توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 40165
"وجود حضرت‌رقيه بطور قطعي و مسلّم رد نشده "
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۸:۵۳
محمدحسين رجبي گفت: وجود يا عدم وجود حضرت رقيه (س) به طور قطعي و مسلّم رد نشده است.

محمدحسين رجبي در پاسخ به اين سؤال فارس، كه آيا وجود دختر سه ساله‌اي به نام رقيه براي امام حسين (ع) سنديت دارد يا خير، گفت: به طور قاطع نمي‌شود گفت نبوده است و نمي‌توان به همان جديت هم گفت وجود داشته است.

رجبي با اشاره به اينكه در هيچ يك از منابع معتبر تاريخي و مقاتل چنين موردي ديده نمي‌شود، گفت: وجود رقيه در مقاتلي همچون خوارزمي و ابي مخنف، تاريخ طبري، فتوح ابن اعصم كوفي و لهوف سيد ابن طاووس كه از اعتبار بالايي برخوردار است ديده نمي‌شود.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: مرحوم شيخ عباس قمي - كه در ارادت وي به اهل بيت عليهم السلام شكي نيست - در كتاب «نفس المهموم» كه در رابطه با وقايع كربلا است و نيز در «منتهي الآمال» كه بخش مهمي را به وقايع كربلا اختصاص داده است مي‌گويد: من در هيچ سند معتبري راجع به حضرت رقيه چيزي نديدم اما چون شيخ صدوق آن را نقل كرده است و ايشان را قبول دارم، از قول وي آن را نقل مي‌كنم.

رجبي با ذكر اين نكته كه برخي روايات شيخ صدوق قابل رد است، گفت: درست است كه شيخ صدوق پيشواي محدثين است اما از آنجايي كه سندي ارائه نكرده است، بنابراين براي شيخ عباس قمي نيز حجيت ندارد. هر چند كه شيخ صدوق نهايت سعي خود را در جمع‌آوري روايات صحيح به كار برده است اما معدود رواياتي نيز در «من لايحضره الفقيه» ايشان وجود دارد كه با سند و مدرك رد شده است. بنابراين تأييد وجود رقيه از سوي ايشان حجيت نمي‌آورد.

وي در ادامه تصريح كرد: وقتي در منابع مختلف راجع به اولاد امام حسين (ع) بحث مي‌شود عموماً از 2 دختر به نام‌هاي سكينه و رقيه نام برده مي‌شود. به عنوان مثال شيخ مفيد - كه آرائش براي محققين حجت است - مي‌گويد امام حسين (ع) دو دختر داشته است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اين كه برخي منابع براي امام حسين(ع) سه دختر برشمرده‌اند، گفت: اين منابع به سه دختر اشاره كرده‌اند اما تنها از دو نفر نام برده‌اند و اين خود جاي سوال دارد. با اين حال، با شرط اينكه اين روايات مستند و صحيح باشند، با اندكي مسامحه و اغماض مي‌توان گفت دختر سوم همان رقيه است.

محمد حسين رجبي در پايان تصريح كرد: در كل اگر بخواهيم يك جمع‌بندي در اين مسأله داشته باشيم بايد گفت وجود يا عدم وجود رقيه به طور قطعي و مسلّم رد نشده است. همچنان كه شهيد مطهري نيز در حماسه حسيني(ع) اين مورد را ساقط شده نمي‌داند.
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.