نظر منتشر شده
۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 41935
هشدار درباره نابودي هفت تالاب بزرگ ايران
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۴۴
رئيس انجمن متخصصان محيط زيست ايران گفت: از 22 تالاب ثبت شده جهاني ايران، هفت تالاب آن در چند سال گذشته دچار مشكلات زيست محيطي بسياري شده و در حال نابودي است.



به گزارش الف، دكتر عباسپور در حاشيه همايش ملي متخصصان محيط زيست، با اشاره به وضع نامناسب تالاب هاي كشور گفت: قرار است در تالاب هاي پريشان و انزلي جاده احداث شود و در چند ماه اخير نيز احداث يك ورزشگاه بزرگ در حاشيه تالاب انزلي مطرح است.



استاد دانشگاه صنعتي شريف با بيان اينكه نوعي جلبك در تالاب انزلي موجب از بين رفتن آبزيان اين تالاب شده است، گفت: ورود پساب هاي فعاليت هاي كشاورزي به تالاب انزلي موجب رشد اين نوع جلبك شده كه اين امر وضعيت اين تالاب را با بحران جدي مواجه كرده است. 



وي با اشاره به اين كه درياچه اروميه نيز وضع خوبي ندارد، افزود: تالاب شادگان نيز دچار چنين مشكلاتي است.



 عباسپور همچنين با اشاره به فعاليت "كشند قرمز" در خليج فارس گفت: هر چند بخشي از اين رخداد از دست بخش اجرائي كشور خارج است، اما به علت كم دقتي مسئولان اين بحران تشديد شده است.



رئيس انجمن متخصصان محيط زيست ايران با اشاره به اين كه كشند قرمز بر اثر "طوفان گونو" وارد آبهاي خليج فارس شده است، افزود: تخليه پساب هاي صنايع منطقه عسلويه موجب تشديد آلودگي سواحل جنوب شده است.



عباسپور تاكيد كرد: اگر تقابل موجود بين متخصصان محيط زيست و مجريان توسعه به تعامل تبديل شود، شاهد مشكلات زيست محيطي كنوني نخواهيم بود.



 وي با بيان اينكه در طول برنامه چهارم برخي شاخص هاي زيست محيطي رعايت نشده است، گفت: ايران در اين سال ها در شاخص پايداري محيط زيست از رتبه 130 به 135 تنزل كرده است.



هرچند که گفته می ‌شود، امسال دولت بیش از 480 میلیارد تومان اعتبار برای خسارت خشکسالی هزینه کرده است، اما هم‌اکنون در اثر اين عارضه زيست محيطي، هفت تالاب‌ در ایران در وضعیت بحرانی و رو به نابودی هستند.



ایران به عنوان بنیانگذار کنوانسیون رامسر ( کنوانسیون حفاظت از تالاب ‌های جهان)، از لحاظ تعداد تالاب‌ های ثبت ‌شده در این کنوانسیون از میان 158 کشور جهان در مقام 19است که در این فهرست بیشترین تالاب‌ های ثبت ‌شده به ترتیب متعلق به انگلیس، مکزیک و استرالیا است.



کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب‌ های جهان 13 بهمن ماه 1349 در رامسر امضا شد.



در ایران بیش از 84 تالاب با اهمیت بین‌ المللی شناسایی شده است که از بین آنها تا کنون 33 تالاب در 22 عنوان با مساحت یک میلیون و 481 هزار و 147 هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده‌ اند.



از 22 تالاب ثبت شده ایران در این کنوانسیون، هفت تالاب‌ شورگل، یادگارلو و درگه سنگی، مجموعه تالاب انزلی، آلاگل، آلماگل و آجی‌ گل، شادگان، خور الامیه و خورموسی، نیریز و کمیجان، انتهای جنوبی هامون پوزک و هامون صابری و هامون هیرمند، در معرض تغییرات شدید اکولوژیکی بوده و به همین دلیل در فهرست مونترو رامسر قرار گرفته‌ اند.



هرچند خشکسالی سبب نابودی تالاب‌ ها می‌ شود، اما برخی فعالیت ‌های عمرانی و نادیده گرفتن استانداردهای زیست ‌محیطی می‌ تواند ضربه ‌های جبران‌ ناپذیری را به تالاب ‌ها و باتلاق ‌ها وارد کند؛ به عنوان نمونه احداث سدها، راه و جاده ‌سازی در مسیر رودها و کناره تالاب ‌ها همگی مسبب خشک شدن تدریجی تالاب‌ ها هستند.



 
 
حقي
۱۳۸۷-۱۲-۱۴ ۱۰:۳۷:۴۴
توسعه پايدار به معني توقف فعاليتهاي عمراني، صنعتي و توليدي نيست بلكه الزام توجه كامل به ضوابط زيست محيطي در تمامي مراحل مطالعاتي و اجرايي طرحها و توليدات است. اگر تعارف نكنيم، متاسفانه روءساي سازمان محيط زيست كشورمان از ابتدا تا كنون افرادي با ديد جامع و عملكرد قوي نبوده اند و سازمانهاي ديگر نيز همكاري نكرده اند. حفظ تالابها نيز بخشي از حفظ محيط زيست است كه بايد در اجراي طرحها به آنها توجه شود. (107407)
 
رضا
۱۳۸۷-۱۲-۱۴ ۱۲:۳۸:۴۱
با تشکر از مسئولان سایت الف که یادی از مشکلات محیط زیست ایران کردند.
با توجه به اهمیت دریاچه اورمیه و وسعت و تاثیر گذاری این دریاچه در منطقه ای که حدود 8 میلیون نفر جمعیت دارد،از مسئولان تقاضا دارم به مسائل این دریاچه به طور ویژه ای توجه کنند. (107421)
 
رضا
۱۳۸۷-۱۲-۱۴ ۱۴:۱۱:۵۳
این هم یکی از سرمایه های تجدید ناشدنی که داریم نابودش میکنیم
آیندگان ایران درباره ما چه قضاوتی می کنند (107426)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۴ ۱۵:۲۱:۴۱
متاسفانه وضعیت محیط زیست در ایران چه در بعد انسانی (آلودگی شهرها) و چه در بعد طبیعی (تخریب جنگلها مراتع خشک شده تالابها و رودخانه ها) بحرانی است. ضعف بسیار شدید سازمان حفاظت محیط زیست که بسیاری آنرا سازمان محیط نیست می نامند در دهه های اخیر بلایی به سر ایران آورده که با هیچ قیمتی قابل جبران نیست. وزاتخانه های راه و ترابری, نفت و نیرو در نابودی طبیعت ایران هیچ حد و مرزی نمی شناسند. معلوم نیست مهندسان و پیمانکاران این وزارتخانه ها ایرانی اند یا بیگانه چون هیچ عاقلی به روی شاخه بن نمی برد. سدهای بی حساب و کتاب که فقط سود آن به جیب پیمانکاران میرود, پتروشیمی هایی که فقط دود و آلودگی آنها نسیب مردم می شود و جاده هایی که از درون جنگل و تالاب می گذرد والا خیلانت است نه توسعه و خدمت. تاریخ در آینده بد جوری در مورد ما قضاوت خواهد کرد. تو را به خدا دست از همه تخریب برداری. به والا ضلم به درخت و طبیعت و دیگر جانداران عاقبت خوشی ندارد. با اینهمه دستکاری در طبیعت تمامی چرخه های حیاتی در کشوری که شرایط بارندگی مناسبی ندارد بسیار بسیار خطرناک است. (107430)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۴ ۱۷:۴۳:۴۷
mesle inke Dr Abbaspour vaghef nistand ke az avamele taksire keshande ghermez bala raftan darjeh hararat va afzayeshe mavad moghazi va zarate moalaghe nashi az pasabhaye behdashti koliyeyekeshvarhaye hashiye khalije fars va ehdase jazayere masnoyy ast. (107447)
 
صدیقه
۱۳۸۷-۱۲-۱۴ ۱۸:۱۳:۳۶
با سلام

چه گوییم؟ کشورهای اروپایی با یک طبیعت کوچک خود به همه ی جهان

فخر میفروشند وما؟ با این کشور بزرگ وطبیعت متنوع عرضه نگهداری ان را نداریم

جاده ی شمال راه هراز چقدر پلاستیک وکثیف وهمینطور دریای خزر

حتی یک فیلم ویا سریال برای اگاهی مردم ساخته نمیشود

به چه کسی شکایت کنیم؟

چرا مسئول حفاظت محیط زیست تلاش کافی نمیکند؟

قدر این نعمت بزرگ یعنی ایران اسلامی را بدانیم وانقدر کفران نکنیم

به نسل اینده چه بگوییم؟ (107450)
 
خدري
۱۳۸۷-۱۲-۱۵ ۰۸:۳۰:۰۲
من فكر ميكنم سازمان محيط زيست در دولت نهم بسيار ضعيف است.هنوز توانمندي اين سازمان در زمان خانم ابتكار از يادمان نرفته است كه از توليد خودروهاي آلاينده اي چون پاترول و پيكان جلوگيري كردند. (107482)
 
افشین محمد
۱۳۸۷-۱۲-۱۵ ۰۹:۵۲:۱۹
نکته جالب این که اگر این نوشته یک مطلب سیاسی بود شاید 100 اظهار نظر و پاسخ و ... داشت اما «ما» به عنوان مردم در همین فضای مجازی هم به این نوشته ها بی توجه تر هستیم.
شاید اگر ارزش معنوی و مادی چنین طبیعتی را می دانستیم، برخورد متفاوتی داشتیم. (107490)
 
انجمن ملي نجات درياچه اورميه(درحال تاسيس)
۱۳۸۷-۱۲-۱۵ ۱۹:۲۹:۱۸
ادامه روند خشكسالي، بحران خشكيدگي درياچه اورميه راتسريع كرده است نجات درياچه ،نجات آذربايجان(سر ايران) است.همگي يك دل و يك زبان براي نجات آن به پاخيزيم (107523)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۵ ۲۰:۵۶:۴۷
ایا انتقال اب از دریای خزر و خلیج فارس در دوران کم ابی و خشکسالی نمیتواند مشگل کشا باشد؟ (107529)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۵ ۲۲:۵۸:۱۸
کمک اورزانس به دریاچه اورمیه ضروری است (107539)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۶ ۱۱:۱۵:۴۹
جناب دکتر عباسپور چرا در مجلس در مورد بحران محیط زیست ایران سخن نمی گویند. چرا از وزیر نیرو نمی پرسند که ساخت اینهمه سد که فقط جیب شرکتهای سد سازی پر می کند و باعث نابودی طبیعت ایران می شود برای چیست. چرا از وزاری راه (از دوران هاشمی تا احمدی نژاد) به مسائل محیط زیستی بها نمی دهند؟ شرکتهای راه سازی در پارک ملی گلستان بزرگترین جنایت تاریخ را رقم زدند. چرا حتی یکبار از وزرای مربوطه سوال نشد که چرا مصوبه خروج جاده را اجرا نمی کنند. چرا از شخص آقای مهندس جواد توکلی (که نمی دانم با با دکتر توکلی سایت الف نسبتی دارند یا نه) مجری پروژه های جاده ارومیه و گلستان اعتراض نمی کنند. ایشان یک تنه در مقابل طبیعت ایران ایستاده است هر جا اراده کنند جاده بگذرد با همه نیروی خود آنرا عملی می کنند و به تمام متخصصان محیط زیست نحتوهین می کنند. نمی دانم ایشان چه عنادی با ایران زمین دارند. آقای دکتر عباسپور شما چرا به ریاست کمیسیون محیط زیست نرفتید تا از تخصصتان در آنجا استفاده کنید؟ یکبار هم که شده در نطق بیش از دستور فریاد آورید که نابودی محیط زیست نابودی همه مردم و کشور است. نفت ما روزی تمام می شود و لی اگر طبیعت ما نابود شود دیگر جز بیابان چه برایمان به ارمغان می ماند.
آقای دکتر عباسپور شما خوب می دانید که توسعه پایدار چیست. چرا یکبار در مجلس پیرامون آن صحبتی نمی کنید. چرا به دوستان مجلسی نمی گویید که بتن کردن ایران آبدانی نیست. این شعار همیشگی س است که همه مسئولین می گویند می خواهیم ایران را گلستان کنیم. ولی دوستان شما ایران را بتنستان کرده اند. اگر نمی توانید ایران را گلستان کنید لااقل گلستان را ویران نکنید.
اگر این نوشته را می خواهید منتشر نکنید لطفا آنرا به آقای دکتر عباسپور بدهید. از توجه شما در این اوضاع بشدت سیاست زده به مقوله محیط زیست تشکر می شود. (107564)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.