نظر منتشر شده
۶۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 41596
نشانه‌های دوم خرداد و يک تذکر
تاریخ انتشار : جمعه ۹ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۴۸
اخیرا در فضای سیاسی کشور اخبار و تحولاتی رخ می‌‌دهد که یادآور ماه‌های منتهی به 1376.3.2 و سال‌های مشهور به دوران دوم خرداد است.



فضاسازی و ایجاد شایعه حمله به آقای خاتمی در جریان راهپیمایی 22 بهمن، ایراد سخنان تند ضددینی، ضد مقدسات دینی و ضد مبانی جمهوری اسلامی از سوی چهره‌های نشان‌دار و تندروی دوم خردادی، تحریک فضای سیاسی کشور و به ویژه گروه‌ها و چهره‌های سیاسی به موضع‌گیری علیه دیگران، ایجاد التهاب و دوقطبی کردن فضای سیاسی از جمله علایم و نشانه‌های دورانی است که به دوم خرداد 76 منتهی شد و کم و بیش تا 8 سال بعد از آن ادامه یافت.



قرینه‌های روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد این‌گونه شایعه آفرینی‌ها و سخنرانی‌های تند و تحریک‌کننده با نزدیک شدن به انتخابات آتی ریاست جمهوری ارتباط دارد.



از طیف تندروی جریان دوم خرداد که برای بازگشت به قدرت و تصاحب مجدد پست‌های نان و آبدار دولتی این روزها به شدت به تکاپو افتاده‌اند، طراحی و اجرای سناریوهای التهاب آفرین و ایراد سخنان تحریک آمیز دور از انتظار نیست. آنها در طول 8 سال تصدی قوه مجریه نشان دادند که استاد جنگ روانی‌اند و برای قدرت، از هرکاری حتی توهین به مقدسات ابایی ندارند.



اما از دوستان اصولگرا عجیب است که چرا در دام نقشه التهاب آفرینان افتاده‌اند و نادانسته در سناریوی جوسازی، جنگ روانی، و نهایتا دوقطبی کردن انتخابات نقش‌آفرینی می‌کنند؟



بزرگ‌ کردن سخنان شیطنت آمیز و فتنه جویانه تندروها و تحریک چهره‌های سیاسی به موضع‌گیری علیه آن، دقیقا سناریویی است که به شهرت و توفیق جریان دوم خرداد انجامید.



علاوه بر این، انتشار سخنان انحرافی عده‌ای فتنه‌جو آن هم با عناوین غلو شده‌ای مانند توهین به مراجع، مقدسات یا حتی پیامبر اکرم (ص) با چه توجیهی صورت می‌گیرد؟ آیا این کار کمک به ترویج اباطیل و قبح زدایی از اموری شنیع (نظیر هتک حرمت پیامبر اسلام و مراجع) نیست؟



آن دسته از رسانه‌های اصولگرا (به ویژه روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس) که در دام سناریوی افراطیون فتنه‌گر دوم خرداد افتاده‌ و آتش بیار معرکه آنها شده‌اند، اگر می‌خواهند مراجع خاص نظیر شورای نگهبان از سخنان موهن فتنه جویان مطلع شوند که البته راهش اعلام علنی و انتشار با آب و تاب سخنرانی‌های انحرافی نیست و اگر می‌خواهند به قصد بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی، افکار عمومی از نیات و عقاید دوم خردادی ‌های تندرو مطلع شوند که تجربه نشان داده این گونه تبلیغات نتیجه عکس می‌هد و به مظلوم‌نمایی و تزویر منحرفین کمک می‌کند.



انتشار سخنان فتنه‌جویانه طیف افراطی دوم خرداد از سوی برخی رسانه‌های اصولگرا هم از نظر اخلاقی و هم از نظر سیاسی غیرقابل توجیه است. وانگهی مگر قرار نیست سیاست ما عین دیانت ما باشد؟ در نگاه دینی ما، اقدام غیراخلاقی به قصد کسب منافع سیاسی مردود است. از افراطیون دوم خرداد که در این زمینه انتظاری نیست. آنها از مدت‌ها پیش علنا به لیبرال دموکراسی گرایش پیدا کرده و ماکیاول را به پیشوایی سیاسی خود برگزیده‌اند، اما دوستان اصولگرا چرا؟!



 
 
حمید عبداللهی
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۱۴:۳۲:۰۵
با سلام . ای عزیز کدوم اصولگرایی چقدر امید بسته بودیم به اینکه دولت اصولگرا روی کار آمده و روزگار تلخ به شیرینی تبدیل میگردد . ولی صد افسوس که عملکرد دولت به اصطلاح اصولگرا چنان عملکرد غیر اصولی داشت و دارد که باید گفت هزاران افسوس و هر سال دریغ از پارسال . خدا روح امام را شاد کند . (106482)
 
صدیق
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۰۳:۰۵:۵۰
ذات اداره کنندگان بعضی ازین رسانه ها برخورد تند و رادیکال با همه مسائل است. ظرف چند سال اخیر و در چه مسئله ای کیهانیان برخورد واقع بینانه داشته اند. به نظر من این مسئله ربطی به اصلاح طلب و اصول گرا ندارد . این نوع رسانه ها خوزشان را جریان ساز می دانند (106593)
 
سروش
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۱۴:۳۸:۱۶
بنده هم موافقم که پخش سخنرانی آقای شبستری مصداق ترویج منکر بود. خبرگزاری فارس برای اثبات درستی خبر خود نیاز نبود کل سخنرانی را بر روی سایت قرار دهد. اگر آن سخنرانی حاوی مطالب خلاف واقع و پر از مغالطه بوده (که بود) قرار دادن آن بر روی سایت به انتشار آن اباطیل کمک کرده است. (106484)
 
حسن
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۱۴:۳۹:۵۶
احسنت دوباره بر سایت الف (106485)
 
روح الله
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۱۴:۴۸:۱۶
تحلیل قشنگی بود
من خودم به اصولگرایان تعلق دارم اما وقتی سرمقاله کیهان و صحبتهای خانم دکتر الهام را خواندم به رای دادن به خاتمی متمایل شده ام. (106486)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۱۲:۰۲:۳۰
ابن چه اعتقاديه كه با يك سرمقاله و مصاحبه -ولو غلط- براحتي 180 درجه عوض ميشه؟!
شايد شما از اول هم اصولگرا نبودين و فقط احساس اصولگرايي داشتين؟! (106648)
 
مهدي
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۱۶:۴۹:۵۹
برداشت اين مومن اين است اينجا ديگر منطق حاكم است از سر نيزه و چماق خبري نيست اقاي درون انديش اصولگرا و احساس اصولگر ا يي شناس ......هر ان كس كوخيال انديش شد ....چون دليل اري خيالش بيش شد (106730)
 
علی
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۱۵:۴۱:۳۴
این حرف دیگه از عجایبه؟ هر کسی مارو در مقابل توهین ها به دین یکجوری دعوت به سکوت میکنه؟ ای کاش امام بود و میدید که چگونه فتوای ارتداد سلمان رشدی به مسخره گرفته شده؟ یاوه های سلمان رشدی پیش این سخنان این افراد هیچ است به نظر شما فتوای امام موجب روی کار امئن عده ای نشد یا به قول اون طرفی ها تند روی نبود کاش همه ما مصالح اسلام ودین را بالاتر از مصالح جناح و رای اوردن و حتی کشور میدانستیم و الحق که گفته بازرگان در مورد همه ماست که ما اسلام را برای ایران میخواهیم و امام ایران را برای اسلام!
تا کی باید شاهد انواع مصلحت سنجی ها باشیم توهین به افراد( مثلا قضیه پالیزدار و...) مهمتر است که شاید کذب هم نباشد یا توهین به اشرف مخلوقات و اینکه قران تفسیر پیامبر از هستی است( نه کلام خدا) !یا اگر پیامبر گناه کند اشکالی ندارد واورا به فیلسوفان و اثار انها مقایسه کنیم!درسته این حرفها دیگر حساسیت نداره چون شاید از نظر ماهم به اندازه فلانی و فلانی مهم نیست یا ارزش انتخابات شاید بالاتر باشه ولی کاش فکر میکردیم چرا امام دارباره سلمان رشدی وان ابله این فتوا را داد خوب مگر امام نمیدانست که این نویسنده ناچیز معروف میشود و مطرح یا ممکن است خونهایی بریزد همانطور که ریخت شاید امام کمی تند روی کرده باشد چون باعث شد در روابط خارجی دچار مشکلات شویم و... فاین تذهبون اگر ما نتوانیم جلوی کوچکترین اهانت به پیامبر ومعصومین که از سوی مسلمان در حد ارتداد است نباشیم پس در اینده باید شاهد دشنام هم باشیم نعوذ بالله منه و هیچ کس از مراجع و مسءولان و حتی امام در شان رسول الله ص نیستندو توهین به انها هم همانند توهین به پیامبران وامامان نیست ولی ایا ما در هردو مورد یکسان عمل میکنیم؟! (106491)
 
سلام
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۱۹:۲۱:۱۷
نه عزیز، منظور این نیست که در مقابل توهین ها سکوت کنیم. ولی وقتی پشت سرهم اباطیل تحویل جامعه می دهند، این نشانه سریالی بودن قضیه است. اتفاقا باید جامعه را روشن ساخت ولی خونسردانه تر و با سیاست، طوری که موجب ترویج و معروفیت این ... ها نشود. (106876)
 
امیر امامی
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۱۶:۰۷:۴۹
خدا همه ما رو به راه راست هدایت کند. شما را هم همین طور! که به دور از تعصب تمام کسانی که در دسته بندی شمااصول گرا هستند را با تقوا و تمام کسانی که در دسته بندی شما اصلاح طلبان را بی تقوا و کافر نپندارید....
متاسفانه در هر دو طیفی که شما از آن ها نام بردید انسان های شریف زیادی و جو.د دارد. و در هر دو طیف هم انسان های خبیث زیادی وجود دارند که برایشان نام گروه و حزب فرقی نمی کند و نان را به نرخ روز می خورند. صرف کلمه اصلاح طلبی و اصول گرایی معیاری برای قضاوت در مورد انسان ها نیست.... (106493)
 
علی
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۱۶:۱۵:۱۱
تا کور شود هر کس که نتواند دید! (106495)
 
نسيمي
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۲۳:۳۷:۴۷
دوست عزيز شما كخ داري همه را كور مي كني!‌، مواظب باش خودت ...! (106569)
 
شقایق
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۰۶:۲۹:۵۲
جدا از اینکه این جمله چه ربطی به متن فوق دارد و اصولا چرا انسان باید خواهان کور شدن دیگران باشد؟(گیرم حسود باشندو نتوانند ببینند) باید عرض شود که این جمله در داستان از زبان یک لاک پشت نادان بیان شده که از دو غاز که دوستش بودند خواست دو سر چوبی را به منقار بگیرند و خودش هم وسط چوب را بگیرد و پروازش دهند. دوستانش بخاطر خطری که اینکار داشت و بخاطر اینکه دوستشان را میشناختند که نمیتواند جلو زبانش را بگیرد قبول نمیکردند اما با اصرار و التماس زیاد لاک پشت بالاخره به همین شکل به اسمان رفتند. مردم که انها را دیدند فریادهایی از حیرت یا تمسخر میکشیدند و انها را به هم نشان میدادند. لاک پشت نادان هم طاقت نیاورد و گفت تاکور شود هر آن که نتواند دید.
اما دهان باز کردن همان و افتادن از بالا بر روی زمین و هلاکت او همان.

پس لطفا دیگر این عبارت را که نشانه بعضی صفات نه چندان خوب ! در گوینده است بکار نبرید.

(البته شاید هم این عبارت به تمسخر و با نیت عکس در اینجا گفته شده است. خود داند) (106599)
 
ابالحسن کریمی
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۱۶:۲۹:۲۷
\"انتشار سخنان انحرافی عده‌ای فتنه‌جو آن هم با عناوین غلو شده‌ای مانند توهین به مراجع، مقدسات یا حتی پیامبر اکرم (ص) با چه توجیهی صورت می‌گیرد؟ آیا این کار کمک به ترویج اباطیل و قبح زدایی از اموری شنیع (نظیر هتک حرمت پیامبر اسلام و مراجع) نیست؟\"
برای نویسنده این جملات متاسفم.آیا مردم اینقدر فهم و درک برای قضاوت درست در اینباره ندارند که حالا انتشار اصل سخنان بعضی ها قبح زدایی و ترویج اینگونه اعمال شنیع باشد؟! (106498)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۱۷:۱۱:۳۶
فضاي دوقطبي به نفع جريان اصولگراست . شما هم به جاي آنكه به كيهان و فارس بتازيد تلاش كنيد فضا را دو قطبي كنيد . (106505)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۱۷:۴۳:۲۴
سلام
جالبه عوض این که به هتاکان عتاب کنید برعکس به معترضان به این هتاکی ها اعتراض می کنید این هم یه نوع موضع گیریه (-: (106509)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۲ ۰۱:۴۷:۲۵
درست میگی دوست من. راستش من اگر با چشم خودم این مقاله را نمی دیدم باور نمی کردم.
--- (106718)
 
بی نظر
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۱۷:۵۴:۳۵
سلام
اگر اصول گرایی اینی است که در عملکرد دولت می بینیم شرف به همان لیبرال دمکراسی.گزارش تفریغ بودجه 86 یعنی فاتحه مع صلواه به کارشناسی و رای مردم.برادران دینی باید در تعاریف سیاسی بازنگری کنند. (106513)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۰۸:۱۷:۰۱
85 نه 86 (106795)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۱۰:۱۷:۳۲
گزارش تفریغ بودجه‌های گذشته را ندیده‌اید، وگرنه فاتحه را باید سال‌ها پیش از این می‌خواندید و اکنون به کاهش تخلفات افتخار می‌کردید. (106829)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۱۸:۴۸:۵۰
ghabul konid enghadr dar in 3-4sale dolat be lahaze eqtesadi zaieef amal karde ke sharayeto baraye huzure in afrad dar jamee baz karde va baes shode in harfa ha moshtari peyda konand be shakhse be khatami raiee midam chon motaghedam dar tasmim giri haye eqtesadi besiyar manteghi tar amal mikard (106524)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۲۰:۰۲:۱۶
از سایت الف بعید بود. بابا اگه کسی به پایه ترین مفاهیم شیعه حمله کرده راه مقابله باهاش سکوته!؟ شخصا فکر می کنم این وظیفه ی مراجع و علماست که تو این موارد با روشنگری و پاسخ به موقع و مستدل ذهن های تاریک رو روشن کنن. حقا که پیامبر و ائمه مظلومن حتی بین دوستدارانشون. خاطرم هست که دفعات قبل سایت الف با انتشار جوابیه های مجکم به وظیفش به خوبی عمل کرد امیدوارم این دفعم با چند تا مقاله ی علمی پاسخ بدین. (106541)
 
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۲۰:۲۴:۴۹
کدام هتاکی! چه اشکالی داره یک عالم نظراتش را بیان کند هر چند به مذاق ما خوش نیاید. یادآور دوران منصور حلاج شده! رشد علمی فقط از محل تضارب آرا حاصل می شود! قدری دوران صدر اسلام را مطالعه کنید ببینید منکر خدا هم در مسجد آزادانه بحث می کرده. نحوه برخورد امام صادق با این افراد را ببینید آنگاه خودتان را در حالی که نه شما در حد امام هستید و نه این افراد منکر خدا. (106546)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۰۹:۵۸:۰۱
ایشان نه عالم هستند و نه در مقام بحث. جناب شبستری صرفاً در پی ترویج افکار خودشون هستند؛ این مسلماً با بحث علمی و منطقی برای یافتن حقیقت متفاوته. چرا از احساسات حق‌طلبانه و حقیقت‌جویانه مردم برای اثبات مواضع هتاکان استفاده می‌کنید؟! (106823)
 
شقایق
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۲۱:۳۲:۱۱
من نمیدانم نویسنده تحلیل فوق چقدر اطلاعات دینی دارد و این همه اصطلاحات و تعبیرات کیهانی که بکار برده دقیقا راجع به چه افرادی و چه سخنانی است؟!
اما اگر اشاره به سخنان اخیر آقای شبستری و ماجراهای بعد از آن باشد باید بگویم که من با دید منتقدانه مشروح سخنان ایشان را خواندم. یک بحث علمی بود شامل مطالب درست و نادرست که اتفاقا پاسخگویی به نادرستیهای آن نیز با توجه خود آن مطالب حتی از آدم عادی مثل من نیز ساخته است.
اینکه کسی در مسائل دینی جور دیگری فکر کند و افکارش را مطرح کند مگر امر تازه ای است؟ تاریخ اسلام وبخصوص شیعه سرشار از مناظرات و مباحثات علمی بین افرادی با دیدگاههای مختلف و گاه متضاد است. بسیار بجاست که داستانهای برخورد ائمه اطهار با دهریین و ملحدین را بخوانیم و بدانیم. چرا اینقدر مطالعه مان کم است؟
شما را به حقیقت ،بروید مطالب ایشان را بخوانید. کجای آن توهین به پیامبر است؟ کجایش توهین به مقدسات است؟ کجایش فتنه جویی است؟
من این آقا را نمیشناسم و سابقه ای از او نمیدانم اما حرفهایی که الان خواندم همه اش طی یک مناظره یا کنفرانس علمی قابل پاسخگویی بود و هیچ خطر و فتنه ای هم در بر نداشت مگر... آری مگر برای کسانی که یا خود نادانند و یا همه مردم را نادان تصور میکنند.

برای چنان افرادی هر کلامی بر خلاف آنچه ذهنشان به آن عادت کرده وحشتناک و خطرآفرین است.
و وای بر آن کسی که ندانسته یا دانسته ،روی منبر تهمتها و توهینهایی نثار سخنران مذکور کرده است .اگر آنچه خبرگزاریها از این فرد اخیر نقل کرده اند درست باشد ایشان از عدالت ساقط شده و نماز پشت سرشان باطل است . میتوانید این را از مرجع تقلید خود بپرسید.

من از همه برادران و خواهران خوبم که خواننده این سطور هستند خواهش میکنم مطالعات دینی خود را گسترش دهند. هرچه کیفیت و کمیت دانسته های دینی مردم ما بیشتر باشد چنین ماجراهایی کمتر و کم اثرتر خواهد شد.

بیشتر قرآن بخوانیم و در آن تفکر کنیم. (106554)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۱۰:۱۴:۱۵
جای تعجب است که شما که هتاکی‌های شبستری را خوانده‌اید و اصلاً هم ککتان نگزیده است! جالب‌تر از آن این است که چماق تکفیر را برداشته‌اید و بر سر مدافعان حریم پیامبر کوبیده‌‌اید.
اگر توهین و تکفیر بد است، چرا شما آن را بر دیگران روا می‌دانید و از ساقط شدن عدالت سخن می‌گوئید و نماز مردم را به زعم خود باطل می‌دانید؟!
بنده هم با گسترش مطالعات دینی موافقم. اگر بیشتر و بهتر و دقیق‌تر بدانیم، دیگر شیادان و رهزنان اندیشه نخواهند توانست با ترجمه‌ی تفکرات متکلمین یهودی - مسیحی آن را با رنگ و لعاب تفکر جدید و مباحثات علمی و کلام جدید به خوردمان بدهند و ما هم با ژست روشنفکری بگوییم: «بله، بحث علمی ...»
مثال جالب‌ترش در مورد سروش بود که طرفدارانش از بحث علمی دم می‌زدند و می‌گفتند چرا با او مناظره نمی‌کنید و ... ولی جناب سروش هیچ کسی را لایق! مناظره نمی‌دانست و ... .
بسیاری «قرآن، انسانی و خطاپذیر است*» را خواندند و باز هم به ژست روشنفکری‌شان ادامه دادند.
چرا این پاسخ‌های علمی به سخنان چنین افرادی را نمی‌بینید و مورد بررسی قرار نمی‌دهید؟ مگر در پاسخ به سروش و ادعاهایش (که با توهین و تکفیر نیز همراه بود) آیت ا... جوادی آملی، سبحانی و دیگران پاسخ‌های متقن و دلیل‌های فراوان نیاوردند که همین الف هم بسیاری از آن‌ها را منتشر کرده است.
اما افرادی مانند سروش و شبستری و ... اصلاً کاری به این پاسخ‌ها ندارند. آن‌ها صرفاً حرف خود را تکرار می‌کنند و با مرید پروری سعی در به کرسی نشاندن حرف خود دارند.
* http://alef.ir/content/view/21661 (106828)
 
شقایق
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۲۳:۲۰:۱۷
چماق تکفیر؟!
فکر کنم شما جملات مرا درست نخواندید. گناه کبیره ای که یک فرد بعمد و از روی علم انجام دهد منجر به ساقط شدن آن فرد از عدالت میشود و این همان عدالتی است که در فقه آمده است که مثلا از شرایط امام جماعت میباشد. اما این بمعنای تکفیر نیست.
اصولا متهم کردن یک فرد به کفر در صورتی ممکن است که خود آن فرد یا اظهار کفر کند و یا از روی عمد ، یک حکم ضروری اسلام را انکار کند یعنی انکارش را اظهار کند.
فقط یک مجتهد باتقوا میتواند کافر شدن کسی را تشخیص دهد.
واینکه گفتم بحث علمی منظورم این نیست که همه صحبتهای ایشان عالمانه است ، اتفاقا نوشته ام که پاسخ برخی از نادرستیهایش مثل اظهارنظر راجع به قرآن یا اینکه دین یکی از 4بالی است که انسان با آن پرواز میکند و امثال آن را، یک فرد عادی مثل من هم میتواند بدهد چه برسد به کسی که عالم هم باشد پس چه نیازی به تکفیر و توهین هست؟ ضمن اینکه آن آقا در یک محیط دانشگاهی سخنرانی کرده ، اگر در همان محیط ، یک عالم به پاسخگویی چنین شبهاتی میپرداخت بهتر بود یا این غوغایی که برپا شد و منجر به این شد که مشروح مطالب آن فرد در اختیار همه قرار گیرد؟
آیا سروصدای برپاشده برای حمایت از مقام رسول الله -صلی الله علیه و آله- بود یا....؟ (106980)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۳ ۰۱:۴۹:۰۵
بحث بر سر همین ادعای شماست که بی‌دلیل دیگران را به بی‌عدالتی محکوم می‌کنید و در مقابل جناب شبستری را تبرئه می‌کنید، بدون این‌که در مورد حرف‌های ایشان بحث کنید.
آن عالم دینی که شما در موردش چنین تند سخن گفتید، با تبلیغ و نشر چنین حرف‌هایی مخالف بود، وگرنه در مقام بحث کسی مانع نبوده و نیست. مسئله این‌جاست که امثال سروش و شبستری بیشتر به دنبال مریدپروری برای نشر افکار خود هستند تا مناظره و نقد آزادانه، چون در آن صورت باید پذیرای نقد آرای خود باشند.
مهم‌ترین حرف ایشان در مورد عصمت پیامبران بود که بنده در میان نوشته‌های شما بحث درباره چنین موضوعی را نمی‌بینم.
ضمناً خواست مراجع دینی هم همین است که همان‌طور که ایشان آزادانه در دانشگاه سخن گفته‌اند، یک نفر در مقام پاسخگویی در همان دانشگاه سخن بگوید.
من با این حرف شما کاملاً مخالفم:
«یک بحث علمی بود شامل مطالب درست و نادرست که اتفاقا پاسخگویی به نادرستیهای آن نیز با توجه خود آن مطالب حتی از آدم عادی مثل من نیز ساخته است».
آخرین نکته:
از یک طرف بحث را بحث علمی می‌خوانید و مردم عادی را از آن برحذر می‌دانید و از سیاسی شدن موضوع برآشفته‌اید و از «غوغا» و «سر و صدا» صحبت می‌کنید، از طرف دیگر چنین حرفی را می‌زنید و پاسخگویی به آن را کار هر کس می‌دانید! (107202)
 
رضا
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۲۱:۴۹:۰۴
بحث عصمت انبیا چنانچه در آثار استاد مطهری نیز به آن اشاره شده در میان متفکران همواره وجود داشته است. چرا همه چیز را سیاسی می کنید ؟ عوض جواب دادن منطقی و علمی شانتاژ و جو سازی ؟ اینهمه رسانه و صدا و سیما در اختیار مدعیان است . (106558)
 
بنده خدا
۱۳۸۷-۱۲-۰۹ ۲۳:۴۹:۱۶
بزرگی و عظمت دین اسلام بر تعمق و تفکر است و جای جای قران کریم به آن توصیه شده است . جایی ، در یک محیط دانشگاهی ، در انجمن اسلامی فردی سخن گفته است . شیوه ائمه به ویژه حضرت صادق (ع) بر پاسخگویی و روشنگری بوده است . اگر در یک محیط دانشگاهی نتوان حرف زد ! دیگر وا اسفا ! . . . من ، نه سینه چاک چپ هستم و نه فدایی راست ! . . . این که بگردیم ، یک سخنرانی در یک جمع صد نفری را عمومیت ببخشیم و های و هوی کنیم که وا اسلاما ! اگر خبرگزاری فارس آن را منتشر نمی کرد امثال بنده تا سالها از این سخنان مطلع نمی شدم ! . . . حرف تازه ای هم مطرح نشده است و جدید نیست . . . جای طرح این مسائل هم درست بوده است ! . . . فقه شیعه به همین دلیل پویاست که از طرح مسائل نمی ترسد و پاسخگوست ! این ترس و واهمه ها را را به علمای وهابی واگذار کنیم . به وحدت بیاندیشیم و تعالی جمهوری اسلامی . انشاالله .
از برادران ارجمند هر دو جناح درخواست دارم ، دست از این کارها بردارند ! مردمی که در 22 بهمن آمدند ، می فهمند آن که از \" دوستی با مردم اسراییل \" سخن گفت ، مرادش انسان ها بود و بر عکس باز این مردم می دانند که طرح مساله \" نظرات درباره عصمت پیامبران \" یک بحث مدرسه ای است و اسلام با هیچ یک از این دو مورد به خطر نمی افتد .
برادران ، اسلام وقتی به خطر می افتد که از آن استفاده ابزاری کنیم . بس کنید دیگر ، ضعف ها و ندانم کاری های خود را به اسلام مرتبط نکنید .
شکر خدا هم که چند تا کلمه مثل لیبرالیسم ، ماکیاولیسم و . . . هم که بلدید ، هردو طرف هم که در به کار بردن آنها ماهرید . . . به چه قیمت !
دین اسلام و پیامبرش از آغازین روز دعوت با هجمه های گوناگون روبرو بوده است . شصت سال آموزش لا مذهبی در شوروی ، 50 سال حکمرانی بهایی ها و فراماسون ها در دوره پهلوی شاهد زنده است .
آقایان دو طرف (چپ و راست ) این پیغمبر و دین شماست که با دو تا حرف ارکانش به لرزه می افتد ! و دین شما چیزی نیست جز چند کرسی در قدرت ! (106574)
 
دانش آموز فلسفه سیاست از انگلیس
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۰۱:۵۱:۴۶
جناب نویسنده محترم
سلام علیکم
شما که دم از اخلاقیات میزنید، بهتر است تا وقتی از چیزی کاملا مطلع نیستید از ان دم نزنید. احتراما ماکیاول هیچ ربطی نه به لیبرال دموکراسی دارد و نه به اصلاح طلبی! اما این که برای تخطئه رقیب از این حربه استفاده کنید کاملا مطابق با برخی از اموزه های اوست. هرچند بهعنوان برادر کوچک تر توصیه می کنم پیش از آنکه یکبار دیگرآنرا به کار برید پرنس یا گفتارهای اورا تورقی فرمایید تا ببینید با چه ذهن بلندی طرف هستید و انتساب لفظ ماکیاولی به رقیبتان چندان خالی از حمایت نیست. (106590)
 
بابک
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۰۸:۰۰:۳۱
ره نه افراط است و نه تفریط
یعنی نه باید کاملا سکوت شود و نه از جنبه های دیگر غافل ماند.
مثلا در جریان شبستری که کیهان تا به امروز اصلا منتشر نشده که بخواهد موضع گیری کند وابلته انتظار می رود با توجه به خط مذهبی این شنریه در اولین فرصت واکنش مناسب نشان دهد.
خبرگزاری فارس هم از غلظت این بحث کم کرد تا دچار قبح شکنی نشویم که کار درستی بود (106608)
 
سید کاظم علوی
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۰۸:۱۴:۴۳
افراطیون دوم خردادی! آنقدر این اصطلاحات را تکرار کرده‌اید که خودتان هم باورتان شده است. برادر من کمی به گذشته با نگاه بی‌تعصب نگاه کن. از ابتدای دهه 70 به بعد کدام جریان با دردست داشتن انحصار خبری حمومتی،هر دشنام، دروغ، حمله بدون اجازه دفاع و ... را به جریان مقابل انجام داده است؟ کدام جریان با حمایت‌های مالی خاص نشریاتی چون یالثارات الحسین تهیه دیده و کارناوال عاشورا را کارگردانی کرده است؟ و هنوز نیز بر چنین رویه‌ای پای می‌فشرد؟
مگر قرار است همه چون ما بیاندیشند که گفتارهای آقاجری یا مجتهد شبستری، تحرکات افراطیون نام گرفته است؟ بگذریم از جعل حقیقت توسط خبرگزاری فارس و ایرنا درخصوص گفتار مجتهد شبستری که اصل آن را اگر بخواهید میتوانید پیدا کنید.
افراطی کسی است که سخنان دیگران را برنمی‌تابد و برای جمع لشگر، آن سخنان را به شکل دیگری نیز بازتاب میدهد. (106611)
 
محسن
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۰۸:۲۹:۰۹
می خواستم بگویم بیچاره مردم
اما دیدم من هم مثل همه عزیزان جناحی خودم را متولی مردم کرده ام
این است که در حد گلیم خودم پایم را دراز می کنم و حواسم به کلاه خودم است
اصول گرا و اصلاح طلب هردو عنوان های جناحی است
جای خدا و من شهروند ایرانی مسلمان در تین تحلیل ها و برخورد ها کجا است؟
لابد جناح ها معتقدند دیدگاه انها برای نجات و رفاه من بهتر است.
خوب اگر این چنین است لطفا دیدگاه هایتان را طرح کنید.
به من چه مربوط است که فلانی در کجا چه گفت و فلان انجمن آنرا محکوم کرد یا تایید کرد؟
به من چه مربوط که فلانی مظلوم است یا مظلوم نما؟
به من چه مربوط است که فارس و کیهان چه میکنند؟
البته این \"چه مربوط ها\" در مورد انتخابات ریاست جکهموری است
بهتر است هر کسی برنامه خود را بدهد و تعهد کند که میتواند اجرا کند
و محکمه ای هم باشد که به درستی و انصاف در مودر تحقق این شعار ها و توقعات من داوری کند.
خداییش فکر میکنید که شما ایبرال دموکرات نیستید؟
یک نگاهی به نحوه برخورد ها بکنبد ، آیا ورژن اسلامیزه شده برخورد های اوباما و مک کین نیست؟ که به روابط نامشروع و دوست پسر ودوست دختر و... همدیگه کار داشتند.
جناح ها ی وطنی هم هردو همین کار را می کنند ، نمی کنند؟ (106584)
 
محمد مصطفی
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۰۹:۵۹:۳۱
بسم الرب شهدا وا لصدیقین
من سخنان مجتهد شبستری را خواندم و متأسفانه در سخنان ایشان نوعی انحراف دارد راه پیدا میکند، البته کفر هم نگفته اند اما از روی عدم دقت علمی و فقهی حرفهای ناپخته ای زده اند که هیچ چیزی هم پشتش نیست. اما از روزنامه ی محترم کیهان و سایت گرامی فارس هم جدأ متأسفم که کمی بی خود بزرگش کردند. یادم میاید آنزمان که عده ای ناآگاه \"دار\" بر سر دانشگاه برپا کردند و واقعأ با اشتباهاتشان نهایتأ سبب شدند \"دوم خرداد\" ایجاد شود. مجتهد شبستری یا ماجرای تدفین شهدا را نباید با غلظت به مردم ارائه کرد. این کارها بسیار خطرناک است. من اعتقاد دارم نقش روزنامه ی کیهان، همیشه در قدرت گیری جریانهای مخالف اُصولگرا بالا بوده است. باید با نگاهی آسیب شناسانه مواظب بود همه ی تخم مرغ های جریان اصیل اُصولگرا در سبد خبرگزاری فارس و روزنامه ی فارس گذاشته نشود که این دو تمامی جریان اُصولگرا نیستند با اینکه متأسفانه مُدام ادعایش را میکنند که کار شایسته ای هم نیست. (106627)
 
يك كارمند حامي موسوي
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۱۰:۵۶:۱۸
در تداوم آزادي و اصلاحات هميشه بايد دوران آزمون وخطا را طي كنيم و در برابر اشتباهات فكر ي ونظري بايد مبارزه فكري و نظري انجام داد. (106636)
 
حسن
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۱۱:۱۸:۴۰
با سلام
بنده متاسفم که مسئولان سایت الف خود همه را به سیاست زدگی متهم میکنند
آیا زیر سئوال بردن عصمت پیامبر موضوعی است که باید از زاویه اصول سیاست به آن نگاه کرد؟
آیا مورد اخیر تنها یک مورد خاص است یا یک حرکت دامنه دار و حساب شده که قبلا نیز توسط افراد مشهوری چون سروش،آقاجری،گنجی و در روزنامه ها و مقالات و .... منتسب به یک جریان خاص سابق داشته است ؟
اگر تنها مورد خاص باشد تحلیل شما را بطور نسبی شاید بتوان باور کرد
ولی شواهد چیز دیگری را نشان میدهد . کافی است سیر جریان ایجاد شک در باورهای دینی جامعه خصوصا در صفحات فرهنگی روز نامه های جریان به اصطلاح اصلاح طلب را مرور کنید تا براحتی نشانه های ضدیت با باورهای دینی مردم و القای باورهای لیبرال دمکراسی غرب را مشاهده نمائید
با توجه به نکات بالا به چند نکته اشاره میکنم:
1- شما که خود مدعی هستید که سایر رسانه های اصولگرا در بازتاب سخنان این افراد به نیات سیاسی آنها که همان مظلوم نمائی و ایجاد جو دو قطبی است کمک میکنند ! آیا بامتهم کردن تمامی جریان اصلاحات به پیروی از اصول ماکیاولی خودتان آب به آسیاب آنها نریخته اید؟
2- لطفا مشخص نمائید مرز واکنش شما نسبت به حمله به اعتقادات دینی کجاست؟ و در چه موردی سایت الف علی رغم مسائل انتخاباتی حاضر به واکنش به هتاکان است؟
3- نفرموده اید که اصلاح طلبان چگونه میتوانند از اینگونه التهاب آفرینی ها بنفع خود در انتخابات استفاده کنند؟ مگر مردم ایران خدای نکرده ضد دین و پیامبر هستند که به جریان حامی هتاکی کننده به ساحت پیامبر رای دهند ؟ ویا اصلاح طلبان تنها بی دینان را طرفدار خود میدانند؟
4- چیزی که باعث میشود این هتاکان به خود اجازه طرح چنین مطالبی را بدهند اتفاقا سکوت سران جریانات سیاسی در برابر این اقدامات است زیرا اگر مثلا آقای خاتمی و سایر رهبران سیاسی احزاب در برابر این اظهارات واکنش نشان میدادند هم بعنوان مدافع حریم پیامبر در بین مردم محبوبیت یافته و هم سوئ استفاده کنندگان از این نو حرکات ناامید میشدند. نه اینکه بخاطر سکوت در مقابل این اظهارات و بلکه گاهی حمایت از ایشان تحت عنوان آزادی مخالفین هم اکنون از طرف شما متهم به ماکیاولیست شوند.
5-برخی از هموطنان در نظرات مطرح شده بحث آقای شبستری را مصداق یک بحث علمی میدانند! که باید در جواب گفت صرف نظر از نوع استدلال ایشان که کاملا برداشت عوامانه ای از آیات قران داشتند که برای من کم سواد نیز مشهود بود.\" مثل اینکه طلب بخشش در ادعیه ای که از جانب امامان معصوم است نشانه گناه از جانب ایشان است و معصوم اگر گناه نکرده چرا طلب بخشش از گناهان را دارد و یا اشاره به بعضی از آیات قران و برداشتهای سطحی و عوامانه از ایشان\" میتوان گفت که بحث علمی در جائی مطرح است که دو عالم در برابر یکدیگر مناظره کرده و هر یک در له و علیه یک نظریه بیان نظر میکنند و مخاطبین هر دو نظر را شنیده و قضاوت میکنند نه اینکه یک گفتمان یک طرفه برای تخریب ایمان چند دانشجو که معلوم نیست عمق باور هایشان در چه سطحی است و آیا بعد از اینکه این سخنان را شنیدند دنبال نظرات مخالف هم میروند یا این اشکال همچنان برای همیشه در ذهنشان میماند
6- یکی از دوستانم که چند سالی دروس حوزه را گذرانده برایم میگفت که استاد شان چنانچه نظریه ای در باب انکار خداوند مطرح میگردید دستور میداد درب کلاس را ببندند تا هر کس که این سئوال را شنیده بدون شنیدن جواب آن از کلاس خارج نگردد مبادا در کلاس ایشان خللی در ذهن و ایمان یک فرد ایجاد شود و او در برابر خداوند مسئول باشد. آری در باب عقاید مردم باید چنین مسئول بود نه اینکه شبهات خود را بدون بیان در برابر اهل فن به دانشجویان ارائه کنیم و اسم آنرا تبادل افکار بنامیم
7- تارخ نشان داده است که هرگز چنین حرکاتی باعث تزلزل ایمان مسلمانان نگردیده بلکه بر عکس موجب ثبات ایمان آنان نیز شده . خود من با آنکه سخنان سطحی و عوامانه آقای شبستری تاثیری بر اعتقادم بر عصمت پیامبر نداشت با اینحال در این مدت چندین مقاله در باب اثبات عصمت تامه معصو مین و پیامبران مطالعه کردم که به ایمانم افزوده نیز گردید. ولی اگر دانشجوئی با شنیدن سخنان ایشان دچار انحراف شود باید به خدا پناه برد و از عملکرد اصحاب فرهنگ حتی از نوع اینترنتی آن گلایه کرد که توجه به مسائل سیاسی و انتخاباتی را بر حفظ اعتقادات مردم مقدم میدارند. (106642)
 
شقایق
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۲۲:۴۳:۱۵
ایمانی که مبتنی بر اعتقاد محکم نباشد چه فایده ای دارد؟ بخصوص برای قشری که قاعدتا به خودش فرصت بیشتری برای تفکر میدهد آیا نباید پایه اعتقادش را خودش محکم کند؟
تا شک نباشد چطور میتوان به یقین رسید؟ خود شما نمونه ای از کسی هستید که بدنبال این بحث سراغ مطالعه رفتید. چرا فکر میکنید جوانان دانشجوی ما باید عقایدی را که از والدین یا مدرسه آموخته اند بپذیرند بدون آنکه خود مطالعه و تفکر و نتیجه گیری شخصی داشته باشند؟
مطالب بقول شما سطحی آن آقا گوشه ای از دهها و صدها موضوع بحث برانگیز مذهبی است که ممکن است به ذهن انسانها راه بیابد. شرایط مختلفی این موضوعات را در نزد انسان بزرگ میکند گاهی باعث انحرافات عمیق میشود و گاهی سرکوب میگردد تا در زمان دیگری دوباره سربرآورد. چه بهتر که این مسائل مطرح شود و توسط دانشمندانی صبور پاسخ داده شود . این است راه نگهبانی از دین. (106772)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۳ ۰۰:۲۶:۳۴
«شک» بد منزلگاهی است.
چقدر اصول عقاید برای دانشجویان ما به طور اصولی مطرح شده که اکنون شبهه‌آفرینان بدون هیچ محدودیتی به ترویج عقاید خود می‌پردازند؟ متأسفانه از شبهه‌افکنان به خوبی دفاع می‌شود، اما پاسخ به این شبهات کمتر در جامعه مطرح می‌گردد.
البته امیدوارم با همت دانشمندان علوم دینی، دانش مردم ما، به خصوص دانشجویان آن‌قدر توسعه یابد که بتوانند در مقابل چنین جریان‌هایی خود حقیقت را بیابند.
دیروز خواندم که یکی از مراجع درخواست کرده که در دانشگاه صنعتی اصفهان که آقای شبستری سخنرانی کرده، یکی از آشنایان به علوم دینی سخنرانی کند و او هم بتواند دیدگاه‌های شیعه درباره عصمت پیامبر را توضیح دهد. (107193)
 
soroush
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۱۲:۳۵:۳۹
بسمه تعالي سلام همانطور كه مرقوم فرموده ايد حرف هاي دو نفر (عمله) اجانب كه در جبهه دوم خرداد حضور دارند مصرف تبليغات انتخاباتي دارد اما اي عزيز شما وقتي در شطرنج كيش مي شويد و با اينكه مي دانيد حركت شما ممكن است خطر آفرين باشد نمي توانيد حركتي نكنيد چرا چون قانون بازي است( در واقع بي پاسخ گذاشتن انكار اصول دين در اجتماع اسلامي نوعي تاييد و حتي ايجاد شبهه در ذهن جوانان پاكي است كه در مباحث كلامي تازه وارد و بي تجربه اند) اما بهترين پاسخ به كيش رقيب حركتي است كه منجر به مات وي شود لذا بنده اعتقاد دارم لازم است رسانه ها و مطبوعاتي كه همواره برج ديده باني نظام بوده اند اين بار هم در شناساندن ريشه هاي گنديده و پوسيده مزدوران اجنبي كه در قالب اصولي و كلامي خود را جا زده اند فعالانه تلاش كنند مبادا جواني تحت تاثير مسائل سياسي در اين وادي هلاك درغلتد. (106656)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۱۲:۳۶:۳۰
شما را چه شده است كه تاب تحمل نقد پيش‌فرض‌هاي خود را نداريد ؟
بحث‌هاي كلامي كه سابقه‌اي به قدمت تاريخ اسلام را دارند به مسائل سياسي روز پيوند مي‌زنيد و بلافاصله با حربه توهين به اين و آن حكم‌هايي صادر مي‌كنيد كه مراجع عظام هم از آن متحيرند ؟
اگر برچسبهايي اين چنيني به محتويات اين سخنراني و سخنران توسط خبرگزاري \" دولت \" زده نمي‌شد ، كجا لازم مي‌امد كه متن آن توسط برخي از رسانه‌‌ها منعكس گردد. آنهم بحثي كه در حوزه انديشه و علم ارائه شده نه در كوچه و بازار و براي عوام ! (106658)
 
علی
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۱۴:۵۰:۲۱
مطلب دلسوزانه ای بود و لی به نظر من کیهان و فارس خود نویسنده ی این تراژدی هستند نه قربانی آن. (106695)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۱۵:۰۴:۵۴
من نمی دانم از کی تا حالا روزنامه کیهان ویا یک خبرگزاری محل و مرجع بحث های کلامی و عمیق دینی شده اند .و یا آیا به کوچه بازار کشاندن مباحث عمیق فلسفی و کلامی خدمت به دین است و یا استفاده سطحی و ابزاری از آن؟
به نظر من اگر کیهان درد دین دارد باید به تعمیق مباحثات دینی و ارایه نظریات مختلف و دامن زدن به تضارب آرا بدون تشویق به اعتراضات عامیانه و کفن پوش کردن و به خیابان ریختن مردم وآن هم در جراید خاص علمی و فرهنگی بپردازد. (106700)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۱۵:۲۴:۳۹
2خرداد دیگری در راه است (106706)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۱۳:۰۹:۳۷
باش تا صبح دولتت بدمد! (106882)
 
...
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۱۵:۵۶:۳۰
اصلاح طلبان از آزادی بیان دفاع می کنند اگرچه ممکن است با سخنان شبستری موافق نباشند .

خلط این دو مبحث و تعمیم سخنان مجتهد به همه اصلاح طلبان کاری است در راستای اهداف عالیه! مرحوم ماکیاول(لعنت الله علیه) (106716)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۳ ۰۲:۰۸:۱۱
این‌گونه که معلوم است، اصلاح‌طلبان تنها هنگام اظهار نظر همفکرانشان مدافع آزادی بیان می‌شوند. وگرنه توهین‌های مکرر یاری‌نیوز و امثال ابطحی و ... به منتقدان خاتمی به قدر کافی واضح هست. (107204)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۰ ۲۳:۵۱:۲۶
با سایت الف و مخصوصا دکتر توکلی از سر دلسوزی سخنی دارم. من دلسوز دین و انقلاب و ایرانم. این مقاله الف حرف حقی دارد ولی متاسفانه آنرا باز هم به بینش کوتاه این جناح و آن جناح آمیخته و متصل کرده اید. چرا منطق خود را تضعیف میکنید؟ آقاجان، فارغ از این جناح و آن جناح، حقیقت چیست؟ دین چیست؟ عدالت چیست؟ احترام به حق اندیشه و تفکر کجاست؟ چرا اصل مطلب را که تحری حقیقت است کتمان میکنید و نمیگوئید که این برخوردهای خرد و حقیر به اندیشه و تفکر برای اسلام و انقلاب و ایران مضر است؟ چرا حقیقت را در حوزه تنگ و زشت و بدترکیب منافع جناحی قرار میدهید؟ حرف این مقاله که در عناوین بکار رفته توسط رسانه های اصولگرایان در مورد این سخنان، خامی و کوتاه فکری وجود داشته درست است. عواقب آنرا هم که گفته اید درست است. ولی چرا منطق خود را خراب میکنید و به اصل رشد معرفت و فراتر رفتن از این بازیهای بسیار بد جناحی رغبتی ندارید؟ کنار بگذارید این حب و بغض های سیاسی را و بدانید که همانطور که رسول خدا فرمود: نجات در صدق است. (106778)
 
امین
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۰۰:۴۲:۴۱
باعث تاسفه که بالای این مقاله نوشته شده \"بخش تحلیلی الف\" .
باید برای رسانه ای که ایقدر قدرت تحلیل دارند! فقط تاسف خورد. (106783)
 
امین
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۰۰:۴۶:۰۳
بازگشت به قدرت و تصاحب پست های نان و آبدار!
بهتره آقای توکلی بگن که امتیاز چاپخانه ای که برای روزنامه گرفتن( اونم تو دوران وزارت آقای خاتمی (وزارت فرهنگ) که نشان از پاکی خاتمی و ایمان خاتمی به شعار زنده باد مخالف منه!) رو چطور دارن مصرف میکنن!
مگه نه اینه که روزنامه رو بی خیال شدن و دارن به کارهای اقتصادیشون(به همراه فرزند گرام) میرسن!
نکنه ایشونم مثل اساتیدشون که دارن درآمد حاصله از کارخانه های...رو برای امور خیریه! مصرف میکنن, تو این راه قدم گذاشتن! (106785)
 
پویا
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۰۱:۰۱:۲۱
از سایت الف به شدت گله مندم... گویا این ارگان خبر رسانی هیچ خبر نگاری ندارد و از هیچ منبعی جز ایرنا و فارس و کیهان که هر 3 از دیده مخاطب از نا معتبرترین منابع هستند استفاده نمی کند.... هر خبری را نگاه کنید نوشته : به نقل از فارس...فلان.... این مطلب بالا هم که فقط توهین بود... این جمله که \"از افراطیون دوم خرداد که در این زمینه انتظاری نیست\" خیلی خودخواهانه و ناجور است.. کاشکی این مطلب رو هم به نقل از جای دیگری می آوردید که آبرویتان حفظ شود نه این که با افتخار بالای متن بنویسید : بخش تحلیلی الف (106788)
 
محمد
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۱۳:۰۱:۰۶
برادران عزيز مباحث علمي وفلسفي را سياسي نكنيد اگر منطق داريد مثل امام صادق مباحثه نمائيد (106879)
 
علی
۱۳۸۷-۱۲-۱۱ ۲۱:۵۶:۴۱
جالبه!
شما خودتون نقد دولت اصولگرایی که برای به قدرت رسیدنش دست و پا می زدید رو شروع کردید! چرا؟ چون بهتون پست نداد؟
حالا میاین سید اولاد پیغمبر رو تخریب می کنین؟ دوم خردادی ها رو محکوم می کنید؟
جالبه!
هم خودتون و هم همه ی کسانی که ذره ای دلشون برای ایران می سوزه کامل می دوننن که کی بدردشون می خوره!
شما هم می دونید! اما چشماتون رو می بیندید!
خدا هممون رو ببخشه که به راحتی آب خوردن به مخالفان خودمون توهین می کنیم!
زنده باد مخالف مــــــــــن (106964)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۲ ۲۳:۵۵:۳۱
سید باشه یا نباشه، باید پایبند به دین و دستوراتش باشد. من و شما ندارد، روحانی و سید و آخوند ندارد. انشاء ا.. همه به دین و اخلاق پاییبند باشیم.
ضمناً بد نبود مقاله را هم می‌خواندید. (107188)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۲ ۲۳:۵۶:۲۱
سید باشه یا نباشه، باید پایبند به دین و دستوراتش باشد. من و شما ندارد، روحانی و سید و آخوند ندارد. انشاء ا.. همه به دین و اخلاق پاییبند باشیم.
ضمناً بد نبود مقاله را هم می‌خواندید. (107189)
 
عبدالله
۱۳۸۷-۱۲-۱۲ ۰۱:۴۷:۵۴
من نفهميدم چطور است كه عمل و حرف --- عملكرد و حرف همه اصولگرايان به حساب نميآيد.ولي حرف آقاي مجتهد شبستري مي شود اصول اعتقادي اصلاح طلبان؟! ايشان اعتقادات شخصي خود را گفته و جاي نقد هم بر آن هست هرچند عدهاي كه فحش و ...ميدهند هنوز نميدانند اصل صحبت چه بوده و مطالعه اي از آن ندارند. (106725)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۳ ۰۲:۰۵:۲۲
اعتقادات گنجی، سروش، آغاجری و ... را هم شنیدیم و تکاپوی آن‌ها را در آستانه‌ی انتخابات دیدیم. شاید هم شما با وجود گرایش به اصلاح‌طلبی از این آراء بی‌خبرید؟ (107203)
 
متين
۱۳۸۷-۱۲-۱۲ ۰۱:۴۹:۵۷
باسلام
و ابراز تاسف براي نوشته فوق
ياد آوري چند نكته را ضروري مي دانم :
در تعهد نامه الف آمده است كه نظراتي كه حاوي الفاظ سبك و توهين آميز باشد منعكس نمي شود اما سوكمندانه مشاهده مي شود كه نوشته پيش رو كه توسط الف انتشار يافته سراسر الفاظ سبك و توهين و تهمت مي باشد
---
معتقد هستم كه رسانه هايي چون فارس و كيهان ازعوامل اصلي ركود در اردوگاه اصولگرايي مي باشند آنها با بكار بردن هر گونه بداخلاقي روزنامه نگاري و توهين و افترا به شخصيت ها و جعل اخبار جايگاه اصولگرايان را تهديد مي نمايند شايد اگر بجاي رسانه هايي چون كيهان اندكي الف ها بيشتر و بيشتر شوند حال و روز اصولگرايي بعد از پيروزي هاي شش سال اخير بر اصلاح طلبان اينچنين نبود . (106748)
 
حمید-گرگان
۱۳۸۷-۱۲-۱۲ ۰۹:۰۶:۴۳
من متعجبم این برادران اصول گرا چرا اینقدر نگران به خطر افتادن اصولشان هستند .
از باورهایشان می ترسند می ترسند کسی بیاید و اعتقاداتشان را کمرنگ مند .
منی که مسلمانم و شیعه باید آنقدر پایه های اعتقادیم محکم باشد که در برابر استدلال غلط تاب و توان خود را از دست ندهم و با استدلال درست راه را نیز به دیگران بشناسانم .
همه را خفه کنیم که بر خلاف ایده و اصول ما حرف نزنند .
کیسه بر سر زنان بکشیم که مبادا به گناه کشیده نشویم.
خانم ها پوتین پا نکنند که خدای نا کرده ما به گناه کشیده نشویم.
بحث اقتصادی نکنیم چون برادر اصول گرایمان مورد نقد واقع نشود .
این چه اصولی است؟
اینها بی اصولی است . (107020)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۳ ۰۰:۰۸:۳۳
لطفاً کمی بیشتر بر روی حرف‌های خود تامل کنید. مثلاً این که زنان هر طور که بخواهند بیرون بیایند و جوانان نباید! به گناه کشیده بشوند.
این طور نسخه پیچیدن برای اجتماع، نه تنها منطقاً نادرست است، بلکه در عمل نیز ناممکن بوده. حتماً سخنان سروش در رد الهی بودن وحی*، سپس حرف‌های آغاجری و در آخر شبستری... حتماً همه‌اش کار اصولگرایان است!
اگر هم واقعاً علاقه‌مند به مستحکم کردن پایه‌های دینتان در مقابل چنین شبهاتی هستید، بد نیست پاسخ آیت ا... سبحانی به حرف شبستری را هم بخوانید:
http://www.shia-news.com/fa/pages/?cid=12478

*قرآن انسانی و خطاپذیر است
http://alef.ir//content/view/21661/
(نقدهای نوشته شده بر این سخن را نیز در پایان مقاله خواهید یافت) (107192)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۲ ۰۹:۱۰:۲۱
از الف متاسفم كه بخاطر دنياي خود در مقابل حمله به مقدسات خفقان گرفته است.عصمت پيامبر را زير سئوال مي برند ساكت است.ولايت فقيه را تخطئه مي كنند ساكت است. (107021)
 
جعفر
۱۳۸۷-۱۲-۱۲ ۱۳:۰۰:۳۰
بزرگترین آسیبهای اقتصادی مربوط به عصر دوم خردادی هاست . تمام انرژی دولت صرف میتینگ و تنش و جناح بازی شد . تا آبدارچی عوض کردند به نام شایسته سالاری . از لحاظ سیاست خارجی 10 درصدی بهتر شد اما از نظر مسائل داخلی و خصوصا اقتصادی بیچاره شدیم رفت . (107090)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۲ ۱۸:۴۸:۳۹
هروقت سايت الف را نگاه مي كنم بيشتر از اينكه مطلب اصلي را بخوانم بناگاه متوجه نظرات مي شوم چون دقت كردن به مطالب اين نظرات مي تواند فرهنگ سياسي منحط مسلط بر جامعه سياسي ايران را به خوبي به انديشمندان حوزه مطالعات فرهنگ سياسي نشان مي دهد. به طور كلي ميتوانم اين فرهنگ را خاص ايران بدانم چون حداقل در هيچ نظريه اي تا بحال تعريف مفهومي از اين رفتار سياسي را نديده ام در اين فرهنگ سياسي رقابت امري غريب و دشمن واژه اي آشناست. خاكستري رنگي پنهان و سياه سفيد رنگي بر پيكره ي جهان است. نخبه و جريان سياسي يا خوب است يا بد. حق در يك طرف است و طرف ديگر باطل. يكي معيار مسلم ارزش است و ديگري نمادي از عينيت حتمي تقصير.انتقاد من انتقاد است و انتقاد ديگري فحش. راستي اين خصوصياتي كهع بر شمردم واگر مجالي بود چندين سطر مي شد در كجاي دنياي كافران غربي وجود دارد نكند از محسنات اسلام است كه آقايان ايراني آن را كشف كردند كه بخدا اين دروغي فاحش است چون اسلا دين رحمت بود نه فحش، دين انسانيت بود نه توحش، دين گذشت بو نه باطوم،شكنجه و اعدام،نه دين سنگسار و قطع عضو نه دين ريا و تزوير، نه دين..... اما چه شد كه اسلام اينگونه تفسير شد. شايد از بد شانسي اسلام بود كه در منطقه اي رشد كرد كه مبلغان آينده آن يا بايد طبق تعصب و بربريت عرب قبيلگي به تفسير آن مي پرداختن يا طبق تفسير اقتدار گرايانه استبداد شرقي. حال اينقدر لطفاً اينقدر بامستمسك قرار دادن اسلام و بيانات امام راحل كه آن هم اسير تفسير اقتدارگرايانه ما ايراني ها شد، به ترد هم نپردازيم. بدانيد كه حق و باطل با هم هستند. بجز سياه و سفيد رنگ خاكستري هم هست. (107149)
 
ابو فاضل
۱۳۸۷-۱۲-۱۲ ۲۱:۴۵:۲۸
اینها روشنفکران دینی هستند با تو هین وشیو ه ماکیاولی جواب نمیدهد اگر واقعا درد دین دارید مناظر زنده فتنه جوی اصلی مشخص میشود در ضمن ماکیاول تر از ماکیاول نباشید ما پیرو امام علی (ع) هستیم ولی ماکیاول ....... (107168)
 
faraz
۱۳۸۷-۱۲-۱۲ ۲۲:۰۴:۴۷
وقتي تيم برزيل با مالديو بازي كند -بازي نكند-يا هرتصوري ديگري كه داريد فقط برد برزيل رقم ميخورد
خرد پاي شهردار تهران كه مكتبي بود برود در كنار جاده كه قدرت لايزال بيست وسه ميليوني اين بار عصباني راي به شما نميدهند وهمان سيد خندان اما فهيم وعاقل را برمسند مينشانند تا بار ديگر ريش پيش نباشد از دانش! (107172)
 
کاوه فریدونشهری
۱۳۸۷-۱۲-۱۲ ۲۳:۲۴:۱۵
دوستان اصلاح طلب الکی شکمتون را صابون نزنید مطمئن باشید دکتر با عنایت خداو اهل بیت کماکان رئیس جمهور مقتدر این مملکت می مونه شما هم بجای این اما و اگرها و تحلیلهای ساخته و پرداخته ذهن خیال پردازتون برید و برا خرداد 92 یه رقیب برا سعید جلیلی نامزد اون موقع اصولگراها دست و پا کنید گرچه بازم مرددم این پیشنهادم بدم یا نه ... (107183)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.