در آثار آن دوره لابد مي توانيد بخوانيد كه كافي بود كه يك مبارز ويتامي را تهديد كنند كه تو را ناشناخته زير چرخ كاميون له مي كنيم كه همه چيز را لو دهد . اما در ميان مسلمانان چون خدا را ناظر بر همه احوال خود مي بينند از اينگونه تهديدها هم هراس ندارند ، لذا شما شهداي گمنام بسياري را خواهيد ديد كه علي رغم داشتن پلاك هاي شناسايي آن را به دور انداخته و مي جنگيدند و به شهادت مي رسيدند خاطرات جبهه هاي خودمان پر از اين حوادث است فكر نمي كنم در ميان غير مسلمانان ، تبريك گفتن براي شهادت عزيزان و يا لي لي كردن زنان كه براي عروسي به كار مي رود براي شهادت نيز به كار رود كه در ميان فلسطيني ها رواج دارد . اينگونه امور را كه دشمن را زجر مي دهد و موجب شرم و سر افكني اش مي شود . حتما در هيچ جاي ديگر مشاهده نخواهيد كرد ، اين معناي مرگ را به بازي گرفتن است . حال با همه احترامي كه براي مبارزان ويتنامي بايد قائل باشيم ، كه هستيم ، مقايسه اين همه شهامت و افتخار و زيبايي در ميان مبارزان مسلمان ، با ديگران هر چند هم مهم باشند ، بي انصافي است .
ضمنا يادمان نرود در كنار مبارزان ويتنامي در آن دوره ، شوروي و چين بودند و همه گونه حمايت تسليحاتي تا تبليغاتي برايشان صورت مي دانند ، آنان چه ربطي با مبارزان مظلوم فلسطيني دارند كه حتي حكومت مصر نه مردمان آن ، بدتر از دشمن با آنان برخورد مي كند و كاربري ديگر كشورهاي عربي نيز در اين هنگامه نيز چيزي جز سوهان روح بودن ، براي همه مبارزان منطقه و خاصا حماس و جهاد اسلامي ، نيست و نبوده است . (99787)
 
۱۳۸۷-۱۰-۲۸ ۰۹:۵۸:۴۷
واقعا بدور از انصاف است که بگوئید ویت کونگ ها یا دیگر مبارزان راه آزادی که مسلمان نیستند, با تهدید کردن و شکنجه هم رزمانشان را لو میدهند و مسلمانان نه. چه بسیار زنان و دختران مبارز ویت کونگ که به آنها توسط همین آمریکایی ها تجاوز شد و شکنجه های سخت شدند ولی زبان باز نکردند. اینکه چون من و شما مسلمانیم اصلا دلیل نمیشود بقیه مبارزان را پوشالی و دروغین بخوانیم.
درود بر ویت کونگ ها, مبارزان غزه, مبارزان کوبا, مبارزان چچن, مبارزان بوسنی, مبارزان مقاومت زیرزمینی فرانسه, مبارزان جنبش آفریقای جنوبی و ... و تمام شهدای راه آزادی بشر. (99933)
 
عبد
۱۳۸۷-۱۰-۲۷ ۲۳:۰۷:۴۵
با سلام
اگر تونل‌ها کمی عمیق باشند (شاید بیشتر از ۵ متر) از نظر فنی با تکنلوژی کنونی امکان تشخیص از راه دور وجود نداد!
خداوند مبارزین آرمان فلسطین را توانایی و صبر بدهد انشاالله (99904)
 
۱۳۸۷-۱۰-۲۵ ۱۴:۰۷:۲۶
اگر این مقاله راست باشد دولت مصر تنها دولتی است که به طور واقعی (نه فقط با شعار) از مبارزین فلسطین حمایت می کند در حالی که می توانست با تهدید به مجازات ساکنین منطقه که تونل ها به ملک خصوصی انها وارد میشود و جستجوی گسترده، تونل ها را مسدود کند. در این صورت باید پرسید که چرا مصر خیانتکار نامیده می شود.
اگر هم این گزارش دروغ است چرا آن را منتشر کرده اید؟ (99734)
 
mohsen
۱۳۸۷-۱۰-۲۶ ۱۲:۵۰:۲۸
برادر گرامي
دليل ساده اين است كه تمام مقاومت را خنثي كرده و علتهاي آن را تونل ها بنامند. يا به عبارتي ديگر مردم غزه كه اهل مقاومت نيستند همه چيز در اختيار دارند. خنثي سازي 20 روز مقاومت جانانه در مقابل وحشيگري غير قابل تصور براي هر انسان ساده و مخلص.موفق باشيد (99814)
 
۱۳۸۷-۱۰-۲۵ ۱۴:۱۴:۵۵
ارتش اصلی حماس در زیر زمین وجود دارد (99736)
 
ج خ
۱۳۸۷-۱۰-۲۵ ۱۶:۵۴:۵۸
در پاسخ دوست عزيزمان از مالزي بايد گفت كه دل مردم مصر با مردم فلسطين و حماس است ، و انقلابي كه ايران و حزب الله لبنان آغاز كرده دارد منطقه را فرا ميگيرد. اما نبايد فراموش كرد دولت مصر به شدت دشمن حماس و فلسطين است ،‌ اين مردم مصرند كه بطور مخفي به برادران و خواهران خود در فلسطين كمك ميكنند. در تاييد اين مطلب بايستي به دستگيري تعداد زيادي از افسران ارتش مصر پس از پيام سيد حسن نصراله اشاره كرد كه اين نشانه همراهي دل مردم مصر با فلسطينيان است. دولتهاي عرب منطقه به شدت و مثل س... از افزايش و بالا رفتن شورشها و انقلابهاي درون كشوري بيمناكند و خلاصه رشد انقلابها و خيزشهاي اسلامي در منطقه مشهود است. (99747)
 
روح ا...
۱۳۸۷-۱۰-۲۵ ۲۳:۵۵:۰۷
من به عنوان يك ايراني از دولت ايران ميخوام كه اسراييل رو با موشكهاي دور برد 2000 كيلومتري مورد حمله قرار بده (99773)
 
مرضیه
۱۳۸۷-۱۰-۲۹ ۱۴:۲۰:۰۲
خیلی ببخشید...شما فکر نمیکنید آنها خود به دنبال بهانه برای حمله به ایران هستند؟ راههای زیادی برای کمک به فلسطینیان وجود دارد... که از انجام بعضی خبر داریم.... و ... (100068)
 
soleimani
۱۳۸۷-۱۰-۲۶ ۱۵:۱۹:۳۶
دوستان عزیز به نظرم وقتی انسان با در نظر گرفتن خدا و با ایمان قوی و به نیت انجام تکلیف دست به اقدامی بزند همه عوامل به کمک او می آیند و همه موانع را شکست می دهد. حال می خواهد ارتش تا بن دندان مسلح باشد و یا ماهواره های پیشرفته. حتی به قول دوستمان اگر ربات هم استفاده کنند باز هم راهی برای مقابله با آن پیدا می شود و اگر هم نشود و باعث شکست ظاهری شده و به شهادت بینجامد باز هم از نظر انسان مومن پیروزی است. و راستی چه پیروزی بزرگی، سعادت ابدی و رفتن از این دنیای پر تلاطم که اگر بیشتر زنده بمانی چه بسا از راه حق دور شوی. خدایا شهادت در راه خود را نصیب ما کن و کمکمان کن در سختی ها بتوانیم مقاومت کنیم و سربلند بیرون بیاییم (99827)
 
هاشمی
۱۳۸۷-۱۰-۲۶ ۱۵:۴۳:۲۵
من یک سوال فنی دارم . مگه ما صاحب حکومت اسلامی با ولایت نائب امام زمان و پیرو خط ومشی امام حسین(ع) ثارالله نیستیم؟مگر نه اینکه امام حسین با 72 نفر به جنگ لشکر یزید رفت و همراه با عزیزترینهایش شهید شد؟مگر نه اینکه الان ایام عاشورا و مصادف با وقایع غزه و خونریزی مردم بیگناه منطقه شده و مگر نه اینکه مقام معظم حکومت صهیونیستی را کافر حربی خواندند؟پس چرا فرمانده کل قوا و ولی امر مسلمین دستور حمله به کفار را صادر نمیکنند تا حق کفار رو کف دستشون بگذاریم؟. (99817)
 
فرهاد
۱۳۸۷-۱۰-۲۷ ۲۲:۵۲:۳۲
از قیام امام حسین گفتید اما واقعا این اخرین راه است چون سایر ائمه این راه رو انتخاب نکردند درحالیکه همه یک نگرش رو داشتند فکر میکنم الان کاری که از دست من و شما بر میاد اولا دعا وثانیا تحریم کالا های حامی صهیونیست که تعدادشون تو کشور خودمون هم کم تنیست (99903)
 
۱۳۸۷-۱۰-۲۸ ۱۲:۳۳:۲۳
سئوال وارد نيست! (99950)
 
۱۳۸۷-۱۰-۳۰ ۱۰:۵۸:۵۷
در هر صورت بايد تابع ولايت بود ديديد كه چرا دستور حمله صادر نكرد و نتيجه 22 روز مقاومت پيروزي حماس بود با رهبري اين رهبر فرزانه. (100206)
 
حسين از قم
۱۳۸۷-۱۰-۲۶ ۱۷:۲۴:۴۲
خداوند و امام زمان شاهد كشتار مردم بي دفاع غزه توسط شرورترين مردم عصر كنوني هستند. دعا مي كنم خداوند صد برابر بلايي كه بر سر كودكان و زنان غزه توسط اسائيلي ها آمده را بر سر نظاميان اسرائيلي بياورد. (99835)
 
دلسوزانه
۱۳۸۷-۱۰-۲۶ ۲۰:۴۴:۳۳
اگر آقا فرمان دهند مامردم تربت حيدريه تنهايي مي ريم وپرونده اسرائيل و به لطف خدا مي بنديم وبرميگرديم .اسرائيل درحدي نيست كه دنيا فكر مي كند يه مشت كافر تروريست بيشترنيستن.26/10/87 (99849)
 
انسان
۱۳۸۷-۱۰-۲۶ ۲۱:۵۷:۳۷
درپاسخ به اين دوستي كه آيه قرآن راتفسير به راي كردند بگويم درحديث داريم«من فسرالقرآن برايه فليبوء مقعده من نار»هركس قرآن رابر راي خودش تفسيركندجايگاهي از آتش براي خودش درست كرده استخوش به حالتان كه دائم از گمراهي اهل سنت مي گوييدولي مصاديق آن ها رادر قرآن مي جوييد بياييد يكبار هم انساني فكركنيم نه مذهبي افراطي (99852)
 
خدامي
۱۳۸۷-۱۰-۲۷ ۰۰:۴۴:۰۹
برادر من چون فرمانده كل قوا و ولي امر مسلمين مدير مدبر و اگاه به زمان است. (99864)
 
هاشمی
۱۳۸۷-۱۰-۲۸ ۱۴:۱۲:۵۱
اخوی جناب خدامی. پس به حساب شما سیدالشهدا, نعوذبالله مدیر و مدبر و آگاه به زمان نبوده اند!؟! یا خون ما از خون عزیزان رسول الله رنگین تره؟ شاید هم دشمنانمون از شمر و خولی ترسناکترند؟!لطفا روشنمان بفرمایید . (99964)
 
ابوذر
۱۳۸۷-۱۰-۳۰ ۱۱:۴۲:۳۳
انسان جایز الخطاست حتی اگر پیامبر خدا باشد
مگر در قران از خطای یونس و یوسف و موسی علیهم السلام سخن به میان نیامده؟
شرم کنید از تقدیس بنده خدا
شرم کنید از بت پرستی (100217)
 
فرزين
۱۳۸۷-۱۰-۲۸ ۱۳:۳۶:۵۳
فيلم عمر مختار رو همگي ديديم قسمتي از فيلم ژنرال مسئول به درجه داران با تمسخر گفت: عمر مختار مانند شما تعليمات نظامي نديده است ولي همين عمر مختار در جنگ هاي چريكي ضربه هاي عظيمي به نيروهاي ايتاليايي زد.
جنگ هاي اينچنيني نه فرمول داره نه قانون خاص و جسارت و تهور خيلي مي تونه تعيين كننده باشه و موضوع ديگه اينه كه شايد در مقابل تجهيزات عظيم صهيونيست ها مردم غزه دست خالي محسوب شوند و احتياج همواره خالق اتفاقات غير قابل باور است كه روي كاغذ نامفهوم ولي عملي است.
يا حق (99957)
 
محمود
۱۳۸۷-۱۰-۲۸ ۱۴:۰۴:۳۴
سلام خدمت براداران عزیز سایت الف
من یک ایرانی مقیم امریکا هستم و همیشه اخبار داخلی ایران را از سایت الف دنبال میکنم. البته گاهی برای انکه اعصابم خرد شود ( نوعی تفریح و خودازاری!) سایت رجانیوز راهم میخوانم که بیشتر شبیه یه فحش نامه است تا خبر نامه.
متاسفانه باید به عرض مبارکتان برسانم که لحن سایت الف اخیرا عوض شده است. یه نگاهی به صفحه اول بیندازید و یک ارزش گذاری بکنید خبرها را.
ببینید چند خبر مهم یا تحلیل به دردبخور آنجا دارید که اگر کسی نشنود چیزی را از دست میدهد. اینکه به زمین و زمان فحش بدهیم و در حالیکه این بندگان خدا تو فلسطین دارن لت و پار میشن بگیم اسرائیل بیچاره شده و یا اه مردم غزه دامن حسنی مبارک را میگیره .... این ادبیات بیشتر به درد بچه های هیئت و واعظین منبرهای عامیانه میخوره

والسلام
پیروز و سربلند باشید. به امید ایران اباد و اسلامی (99919)
 
مرضیه
۱۳۸۷-۱۰-۲۹ ۱۴:۳۲:۲۲
راستش چند وقته رِیس جمهور محترم و بر خلاف عادت صدا سیما ندیدیم... این سکوت برای چیه... چی کار دارن می کنن که یواشکی بهتره؟ (100072)
 
علي
۱۳۸۷-۱۰-۳۰ ۱۸:۲۶:۵۸
اين جنگ هر جند وحشيانه و ضد انساني بود و جمعيت قابل توجهي از انسان ها را هلاك كرد و منابع اقتصادي آنان را نابود نمود،ولي نشان داد كه قدرت اسراييل و هم پيمانانشان پوشالي است و تفنگ تو خالي هستند. دريغ از بي غيرتي عربها و از حسادت آنان! (100395)
 
حسام
۱۳۸۷-۱۱-۰۳ ۰۲:۱۴:۰۶
اقا با شمشير و نيزه كه نميشه به جنگ يك لشكر داراي سلاح گرم رفت لطفا هنر جنگ كردن را ياد بگيريد بعد به فكر جنگ كردن باشيد (100995)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.