Javascript must be enabled in your browser to use this page.
Please enable Javascript under your Tools menu in your browser.
Once javascript is enabled Click here to go back to الف
 

 

صفحه اصلی     معرفی     WAP      پیوندهای الف    آرشیو     ارسال مطلب

تبلیغات

 کد مطلب: 40459, P.View: 4669
ترديد در سياست ضدصهيونيستي تركيه چاپ ارسال به رفقا


(11 توصیه)

            بخش خبری الف   
۱۷ بهمن ۱۳۸۷
در حالي كه مواضع اخير اردوغان، نخست وزير تركيه در اجلاس داووس موجي از واكنشهاي مثبت را در افكار عمومي جهان اسلام پديد آورد، اظهارات دو روز گذشته برخي مقامات ارشد اين كشور درباره لزوم روابط دوجانبه بين آنكارا و تل آويو، ابهاماتي را درباره سياست خارجي تركيه پديد آورده است.

به گزارش الف، "جميل چيچك" معاون نخست وزير تركيه پس از نشست اخير كابينه تركيه گفت: ما به روابط دو جانبه با اسرائيل اهميت ويژه اي قائل هستيم. وي افزود: ما به آينده نگاه مي كنيم  و به هيچ وجه نمي خواهيم از اسرائيل و از اسرائيلي‌ها انتقاد كنيم.

همزمان وزير خارجه تركيه نيز بر آمادگي كشورش براي كمك به پيشبرد فرايند صلح ميان سوريه و رژيم صهيونيستي تاكيد كرد.

"علي بابا جان" با تاكيد بر لزوم حل اختلاف ها و برقراري صلح ميان دمشق و تل اويو تصريح كرد: انكارا براي از سرگيري مذاكرات صلح ميان سوريه و رژيم صهيونيستي در زمان مناسب آمادگي دارد.

وي اظهار داشت: گفتگوهاي سه جانبه ميان تركيه، عراق و امريكا در ماه نوامبر گذشته با هدف ايجاد راهكاري مشترك بر ضد تروريسم برگزار شده است.

همچنين در آستانه سفر عبدالله گل به عربستان، رئيس جمهور تركيه ابراز اميدوار كرد كه با اين سفر بين دو كشور نزديكي خوبي كه منجر به تشكيل ائتلاف راهبردي با تركيه براي مقابله با نفوذ روز افزون ايران در منطقه شود، قوت گيرد.

اين درحاليست كه  در پي اظهارات جسارت آميز نخست وزير تركيه در باره فجايع غزه كه خشم شديد مقامات رژيم صهيونيستي را در پي داشت، اين تصور وجود داشت كه مواضع اردوغان اقدامي در حمايت از مردم فلسطين بوده است، اما اظهارات ديگر مقامات تركيه از مطالبي ديگري خبر مي دهد چرا كه انكارا اعلام كرده مايل است مناسبات خود را با تلاويو حفظ و روابط دو طرف را كه در قضاياي غزه مرحله سختي را گذراند، التيام دهد.

یک روز پس ماجراي داووس، پرز و اردوغان سعی کردند تا جو دوستانه‌ حاکم در روابط میان دو کشور را بار دیگر برقرار سازند.

پرز پنجشنبه شب درست يك روز پس از ماجراي داووس، در گفت‌و‌گویی تلفنی با اردوغان، تاسف خود را از آنچه در این جلسه رخ داد، اعلام کرد.

پرز خطاب به اردوغان گفت: «دوستان هم می‌توانند گاهی با هم اختلاف داشته باشند، من احترام فراوانی برای جمهوری ترکیه و شخص شما به عنوان نخست وزیر این کشور قائل هستم».

در مقابل رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز اعلام کرد که انتقاد او تنها به سیاست دولت اسرائیل است و او هیچ انتقادی به مردم این کشور و یهودیان ندارد.

اين درحاليست، كه موضع اردوغان در داووس، موجي از ابراز احساسات ضدصهيونيستي مردم تركيه و افكار عمومي جهان را در پي داشت.

در همين حال هفته گذشته، برخي رسانه هاي منطقه اي اعلام كردند كه سياست اخير تركيه، سناريویی براي حذف ايران از نقش رهبري افكار عمومي جهان اسلام و جايگزين كردن انكارا بجاي تهران است.

 
اظهار نظر
مشارکت در بحث
102659 | سارا   |2009-02-05 09:18:21|IRAN
امیدوارم دولتمردان جمهوری اسلامی از این بعد کمی با دقت تر رفتار سیاسی دیگر کشورها را توی بوق کنند و از رسانه ها به اطلاع عموم برسانند
102718 | ناشناس  - با شما موافق نیستم   |2009-02-05 17:38:42|IRAN
با شما موافق نیستم. اردوغان و عبد الله گل باد دست به عصا راه بروند، چرا که هنوز ارتش مدعی ارزش‌های سکولار است، و در صورتی که بهانه‌ی مناسب به دست بیاورد، مانند دفعات قبلی، دولت را سرنگون خواهد کرد.
کودتای نافرجام چندی پیش را هم به یاد بیاورید.
102761 | هادی   |2009-02-06 04:54:26|IRAN
مشکل شما این است که می خواهید همه ملل عالم عین ما عمل کنند تا امت خوبی باشند. چنین نیست . هر دولتی منافع ملت خود را باید دنبال کند و دوست و دشمن ابدی نداشته و رفتارش را با سرعت لازم بر حسب منافع ملی تنظیم می کند.نه اینکه افتخارش این باشد که مثلا دو دهه است که بر سر یک حرف ایستاده است!
102956 | تنها  - افتخار دو بعدی!!!   |2009-02-07 16:32:20|IRAN
هادی جان اتفاقا افتخار یک ملت دو دهه ایستادگی بر خواسته به حق خود است. همیشه دولتها و ملتهایی در جمع ملتهای دیگر عزت و بزرگی دارند که از مسیر و هدف خود پا پس نکشند.
شاید در کربلا شکسته خورده نظامی در هزار سال قبل لشکر امام حسین بود ولی آیا بعد از قرنها ما در کربلا امام حسین را یک شکست خورده می دانیم یا یزید را؟ آیا لعنت ملتها بر غیر یزید است؟
ما اما حسین را پیروز می دانیم چون از هدف خودش پا پس نکشید.
در جنگهای 33روزه حزب الله و جنگ 22 روزه حماس با وجود خسارتهای بسیار زیاد این دو کشور ما کسی که از حق خودش نگذشت را پیروز می دانیم.
شاید ثمره ی این دو دهه ایستادگی این باشد که ملتهای مسلمان،ما را مثل سران بعضی کشورهای عربی بی غیرت نمی خوانند. واین ثمره ی کوچکی نیست.
102663 | ناشناس   |2009-02-05 09:57:00|GERMANY
shenasname inhara turkie hamin sahyunisha va ingelisieha doorost kardan. hala ardogan mie ayad baraye avamfariebie ba israil jange sargarie rah mieandasad. machegadr sade hastiem va sudbavar. tootfan shahrdare tehran ke keliede shahra be in baba hadie dade pasbegiere.
102664 | رضا   |2009-02-05 10:26:09|
ماهیت نظام ها که با یک موضع گرفتن تغیر نمی کند .آقای اوردوغان تحت تاثیر افکار عمومی و مخالفت های مردمی با حمله به غزه اعتراض کرد .و این حداقل حرکتی است که ایشان می توانست انجام دهد.
ما نمی توانیم به این نوع حرکت ها دل خوش باشیم در عین حال که حرکتی خوب بود.
102680 | ناشناس   |2009-02-05 11:55:18|IRAN
کم کم باید یاد بگیریم که منافع ملی کشورها با یک اقدام هیجان زده ( که احتمالا آن هم حساب شده بوده ) زیر پا گذاشته نمی شود.
به یاد داشته که این حزب اسلام گرای ترکیه است که این ساست را دارد اگر سایر احزاب ترکیه بر سر کار بودند رابطه ترکیه و اسرائیل از این هم صمیمانه تر بود
102682 | صالح   |2009-02-05 12:22:00|IRAN
اینکه ترکیه از ورود کمکهای بشردوستانه هلال احمر ایران به لبنان در جنگ33روزه از طریق مرزهایش جلوگیری کرد و حالا در اجلاس داووس رفتاری متفاوت به نمایش گذاشت جای سوال دارد. جای ایران را در الگوی مقاومت پر کردن و کمک به سازش مسلمانان و اسراییل وحرکت در مسیر برنامه های آمریکایی-اسراییلی شاید از جمله اهداف این حرکت ها باشد.
102683 | جواد   |2009-02-05 12:28:31|
ببينيد امروز صهيونيست ها قدرت زيادي در سطح جهان و بويژه در آمريكا دارند . هر دولتي از اونجايي كه به منافع كشورش نگاه مي كند مي داند درگيري با صهيونيست ها يعني اختلاف با آمريكا و غرب . اختلاف با آمريكا و غرب يعني از دست دادن منافع اقتصادي و پيشرفت كشور . بنابراين در اين دنيا كه اكثر كشورها بر اساس اصول مادي سياست هايشان را اتخاذ مي كنند . بايد به سياست هاي شجاعانه كشور خودمان كه به پشتوانه مردم متعهد و انقلابي اتخاذ مي شود افتخار كنيم . البته در اين بين حداقل وظيفه مسوولين ارشد كشور ايران اينه كه به پاس قدرداني از اين مردم فهميده با تصميمات علمي و عاقلانه نه احساسي علي رغم تحريم ها موجب بهبود رفاه و اقتصاد كشور بشوند . عملي كه من معتقدم حداقل چند سالي هست صورت نمي پذيرد . ما نمي توانيم هم تحريم هاي بين المللي را تحمل كنيم و هم زمان آثار زيان بار تصميمات فردي و احساسي را نيز تحمل كنيم. در پايان ما نبايد از تركيه كه به منافع اقتصادي خودش و هم چنين عضويت در اتحاديه اروپا مي انديشد توقع زيادي داشته باشيم.
102685 | ناشناس   |2009-02-05 12:55:42|MALAYSIA
انجام هر کاری نیاز به تخصص دارد و سیاست هم از این امر مستثنا نیست.
اگر کار به افراد ناکاردان و کم تجربه سپرده شود تغییر پیاپی سیاست رسمی کشور در برابر بقیه کشورها -که ناشی از احساسات آنی است- به اعتبار اظهار نظر سیاستمداران و رسانه های ایران لطمه خواهد زد.
102687 | علی  - بیداری   |2009-02-05 13:18:22|IRAN
مطلب فوق جالب و نکته سنجانه به نظر می رسد اگرچه امکان اینکه پشت پرده چیز های دیگری نیز باشد را نمی توان رد کرد. اما نباید فراموش ساخت با توجه به حضور و بیداری منطقه به حدی رسیده است که اینگونه زدو بند ها آنچنان پشت پرده نخواهد ماند.
102688 | shagayag  - ترکیه   |2009-02-05 13:19:26|IRAN
با توجه به اینکه ترکیه از قبل هم روابط نزدیکی با اسرائیل داشته است مسلما نباید تصور کرد که این حرکت اردوغان یک حرکت ریشه دار است و به نظر می رسسد این حرکن مقطعی بوده است و باتوجه به روابط ترکیه و اسرائیل به هیچ وجح نباید تصور گردد که این دولت روابط خود را با اسرائیل کم رنگ کند و لب به هر قصد و نیتی عملکرد انسان دوستانه ی ترکیه ای ها در مسئله غزه ستودنی است
102690 | ali   |2009-02-06 14:41:15|
سیاست درست یعنی همین راهی که ترکیه در پیش گرفته است. به حریف ضربه بزن که برای خودت امتیاز بگیری . نه اینکه موضوع هلوکاست را بی دلیل مطرح کنی که چیزی جز زیان برای ما نخواهد داشت یا گفتن اینکه اسرائیل باید محو شود و....
103052 | ناشناس   |2009-02-08 10:37:46|IRAN
سلام

همیشه تاریخ مرغ همسایه غاز بوده وهست . تعجب می کنم شما دوستانی که در این بخش اظهار نظر کرده اید و خود را صاحب اندیشه ای والای سیاسی و اجتماعی و ... می دانید چرا مرغ همسای همیشه غاز است.

دنیای اسلام و ملتهای مسلمان آرزوی داشت مسولانی چون جمهوری اسلامی ایران دارند و آنوقت با در طول تاریخ کشور ترکیه این اولین حرکت ضد صهیونیستی از سوی مسولان این کشور بوده آب دهان خیلی ها را گرفته .
باور نداری به سفر حج تمتع بروید(چون تنها در این سفر است که ار همه نقاط جهان مسلمانان را مشود دیدار کرد) با ملل مسلمان گفتگو کنید تا خوب درک کنید که عمق نفوذ اندیشه ای سیاسی مسولان و مردم تا به کجا رفته است.

بند هبا مردمانی از عربستان سودان اردن مصر ترکیه یمن مراکش سریلانکا آذربایجان افغانستان بحرین امارات پاکستان و... گفتگو داشته ام
102698 | aa  - aa   |2009-02-05 13:56:57|IRAN
اگه اين طوريه خدا خيرشون بده. پس چراغ ما خاموش شد و چراغ انها روشن.
102699 | ناشناس   |2009-02-06 14:46:33|
ما خيلي زود از حول حليم ميفتيم توديگ و گرنه سياست خارجي تركيه هيچ ابهامي ندارد و سياست خارجي اصولا مجال ابراز احساسات نيست. حال آقاي اردوغان يك سري احساساتي از خود نشان داد ولي آن به مفهوم تغيير سياست خارجي تركيه نيست كه حالا مي گوييد ابهام بوجود آمده است.
با به به و چه چهي كه از مقامات و رسانه هايمان در خصوص اظهارات اردوغان شنديم ياد چنين اظهار نظرهايي در زمان راه ندادن مره كاواكچي نماينده زن مجلس تركيه به پارلمان و اصرار وي بر حفظ حجاب افتنادم كه خطيب جمعه كشورمان از آن تجليل كرد اما خود خانم كاواكچي گفت كه مقامات ايران حق ندارند در مورد نبود آزادي براي زنان حرف بزنند در حالي كه خود به نوعي ديگر ناقض اين آزادي هستند. به نظر مي رسد ما بايد بارها از اين سرخوردگي ها ببينيم تا عبرت بگيريم. و زود نتيجه گيري نكنيم.
102700 | سعيد  - ترديد در سياست ضدصهيونيستي   |2009-02-05 14:05:23|IRAN
نقل شده ، از چرچيل (سياستمدار و نخست‌وزير وقت انگلستان) پرسيده شد، سياست چيست؟ وي در پاسخ ،در حالي كه روي صندلي روبروي بخاري ديواري (شومينه) نشسته بود گربه‌‌اي را كه چند سال داشت در بخاري روشن مي‌اندازد .

البته با اين مثال نمي‌خواهم اعمال غيرانساني را در راه رسيدن به منافع ملي تأييد و توجيه كنم ولي در عالم واقع و عرصه سياست بين‌المللي ،كشورها از ابزارها و شيوه‌هاي مختلف براي به حداكثر كردن منافع ملي خود بهره مي‌برند. پس ما نيز بايد با آگاهي و برقراري روابطي ديپلماتيك در عرصه‌هاي مختلف بين‌المللي با ساير كشورها فعالانه مشاركت داشته باشيم تا بتوانيم استقلال كشور خود را حفظ كنيم.
102702 | عبدالله  - تركيه و اسراييل   |2009-02-05 14:25:13|Serbia and Montenegro (Formally Czechoslovakia)
بنظر ميرسد تركيه راه خود براي ورود به اتحاديه اروپا را در انتخاب كرده است و از هيچ تلاشي هم فروگذار نيست. معاملات تجاري نظامي زيادي هم با اسراييل دارد در نتيجه با آينده اي كه براي خود در نظر گرفته است قصد قطع روابط را ندارد. ميداند كه در صورت تيرگي روابط با اسراييل خواب اتحاديه را هم ديگر نبايد ببيند و ميلياردها دلار هم قرار داد با اسراييل در ميان است .لازم است مواضع محكم آقاي اردوغان را معاونش يا وزير خارجه اش تعديل كنند و اين هم بنظر من كا ملا با اردوغان هماهنگ است .از طرفي كسب وجهه خوب با مردم مسلمان خود و از طرفي وجهه در جهان اسلام . هر دو خوب است چون هم كسب وجهه شد و هم اينكه خيلي روابط تيره نميشود اگر مرد ميدان بودند بايد كمي جدي تر در ميانه جنگ وارد ميشدند.
102922 | [جعفرجامی   |2009-02-07 13:21:43|IRAN
ازابتدا سیاست ترکیه ازتوبره وجوال خوردن بوده است به طوری که نه میخواهدمنافع جهان اسلام را ازدست دهد نه منافع غرب را
102703 | مسعود   |2009-02-05 14:28:20|IRAN
اصولا ما جماعت ایرانی با مویز گرمی‌مان می‌کند. آقای ارودغان در اجلاس داووس بغل دست پرز نشسته بود. فکر می‌کنید چرا؟ چون دولت ترکیه هر کی می‌خواهد باشد، چیزی به نام رژیم صهیونیستی یا به قول شما کیان صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسد. حالا اگر اسرائیلیه یک مزخرفی گفت که حتی این آدم هم داغ کرد و یک جوابی پراند، نباید فکر کنید که خط سیاسی ترکیه عوض شده و آنجا انقلاب شده و ترک‌ها یک دفعه فهمیدند که با بد کسی متحد بوده‌اند و حالا پشیمانند و می‌خواهند با ایران اتحاد استراتژیک تشکیل بدهند. نه عزیزان! این فقط یک تکان کوچولو بود که زلزله تصور کردید. ما باید قدر انقلاب خودمان را بدانیم که هنوز به شدت حرارت فشان است و نماینده‌گانش مال هر دولتی باشند، از ترس مردم ایران جرات ندارند که از صد متری یک مقام صهیونیستی رد شوند و وقتی یک نفرشان می‌گوید: «مردم اسرائیل را آدم حساب می‌کنیم» آنقدر توی سرش می‌کوبیم که آدم می‌شود. ما حتی این رژیم را به نام حعلی خودش یعنی اسرائیل هم صدا نمی‌کنیم و می‌گوییم رژیم صهیونیستی. ما هر که را که از راه راست ملت ایران خارج شود با کجی شمشیر صاف می‌کنیم.
102704 | شهاب  - سیاست بازی   |2009-02-05 15:15:03|IRAN
من تو مطلب قبلی تون در این باره نظر دادم که دو نکته رو در این حرکت در نظر گرفت یکی این که انتخابات شهرداریها در ترکیه نزدیکه و دیگه این که اگه راست میگن چرا قطع رابطه نمی کنن.
اونجا نظرم کلی منفی گرفت و دوستانی در جواب من گفتن که تحت القائات بی بی سی هستم
ولی حالا به نظر من این کار اردوغان فقط یک ژست سیاسی و نمایشی بوده تا مردمشو تحت تاثیر قرار بده.
چقدر صدا و سیما درباره این حرکت اردوغان حماسه سرایی کرد ولی حالا معلوم میشه که مثل همیشه یه مقدار جو زده شده بودیم و حقایق رو نمی دیدیم.
راستی این نکته که طی جنگ 33 روزه ترکیه مانع از ارسال کمکهای ایران شده رو نمی دونستم که به نظر من این خودش اثباتی بر جو زدگی رسانه های ما در تحلیل این حرکت اردوغان
102707 | کامبیز  - ترکیه   |2009-02-05 15:47:37|
ترکیه به فکر منافع ملی خود است، نه در اموری که به او ربطی ندارد.

هرچند موضع اخیر ترکیه، لزوما به ضرر مردم فلسطین نیست.
102708 | جمال   |2009-02-05 15:49:43|IRAN
مشکل ما اینه که زیادی خودمون رو درگیر ظواهر می کنیم و از اصل غافل میشیم.
این امر مسلمی است که روابط اسرائیل وترکیه بسیار نزدیک است اما ما فکر کردیم با یک حرکت شخصی کل سیاستهای دولت ترکیه تغییر کرده و کلی ذوق زده شدیم و اقدام اردوغان را که البته بسیار با ارزش بود سعی کردیم به نوعی مصادره به مطلوب نماییم.
102709 | صادق**  - ساده نگیرید قضایا را (ده دو   |2009-02-05 15:50:05|IRAN
سلام و درود فراوان به همگی شما.
در موضوعی دیگر عین مندرجات پایین که مینویسم.نوشته بودم اما 100 نفر مخالف زد و 37 نفر موافق.و اکنون همان شد که در روز اول سخنرانی اقای اردوغان اعلام کردم. که همه اش سیاست است و نه کیاست......................................
روزگارانی در مابین چند ده پارچه ابادی .دو سه تا ابادی که جمعیت و قدرت بیشتری
داشتند . به دیگر ابادی ها زور میگفتند و باج خواهی میکردند.تا اینکه مردم یک ده
بر اشفته و قیام کردند . و بر علیه زور گویان. داد سخن دادند. و همین شد که مردم و جوانان دیگر ابادی ها به شعار ها و پیشرفت هر چند .گوش فرا داده و جوانان ان قریه ها
به بزرگان ابادی های تحت ظلم خودشان اعلام کردند . که چرا .چرا شما نیز قیام نمیکنید.
خبر به گوش زور گویان رسید . به فکر افتاده و تصمیم گرفتند با دهی که نه اینوری بود و نه انوری (دو سویه).وارد معامله شده و نتیجه ان شد که ان بزرگ ده (دو سویه )بر علیه زور گویان
پرخاشکرده و اعلام کردند که ما ظلم و زور نمیپسندیم.با این سخنرانی جوانان ده دو
سویه گلها بر سر وی ریخته و حلوا های شیرین پخش کردند که بله ما هم یکی را داریم که مثل کدخدای انقلابی ده مجاور مان سخن از داد زند. نتیجه
1- مردم ده دوسویه خام شدند
2-دیگر احتیاجی به ده مجاور و شعارهای بیدار کننده اش ندارند.
3- مردم روستاهای دیگر نیز یک جایگزین پیدا کرده اند
4-و سیاست دو سویه به پیش می رود.
کل داستان ما اینست که قبلا هم در مقاله ای گفتم.این یک پاتک سیاسی بود و هست . که انقلابی چون انقلاب ایران در ده دو سویه که خاکش هم دو سویه است(اروپا و اسیایی) اتفاق نیافتد و مردم دیگر روستاها به ان رجوع نکنند.والسلام.
102710 | ناشناس   |2009-02-05 15:57:25|IRAN
از اوضاع ترکیه خبر ندارید .
ترکیه تحت فشار است و اگر بعد از این طوفان کوتاه نیاید ، حکومت منتخب مردم مسلمان کودتای نظامی خواهد شد ، بنابراین مجبور است سیاست چماق و هویج اختیار کند .
102711 | مهدي   |2009-02-06 14:50:14|
توقع جنگ يا قطع رابطه يا مسايلي از اين قبيل از طزف تركيه نشان از عدم اگاهي ما نسبت به مسايل دارد امور به مرور زمان و با اگاهي بيشتر و انسجام و مودت بين مردم كشورها حل خواهد شد و ملتها دوستان واقعي خود را انتخاب خواهند كرددر تركيه همه قدرت دست اردوغان نيست ارذوغان ازادي لازم را براي انتخاب مواضع دلخواه ندارد اردوغان هم توسط قانون اساسي با پشتوانه نظاميان تحديد ميشود اما همين موضع گيري كم كم مردم تركيه را ريشه خود بيشتر پيوند ميدهد و اگاهي و ارتباط بيشتر منجر به حركت مردم و تغيير در سطح بالا و نهايتا تغيير تحديد كنندگان ميكند راه طولاني است اردوغان اگر شرايط زمان را نمي سنجيد به رياست نمي زسيد و اين مواضع از او و به عنوان نخست وزير سر نميزد و ان موقع اسراييل شادتر بود اقايان بدانند رهرو ان است كه اهسته وپيوسته رود---
102712 | ملااحمدی   |2009-02-05 16:34:35|IRAN
اینکه با یک حرکت کسی مثل اردوغان خوشحال و تفسیر مثبت صورت گرفت(که در همین سایت و سایتهای دیگر و مراکز خبری و .. له اردوغان دیده شد) و با حرکتی دیگر اینگونه ناخشنود شویم صحیح نیست. بلکه آنچه رخ داد چیزی بود که هیچ گاه تاکنون ( به غیر از جمهوری اسلامی ) از مسئولین رسمی یک کشور علیه اسرائیل دیده نشده بود. طبیعی است در یک کشور مسئولین تفاوت نظر داشته باشند. مهم صورت گرفتن بدوی آن بود که شکر خدا به انجام رسید.
102716 | علی  - اینا با هم رفیقن   |2009-02-05 17:05:43|IRAN
واقعا از شما بعیده. با یه مشاجره اردوغان که نمیشه گفت روابط آنکارا-تلاویو تیره و تار شده. من کاری ندارم این دوستی خوبه یا بده ولی چه ما خوشمون بیاد چه نیاد اینا با هم رفیقن. شایدم این کار اردوغان یه سیاه بازی بود برای جلب بعضی افکار به سمت خودش.
102719 | مهدی   |2009-02-05 17:56:42|EUROPEAN UNION
تردید و ابهامی نیست برادر! موقعیت اقتصادی و اعتبار جهانی ترکیه نشانگر آنست که منافع ملی نقش اول را در سیاست خارجی این کشور بازی میکند. زمانی با تردید مواجه میشویم که برداشتی غلط از رفتار اردوغان در داووش داشته باشیم و خود را گم کنیم.
102723 | ناشناس   |2009-02-05 19:59:47|UNITED STATES
ma hamin ro hafteh pish neveshtim shoma to site nagozashtim
102737 | حسین   |2009-02-05 21:13:24|IRAN
مطمئنا این توهم در مقامات سیاسی ایران ایجاد نشده که ترکیه به ناگاه سیاست خارجی خود در قبال اسرائیل را تغییر داده است.
اما تقدیر کردن از موضع ضد اسرائیلی اردوغان خود مصداق امر به معروف است و فکر نمی کنم کسی با آن مشکل داشته باشد.
102747 | تورک  - اردوغان مسلمان تر است یا ....   |2009-02-06 00:02:40|IRAN
من بعنوان یک ترک ایرانی از جمعیت 35 میلیونی ترکهای سر افراز ایران و آذربایجان ایران از اینکه خون من از جنس خون و نژاد و هم زبان اردوغان هستم افتخار می کنم.
اردوغان یک انسان واقعا مسلمان است

او هر هفته به نماز جمعه میرود
روزهای عاشورا و تاسوعا روزه می گیرد
نماز یومیه اش را می خواند.
احترام و آزادی های ویژه ای را برای شیعیان ترکیه قائل است و معمولا در برنامه های آنان شرکت می کند.

یاشاسین تورک - یاشاسین آذربایجان
102812 | احد اسدی  - ترک   |2009-02-06 22:44:22|CANADA
دوست عزیز ترک من ؟ شما ترک نیتید شما ار نژاد اصیل ایرانی هستید که به خاطر دلایل تاریخی ..... به زبان اذری حرف زنید اما ترک های ترکیه ترک بودند هستند وخواهند بود .
نژاد اذری های ایرانی کلا اریایی اصیل هستند.
اگر فرصت دارید کمی تاریخ مطالعه کنید.
102816 | آرش   |2009-02-06 23:29:36|IRAN
همزبان گرامی
ما ترک زبانهای آذربایجان ایران و آذربایجان شوروی از ترکهای آریایی نژاد هستیم و اکثر اقوام ترک زبان ایران نژادی متفاوت با ترکهای ترکیه دارند.

یاشاسین آذربایجان
102825 | ناشناس  - روزه در عاشورا   |2009-02-07 01:05:10|
دوست آذری عزیز! لازم دیدم ذکر کنم که روزه گرفتن در عاشورا حرام است!
102751 | هموطن ایرانی عاشق ایران و اسلام   |2009-02-06 00:42:07|IRAN
اردوغان نماینده ملتی بود که 35 روز شبانه روز و در سرما و گرما در خیابانهای استانبول و آنکارا و همه جای ترکیه تظاهرات میلیونی کردند و واقعا و از ته دل مردم غزه را حمایت کردند.
در ایران چند روز و چند ساعت و چند نفر بر علیه اسرائیل تظاهرات مردمی! کردند.؟
کشور بسیار بزرگ و عظیمی مثل ایران تمام انرژی و دیپلماسی خود را سر نام خلیج فارس گذاشته است. واقعا خنده دار است. همه مردم دنیا و جهان و تاریخ و جغرافیا می داند که نام این دریا خلیج فارس است.

این پا فشاری برای چیست ؟ دنیا که می داند ایران و مردم ایران چه قدرتی دارند و تصرف کل خلیج فارس برای ایران چند ساعت کار دارد ؟

آیا برای دیپلماسی ایران کسر شان نیست که بجای رهبری منطقه بر سر مسائل ناسیونالسیتی دعوا کند ؟
102759 | علی محمد  - حیله غربی ها   |2009-02-06 02:22:36|IRAN
شک نکنید که می خواهند اردوغان را جایگزین احمدی نژاد در جهان اسلام کنند. این یک توطئه است.
102771 | فهیمه   |2009-02-06 08:52:02|IRAN
در اغلب کشورها تصمیم گیری درباب روابط خارجی بر مبنای منافع ملی صورت می گیرد.
هیچ سیاستمدار وطن دوستی منافع ملی کشور خود را فدای مردم کشور دیگری نمی کند.
تا آنجا که انسانیت حکم می کند چنین فجایعی باید محکوم شود اما نه اینکه کاسه داغ تر از آش شویم
کاش ساستمداران ایرانی هم کمی مدبرانه عمل کنند.
نه اینکه امرو بحث بی نتیجه « نفی هولوکاست» را مطرح کنیم که بی آنکه فایده ای داشته باشد فقط هزینه دارد و فردا دم از دوستی با مردم اسرائیل بزنیم و حاضر نباشیم حرفمان را پس بگیریم .
فضای تصمیم گیری در کشور آنقدر هیجانی و احساسی شده که در مواردی اینچنینی نمی دانیم باید بخندیم یا بگرییم.
102776 | علی  - هدف ایجاد آلترناتیو برای ای   |2009-02-06 11:45:29|
هدف از این بازی و "اوا نزن کشتیش" گفتن ترکیه، صرفا بازی سیاسی برای تغییر توجهات از ایران به ترکیه است.
در این حالت حماس تحت فشار افکار عمومی، مجبور به پذیرش قیمومیت ترکیه شده و ترکیه نیز به همراهی اعراب ، به اندازه کافی به اسرائیل باج خواهد داد.
این عمل اردوغان برای نشان دادن این موضوع بود که داشتن روابط با اسرائیل به معنای عدم انتقاد نیست پس همه بیایید با اسرائیل روابط برقرار کنیم و بعدا از آنها انتقاد کنیم/
صد البته افکار عمومی گول چنین ظاهر سازی هایی را نخواهد خورد. اما به هر حال در مقطع فعلی حمایت از چنین حرکاتی، لازم است و در عین حال باید بر شفاف سازی و مخشخص بودن مرزبندی ها تاکید کرد تا افکار عمومی به راحتی بتوانند قضاوت کنند.
102780 | کریم   |2009-02-06 12:13:52|AUSTRALIA
دولت ترکیه نه از صهیونیسم جانبداری می کند و نه مخالف صهیونیسم است ..آنها فقط برایشان ترکیه مهم است نه هیچ کجای دیگر ...این جانبداری لفظی در داواس چون می توانست مجانی برای ترکیه اعتبار بخرد انجام شد.
102791 | اهنگر   |2009-02-06 14:53:27|IRAN
دیدیددرمورد ترکیه وسیاست روابطه بااسراییل ان کشورزودقضاوت کردید!من دریکی ازپیغامهای قبلی گفتم کهترکیه برای پیوستن به اتحادیه ئی اروپاهمه کار میکنه چون همه ئی کشورهابفکر منافع ملی خودشان هستند!
102793 | رضا   |2009-02-06 15:12:03|GREECE
کشورها در روابط با هم از ابزارهای زیادی استفاده می کنند که قطع رابطه از آخرین گزینه هاست.مواضع ترکیه کاملا مشخص است و هیچ تردیدی در آن نیست.آنها در جریان حمله اسرائیل به غزه کاملا در مقابل اسرائیل موضع گرفتند و به این کشور فشار وارد کردند.اردوغان نیز انتقاد شدیدی از پرز کرد.ولی اردوغان هرگز نگفت که باید قطع رابطه کرد.
متاسفانه ما در ایران فکر می کنیم که هر کشوری باید منافع ملی خود را زیر پا بگذارد و روشهای دیگر را هم کنار گذاشته و روابطش را قطع کند و تا زمانی که قطع رابطه نشده است فقط عوام فریبی است.در حالی که باید واقعیتهای جهان را هم در نظر گرفت.در بسیاری از مواقع قطع رابطه فایده چندانی نداشته . بیشتر هزینه بر خواهد بود.
102795 | حامد   |2009-02-06 15:34:20|
ما ظرف اين 30 سال هنوز هنر سياست را نمي دانيم متاسفم بد نبود دولتي كمي هم صبر توشه مي كرد
102796 | ناشناس   |2009-02-06 15:34:47|UNITED KINGDOM
اين اردوان قهرمان در همان جلسه داووس خطاب به شيمون پرز گفت: دو تا از نحست وزيران اسرائيل بخ من گفتند وقتي سوار بر تانكها وارد غزه مي‌شوند نهايت لذت را مي‌برند!..( يا يك همچين چيزي!عين جمله يادم نيست نقل به معني كردم شما خودتان يادتان هست!) خوب 1- بايد پرسيد: تو چه گفتي؟ 2- چرا نشستي تا اين حرف را بزند؟! 3- شما چقدر با هم خودماني شده بوديد كه او حرف دلش را به تو گفته! 4- حالا بايد افشا بكين؟
102804 | ناشناس   |2009-02-06 18:45:01|UNITED STATES
یکی از مبانی سیاست علم چگونه کنار امدن با دیگر ملل و دول است نه که مرگ این و ان را خواستن
در امریکا کلمه مرگ بر امریکا و اتش زدن پرچم امریکا را در تلویزیونها با ذوق و وسعت و پیوسته به ملت میلیونی امریکا توسط رساناهایی که در کنترل صهیونیستهاست نشان میدهند تا از احساسات انها به نفع خود استفاده کنند حالا ببینید در ایران جه خدمتی به چنین رساناهایی میشود.... حالا این سیاست چه نفعی برای ایران داشته ایا شوروی و چین کمونیستی که از دشمنان امریکا بوده اند چنین کردند
102808 | احد اسدی  - عدم خط فکر مستقل   |2009-02-06 19:53:03|CANADA
به نظر من حرکت اقای اردغان از روی بی فکری نبوده زیرا وی اعتراضات روی هم انباشته شده مردم ترکیه را در دل داشت و عمل وی به سخنان پرز از انجا ناشی می شود ولی در نظر داشته باشید که نبود یک خط فکر استقلال طلبانه قدرتمند در منطقه ما دولتهای خاورمیانه را به سیاست های دو پهلویی سوق می دهد.
شما باید در نظر داشته باشید که ترکیه یکی از دریافت کننده های کمک های به اصطلاح مالی امریکاست و عضویت در اتحادیه اروپا را هم در نظر بگیرد و از ان طرف ساختار و بدنه ارتش ترکیه نیز امریکایی و غربی ایست.
اتخاذ سیاستهای خارجی در خاورمیانه بر می گردد به روابط انها با امریما زیرا امریکا با هر دولتی در گذشته اقدام به روابط دوستانه کرده همیشه خواستار کسترش ان دولتها با اسرائیل و شرکت های صهیونیستی بوده است که این یک مهم در سیاست خارجی دولت امریکا بوده است که در اینده نیز شاید ادامه یابد.
از طرف دیگر گروه هفت نیز حامی رژیم صهیونیستی است زیرا این رژیم صهیونیستی است که در منطقه خاورمیانه و دیگر نکات جهان منافع کشورهای گروه هفت را تامین و عملی می کند.
در جنگ 33 روزه و 22 روزه همه مردم جهان شاهد بودند که گروه هفت و حامیان امریکا در سکوت کامل در برابر جنایات اسرائیل بسر بردند.
دلیل این سکوت و عدم یک کشور قدرتمند اثر گذار در منطقه خاورمیانه دلیل اصلی سیاست های دو پهلوی کشورهای خاورمیانه است اما از ماست که برماست.
ما ایرانیها اگر در بیست سال گذشته خوب عمل می کردیم و سیاست های خولی در مورد واقایعی که در جهان می افتد اتخاذ می کردیم می توانستیم در خاور میانه و در جهان الگویی خوبی باشیم که از توان ملت ایران این اقتدار بر می اید ولی سیاست های اکثرا غلط و عدم ثبات اقتصادی و ریشه دوانیدن فساد و عدم مقابله ان ان و دادن شعارهای بی فایده و عدم ازادی احزاب واقعی و سازمان های مردمی که به نظر من باید از نسل دومی ها و نسل سومی در داخل کشور وجود دارند رشد می کردند و عدم موفقیت تئوریسن های ایرانی در تدوین یک سیاست اقتصادی و سیاسی بر اساس عدالتخواهانه همه این مسایل دست به دست هم ید هد و کشور مارا در انزوا قرار می دهد.
البته من اعتقادم بر این است در میان مردم ما افرادی دانشمند و توانا برای تدوین انچه در بالا امد وجود دارند ولی عدم درک سیاست بر اساس اقتصادی غربی که کارایی خود را ازد ست داده است هنوز در کشور ما نهادینه نشده و ضرورت پیدا نکرده است و من اعتقادم بر این است زمان خواهد بد تا قسمت اعظم حاکمان به این نتیجه برسند که دادن شعارخالی اعتبار انها را در میان مردم کم خواهد کرد و این نبود اعتبارداخلی به خارج نیز سرایت خواهد کرد که کرده است.
این مطلب به تشریح زیاد و اودن دلایل زیاد نیازمند است که در اینجا نیم وشد همه انها را نوشت ولی جوانان و دانشمندان علوم سیاسی ایرانی باید درک کنند رمز موفقیت و عظمت ما ایرانیها در رابطه و ایجاد ان و نزدیکی به امریکا و حامیان ان کشور نیست.
زیرا تا زمانی که اکثریت مردم ایران و جهان درک نکنند که صهیونیسم جهانی هیچ ربطی به اسرائیل ندارد و این صهیونیسم جهانی است که کشورهارا مجبور به اتخاذ سیاستها می کند که نماینده صهیونیسم جهانی در احزاب کشورهای غربی و عربی متشکل شده اند و اسرائیل فقط بازوی ترویستی انها در خاورمیانه است و ناتو در سطح جهانی.
تا این مسئله درک نشود مشکل است در خاورمیانه بشود کاری انجام داد به سود مردمان این منطقه.
مطلب نهایی این است تا زمانی که تنگ نظری و خودی و ناخودی ؟ و تفکر تنها و تنها اسلامی در سیاست و کل نظام حاکم است به نظرمن پیشرفت در سطح جهانی نخواهیم داشت زیرا حاکمان کنونی کشورما فکر میکنند همه مردمان دیگر کشورها مانند مردم کشورما هستند که نیستند.
ضمنا از دوستانم می خواهم نوشته ای بنام تغیرات اساسی یا ادامه شنظام به شگل کنونی در وب سایت من هست که به خواندنش می ارزد در صورت علاقمند بودن به ادرس زیر مراجعه کنید:
از غلط املایی و گرامری معذرت می خواهم.
http://talelesiyasat.parsiblog.com/
102811 | r  - به این میگن دیپلماسی   |2009-02-06 22:31:57|
به این میگن دیپلماسی در چهار چوب منافع در کنار نگاه ایدولوزیک
102823 | کاوه   |2009-02-07 00:33:28|IRAN
بابا ترکیه را ول کنید ما تو ایران زندگی میکنیم بجای ان بیایید در این دهه انقلاب برسی کنیم و ببینیم در این سی سال چقدر به اهداف انقلاب دست یافته ایم.
102824 | عزیز حسینی  - بخشی از این خبر نادرست است   |2009-02-07 00:52:11|TURKEY
ضمن موافقت با بخش زیادی از مقاله،
صحبتهای عبدالله گل قبل از سفر به عربستان را به طور مستقیم گوش کرده ام، اما در هیچ جای سخنان عبدالله گل سخنی از ائتلاف ترکیه و عربستان به میان نیامده است. امیدوارم این اشتباه (در این تحلیل جالب سایت وزین الف) سهوی بوده باشد.
یادمان باشد که عبدالله گل در پاسخ غیر مستقیم به آمریکا برای کاهش رابطه تجاری ترکیه با ایران گفته بود مرزهای ایران و ترکیه 400 سال است که مرزهای صلح بوده اند و این از تاریخ تشکیل بسیاری از کشورها بیشتر است.
ضمن آنکه دید مثبت بسیاری از سیاستمداران ترکیه به جمهوری اسلامی را نباید فراموش کنیم. رابطه ترکیه با اسرائیل هم بیشتر به خاطر تلاش برای عضویت در اتحادیه اروپا و گرفتن امتیازات اقتصادی است و جنبه استراتژیک ندارد. آنها به منافع ملی و اقتصاد خودشان در عین به زبان آوردن نظراتشان اهمیت می دهند.
102829 | nashenas  - sfds   |2009-02-07 02:06:01|SWEDEN
vaghean motasefam bara aghaye tavakoli ke nazarati ke marbot be bahthe ro matrah nemikone baad nazarat nezhad parastena bazi ashkhaso matrah mikone. bebin hamvatan aziz shoma khob midonid ke azarihaye iran aslan az nezhad tork nistan va eslatan iranian. hala to ye zamani zabaneshean ye kam taghir karde bemanad. mage shoaraye tabriz sheer torki goftan. behtare be jadeton be zoor khodeton be digaran bechasbonid be meliat khodeton eftekhar konid. az ghadim goftan ke morghe hamsaye ghaze. man khodam azariam. behtare be jaye inke be zor khodetono be digaran bechasbonid be meliate khodeton eftekhar konid. hamantor ke shahryar farmodan ' ekhtelafe lahje meliat nazayad bahre kas'. ey kash to europa vaziat turkieyeha ro mididid ta dige az inharfha nemizadid. bisavadtarin va aghabmande tarin mardom dar eropa hamin mardom turkiean. dar avaz ye sari be daneshgahaye amrica va eropa bezan emkan nadare ye daneshgaho peyda koni ke chandin irani heyat elmi nadashte bashe.
lotfan aghaye tavakoli in gone nazrate nezhad parastana ro montashe nakonid.
bebakhshid keyboard farsi nadashtam.
102830 | fg  - gfd   |2009-02-07 02:11:22|SWEDEN
aghayan aziz chera bayad ta in lahze faghat 50 darsad nazarat ro montasher karde bashid. hatman bayad azaton tarif konand ta montsher konid. yadeton rafte in arabha hasht sal che balai sar iran avordand. haminan ke mikhan name khalij farso avaz konand. dar avaz hamin torkye ast ke talash mikone azarbaijano az iran joda kone. hala hei deleton khosh konid be arabo o turk.
har chand motmaenam ino ham methl ghabli montasher nemikonid.
102833 | شقایق   |2009-02-07 06:48:27|UNITED ARAB EMIRATES
عنوان تردید در سیاست ترکیه ناشی از نوع اعتقادات ما در زندگی اجتماعی ماست.
چرا؟
چون خود ما در روابط اجتماعیمان با همشهریان و هموطنان خودمان معمولا اینطور هستیم یا صفر یا صد؛ بیشتر ما هنگام برخورد با افراد اجتماع خودمان 2جور فکر و عمل میکنیم : یا طرف دوست ما، فامیل ما ، همسایه قدیم و جدید ما ، یا سفارش شده یکی از آشنایان ماست که در اینصورت به نسبت تعلقی که بهم داریم تمام توجه وسعی خود را برایش صرف میکنیم و از هیچ کاری بخاطرش دریغ نمیکنیم؛و یا اینکه طرف برای ما ناشناس است که در اینصورت همه میدانیم که با او چطور برخورد میکنیم.گاهی طرفمان را دیوار فرض میکنیم گاهی یک موجود نامرئی، یا یک ابله نادان ، یا یک آدم اهنی عاری از احساسات، یا یک بیکار علاف، یا یک مزاحم بیفایده و.....ودر مقام عمل هم مطابق طرزفکرمان درباره طرف خواهیم بود.
کارمند، مدیر، معلم، راننده، نانوا ، مغازه دار، تاجر، پزشک، پرستار، پلیس و.....در هر شغلی از هر صنفی بسیاری از ما و بجرأت میتوان گفت بیشتر ما در مواجهه حتی با همشهریانمان اینگونه هستیم؛ و خدا نکند کسی مخالف ما باشد آنوقت با او معامله یک دشمن را میکنیم.
بدیهی است سیاستمداران ما هم از همین اجتماع خود ما برخاسته اند و تا وقتی فرهنگ روابط اجتماعی تغییر نکرده وکیل و وزیری که محصول این اجتماع است همین فرهنگ را دارا خواهد بود و در نتیجه سیاستهای صفر و صدی ما و نگاه ما نسبت به سیاستهای کشورهای دیگر تغییر نخواهد کرد.....
102835 | م   |2009-02-07 07:29:12|IRAN
راستی این همه دادو فریاد وگل افشانی وتبریکات وذوق زدگی مسئولین ما آیا نشانه ناپختگی سیاسی آنها در ذوق زدگی از این اقدام لحضه ای این رئیس ترکیه ای نبود ؟
آقایان باید بدانند که ترکیه واسرائیل دارای پیمان نظامی با هم هستند
آقایان باید بدانند اسرائیل ارتش ترکیه را تجهیز می کند وسیستم زرهی ترکیه در بست در اختیار اسرائیل است
آقایان باید بدانند که ترکیه واسرائیل دارای بهترین روابط اقتصادی هستند
آقایان باید بدانند که ترکیه جزئی از ناتو است
وآقایان خیلی چیزهای دیگر را که باید یک سیاستمدار بداند باید بدانندو از ذوق زدگی بی خود پرهیز نمایند.
102857 | فهیم   |2009-02-07 09:00:32|IRAN
در پیام 102449 یاد دوستان هست که اشاره شد:
و مکروا و مکر الله والله خیر الماکرین
به گفته برخی از دوستان ، عجله نکنیم و ذوق زده نشیم ، خداوند به موقع پاسخ مکر و توطئه ها را می دهد.
دیدیم که چند روزی نیست که از این هیجان و ذوق زدگی می گذرد و مقداری از پشت پرده ها خبری شده ، پس من و شما باید گول ظاهر و ظاهر فریبی را نخوریم .
یاد بزرگتر ها هست زمانی که مردم پا را روی گلوی شاه فشار دادند شاه برای رد گم کردن و عوام فریبی دستور بازداشت هویدا و برخی از کارسازان دوران خودش را صادر کرد ، ولی در نهایت چه شد؟
در ثانی وعده خدا حق است و در نهایت ظالمین به خودشان مشغول خواهند شد. انشاالله
102912 | حسین جان   |2009-02-07 12:40:48|IRAN
هنوز هم برای اظهار نظر زود است.
فقط چشمانمان باید روزهای آینده را خوب رصد کند
102930 | حسين ارغواني  - تركيه پيروز چنگ غزه   |2009-02-07 14:11:57|IRAN
همانقدر كه در ايران كسي جرات صحبت از برقراري ارتباط با اسرائيل را ندارد در تركيه و مصر نيز كسي جرات صحبت از قطع ارتباط با اسرائيل را ندارد.
صحبتهاي اقاي اردوغان يك موج سواري بود روي امواجي كه با رنجهاي سي ساله مردم ما و رنج 22 روزه مردم غزه به پا خواسته بود. اقاي اردوغان نهايت استفاده را از اين موج به پا خواسته برد. نبايد او را بخاطر اين موج سواري سرزنش كرد. اين بهتر است يا موضع مصر و عربستان؟ آنها با اين موج به ته دريا رفتند و آقاي اردوغان به اوج عزت. و ما هم مثل هميشه فرصت را از دست داديم. چه خوب است گفتن به موقع و خاموشي به موقع. متاسفانه رئيس جمهور ما در وقتي كه نبايد بگويد مي گويد و در وقتي كه بايد يگويد نمي گويد. در وقتي كه هيچ ضرورت و مناسبتي براي مطرح كردن موضوع هولوكاست نبود ما اين مسئله را مطرح كرديم . در حالي كه اين قضيه مربوط به شصت سال قبل بوده و به تاريخ پيوسته و طرح دوباره آن براي ما و مردم فلسطين هيچ خاصيتي نداشته است در حاليكه قضيه غزه يك هولوكاست واقعي و زنده است كه همه دنيا را متاثر ساخته است. و ما مي توانستيم از اين قضيه استفاده كنيم . و بجاي ارسال يك كشتي براي كمك به مردم غزه كه هيچوقت هم به مقصد نرسيد اين كمك را از راه مرز تركيه از طريق زميني ارسال كنيم و آنوقت مي ديديم كه چه مي شود. آيا دولت تركيه باز مي توانست مثل چنگ 33 روزه جلوي اارسال اين كمك را بگيرد؟ اگر دولت تركيه اين كار را مي كرد ديگر آقاي اردوغان نمي توانست اينطوري جلوي دوربينها ژست صد صهيونيستي بگيرد. و آنوقت ما از اين موج استفاده مي كرديم و به حاي التماس به مصريها براي باز كردن گذرگاه رفح ؛ راه غزه را از گذرگاه تركيه باز مي كرديم و در تركيه طوفاني به پا مي كرديم كه ديگر كسي نتواند از احساسات پاك مردم آنجا براي موج سواري استفاده تبليغاتي ببرد. ما نمي توانينم از فرصتها درست استفاده كنيم . بجاي تحصن در فرودگاه بايد در پشت مرزهاي تركيه تجمع و تحصن مي كرديم و راه قدس و غزه را آز آنجا باز مي كرديم . ما راه را باز هم مثل هميشه به اشتباه رفتيم . چنگ غزه در واقع يك پيروز داشت و آنهم حزب آقاي اردوغان بود و بس.
102940 | جواد عباس زاده   |2009-02-07 15:15:16|IRAN
اقدام نخست وزیر ترکیه اقدامی بسیار تاثیر گذار بود چرا که ترکیه خود دارای روابط حسنه با اسرائیل است و از طرفی حامی حماس نیز محسوب نمی شود بنابراین این اقدام از اقدام تهران کارساز تر بود
102974 | ناشناس   |2009-02-07 21:14:19|TURKEY
دوست آذری عزیز! لازم دیدم ذکر کنم که روزه گرفتن در عاشورا حرام است
-------
اهل سنت به دلیل آنکه معتقدند امام حسین (ع) با لب تشنه شهید شدند روز عاشورا روزه می گیرند و آنرا مستحب می دانند.
ضمنا برخی از روایات و احادیث هم در فضیلت روزه گرفتن در روز عاشورا را داریم!
در آموزه های اسلامی روزه گرفتن در دو روز ممنوع است: روز عید قربان و روز عید فطر،
حرام بودن روزه در روز عاشورا مختص اعتقادات ما شیعیان است
102987 | علی   |2009-02-07 23:49:47|IRAN
فلسطین و کل سرزمینهای عربی خاور میانه و شمال افریقا نزدیک به 5 قرن یکپارچه
و تحت حاکمیت ترکها ی آسیای صغیر با نام امپراطوری عثمانی بوده و در جنگ اول جهانی تجزیه شد و حساسیت ترکها به یکی از استانهای جدا شده شان را نمی توان زیاد غیر طبیعی دانست و نشانه این است که دوره آتاتورک- که بر مبنای انکار دستاوردهای عثمانی و رد هرگونه تعلق خاطر به جهان عرب بود - به پایان رسیده است.
اما اینکه ایران در این شرایط جدید چه نقشی را بازی خواهد کرد باید منتظر ماند و دید وزارت خارجه چه می کند.
102996 | ناشناس   |2009-02-08 03:29:18|UNITED STATES
این تشویق از اردوغان منو یاد نامه فدایت شوم رئیس مجلس به زیدان فوتبالیست انداخت بدون که از زندگی ان بابا خبری داشته باشه یا در حواشی حادثه دعوا ان بابا تحقیقی داشته باشه اخه اگه کمی از خودنمایی ظاهری کم کنید واقعا چه میشه؟
103118 | l   |2009-02-08 13:44:25|IRAN
ترکیه مثل ایران شهامت ندارد شاید یه تهدیدی بهشون کردند وآنهادر مقابل از مواضع قبلی عقب نشینی کردند ما هم باید در مقابل ظلم تا آخر ایستادگی کنیم
103372 | پارسا   |2009-02-09 22:45:36|IRAN
1-واکنش اردوغان به پرزدراجلاس داووس بدون درنظرگرفتن حواشی آن درنوع خود قابل تحسین می باشد.2-درتحلیل این موضوع بایددرنظرداشت که اردوغان وارث دههاسال حکومت لاییک هادرترکیه میباشدوچنین حرکتی درنوع خودتاثیرات بسیارژرفی درجامعه سیاسی ترکیه برجای گذاشته وبدون شک باعث تقویت موضع اسلامگرایان ترکیه دربرابرلاییکهاگردیده ودرصورت تداوم درآینده ای نزدیک طومار لاییک هارادرهم خواهدپیچید 3-این حرکت ضربه سختی درعرصه بین المللی وافکارعمومی جهانیان بویژه مردم منطقه بروجهه رژیم صهیونیستی پس ازجنگ غزه وارد آوردکه کوچک انگاشتن آن دورازانصاف است.
104295 | مجتبی  - ترکیه همراه ایران   |2009-02-14 15:09:17|IRAN
ب ر ح
با عرض سلام

ایران هم باید مواضع بر تری نسبت به ترکیه داشته باشه و دیبلماسیه فعال تری نسبت به مسائل غزه داشته باشه.
ودر ضمن اینکه ترکیه چنین مواضعی رو اتخاذ کرده در قبال اسرائیل دلیلی برای کنار زدن ایران از صحنه نیست چون در ترکیه حزب اسلام روی کار است
یاحق
104429 | غلامرضا عباسي  - جايگاه تركيه   |2009-02-15 10:04:01|IRAN
با سلام
1- با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران مردم منطقه با اثر پذيري معنوي از امام و انقلاب نگرش خود را نسبت به مسائل سياسي ، اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي تغيير داده به طوري كه در انتخابات صورت گرفته عمدتا گروه هاي اسلام گرا پيروز شدند.
2- جبهه نجات اسلامي در الجزاير ، پيروزي اسلامگرايان و احزاب داراي گرايش اسلامي در اردن ، مصر ، پاكستان ، لبنان و ...... تماما از ايران اسلامي الگو گرفتند.
3-دولت فعلي تركيه با استفاده از روش دموكراسي غربي سر كار آمده است پيش از آن دولت نجم الدين اربكان در مدت كوتاهي توانست با امضاي قرارداد گازي بيست ساله با ايران و تشكيل گروه d8 به يك كشور تأثير گذار در منطقه تبديل شد.
4- پرونده درخواست انحلال حزب عدالت و توسعه در حال حاضر روي ميز دادگاه قانون اساسي است كه به دليل حساسيت هاي فوق العاده داخلي و حمايت نيرومند مردمي و نيز بازتابهاي منفي سياسي و اقتصادي در بعد خارجي فعلا freeze شده است و ممكن است هر لحظه از اين اهرم عليه اين حزب استفاده شود.
5- واكنش آقاي اردوغان در اجلاس داووس و اقدامات بعدي در چارچوب سياستهاي كلان حزب معني و مفهوم پيدا مي كند و نبايد آنرا از جايگاه و موقعيت تركيه برداشته و در وضعيت ايران قرار داده و قضاوت كنيم.
6- واكنش آقاي اردوغان مكمل سياستهاي ايران بوده و نه در عرض آن لذا بايد به ديده مثبت نگريسته شود و بايد از فرصت به وجود آمده با توجه به تحريم ها عليه ايران با تعيين اولويتهاي مورد نظر بتوانيم از پتانسيل تركيه براي كاهش آثار تريح ها استفاده نماييم.
7- بسط روابط اقتصادي ايران و تركيه مي تواند وزن هر دو كشور را در منطقه بالا برده
و موجب ارتقاء سطح زندگي هر دو كشور و از همه مهمتر حفظ جايگاه حزب عدالت و توسعه در ميان مردم تركيه خواهد شد. لذا عقل و منطق حكم مي كند از وضعيت به وجود آمده سود برده و در يك روابط متقابل سالم تهديدات را به فرصتهاي قابل حصول تبديل نماييم.
مشارکت در بحث
نام:
ایمیل:
 
عنوان:

نظراتی که به پیشرفت و تعمیق بحث کمک می کنند در مدت کوتاهی پس از دریافت به نظر دیگر بینندگان می رسد.
- نظرات حاوی الفاظ سبک یا هرگونه توهین، افترا، کنایه یا تحقیر نسبت به دیگران منعکس نمی ‏شوند.
- از برجسته و رنگی کردن بدون دلیل کلمات و کاربرد بیش از یک علامت تعجب یا سوال بپرهیزید.

کد آنتی اسپم نمایش داده شده در عکس را وارد کنید.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."