نظر منتشر شده
۸۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 41391
کميسيون تلفيق جلوي شوک شديد را گرفت
تاریخ انتشار : شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۱۶
کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد دولت و کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول برای افزایش شدید قیمت حامل‏های انرژی مخالفت کرد.



به گزارش الف، در جلسه امروز عصر کمیسیون تلفیق که به بحث پیرامون اصلاح قیمت‏های انرژی اختصاص داشت، پیشنهادهای دولت و کمییسون ویژه برای اصلاح قیمت‏های حامل‏های انرژی مطرح شد که اعضای کمیسیون با هر دوی این پیشنهادها مخالفت کردند.



در سناریوهای پیشنهادی دولت و کمیسیون ویژه، قیمت‏های جدید حامل‏های انرژی چندین برابر میزان فعلی پیشنهاد شده بود که به دلیل تاثیرات شدید تورمی و ضدتولیدی این افزایش شدید قیمت‏ها، اعضای کمیسیون با هر دوی آن‏ها موافقت نکردند.



در پیشنهاد دولت مقرر شده بود قیمت بنزین به 400، قیمت گازوییل به 350، قیمت نفت سفید به 350 تومان،  ‌قیمت نفت کوره به 200،‌ قیمت گاز به 130 و قیمت برق به 100 تومان افزایش یابد. به این ترتیب، قيمت گازوئيل حدود 2000 درصد، قيمت بنزين حدود 300 درصد، قيمت گاز طبيعي حدود 980 درصد و قيمت برق حدود 500 درصد افزايش می‏یافت. در پیشنهاد کمیسیون ویژه نیز مقرر شده بود قیمت بنزین به 350 تومان، گازوییل به 120 (100 برای حمل و نقل)، قیمت نفت کوره به 120 (50 برای مصارف صنعتی) و قیمت نفت سفید به 80 افزایش یابد.



در این جلسه همچنین پیشنهادی مطرح و به تصویب رسید که بر اساس آن، اختیار تعیین قیمت حامل‏های انرژی به دولت واگذار می‏شود، به گونه‏ای که درآمد کسب شده برای دولت از محل افزایش بهای حامل‏های انرژی بیش از 8400 میلیارد نباشد.



به این ترتیب و با تصویب این پیشنهاد، اولا مقدار پیشنهادی دولت برای کسب درآمد از محل افزایش قیمت حامل‏های انرژی تامین می‏شود و ثانیا فشار شدید تورمی نیز ایجاد نخواهد شد. براساس پیشنهادمکمل، درآمدهای کسب شده از این محل مصروف سیاست‏های غیرقیمتی کنترل مصرف انرژی از قبیل بهینه سازی و تقویت حمل و نقل همگانی و نیز پرداخت به گروه‏های زیر خطر فقر شامل خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی خواهد شد.



اگر ترکیب کمیسیون تلفیق را به عنوان نمونه مناسبی از نمایندگان و برآورد خوبی از چگونگی رفتار آنها در صحن علنی بدانیم، انتظار می‏رود کمیسیون ویژه طرح تحول برای تصویب مصوبات خود ناچار به تغییراتی در پیشنهادهای فعلی خود شود.

 



 
 
حميد
۱۳۸۷-۱۲-۰۳ ۲۰:۰۰:۱۳
خدا راشكر.

به قول سايت شما چطور قيمت بنزين بايد به قيمت جهاني برسد ولي كيفيت خودروهاي داخلي نبايد به كيفيت جهاني برسد!؟
پيشنهاد ميكنم همانطور كه قرار است نمايندگان بنزين را در طي سه تا 5 سال به قيمت واقعي برسانند؛ طرحي را به مجلس بدهند كه در كنار افزايش تدريجي قيمت بنزين، شركت هاي خودروساز ي داخلي نيز موظف گردند در طي سه تا 5 سال كيفيت خودروهاي خود را به حداقل كيفيت جهاني برسانند.

البته اگر زورشان برسد! و مجلس به معناي واقعي آن در رأس همه امور باشد (105501)
 
بهروز
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۰۷:۱۵
شکر به درگاه خدا که لازم است و ما همواره باید شاکر خدا باشیم اما پیشنهاد کمیسیون تلفیق بسیار عجیب و غریب می باشد.
1- بر اساس پیشنهاد کمیسیون تلفیق، سقف درآمدی حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی که دولت پیشنهاد داده است به تصویب رسیده است. بر این اساس دولت می بایست قیمت ها را به گونه ای افزایش دهد که از محل آن مبلغ 8400 میلیارد ریال درآمد داشته باشد. این مبلغ برابر با مبلغی است که بر اساس سناریو پیشنهادی دولت برای تغییر قیمتها حاصل می شد. حال چگونه است که کمیسون تلفیق ادعا می کند که با قیمت های پیشنهادی دولت مخالفت کرده است اما از سوی دیگر سقف درآمدی را همان مقدار قبلی قرارداده است؟
2- عدم تعیین قیمت ها جامعه را با مشکل مواجه خواهد کرد. زیرا تعیین قیمتها متناسب با سقف درآمدی تعیین شده در این ماده برای دولت زمان بر بوده و احتمال می رود تا خرداد و یا تیر ماه به طول بکشد. این امر خود بر نا بسامانی بازار مصرف این حامل ها تاثیر می گذارد.
3- بر اساس متن خبر با تصویب پیشنهاد دولت از شوک قیمتی جلوگیری می شود. حال سوال این است که به فرض رعایت سقف درآمد تعیین شده در این ماده، دولت این اختیار را دارد که که قیمت بنزین (یا برق یا گازوئیل) را تا هر مقدار که می خواهد افزایش دهد. در این حالت سقفی برای تغییر قیمت وجود ندارد و دولت می تواند قیمت هر یک از حامل ها را به هر میزان افزایش دهد و صرفا می بایست سقف درآمدی رعایت شود.
4- متاسفانه مجلس هیچ ابزاری برای کنترل فعالیت دولت بر اساس این پیشنهاد ندارد. زیرا همانگونه که در مساله واردات بنزین مشاهده شد دولت به راحتی از سقف مشخص شده عبور کرده است اما عملا مجلس نمی تواند واکنش مناسبی از خود نشان دهد.
5- بر اساس این پیشنهاد، عملا نظارت و کنترل این ماده به سال 89 و بعد از آن موکول می شود. زیرا به این منظور می بایست گزارش دیوان محاسبات از عملرد بودجه منتشر شود تا عملکرد واقعی دولت در این خصوص مشخص گردد. که در صورت عدم رعایت مفاد این ماده توسط دولت، عملا امکان جبران تبعات ناشی از آن وجود ندارد. از سوی دیگر پاسخگویی مناسب در این خصوص به هیچ وجه وجود نخواهد داشت(نمونه آن را در چند روز گذشته و در بحث گزارش عملرد بودجه 85 مشاهده کردیم). (105567)
 
رضا
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۶:۰۶:۲۷
- بر اساس متن خبر با تصویب پیشنهاد دولت از شوک قیمتی جلوگیری می شود. حال سوال این است که به فرض رعایت سقف درآمد تعیین شده در این ماده، دولت این اختیار را دارد که که قیمت بنزین (یا برق یا گازوئیل) را تا هر مقدار که می خواهد افزایش دهد. در این حالت سقفی برای تغییر قیمت وجود ندارد و دولت می تواند قیمت هر یک از حامل ها را به هر میزان افزایش دهد و صرفا می بایست سقف درآمدی رعایت شود.


به قول اين دوستمون واقعا تكليف چيست؟ (105710)
 
lمحمد احمدي
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۱:۰۹:۱۱
شما ااگر بنزين را بالا برديد بايد دآمد فرد نيز بالا رود.در عين حال بايد مقايسه كشورها را در ينزين باين قيمت بنزين را به درآمد متوسط يك فرد در ايران تقسيم كرد تا معيار درستي براي مقايسه بدست آورد.لذا مقايسه صرف قيمت بنزين بدون در امد معيار در ستي نيست.در عين حال وقتي فرد در آمدش كافي براي ندگيش نيست اول در امدش را بالا ببريم و بعد سپس هزينه بعني قيمت بنزين را.در غير اينصورت با افزايش قيمت ها فقر بالا خواهد رفت (105629)
 
علی نوروزی
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۴:۲۴:۰۶
ای کاش عزیزان نگاهی هم به قشر ضعیف می انداختند تا لا اقل اگر برای خود از طریق اصلاح قیمت حامل های انرژی در آمد زایی می کنند از طریق کاهش قیمت خودرو هم لطفی کرده باشند (105672)
 
مهدي
۱۳۸۷-۱۲-۰۵ ۰۸:۵۸:۵۹
پس از خواندن خبر ديگر شما درباره بودجه با عنوان \"ارائه اصلاحيه غيرقانوني لايحه بودجه به مجلس\" دليل اين تحليل سرتاپا غلط الف را فهميدم!

آقاي توكلي پيشنهاد دهنده اين تغيير ظاهري بوده‌اند:
\"پس از رد دو پیشنهاد مذکور، احمد توکلی یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه، پیشنهاد درآمد 840 میلیارد تومانی دولت ناشی از افزایش با شیب ملایم قیمت حامل‌های انرژی در مقابل کمک مستقیم دولت به دو دهک پایین(زیر خط فقر) را پیشنهاد کرد که به دلیل رفع نگرانی نمایندگان از عدم وارد آمدن شوک قیمتی و تورم‌زا بودن این پیشنهاد، در مقایسه با پیشنهاداهای قبلی، با اکثریت بیش از دو سوم حاضران تصویب شد.\"

بعد از تغيير قيمت حاملهاي انرژي، مجلس خواهد گفت كه \"ما كه گفتيم قيمت‌ها را با شيب ملايم افزايش دهيد\"

مگر ممكن است بدون افزايش جدي قيمت‌ها، درآمد 840 ميليارد توماني محقق شود؟

آقاي توكلي! بنده در انتخابات سال 80 به شما راي دادم. طرح مشخص شما براي يارانه‌ها چيست؟ (105806)
 
روح اله
۱۳۸۷-۱۲-۰۵ ۱۰:۲۴:۰۲
اگر حقوق دریافتی ما در ایران مانند کشورهای دیگر بالا بود اشکالی نداشت که مثلا بنزین 400 تومانی بزنیم اما در حالی که حقوق یک کارشناس ارشد در شهرستانها کمتر از نصف حقوق یک کارگر بیسواد در آمریکا است معلوم است که ما توان پرداخت هزینه را نداریم
هم باید ماشین را با کیفیت کمتر به سه برابر قیمت بخریم هم باید یک پنجم حقوق بگیریم و لی باید در پرداخ پول بنزین مثل سایرین باشیم (105820)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۳ ۲۱:۱۲:۵۶
سلام
تقاضا دارم که متن تحول اقتصادی را منتشر بفرمایید تا جایی که من اطلاع دارم در هیچ جایی از این طرح عدد و رقمی برای افزایش در نظر گرفته نشده که مثلا بنزین چند درصد گازوئیل چند درصد و ... افزایش یابد.
اگر من اشتباه می کنم لطفا من را از اشتباه خارج کنید
والسلام (105509)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۵:۱۹:۵۰
عجب تیتر مسخره و بی ربطی نوشته اید شما! (105688)
 
تحاد
۱۳۸۷-۱۲-۰۳ ۲۲:۰۰:۵۲
هرچند که مشارکتهای اینجانب را در بجثهای قبلی سانسور نمودید ولی جا دارد از کلیه نمایندگان کمیسیون تلفیق قدردانی وتشکرنمایم چون این تغییرات شدید ومطالعه نشده علاوه بر ایجاد تورم شدید{به قولی جهش قیمتی}باعث نابودی کامل بخش تولید که دراین بحران اقتصادی داخلی وجهانی نفسهای آخررا میکشد میگردداکثر دولتهای جهان به هرطریق ممکن اعم از یارانه مستقیم وغیرمستقیم ویا تعیین تعرفه مناسب جهت صادرات وواردات بخش تولید را یاری میکنند حال آنکه دولت عدالت محور در بحرانی ترین شرایط جهان بدون هیچ بررسی جامغی از عواقب آن در این مدت کوتاه باقیمانده از عمر خود به دنبال بالا بردن قیمت حامل های انرژی وتقسیم وجه آن میباشد (105511)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۶:۳۷:۴۴
من یک سؤال مهم سؤال دارم:
اگر قیمت جهانی بنزین حدود 400 تومان است و دولت آن را پیشنهاد کرده است، مجلس با تصویب 350 تومان چه کار شاقی انجام داده؟
جز اینکه تورم ناشی از اینکار را دو مرحله ای کرده که با هم جمع می شوند و از اعمال یکباره آن اثر منفی بیشتری دارد؟
در مورد بقیه قیمت ها هم همینجور است.
لطفا به این سؤال پاسخ دهید (105553)
 
مهدي
۱۳۸۷-۱۲-۰۵ ۰۸:۴۲:۰۵
مجلس عملا پيشنهاد دولت را تصويب كرده اما به نحوي كه بعدا بتواند بگويد: \"كي بود؟ كي بود؟ ما نبوديم!\"
وقتي سقف درآمدي مد نظر دولت تصويب شده و اختيار (بخوانيد بار مسؤوليت) اعلام قيمت به عهده دولت گذارده شده، آيا جز اين است كه هزينه اعلام قيمت قرار است تنها بر دوش دولت باشد و مجلس هيچ مسؤوليتي نپذيرد.
بالاخره نمايندگان محترم راي مي‌خواهند! (105802)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۳ ۲۲:۰۷:۴۲
باز مجلس کاری کرد که دولت هر کاری دلش می خواهد بکند. با چنین مصوبه مبهمی دولت همان سیاست بی برنامگی خود را ادامه می دهد. حداقل مجلس تکلیف بنزین را روشن می کرد تا این غده سرطانی اقتصاد ایران برداشته شود. سایر حامل ها را هم در سالهای بعد اصلاح می کرد. (105514)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۳ ۲۲:۵۱:۴۱
متاسفم
همين (105519)
 
ehsan
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۰:۴۱:۵۱
in majles ham gand mizane be tarhaye dolat
mamlekate ma mesle shotor morge
na shotorim na morg
nemidanim harfe majles ya dolat
baba bezarid yekish kar kone (105535)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۰:۴۵:۱۴
نمایندگان با این مصوبه ، توپ را به زمین دولتیها انداختند! انشالله دولت هم تصمیم کارشناسی شده ای گرفته که نه باعث تورم و افزایش قیمت کالاها و خدمات ودر نتیجه و نابودی تولیدکنندگان داخلی شود و نه فشار بر اقشار ضعیف وارد شود. (105537)
 
سعید
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۱:۱۵:۳۲
اگر اقای احمدی نژآد این کاررا انجام دهد فکر نمی کنم کسی بهش رای بدهد ولی دلیل پافشاری ایشان را روی همچین طرحی ان هم 3 ماه قبل انتخابات را نمی دونم .یعنی ایشان نمی دانند که همچین شکی باعث زمین خوردن ایشان در انتخابات می شود؟حتما می دانند .پس دلیل پا فشاری چیست؟حتی اگر کار درستی باشد ولی انجام اینکار 3 ماه قبل انتخابات چندان معقول نیست به هر حال حتما کار بزرگی است که اقای احمدی نژاد با اینکار شکست را به جان بخرد.من را لطفا روشن کنید چون می دانم تصمیم های این چنین در ایران بسیار پیچیده است و حرف های مهمی را به همراه دارد. (105540)
 
سروش
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۳:۲۰:۱۵
جدای از اینکه این لایحه چقدر کارشناسی شده باشد اما این برای من قطعی شد که ما تا سالهای سال در همین خواب خوش یارانه ها می مانیم و تا نفت مفت است، سعی نخواهیم کرد از وابستگی به آن خارج شویم. به قولی تا هست می خوریم وقتی هم که تمام شد هیچ!
حال بر فرض این لایحه آقای احمدی نژاد را رد کردید، واقعا کدام یک از این آقایان مخالف طرحی برای این بحران یارانه ها دارند و کدام یک جرات اجرای آن را دارند؟ سر جریان سهمیه بندی بنزین هم آنچنان داد و هوار کردند ولی دیدیم که می شود و شد و کشور کلی در بودجه اش صرفه جویی شد. من متاسفم برای مخالفان این کار که نه خودشان عرضه انجام این کار را دارند، نه طرحی دارند، نه جرات اجرای طرح هایشان را دارند. فقط مخالف هستند و می ترسند و حرف می زنند! احمدی نژاد هم با پافشاری بر روی این طرح نشان داد که به دنبال قدرت نیست والا به قول این دوستمان انجام این کار چند ماه قبل از انتخابات خودکشی سیاسی است اما چون دلش برای مملکت می سوزد و جسارت و جرات دارد این لایحه را داد. این آقایان شانزده سال است می دانند که باید فکری برای این مشکلات کرد ولی کاسه چه کنم به دست گرفته اند و نه کاری می کنند، نه می گذارند کس دیگری کاری بکند. منتظر می نشینیم تا ببینیم این آقایان که سال ها کاری نکرده اند آیا واقعا می توانند ظرف مدت چند سال مشکل این یارانه را حل کنند یا نه!
منتظر اقدامات کارشناسانه(!) مجلس هستیم. (105549)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۶:۳۸:۴۵
این کار نشان می دهد که ایشان بیش از آنکه به قدرت رسیدن دوباره برایشان مهم باشد، خدمت به مردم، ولو با ریزش آرا برایشان اهمیت دارد (105554)
 
ali
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۶:۰۲:۲۹
متا سفانه مثل دولت های سابق اراده ای برای حل این معضل مهم و اساسی مملکت وجود ندارد و موضوع تا نزدیک انتخابات کش داده شده و همه مردم را سرگرم نموده و دست آخر هم مجلس ودولت آنرا به گردن یکدیگر می اندازند. با اطمینان عرض میکنم تا انتخابات هیچ اتفاق جدیدی نمی افتد. خیال همه راحت! (105708)
 
حميد ناظريان.
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۹:۳۳:۰۰
دوستان عزيز (سروش و ناشناس):
چرا ندانسته براي حمايت از آقاي احمدي نژاد آسمان ريسمون را بهم مي بافيم و ندانسته دقيقاً طرح ها و برنامه‌هاي مخالف نظر ايشان را بنام ايشان مطرح مي نماييد.

طرح سهميه بندي بنزين توسط مجلس مطرح و مجلس آنرا بهمراه لايحه بودجه به دولت ابلاغ كرد و دولت را موظف كرد كه تا خرداد آن سال آنرا اجرا كند. ولي بخوبي به ياد دارم كه دولت با اين طرح مخالف بود و بدليل مخالفت دولت با اين طرح، اين طرح با دو ماه تأخير (در مرداد ماه) اجرا شد و حتي نمايندگان مجلس بدليل عدم اجراي اين طرح توسط دولت، چندين بار وزير كشور (پورمحمدي) و وزير نفت را به مجلس كشاندند و از آنان به دليل عدم اجراي طرح در صحن علني سوال نمودند.

علاوه بر اين آقاي الهام در همان ايام نيز در كنفرانس خبري خود با خبرنگاران اعلام كرد كه دولت با اين طرح بدليل عدم آماده نبودن زيرساختهاي حمل و نقل عمومي در كشور مخالف است.
پس بياييم ندانسته و بخاطر حمايت از يكنفر (اين فرد هركسي كه مي خواهد باشد، خاتمي يا احمدي نژاد و ...) استدلال ها و نظرات غيركارشناسي و متقن مطرح نكرده و از آن سوء استفاده ننماييم.

با تشكر .
حميد ناظريان. (105735)
 
محمد
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۰:۳۳:۱۳
سعید جان بحث قدبازی است. مگر اقتصاددانان در سایر موارد زنگ خطر را به صدا درنیاورده بودند. بحث اعتماد بدون علم وکارشناسی به خود است. (105617)
 
نجف عابدي
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۱:۲۴:۵۷
عواقب طرح تحول اقتصادي:

1- گراني و تورم حداقل 60 درصد (البته به گفته آقاي احمدي نژاد)

2- پر شدن بازار از اجناس ارزان قيمت چيني و ساير كشورها ( البته بايد توجه داشته باشيم با توجه به ركود جهاني اين اجناس ارزانتر هم شده اند در ضمن حتي اگر مرزهاي كشورمان را هم به روي واردات ببنديم بازهم اجناس چيني بصورت گسترده و البته به راحتي به داخل كشور قاچاق ميشوند)


3- ورشكسته شدن بسياري از صنايع داخلي ( بدليل بند شماره 2)

4- بيكاري بسيار شديد و گسترده در كشور


5- افزايش شديد نا امني در كشور بد ليل بيكاري و تورم بخصوص در شهرهاي بزرگ مثل تهران(دقت داشته باشيد در حال حاضر و با تورم 30درصدي كنوني تهران وضعيت امنيت مناسبي ندارد چه برسد به تورم 60درصد )

6- افتادن اقتصاد ايران در يك باتلاق كه درآمدن از آن بشدت دشوار و سخت خواهد بود البته براي مردم عادي (البته اگر بتوانيم از اين باتلاق در بيايم!)

البته بنده با كليت اين طرح مخالفتي ندارم ولي با يد به اين دو نكته توجه داشت كه 1- كارنامه اقتصادي سه سال و نيمه آقاي احمدي نژاد چندان درخشان نبوده كه كشور بخواهد چنين طرح بزرگ اقتصادي را به ايشان بسپارد 2- اجراي اين طرح بايد بصورت پلكاني و دراز مدت مثلا 5 ساله اجرا شود در ضمن بايد زير ساختها تقويت شوند مثلا بيكاري در كشور به زير 7 درصد برسد بخصوص در استانهاي مرزي كشور براي جلوگيري از قاچاق كالا و يا بهبود روابط با ساير كشورها و لغو تحريم هاي اقتصادي و ... (105541)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۲:۴۸:۱۷
عجب اقدام شجاعانه ای
بنزین از 400 شده 350
نفت کوره 200 شده 120
گازوییل 350 شده 120
گاز هم که ننوشتید
به مرگ میگو یید که تب راضی شویم (105545)
 
مصدر
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۳:۵۸:۲۵
سلام، وقت بخیر. خبر نرخ پیشنهادی دولت و کمیسیون ویژه رو درج کرده و بعد گفته:\"به دلیل تاثیرات شدید تورمی و ضدتولیدی این افزایش شدید قیمت‏ها، اعضای کمیسیون با هر دوی آن‏ها موافقت نکردند.\"
متشکرم. (105668)
 
شقایق
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۷:۲۴:۰۶
1)کمیسیون تلفیق با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش قیمت حاملهای انرژی مخالفت کرد.
2)کمیسیون تلفیق تعیین قیمت حاملهای انرژی را به دولت واگذار کرد با یک شرط مبهم و غیرقابل اجرا
اگر کسی فهمید جنابان نماینده ، بالاخره چه گفته اند به ما هم خبر دهد. (105556)
 
رضاپور
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۷:۳۱:۰۷
خواب ديدين خير باشد . اين تصميمات بو دار است . (105557)
 
بلوچ
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۷:۵۶:۵۹
شما اگر ريس جمهور بوديد چكار مي كرديد از وزارت خانه قبلي شما پر واضح است .


اقايان محترم همكاري كنيد مملكت را نجات دهيد نه مخرب هم باشيد (105561)
 
رضا
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۰۲:۲۲
همیشه کارهای با برنامه و مطالعه شده وارزش نهادن به نظرات علمایش موفق خواهدبود (105563)
 
آتش
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۰۶:۳۸
آقاي الف ايكاش در دورانهاي قبلي كه در مجلس بوديد،اينقدر فداكاري براي مردم ميكرديد.خودتان خوب ميدانيد كه هزاران نفر ساعت در دولت روي طرح كار شده.فكر نكنيد فقط خودتان دكترا داريد آنها كه در دولت كار كرده اند نيز دكتراي اقتصادند.برايم جالب است كه فرض كنم دولت تهيه و ارائه اين طرح را به عهده شما ميگذلشت تا ببيبم چه طرح مترقي ارائه ميكرديد.20 سال است كه صنايع اسما خصوصي با پول يارانه و بيت المال .ميريزند و ميپاشند و انرژي را حرام ميكنند و محصولات بدون كيفيت مزرخرف توليدميكنندبدون هيچ كنترل كيفتي.تا بحال يخچال فريزر ايراني با رده انرژي C,D خريدهاي كه حقوق چند ماهت را بدي و كلي ذوق كني و بعد از سه ماه موتور آن بسوزد و بعد 1 ماه بدون يخچال بماني تا آقايان صنعتگر خدمات پيشرفته پس از فروش خود را براي حل مشكل شما بفرستند يا مجبور باشي نيم تن بار از طبقه سوم يك آپارتمان به پائين منتقل كني و كلي پول بدهي وآنرا به نمايندگي منتقل كني و چند ماه هم بي وسيله باشي.دست بردار آقاي دكتر ،20 سال پيش ميگفتيم صنايع نوپا هستند و نياز به حمايت دارند.60 سال ديگر هم همچنان ضرر ميزنند و ما ميگ.ئيم حمايت كنيم.بس كن دكتر،تا كي .صنايعي كه بعد از بيست سال نتوانند رقابت كنند و كيفيت و قيمت خود را اصلاح نكنند،همان بهتر كه ورشكسته شوند.حالا زياد لازم نيست ما در صنايع لوازم خانگي زياد خود كفا بشيم.در كره چه شد آقاي دكتر كه انقدر صنايعش پيشرفت كرد.نكند در كره هم پول نفت داشتند و ميكردند در حلقوم صنايع.خودت هم ميداني كه طرح دولت مترقي بود و اينها را به واكنش در راه صرفه جوئي وا ميداشت.اصلا شما اصل و هدف طرح را فراموش كرديد آقايان كار شناس.ميتوانيد بگوئيد يكي از اهداف طرح غير از قطع وابستگي بودجه به نفت(كه تقريبا اجباري شد) و كسب در آمد هائي كه به طبع كاهش قيمت نفت از جيب خزانه پريده است، چه بود.اين بود كه همه مجبور بشوند درست و حتي كم مصرف كنند.اصلاحات شما غير ازاينكه فقط بخش تورمي لايحه را زنده نگه ميدارد،هيچكدام از اهداف ديگر را شامل نميشود.پيشنهاد من اين بود كه شما هر چه قدر ميتوانيد قيمت بنزين را افزايش دهيد(مثلا 1000 تومان).آيا توليدي در كارخانه يا حمل و نقل مايحتاج عمومي مردم را با بنزين انجام ميدهند؟بابا مصرف كننده بنزين پدر 70 ساله من نيست.تاكسي ها هستند.شما آنقدر در خيابانها ماشين ريخته ايد كه اتوبوس قابليت حركت ندارد.در اروپا بنزين و ماليات خودرو به حدي گران است كه كسي جرات ماشين سواري ندارد و خيابانها تا دلتان بخواهد خلوت است.از طرف ديگر يك كار ساده كرده اند كه اينهمه كارشناس ايراني بعد از اينهمه سال عاجز بوده اند.اتوبوسها سر وقت در ايستگاه هستند و سر وقت حركت ميكنند.بخدا قسم هيچ نيازي هم به ماشين احساس نميشود.اگر كسي پول دارد با تاكسي ميرود.اگر متوسط است با اتوبوس و اگر فقير يا صرفه جو است با دوچرخه و تركيبي از آن و اتوبوس.يعني تا يك مسير نزديك را با دوچرخه،كع آنرا در ايتگاههاي مخصوص قفل ميكنند و ادامه را با اتوبوس.بيشتر مردم صبح براي سر كار رفتن از اين روش استفاده ميكنند.ولي ما ايرانيها چون .... هستيم و صبح تا دير وقت ميخوابيم و بعد هم .....از طرف ديگر در افزايش قيمت گازوئيل كمي مراعات ميكرديد آنهم نه براي هميشه.صنعتي كه نتواند خود را رقابتي كند همان بهتر كه سهامش فروخته شود يا ورشكسته گردد.چون مردم نميتوانند تاوان كسي را بدهند كه هم ميخواهد توليد و در حقيقت كسب درآمد كند وهم حاضر به تفكر و زحمت و سختي نباشد.هر بچه اي با اينهمه يارانه و امتياز حتما توليد كننده و كارخانه دار ميشود.تا كي ميخواهيد به اين شكل مفتزحانه حمايت هاي الكي بكنيد.مثلا شما الان تعرفه خودرو خارجي را برداريد.چه كسي اين آشغالها را ميخرد.من يك سورن صفر كيلومتر را خريدم 18 ميليون.يكماه بعد بدليل اينكه خار دسته كابل موتور در جعبه فرمان و داشبورد در زمان مونتاژ شكسته بود و آن كارگر لعنتي آنرا بجاي عوض كردن مجددا استفاده كرده بودوكابلها در داخل جعبه آزاد بدند،در اثر سايش با چرخ دنده ها لخت شده و اتصالي كرد و نزديك بود زن و بچه ام در اين ماشين جزغاله شوند.اينه وضعيت صنايع ما.پسر خاله من واتر پمپ پيكان توليد ميكرد و علاوه بر سوخت مفتي از سيليس در بين ريخته گري درب استفاده ميكرد.دست بردار دكتر اگر ميخواهي احمدي را خراب كني راه هاي ديگري هم هست.البته تقصير شما نيست و مشكل ايران از حد گذشتن سن مقامات آن است.يك مشت پير مرد محتاط و .....كه نه خودشان قدرت كارشناسي دارند و نه ميگذارند كس ديگري اينكار را بكند.ميگذاشتيد تا يا قيمتها را كاهش و كيفيت را ارتقا دهند يا جمع كنند.بابا يك زماني ميگفتيم دولت لخت است.صنايع را به بخش خصوصي بدهيم.بعد هم آمديم همان هزينه اضافي كه دولت ميكرد و ميخواستيم از شر آن راحت شويم را به بخش خصوصي به شكل يارانه پداخت ميكنيم و ماحصل آن هم مشتي اجناس بنجل و بدرد نخور ميشود كه حتي آفريقا هم قابل صادرات نيست.ايراني اگر تحت فشار باشد همه كار ميكند.از آب كره ميگيرد و اگر فشار نباشد سريع به سمت رانت ميرود.با اين شارژهاي مالي و آوانسها شما نميتوانيد بخش تجاري اقتصاد و سرمايه هاي آن را به سمت توليد و اقتصاد صنعتي هل بديد.بلكه با حذف و تضعيف اقتصاد تجاري و دلالي است كه اين مسير طي ميشود.حتما شنيده ايد كه اگر كسي بخواهد پول در بيا ورد ايران بهترين مكان است.چرا؟چون در اروپا پول درآوردن به اين سادگيها نيست ولي در ايران \"زنده باد دلالي \"حتي در صنعت. (105566)
 
ملا لغتی
۱۳۸۷-۱۲-۰۵ ۲۲:۰۵:۲۶
گرچه در صحت \"مفتضحانه\" هم حرف و حدیث وجود دارد ولی باز صحیح تر از \"مفتزحانه\" است. (106003)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۰۹:۲۲
دولت تا کنون کدام مصوبه مهم را که مخالف نظر خود بوده اجرا کرده که این اطمینان در مجلس باشد که این یکی را درست عمل کند؟ جایی که اختیار قانونی نداشت هر چه خواست کرد و اینجا که دستش باز است و فقط خدا رحم کند... (105568)
 
سامان
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۱۲:۴۸
دكتراحمدي نژاد رياست محترم جمهوري اسلامي ايران خوب مي داند كه سه ماه ديگر انتخابات رياست جمهوري در پيش است ولي مصلحت كشور مهم تر است . براي رفع نگراني شما عرض مي شود كه تاريخ اجراي طرح تحول مرداد ماه 1388 خواهد بود يعني بعد از انتخابات رياست محترم جمهوري كه به انتخابات و انتخاب مجدد ايشان ضربه اي وارد نشود. ان شاالله (105569)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۲۴:۴۲
كميسيون تلفيق بايد جلوي برداخت نقدي يارانه ها را نيز بگيرد.هر چند با محدود كردن در آمد دولت از محل افزايش قيمت انرژي ديگر امكان برداخت يارانه نقدي نخواهد بود. (105573)
 
رهجو
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۲۵:۵۲
اگر بنا است هزینه ها ی ما به هزینه های جهانی برسد ، درآمد های ما را نیز به درآمد های جهانی برسانید . ضمنا در همه چیز از نرم جهانی استفاده کنید نه در برخی چیز ها که به نفع خودتان است . (105574)
 
با نام اينجا بي نام
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۳۴:۳۴
شما منابع دولت حاصل از افزايش قيمت ها را كه تصويب كرديد آنهمم 8400 ميليارد تومان كه بر اساس اظهارات مخبر كميسيون در حدود همان پيشنهاد لايحه است .پس دولت به هر حال مي تواند افزايش را داشته باشد و قدرمطلق افزايش قيمت هم ثابت است!
حال اقدام ديگر اينكه دست دولت براي تنظيم قيمت هم باز است. اينكه براي دولت بهتر هم شده چرا؟ چون مي تواند مصوبات افزايشي را از بعد از انتخابات از تاييد هيئت دولت بگذراند .
نگارنده محترم بگويند چگونه از اثار تورمي شديد جلوگيري شده ؟ (105576)
 
احمد
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۳۹:۵۳
خيلي جالب است ...چگونه جلوي شوك گرفته شده در صورتيكه به دولت اجازه داده شده كليه درآمد خود را از اين راه تامين كند؟ حتما\"منظور اين است كه تا انتخابات قيمتها ثابت باشد و بعد از آن تغيير كند ...سياست جالبي است هم جمع آوري راي و هم پول...چقدر كمسيون تلفيق ...چقدر كار كارشناسي.و...به هر حال دولت كار خودش را ميمند و اين مصوبات زياد اهميتي ندارد (105578)
 
محمدي
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۴۲:۳۹
ماسوبسيد بنزين را هنگام خريد اجباري خودروهاي ساخت داخل پرداخت مي كنيم، بنا بر اين گران كردن بنزين در ايران غير منصفانه است. بعنوان مثال خودروي پژو 405 توليد داخلي در بازارهاي جهاني حتي 4000 دلار هم بفروش نميرسد.(ميتوانيد امتحان كنيد) ولي مردم ما مجبورند آنرا به قيمت 14000 دلار خريداري نمايند. يعني هر ايراني هنگام خريد يك پژو405 ساخت داخل حدود 10000 دلار اضافه پرداخت ميكند كه بصورت اجباري از طرف دولت به مردم تحميل ميشود. سود بانكي اين 10000 دلار با نرخ بهره فعلي(19درصد) برابر 1900 دلار در سال ميشود.
با توجه به سهميه بنزين كه 120 ليتر در ماه و يا 1440 ليتر در سال ميشود و از آنجائيكه دولت در هر ليتر بنزين 300 تومان سوبسيد پرداخت ميكند لذا ميزان سوبسيد پرداختي براي هر خودرو برابر است با :
1440x 300 = 432000 معادل 455 دلار
به عبارت ديگر مردم با خريد يك خودروي 405 داخلي سالانه 1900 دلار سوبسيد به دولت پرداخت و دولت بابت بنزين سالانه 455 دلار سوبسيد به هر خودرو پرداخت ميكنند.
ضمنا\" اين سوبسيد را دولت پرداخت نمي كند. دولت از خودش چيزي ندارد. نفت و بنزين كه مال دولت نيست بلكه متعلق به ملت است. اين سياست غلط دولت در حمايت غير منطقي از صنايع خودرو سازي است كه اين وضعيت را بوجود آورده است.
موضوع ديگر ميزان مصرف بالاي خودروهاي داخلي است كه هزينه آنرا هم مردم مجبورند پرداخت نمايند. در حال حاضر ميزان مصرف يك خودروي امروزي در دنيا 5-7 ليتر بنزين در 100 كيلومتر است كه اين ميزان در ايران حدود 12 ليتر است. يعني هر خودروي ايراني در هر 100 كيلومتر 5-7 ليتر بنزين بيشتر مصرف ميكند كه اين ميزان از كل واردات بنزين كشور نيز بيشتر است.
اين محاسبات نشان ميدهد كه اگر صنايع خودر سازي تعطيل و خودروهاي با مصرف 5-7 ليتر در از خارج وارد شود ، ديگر نيازي به واردات بنزين نخواهيم داشت و از سود حاصله حقوق كليه افرادي كه به نوعي در صنايع خودرو فعاليت ميكنند نيز تامين ميشود.
به همين دليل بسياري از كشورها حتي كشورهاي اروپايي خودرو توليد نميكنند. چنين توليدي نه خودكفايي است و نه افتخار ، بلكه هدر دادن منابع ملي است. (105579)
 
حميد رضا پرحلم
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۴۷:۲۰
با سلام
روزي كه آقاي لاريجاني به رياست مجلس انتخاب شدند . گفتند لوايحي را كه دولت براي مجلس بفرست كه تورم زا باشد را تصويب نخواهد كرد . حالا ببينيم چطور ميشود . در آمد مردم كه زياد تغييري نكرده . بعنوان مثال گازوئيل 16 توماني يك دفعه بشود 100 تومان فكر ميكنم مسير كوتاه مثل تهران قم كه الان اتوبوس 1500 تومان ميبرد بشود مثلا 6000 تومان چه ميشود براي مردم عادي هيچ بايد بدهند . اقاي توكلي عزيز شما كه در مجلس هستيد واقعا در آمد يك كارمند را با در آمد كدام طيف مي سنجيد واقعا از حال مردم باخبريد شما خودتان مردمي هستيد و من ميدانم اما واقعا شرايط ويژه خواهد شد . دولت و مجلس بايد افزايش حقوق را دردستور كار خود قراردهد الان با افزايش 300% بنزين در سايت خودتان آورديد شما چند درصد افزايش حقوق تصويب ميكنيد . واقعا با حقوق خودتان قيمت بنزين وخدمات را بررسي ميكنيد يا با افراد جامعه كلا چه دولتهاي قبل و مجلسهاي قبلي به دنبال حذف تدريجي يارانه بنزين نبودند كه به مردم فشار نيايد اما اين را ميدانم كه مردم طبقه ضعيف - كارمند حقوق بگير دچار مشكل خواهد شد و طيف بزرگي از مردم از طبقه ضعيف هستند چون اين دولت و چه دولتهاي قبل هيچ گونه طرحي اقتصادي نداشتند و در آينده هم طرح قابل قبول نخواهند داشت. واقعا شرايط را براي مردم سخت خواهد كرد. تا زماني خداي نكرده بالاخره مردم به يك نوعي پاسخ لازم را براي خواستهاي ارگانهاي مدني جامعه ندهند .
مردم كه دستشان آن بالاترهاي نميرسه شماها كه نماينده مردم هستيد لااقل بنفع مردم حركت كنيد. والسلام (105580)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۵۲:۳۶
پادشاه کشور بوتان می گوید: به جای اینکه به فکر افزایش درآمد سرانه ملی مردم کشورم باشم به فکر افزایش شادی ملی آنها هستم. مردم ایران همواره نگران آینده هستند و این نگرانی ها تمامی ندارد. نفت، گاز، معادن مختلف، نیروی کار، سرزمین پهناور و ژئوپلیتیک، انسانهای خلاق و خلاصه خداوند برایمان سنگ تمام گذاشته ولی هنوز نمی دانیم معنی زندگی چیست و چگونه باید زندگی کرد. از سرو کول هم بالا می رویم به امید زندگی بهتر که ته از زندگی بهتر خبری هست و نه از آرامش. مسوولین بیشتر به فکر آرامش مردم و کم کردن نگرانی آنها باشند. (105584)
 
didgah1
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۵۳:۱۴
سلام

ماسابقه اش راداریم . مثل گران شدن اجناس برای نمونه روغن 3000 تومانی می شود 7000 تومان بعد از کلی شلوغ کاری می رسه به 6500 تومان ، همه جاهم جار می زنند روغن ارزان شد.
حالا افزایش قیمت انرژی با درصد بالا عنوان شده تا با یک مقدار اختلاف موافقت شود. (105585)
 
اتحاديه مشاركت كاركنان ايران
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۸:۵۶:۲۲
از اقدام خوب كميسيون تلفيق مجلس تشكر مي نماييم . براي اين نمايندگان عضو اين كميسيون آرزوي سلامتي و موفقيت مي نماييم. (105587)
 
arshia
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۹:۱۷:۱۷
اگر مجلس بتواند جلوي اين شوك بزرگ را در صحن علني بگيرد از يكايك آنها تشكر ميكنم.آنچه مشخص است در طرح دولت مطالعه جامعي در خصوص تورم انتظاري در فرهنگ اقتصادي ايران انجام نشده است. (105591)
 
علی
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۹:۲۴:۳۹
اهنگ اجرای طرح تحول را کم کنید این طرح حداقل میبایست ظرف 6 سال پیاده شود اجرای سریع ان مشکلات امنییتی ایجاد میکند این را یاد گاری داشته باشید (105594)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۹:۵۵:۲۴
بچه گول می زنید ؟ خب پیشنهاد دولت بوده که با این افزایش قیمت ها 8500 میلیارد تومان درآمد داشته باشه ، این مقدار شده 8400 و تعیین قیمت به دوت وا گذار شده ، برای این که این در آمئمحقق شهخب باید قیمت ها همون شه دیگه. فقط جلوی پرداخت نقدیرا گرفتید نکته ای که می مونه اینه که وقتی طرح تحول تصویب نشده هنوز برای چی دارید یارانه های حامل انرژی را حذف می کنید؟ (105542)
 
ali
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۰۹:۵۷:۰۲
با وجود یک چنین دولت --- از کجا تضمین هست که دولت سقف 8400 را رعایت کند. وقتی اختیار تعیین قیمت به دولت داده شده ، خوب دولت خودش اقدام به افزایش می کند. آنهم دولت نهم که اشتهار زیادی به مصرف پول دارد. ---
مجلس هم که ماشاءالله اقتدار طنزآلود خود را نشان داده که همچون طفل خردسالی با ساز دولت هم آواز است. ---. (105547)
 
محمد
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۰:۰۱:۳۲
انبار تی ان تی رو میتوان با یک جرقه کوچک به انبوهی از آتش تبدیل کرد ! که آن زمان دیگر میگوید:((مردم من صدای شما را شنیدم)) مفهوم ندارد (105604)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۰:۰۵:۴۹
چند نکته در اینجا قابل ذکر است که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد:
1-چون دست دولت باز است حتی اگر پس از انتخابات نیز شروع به افزایش قیمت کند خلاف قانون انجام نداده است.( البته این دولت در چنین کارهایی ید طولایی دارد و در موارد متعددی ظرف سالهای گذشته در ماههای آخر سال سراغ یک حکم قانونی رفته تا هم قانون را اجرا کرده باشد و هم اینکه نظر خود را تامین کرده باشد. کمیسیون محترم نیز بعید است حواسش به این نکته نبوده باشد و شاید اصولگرایان محترم گوشه چشمی نیز به آراء ریاست جمهوری دارند.)
2-مطابق خبر الف دولت می تواند مثلا با بهانه اینکه مجلس کل بسته ما را تایید نکرده و انداختن توپ مشکلات به زمین مجلس اصلا هیچ افزایشی در قیمتها ندهد و خلاف قانون نیست چون رقم یاد شده سقف می باشد و کف آن می تواند صفر باشد. بدیهی است من بعد نیز مسئولیت همه مشکلات اقتصادی متوجه مجلس خواهد بود چون بسته جادویی طرح تحول ( همان ماده 3 مرحوم و معزول قانون برنامه چهارم خودمان) را نپذیرفته است
3- پیشنهاد می شود وقتی دولت کار کارشناسی کرده و قیمتهایی تعیین کرده با توجه به کاهش سقف توسط کمیسیون به همان نسبت قیمتهای حاملهای انرژی کاهش داده شده و از ابتدای سال تکلیف شود تا این کار مبارک در این میان فدای پاسکاریهای بین مجلس و دولت نشود. (105606)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۰:۳۱:۱۹
با سلام
از عنواني كه براي خبر انتخاب شده است در عجبم؟ مجلس از چه طريقي جلوي شوك را گرفته است؟ با كاهش 100 ميلياردي اين كار انجام شده است؟ يا اين كه ما مردم طبق معمول ذي شعور حساب نشده و با رنگ و لعاب جديد مجددا رنگ شده ايم. جايي كه دست دولت براي تعيين قيمت انرژي كاملا باز است آن وقت مجلس ادعا ميكند كه جلوي شوك افزايش قيمت را گرفته است. واقعا كه زهي خيال باطل و ادعاي واهي.
بيخود نيست كه ميگويند به مرگ ميگيرند تا به تب راضي شوي (105616)
 
حقي
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۰:۴۵:۱۳
تصميم مجلس درست است و بايد حاملهاي انرژي به تدريج و با نحوه مناسب واقعي شود. بايد كارشناسان دولت بيشتر از كارشناسان مجلس نظر بخواهند. با هردو دولت و مجلس كه گفتگو مي كني، در مجموع مجلسيان را دلسوزتر مي يابي.
اميدوارم توفيق داشته باشم بزودي مقاله اي با عنوان \"نگاهي به عملكرد مجلس در سال 87\" در اين وب سايت ارزشمند بنويسم تا همه خوانندگان عزيز درباره عملكرد مجلس نظر بدهند. واقعا بايد از برخي از نمايندگان دلسوز (نه همه آنها) بسيار تشكر كرد. (105621)
 
یلدا
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۰:۴۵:۱۹
با این تورم فقط 50 تومن کم میشه؟خسته نباشید!
بخ قول دوستمون به مرگ میگو یید که تب راضی شویم (105622)
 
افشین
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۰:۴۷:۵۷
1-چگونه است که دولتی که با افزایش 20 تومانی قیمت بنزین در سال اول خود به شدت مخالفت می کرد اکنون اصرار بر افزایش چند صد درصدی قیمت حاملهای انرزی دارد؟
2- به آقای رئیس جمهور بفرمایید پول نفت را مستقیما کف دست مردم گذاشتن به معنی آمدن نان نفت بر سر سفره های مردم نیست؟
3- چگونه است که در طول سه سال ما 192 ملیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و دولت اکثر این منابع را خرج کرده در حالیکه این پولها به بخش مولد و ضد تورمی جامعه تزریق نشده است؟ واحدهای تولیدی و صنعتی به سمت ورشکستگی سوق پیدا کرده اند! آقای توکلی ملاحظه کنید از سه سال پیش تا کنون شاخص کل در بازار سرمایه چقدر سقوط کرده است؟ این نشان دهنده چیست؟ قیمت بسیاری از سهام در این مدت به زیر 100 تومان(قیمت اسمی) سقوط کرده ؟ در حالیکه بازار سرمایه آیینه تمام نمای اقتصاد است؟ جناب توکلی ! شما و همفکانتان در مجلس هفتم چرا هیچگونه نظارتی بر دخل و خرجهای دولت نکردید؟ به نظر من این یک خیانت بزرگ و مشترک بین مجلس هفتم و دولت نهم بود که منابع ارزی بسیاری را به هدر دادیم و نتوانستیم از فرصت طلایی افزایش درآمدهای نفتی به خوبی استفاده کنیم.
تو را به خدا چاپ کنید! (105623)
 
يك دوست
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۳:۱۴:۱۸
اين ره كه ميرويم به تركستان است. (105660)
 
مصدر
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۳:۲۵:۱۶
سلام، وقت بخیر
لطفا بفرمایید که سیاست تثبیت قیمت‏ها برای 88 تکرار شود. همچنین اگر ممکن است، به طور موردی نسبت به اصلاح ارزش پول ملی، اصلاح دریافت کارمندان و هزینه‏ها و تعدیل نرخ (اینبار به معنای کاهش) برخی کالاها اقدام شود. (105662)
 
مصطفی
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۳:۵۲:۲۳
سیاست یکی به نعل یکی به میخ مجلس هم دیگه شورش را در آورده. اگه با افزایش قیمت مخالفند ، دادن اختیار تعیین قیمت به دولت چه معنی میتواند داشته باشد؟ مجلس هم با این کارها میخواهد خودش را به ظاهر حامی مردم نشان دهد. مگر میشود دولت از بوجود آمدن تورم شدید ،پس از افزایش قیمتهای انرژی آگاه نباشد؟ آنهم دولتی که در سه سال و اندی از حکومتش به هیچ وجه در مهار تورم موفق نبود. فکر میکنم ما ایرانیان شانس آوردیم که جهان با بهران اقتصادی مواجه شد و الا خدا میداند که الان تورم و افزایش قیمتها در کشور ما چگونه بود.
متاسفانه آن شهامتی که در دولت مردان ما باید باشد تا به ناتوانی های خود اقرار کنند نه تنها وجود ندارد بلکه به عکس تمام عجز خود را با افتخار یاد میکنند. چیزی جز تاسف نمیتوان خورد. (105667)
 
خلیل
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۵:۰۰:۳۷
یکی بر سر شاخ بن می برید (105682)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۵:۲۳:۳۱
اگر پول نفت بین تمام مردم بطور یکسان تقسیم شود طرح خوبی است درغیر این صورت تبلیغات انتخاباتی است. (105689)
 
غريبه آشنا
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۵:۳۰:۴۷
خدا از كميسيون تلفيق راضي باشد.
اين بنده خداها جلوي شوك شديد (100%) را گرفتند و آن ار تا حد شوك تقريباً شديد(95%) كاهش دادند.

خدايشان رحت كناد. (105694)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۵:۳۲:۱۰
آخرش که چی ،بایستی دیر یا زود این کار انجام شود . (105696)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۵:۴۹:۵۵
مردم ایران. مردم ایران. مردم ایران. همگی یاری کنید تا منتخبان شما در دو قوه میهمانداری کنند. (105700)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۵:۵۱:۳۱
این اختیار به دولت دادن نتیجه روشنی دارد. در 4 ماه اول سال قبل از انتخابات برای انرژی افزایشی نخواهیم داشت و در 8 ماه بعد چنان قیمتها رشد کند که خدا می داند. (105702)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۵:۵۲:۲۹
نمایندگان محترم شما را به خدا و قسمی که خورده اید با دقت بیشتر و نظر کارشناسی صاحب نظران کشور اقدام نمایید. تصمیم عجیبی است. (105703)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۵:۵۳:۱۸
نمایندگان محترم بدانند که 4 سال سومی در کار نیست که دولت ملاحظه کند. گوشت قربانی می شویم. (105704)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۵:۵۴:۴۰
این تصمیم کمسیون شانه خالی کردن و توپ به زمین دولت انداختن بدون توجه به عواقب آن و یا با هدف کوتاه نمودن دوره 4 ساله دوم دولت است. (105705)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۵:۵۶:۲۳
اگر پول بنزین و یا سوخت را به قیمت واقعی بدهیم چه تاثیری به حال مردم دارد. مگر نفت 150 دلار در ماهیت با این بحث یکسان نبود؟ چه شد که در صندوق ذخیره ارزی هم چیزی نماند. (105706)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۶:۰۰:۴۵
دولت فکر می کند که به حال ما دهک های پایین لطف کرده است. کاری شده است که هیچکدام ما به فردای خود اعتماد نداریم و حتی نمی توانیم نصف گذشته زندگی کنیم. من از مردم ثروتمند می خواهم که به ما بدبین نشوند. به خدا حاضر بودیم روزی 5 هزار تومان درامد داشته باشیم ولی با 500 هزارتومان الان زندگی نکنیم. نمی دانید مردم چگونه با هم دیگر برخورد می کنند. از صبح که از خانه بیرون می آییم باید مواظف کلاهمان باشیم. اگر خدمت این است که خدا اموات میرحسین در زمان مدیریت جنگ را بیامرزد. آرزو دارم بتوانم از کامپیوتر شخصی خود این پیامها را بفرستم نه از کافی نت سر کوچه و آن هم به التماس. (105707)
 
homa
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۶:۰۵:۰۶
من نه اقتصاد دان هستم و نه اهل سياست ولي وقتي حداكثر درامد برابر با حداقل هزينه نباشد ( بخور و نمير ) رشوه و فساد دامن گير در صد بالائي از آن جامعه خواهد شد( رشوه بگير نما و يا نما هاي ديگر! ) . درست مثل موقعيت فعلي در ايران ( به صفحه حوادث روزنامه ها، كه تازه بعد از سانسور چاپ ميشود مراجعه گردد) . چرا در اينجا فقط بايد قيمت ها به سطح جهاني برسد . درآمد و حداقل رفاه و امكانات براي مردم چرا نبايد به سطح جهاني برسد. و هزاران چراي ديگر!؟ (105709)
 
محسن
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۶:۱۰:۰۴
اگر مجلس توانايي تصميم گيري وقانون گذاري در مباحث اصلي كشور را ندارد ،‌چرا ملت وخود را معطل مي كندوبا استعفاي دستجمعي تكليف مردم را روشن نمي كندوباز هم اشتباهات خود را تكراركرده وبا تبعيت از دولت ،‌مشكلات كشور را صد چندان مي نمايند. (105713)
 
رحیم
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۶:۲۵:۴۲
اقای دکتر

این طرح بر همه شوون مردم تاثیر خواهد گذاشت اگر خارج از تحمل مردم بود به عواقب امنیتی ان فکری کردید الان مردم به حد کافی از فشار بحران جهانی اقتصاد در رنج هستند کارخانه ها روز به روز تعدیل منفی می دهند درامدها کاهش پیدا کرده مردم از چه محلی این افزایش ها را بپردازند (105717)
 
علی
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۷:۳۵:۰۷
واضح است که چه با طرح دولت و چه با طرح مجلس، تورم در سال آینده بیش از پیش خواهد بود و قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت. معلوم نیست در مقابل، چه تمهیداتی برای قشر حقوق بگیر در نظر گرفته شده است، یا طیف کارگران.
دولت محترم، دم از عدالت می زند، امیدوارم سال بعد این موقع یا دوسال بعد اینموقع، یکی از دوستانی که الان با حرارت از این طرح دفاع می کند، کلاهش را قاضی کند که آیا این طرح عدالت بود یا نه؟
از طرف دیگر، مجلس با این کار، بدترین کار ممکن را کرد. یعنی طرح پیشنهادی دولت را با تغییرات جزئی تصویب می کند. مطمئن باشید با زرنگی خاص دولت، شکست این طرح، به مجلس و تغییرات آن نسبت داده خواهد شد. کاش مجلس یا طرح را رد می کرد یا عینا تصویب.
سال سختی پیش رو داریم. سالهای سختی پشت سر گذاشتیم. بزکهایی هستیم که نمردیم تا بهار بیاید اما گویا زمستان تمامی ندارد. 30 سال است در شرایط حساس کنونی زندگی می کنیم. 30 سال دیگر هم باید همینطور باشد.
سیاست، اقتصاد و مدیریت، متخصص دارد مثل خیلی چیزهای دیگر.
آقای دکتر احمدی نژاد! متاسفم که .... (105727)
 
آرش
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۷:۴۷:۲۷
سالهاست که اقتصاد دانان می گویند

راه علاج بیماری وخیم اقتصاد ایران کم شدن اتکای آن به پول نفت و توقف دولتی سازی و رانت خواری و ویژه خواری و افزایش رونق و تولید و سود آوری بخش خصوصی ست

اگر دولت به جای نفت به مالیات متکی باشد شکوفایی و رشد اقتصاد تولیدی را خواهیم داشت...

این طرح با افزایش قیمت حاملهای انرژی اسراف کاری های غیر تولیدی را کاهش می دهد و

ریخت و پاش های حاصل از مدیریت های نالایق را به تکان وامی دارد و

مردم را به جهت استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل قطار سوق می دهد که آغاز پیشرفت یک کشور است .


عجیب است که کسی پیدا شده که شهامت داشته باشد که چنین جراحی بزرگی را برای کشور انجام دهد در حالی که چنین کاری یقینا به محبوبیت سیاسی او لطمه خواهد زد!
تا کنون هیچ رئیش جمهوری زیر بار چنین تغییر جهت بزرگ و زیر بنایی نرفته بود!

آن هم در آستانه انتخابات ...

این کار یک تحول بزرگ و شجاعانه است اما چیزی شبیه یک خود کشی سیاسی ست!

اگر هیچ کار احمدی نژاد را قبول نداشتم با این کار به شجاعتش آفرین می گویم!




. (105728)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۱۸:۰۳:۵۴
مگر قرار نبود اصلاح قيمتها در يك روند 3 يا 6 ساله انجام شود. شما كه يكساله آنرا رسانده‌ايد به سقفش !
تامين درآمد مورد نظر دولت يعني اينكه اگر نرخ 400 توماني بنزين را به 350 تومان رسانديد قيمت برق يا گاز بشود بيشتر از آنكه دولت پيشنهاد داده است !
مجلس سركي را دارد كلاه ميگذارد ؟ دولت يا مردم را ؟ (105730)
 
حسین
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۲۱:۱۹:۵۳
خدا به ما رحم کند...
الملک یبقی مع الکفر .... (105746)
 
یکی
۱۳۸۷-۱۲-۰۴ ۲۳:۴۳:۱۹
برادرایی که می گن آقای احمدی نژاد از روی مصلحت داره این کار رو می کنه، عزیز من دولت بودجه اداره مملکت رو نداره، به درآمد زیاد نفتی تو این چن ساله عادت کرده حالا توانایی اداره مملکت رو بااین قیمت نفت نداره .... مجبوره به مردم فشار بیاره .... این مصلحت اون مصلحتی که فکر می کنی نیست چون اون مصلحت راهش چیزه دیگه ای ....

یه حرفه منطقی، من خیلی فکر کردم و علت اینکه قیمت انرژی رو ببری بالا بعد یارانه نقدی بدی دست مردم رو نمی فهمم ... این کار مسلما روی تورم اثر زیادی می زاره .... می تونی همون پول یارانه رو از قیمت اسمی انرژی کم کنی و قیمت اسمی پایین بیاد و دیگه دستی به مردم پول ندی و اثر تورمی افزایش قیمت کمتر شه ... نه؟ فوقش برا بعضیا با تعرفه بالا تر حساب کن (که من میگم نکن، ظلمه، نفت به همه تعلق داره ... )

والا هر چی فکر می کنم نمی دونم عقل سلیم هم چنین افزایش قیمتی رو رد می کنه .. توی درس تحلیل دینامیکی سیستم ها استادمون یه مثلی می زد در مورد قورباغه پخته ... اگه قورباغه رو یه هو بندازی تو آب داغ کلی صداش میکنه ولی اول بندازیش تو آب ولرم یواش یواش آب و گرم کنی هیچی نمی فهمه ..... والا نمی دونم دیگه به چه زبونی بگم که کسانی که در دولت دکترا دارن و این طرح هارو می دن متوجه بشن ...

در ضمن، یه مثلی هست میگه خدا بارون رحمتشو یکسان به همه می بارونه، چه خوبا و چه بدا .... نمی دونم اگه این بارون هم دست بعضیا بود با برداشت ساده خودشون از عدالت چه کاری می کردن .....

عزیز من این کارا باعث می شه میزان وابستگی مردم در اقشار مختلف (بیشتر دهک های متوسط و بالا) به دولت کم بشه .... (105761)
 
کیومرث
۱۳۸۷-۱۲-۰۵ ۰۰:۱۷:۲۰
خداوکیلی چطوری قراره بدون گران شدن حامل های انرژی و ایجاد تورم قراره دولت 8400 میلیارد ریال درامد داشته باشه؟
در اصل قضیه چه تفاوتی ایجاد شده؟
از مجلسی که در راس اموره توقع میره بیخودی داد و فریاد راه نندازه
انصافً چه کار مثبت و یا تغییری ایجاد شده که کمیسیون تلفیق داره پزش رو میده؟ (105770)
 
سید حمید نیک روش
۱۳۸۷-۱۲-۰۵ ۰۱:۳۱:۴۹
خیلی جالبه
این توسعه اقتصادی با معیار های چینی تا کی ادامه پیدا میکنه؟
میدونید که چین علی رغم تمام شعارهاش ( و همانندآخر داستان مزرعه حیوانات) در واقع ملت خودشو در خاک خودش برده شرکتهای بزرگ سرمایه داری کرده
این آقایون هم دارن همون راه رو میرن در حالی که قیمت حاملهای انرژی رو بالا میبرند ملت مجبورن بلا نصبت مثل حمالها کار کنند تا زمین نخورند
من مطمئنم که این آقایون هم که کارخونه آمار سازی دارند فردا اعلام میکنن که توررم گم هم شده! (105781)
 
مهدي
۱۳۸۷-۱۲-۰۵ ۰۹:۱۸:۰۸
اگر من جاي مديران الف بودم، با اين پاسخ‌هاي مستدل كه در نظرات ارائه شده يا در يك يادداشت از اين تحليل غلط عذرخواهي مي‌كردم، يا لااقل يك يادداشت توضيحي (توجيهي!) مي‌گذاشتم و يا اصلا اين خبر و تحليل را برمي‌داشتم (105813)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۵ ۱۶:۱۰:۴۰
همگی یاری کنید تا مجلس و دولت مهمانداری کند (105926)
 
امیر
۱۳۸۷-۱۲-۰۷ ۰۹:۳۹:۰۵
فکر کنم آخرش بر گردند به همان افزایش سالانه 10 درصدی قیمتها. (106214)
 
افشین
۱۳۸۷-۱۲-۰۷ ۰۹:۴۰:۳۳
متاسفم نظر مرا چاپ نکردید. هیچ مورد توهین آمیزی نداشت. (106216)
 
امیرعباس رجبی
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۱۷:۱۴:۱۲
با سلام خدمت هموطنان عزیز که صاحب عزای اصلی طرح تحول اقتصادی که نه طرح شخم سفره های ایرانیان هستند.

آقایان مجلس نشینان مطمئن هستند که این طرح دولت آثار تورمی شدید و ویرانگر بر زندگی مردم خواهد داشت ولی متأسفانه اقتدار و شأنیت خویش را فدای رودربایستی با دولت نهم کرده اند.

شما را به خاطر خدا همانگونه که در قضیه کردان باصلابت ایستادید اینبار هم بایستید و نگذارید فشار روی دوش مردم چندده برابر شود. (105692)
 
حسين توكلي
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۱۷:۱۴:۳۷

اين مطالب بيشتر ملاء را مي گويد نه مطرف علت ايجاد يارانه هاي غيرهدفمنمد را بنابراين :
1 ـ طرح تثبيت مجلس هفتم مادر همه مشكلات يارانه ها و تعرفه ها است
2 ـ فشار تورم بر افزايش فاصله قيمت تمام شده با قيمت فروش كالاها و خدمات يارانه اي بيداد مي كند .
3 ـ در شرايط تورمي پارادايم كج دار و مريز و شيفت مشكلات امروز به فردا ، سياست غالب مي شود . واي اگر از پس امروز بود فردايي
4 ـ همانطوري كه در ديوان هاي زمان هخامنشيان حساب هاي درآمدي از حساب هاي هزينه اي جدا شده است . بايستي حساب يارانه ها از حساب قيمت فروش جدا باشد .
5 ـ يعني متأسفانه در حال حاضر بجاي اينكه ميزان يارانه ها اصالت داشته باشد قيمت فروش كالاهاي يارانه اي اصالت دارد .
6 ـ بگفته يكي از اقتصاد دانان قديمي وضع آنقدرها كه ميگن بد نيست !
7 ـ عقل مسئولين به كمك رايانه و بانك هاي اطلاعاتي دقيقتر شده است با بهره مندي از نظام هاي الكترونيكي بخوبي مي توانند در حذف يارانه هاي غيرهدفمند و انتقال آن به دهك هاي هدف موفق شوند .
8 ـ پايلوت هدفمندسازي يارانه ها به كمك پرداخت الكترونيك را مي توان از قبوض خدمات شهري مانند آب و برق و گاز و تلفن شروع كرد .
9 ـ درصورتي كه آبونمان قبوض مذكور از وضع موجود به روزانه 500 ريال افزايش يابد و نصف اين مبلغ به يك موسسه قانوني صالح و حرفه اي داده شود بخوبي مي توان قدم اول طرح هدفمندسازي يارانه ها را برداشت .بدون اينكه نگران باشيم يارانه دريافتي خرج موارد غير مربوط بشود
10 ـ تازماني كه سوخت جايگزين ( مانند گاز ) براي خودروها در دسترس نباشد آزادسازي نرخ بنزين چالش آفرين خواهد بود . زودتر بايستي جهاد پمپ گاز سازي در شهرستانهاي كوچك ، مرزي و يا نزديك منابع گاز كه زمين آنها ارزانتر از تهران و شهرستانهاي بزرگ است ، آغاز شود . (105679)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.