توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 39033
تجليل سيد حسن خميني از خاتمي ومير حسين
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۰۲
حجت الاسلام سيد حسن خميني از شخصيت حجت الاسلام سيد محمد خاتمي و مير حسين موسوي در نشست دهه چهارم و ضرورت تعامل و تحول تجليل كرد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سيدحسن‌خميني در افتتاحيه نشست دهه چهارم ضرورت تعامل و تحول كه از سوي جمعيت توحيد و تعاون برگزار شد، با گراميداشت ياد شهداي غزه ملت فلسطين را پاره تن امت اسلامي خواند و تاكيد كرد: اخبار اين روزها را نمي شود ديد و شنيد و خون گريه نكرد و بر اين دنياي ظلم مدار تاسف نخورد.

وي افزود: روزگار بسيار تلخي است؛ حاكمان جهان امروز به ويژه حاكم بزدل جهان عربي كه جز براي خودشان گام بر نمي دارند نه بويي از شرافت برده‌اند و نه از انسانيت.

يادگار امام راحل با اشاره به جنايات رژيم صهيونيستي در غزه خاطر نشان كرد: وقايع غزه نشانگر اين ضرورت است كه نظام بين الملل محتاج تحول است نظم بي‌بنيان ظلم‌مداري كه در دنيا حاكم است نمي تواند، نتوانسته و نخواهد توانست حتي گوشه اي از عدالت پيامبران عظيم الشان را برقرار كند.

سيد حسن خميني حاضران در اين نشست را بزرگان ديروز و امروز و فرداي نظام و از ياران، مديران انقلاب اسلامي در سه دهه گذشته كه آميزه تجربه و دانش هستند دانست و با تجليل از شخصيت حجت الاسلام سيد محمد خاتمي و مير حسين موسوي و ساير حضرات آيات و اساتيد و صاحب نظران حاضر در جلسه گفت: شايد سخن گفتن من در جمع چنين بزرگاني از نگاه برگزار كنندگان جلسه تمريني باشد و براي اينكه در دهه چهارم بزرگتر‌ها به حرف كوچكتر‌ها هم گوش كند و تجربه اي باشد كه نوع ديگري هم بتوانيم صحبت كنيم بيانديشيم و گوش دهيم.

وي با گراميداشت ياد و نام شهداي انقلاب اسلامي دفاع مقدس و امام شهيدان بررسي ماهيت و چيستي تحول را مقدمه ضروري طرح مساله دانست و گفت: اگر ندانيم به دنبال چه چيزي هستيم ضرورت آن غير قابل باور و تصور خواهد بود. بايد قبل از ضرورت تحول، جايگاه دو مفهوم واكاوي شود؛ اول بررسي وضع موجود و ديگر شناخت وضع مطلوب.

وي با بيان اينكه حركت از وضع موجود به وضع مطلوب به دو صورت انقلاب با شيب تند و يا اصلاحي با شيب كند، صورت مي گيرد خاطر نشان ساخت: اين حركت به هر سرعتي صورت گيرد مهم نيست مهم آن است كه اين دو موقعيت به درستي شناخته شود. همانطور كه چشم بستن به واقعيت‌ها و نديدن عيوب بسيار غلط است، نگاه بي انصافانه و سياه نمايي، همه چيز را به نابودي مي كشاند.

وي با بيان اينكه وضع موجود كشورمان در كليه سطوح فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي از روزگار گذشته بهتر است، تصريح كرد: وضع موجود چون ملموس است كمتر به آن پرداخته مي شود، بسياري از ما درك درستي از وضع موجود نداريم.

سيد حسن خميني در ادامه به تشريح شرايط وضع مطلوب پرداخت و شرط طرح آن را برداشتن سه گام بزرگ دانست و گفت: گام نخست تعريف وضع مطلوب از ديدگاه خودمان و تبيين خودمان و تبيين مصدق آن است. در پاسخ به اين سوال هر گروهي سعي مي كند جواب خود را بصورت كلي بيان كرده و بواسطه آن بخش وسيعي از توده مردم را به طرف خود بكشاند.

يادگار امام تبيين مولفه هاي وضع مطلوب را گام دوم تحول دانست و اظهار داشت: بايد اجزاي و وضع مطلوب بازكاوي و معرفي شوند. اگر به دنبال عدالت هستيم بايد مقصود خود را از آن بيان و تبيين كنيم. اسلام و عدالت چيزي است كه هم امام و هم اقران امام در مورد آن سخن مي‌گفتند.

وي با بيان اينكه در انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني هر دو وجه بيان كلي مفاهيم و تبيين مولفه هاي آن در كوتاهترين زمان ممكن ارائه شد، اظهار داشت: اين از افتخارات امام و انقلاب اسلامي است كه با وجود بيشترين طرفدار، به واژه هاي كلي تن در نداد و امام قبل از انقلاب مقصود خود را از حكومت اسلامي در كتاب ولايت فقيه تبيين كرد و بعد از انقلاب نيز مولفه هاي حكومت را بلافاصله در قانون اساسي به راي مردم گذاشت.

يادگار امام با بيان اينكه مولفه هاي وضع مطلوب بايد شكافته شود حتي اگر موجب انشقاق شود، گفت: اگر اين مولفه بصورت دقيق واكاوي نشود بعدا موجب اختلاف، جدايي و مشكلات بيشتر مي شود.
حجت الاسلام سيد حسن خميني گام سوم را پيدا كردن راه رسيدن از وضع موجود به وضع مطلوب دانست و خاطر نشان ساخت: راه بيرون رفتن از انسدادهاي موجود، بقا و ماندگاري نظام و حفظ خط امام و انقلاب، اجتهاد در مباني انقلاب و انديشه هاي بينانگذار نظام است.

وي به ظهور سه نحله فكري در صدر اسلام بعد از رحلت پيامبر اكرم (ص) اشاره كرد و گفت: اتكاي صرف به حديث از سوي اهل حديث اتكا به عقل و كنار گذاشتن متون مقدس و اجتهاد در متون سه روشي بود كه براي فهم اسلام ارائه شده كه البته اجتهاد در متون راهي بود كه ائمه اطهار (ع) پيش روي ما گشودند.
يادگار امام در ادامه با اشاره به تاكيد امام خميني (ره) بر اجتهاد در متون مقدس گفت: بايد در مواجهه با سوالات جديد به دنبال پاسخ هاي جديد مبتني بر اصول باشيم. روشنفكري به معناي حرف نو زدن نيست، روشنفكري به معناي پاسخ دادن به سوالهاي جديد است.

وي با بيان اينكه ما در انقلاب اسلامي با يك متن مقدس روبرو هستيم اظهار داشت: جامعه ما در دوره هاي مختلف وفاداري خود را به متون مقدس امام نشان داده است و راه آينده ما در اين متون نهفته است. اجتهاد در اين متون برداشتن گام سوم تحول و راه رسيدن به وضع مطلوب است.

سيد حسن خميني در پايان اظهار داشت: امام پس از 11 سال حكومت، براي اولين بار در تاريخ از تاثير زمان و مكان در اجتهاد سخن گفت و تاكيد ايشان به در نظر گرفتن عصر زمان و مكان و حكومت نبايد به فراموشي سپرده شود.
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.