نظر منتشر شده
۷۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 42277
بازار ايران در قبضه واردات - کارگر ايراني در معرض بيکاري
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۳۵
بازار ايران در قبضه واردات - کارگر ايراني در معرض بيکاري




در سالهاي اخير بر اثر هزينه‌كردن بي‌رويه درآمدهاي نفتي و ابتلاي اقتصاد ايران به «بيماري هلندي»، بسياري از بازارهاي داخلي شاهد ورود انواع كالاهاي مصرفي خارجي بوده‌اند.





امروز با مراجعه ای گذرا به برخي مراكز تجاري در تهران، فهرستي از كالاهاي خارجي را می توان تهيه كرد. کالاهایی كه قبل از ابتلاي اخير اقتصاد ايران به بيماري هلندي، در بازار ايران به طور وفور وجود نداشت و برای بسیاری از آنها نمونه داخلی نسبتا مرغوب با تولید استاندارد و در محیط رقابتی وجود دارد:



بازار موادغذايي

روغن زيتون اسپانيايي پلازا

روغن زيتون ايتاليايي اورو

چاشني‌هاي سوئيسي مگي

چيپس پرينگل

آبميوه‌ راني محصول عربستان و امارات



بازارشامپو

شامپوي هراندشولدرز آلمانی

شامپوي الويو با مبداء توليد نامعلوم

شامپوي ايپك تركيه

شامپوي جليمو (گلمو ) محصول کشور اردن

شامپوي سلسان بلو احتمالا اروپاي شرقي

شامپوي استايل وان آمريكايي

شامپوي هايي دايركت (اچ دي) آمريكايي

شامپوي كليس كور آلماني

شامپوي فراچ اند ويتامين آلماني

شامپوي كراوتر با مبداء توليد نامعلوم



بازار تزئينات منزل

كاغذ ديواري ترس تینتاس اسپانيايي

كاغذ ديواري رويال فرانسوي

كاغذ ديواري رويال كينگ انگليسي

پاركت كایندل اتريش

پاركت پات ايتاليا

پاركت استالهم مالزي

پاركت هارو آلماني

كفپوش موندو ايتاليايي

کفپوش ال جی کره ای

پاركت كرونوپول سويسي

پاركت ديل وود اروپايي

موكت تايل پاركت كانادايي

موكت كرانزل آلماني

موكت با نام تجاری نامشخص محصول عربستان سعودی



بازار مصالح ساختماني

كاشي‌هاي اسپانيايي با برندهای زيركنيا، كارمالاسا ، روبي، سالوني ، گرسير و...

كاشي و سراميك‌هاي ايتاليايي با برندهای دادو، سدير، سايسيز ، لافاانزا آب س، ادي گرس.

شيرآلات اسپانيايي تكا

عايق انگليسي ساند سلوشن

سرويس بهداشتي هلندي گيسا



بازار مبل و چوب

مبلمان هوكلا آلماني

مبل استكبال وارداتي از تركيه

مبل باستان وارداتي از تركيه

علاوه بر اين، بخش قابل توجهي از بازار مبل ايران را محصولاتي وارداتي از چين، مالزي و ايتاليا  تشكيل مي‌دهد كه فاقد برند مشخص هستند.



بازار میوه

گلابی تولید شده در چین

انگور تولید شده در شیلی

پرتقال تولید شده در مصر

نارنگی تولید شده در پاکستان

سیب تولید شده در فرانسه

آناناس تولید شده در مالزی و فیلیپین

و...



بازار لوازم خانگي

محصولات انگليسي وكس

محصولات ايتاليايي ايندزيت

محصولات آمريكايي بلاك اند دكر

محصولات آلماني بيم

محصولات آمريكايي هاش دوا و ماپ

محصولات ‌آلماني كلاترونيك

محصولات آلماني هوگل

محصولات اسپانيايي يوفا

محصولات فرانسوي پروماكس

علاوه بر این ها محصولات كراون، توپي، استيم، بيم، يونيك و چندين نام و برند با هويت و مبداء نامعلوم وارداتی نيز در بازار ايران به وفور وجود دارند.

اين محصولات ، علاوه برندهاي معروف كره‌اي و ‌آلماني است كه از سالهاي قبل در بازار لوازم خانگی ايران فعال هستند.





يادآوري مي‌شود:



1 – فهرست فوق، فقط مربوط به بخش كوچكي از بازار ايران است و صرفا كالاهایي درآن ثبت شده كه براي مصرف كننده ايراني نسبتا نوظهور هستند و در کشورمان محصول مشابه نسبتا قابل قبولی تولید و عرضه می-شود. آن دسته از كالاهاي خارجي كه در بازار كشورمان سابقه نسبتا بيشتري دارند (مانند لوازم خانگي كره‌اي يا چاي هندي، موز اکوادری و... )، در اين فهرست نيامده‌اند. در بازارهای چای، پارچه، پوشاک، کفش، فرش ماشینی، لوازم التحریر، صوتی و تصویری، لوازم لوکس ساختمان و... نیز از سالها قبل در تصرف واردکنندگان بوده است که این مساله دردور جدید ابتلای اقتصاد ایران به بیماری هلندی تشدید هم شده است.



2 – برخي از محصولات خارجي در فهرست فوق‌، تا پيش از دور جديد ابتلاي اقتصاد ايران به بيماري هلندي هم در برخي مغازه‌هاي لوكس و خاصی قابل دسترسي بود، اما امروز كالاهاي فوق در اكثر مغازه‌ها  «در دسترس عموم» است و مراكز عمده تجاري عرضه مي‌شود.



3 – فرايند ابتلاي يك اقتصاد نفتي به «بيماري هلندي» به اين ترتيب است كه با افزايش قيمت و درآمدهاي نفتي، دولت با نيت خير سازندگي يا آبادي و محروميت زدايي، بودجه‌هاي عمراني را افزايش مي‌دهد. اجراي بودجه‌هاي عمراني بيشتر به ريال نياز دارند لذا دولت ناچار است دلارهاي نفتي را در بازار بفروشد. در اقتصادي كه توليد و سرمايه‌گذاري با موانع بي‌شماري روبروست، تنها خريدار دست به نقد دلارهاي نفتي دولت، واردكنندگان و دلالان كالاهاي خارجي هستند. لذا دولت با توجيه تامين ريال براي تحقق «نيت خير» سازندگي و آباداني و... از روي ناچاري درهاي واردات را به روي كالاهاي خارجي باز مي‌كند تا واردكنندگان (خريداران دلارهاي نفتي دولت) بتوانند هر چه بيشتر كالاها وارد و در داخل بفروشند و با ريال حاصله، دلارهاي بيشتري از دولت بخرند و به دولت ریال بدهند تا در سازندگی و محرومیت زدایی صرف کند...



4 – كسادي فروش توليد كنندگان داخلي و اخراج كارگران بخاطر تنگناهاي مالي از جمله آثار بيماري هلندي است.



5 – دور جديد ابتلاي ايران به بيماري هلندي (1387-1385) سومين ابتلاي شديد اقتصاد ايران به این پدیده بود و قبلا دوبار در افزايش‌هاي شديد قيمت نفت در سالهاي (1355-1351 ) و نيز (1372 – 1369 ) نيز  اقتصاد ايران اين مساله را تجربه كرده بود.



6 – در زمستان 1384 با افزايش نسبي درآمدهاي نفتي دولت به شدت بودجه‌هاي عمراني را افزايش داد و لوايح بودجه به شدت انبساطي سالهاي 84 و 85 با وجود عتراض و هشدار اقتصاددانان مجلس هفتم به تصويب مجلس رسيد چرا كه نمايندگان براي تصويب طرح‌هاي عمراني در حوزه‌هاي انتخابيه تحت فشار راي دهندگان بودند.



7 – در لايحه بودجه سال 88 دولت براي تامين طرح هاي عمراني قصد دارد 14 ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي برداشت کند. اعتراض و هشدار اقتصاددانان مجلس، امسال نيز از سوي برخي دولتمردان و نزديكانشان با انتقاد شديد و تهمت سنگ‌اندازي، كينه توزي و «سياسي كاري با هدف ساقط كردن دولت» و... روبرو شده است.



8- فهرست بلند کالاهای خارجی در بازار ایران به ما یاداوری می کند مسئولانی که با نیت خیر قصد خدمت و سازندگی دارند، چگونه با تزریق بیش از حد ارزهای نفتی به اقتصاد ایران و مبتلا کردن آن به بیماری هلندی، تولیدکنندگان داخلی را ساقط و کارگرانشان را در معرض خطر بیکاری قرار داده اند.



درمقابل فهرست بلند کالاهای وارداتی مصرفی در بازار کشورمان، متناظرا فهرست بلندی از نام شرکتهای تولیدی وجود دارد که به دلیل سیاستهای متناقض و غیرقابل پیش بینی دولت، موانع و مشکلات تولید و از همه جدیدتر؛ واگذاری بازار ایران به تولیدکنندگان خارجی، عملا در آستانه توقف خط تولید و تعطیلی قرار گرفته اند.



  مرتبط:

یک اشتباه با دو نیت متفاوت





 
 
بيگي
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۳:۰۶:۳۲
: 42271, P.View: 295
نقل از الف بدون شرح !
مدعی پیامبری روانه تیمارستان شد

بيمار رواني كه با پخش اعلاميه در خيابان گيشا ، خود را مدعي پيامبري معرفي مي‌كرد ، از سوي ماموران پايگاه دوم اطلاعات امنيت تهران دستگير و روانه تيمارستان شد.
........
پدر، راز رواني بودن پسرش را برملا كرد
پدر متهم در اظهاراتش به پليس گفت: پسرم فرشيد سال‌ها به دنبال كار مي‌گشت، اما وقتي كاري پيدا نكرد، شرايط روحي‌اش بدتر شد و ساعت‌ها خود را در اتاق منزل زنداني و از رفتن به مطب روانپزشك خودداري مي‌كرد.
(108167)
 
علي
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۳:۲۷:۳۷
كارگر ايراني در معرض بيكاري است.؟ الفي ها كجاي كاريد جوانان ايران بيكارند (108177)
 
حمید
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۳:۲۳:۲۵
به لیست فوق انواع آسانسور که در حال حاضر با مارکهای ذیل از چین وارد میگردد را اضافه نمایید
1 - kone
2- otis
3- fuji
4- mitsubishi
5- taysen (108173)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۳:۲۸:۱۴
امام خمینی فرمود مجلس اقتصاددان می خواهد.
اگر امروز مجلسی ها به این فرمایش امام عمل نمی کنند و تعداد زیادی مهندس و حاج آقا و پزشک، در کمیسیون بودجه تصمیم های اقتصادی می گیرند، اقلا به حرف همین معدود اقتصاددان موجود درمجلس هشتم گوش کنند.
اقلا به نامه دیروز اقتصاددانان گوش کنند.
اگر مثل سالهای قبل به بودجه های انبساطی دولت رای دهند، بخدا در برابر زن و بچه گرسنه کارگران اخراج شده مسئولند... (108178)
 
دانشجو
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۳:۳۰:۴۱
از آنجایی که تمام شعار هایی که دکتر احمدی نژاد دادند عملی شد از این یکی به خطر نیت عدالت طلبانه ی ایشان می گذریم (108179)
 
سعيد
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۳:۳۶:۰۹
اتومبيلهاي لوكس چندده ميليوني ژاپني و فرانسوي و آلماني و... از قلم افتادند. كفش‌هاي چيني كه توليدكنندگان كفش را به ورشكستگي كشانده‌اند هم همينطور. طلاوجواهرات وارداتي هم كه باعث تعطيلي بسياري از كارگاههاي توليدي شده‌اند نيز فراموشتان شد. و... خلاصه اين ليست خيلي ناقص است! (108181)
 
سیما
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۳:۵۳:۱۱
مقاله خوبی بود خارج از مرزبندی های سیاسی آقای توکلی رو قبول دارم که از نظراتشون برنگشتند هرچند که امروز حامیان دولت به بدترین وجهی جواب زحماشون رو میدن . ولی گله بزرگی ازشون دارم وهروقت که از جلوی مغازها رد میشم واون همه کالای خارجی رو میبینم دلم به درد میاد چرا مجلس انقدر منفعل عمل میکنه این مجلس که قرار نیست هرچی دولت میگه گوش به فرمان باشه این خیانت به ملتی است که چشم امیدشون به شماست خواهش میکنم به خودتون بیاید (108184)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۴:۰۲:۲۷
ضمن تأييد محتواي گزارش ، لازم است يادآوري گردد مشكل ديگر در اين ميان ثبات نسبي قيمت دلار در چند سال گذشته است زيرا موجب كاهش قدرت رقابت كالاهاي توليد داخل با كالاهاي وارداتي مي شود.

با ثابت بودن نرخ مبادله دلار با ريال ، علي رغم وجود تورم شديد در كشور ، قيمت كالاهاي وارداتي ، بر حسب ريال ، تقريباً ثابت مانده است اما تورم ، هزينه توليد كالاهاي داخلي را ساليانه بين 20 تا 30 درصد ، البته بر حسب آمار رسمي از نرخ تورم ، افزايش مي دهد و به همين دليل توليدات داخلي يكي پس از ديگري قدرت رقابت خود با توليدات خارجي را از دست مي دهند. (108185)
 
غريبه آشنا
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۴:۰۵:۰۲
به اين ليست اسامي سيستم هاي مخابراتي شركت ZTE را هم اضافه كنيد.

كه بازار ايران را قبضه كرده است. (108187)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۸:۱۵:۴۳
بدتر از ZTE محصولات شرکت چینی Huawei است که به معنی واقعی کلمه در حال ویران کردن زیر ساختهای ارتباطی کشور است. (108251)
 
مهدی
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۴:۰۵:۴۱
آیا میدانید چه کسی این محصولات را وارد میکند (108188)
 
shahbazi
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۴:۰۷:۲۹
اگر دکتر توکلی این بیماری هلندی را نداشت آیا حرف دیگری هم داشت؟ (108189)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۵:۱۵:۵۰
جواب آقا یا خانم شهبازی:

اگر دولت یک بار هم که شده به حرف حساب گوش می داد، آیا می مرد؟ (108204)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۷:۴۳:۵۶
دولت اگه می خواست به حرف توکلی گوش بده از اول توکلی رو رئیس جمهور یا وزیر اقتصاد می کرد و مردم هم اگه توکلی رو می خواستن بهش رای می دادن .. اما نه مردم توکلی رو خواستن نه دولت روش توکلی رو .. ایشون می تونه این دوره هم خودشو کاندیدای ریاست جمهوری کنه و نظرات اقتصادیشون رو به مردم بگن .. اگه واقعا چیزی در چنته داره هرچند.. (108239)
 
محمد چ
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۲:۱۵:۵۵
خدمت شما يادآوري مي كنم كه آقاي دكتر تولكي در انتخابات قبل، به خاطر وحدت اصولگرايان انصراف داد، درحاليكه مطابق نظرسنجي ها از دكتر احمدي نژاد پيش بود. و در آزموني كه خيلي ها در آن مردود شدند، سرفراز بيرون آمد و ميزان تقوا و سلامت سياسي خود را نشان داد. (108357)
 
بيگي
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۷:۴۶:۴۱
حالا هر اسمي ميخواهيد بگذاريد شما اسم فارسي براش پيدا كنيد اما خجالت نمي كشيد كه حتي تخم مرغ شانسي هاي شما هم ساخت چين است و اينجا فقط بسته بندي ميشود؟ در يك كارخانه متوسط من شاهد بودم كه ده ها كارگر با تو توقف خط توليد و ورود اين اسباب بازي ها از چين بيكار شده اند. شما هنر ديگري كه نداريد فقط به يك كلمه يا اسم گير ميدهيد. (108241)
 
کیانفر
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۴:۱۵:۳۶
با سلام و عرض خسته نباشيد خدمت الفی های پر تلاش
به فقر و نابودی کشانیدن طبقه کارگر با شعار حمايت از اين قشر آسیب پذیر، تضعیف عجیب موقعیت جهانی ایران با شعار ابرقدرت شدن آن، توقف کامل تسهیلات بانکی با شعار کاهش سود و ... همه نشانه های پارادکس ذاتی سیستمهای بدون پشتوانه علمی و کارشناسی است. حالا اضافه کنید رویکردهای زیر را در سطوح بالاتر فکری دوستان:
1- سرکوب هرگونه قدرت محلی و یا بخشی در مجموعه زیر دست از یک طرف و به رسمیت نشناختن و مبارزه با هرگونه تمرکز قدرت در بالادست و در سطح جهانی حتی با بروز رفتارهای آنارشیستی از طرف دیگر.
2- توقع حداکثر اختیارات برای خود از یک طرف و عدم تحمل حوزه اختیارات دیگران حتی دوستان و هم قطاران از طرف دیگر.
3- اصرار بر رعایت قانون و اخلاق و مقررات از سوی فرادستان از یک طرف و شانه خالی کردن از هر گونه محدودیت قانونی و اخلاقی و ... از طرف دیگر.
اگر دقت بفرمائید منش انسانهای فرزانه و خردمند عکس این قضیه است. (108190)
 
علی
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۴:۵۰:۵۵
در بازار قابتی نباید درب ورادات را بست ! در همه اقتصاد های موفق انواع و اقسام کالاها وجود دارند و انتخاب در دست خریدار است اما می بایست :
1- ما نباید همه چیز تولید کنیم ! چرا ما در ایران در اکثر تولیداتمان جزو 10 نمونه تولید کننده در دنیا هستیم ؟ هشتمین در ... نهمین در ....
واضح است در هر نقطه دنیا صرفا بر مزیت اقتصادی تکیه می شود و فاکتور مهم قیمت تمام شده و تیراژ بالاست ! شاید برای این است که در تایلند و سنگاپور فقط تکیه بر محصولات الکتریکی است ! در بعضی نقاط تکیه بر کشاورزی و....
تنها کشور های جهان اول هستند که مزیت و توان تولید همه گونه کالا دارند !

2- سیاست های نا ثابت :
در کشور ما هر روز یک چیز مد می شود . یک روز خودرو - یک روز موبایل - یک روز سیمان و...... هر صنعتی را نیمه کاره رد می کنیم و بعد سعی می کنیم تیشه بر ریشه اش بزنیم ! یک روز همه شمال را کیوی کاری می کنیم و فردا همه کیوی کاران ورشکست می شوند .....

3- مناسبات بد سیاسی :
متاسفانه فکر می کنیم روابط بد با امریکا هیچ تاثری بر ما نگذاشته است ! 60 درصد جی دی پی دنیا مال آمریکاست . 80 در صد ثروت دنیا ایضا . ضمنا بعد از آمریکا با در نظر گرفتن ژاپن و اتحادیه اروپا سهم بقیه دنیا زیر 10 درصد است . وقتی با دنیا قطع رابطه کنیم می شویم مثل کوبا ! ( هنوز ماشینهای دهه 50 در خیابانهاست و تنها این ماشینها و در آمد سرانه زیر 1000 دلار - عدد دقیق یادم نیست ) آیا کوبا در مبارزه با امپریالیست موفق بوده یا در منزوی کردن خود ؟ اگر نفت نداشتیم چه میشد ؟ تا بازار ما بسته است باید همه چی داشته باشیم از کشاورزی تا ماهواره و موشک و غنی سازی ! لطفا مالزی را به عنوان یک کشور پیشرو اسلامی در نظر بگیرید با داشتن اصول همه گونه سرمایه گذاری خارجی و ... در آن می شود
4- سرعت پایین :
اگر هم خود دست به طراحی بزنیم به علت بازار مصرف کوچک ( سوریه و ونزولا بازار مصرف نیست - در حقیقت باج سیاسی ایران است ) سر برگشت سرمایه پایین داریم لذا وقتی طرحمان به تولید می رسد .منسوخ شده است حتی اگر با مشارکت خارجی باشد ! مثال :
در صنعت خودرو تیراژ طراحی و تولید موتور برای صرفه اقتصادی حدود 3 میلیون است . به همین دلیل پژو و سیتروئن و رنو نیسان تنها یک کارخانه طراحی و تولید موتور دارند ! فقط برای قیمت تمام شده کمتر !
پرسش : موتور ملی ایران خودرو کی به مرحله سوددهی می رسد ؟ کی می توان این موتور را از منسوخ کرد ؟

5- جوینت ونچر :
به دلیل 4 اکثر شرکتهای جهان سوم شریکی از جهان اول می گیرند ! جند برند خودرو در جهان وجود دارد ؟ چرا همه با هم یکی می شوند ؟ چند برند موبایل وجود دارند ؟و به دلیل 3 و 2 این شرکتها تمایلی به حضور در ایران ندارند !
رک بگویم با دلشان بخواهد و غلط کرده اند و غلطی نمی توانند بکنند و...... دلمان خنک می شود ولی مسئله حل نمی شود !

در نهایت پیشنهاد بستن بازار تنها منجر به تولید محصول قدیمی - بی کیفیت و غیر رقابتی می شود . مثال بارز نیز شوروی خود کفا بود ! دیدید اقتصاد آن چگونه از هم پاشید

آقایان از خواب بیدار شوید . چرخ را دوباره اختراع نکید ! ما هواپیما سازی مسافری نمی خواهیم ! در کل دنیا تنها 5 شرکت وجود دارد ! در کل اروپا یک برند ! مناسبات سیاسی را خوب کنید ! (108192)
 
امیر
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۲:۱۳:۴۸
علی جان مطلب شما را کامل خواندم به نظر من وب نوشت شما عالی بود

پیشنهاد می کنم مطلب بیشتر بگذاری بعدش اسم مستعار یا فامیلی مشخص کنی که حداقل من بتونم مطالب شما را از دیگران تشخیص بدم
امیدوارم باز هم درالف میهمان شما با شم
با تشکر (108289)
 
s.m
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۹:۱۳:۰۱
كاملا موافقم بسيار منطقي عنوان كردهايد (108315)
 
آرش حسینی
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۱۱:۰۷:۴۹
علی جان توجه کن که حتی دولتمردان ما هم متوجه این نکته هستند که چاره ای جز اقتصاد بازار آزاد نیست ، برای همین هم تمام سعی خود را کردند و می کنند که عضو ثابت WTO شوند اما ...
همه می دانیم که در اکثر صنایع قادر به رقابت با کشورهای صنعتی نیستیم و اگر درهای مملکت را باز کنیم جز نفت خام چیزی برای عرضه نداریم پس بیاییم و همه صنایع را تعطیل کنیم ؟!
محیط سیاسی را بهتر کنیم ؟، joint venture را پیشنهاد می کنید؟
بسیار خوب می گویند برنامه هسته ای را کنار بگذارید هر کاری هم ما گفتیم شما بکنید تا بیاییم و در کشورتان کارخانه تولید شامپو head & shoulder و Addidas بزنیم! بعد یک مقدار آنرا هم به بقیه کشورها صادر کنید .متوجه هستید ؟

البته من نمی گوییم باید چرخ را از اول اختراع کرد و سعی کنیم همه چیز را خودمان بسازیم .

فکر می کنم بهتر است ضمن شناختن پتانسیل های کشورمان
(مثلا بخش نفت ،شیمی و پتروشیمی ، بعضی کارهای عمرانی و مهندسی و حتی سرمایه گذاری روی بعضی فناوریهای جدید)
و بهتر کردن محیط کسب و کار و تولید
(مثلا کوتاه کردن دست واسطه ها ، جلوگیری از رانت خواری ، حمایت از تولید کننده های موفق و مبتکران و دخالت بموقع دولت در افزایش دور ه ای قیمتها در مسکن و خودرو و ...)
بایستی درهای واردات کشور را بتدریج بر روی تولیدات خارجی باز کرد و این واردات را کنترل کرد .
( چرا زمانی که واردات لوازم الکترونیک کره ای قاچاق بود در سرتاسر ایران به وفور یافت می شد؟! چرا هم اکنون که رسیور ماهواره ممنوع (کاری به درست و غلط بودن آن ندارم) است در تمام ایران به وفور یافت می شود ؟! ، مسلما یا دولت می داند و جلوگیری نمی کند و یا ناتوان از جلوگیری است که از ضعف دولت است) (108588)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۵:۰۳:۵۹
واردات حتي لوكس ترين اش هيچ اشكالي ندارد چون بالاخره آدمهايي پيدا ميشوند كه قدرت خريد آن را دارند پس بخرند ما كه بخيل نيستيم . مشكل از دولت نهم است كه ارز خارجي را به يك دهم قيمت واقعي ميفروشد ودر واقع به توليد كننده خارجي و مصرف كننده كالاي خارجي سوبسيد ميدهد . الان ماشين لوكس و ميوه خارجي با يك دهم قيمت واقعي خود ميتواند توليد كننده داخلي را شكست دهد وگرنه با قيمت واقعي فقط شايد حداكثر 5درصد جامعه قدرت خريد آنرا داشته باشند. (108197)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۵:۰۷:۰۶
لااقل دولت همتي كند و وادات كالاهاي خارجي را منوط به توليد داخل تحت ليسانس شركتهاي معتبر خارجي بكند. البته اگر ماجراي توطئه رقباي تجاري و شركت نستله تكرار نشود. (108199)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۷:۴۶:۳۰
این حرف شما یعنی رانت خواری یک عده از کیسه مردم .. جنس خارجی رو به اسم تولید داخل گرون می کنن میدن دست خودمون (108240)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۵:۰۷:۳۵
بسمه تعالي
اي كاش به ميدان امام اصفهان سر مي زديد و اجناس چيني و غيره را به جاي صنايع دستي خودي مي ديديد مثلا همين اندازه كه جهانگرد به ايران و خاصا اصفهان مي آيد و چه اشكالي دارد حتي ايرانگردان نيز از همان اجناس يادگاري از وادادگي صنايع ايران و سياست هاي اقتصاديش بخرند .
پدر فرش دست بافت هم كه با فرش ماشيني در آمده است بر آن ها هم ظاهرا فرش بلژيكي به درد نخور ، اضافه شده است .
پوشاك و لوازم التحرير نيز اگر كور سويي داشت فاتحه آنها رسما با اوضاع كنوني خوانده شده است . (108200)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۵:۱۰:۳۸
شامپوي محصول کشور اردن
آبميوه‌ محصول امارات
موكت محصول عربستان سعودی
پرتقال محصول مصر

نمی دانم چرا با هرکسی بد هستیم، بازارمان هم مال اونه؟!
فکر کنم به وزارت بازرگانی بخاطر این همه درایت باید مدال افتخار بدهند (108201)
 
فرهاد
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۵:۳۰:۵۴
آقای توکلی
لابد آن موقعی که دولت دست دوستان اصلاحات چی شما بود...
هیچی از هیچ جا وارد نمی شد و همه چیز تولید داخل بود !

ریشه واردات و تهدید تولید به زمان دوستان شما بر می گردد و حالا احمدی نژاد دارد سعی میکند آب رفته را به جوی برگرداند !

چرا خود کفایی در بسیاری از مصالح ساختمانی را مثل اهن و سیمان و...را نمی گویید؟
چرا جهت گیری ها حمایتی از تولید داخلی را نمی گویید ؟
چرا رشد محصولات کشاورزی در این سالها را نمی بینید ؟
چراطرح های آبرسانی به روستا ها را نمی گویید ؟آیا این کارهای عمرانی زمینه ساز افزایش توان تولیدی ایران نیست ؟ چرا بودجه های عمرانی رادر مرکز پژوهش های مجلس تا می توانید محدود می کنید ؟

چرا بازگشت جوانان به روستاهایشان برای کار و تولید را از قلم می اندازید ؟

چرا همیشه معکوس تحلیل می کنید و کاسه کوزه جهتگیری های اشتباه دولت های قبلی را بر سر دولت نهم می شکنید ؟......

مگر از شیپور وارونه زدن چه نفعی می برید ؟! (108207)
 
امیر
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۲:۲۰:۱۹
جالبه ماجرای مرغ و تخم مرغ
در تمام مطالب جاری است
این می گوید از ولخرجی عمرانی
او می گه کوری این همه عمرانی نمی بینی
این می گوید حمایت از تولید داخل را نمی بینی
آن می گوید برشکست شدن را نمی بینی ؟ و . . . تا قیام قیامت
هو الرحیم (108290)
 
مسعود
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۵:۴۶:۰۶
آقا چیزهای عجیب و غریب دیگری علاوه بر اینها وارد می‌شود که واقعاً آدم را حیرت زده می‌کند. مثلاً اگر دقت کرده باشید واکس کفش از ترکیه وارد شده است آن‌هم همه جور و همه نوعش از واکس چرم بگیر تا واکس نوبوک و انواع بسیار تخصصی‌تر آن. مغازه‌های کفاشی دارند از تورم واکس ترکی می‌ترکند. این خارجی خارجی کردن ملت هم واقعاً خجالت آوره. واکس کفش چه فرمول پیچیده‌ای دارد که در خارج تولید شود و در ایران مصرف؟! مسخره نیست که اجازه ورود به این حجم بزرگ از واکس کفش داده شده است؟ ما چطور ماهواره می‌سازیم و واکس کفش نمی‌توانیم بسازیم؟! (108208)
 
فرجي
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۵:۴۸:۱۲
راس تجاوزات تجاوز اقتصادي ومعيشتي است وعموما با همكاري داخلي است متاسفانه با وجود كساني بنام وكلاء مردم كه فقط نظار گر هستند وهر چه فرياد ارسال ايميل كسي نميشنود گويا وكيل من يا وكيل مردم نبودند وكيل ..... بودند چون قبل از اينكه سهمي حق محرومان باشد هر ماه وتمام سالها همان كساني كه اصطلاح\"ميگويند :وكيل سهمي بدلخواه خود برميدارند وهيچ حسابرسي نمي شوندپاسخگوي جدي و حقيقي نيستند مگر روز قيامت گيرتان نيارم (108210)
 
وکیل الدوله
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۵:۵۳:۱۴
آقای توکلی چرا از سنگ اندازی دست بر نمی داری؟
این دروغا چیه می نویسی؟
ما که می دونیم این بیماری هلندی رواصلا تو از خودت درآوردی وگرنه همه می دونن که همه چی داره ارزون میشه.
ما که می دانیم چون دکتر احمدی نژاد در دولت راهت نداده است اینطور کینه این دولت را داری...
می خوای بدم یک شبنامه مفصل دربارت چاپ کنن تا معلوم شه چقدر آدم رانتخواری هستی؟
می خوای بدم رجا نیوز با خاک یکسانت کنه؟
آخه چرا تو خط نمیآی؟ چیکار کنیم باهات. (108209)
 
وکیل الدوله
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۵:۵۴:۰۷
آقای توکلی چرا از سنگ اندازی دست بر نمی داری؟
این دروغا چیه می نویسی؟
ما که می دونیم این بیماری هلندی رواصلا تو از خودت درآوردی وگرنه همه می دونن که همه چی داره ارزون میشه.
ما که می دانیم چون دکتر احمدی نژاد در دولت راهت نداده است اینطور کینه این دولت را داری...
می خوای بدم یک شبنامه مفصل دربارت چاپ کنن تا معلوم شه چقدر آدم رانتخواری هستی؟
می خوای بدم رجا نیوز با خاک یکسانت کنه؟
آخه چرا تو خط نمیآی؟ چیکار کنیم باهات.! (108191)
 
محمد
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۰:۱۸:۱۹
اقای وکیل الدوله !
کم تر گرد و خاک کن و دو کلمه حرف حسابی بنویس. اگر توکلی رانت خوار است . حتما اطلاعاتش را بده رجا نیوز تا با خاک یکسانش کنند. من بحثم طرفداری از اقای توکلی نیست. بحثم امثال شماست که اینگونه بیمایه و بدون داشتن اطلاعات از دولت دفاع میکنید که این دفاع امثال شما بدترین تبلیغ برای دولت است. من مطمعن هستم اگر یکدهم انچیزی را که نوشتی برایش سند داشتی تا الان اقای توکلی را از هست و نیست ساقط کرده بودید. من یکی هنوز مسائلی را که در قضیه وزیر مدرک قلابی پیش امد فراموش نکرده ام. باقی موارد بماند . شما که اینقدر قدرتمند هستی و چنگ و دندان نشان میدهی حتما افشا گری کنید ولی نه افشاگری که مبنای ان حرفهای بی محتوا و کلی باشد .
من از امروز به بعد هر روز رجا نیوز را خواهم خواند و منتظر اقدامات شما هستیم. ولی اگر
کاری نکردید دیگر از این حرفها هم ننویس . برادر تهمت زدن خیلی ساده است . (108332)
 
آرش حسینی
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۱۰:۲۹:۵۵
شما واقعا لحن تمسخر آمیز وکیل الدوله را متوجه نشدید !
خدای من چقدر دل همه پر است که حتی نوشته ظنز را هم جدی می گیرند ! (108581)
 
mohammad
۱۳۸۷-۱۲-۲۲ ۱۶:۲۴:۰۳
agar manzoore ishan tanz bode man ozr khahie mikonam va halaliat mitalabam.
zemnan hagh ba shomast vaghean dele ma por ast. (108772)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۵:۵۹:۰۴
چند روز پیش می خواستم یه دمپایی بخرم که اتفاقا تو تلویزیون هم خیلی تبلیغش رو می کنه جالبه که به سفارش ایران و ساخت تایلند بود.
صنعت و اقتصاد و صادرات زیاد تو ایران معنی نداره.
دولت مهرورز همه صندوق ذخیره ارزی رو ریخت تو جیب کشورهای همسایه . (108214)
 
حسين توكلي
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۶:۰۱:۵۷
باسلام
1 ـ چندين سال پيش مي گفتند در هندوستان تبليغات فراواني نصب شده است مبني بر اينكه \" هندي باش هندي بخر \" ضمناً مهاتما گاندي نيزفقط كالاي هندي استفاده مي كرده اند امير كبير هم اقدامات مشفقانه اي داشته اند در بعد از انقلاب هم اقدامات و برنامه ريزي هاي خوبي انجام شده است ، اما مصرف كننده نهايي بايستي در كانون تبليغات شرعي و اقتصادي قرار گيرد .
2 ـ جالب است كه مصرف كننده ها نميدانند بسياري از اين كالاها تقلبي يا تاريخ گذشته است
3 ـ البته يك نكته مهم اينكه تاريخ كالاهاي مصرفي موجود در فروشگاههاي بالاشهر بيشتر به تاريخ توليد نزديك است و تاريخ كالاهاي مصرفي موجود در فروشگاههاي پايين شهر بيشتر به تاريخ انقضاء نزديك است ! (108218)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۶:۲۳:۰۰
برای اطلاع دوستان و هموطنان ایرانی!

بازارهای که توان تولید در ایران وجود دارد ولی بدلایل سیاسی در اختیار کشورهای دوست و خودی! می باشد.
بازار پرده و رومبلی ایران در اختیار کشور دوست و برادر ترکیه است.
بازار فرش ماشینی اسپرت در ایران نیز در اختیار کشور دوست و برادر ترکیه است.
قسمت بزرگی از بازار آدامس و شکلات و پاستیل نیز در اختیار کشور دوست و برادر ترکیه است.
بازار صابون و دیگر مواد شوینده نیز بتدریج در اختیار کشور دوست و برادر ترکیه قرار می گیرد.
خوشبختانه بازار محصولات الکترونیکی ایران هم بی نصیب نمانده. مثل UTEX
و حتی بازار واکس! کشور هم !
در پایان از زحمات مسولان کشور در هر چه توانمند تر کردن اقتصاد ملی کمال تشکر را داریم :)) (108220)
 
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۶:۳۲:۳۹
نمایندگان مجلس در هر سه زمستان گذشته و هنگام تصویب لایحه بودجه سال 85 ، 86 و 87 ؛ هشدارهای دلسوزانه را جدی نگرفتند و دولت محترم نیز، هشدارهای دلسوزانه اقتصاددانان را دشمنی و بدخواهی تلقی کرد و با لجبازی هر سال با اتخاذ سیاستهای انبساطی پولی و مالی ، بر تنور نقدینگی و تورم دمید... اشتباهی که تاوانش را اقشار فقیر و کم درامد با حذف برخی اقلام گران شده از سفره هایشان پرداخته اند و همچنان می پردازند... (108222)
 
aria
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۶:۵۶:۲۴
tank you mr ahnadinejad (108224)
 
امیر
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۲:۲۷:۵۵
thanks a lot doctor mahmod ahmade nejad


from china . tiw. unitedarbic . jordan.turkey.venezoela. Europe.
and othere people from all world (108291)
 
علی
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۷:۱۳:۵۴
چرا از شرکتهای کرای مثل سامسونگ ال جی هیوندای ننوشتید ای شرکتهای کره ای تمام اقتصاد ما ر فلج کردن (108226)
 
امیر
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۲:۳۰:۴۵
یعنی مشکل ما این کارخانه جات خارجی می باشند ؟
یا لعنت بر نفت ؟ که هرچه می کشیم از آن است ؟
که با عث ایجاد رانتهای قدرت ثروت و . . . شده ! ؟ (108292)
 
محمود
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۷:۲۸:۱۰
باسلام
جناب آقاي دكتر توكلي
جنابعالي بهتر ميدانيد مشگلات ضعف كيفيت توليد داخلي و قيمت تمام شده بالاي آن وعدم توانايي رقابت با توليدات مشابه خارجي مشگل امروز ما نيست بلكه
ضعف ريشه اي و مقصر اصلي عدم هماهنگي تصميم سازان كشور از قبيل
قوه مجريه و قوه مقننه و قوه قضاييه كه متاسفانه همه در شعار ميگويند هدف
عدالت است وليكن در اجرا هيچ كدام بالفطره و بالفعل باهمديگر هدف مشتركي ندارند و در عمل دستاوردي جز روز مردگي و ايجاد تنشهاي جديد تر
ندارند خواهشمندم در عنوان مشگلات كنوني تنها خطاب قوه مجريه نباشد
بلكه مصوبات مجلس شوراي اسلامي و نظارتهاي قوه قضاييه همچنين بايد با كيفيت باشد (108229)
 
حسین
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۷:۴۳:۳۷
متاسفانه وبرخلاف انتظار ، اختلاف طبقاتی در دوره دولت نهم بسیار زیاد شده و عده ای با ارائه اطلاعات غلط به رئیس جمهور باعث اتخاذ تصمیمات غلط شده وبا لطمه وارد کردن به تولیدکنندگان و،بیکاری تعداد زیادی از کارگران ،فقط و فقط منافع سرشاری را به جیب واردکنندگان سرازیر کردند . دلار بی زبان را که متعلق به هفتاد میلیون نفر بود باقیمت ارزان در اختیار واردکنندگان قرار دادند (یعنی سوبسید دلار رو فقط به اونها دادند) تا اونها جنس ارزون قیمت وارد کنند و درب کارخونه ها رو ببندند وبعد این منافع باد آورده رو ببرند به دوبی و سایر کشورها عیاشی کنند و به ریش کارگرهای بیکار شده ومسئولین بخندند . امیدوارم روزی برسه که دادگاه عدل اسلامی مسببین این اعمال رو پای میز محاکمه بکشونه و تقاص بیکاران و خانواده هاشون رو از اونا بگیره . وامیدوارم که آه همه بیکار شده ها دامن وزیر بازرگانی و عواملش رو بگیره و بسوزونه که عمده مشکلات تولیدکننده ها از اونا نشئت میگیره (108237)
 
علی
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۷:۵۶:۲۷
دوستان سلام . اوضاع جالبی نیست اصلا و به عنوان یک هموطن مقیم خارج کشور می گم باید دعا کرد که بحران به ایران نرسه ، چرا که با اوضاع فعلی که دیگه اکثر برندهای خارجی شروع به حراچ تولیداتشون کردن و با حجم بالای واردات تو این چند سال اخیر ایران و مصرفی شدن جامعه با ادامه وضع فعلی فکر نمی کنم دیگه واقعا چیزی به نام تولید بمونه تو ایران ، بخصوص که کسی هم به فکر نیست و همه دنبال جنگهای سیاسی و انتخاباتی هستند . ولی دوستان یک چیز مهم دیگه که وقتی نظرات رو می خونم به ذهنم می رسه اینه که چرا ما بخاطر اینکه به شخصی یا گروهی علاقه داریم از حقایق فرار می کنیم . آیا این واقعا با روح آزادگی که دم ازش می زنیم و خود رو پیرو امام حسین می دونیم هم خوانی داره . چرا یک عده دوستان جای افزایش نگرش و سطح فکر و سوادشون که معظل امروز جامعست دست به نفی همه چیز و توهین به همه کس می زنن . وقتی دوستی میاد نظر می ده \" اگر دکتر توکلی این بیماری هلندی را نداشت آیا حرف دیگری هم داشت؟\" آیا واقعا حاضر شده فکر کنه ببینه بیماری هلندی (رکود تورمی ) چیه چرا تو اقتصاد پیش میاد و راههای رفعش چیه ؟ یا واقعا یک گروهی فکر می کنن نفد عملکرد دولت یعنی توهین به مقدسات ؟ مگه حضرت علی که الگوی حکومتی هستش از مردم نخواست که خودش رو و مسئولینش رو نقد کنن ؟ مگر نحوه برخورد ایشون رو با انتقادات نمی دونیم که امروز داریم هر واقعیتی رو نفی می کنیم . این اخلاق مطابق با هیچ اصل و ارزشی نیست . ما باید برای رشد جامعه باید اول خودمون رو ، آگاهی هامون و ظرفیت نقد پذیریمون رو رشد بدیم ، مگه نه این هست که \" ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یقروا ما بانفسهم \" (108244)
 
حمیدرضا
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۸:۰۳:۱۰
دوست عزیز بهتر است اطلاعات خود را جامع کرده سپس نطق نمایید: دلیل اصلی ورود کالاهای خارجی به کشور به برنامه چهارم توسعه بر می گردد که واردات کالا های مختلف به ایران را آزاد کرد.بهتر است این سوال را از نمایندگان مجلس ششم(اکثریت اصلاح طلب) و دولت هشتم بپرسید که سنگ بنای این قوانین را در کشور پایه ریزی کرده اند.
تازه اگر دولت هم به قوانین برنامه چهارم عمل ننماید فریاد کارشناسانی همچون شما به پا می شود که چرا از برنامه عبور می کنید!
و دولت هم تنها می تواند با اتخاذ تعرفه تا حدودی واردات را کنترل نماید نه بیشتر(سیاستی که چندان کاربرد ندارد) (108247)
 
محمدرضا
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۱۸:۲۶:۴۶
جالب است که دولت همه چیز برنامه چهارم را رها کرده و فقط به واردات آزادش عمل کرده. برنامه چهارم اصولی دارد که باید بدان عمل میشد که نشد. (108672)
 
حمیدرضا
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۰۸:۵۴:۳۵
برادر عزیز (محمد رضا) دولت نباید برنامه چهارم را تمام و کمال اجرا می نمود وگرنه مردم دولت اجرا کننده را یک دولت سکولار و غیر اسلامی می دانستند و حساب آن پاک بود!
در كتاب نظري برنامه چهارم مطالبی نوشته شده است كه عيناً خواستار كنار گذاشتن دين از سیاست و اقتصاد شده است.(جدایی دین از سیاست= مکتب غیر اسلامی و سکولاریسم که آرزو و غایت اکثر اصلاح طلبان است)

در اين كتاب نوشته شده ولايت فقيه معنا ندارد(برخلاف گفتمان صریح امام خمینی که متاسفانه تمامی اصلاح طلبان داعیه خط امامی بودن را دارند) فردی كه براي وطن جهاد می کند، ستيزه جو است(نابودی فرهنگ شهادت و عزت و شرف که یادگار ائمه و معصومین است)، كسي كه صحبت از دين و پيغمبر مي كند او يك ايده آل است، اينها نکاتی است كه در مباني نظري برنامه چهارم و در زمان حجت الاسلام و سید روحانی (آقای خاتمی)منتشر شده است.
حال با این سیاست گذاری کلان غیر دینی، در پی ریزی برنامه چهارم، به من بگویید چگونه دولتی باید آن را اجرا می کرد؟
البته پاسخ روشن است حضرات فکر می کردند دولتی از جنس خودشان روی کار می آید و ادامه دهنده راهشان است!
بنابراین اگر گفته می شود دولت خاتمی به دنبال سکولاریسم و ترویج جامعه غیر دینی بود از سر ... نطق نمی کنیم!بلکه سیاست گذاری های ایشان را در عرصه های گوناگون با سند و مدرک مکتوب دیده ایم. (108830)
 
ما نیستیم!
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۸:۱۴:۰۸
حالا دیگر می خواهید کارگران بیچاره را به جان دولت بیاندازید(بعد از اینکه دیدید نظرات تنها کارشناس اقتصادی مجلس یعنی توکلی! در مورد متوقف کردن طرح هدفمند کردن یارانه ها راه به جایی نبرد).حتما فردا هم نوبت معلمان و پرستاران و ... است.همه دیگر می دانند که واردات در ایران از چندین سال پیش(قبل از دولت نهم) آزاد شده بود! (108250)
 
ايرج قادري
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۸:۴۹:۵۳
من به عنوان يك ايراني بر اصل رقابت كالا بيشتر قائل هستم چرا ما بايد در اين بازار كالا ها براي منفعت عده اي كالاي نا مرغوب و بي كيفيت و گران را بخريم و دم از توليد كنندگان داخلي و حمايت از انها بزنيم و به فكر سود انها باشيم ولي به فكر مردم نباشيم چرا همه كار خانجات دنبال سود هستند و عدم بهره وري كار وتوليد و رقابت واردات در انجام رقابت بين توليد كنندگان تاثير مثبت و مطلوبي دارد واردات بد نيست كارخانه ها و توليد كنندگان همه از يارانه هاي دولت و قشر ضعيف جامعه استفاده ميكنند و هميشه طلب كار دولت و مردم هستند اگر كلاه خودمان را قاضي كنيم ايا واردات بد است ؟ ايا اگر حمايت هاي تعرفه اي را برداريم قيمت هاي كالاها ي وارداتي اين است يا واقعا مفت؟ خدا در اين مورد قضاوت كند. (108257)
 
یک هموطن
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۹:۱۲:۲۸
برخی دوستان که یک کمی لطفشان کم است، موقع خرید جنس نامرغوب و بی‌‌کیفیت و گران نمی‌خواهند و جنس خارجی می‌خواهند که لابد مرغوب و دارای کیفیت و ارزان است. اما خودشان در مقام تولید کننده چیز ارزان و مرغوب و دارای کیفیت تولید نمی‌کنند، بلکه همان کالای نامرغوب و بی‌کیفیت و گران را تولید می‌کنند، بعد گله می‌کنند که کسی این‌ها را از آن‌ها نمی خرد. موقع خرید جنس داخلی در نظر بگیرید که این جنس را هموطن مسلمان و ایرانی شما تولید کرده و الان چشمش به دست شماست تا چراخ خانه‌اش از خرید شما روشن شود. آن وقت دیگران هم وقتی جنس تولیدی شما را می‌خرند همین جوری فکر می‌کنند و اوضاع درست می‌شود. در ضمن بیشتر جنس‌های توی بازار چینی و نامرغوب است و فقط برای خفه کردن تولید ایران به طور مصنوعی ارزانتر عرضه می‌شود. وقتی تولید ایران از بین رفت آنوقت قیمت واقعی آن‌ها را خواهید دانست. (108314)
 
homa
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۱۹:۳۷:۵۵
به بخشيد ها، مردم عادي كه نمي توانند براحتي تمام اقلام را وارد كنند؟ وارد كننده ها يا شركت هاي دولتي يا تحت پوشش هستند يا با مديران بالا دست دارند ولاغير. شايد هم باجي است كه بايد به بعضي ها داده شود!؟ خلاصه وارد كنندگان شايد از نظر شنلاسنامه ايراني باشند ، ولي روحاً ايراني نيستند. (108262)
 
اتحادیه
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۲۱:۲۷:۲۲
به هر حال هردولتی شاخصه ای دارد 1-دولت سازندگی 2-دولت اصلاحات3-دولت واردات (108270)
 
سید
۱۳۸۷-۱۲-۱۹ ۲۳:۲۵:۴۰
اقا ی و کیل الدو له طیف شما از ملت چقدر طلب داره وتا کی باید این لحن حر ف زد ن را تحمل کرد! (108277)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۷:۰۲:۴۲
وکیل الدوله یعنی نماینده مجلسی که از دولت طرفداری می کند. این مقاله که مواق نظرات دولت نیست.لفظ وکیل الدوله از کجا آمد؟ (108442)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۱:۳۹:۱۷
1- در آن حدیث مشهور آمده که عاقل یا مومن از یک شکاف دو بار گزیده نمی شود. ولی می بینیم که مقامات سیاسی ایران نه تنها برای بار دوم بلکه برای بار سوم هم از تجربه استفاده نکرده و اشتباه کردند. جالب اینکه هر دو بار قبلی در طول عمر آقای رئیس جمهور اتفاق افتاده بود و در هر دو مورد پیش ایشان بالغ بودند. مهم تر از همه اینکه در بار سوم که در دوران ایشان اتفاق افتاد هرکس که کوچکترین اطلاعی از اقتصاد داشت مطلب را گوشزد کرد و دقیقا این وضع را پیش بینی کرد.
2- در این نوشته یک عامل حیاتی و اصلی فراموش شده است و آن سیاست عجیب و غیر قابل باور تثبیت نرخ ارز برای حدود 14 سال است. از اواخر دوران رفسنجانی تا کنون دلار حول و حوش 900 تومان ثابت مانده است در حالیکه در این مدت اگر بصورت تصاعدی حساب کنیم ریال حدود 600 درصد تورم داشته است در حالیکه تورم دلار در این مدت کمتر از صد در صد بوده. بعبارت دیگر ارزش واقعی دلار در برابر ریال چیزی بین 4000 تا 5000 تومان است. این وضع آثار و عواقب متعددی دارد. اول اینکه ورود اینهمه کالاهای لوکس به ایران را سبب شده است و در ازای آن دلار های نفتی که به هزار زحمت بدست می آید به ثمن بخس به حراج گذاشته شده است. دوم، قدرت رقابت صنایع و صادرکنندگان را در بازار جهانی از بین برده و سبب ورشکستگی صادرات و اقزایش جنون آمیز واردات شده است. سوم، سرمایه داران بزرگ براحتی توانسته اند ریال های متورم خود را به دلار ارزان و حراج شده نفتی تبدیل و به خارج از ایران منتقل کنند. حتی بسیاری از دلار های وارداتی به ایران در سالهای اخیر در واقع نه برای سرمایه گذاری بلکه برای سود فوری و تبدیل مجدد به دلار و خروج از ایران بوده است. اگر کسی یک میلیون دلار به ایران وارد کند و معادل ریالی آن را فقط در بانک یا موسسات مالی بگذارد که آسان ترین کار است، ظرف چهار سال پول او دو برابر شده است و براحتی آن را تبدیل به دو میلیون دلار می کند و به خارج می برد. اصولا در اقتصاد های تورمی تثبیت نرخ ارز به معنی سوبسید دادن به سرمایه داران است. در هر سال دولت به اندازه نرخ تورم ریال، به سرمایه داران سوبسید می دهد. این درحالی است که دولت بسیاری از هزینه های جاری خود را با پول نفت می پردازد. یعنی دلار های نفتی را به ریال به تجار می فروشد و مثلا حقوق کارمندان را تامین می کند. از آنجا که حقوق کارمند با تورم بالا می رود لازم است نرخ دلار هم به همان اندازه بالا رود که دولت چنین کاری را نمی کند. از این راه ضررهای هنگفت به درآمد ارزی دولت وارد شده است. طبعا با ارزا ن بودن دلار ، قیمت جنس های وارداتی هم ارزان می شود. لیکن همانطور که در این گزارش آمده است اجناس لوکس برفرض اینکه ارزان نشود مشکلی پیش نمی آید زیرا مردم به اجناس ساخت داخل روی می آورند. در مورد کالاهای ضروری مانند گندم هم دولت همیشه سوبسید لازم را می دهد که رقم آن در مقایسه با واردات بی رویه کالاهای دیگر چندان نیست. در هر صورت ضررهای تثبیت ارز در ویران کردن صنایع و صادرات و هدر رفتن ذخایر ارزی چنان بزرگ است که بهتر است از ان صرفنظر شود. طبعا ممکن است در صورت گران شدن ارز نرخ آن دو گانه شود. ولی این دوگانگی حداکثر 5 درصد هزینه های ارزی خواهد بود. بعلاوه در اقتصادی با تورم 20 درصد دوگانگی نرخ ارز واقعیتی اقتصادی است و دولت نباید با سیاسی کردن آن و دادن پز نرخ یک ارزی اینهمه خسارت به اقتصاد وارد کند. بلکه سعی کند نرخ تورم را یک رقمی کند و آنگاه نرخ ارز را ثابت نگه دارد. هرگاه تورم ریال مثلا 7 درصد باشد و تورم دلار 4 درصد، شاید بتوان 3 درصد را با توجه به در آمدهای نفتی تحمل کرد. ولی اکنون سوبسد دولت برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز سالانه بالای بیست درصد است. (108285)
 
حامد
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۱:۵۶:۴۶
جالبه اماراتي كه پرتغال نداره اب پرتغال به ايران صادر مي كند بعد ايران ما كه كلي منابع كشاورزي داره براي تولبد محصول مشابه راني عاجز مانده من خودم بدنبال كسب مجوز كارخانه توليد ابميوه مشابه كيفيت راني در ايران بودم كه وقتي براي مجوز گرفتن اقدام كردم هزار مانع تراشيدند ازان به بعد از اين ديگر نا آميد شدم ديگر سراغش نرفتم شما بگوييد با وضعيت موجود چه بايد كرد (108287)
 
hossein
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۴:۱۹:۰۶
این محصولات نه تنها اغلب آنها ساخت چین و کشورهای نظیر آن هستند و به غیر از به هدر دادن اقتصاد ایران هیچ سود دیگری این ها ندارند مردم ایران متا سفانه اکثر آنها غرب زده و از لحاظ فکر سیاسی در درجه پائینی هستند ما هم در کانادا همه چیز مان ساخت آمریکا و چین است (108298)
 
hossein
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۵:۱۹:۳۰
زندگی در خارج سخت تر و حکومت های اینها بی شرفتر هستند و حقوق بشر قلابی دارند 15 روز خوابیدن تو خیابان و در اتومبیل در سرمای زیر 10 درجه حال من را دگرگون کرده یکی هم نیست یک لیوان چای بده دست آدم
I sold camper to move in Montreal and open an organization to support Iran
from Kamploops coffe shop hajiagha (108302)
 
سینا
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۱۱:۱۵:۴۵
عزیزم منم مشکل تورو داشتم ، برگشتم ایران لااقل الان می دونم که دارم واسه وطن خودم جون می کنم و هر چی نباشه از اون مملکت استثمار کننده خلاص شدم.
اینجا شادترم. (108589)
 
hossein
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۲۳:۴۲:۰۵
Mr, Sina
Thank you I just arrived last night in Ottawa and I be in Iranian embassy now
I will trying to back
yes you right we need to talk and to educate Iranian about west. my job I am cartoonist for gol agha magazine and journalist film maker
I need to stay here to creat report
movies , and decomntry for you are
we need to support each others and stop complaining so much about Iran
we have more poor and homeless in Canada as Iran
and are government also more worst as you Iran
government of Iran trying to do own best
and Iranian should some times be happy and appreciated for this not complaining (108867)
 
علی رادفر
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۵:۵۲:۴۶
من نمیدانم چرا حامیان دولت همه مسایل را شخصی میبینند. آخر یعنی چه: \"دولت اگه می خواست به حرف توکلی گوش بده از اول توکلی رو رئیس جمهور یا وزیر اقتصاد می کرد و مردم هم اگه توکلی رو می خواستن بهش رای می دادن .. اما نه مردم توکلی رو خواستن نه دولت روش توکلی رو .. ایشون می تونه این دوره هم خودشو کاندیدای ریاست جمهوری کنه و نظرات اقتصادیشون رو به مردم بگن .. اگه واقعا چیزی در چنته داره هرچند....
چرا؟ چه ربطی داره؟
من مقیم بریتانیا هستم هر بار میام ایران شامپو صحت میخرم.خمیردندان نسیم-کفش نادر-البسکو-زمزم...اینها کیفیت عالی دارند اما با هدف ارزانی دولت واردات بیرویه میکند و کمر اینها خواهد شکست.دلار هم که مصنوعی پایین نگه داشته و \" با ثابت بودن نرخ مبادله دلار با ريال ، علي رغم وجود تورم شديد در كشور ،
قيمت كالاهاي وارداتي ، بر حسب ريال ، تقريباً ثابت مانده است اما تورم ،
هزينه توليد كالاهاي داخلي را ساليانه بين 20 تا 30 درصد افزايش مي دهد و به همين دليل توليدات داخلي يكي پس از ديگري قدرت رقابت خود با توليدات خارجي را از دست مي دهند.
بیماری هم مزید برعلت شده.نمیفهمم دیگه جوراب یا روغن زیتون خارجی خریدن داره؟
آنها که میگن: \" در بازار قابتی نباید درب ورادات را بست ! در همه اقتصاد های موفق انواع و اقسام کالاها وجود دارند و انتخاب در دست خریدار است\"
یا بی اطلاعند یا از بی اطلاعی ما سواستفاده میکنند.جنگ داخلی امریکا سر حمایت از پنبه داخلی بود یا بازار اتحاد اروپا برا اعضا باز است.... (108303)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۷:۴۹:۳۳
با سلام
اين حرف ها كلي گويي است اگر مي شود لطفا آمار و ارقام ارائه كنيد . مثلا تركيب كالاي وارداتي چند درصد سرمايه اي ، واسطه اي و مصرفي بوده شما كه مرتب دم از اين موضوع مي زنيد چه راه حلي در مقابل دولت براي انجام كارهاي عمراني گذاشته ايد. بهتر است با قضايا منصفانه برخورد كنيد و اينقدر سياه نمايي نكنيد آمار و اطلاعات مستدل ارائه دهيد تا ما هم قبول كنيم . (108309)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۹:۱۱:۰۵
ایکاش این لیستی که نام بردید کالاهای آن واقعا انگلیسی یا آمریکایی ویا ایتالیایی باشد تمامی شیرآلات و کاشی وسرامیک و لوازم خانگی که بنام انگلیسی و آمریکایی به مردم قالب میشود ساخت اروپای شرقی و یا چین است بسیاری از شامپوها مواد خوراکی و بعضا دارویی که بنام آمریکایی که حتی ساخت آمریکا را هم روی خود دارند تقلبی هستند و جالب اینکه روی بروشور این کالاها راهنمای مصرف کننده را به زبانهای عربی و غیر فارسی نوشته اند هیچکدام دارای نمایندگی در ایران نیستند . فروشگاههای شهروند بجای عرضه کالای مرغوب ایران از این نوع کالاها بیشتر در قفسه های خود میچینند صدا وسیما هیچ اطلاع رسانی در مورد این هجمه بزرگ به اقتصاد ایران نمیکند ( شاید در راستای حمایت از دولت نهم )
واردات اگر کنترل شده ( منظور کنترل علمی ) باشد میتواند چراغ راه تولید داخلی باشد و کیفیت تولید داخلی را ارتقا دهد ولی آنچه که ما امروز شاهد هستیم تسخیر بازارها توسط تولید کنند ه گان قلابی خارجی و قاچاقچی ها ی کالا میباشیم . که هیچ آینده ای را برای خود متصور نیستند و دنبال حد اکثر استفاده از این بازار بی متولی هستند .

بازار هر کشوری همچون ناموس آن کشوراست . (108313)
 
امیر
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۹:۳۰:۲۳
تأسف بارتر از موارد ذکر شده حرکت اخیر وزارت مسکن در استفاده از انبوه سازان چینی در ایران میباشد..... واقعاً با خیل عظیم متخصصین،مهندسین، تکنسین ها و کارگران بیکار در امر ساختمان در ایران این کار هم به عنوان یکی دیگر از خدمات شایان دولت آقای احمدی نژاد در تاریخ ثبت خواهد شد. (108321)
 
عبدالله
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۱:۵۰:۵۷
اگر قاچاق قاچاق است هم بايد جلو ورود مواد مخدر را گرفت و هم جلو جنس هاي بي کيفيت چيني...

معلوم است که با حضور چنين محصولاتي توليدکنندگان داخلي نابود مي شوند!

و پس از آن هم هيچکس ريسک احداث کارخانه يا کارگاههاي توليدي را به جان شيرين نميخرد..

چرا شرکت ((RANIراني)) که قرار بود در ايران ساخته شود با سنگ اندازي هاي رايج بين مسوولان بيابانهاي سوزان عربستان را براي تاسيس کارخانه انتخاب کرد تا ايران خود تبديل به يکي از بزرگترين مصرف کنندگان اين محصول و ديگر اقلام مشابه شود؟
واقعا خنده دار است..فردا روز است که عربستان به ايران آب معدني هم صادر کند! (108350)
 
حقي
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۳:۱۹:۱۷
اصولا موضوعات واردات، توليد داخل، تعديل قيمت محصول، اشتغال و تورم به طور مستقيم و غير مستقيم به يكديگر وابسته اند. در شرايط بحران اقتصاد جهاني نيز موازنه بين پارامترهاي فوق دقت بيشتري مي طلبد. اظهار نظر علمي به واقعيت نزديك، در اين مورد كار ساده اي نيست و لذا تصوير ابتدايي در مقاله فوق كه احساس مخاطب را نشانه مي گيرد، از بار علمي مقاله مي كاهد و از اين رو مقاله نمره بالايي نمي گيرد. انتقاد سازنده از ضعف تيم اقتصادي دولت با گفتمان و ابزار علمي بهتر از حربه هاي احساسي است. (108371)
 
Alireza
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۳:۳۶:۲۳
دوستان محترم سایت الف بخصوص برادر محترم جناب توکلی
تا کی می خواهید این مباحث کهنه را به همان شکل سابق مطرح کنید . شما خوب می دانید که مشکل عمده تولید در ایران قوانین دست و پا گیر کار ، بهره وری پائین با وجود مزایای نسبی مثل انرژی ارزان ، عدم سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی شرکت های معتبر خارجی بعلت مسائل سیاسی و عدم ثبات قوانین است .
مثال روشن آن 30 سال حمایت شما از بسیاری صنایع است که هیچ اثری جز تولید کالاهای بدون کیفیت و گران نداشته است. شما درحقیقت با وضع تعرفه یا ممنوعیت واردات سوبسید تولید را از جیب مصرف کننده داخلی پرداخت می کنید. الان 30 سال است از خودروسازان حمایت می کنید حاصل آن را ببینید . چند نفر دیگر باید داخل پژو های تولید داخل بسوزند تا متوجه شوید این راه حمایت نیست؟ از طرف دیگر مثلا به صنایع تولید شکلات ما نگاه کنید ، انواع و اقسام شکلات خارجی وارد کشور می شود اماداخلی ها هم کار خود را می کنند. فراموش نکرده اید زمانی ماکارونی های تولید ترکیه در ایران چه بازاری داشت اما امروز با سرمایه گذاری درست چند مرد میدان صنعت بندرت کسی را پیدا می کنید که ماکارونی خارجی بخرد . عزیز من ما باید بپذیریم که در همه صنایع دارای مزیت نیسیتیم و اجازه بدهیم بازار عرضه و تقاضا ، سلیقه مصرف کننده و کیفیت و قیمت پالسهای لازم را برای سرمایه گذاری به تولید کننده بدهد. شما هم زحمت بکشید ویک ثبات سیاسی و قانونی ایجاد کنید آنوقت نگران واردات نباشید.
وقتی قوانین حمایتی ایجاد مزیت کاذب برای تولید کننده می کند دیگر قادر به رقابت جهانی نخواهد بود و دیر یا زود دچار مشکلات بازار مصرف و صادرات خواهد شد (108374)
 
دلسوخته صنعت فولاد
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۳:۴۲:۵۲
دوست عزیز آقا فرهاد
من نمی دونم از کجا شنیدید که آهن و فولاد خودکفا شده . به عرضتون برسونم پارسال از 20 میلیون تن مصرف فولاد 10 میلیون تن تولید داخل و بقیه صادراتی بوده است. تازه در شرایط پارسال که تعداد بسیار زیادی از کارخانه های بخش خصوصی به تولید رسید. --- (108338)
 
آریا
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۶:۵۴:۴۱
نمی دونم کسی گفته یا نه ولی آناناس تو ایران کاشته نمی شه. ممنون (108440)
 
زبون بسته
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۲۳:۴۵:۴۵
آقای رییس جمهور!
هیچ میدونید حجم واردات در دولت شما بسیاری از واحدهای تولیدی رو در آستانه ورشکستگی قرار داده یا ورشکسته کرده؟
تورو به خدا دست از این شعارهای قشنگت بردار و یه کم واقع بین باش و نصیحت عقلای مملکت رو گوش کن. (108517)
 
مصطفی
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۱۳:۳۳:۵۷
وارددانشگاه شدیم.آنهم آزاد.پدرمان درآمد که پول شهریه های هنگفت تحصیل رابپردازیم. به امیداینکه روزی این حکایت یزدیها که میگویند\"یک سال بخور نون وتره/صدسال بخور نون وکره\" به تحقق بپیوندد...اما چه شد.بااین اوضاع آشفتهء اقتصادی مملکت که کارخانه ها یکی پس ازدیگری تعطیل میشوند وکارگران اخراج وکارمندان تعدیل دیگر رمقی برتنمان نمانده..وما مانده ایم وبیراهه ها! (108617)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۱۶:۰۶:۵۲
قابل توجه :كاش مديران وروساءراهم از چين وارد ميكردند تاهمه يك دست شود (108650)
 
arash
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۱۹:۳۷:۱۹
من نمی دانم چرا هر کس هرکاری میکند میگن نیتش خیر بوده

مگه هر کس نیتش خیره میتونه کشور ا به اتیش بکشه ؟ یعنی ادم زنده وجود نداره جلوی این بی بندو باریها را بگیره؟

ولی فکر کنم همونطوری که اقای احمدی نزاد گفتند این ماشین ترمز و فرمان نداره بنا براین هر کس بخواهد جلوی اونو بگیره ناچارا له میشه (108856)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۵ ۱۲:۴۶:۲۸
اقاي رييس جمهور اقاي محمدرستمي صفا صادر كننده نمونه چندين ساله را مفسد اقتصادي اعلام كرد وپس از ان بلايي سر شركت نورد لوله صفا اورد كه
بعد لوله اي كه در داخل كشور ساخته مي شد را از هند وارد كردند نتيجه
1-تعدادي كارگر اخراج و بيكار شدند
2-لوله هاي وارداتي در پروژه هاي مختلف جواب ندادند
3-كارخانه عملا در حالت ركود قرار گرفت
4-در پايان سال87 مفسد اقتصادي سابق! به عنوان كار افرين نمونه معرفي گرديد! (109269)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.