توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 41126
قشقاوي: متكي در عراق با آمريكايي‌ها مذاكره نكرد
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۳۳
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ايسنا، درباره‌ي برخي اخبار مبني بر مذاكرات ايران و مقامات آمريكايي در عراق در سفر اخير وزير امور خارجه به بغداد اين اخبار را رد كرد.

به گزارش ايسنا، حسن قشقاوي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در خصوص خروج نيروهاي آمريكايي از عراق با توجه به سياست خارجي دولت اوباما گفت: يكي از شعارهاي اوباما اين بود كه نيروهاي خود را از عراق خارج مي‌كند و بر نيروهايش در افغانستان اضافه مي‌كند. البته انعقاد توافق‌نامه‌ي خروج نيروهاي آمريكايي با دولت عراق در زمان دولت بوش انجام شد و شاهد بوديم در حوزه‌هايي به تدريج اين خروج در حال انجام است كه عمدتا شهرهاي بزرگ را اين خروج شامل مي‌شود.

وي گفت: بنابراين آنچه دولتمردان عراقي در مذاكرات با ما عنوان مي‌كنند اين است كه روند خروج نيروهاي آمريكايي در حال انجام است.

قشقاوي ادامه داد: از آنجا كه رفراندوم در عراق در پيش است اين روند بعد از شش ماه مهم است كه چگونه انجام شود؛ چرا كه بايد مردم عراق در باره‌ي اين مساله نظر دهند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ايسنا، درباره‌ي برخي اخبار مبني بر مذاكرات ايران و مقامات آمريكايي در عراق در سفر اخير وزير امور خارجه به بغداد اين اخبار را رد كرد.

وي همچنين در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبني بر اينكه آيا تا پايان سال جاري شاهد آغاز عمليات فني در نيروگاه بوشهر طبق آنكه مقامات روسي گفته‌اند خواهيم بود اظهار داشت: طبق آنچه مقامات روسي اعلام كردند روند كار در بوشهر طبق جدول زمان‌بندي در حال انجام است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: ما فكر نمي‌كنيم مانع خاصي بر سر راه‌اندازي نيروگاه بوشهر وجود داشته باشد. بحث‌هاي فني با همكاري طرف ايراني در حال پيشرفت است و اميدواريم در موعد مقرر انتظار ملي ايراني‌ها يعني راه‌اندازي نيروگاه بوشهر به بهره‌بردداري برسد و محصول آن در اختيار مردم كشورمان قرار گيرد.

قشقاوي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا، مبني بر اينكه ارزيابي‌تان از سفر وزير امور خارجه‌ي دولت جديد آمريكا به آسيا و اعلام اين مطلب از پيش مبني بر اينكه ايران و كره‌ي شمالي در دستور كار اين سفر قرار ندارند تصريح كرد: موضع خاصي در اين خصوص ندارم؛ چون مربوط به سياست خارجي آمريكاست، اما آنچه در رسانه‌ها با توجه به آغاز سفر ايشان از آسياي دور مطرح شده است به نظر مي‌آيد اين مساله نشان‌دهنده‌ي اولويت سياست‌خارجي آمريكا در اين منطقه باشد؛ در حالي كه قبلا سفرهاي آنها از خاورميانه آغاز مي‌شد. در عين حال اين مساله در سطح رسانه‌ها مطرح شده است، اما در موضع رسمي چيزي تحت اين عنوان ما نديده‌ايم.

 
 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.