نظر منتشر شده
۴۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 40540
آیا طرح تحول، برای احمدی‌نژاد رای جمع می‌کند؟
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۴۴
من در انتخابات گذشته‌ی ریاست جمهوری به آقای احمدی‌نژاد رای ندادم و اگر ایشان در انتخابات سال آینده هم کاندیدا باشند، باز هم به او رای نخواهم داد.



سلسله سیاست‌های این دولت را هم در حوزه‌ی اقتصاد، نه تنها قبول ندارم که بلکه ده‌ها یادداشت در روزنامه‌های مختلف در باب نقد این سیاست‌ها منتشر کرده‌ام.



اما موضوع این یادداشت، هیچ کدام از این حرف‌ها نیست و قصدی هم بر نقد اظهارات رئیس‌جمهور در مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای ایشان ندارم که مطمئنم دوستان و کارشناسان دیگر، زحمت این‌ کار را تقبل خواهند کرد (هرچند مجموع صحبت‌های رئیس‌جمهور محترم در حوزه‌ی امور اقتصادی هم عمدتا چیز درخوری برای طرح ندارد و به نوعی تکرار مکررات گفته‌های قبلی ایشان در دفاع از سیاست‌های اقتصادی دولت فعلی و اطمینان خاطر دادن به مردم در خصوص اوضاع مطلوب اقتصادی کشور و حمله به اقتصاد‌های غرب و خصوصا آمریکا است).



اما اخیرا نکته‌ی جالبی در میان صحبت‌های احمدی‌نژاد وجود داشت که البته به نظرم بسیار حائز اهمیت است.



این نکته در واقع به رابطه‌ی بین اقتصاد و سیاست و تاثیر‌پذیری این دو از یکدیگر مربوط است. البته در این خصوص مباحث عدیده و سنگینی بین کارشناسان در گرفته و عده‌ای تقدم را به اقتصاد و عده‌ای دیگر به سیاست و گروهی هم فرهنگ را متقدم‌تر می‌دانند. جالب آنکه هنوز هیچ گروهی به طور کامل قادر نبوده که گروه‌های دیگر را در این مورد مجاب کند و البته از نقش سؤال فلسفی «مرغ و تخم‌مرغ» هم نباید گذشت که ما فعلا در این مقام هیچ اظهار‌نظری در این رابطه نخواهیم داشت.



احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه یکى از اهداف اصل این طرح هدفمند کردن یارانه‌هاست، این شائبه به وجود آمده است که شاید دولت می‌خواهد از اجراى این طرح بهره‌بردارى سیاسی، انتخاباتى انجام دهد گفت: «‌این طرح در برنامه سوم و چهارم توسعه لحاظ شده بود لذا باید این گونه سئوال کرد که چرا این طرح در گذشته انجام نشده  بخاطر پیچیدگى و بزرگى این کار خیلی‌ها ترجیح دادند که نزدیک آن نشوند اما ما تصمیم گرفتیم که آنرا اجرا کنیم اما براى اجراى خوب قانون، حتما باید برنامه‌ریزى انجام شده و آمادگى در بین مردم ایجاد شود».



من شخصا محتوای مفهومی این جمله را متوجه می‌شوم (هرچند با کلیت آن به همین شکلی که بیان شده، مخالفم که فعلا از ذکر دلایل صرف‌نظر می‌کنم).



بعضی از دوستان اصلاح‌طلب بارها در صحبت‌های خود ضمن حمله به سیاست‌های اقتصادی دولت فعلی اظهار می‌داشتند که اگر اصلاح طلبان به قدرت برسند، مباني اقتصادي و الگوي اقتصادي داشته و مي‌دانند از كجا شروع كنند و به كجا برسند.



باید اعتراف کرد که این جمله، یکی از عجیب‌ترین جمله‌هایی است که ممکن است یک فعال سیاسی بر زبان بیاورد؛ واز سوی دیگر به حدي عمومي و مبهم و چند پهلو است كه هيچ استدلال علمي را نمی‌توان برای اثبات آن به خدمت گرفت و بيشتر جنبه‌ی مصرف سياسي و عوام پسندانه دارد.



منظور از «مباني و الگوي اقتصادي» چيست؟ مگر می‌توان در حوزه‌ی اقتصاد، صرفا تابع یک الگوي محض بود؟



اتفاقا من معتقدم تنها مرتبه اي كه از الگوهاي علمي (منظورم از علمي ، همان است كه در تحقيقات اقتصادي معتبر از صحت آنها اطمينان حاصل شده است) در اقتصاد كشور تبعيت گرديده، همان دوران تعديل اقتصادي است (هرچند هنوز در مورد چگونگي اجراي منويات حاصل از همان مدل‌هاي معتبر، ايرادات اساسي زيادي وارد است).



اگر احمدی‌نژاد  بر این اعتقاد است که از طرح‌های اقتصادی‌اش قصد جمع‌آوری آرای توده‌های زحمتکش و کم‌درآمد را برای دوره‌ی بعد ندارد و اظهار می‌دارد که « برخی‌ها در این زمینه نظر سیاسى می‌دهند که مثلاً به دلیل در پیش بودن انتخابات زمان خوبى براى این کار نیست، اینها نظرشان کارشناسى نیست، وقتى فضاى کشور هر سال یک انتخابات دارد نمی‌شود کارها را به دلیل انتخابات به تعویق انداخت»، من تا حدود زیادی با او همعقیده هستم.



دوستان و همفکران اصلاح‌طلب بدانند که عبور از گلوگاه بحران، به قيمت از دست رفتن آراي سياسي تمام خواهد شد و دیگران هم  این هزینه را داده و خواهند داد.



من می‌گویم اتفاقا همين مساله بوده که باعث شد سياستگزاران كشور، اين گونه سياستها را كنار گذاشته و صرفا به دست‌كاري در مدل‌هاي اقتصادي معتبر و تفسير به‌راي فاكتورها و در نهايت استخراج يافته‌هاي مطلوب خود (و نه الزاما يافته‌هاي اساسي مدل‌ها) بپردازند . بهانه هم كه به خوبي فراهم بود . اينكه شرايط و مقتضيات كشورمان با شرايط و مقتضيات كشورهاي تحت مطالعه فرق داشته و امكان تسري آن يافته‌ها براي ايران وجود ندارد.



اين حرف اگرچه صحيح و منطقي است ، ولي سوال بزرگتر اين بود كه در هر مرحله از سياست ، اين « شرايط و مقتضيات»، دچار تفرق و پراكندگي مي‌شد. يعني در دوران سازندگي يك جور شرايط داشتيم و در دوران اصلاحات هم يك جور ديگر و در دوران فعلي هم يك شكل ديگري از اين مقتضيات رخ مي‌نماید. هيچ كس هم عملا قادر نیست که از این بابت  خرده‌ای به دولت‌ها بگیرد.



اين بدعت نامبارك ، پايه اي شد بر اينكه هر مقامي در هر مقطعي براي خود امكان ارائه تفسيرهاي رنگارنگ از يك واقعيت را پيدا كند، بدون آنكه ارتباط معناداري بين نتايج حاصل از يك پديده واحد وجود داشته باشد.



و این همان چیزی است که احمدی‌نژاد در مصاحبه‌اش به آن اشاره کرد. وی گفت: «طرح به این بزرگى اقلاً سه سال عقبه کارشناسى می‌خواهد، بیش از 23 هزار نفرروز فقط در یک بخش آن کار شده و بیش از 40 هزار نفرروز در کل آن کار شده و یک کار بی‌سابقه اقتصادى است» و در جایی دیگر هم می‌گوید: «طرح تحول اقتصادى تقریباً با همه نمایندگان یک بار مرور شده است. ضمن اینکه این طرح با دانشگاهیان، متخصصان، تاجران، علما، روحانیون،‌ جوانان، متخصصان و روستائیان مرور شده است».



این در واقع همان تفسیر هایی است که هر دولت برای خود از واقعیات جاری دارد.



در جای دیگری از مصاحبه‌ی رئیس‌جمهور، به مقوله‌ی یارانه‌ها  و هدفمند شدن آن‌ها اشاراتی شده است که اتفاقا یکی از کانون‌های محوری حمله به سیاست‌های دولت است.



بارها در مصاحبه‌هایی که با سران احزاب اصلاح‌طلب و کارشناسان وابسته به آنان به عمل آمده است، این سؤال مطرح شده که  چه برنامه هايي براي حمايت از اقشار كم درامدتر در نظر گرفته‌اند؟ بیشتر پاسخ‌ها هم چیزی جز پناه‌بردن به دامان كلي‌گويي و ابهام‌گويي و بحث برنامه‌هاي ميان‌مدت و كوتاه‌مدت نبوده و اينكه بواسطه‌ی  آن برنامه‌ها، تعداد افراد زير خط فقر كاهش يافته و دهك هاي پايين درآمدي را بالا آورده و يا وضع ارائه‌ی يارانه‌ها را سامان بخشيده و سياست‌هاي حمايتي را در دستور كار قرار مي دهند.



به نظر من ديدگاه عدالت اقتصادي، فقط الزاما آن چيزي نيست كه در دولت احمدي نژاد مطرح شده باشد. بلكه ديدگاه فوق (كه شايد بتوان عبارت عدالت اجتماعي را به آن اطلاق كرد)، در همه‌ی ادوار صرفا شيوه‌ی پرداخت بي‌هدف يارانه‌ها را به تمام گروه‌هاي اجتماعي (صرفنظر از ميزان استحقاق آنان) مد نظر داشته است. در دوران جنگ و بعد از جنگ و دوران آقاي هاشمي و آقاي خاتمي وآقاي احمدي‌نژاد نيزچنين مصداقي حاكم بوده است. برپا شدن چنين نظام يارانه اي بي هدف و تثبيت قيمت‌ها به طور مداوم، علائم غلطي را به بازار داد. قيمتهاي نسبي هم مختل گرديد و يارانه‌ی غيرهدفمند نيز از نظر اجتماعي مفيد به فايده نبود.



اين بيماري ارثي چند دهه‌اي را نمي‌شود و نبايد يک شبه درمان كرد. همه‌ی دولت‌ها در سبد سياستگذاري‌هايشان به دنبال راه حلي براي مساله‌ی یارانه‌ها بوده‌اند.



شايد به همين دليل باشد كه سياست‌گذاري براي هدفمند شدن یارانه‌ها، لامحاله از عهده‌ی دولتي كه افق عملكرد محدود دارد، نه تنها خارج است بلكه دولت‌هاي قبلی نيز از انگيزه‌ی لازم براي درگير شدن با اين موضوع برخوردار نبودند و اين را نبايد يک رهيافت سياسي و يا ناشي از علايق تامّ  سياسي به حساب آورد. رسيدگي به اين قضيه مي‌بايستي توسط يك مرجع با نگاه بين‌النسلي صورت بگيرد كه الزامات آن توسط دولت‌هاي فعلي و آتي محترم شمرده شود و از همین روست که دولت فعلی قصد دارد موضوع را از تصویب مجلس بگذراند.



به طور كلي ملاحظه مي شود كه معضل یارانه‌ها (و منجمله یارانه‌ی سوخت که بیشترین توجهات را به خود معطوف کرده)، بسيار پيچيده تر از آن است كه دوستان اصلاح‌طلب  با چند حكم اخلاقي و توصيه‌وار، وعده‌ی حل آن را داده اند.



اقتصاد براي خود قوانين و احكامي دارد. فراموش نكنيم كه در تبيين مسائل اقتصادي، نبايد به هيچ وجه از اين قوانين تخلف كرد؛ حتي اگر مصلحت‌هاي سياسي براي ما اقتضايي جز اين نداشته باشد.



چه خوب بود به جاي انداختن تقصير به گردن اين و آن، و به جاي به رخ كشيدن كار نكرده، شرايط امكان نقد منصفانه و فارغ از دغدغه هاي سياسي در حوزه اقتصاد فراهم مي آمد.



*روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر حوزه‌ی اقتصاد



 
 
همايون
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۰:۰۶:۰۹
فكر مي كنم نوعي ساده انديشي در نظام اقتصاد كار دست سيستم مي دهد كه سه سال است داده است...همين الان در خبرها آمده بود كه كشاورزان سيب زميني كار از برداشت محصول منصرف شدند چون صرف نمي كرده! روزي را كه گازوييل از 16 تومان به 350 برسد چه روزي است؟ يا اين تصور غلط كه يارانه سوخت را به روستاييان وطبقه ضعيف هم مي دهيم تا آنها كه ماشين ندارند هم منتفع شوند. در آن صورت آيا قيمت اقلام خوراكي دارويي وبهداشتي وخدمات درماني كه با قيمت بالاتري در دوردست به همان طبقه مي رسد برآورد شده است؟ نكته مهم پرداخت پول است كه خود توقع ايجاد مي كند براي هر دولت بعداز اين دولت مشكل آفرين است...يعني مردم بياييد في نفسه شما از نفت نقدي دريافت كنيد ويكي نيست بگويد كه تجربه امسال كه قيمت نصف قيمت برآورد در بودجه رسيده را اتفاق مي دانيد؟ چيزي ته دلم مي گويد كه با پرداخت يارانه نقدي كار سيستم تمام است.... (102860)
 
اي عجب
۱۳۸۷-۱۱-۲۰ ۰۰:۴۸:۳۹
ببينم اين بابا مي خواست ته حرفش چي بگه؟
آخرش به كي راي ميده؟
ما بايد به كي راي بديم؟
اصلا راي بديم؟ (102988)
 
واقع بين باشيم
۱۳۸۷-۱۱-۲۱ ۱۳:۵۷:۲۵
ميگم من يه فرضي دارم شما اون رو بررسي كنيد

اگر توي دولت قبل مي گفتن كه يك ميليارد دلار توي بودجه گم شده شما برادران موافق اين دولت خدمت گزار چه مي كرديد؟ (103295)
 
واقع بين باشيم
۱۳۸۷-۱۱-۲۱ ۱۳:۵۸:۳۸
و البته شما دوستان الف!
شما چه مي كرديد؟چرا يكبار هم كه شده كل جريان خود را نقد نمي كنيد؟
شما هم ... (103296)
 
hossein
۱۳۸۷-۱۱-۲۳ ۰۳:۱۹:۴۵
why some one must tell you what to do?
if you 18 years and older (103581)
 
امیر
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۰:۰۹:۵۱
نویسنده اینقدر دور خودش چرخیده که خواننده سرگیجه می گیرد.حرفت را بزن دلایل و استدلالت رابگو و نتیجه گیری کن.این همه صغری کبری چیدن و گفتن اینکه \"فعلا از ذکر دلایل صرفنظر می کنم\" توهین به خواننده است. (102862)
 
بيژن
۱۳۸۷-۱۱-۲۰ ۰۰:۰۵:۵۵
اگه دور بعد هم آقاي احمدي نژاد راي بياورند و بخواهند طرح تحول اقتصادي رو اجرا كنند بنده احتمال نا امني, شورش و هرج و مرج شديد رو در ايران بخصوص تهران ميدهم. با يك نگاه ساده ميشه فهميد . آخه در اين 30 سال گذشته نيروي انتظامي كي مانور برگزار كرده بود كه در دوره دولت نهم اينكار رو كرد . آيا برگزاري مانور توسط نيروي انتظامي نشان دهنده نا امني هاي شديد در تهران بر اثر تورم اقتصادي و گراني نيست ؟ تازه زماني مانور برگزار شد كه تورم 27 در صد بود حالا شما حساب كنيد طرح تحول اقتصادي اجرا بشه و تورم برسه به 60 در صد (اگه خيلي خوشبين باشيم ) وضعيت امنيت بخصوص در تهران چي ميشه ؟ خدا ميدونه. (102984)
 
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۰:۲۱:۴۶
پر واضح است كساني بايد سكان امور مجريه را بدست گيرند كه شايسته ترين افراد نخبه موجود كشور باشند و امورات كشور را بدون روش ابتدايي و دانشجويي آزمون و خطا بلكه با اطمينان و اعتماد بنفس ناشي از سالها علم وتجربه واستفاده گسترده از نظر كارشنان واستادان برجسته هر رشته ( بخصوص منتقدان ) اداره كنند ( وبقولي بخاطر منافع ملي حتي يك ريال را هم شكار كنند - مانند دولت تركيه - نه اينكه احيانا ميلياردها هم از دست برود ككش نگزد ) . در مورد دولت نهم بايد گفته شود با بي برنامگي كامل در امور اقتصادي عمل ميكند چند سال قيمت برق وآب و حتي تا حدودي بنزين را ثابت نگه داشت وحتي اندازه تورم افزايش قيمت نداد كه بديهي وبديهي است اشتباهي آشكار بود والان كه به بن بست رسيده در صدد است يكباره افزايشهاي اين چند سال را اعمال و سوبسيدها را حذف نمايد البته بعداز انتخابات . بخصوص كه در دور دوم نيازي به راي مردم نخواهد داشت ومردم دولت نهم واقعي را خواهند ديد ( و بايد هزينه اشتباهات اقتصادي دولت را هم بپردازند ) البته الان دولت نهم با استفاده از ته مانده خزانه ارزي قيمت ارز را عليرغم كاهش بسيار شديد نفت و تنها در آمد كشور( با تعجب ) كاهش داده است تا در اين چند ماه آينده همه چيز با قيمت بسيار ارزان وارد شده ودر اختيار باشد . ولي در تيرماه88 ما خواهيم بود و خزانه خالي از ارز و دولت پر اشتباه ( از نظر اقتصادي ) نهم كه البته آنوقت دهم خواهد بود و البته به راي مردم هم ديگر براي دور سوم نيازي نخواهد داشت . (102865)
 
حید
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۰:۳۲:۰۸
هدفمند کردن یارانه ها اقدامی است که بالاخره باید یک روز انجام شود. مسلما این طرح نه تنها به رای آوردن دولت کمک نخواهد کرد بلکه حتی ممکن است به شکست آقای احمدی نژاد منتهی شود. جای تقدیر دارد که ایشان با وجود این احتمال همچناهن بر اجرای این طرح در اولین فرصت تاکید می کنند. (102868)
 
ر-ا
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۷:۰۸:۵۰
دوست عزيز

حتما به خاطر داريد در اوايل سال 86مجلس قيمت گازوييل را از 165 به 450 ريال تصويب كرد رييس جمهور محترم شديدا اعتراض كرد و با همراهي تعدادي از نمايندگان دو باره قيمت آنرا به حد قبلي رساندند.ممكن بفرماييد چرا؟ نظر بنده اينست كه يارانه ها حتما بايد هدفمند بشود. ولي متاسفانه اغلب اقدامات دولت را در جهت عكس آن ديدهام. (102953)
 
حزب پيشرفت وسعادت ايران
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۰:۴۲:۴۹
نتيجه طرح تحول اقتصادي تنزل اقتصادي است كه ارمغان آن بحران رفاهي و
معيشتي براي مردم خواهد بود بنابراين نبايد انتظار داشت كه مردم از دولت نهم حمايت نمايند. (102870)
 
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۲۰:۰۲:۳۶
اگر نتیجه این کار تنزل هم باشد چاره ای ندارد
در واقع راهی جز انجام این کار باقی نمانده است. (102967)
 
saharyar
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۱:۰۸:۱۸
آقای تحلیل گر :

من سخنان آقای احمدی نژاد را درباره طرح تحول نشنیده بودم اما مدل جواب دادن شما به جملات منطقی رئیس جمهور نشان از بی تجربگی شما در تحلیل عقلانی دارد . ادبیات شما که بر سه اساس زیر استوار بود سه سال است که توسط مردم مردود اعلام شده :

1- ایجاد حالت رعب و وحشت و بحران سازی !

2 -توهین به طرف مقابل و تحقیر توانایی ها یش همراه با مسخره کردن نقاط قوت

3 -نقد و تحلیل مخرب همراه با هوچیگری

انچه باعث می شود احمدی نژاد توسط مردم پذیرفته شود این است :

1-منطقی بودن حرفها و استدلالهای او و در پیش گرفتن منطقی ترین راه .

2- اتکا به توانایی ها وداشته های مردم ایران و بزرگ داشتن بزرگی ها ی آنان

3- صداقت او در عمل و در عین حال تواضع زیبا و احترام به طرف مقابل و بزرگواری و صبر در برابر نامردی ها و دروغ پراکنی ها و تحلیل های نادرست

اجرای طرح تحول که سالهاست جزو آرزوهای خبره های حوزه اقتصاد است شجاعتی می خواهد که در تمام عرصه های قبلی از آقای احمدی نژاد دیده شده است.
احمدی نژاد دنبال رای جمع کردن نیست ...دنبال خدمت به ایران و انجام درست و اصولی و منطقی کارهاست و

به فضل خدا در این زمینه موفق خواهد شد هر چند خدایگان معبد آمون خیلی ناراحت شوند ! (102876)
 
saharyar
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۱:۱۵:۲۶
در ضمن آیا فکر می کنید تمام مردم ایران چزو اقشار کم درآمد و عقب افتاده هستند و فقط این شما هستید که نخبه اید ؟
آیا یک نخبه فقط باید تحقیر کردن ...نیش زبان زدن ....بدبین کردن ...ایجاد بحران و تنش بلد باشد ؟من فکر کنم کارهای بهتری هم می توانید انجام دهید:
کار کردن ...طرح دادن ...بحث منطقی کردن ...ارایه مستند ...
چرا بعد از درخواست رئیس جمهور برای دادن طرح از اقتصاد دانان برای کم شدن آسیب ایرنا از بحران جهانی هیچ نامه ای به دفتر ایشان ارسال نشد ؟
شما که مدعی فهم اقتصادی هستید ..زمینه مشارکت هم داشتید چرا طرحی ندادید ؟

معلوم است چون قصد شما اصلاح نیست ...قصد شما تخریب و بحران سازی ست ...اما بدانید که این روحیه ناسپاس و همیشه منتقد شما
پیش از خوانندگان تان گریبان خود شما را خواهد گرفت ....
زیرا چه مکن بحر کسی
اول خودت دوم کسی ! (102878)
 
نعمت‌اللهی
۱۳۸۷-۱۱-۲۰ ۰۸:۰۷:۲۲
شهریار عزیز
سلام
اول ممنون از این‌که نظرت را برای من ابراز کردی
و دوم این‌که نفهمیدم چرا من را به «تخریب» و «توهین» به شخص رئیس دولت متهم کرده‌ای؟
کجای مطلب من تخفیف و توهین بود . «هوچی‌گری» و «رعب و وحشت» بود؟
آیا شما از لوازم نقد علمی باخبرید؟
آیا اگر کسی مثل آقای احمدی‌نژاد فکر نکند و بخواهد سیاست‌های او را در بوته‌ی نقد بگذارد، الزاما توهین کرده است و یا درصدد ایجاد بحران است؟
مگر خود ایشان بارها اعلام نکرده‌اند که هرکسی هر نقدی بر این پروژه‌ی طرح تحول دارد، بیاید و ابراز کند؟
خب! اگر کسی نقدی نداشته باشد که حرفی نمی‌زند چون وضعیت موجود را کافی می‌داند. حالا اگر نقدی هم بر این طرح تحول باشد، پس به معنای آن است که طرز تفکر نقاد، مانند طرز تفکر موافان نخواهد بود.
این جاست که چالش مناظره و بحث علمی به پیش می آید که فکر می‌کنم خود موافقان طرح هم موافق به راه افتادن آن باشند.
به نظرم این خود شما هستید که در حال نیش زدن است.
من کجا ادعا کرده‌ام که «نخبه» هستم؟
اگر می‌دانستید که درآمد یک روزنامه‌نگار چقدر است، آن وقت او را هم جزو همان اقشار «کم‌ درآمد» حساب می‌کردید.
اصلا نخبه بودن چه ربطی به میزان درآمد دارد؟
در ثانی، من کجا گفتم که مدعی «فهم اقتصادی» هستم؟
ای کاش در انتخاب کلمات، دقت بیشتری می کردید؛ هر چند مطمئن نیستم که شما در صدد توهین به شخص من بوده‌اید.
به هر حال از این‌که نظر دادید، سپاسگزارم.
من ایمیل خودم را این‌جا می‌گذارم تا هر کسی که مایل بود، بتواند با من در تماس برای بحث بیشتر و دقیق‌تر باشد.
pooya1352@gmail.com (103002)
 
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۲:۰۶:۳۷
حاميان دولت اميدوارند با اجراي اين طرح پولي را به دست قشرهاي ضعيف و كم در آمد و روستاييان برسانند و چون آنها زياد در جريان مسائل روز و تحليل آنها نيستند به احمدي نژاد راي ميدهند اما احمدي نژاد با اجراي اين طرح موجب ريزش آراي خود در قشرهاي متوسط و قشرهاي ديگر جامعه مانند دانشجويان تحصيل كرده ها و افرادي كه در جريان مسائل روز هستند مي شود. (102892)
 
حسين ارغواني
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۲:۳۳:۱۰
صد بار گفته ام و باز هم مي گويم بارانه ها ناشي از ارزان فروشي دولت تيست يارانه بهاي ناكارآمدي مديريت دولتي و هزينه دخالت نابجاي دولت در اقتصاد كشور است و تنها راه رهائي كشور از يارانه ها سپردن اداره اقتصاد كشور از دولت به مردم و اجراي اصل 44 است. وقتي دولتي سازمان مديريت و برنامه ريزي را حذف مي كند و اينقدر بي برنامه و بي حساب و كتاب است كه درآمد نفت 140 دلاري هم از عهده دخل و خرجش بر نمي آيد و باز هم كسري بودجه دارد با اين وصف بنزين 400 توماني و برق و گازوئيل 100 توماني هم كاري از پيش نخواهد برد. و جز انفجار تورم رهاورد ديگري براي مردم نخواهد داشت. يارانه را بجاي افزايش قيمتها با افزايش بهره وري بايد حذف كرد. چاره كار اين است ولي گوش شنوائي نيست. بر سر سفره نفت سرها در آخورها بند آمده و چشم ها و گوشها و راه مغزها بسته شده و دهانها و راه شكمها باز شده و دهانها در جال جنبيدن است و كسي فرصت گوش كردن و فكر كردن و پاسخ دادن ندارد. در حالي كه همه دنيا به بخش خصوصي شان كمك بلا عوض مي كنند تا در اين بحران اقتصادي فرا گير از ورشكستگي و نابودي نجات پيدا كنند و سر پا بمانند اينجا بر عكس عمل مي كنند و مي خواهند با حذف يارانه كمر اقتصاد و بخش خصوصي را بشكنند. تا درآمد نفت هست دولت محال است اصل 44 را اجرا كند و دست از سر مردم و اقتصاد كشور بردارد. يارانه بهانه است . يارانه با افزايش قيمتها حذف نمي شود بلكه زياتر هم مي شود.
بجاي گران كردن قيمت بنزين؛ دولت واردات و فروش بنزين و خودرو را بطور همزمان آزاد كند و جايگاههاي بنزين را به بخش خصوصي واگذار كند و از واردات و فروش آنها ماليات بگيرد. و آنگاه بازار از طريق عرضه و تقاضا قميت را تعيين خواهد كرد. و آنوقت معلوم خواهد شد كه قيمت واقعي سوخت و خودرو و ميزان يارانه چقدر است. دولت نه يارانه بپردازد و نه قيمت تعيين كند. بلكه انحصار را بردارد و واردات وصادرات سوخت و خوردو را آزاد كند و ماليات بگيرد. و تعيين قيمت را به عهده بازار و عرضه و تقاصا بسپارد. اين يعني اجراي اصل 44 . (102896)
 
Milad
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۳:۰۱:۳۳
به نظر اینجانب طرح تحول بر عکس گفته طراحان بشترین سود را با صاحبان املاک و انبار ها کالا ها خواهد رساند و تورم و مضررات آن بر دوش مستضعفین و طبقات متوسط جامعه خواهد بود و میزان فشار بر خانواده ها با میزان فقر آنها نسبت مستقیم دارد و یا به عبارتی هر چه بهره مند تر باشیم فشار کمتری به شما خواهد رسید . البته چون باعث شفاف سازی می شود در دراز مدت به نفع حکومت است اگر و تنها اگر این تعدیل یکبار و برای همیشه باشد یعنی به گونه ای نباشد که با سقوط پول ملی متناوبا مجبور به طرح تحول بشویم ! (102903)
 
مصطفی
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۳:۳۰:۵۴
یکی از بزرگترین معایب دولت نهم وشخص آقای احمدی نژاد نتیجه گیری عجولانه از یک طرح، قبل از کارشناسی شدن آن طرح میباشد. روزی که ایشان در گفتگوی خبری وعده مبلغی مشخص را به مردم داد و باعث اعتراض کارشناسان شد هرگز فکر این را نمیکرد که ممکن است اصلا پرداخت نقدی در کار نباشد. همانگونه که در خبرها داشتیم امکان پرداخت نقدی یارانه بسیار کم است چون به عقیده اکثر صاحب نظران باعث تورم میگردد. از طرفی هم حذف یارانه های انرژی مطمئنا قشر محروم جامعه را بیشتر آزار میدهد.با یک حساب سر انگشتی راحت میتوان پی برد که هرگونه پرداخت یارانه توسط دولت ، کمتر از حداقل قبوض مصرفی خواهد بود.
بنابر این طرح تحول اقتصادی در بین محرومینی که هیچگونه آگاهی از علم اقتصاد ندارند و به دنبال راهی برای خلاصی از فقر و فشارهای زندگی میگردند ، محبوبیت دارد و به همین دلیل قطعا به کسی رای خواهند داد که طرح را شروع کرده وبرای اتمام آن از مردم زمان میطلبد. (102915)
 
رضایی پور
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۴:۳۷:۴۱
سلام
به این می‌گویند یک انتقاد علمی از سیاستهای اقتصادی .
البته همانگونه که گفته شد ؛ همه دولتها تا این زمان از مشکل فوق رنج برده و می برند (102927)
 
عباسی
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۵:۰۲:۴۵
تحلیل خوبی بود ولی زمان همه چیز را اشکار خواهد کرد (102931)
 
بيگي
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۵:۱۰:۱۷
اگر انرژي به قيمت تمام شده(با مديريت هايي كه لازم به توضيح نيست) در اختيار مردم قرار بگيرد.ساير مايحتاج نيز به همين طور اينجا 2 موضوع مطرح ميشود: پس اون پول نفت كه گفتيد كجا ميرود؟ داخل ايران براي سازندگي ؟ داخل ايران براي تامين نيرو هايي كه مسئول حفظ سيستم هستند ؟يا خارج از ايران لازم تر است؟ پس سهم مردم معمولي چي ميشه ؟ اون صدقه شما مشكلي را حل نميكند. دوم اينكه صنايع بخصوص صنايع كوچك: وقتي انرژي گران شود (البته الان هم در بسياري از كارگاه ها تجاري و گران حساب ميشود) از طرفي سيستم توليد در ايران پر هزينه است اكنون هم نميتواند در مقابل واردات چيني بايستد چه رسد به انرژي آزاد . هزينه هاي سرباري در يك كارگاه در ايران زياد است و توزيع در محدوده اي از ايران ولي چين بازار جهان را دارد با تكنولوژي بالا هزينه هاي ثابت مثل قالب و غيره بين ميليونها قطعه توزيع ميشود ولي اينجا فقط چند هزار... نتيجه آن تعطيلي كارگاه ها و تشديد موج بيكاري... (102934)
 
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۶:۰۸:۲۹
ما که نفهمیدیم ایشون چه گفتند!؟مطالبشون خیلی پراکنده بود. (102941)
 
پاسخ
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۶:۱۱:۴۴
جناب آقای پویا نعمت الهی
روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر محترم حوزه‌ی اقتصاد
شما گفته اید:
\"اين بيماري ارثي چند دهه‌اي را نمي‌شود و نبايد يک شبه درمان كرد. همه‌ی دولت‌ها در سبد سياستگذاري‌هايشان به دنبال راه حلي براي مساله‌ی یارانه‌ها بوده‌اند.\"
بله همه دولت ها در سبد سياستگذاري‌هايشان به دنبال راه حل بوده اند ولی فقط روی کاغذ! اگر عملی انجام شدهاست، بگویید تا ما بدانیم. نمونه آن ماده سوم قانون برنامه چهارم (که بعدا توسط مجلس تغییر پیدا کرد):

ماده 3:
«به منظور به حداکثر رساندن بهره وري از منابع تجديدناپذير انرژي، شکل دهي مازاد اقتصادي، انجام اصلاحات اقتصادي، بهينه سازي و ارتقاي فناوري در توليد، مصرف و نيز تجهيزات و تاسيسات مصرف کننده انرژي و برقراري عدالت اجتماعي، دولت مکلف است ضمن فراهم آوردن مقدمات از جمله گسترش حمل و نقل عمومي و عملياتي کردن سياست هاي مستقيم جبراني اقدام هاي ذيل را از ابتداي برنامه چهارم به اجرا گذارد؛
الف- نسبت به قيمت گذاري نفت کوره، نفت گاز و بنزين بر مبناي قيمت هاي عمده فروشي خليج فارس، اقدام کرده و از محل منابع حاصله اقدامات ذيل را به عمل آورد؛

- کمک مستقيم و جبراني از طريق نظام تامين اجتماعي به اقشار آسيب پذير.

2- مقاوم سازي ساختمان ها و مسکن شهري و روستايي در مقابل زلزله و بهينه سازي ساخت و سازها در مصرف انرژي.

3- کمک به گسترش و بهبود کيفيت حمل و نقل عمومي (درون شهري و برون شهري، راه آهن وجاده اي)، توليد خودروهاي دوگانه سوز و همچنين توسعه عرضه گاز طبيعي فشرده با قيمت هاي يارانه اي به حمل و نقل عمومي درون شهري.

4- کاهش نقاط حادثه خيز جاده اي و تجهيز شبکه فوريت هاي پزشکي پيش بيمارستاني و بيمارستاني کشور.

5- اجراي طرح هاي بهينه سازي و کمک به اصلاح و ارتقاي فناوري وسايل، تجهيزات کارخانجات و سامانه هاي مصرف کننده انرژي در جهت کاهش مصرف انرژي و آلودگي هوا و توانمندسازي مردم در کاربرد فناوري هاي کم مصرف.

اگر ممکن هست حساب کنید منظور این قانون حل مشکل در شب بوده است؟
پس می بینم که آنها هم روی کاغذ، تقریبا همین سیاست را پیش گرفتند. (102944)
 
ایران
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۱۶:۳۰:۲۲
مسئولین محترم سایت الف و نویسندگان همراه، خواهشمندیم مواضع خود را در قبال مردم حداقل برای خود مشخص کنید شما میدانید که این دولت حق مردم را ضایع کرده و از اینکه مردم روزی شما را بخاطر طرفداری از آن سرزنش نکنند یک سوزن به خود میزنید یک جوالدوز به اصلاح طلبان.
شما که بعد از 3 سال و نیم اعتراف میکنید که به دولت فعلی رای نداده اید پس به کدام جریان فکری انتخابات رای داده اید. تمام کاندیداهای دوره قبل که همه مخالف سیاستهای دولت هستند پس فقط اصلاح طلبان دولت را نقد نمی کنند.
نقد کردن دولت وظیفه مردم و احزاب مختلف است چرا می خواهید این حق را از ایشان بگیرید.
در طی این چند سال که تمامیت قدرت دست اصول گرایان بود چه گلی به سر مردم زدید که اطلاح طلبان نزدند. (102942)
 
سعید احمدی نژاد
۱۳۸۷-۱۱-۱۹ ۲۲:۳۶:۰۴
متوجه نشدیم نویسنده این مقاله کدام طرف است ظاهراً که چهره دوگانه دارد. مردمی که سه سال است نسبت به قبل از این دولت 10 درصد فقیرتر و بدهکارتر شدند(با توجه به تورم 15 درصد آخر دولت اصلاحات و 25 درصد حالا) به آبنباتی که به آنها در مقابل از دست دادن الماس میدهند راضی خواهند بود و حلاوت روز های اول پول های دولت کار خودش را خواهد کرد و گرنه این گربه برای رضای خدا موش نمی گیرد. (102976)
 
کیکاوس
۱۳۸۷-۱۱-۲۰ ۰۰:۲۲:۰۰
اگر واقعا هدف دولت جلب رای بیشتر نیست چرا اجرای طرح را دقیقا\" انداخته ماههای پایانی میشود اجرای طرح به بعد از انتخابات انداخت سه سال و نیم گذشته چند ماه هم روی ان کاملاهدف دولت این است که ان چند میلیون رای که کروبی با شعار 50 هزارتومان کسب کرد را بدست اورد 2 - ایا دولت تضمین میکند بطور ماهانه این پولها را پرداخت کند یا بعد از انتخابات انرا به بهانه ای قطع میکند که در اینصورت اینکار چه معنی خواهد داشت؟ (102985)
 
۱۳۸۷-۱۱-۲۰ ۰۰:۳۵:۴۳
در پاسخ به برخی دوستان که هنوز هم اصرار دارند که دولت در پی کسب آرای مردم است با این کارها:
شما فکر نمی کنید این پولی که فرمودید با رساندنش به دست مردم می خواهند رای جمع کنند اقلا چندین سال طول می کشد تا به دست همان مردم عامی (!) که شما فرموده اید برسد؟
آیا آن نخبگان و تحصیلکردگان دانشگاهی خودشان این را نمی دانند که اگر این کار را هر دولتی بکند در واقع خودش را قربانی کرده است؟
در تمام دنیا کمتر سیاستمداری پیدا می شود که حاضر باشد خودش را قربانی کند و بگذارد آیندگان نفع آن را ببرند. این نمی تواند باشد مگر از روی اعتقاد واقعی به خدا.

دوستان عزیز به نظر حقیر اگر بخواهند به یک بیماری که به مریضی مهلکی دچار شده است دارویی بدهند که او را مدتی آرام کنند مثلا یک آرامبخش به او تزریق می کنند و تا مدتی آن بیمار درد کمتری احساس می کند. آیا این یعنی این که او خوب شد و دکتر او خیلی فریخته بود؟!
اما اگر بخواهند او را به درستی مداوا کنند البته شاید باید پای تیغ جراحی را وسط بکشند و مدتی درد شدید و انشا الله که بهتر بشود. مسکن هم باید داد البته در این میان و ...
حالا کدام درست است به نظر شما؟!

و به عقیده بنده همان مردم محروم (که بعضی شان چندین شهید تقدیم کرده اند) خیلی بهتر این را می فهمند. ولی آنها که در نیاوران و فرمانیه و ... در منازل مرفهشان به سر می برند نه در انقلاب نقش جدی داشتند و نه پشتیبان خوبی بوده اند تا حالا برای این مملکت. البته مرتب غرغر می کنند که بفهمیم مثلا آنها هم هستند که مثلا چرا بنزین ماشین عزیز دردانه هایشان کمی گران شده یا جیره بندی شده و آنها کمتر می توانند به تفریحشان برسند. و البته به نظر من اینها محرومان واقعی جامعه هستند چون درک درستی از آرمان الهی و انقلابی ندارند و بسیاریشان باید دنبال فرزندانشان بدوند و شیرین کاریهایشان را سر و سامان بدهند و ... (102986)
 
شجاعی راد
۱۳۸۷-۱۱-۲۰ ۰۱:۲۹:۱۴
بافرض اینکه حقوق دریافتی من500000 هزارتومان میباشد وقبوض پرداختی من درماه اب 10000تومان برق12000تومان گاز 5000تومان تلفن 12000تومان و سوخت خودرو با بنزین 100 تومانی 16000 تومان حال باتوجه به شرح فوق پرداختی اینجانب در ماه چقدر میباشد ومبلغ دریافتی بابت یارانه نقدی چقدر میباشد فکر میکنم باجواب دادن به این سوال جواب خیلی از سو549الهای دیگر هم داده میشود با تشکر (102989)
 
ایران
۱۳۸۷-۱۱-۲۰ ۰۲:۱۴:۲۶
تمام بحث ها سر نفت ملی ماست؟ مگه صنعت نفت ملی نیست پس این غائله دولت که پول نفت را صدقه دولت به ملت میداند چیست؟
آقا ما یارانه نمی خواهیم شما لطف کنید تامین اجتماعی را در عمل گسترش بده و حقوق کارگران را به حداقل دریافتی همون کشورهای خلیج فارس برسون بعد هر چقدر خواستی بنزینو حساب کن.
ما که آخر سر نفهمیدیم ما ولی نعمت دولتیم یا حکومت عزیزان ولی نعمت ماست.
کاش بعد از انتخابات در کنار تمام سهمیه ها و سهم خواهی های احزاب سیاسی یک کرسی هم برای ملت در نظر گرفته میشد تا ما هم سرمون بالا باشه که دموکراسی داریم و حکومت حکومت مردمه نه علایق شخصی و سیاسی آقایان که از طرف مردم نیت،تصمیم و اقدام میکنند . تا بحال دولتی به بی برنامگی ، عوامفریبی و تمامیت خواهی به اندازه این دولت نداشتیم.
ننگ بر دولتی که تضمین امنیت کشور را از آمریکا بخواهد نه مردم شریف -تقریبا- در صحنه ایران.
صندوق ولخرجی های ارزی رو که خالی کردید سال بعد چطور میخواهید برای ملت شریف و عزیز کمونیست آمریکای لاتین خانه مسکونی بسازید که جوانان ایشان طعم ازدواج آسان و کم خرج را بچشند؟
حداقل افتخار غبار روبی صندوق را از مردم نگیرید.
اینم به سرنوشت نظر قبلی دچار میشه. (102992)
 
۱۳۸۷-۱۱-۲۰ ۰۲:۴۳:۰۲
azizam ahmadi nejad rasman gofte man vazir nemikham sarbaz mikham motasefane eteghadi be kare elmi ham ishun nadare va sade tarin usule eqtesad dar maneshe ishun kuchek tarin jaiee nadare che ba tarhe tahavol che bi tarhe tahavol chizi ke man dar jamee mibinam in bar ahmadi nejad reis jumhur nemishe usul gara ha nabayad tamame tokhme morghashuno tu sabade shekasteye ahmadi nejad bezaran (102994)
 
۱۳۸۷-۱۱-۲۰ ۰۵:۳۹:۴۷
همه می دانند این طرح کاملا به ضرر احمدی نژاد در انتخابات تمام می شود چرا که برخی اقتصاددانان آن را تایید می کنند و برخی با آن مخالفند اما عامه مردم به صورت یکپارچه در مقابل آن مقاومت می کنند. در این مورد دولت کاری را انجام می دهد که دولت های قبل جرات انجام آن را نداشتند (البته شاید به دلیل اینکه از آنها پشتیبانی نمی شد).
من فکر می کنم احمدی نژاد در این مورد یا بدون اینکه به صندوق فکر کند در حال انجام کاری است که صحیح می داند و یا اینکه کاملا مطمئن است که رای نمی آورد و می خواهد جانشین خود را دچار دردسر کند. الله اعلم. (102997)
 
۱۳۸۷-۱۱-۲۰ ۱۵:۱۰:۰۳
مطالب گفته شده خیلی سخیف و احمقانه بود.
از تلاشهای رئیس جمهور محترم در عزصه های مختلف خاصه حوزه پیچیده اقتصاد تشکر کرده و از اینکه این شهامت را داشته که به این حوزه های ورود پیدا کند و تحولاتی را انجام دهد سپاسگزارم.
انتقاد کردن کار ساده ایست نعوذ بالله از معصوم می شود انتقاد کرد ولیکن دادن پیشنهاد جهت رفع امور مهم می باشد که شما راه اول را درپیش گرفته اید .
از این رویکرد شما خیلی متاسفم (103130)
 
۱۳۸۷-۱۱-۲۰ ۱۶:۵۰:۲۲
مختصر و مفید هدف نگانده محترم را می گویم. البته که همه فهمیده اند و نمی خواهند اعتراف کنند . دوست عزیز و بزرگ ما همه را از وجود بحرانی عظیم در صورت انتخاب مجدد رئیس جمهمور فعلی آگاه کرده است چنین که اگر این اتفاق بیفتد آقای رئیس جمهور هیچ محدودیتی را برای خود متصور نخواهد بود و تمامی تهدید های چهار سال اول را با قدرت هر چه تمام تر در چهار سال دوم اجرا خواهد نمود. افراد مفسد از نظر ایشان, دانه درشت ها از نظر ایشان, مقاله نویسان جراید منتقد و ................. در چهار سال دوم به مهنای واقعی نابود و نابود و نابود هستند. فلذا سرمایه گذاری, روابط خارجی, فرهنگ اصیل ایرانی و ..............برای همیشه تعطیل. البته این فقط یک پیام از نوشته این نویسنده محترم است. (103159)
 
golbanoo
۱۳۸۷-۱۱-۲۱ ۰۷:۲۱:۴۵
هدف مند كردن يارانه ها همانطور كه نويسنده محترم گفته اند مربوط به اين چند سال اين دولت اخير نيست و از سالها قبل و در دولت هاي قبلي تصميم گيري شده است . و باز همانطور كه آقاي نويسنده گفته اند ديگران نتوانستند آن را به انجام برسانند نه اينكه نخواستند. در حقيقت ترس از هرج و مرج براي قدرت طلبان مطرح بود و براي خدمتگذاران واقعي ترس از روا شدن ظلم به اقشار كم در آمد(هر چند در بازه زماني كوتاه چند ساله). به هر حال با عقل سليم و منطق مي توان پذيرفت كه راه نجات از اين اقتصاد مريض هدف مند كردن يارانه هاست . پس اگر دولتي با وجود خطرات احتمالي آن را اجرا كند قابل ستايش بوده و بايد به آن فرصت ادامه راه حلش را داد.
من به احمدي ن‍اد راي ندادم و فعلا قصد ندارم در دور بعد هم به او راي بدهم و لي اگر در اجراي اين تصميمات گامي به جلو بردارد به او راي خواهم داد. (103229)
 
۱۳۸۷-۱۱-۲۱ ۱۲:۴۸:۳۵
فكر ميكنم انهم مثل قانون مديريت خدمات كشوري و خيلي از قوانين ديگر اجرا خواهد شد يعني بخشي زيادي كه به نفع دولت و مجلس و ساير مراجع حكومتي باشد اجرا وبخش كوچكي كه مردم بايد از ان بهره مندشوند با نظارت جدي! مراجع مربوطه بايگاني شود. (103282)
 
۱۳۸۷-۱۱-۲۲ ۰۶:۱۸:۴۸
به نظر من طرح تحول اقتصادي و هدفمند كردن يارانه ها اساسا طرح خوب و لازمي است چرا كه تا ابد نميتوان يارانه داد و لاجرم يك روز بايد اين طرح اجرا شود و هر چه زودتر بهتر، چرا كه در سالهاي آينده اصولا پولي براي يارانه وجود نخواهد داشت. ولي پرداخت مستقيم يارنه اداره دولت به سبك كميته امداد است و رئيس جمهور ميشود رئيس كميته امداد! و نتيجه آن جز تخريب فاجعه بار كشور نخواهد بود.
اما پرداخت مستقيم يارانه به مردم ابزاري است براي جمع كردن راي. اگر فرض كنيم به 5 ميليون نفر نفري \"پنجاه هزار تومان \" بدهند جمع آن ميشود 250 ميليارد تومان كه رقم بسيار اندكي براي دولت ميباشد. ولي در انتخابات بسيار تاثير گذار خواهد بود و حد اقل ده ميليون راي جمع خواهد كرد! به همين راحتي (103392)
 
همنورد
۱۳۸۷-۱۱-۲۲ ۱۵:۰۴:۰۳
متاسفانه هنوز نویسندگان قصد فریب مردم را دارند.
ابتدا موضوعی را طرح میکنند که مورد پسند مردم باشد بعد موضوع را آنقدر
می پیچانند تا مطلب دلخواه خودشان را القاء کنند.
شما که میخواهید تمام این طرح ها را تایید کنید از همان ابتدا این کار را انجام دهید.
شما که میخواهید افکار مردم را به سمت شخص خاصی مطوف کنید تا رای جمع
کنید نگویید به ایشان رای ندادم! (103438)
 
hossein
۱۳۸۷-۱۱-۲۳ ۰۳:۱۷:۲۹
ahamadenejad he is good man
he do not have any large home in canada far as I know
I hops he elected one more times (103579)
 
ایرونی
۱۳۸۷-۱۱-۲۳ ۰۹:۵۵:۵۶
جالب است که اولین جمله شما در یک مطلب اقتصادی اذعان به رای ندادن به احمدی نژاد است .ببینید به کجا رسیده اید که برای اینکه خوانندگان را پای خواندن ادامه مطلب نگه دارید باید ابتدا از احمدی نژاد تبری بجویید!

هدفمند کردن یارانه هیچ دردی دوا نمی کند چون از هیچ کشور دیگری دردی دوا نکرده است. بازار آزاد با نظارت دولت تنها راه پیشرفت اقتصادی است و متاسفانه ما ایرانیان همشه با درد و رنج به چیزی می رسیم.چون می خواهیم قوانین 14000 سال گذشته را با پیشرفت و توسعه در آمیزیم هرچند که پس از رنج و مشکل بسیار بسیاری ازین قوانین را در طول سالها به خاطر عملی نبودن تعطیل کرده ایم. (103616)
 
۱۳۸۷-۱۱-۲۳ ۱۴:۵۳:۵۰
بحث هدفمند کردن یارانه هاامری ضروری برای اقتصاد ایران است امااجرایی کردن ان مستلزم راهکارهای علمی .منطقی و مدیریتی است که متاسفانه دولت اقای احمدی نزاد توان انرا ندارد وحتی از بهره گیری مشور تهای افراد صاحبنظری همچون دکتر خوش چهره و توکلی و... خودرا محروم کرده ودر محدوده کوچکی محبوس شده است.لذا بدنه اجرایی دولت نیز که اصل مشکل به او برمیگردد با وی همکاری نمیکند. اگر هم رای بیاورد در اجرایی شدن ان شک وتردید وجوددارد. (103708)
 
حسن
۱۳۸۷-۱۱-۲۳ ۱۸:۰۵:۱۰
در ساختمان فيزيكي هر جسم اصول و قوائد ساختاري آن جسم حاكم و حكم فرماست و جايگاه تمامي اجزا مشخص ميباشد و لي متاسفانه علم اقتصاد در اين كشور بازيچه دست سياسيون قرار گرفته است . و جايگاه خود را از دست داده است

حال اگر در اين ميان آقاي نعمت الهي واقع بينانه به موضوع نگاه ميكنند جاي شكرش باقيست چون حرف حساب جواب نداره
ا (103739)
 
بهنام غفاری
۱۳۸۷-۱۱-۲۸ ۱۹:۵۴:۳۵
بهرحال درصورت پرداخت نقدی ، تا حدودی رای آور است لیکن درمیان مدت وبلند مدت برای کشور زیان جبران ناپذیری را ببار می آورد.
چون اقتصاد همانند هر علوم دیگری از قواعدی برخوردار است که درصورت عدم توجه به آن قواعد، درصورت اجرا قطعا\" دچار مشکل می شود وهمانطوریکه میدانید عوارض مسائل اقتصادی بعداز یک دوره یک ال سه ساله مشخص می شود.
بنابراین بنظر می رسد رای مثبت افراد آگاه وبطورکلی اقشار متوسط به بالا به این طرح ،بعید است. (104678)
 
سيد
۱۳۸۷-۱۱-۲۸ ۱۰:۳۹:۲۹
با پرداخت نقدي يارانه آقاي احمدي نژاد راي مي آورد
فقط كافي است به ده ميليون نفر نفري سي هزار تومان بدهد جمعا ميشود سيصد ميليارد تومان كه براي دولت پول زيادي نيست. (104619)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.