نظر منتشر شده
۵۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 42325
حمله همزمان کروبی به سبد رای خاتمی و احمدی‌نژاد
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۰۸:۵۳
مهدی کروبی قصد کرده است رای 5 میلیونی خود در انتخابات 84 را با تکیه بر وعده‌های اقتصادی تجدید کرده و با حضور در مرحله دوم انتخابات، رییس‌جمهور اسلامی ایران شود.



درحالیکه کروبی در هفته‌های گذشته سعی داشت با موضعگیری‌های صریح سیاسی، خود را به عنوان نامزد "مقتدر" مدافع از آزادی‌های فردی به جامعه معرفی کند، ستاد انتخاباتی وی دیروز با انتشار بیانیه‌ای نشان داد که نامزد شکست خورده انتخابات 84، با تکیه دوباره بر وعده‌های اقتصادی، چشم به مرحله دوم انتخابات دوخته است تا با حضور در این مرحله و شکست احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری اسلامی ایران برسد.



در بیانیه کروبی چنین عنوان شده است که وی قصد دارد "سهام شركت‌هاي گاز و پخش فرآورده‌هاي نفتي را بدون حق انتقال و خريد و فروش، مطابق قانون موجود به‌طور مساوي ميان همه افراد كشور از 18 سال به بالا‌ توزیع کند".



به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که شیخ اصلاحات بتواند با تکیه بر موضع‌گیری‌های سیاسی عمدتا تندتر از خاتمی - که با مشاوره چهره‌های اصلاح‌طلب جداشده از طیف دیگر اصلاح‌طلبان همچون کرباسچی، قوچانی، عبدی و ... انجام می‌گیرد - و نیز دادن وعده‌های جذاب اقتصادی، از یک طرف بخشی از آرای متعلق به خاتمی را به خود جلب کند و از سوی دیگر بخشی از آرای سبد رای احمدی‌نژاد را بکاهد و بار دیگر به رقیب جدی انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شود.



درچنین وضعیتی اگر خاتمی به قول خود در هفته‌های گذشته عمل کند و در صورت اعلام نامزدی احتمالی موسوی به نفع وی انصراف دهد و کروبی و موسوی نیز در عزم خود برای انتخابات جدی باشند، رقابت انتخاباتی در سال آینده چهار قطبی خواهد بود و کروبی، احمدی‌نژاد، موسوی و قالیباف چهار ضلع مختلف این مربع انتخاباتی را تشکیل خواهند داد.



متن كامل بيانيه اقتصادی کروبی به شرح زير است: ‌



بسم الله الرحمن الرحيم

مردمي كردن درآمدهاي نفت - توزيع عادلا‌نه ثروت ملي ‌

ملت شريف و سرافراز ايران

امسال 29 اسفند سالروز ملي شدن صنعت نفت به رهبري مرحوم دكتر محمد مصدق و همكاري آيت‌الله كاشاني مصادف است با يكصدمين سالگرد كشف نفت در ايران. نفتي كه در خردادماه سال 1287 در مسجدسليمان فوران كرد، مي‌توانست منشاء شكوفايي و تحول در ميهن عزيزمان واقع شود كه متاسفانه به دليل دخالت‌هاي بيگانگان و تحولا‌ت داخلي متاثر از كشف اين ماده حياتي براي تامين انرژي جهان صنعتي، سرآغاز مجموعه‌اي از گرفتاري‌ها براي ملت ايران و خوشبختي براي دول قدرتمند شد. وابستگي توليد، اقتصاد، بودجه دولت و حتي فرهنگ كشور به نفت به حدي رسيد كه به درستي مي‌توان جامعه و دولت ايران را با صفت نفتي معرفي كرد به نحوي كه با افزايش يا كاهش قيمت و توليد نفت وضعيت جامعه و دولت نيز به تناسب دچار فراز و نشيب مي‌شد. ‌

‌ اوضاع ايران طي سال‌هاي 1352 تا 1357 پيش از انقلا‌ب و 4 سال اخير گواهي است بر اين مدعا كه افزايش درآمدها و تسلط دولت‌ها بر درآمدهاي نفتي نه‌تنها موجب ناديده گرفتن توان و استعداد ملي و تكيه دولت‌هاي ناتوان بر درآمدهاي نفتي و سرپوش گذاشتن بر ناكارآمدي‌شان شد، بلكه بستري مناسب براي اتلا‌ف سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي، توزيع نابرابر درآمدي ميان شهر و روستا، تشديد اختلا‌ف طبقاتي ميان اقشار جامعه، افزايش فساد اداري، وابستگي و عقب‌‌ماندگي بخش‌هاي بومي و اصيل اقتصادي جامعه و عدم توازن ميان بخش‌هاي مختلف اقتصادي را فراهم كرد. علا‌وه‌بر آن، به حجيم‌تر شدن دولت و وابستگي مردم به دولت منجر ‌گرديد. از اين‌رو مساله نفت به يكي از دغدغه‌هاي مهم صاحب‌نظران و سياستمداران دلسوز كشور طي چهار دهه تبديل شده است چرا كه هرگاه قيمت نفت كاهش مي‌يافت، مساله كشور كمبود درآمدهاي ارزي بود و هرگاه قيمت آن افزايش مي‌يافت، مساله چگونگي صرف اين درآمدهاي اتفاقي مطرح مي‌شد. در پاسخ به اين معضل، تاسيس قانوني صندوق ذخيره ارزي راهكار دولت و مجلس اصلا‌حات بود كه علي‌رغم محاسن بسيار آن، در عمل به دليل نداشتن نگاهباني قدرتمند، ناموفق بود زيرا طي سال‌هاي اخير قريب سيصد ميليارد دلا‌ر درآمدهاي ارزي حاصل از افزايش قيمت نفت خارج از ضوابط مصوب برنامه چهارم و بودجه‌هاي سنواتي هزينه شد و در حال حاضر چگونگي و محل صرف اين دلا‌رها به يكي از مهم‌ترين پرسش‌هاي بدون پاسخ در اين كشور تبديل شده است. در حقيقت اين صندوق نيازمند نگاهباني قدرتمند بود تا دستخوش بي‌تدبيري نگردد اما روند برداشت‌ها از صندوق ذخيره در چند سال گذشته نشان داد كه چنين نگاهباني وجود نداشته است. ‌

پيش‌بيني همين وضعيت بود كه در انتخابات گذشته شعار توزيع درآمدهاي نفتي را در قالب طرحي مطرح كردم. متاسفانه بسياري از افراد ناآگاهانه و برخي نيز آگاهانه آن را مخدوش جلوه دادند اگرچه واكنش مثبت جامعه به آن در گذر زمان بر همگان روشن شد به نحوي كه طي چهار سال اخير بسياري از مخالفان و منتقدان طرح مذكور با آن همراه شدند و برخي با همدلي و حسن‌ظن راه‌هاي عملي براي اجراي آن طرح را ارائه كردند. برخي ديگر نيز كوشيدند با تغيير دادن و مخدوش كردن اصول و مباني آن طرح، طرح تحول اقتصادي را مطرح نمايند. نقاط ضعف و انحرافي در طرح تحول بسيار زياد است كه مي‌توان به افزايش وابستگي مردم به دولت از طريق ورود درآمدهاي نفتي به بودجه دولت و توزيع آن ميان بخشي از مردم با اختيار و انتخاب دولت، بزرگ‌تر شدن بيش از پيش دولت، گسترش فساد در نظام اداري كشور، افزايش نقدينگي و به تبع آن رشد فزاينده تورم اشاره كرد. علا‌وه‌بر آن، پرداخت اين درآمدها به اقشار خاصي كه دولت حق انتخاب آنها را دارد، شائبه انتخاباتي بودن آن را مطرح مي‌كند. طرحي كه به نام طرح تحول اقتصادي و توزيع مستقيم يارانه‌ها به بخش‌هايي از مردم مطرح شده و در مجلس در دست بررسي است، به‌طور خلا‌صه در جهت مخالف با ايده حل مشكل نفت است و اجراي آن خسارات و عوارض اساسي به دنبال خواهد داشت. اين اقدام در شكل حاضر موجب افزايش رشد جمعيت مي‌شود، كه طي دو دهه گذشته سياست‌هاي موثري براي جلوگيري از رشد آن انجام شد و با اجراي برنامه حاضر ممكن است آثار مثبت آن سياست‌ها زايل گردد.موارد ذكرشده نمونه‌هايي از تبعات منفي توزيع بخشي از يارانه‌هاي دريافتي توسط دولت ميان گروه‌هايي از مردم است، اما همانطور كه گفته شد، طي چهار سال گذشته در جهت تعميق طرح و شعار انتخاباتي پيشين بنده نظرات و ايده‌هاي مفيد و تكميلي از سوي متخصصان و كارشناسان ارشد كشور بيان شد كه تيم اقتصادي حزب اعتماد ملي به‌طور عالمانه ابعاد مختلف آن را مورد بررسي قرار دادند كه در اين ميان طرح يكي از اقتصاددانان مطرح كشور مورد توجه واقع شد. گام برداشتن در جهت مردمي كردن اداره، توليد و توزيع درآمدهاي نفتي و خارج كردن آن از بودجه دولت، هدف اساسي اين طرح است. در گام اول اين طرح، سهام شركت‌هاي گاز و پخش فرآورده‌هاي نفتي بدون حق انتقال، خريد و فروش مطابق قانون موجود به‌طور مساوي ميان همه افراد كشور از 18 سال به بالا‌ توزيع مي‌گردد. در اين راستا دولت موظف است كه نفت و گاز مصرفي كشور را به قيمت توليدي آن، تحويل اين شركت دهد و شركت مذكور، نفت و گاز را پالا‌يش و در اختيار مردم قرار مي‌دهد و هر قيمتي كه تعيين كند، طبعا به همان نسبت سود خواهد داشت و سود ناشي از آن ميان سهامداران به‌طور مساوي تقسيم مي‌شود. سهامداران نيز در بلندمدت مي‌توانند اعضاي هيات‌مديره شركت را رأساً و خارج از اراده دولت انتخاب كرده و كليه منافع حاصل از نفت را در اختيار بگيرند و دولت نيز صرفا مي‌تواند بر اين درآمدها ماليات وضع كرده و سهم مالياتي خود را اخذ كند. اجراي چنين طرحي نه‌تنها هيچ‌يك از مشكلا‌ت مذكور در طرح تحول اقتصادي را ندارد، بلكه واجد نقاط مثبت زير نيز هست:

1- خارج كردن بخشي از نفت از بودجه دولت و اتكاي حكومت به منابع مالياتي و ديگر منابع. ‌

2- ايجاد توازن ميان ملت و دولت، افزايش استقلا‌ل، اتكاي به نفس ميان مردم و افزايش حرمت و كرامت انساني آنان. ‌

3- كوچك كردن دولت و حذف بسياري از بخش‌هاي غيرمرتبط و زايد با وظيفه دولت. ‌

4- سرازير شدن بخش مهمي از اين درآمدها به سوي سرمايه‌گذاري و بازار سرمايه

5- ايجاد بستر مناسب براي خصوصي‌سازي و اجراي اصل 44 قانون اساسي. ‌

6- كم‌‌تاثير بودن اجراي اين سياست در افزايش تورم و جهش قيمت‌ها زيرا از طريق افزايش نقدينگي عمل نخواهد شد. ‌

7- تقويت هويت و وحدت ملي از طريق دريافت برابر مردم از ثروت مشاع آنان كه كمك مهمي به امنيت كشور مي‌كند. ‌

رويكرد من به توسعه ملي، رويكردي انسان‌محور است. اين رويكرد قدرت تجميع توامان اهداف چشم‌انداز بيست ساله توسعه ملي ازجمله دستيابي به رشد بالا‌ي اقتصادي، عدالت اجتماعي و عزت و منزلت انساني را در بر دارد. در صورت اعتماد ملت، به اميد خدا و در جهت توانمند‌سازي و دستيابي به زندگي دلخواه و عزت و كرامت انساني همه ايرانيان اين طرح را با جديت اجرا خواهم كرد. ‌

ترديدي ندارم كه بحث درباره اين موضوع مي‌تواند به فهم بهتر همه ما از اهميت نفت و نقش مخرب آن در شرايط حاضر در وضعيت اقتصادي كشور و ضرورت پيدا كردن راه‌حلي براي برون‌رفت از اين معضل تاريخي كمك كند. اگر انتخابات اين دوره فقط همين يك دستاورد مهم را داشته باشد، بايد آن را ارج نهاد و پيروزي بزرگي براي جامعه ايران تلقي كرد، شايد پس از صد سال بتوانيم خود را از عوارض سوء كشف نفت نجات دهيم و چهره ديگري از اين نعمت الهي را نيز تجربه كنيم. ‌

مهدي كروبي



 
 
حمید
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۰۹:۲۰:۳۷
دست بردار شیخ، یه راه دیگه رو امتحان کن این حرفها رو که مشابه اونها رو 4 سال پیش زدی. آپ تو دیت کن خودتو! (108318)
 
fereydoon
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۰:۱۴:۳۲
خدا کند اقای کروبی این سخنان را با مشورت کارشناسان زده باشند والا طلبکار کردن مردم فقط موجب بالا رفتن توقعات میشود اقای کروبی باید حس کارو زحمت را بالا ببرد واینکه هر فرد فکر کند چکار میتواند برای مملکتش بکند هم اکنون بیش از 70 درصد تولید ملی ما را همین مردم کوچه و بازار ایجاد میکنند و کوشش مردم کوچه وبازار موجب رشد کشور میشود . بالا بردن حس مملکت دوستی هم فقط در سایه عدالت اجتماعی و احترام بحقوق شهروندی مقدور است و الا اینکه مردم فکر کنند دولت سر یک چشمه لایزال نشسته و پول پارو میکند و سهم بخواهند فقط موجب ورشکستگی مملکت میشود (108330)
 
رضا
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۰:۱۶:۱۲
يك مشكل مهم در اين طرح ارتباط دولت بعنوان سياستگذار و شركت نفت كه با اين طرح خصوصي شده است مي باشد. دولت چگونه و با چه مكانيزمي مي تواند بر برنامه هاي شركت كه يكي از منابع عظيم انرژي را در اختيار دارد و تعيين كننده سياست ايران در منطقه و دنيا است كنترل كند؟ بايد توجه داشت كه شركت نفت باساير شركتهاي خصوصي تفاوت زيادي دارد و نقش بسزائي هم در زمينه اقتصادي و هم سياسي دارد. (108331)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۰:۴۷:۱۲
واقعا باید تاسف خورد .. کسی که 4 سال احمدی نژاد رو توی روزنامه اش به انجام رفتار پوپولیستی متهم می کرد برای رسیدن به قدرت دست به هر کاری میزنه.. درحالیکه میدونه این شعارها همه نیازمند مجوز مجلسه و مجلس چنین مجوزی رو برای حرکات پوپولیستی ایشون نمیده (108335)
 
حسین صادقی
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۰:۵۱:۵۹
چرا که چون مردم آن شهر نمی دانند چه بلایی ممکن است سر این پول بیاید و حتی اگر ایشان را کاملا دلسوز نیز بدانند چون از قدرت مدیریتی او برای چگونگی خرج این پول آگاه نیستند و منافع کوتاه مدت را به بلند مدت ترجیح می دهند خدا خدا می کنند که او سهم آنها را بدهد تا خودشان خرج کنند پس در کوتاه مدت هم برای ایشان و هم برای مردم آن شهر تصمیمی بهینه خواهد بود چون هم ایشان به محبوبیتی کوتاه مدت می رسند و هم مردم به علایق کوتاه مدت خود. ولی در بلند مدت تصمیم بهینه چیست؟ اگر واقعا این پول را به آقای کروبی بابت شهر الیگودرز بدهند (همه ما در صدق نیت و خیرخواهی ایشان شک نداریم) آنرا بین همه تقسیم می کند؟ قطعا هیچ نظر کارشناسی چنین رویکردی را مگر برای کسب محبوبیتی کوتاه مدت قبول نخواهد داشت. بدیهی است بهترین راه مصرف این پول برای الیگودرز آن است که با سرمایه گذاری مولد شکوفایی و آبادانی همیشگی برای این شهر به ارمغان آورده شود تا مطلوبیت بلند مدت حاصل شود چراکه این نعمت الهی خاص آنها نیست بلکه برای فرزندان آنها هم هست و ما مجوز شرعی نداریم که همه آنرا خودمان مصرف کنیم. حال این مطلب مهم وجود دارد که تجربه ثابت کرده دولتها قادر به مدیریت مناسب این منابع و سرمایه گذاری مولد در این خصوص نیستند و منابع خدادادی را در قالب ناکارآمدی، رانت، فساد و ... به باد می دهند پس چه کنیم؟ مسلما پاسخ صحیح آن نیست که این پول را مستقیم بدهید به صاحبان اصلیش بلکه یک راه این است که آن را در قالبی کاملا سیستماتیک و مشخص به عنوان تسهیلات با تضمینات لازم به بخش خصوصی بدهید، نظام بیمه سرمایه گذاری را تقویت کنید، به عنوان عامل تشویقی جهت جذب سرمایه های خارج از کشور استفاده کنید و ... در نتیجه من هم معتقدم نباید آن را برای خرجهای دولت کنار گذاشت که به باد می رود ولی نباید آن را مستقیما نیز به مردم داد. شاید این طرح یا طرحهای مشابه آقای کروبی (با تمام ارادتی که به ایشان دارم) برای ایشان رای بشود ولی برای این مردم نان نمی شود. (108337)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۱:۰۵:۵۶
مردم فهمیدند همه اینها خالی بندیه (108339)
 
عوام
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۱:۳۰:۱۲
خداوندا , ما را از شر عوام فریبان حفظ بفرما. (108345)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۱:۵۷:۳۸
چه میییییییییییییییییییییییییییییییییییییکند این مهدی کروبی
آقا جون تو رو خدا وعده‌های احمدی نژادی نده اونم از این گرد و خاکا زیاد راه انداخت مثل سهام عدالت. یادتون هست؟ (108353)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۵:۳۸:۴۹
و مكرو و مكر الله و الله خيرالماكرين (108416)
 
صبور
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۲:۰۷:۰۹
چه علی خواجه چه خواجه علی . جناب آقایان میخواهند یک جوری به زور در کنج دل مردم جای گیرند از نقاط ضعف این ملت که همان مشکلات اقتصادی ناشی از عملکرد ضعیف دول مختلفه است بهره می برند و فرمول های اینچنینی ( سهم النفت ) و آنچنانی (طرح تحول ) تجویز می فرمایند .
شیخ الشیوخ بزرگوار جناب کروبی عزیز ریشه رشد اقتصاد در سرمایه گذاری است و ریشه رشد سرمایه گذاری در امنیت سرمایه است . این یک قاعده است . همه مردم ایران و جهان که امکان سرمایه گذاری اعم از تولیدی - خدماتی - کشاورزی و صنعتی دارند اگر بدانند که اصل و فرع سرمایه آنان به نحو شایسته حفظ میشود و هر روز یک وارث برای آن پیدا نمیشود و با یک قانون جدید پایه و اساس کار بر هم نمی ریزد انقلابی در اقتصاد رخ خواهد داد که هیچ نیازی به بساط های کمیته امدادی نیست . کشاورز به تولید فکر میکند و صنعتگر به صنعت و نوآوری و همه در فکر درآمد هستند هیچکس هم اضافه تر از توان ذهنی خود به سیاست فکر نمیکند . (108355)
 
ahmad ali mohebati
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۲:۰۹:۵۶
mamnon az barnamh khobe bayan shodah . (108356)
 
م.ن
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۲:۳۷:۰۹
به نظرم اين برنامه عملياتي نخواهد بود .صرفا جنبه تبليغاتي دارد (108359)
 
کامران
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۲:۵۶:۲۲
وعده های جذاب اقتصادی!؟
این که یک مدل مناسب برای اقتصاد معرفی کنند، می شود وعده های جذاب اقتصادی؟ یا این که بگوییم پول نفت سر سفره مردم و هیچ مکانیزمی بیان نکنیم؟! این مدلی که مطرح شده یکی از پیشرفته ترین مدل ها برای انتقال مالکیت است.
پیشنهاد می کنم که مقاله دکتر مسعود نیلی رو که آبان ماه منتشر شده رو بخونید. قضاوت با خود شما ...
http://www.rastak.com/showtext.php?id=1529 (108365)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۲:۵۸:۱۸
چرا وقتی آقای کروبی رییس مجلس بودند اینکار را نکردند؟! (108366)
 
جواد
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۳:۰۵:۴۶
به فضل الهی ملت اینقدر با فهم هستند که گول این حرف ها را نخورند0
مشکل اقتصادی ما با 50هزار تومن و واگذاری شرکت نفت حل نخواهد شد .
بسی خیال خام است (108368)
 
مصطفی
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۳:۰۹:۵۲
به نظرمن جناب کروبی ملت رامشتی گدا یا بچه فرض کردند که هربار باکاندیداتوری دم از دادن پول وپله به ملت شریف ایران می زنند.چون گداوبچه هردو وقتی بهشان میگویی اینکارو کن تابهت فلان قدرپول بدم کوروکرشده وانجام میدهند.آقای کروبی بس کنید.ماپول میخواهیم.اقتصادمان خراب است.اماروی خوشی ندارد هرباربه مردم وعده های غیرعملی میدهید.هنوز چک پول های شماراخرج نکردیم (108369)
 
دانشجو
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۳:۳۷:۳۳
مثل اینکه آقایون منتظر استعفای آقای خاتمی هستند.
ما ترجیح می دیم آقای خاتمی رئیس جمهور شند ولی اگر ایشون صلاح بدونند و کنار بروند گزینه بدی موسوی هست.
این بار انتخاب بین خوب و خوبترین هست (108375)
 
kh
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۵:۵۳:۲۵
شاید آقای موسوی خوب باشد ولی این آقای که شمااز آن خوب معرفی میکنید کدام کار مثبت انجام داده که ما ندیدیم. (108423)
 
بهزاد هوشمند
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۰۵:۵۲:۳۹
اگر منظورتان از \"این آقا\" آقای خاتمی است،برقراری همین بحث نسبتا آزاد در همین سایت از نتایج دولت ایشان است. (108540)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۳:۴۳:۱۵
اين ايده و طرح آن بسيار جالب است.اميدوارم كه جناب خاتمي نيز كه توان جذب آراء ملت را دارد ، پس از رياست جمهوري از اين طرح غافل نشوند.پس از 100 سال بالاخره طرحي دارد ارائه مي شود كه منجر به ملي شدن واقعي نفت خواهد شد.
در اين صورت است كه مردم از بالارفتن قيمت نفت واقعا خوشحال مي شوند و از پايين آمدن آن ناراحت.
با اين طرح شايد نفت به سر سفره ملت بيايد ، كاري كه احمدي نژاد نتوانست اجرايي كند ...... (108326)
 
امیر طاهری
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۳:۴۳:۲۵
این طرح مربوط به دکتر نیلی استاد اقتصاد دانشگاه شریف است که در سایت های مختلف در سالهای قبل به آن پرداخته شده است . کاش مجلس محترم قانونی وضع کند که کپی رایت طرح را شامل شود .
وقتی رئیس جمهور محترم در 3 ساعت جلسه هیئت دولت 200 طرح تصویب میکند( هر طرح 40 ثانیه) آقای کروبی هم این اجازه رو به خود میدهد که طرح شخص دیگرو را به خود منتسب کند.
--- (108323)
 
مرتضی
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۴:۲۱:۴۴
3 ساعت که چه عرض کنم5 ساعت این تصویب نتیجه ماه ها تحقیق و کار کارشناسی است. (108384)
 
عظیمی
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۵:۵۴:۲۶
فکر کنم اشاره شده است که طرح یک اقتصاددان دیگر انتخاب شده است. متن را با دقت بخوانید (108424)
 
م
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۸:۰۴:۰۴
ایشون به وضوح در متن نوشته اند که این طرح از آن یکی از اساتید اقتصاد کشور است... فقط اسمشان را نیاورده اند.... (108457)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۰۷:۲۰:۱۷
دوست عزیز در متن این پیام آمده بود که این طرح یکی از کارشناسان زبده ی اقتصادی است.
لطفا دوستان کمی هم راجع به خود طرح فکر کنند. (108547)
 
حسین ناقر زاده
۱۳۸۷-۱۲-۲۲ ۱۵:۴۴:۵۵
هفت سال پیش از آقای نیلی این طرح را با تفصیلات بیشتر من طرح كرده‌ام:

http://members.lycos.co.uk/hzadeh/Tarh-e-naft.pdf

http://www.iran-emrooz.net/index.php?/politic/more/17628/ (108770)
 
حمیدرضا
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۳:۴۸:۳۰
این که همان عملکرد دولت نهم در بحث واگذاری سهام شرکتهای دولتی در غالب سهام عدالت است تازه این دولت به وعده خود عمل کرده و بسیاری از ایرانیان از جمله من و خانواده ام در حال حاضر سهام عدالت خود را دریافت کرده ایم.در ثانی طبق عملیات دولت نهم تنها افراد بالای 18 سال (که واجد شرایط رای دادن هستند) از این مزیت برخوردار نیستند و این طرح به مرور زمان تمام خانواده ها را در بر می گیرد. (108376)
 
بهزاد هوشمند
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۴:۲۰:۲۰
جناب کروبی، لطفا از این تلاش ها برای کنار زدن آقای خاتمی دست بردارید
به شما قول میدهم که در صورت کناره گیری آقای خاتمی، رای ایشان به نفع جناب موسوی به صندوق ریخته خواهد شد (108383)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۴:۲۸:۲۳
همچنانكه در متن بيانيه اشاره گرديده نفت ايران درسال 1329 ملي گرديدهاست شركت ملي گاز وپالايشوپخش ماهيت كار گزاري دارند يعني گازو فراورده هاي نفتيرا از محل استخراج گاز وپالايشگاههاي نفت مجانا تحويل گرفته ودرب منازل ويا جايگاه هاي توزيع فراورده با قيمتي كه هزينه هاي توزيع را عمدتا پوشش نميدهد تحويل مصرف كننده ميگردد بنابرين لازم به زحمت مجدد نميباشد سهام قبلا به طور مساوي از كودك يك روزه تا پير مرد 100 ساله تسهيم گرديده است (108386)
 
مصدر
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۴:۳۰:۲۶
سلام، وقت بخیر.
سرور گرامی و امین حضرت امام (ره) جناب حجةالاسلام کروبی
با احترام
به استحضار می‏رساند که شما اگر دوست دارید مردمی را به سوی اقتصاد فرانفتی سوق دهید، لطفا نفت را اینجوری سر سفره‏های مردمی نیاورید.
اشکالات طرح:
1) زیر 18ساله‏ها به‏زودی بزرگ می‏شوند، پس برای آنها سهمی؟ نیست!
2) افراد صاحب سهم، به دیار باقی می‏شتابند، پس سهم آنها نباید به ارث به فرزندان برسد! چون اگر قرار باشد برسد، آنهایی که پدرشان قبل از توزیع سهم مرحوم شده‏باشد با ...! (مشکل حقوقی دارد)
3) افزایش بهای سهام و سود سهام چه می‏شود؟ بین زیر 18ساله‏ها؟ پس جمعیت دوباره میلیاردی خواهد شد. فرزندان فردا هم امروز متولد خواهند شد، تا سهمیه تمام نشده، ارث خود را بردارند!
4) اگر نفت به ته دیگ رسید، سهامی با ارزش صفر داریم! یا سهامی از فقر؟! یعنی فقط چندسال.
5) این طرح کارشناسی نیست! به صدها دلیل دیگر. یکی آنکه یک فرد به نام دولت حق چنین کاری با سرمایه ملی را ندارد. حتی به کمک مجلس! دیگر آنکه اگر شما رییس نباشید، مثل 50هزارتومان می‏شود! مثل سرنوشت سهام عدالت و مسکن 99ساله!
6) فکر می‏کنم «قابلمه‏بدست‏ها» بسیار شده‏اند. شما هم نگاهتان به آنهاست. اما آنها اکنون برگه‏ی دیگری در دست دارند! ما را هم که بی‏خیال، با اندیشه تصمیم خواهیم گرفت. نه به‏قابلمه! باور کنید من هم خیلی پای‏برهنه‏ام، به من خیلی ظلم (شغلی) شده، اما فکر دارم و از نعمت عقل فعلا محروم نیستم.
++++++++++++++
فرار از این طرح:
++++++++++++++
به نظر من، اعلام بفرمایید که:
1) اصلا قصد کاندیداتوری نداشتید. همه‏اش توطئه استکبار جهانی بوده!
2) اعلام بفرمایید در کاندیداتوری جدی هستید. اما قصد پیروزی «احمدی‏نژادینا» را دارید!
3) اعلام بفرمایید که این اطلاعیه اشتباها منتشر شده و یک پیشنهاد یک فرد عامی بوده!
4) از هرچه طرح خرید رای باشد، به هر شیوه‏ای برائت کامله بجویید.
++++++++++++++
پیشنهاد جایگزین:
++++++++++++++
صنعت ملی نفت، سهم همه ایرانیان گذشته، آینده و حال است.
پس باید به‏تدریج و در طی سال‏های ریاست شما (اگر شما رییس شوید)، یا هر بزرگوار دیگری، تکیه به نفت کاسته شود. یعنی از سبد بودجه دولت در مدت 4سال شما خارج گردد) به جای آن برنامه‏ای چیده شود که عقب‏ماندگی‏ها جبران شده و 100% بودجه نفت برای بازسازی جدی (نه سیاسی و شوخی) بهداشت، کشاورزی، صنعت و دامپروری در سطح پایه و زیرساخت‏ها هزینه گردد. یادتان باشد در این صورت، همه، فقیر و غنی به سود سرشار ثروت ملی عظیم خود، خواهیم رسید. ایران نامی بزرگ خواهد ماند و شایسته‏ی یک ایرانی. و ایرانی عزیز و گرانقدر خواهد شد، شایسته‏ی ایران اسلامی.
_____ راستی یک درخواست: لطفا پیشنهاد دهنده این طرح را از ستاد خود برانید، اگر می‏خواهید رای بیاورید و جدی هستید. (108387)
 
Saman
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۵:۳۴:۲۷
Azadsazi va ya taghire sakhtare energy yek kar besyar takhasosi va zamangir ast. be onvane mesal in kar dar EU az 2 dahe pish aghaz shode va hanooz ham edame darad. avardane chenin mabahese karshenasi va takhasosi be sahneye shaarhaye entekhabaty neshan dahandeye adame ashnai be pichidegie in mozooat ast. behtar ast dar in marhale kandidaha be mabahese kalan pardakhte va az vorood be masaele karshenasie fani khod dari namayand ta baadan ba moshkelate adame emkane ejraye shoarhaye khod movajeh nashavand (108414)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۶:۲۷:۵۲
اعوذبالله من اشیطان الرجیم! (108435)
 
ایرانی
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۷:۳۴:۵۲
احمدی نژاد هم از این حرفا زد که این وضعمونه. با این حرفا اندکی از آراء خاتمی کم نمی شود.اگه نفت را به دست مردم بدهی پس این دولت عریض و طویل را با چه اداره میکنی . بودجه های جاری و عمرانی چه می شود (108445)
 
ایرانی
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۷:۳۶:۱۰
این نشان از بدبختی ملت ایران دارد که هرکه میاد وسط میخواد به ملت پول بهد اولین حرفشون پوله (108447)
 
ایرانی
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۷:۳۹:۳۴
کنترل تورم مهمتر از پول دادن بدست مردم است (108451)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۸:۴۱:۴۱
پیشنهاد می شود آقای کروبی قول تقسیم 1648000 کیلومتر مربع خاک ایران بین 70 میایون نفر بدهند چون از این طریق سهم به مراتب بیشتری به هر نفر می رسد. همشهری دست بردار. --- خدایا هر چه زودتر این چاههای نفت ما را خالی کن تا انسانهایی از جنس اندیشه برایمان تصمیم بگیرند. بدانید که مردم همیشه اشتباه نمی کنند. تجربه قبلی بس است. (108438)
 
بهرام
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۸:۴۲:۱۹
بسیار عالی و تیزهوشانه!
احتمالا بقیه رقبا هم ازین طرح کپی خواهند کرد و امیدوارم کپی برداریشانناقص و پریشان ---. (108433)
 
محمد
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۱۸:۴۸:۳۱
تبریک به آقای کروبی بخاطر بیانیه تاریخی و سایت الف بخاطر سایت آزاد تبادل افکار .

خوشبختانه آقای کروبی مشاوران اقتصادی آگاهی دارد و تقریبأ همان پیشنهاد اینجانب را که در سایت الف عنوان نمودم بصورت بیانیه :
(مردمی کردن درآمد های نفت -توزیع عادلانه ثروت ملی ) اعلام نمودند .

یکی ازنسخ پیشنهاد اینجانب هم اکنون در سایت الف با مشخصات ذیل موجود می باشد .

----------------------------------------------------------------------------------------------------
( دست از قانون شکنی بردارید)
----------------------------------------------------------------------------------------------------
103200 | محمد - خرج از کیسه مردم |2009-02-08 21:37:56|
خرج که از کیسه مردم بود حاتم طایی شدن آسان بود .

همانطور که بارها متذکر شده ام چاره جلوگیری از اتلاف منابع نفتی آنست که بعد از کسر هزینه های حاکمیتی نظیر هزینه های دفاعی ، بهداشتی ،آموزشی و غیره مابقی مانند صدر اسلام بین آحاد افراد بالاتر از بیست سال تقسیم گردد . مردم خودشان بهترین روش استفاده از سرمایه های خود را می دانند .

آقای توکلی درآمد نفتی ایران از دوران دارسی تا زمان انقلاب به 100 میلیارد دلار نمیرسد ، لکن بعد از انقلاب درآمد نفتی ایران بیش از 800 میلیارد تومان بوده است ، آمار دقیق را شما بهتر می دانید . آیا هنوز به همان شیوه باید ادامه دهیم یا با اجرای اصل 44 سهام کارخانه ها و درآمد های نفتی را بین مردم تقسیم کنیم . (108462)
 
shahabab
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۲۰:۰۰:۳۷
سلام
مقدمه خوبی برای بیانیه اقای کروبی ننوشته اید.ما ایرانی ها ملت عجیبی هستیم.سعی میکنیم هر کسی را به بهانه ای تخریب کنیم . کروبی بد! احمدی نژاد بد! خانمی بد! هاشمی بد! پس کی؟
کروبی شهامت زیادی داره و باید باورش کرد.سال 84 هم کسی فکر نمی کرد نفر سوم بشه.اگه در دور دوم بالا می امد حالا احمدی نژاد رییس جمهور نبود. (108466)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۲۰:۲۱:۵۷
امیدوارم آقای کروبی نظرات عنوان پده از طرف مردم در مورد طرح پیشنهادیش را بخواند بلکه کمی واقع گرایانه تر مسائل را ببیند / (108473)
 
سکوت
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۲۱:۴۹:۱۷
وعده های این چنینی که نمونه آن در دور قبل با آوردن نفت سر سفره مردم نتیجه داد از یک تحلیل سرچشمه میگیرند آن هم جهل مردم نسبت موقعیت خودشان در جامعه است وقتی حق مردم که باید به صورت عادلانه و با در اختیار قراردادن فرصتهای یکسان و به دور از رانت های مالی و اطلاعاتی در اختارشان قرارگیرد به صورت صدقه و وام مهر و ... آن هم به صورت نمایشی به آنها داده میشود طبیعی است که شیخ اصلاحات طرح تقسیم و توزیع سهام شرکت نفت را ارائه خواهند داد و وای به روزی که این وعده ها سرنوشت کشوری را رقم زنند.امام از درد بی درمان جهل. (108493)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۲۲:۱۷:۲۴
نمی دانم مدیریت سایت الف چرا سعی در القای این تفکر دارد که باآمدن موسوی خاتمی کناره گیری میکند امما لازمه بگم ای اتفاق نمی افته و خاتمی بار دیگر با آرای بیست میلیونی رییس جمهور میشود (108496)
 
صادق حسيني
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۲۲:۴۲:۱۱
وابستگس ايران به نفت قبل از انقلاب چيزي حدود 94 در صد بود بعد از انقلاب به حدود 64 در صد رسيده !
آقاي كروبي هم گهگكاهي احساساتي ميشوند مگر كشورداري به اين آسوني هاست كه به همين راحتي دست دولت رو از درآمد هاي نفتي كوتاه كرد و آب هم از آب تكان نخورد. تازه با چه پشتوانه اي مي خواهند اين طرح عظيم رو اجرا كنن؟
رو هوا صحبت كردن خيلي آسونه! (108500)
 
سید
۱۳۸۷-۱۲-۲۰ ۲۲:۵۵:۱۲
ا ون 50 تومن اولی رای آور تر بود! (108504)
 
محمد
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۰۵:۳۷:۳۶
شبح عزيز راي بالاي 18 ساله هايي را كه مي خواستند به وي راي بدهند نيز از دست داد . اين دفعه از 5 ميليون هم خبري نيست! (108538)
 
اکبر رفاهی
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۰۶:۳۳:۰۲
در صورتی که هیچ کاندیدایی در عرصه اصلاحات در میدان نباشد کروبی 60 درصد آرای اصلاح طلبان را می گیرد و گرنه در زمان حضور یکی از سیدهای بزرگوار مانند میر حسین و سید محمد یقینا هیچ اصلاح طلبی رای خود را با جناب کروبی به خطر نمی اندازد (108543)
 
نهضت هماهنگ حق طلبي كارمندان
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۰۸:۳۵:۵۳
طرح آقاي كروبي خوب ودلنشين است براي ايشان آرزوي سلامتي و موفقيت مي نماييم . (108559)
 
امین
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۱۲:۰۲:۰۴
آقای کروبی خودش میدونه رای نمیاره. به همین دلیلم طرحهای تخیلی زیاد طرح میکنه.
ایشون فقط اومدن برای خراب کردن رای کاندیداهای دیگر اصلاح طلب (108595)
 
ebi
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۱۳:۰۷:۵۲
خودتون رو خسته نکنید ، فقط خاتمی سید رو عشقه منتظر رکورد 30 میلیون باشید 92 روز دیگه همتون رو میبینم. یا حق (108610)
 
دکتر حسين باقرزاده
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۱۹:۳۷:۱۲
ايران امروز
نشريه خبری سياسی الكترونيك
Iran Emrooz (iranian political online magazine)
Wed 11 03 2009 9:17


آقای كروبی و مردمی كردن درآمدهای نفت
دکتر حسين باقرزاده
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ – 10 مارس 2009
hbzadeh@btinternet.com

نامزدهای انتخاباتی از ارائه طرح‌های اقتصادی كه این روزها بیشتر جاذبه دارد غافل نیستند. آقای احمدی‌نژاد طرح «هدفمند كردن یارانه‌ها» را دنبال می‌كند. آقای كروبی نیز طرحی برای سهیم كردن مردم در شركت‌های نفت و گاز را پیش كشیده است. این طرح شباهت‌های عجیبی با پیشنهادی دارد كه نگارنده این سطور هفت سال پیش مطرح كرده است - و این شباهت‌ها تأمل برانگیز است!

مبارزات و تبلیغات انتخاباتی برای كسب مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران وارد مرحله حساس و حادی شده است. علاوه بر محمود احمدی‌نژاد كه خود را برای یك دوره چهارساله دوم آماده می‌كند دست كم سه شخصیت برجسته و سابقه‌دار سیاسی‌ دیگر نیز تا كنون وارد مبارزه انتخاباتی شده‌اند. مهدی‌ كروبی و محمد خاتمی آمادگی ‌خود را به ترتیب از چند ماه و چند هفته پیش اعلام كردند. و میرحسین موسوی آخرین نفر در این سطح است كه به جمع این نامزدها پیوسته است. تبلیغات انتخاباتی در این روزها البته بیشتر جنبه منفی‌ دارد، یعنی هواداران این افراد بیشتر سرگرم شكستن شخصیت یا اعتبار حریف هستند، و هدف آنان بیرون كردن او از صحنه مسابقه است. ولی نامزدها از ارائه طرح‌های اقتصادی كه این روزها بیشتر جاذبه دارد نی‍ز غافل نیستند. آقای احمدی‌نژاد مدتی است كه طرح «هدفمند كردن یارانه‌ها» را دنبال می‌كند و این روزها برای تصویب آن با مجلس شورای ملی در كشمكش است. آقای كروبی نیز ناگهان طرحی برای سهیم كردن مردم در شركت‌های نفت و گاز را پیش كشیده است. این طرح شباهت‌های عجیبی با پیشنهادی دارد كه نگارنده این سطور هفت سال پیش در همين روزها مطرح كرده است - و این شباهت‌ها تأمل برانگیز است!

بازار تبلیغات انتخاباتی در این روزها بسیار گرم شده است. از یك سو نامزدهای انتخاباتی به سفر‌های تبلیغاتی پرداخته‌اند و از این استان و شهرستان به آن شهر و ده سفر می‌كنند تا نشان دهند كدامین می‌توانند نفوس بیشتری را به خیابان و سالن سخنرانی بكشانند. از سوی دیگر، هواداران هریك به تبلیغات منفی‌علیه نامزدهای حریف مشغولند. روزنامه‌های وابسته به احمدی‌نژاد نه فقط نامزدهای اصلاح‌طلب را زیر حمله گرفته‌اند و بلكه از تبلیغات علیه هاشمی‌ رفسنجانی نیز ابا ندارند. طرفداران كروبی از آمدن خاتمی و موسوی به صحنه ناراضی‌اند و هواداران خاتمی از این كه موسوی به میدان آمده نمی‌توانند نارضایی خود را مخفی كنند. از سوی دیگر، طرفداران موسوی انتظار دارند آقای خاتمی همان طور كه پیشتر گفته بود كه در صورت حضور موسوی كنار خواهد رفت، اكنون به وعده خود عمل كند، انتظاری كه از دید طرفداران خاتمی (از جمله آقای ابطحی) «غیر اخلاقی» تلقی می‌شود. این برخوردها تا آنجا پیش رفته است كه یكی از طرفداران آقای خاتمی (به درستی) از آقای موسوی خواسته است توضیح دهد «چه واکنشي در قبال نقض گسترده ي حقوق بشر واز جمله بگير و ببندها و اعدام هاي معروف دهه ي شصت» داشته است(۱) - غافل از این كه در همان سال‌ها آقای خاتمی وزیر ارشاد بوده است و با توجه به «مسئولیت مشترك» اعضای كابینه همین سؤال را می‌توان و باید از آقای خاتمی نیز داشت!

ولی‌ صرف نظر از این تبلیغات، جنبه دیگر تبلیغات انتخاباتی یعنی «پاسخگویی» به نیازهای مبرم مردم و حل مهمترین مشكلات آنان نیز از دید نامزدهای انتخابات مخفی نمانده است. در این زمینه تقریبا این اتفاق نظر وجود دارد كه مهمترین مشكلاتی كه مردم ایران این روزها گرفتار آن هستند مسایل اقتصادی است. گرانی و تورم افسار گسیخته‌ای كه در سطح جهانی ایران را در كنار كشورهایی مانند زیمبابوه و برمه قرار داده است(۲)، همراه با بیكاری گسترده در بین جوانان، نامزدها را به این واداشته است كه طرح‌های اقتصادی خاصی را عرضه كنند. محمود احمدی‌نژاد طرح «هدفمند كردن یارانه‌ها» را به مجلس شورای ‌اسلامی داده بود كه با مخالفت رقبای او روبرو شد و بحث‌های داغی را در محافل سیاسی و اقتصادی ایران به راه انداخت. از جمله، جمعی از اقتصاددانان اثرات شدید تورمی آن را یادآور شدند و از مجلس خواستند كه از تصویب آن مانع شود. مجلس بلافاصله طرح را از بودجه سال آینده حذف كرد و این حربه تبلیغاتی موقتا از كار افتاد. ولی این طرح هنوز ممكن است به صورت دیگری دنبال شود، و تصویب آن از سوی مجلس شورای ‌اسلامی كه در كنترل «اصولگرایان» است وسیله تبلیغاتی بزرگی در اختیار احمدی‌نژاد قرار خواهد داد.

آقای احمدی‌نژاد البته در طرح شعارهای عوامفریبانه اقتصادی تجربه دارد. در دوره پیش، او قرار بود كه «نفت را به پای ‌سفره مردم» ببرد، ولی در دوره چهارساله حكومتش نه فقط از تحقق این وعده خبری‌ نشد و بلكه درآمدهای ‌سرسام‌آور نفت كشور در این دوره برای مردم نتیجه‌ای جز فقر و تورم بر جای نگذاشته است. آقای ‌كروبی نیز در دوره گذشته با شعار عوام‌پسند مشابهی یعنی پرداخت ماهی‌ پنجاه هزارتومان به هر خانواده ایرانی به صحنه آمد. این شعار گرچه ظاهرا توانسته بود آرایی را برای او كسب كند ولی به دلایلی برای موفقیت او در رأی‌گیری كافی نبود. علاوه بر این، هیچ‌گاه معلوم نشد كه او چگونه می‌خواسته یا می‌توانسته است این شعار را متحقق كند. احمدی‌نژاد و كروبی هر دو در رأی‌گیری پیشین شعارهای اقتصادی فریبنده‌ای را مطرح كردند - شعارهایی كه هیچ پایه اقتصادی و عملیاتی نداشتند از این رو چیزی جز صرفا شعارهای عوامفریبانه نبودند. تجربه این عوامفریبی، و آگاهی به این كه نمی‌توان یك بار دیگر با شعارهای بی‌پایه مردم را به پای صندوق‌های رأی كشاند، ظاهرا یكی از انگیزه‌هایی است كه باعث شده هر دو نفر در این دوره با شعارها و طرح‌های اقتصادی مشخص‌تر و عملی به میدان بیایند.

به طرح «هدفمند كردن یارانه‌ها»ی آقای احمدی‌نژاد در بالا اشاره شد. آقای كروبی با انتقاد از طرح احمدی‌نژاد و در برابر آن، طرحی‌ برای «مردمی كردن درآمدهای نفت» عرضه كرده است(۳) كه بر اساس آن سهام شركت‌های نفت و گاز ایران تماما به مردم ایران منتقل خواهد شد و حكومت تنها از درآمد آن مالیات خواهد گرفت. آقای كروبی نوشته است كه در طول چهار سال گذشته روی این مسئله بررسی‌ كرده و این طرح را كه «یكی از اقتصاددانان مطرح كشور» پیشنهاد كرده برگزیده است، و در صورت احراز مقام ریاست جمهوری به اجرای آن متعهد خواهد بود. ایشان البته از اقتصاددان مذكور نامی‌ نمی‌برد، ولی ‌گفته می‌شود كه منظور ایشان دكتر مسعود نیلی دانشیار دانشگاه تهران است كه پیشنهادی با همین مضمون را در ۸ مهرماه گذشته منتشر كرده است.(۴) آقای كروبی البته نمی‌گوید كه از نظر عملی‌ چگونه و در چه جدول زمانی می‌خواهد و یا می‌تواند این طرح را به مرحله اجرا بگذارد و در صورت مخالفت ولی فقیه، كه در سیاست‌های كلان حرف آخر را می‌زند و آقای كروبی به اطاعت از نظرات او مقید است، چه خواهد كرد. بدون تضمین اجرایی و برنامه عملی زمان‌بندی شده، طرح این مسئله نمی‌تواند بیش از یك شعار تبلیغاتی برای جذب آرای مردم تلقی شود.

البته همان طور كه اشاره شد، پیشنهاد آقای نیلی كمتر از شش ماه پیش منتشر شده است. ولی نگارنده این سطور هفت سال پیشتر یعنی در اسفند ۱۳۸۰ طرح مشابهی را پیشنهاد و منتشر كرد5 كه علاوه بر كیفیت سهیم كردن مردم در این سرمایه ملی، برنامه زمان‌بندی شده عملی آن نیز توضیح داده شده است. پیشنهاد آقای نیلی به صورت كلی مطرح شده و از جزئیات عملی آن نام برده نشده است. در طرح آقای‌ كروبی،‌ اما، جزئیاتی آمده است كه به طرح پیشنهادی این نویسنده نزدیك‌تر است. در عین این كه نكات مشخص و مهمی در طرح این نویسنده آمده بود كه از آن ها در طرح آقای كروبی خبری نیست. یعنی آقای كروبی باز یك پیشنهاد مشخص و زمان‌بندی شده را به صورت ناقص و مبهم و در حدی كه فقط بتواند از نظر تبلیغات انتخاباتی جاذبه ایجاد كند به كار گرفته است. شباهت های طرح آقای كروبی با پیشنهادی كه نگارنده این سطور هفت سال پیش مطرح كرده به حد شگفت‌انگیزی نزدیك است كه در این جا به مواردی از آن اشاره می‌كنم.

اساس هر دو طرح واگذاری مالكیت ثروت‌های ملی نفت و گاز به مردم به صورت مشاع است. در هر دو طرح آمده است كه این امر با واگذاری سهام برابر و غیر قابل خرید و فروش یا انتقال به هر فرد ایرانی صورت می‌گیرد. در طرح آقای كروبی این كار به افراد بالای ۱۸ سال محدود شده است. در طرح نگارنده، همه افراد مشمول این طرح می‌شوند - با این قید كه سود سهام برای زیر ۱۸ ساله‌ها پس‌انداز می‌شود و تنها خود این افراد پس از رسیدن به این سن می‌توانند از آن برداشت كنند. این قید مانع از آن می‌شود كه خانواده‌ها به افزایش موالید تشویق شوند، و در عین حال این جنبه طرح اثرات عمیقی به لحاظ توانمند كردن جوانان از نظر اقتصادی دارد كه توضیح آن در خود متن آمده است. علاوه بر این، طرح یك برنامه ده‌ساله برای اجرای كامل آن پیشنهاد كرده است كه در طول این دوره همه اقدامات ثبت و اداره شركت و سهام و پرداخت سود سهام و جایگزینی تدریجی درآمد نفتی دولت با مالیات بر درآمد نفت را می‌توان سازمان داد. طرح آقای كروبی از این جزئیات خالی است و نشان نمی‌دهد كه چگونه می‌توان حكومت وابسته به نفت را یكباره از درآمد آن محروم كرد، بدون این كه چرخ اداره كشور از كار بیفتد.

منهای این تفاوت‌ها و حذف جزئیات عملی ولی ‌لازم در طرح آقای كروبی، شباهت‌های عجیب و غریب دیگری در طرح آقای‌ كروبی و پیشنهاد نگارنده این سطور وجود دارد كه در پیشنهاد آقای نیلی دیده نمی‌شود. آقای كروبی طرح خود را «مردمي كردن درآمدهاي نفت» نامیده است. اگر به نوشته هفت سال پیش این حقیر مراجعه شود این عنوان برای مقاله دیده می‌شود: «طرح دموكراتیزه كردن صنعت نفت در ایران». شباهت عجیبی است نه؟ فارسی «دموكراتیزه كردن» مگر غیر از «مردمی كردن» است؟ آیا این امر تصادفی است؟ دیگر این كه آقای كروبی كه برای انتخابات خرداد آینده مبارزه می‌كند فراموش نمی‌‌كند كه در مقدمه از ۲۹ اسفند و سالروز ملی‌شدن صنعت نفت یاد كند با این كه هنوز به 29 اسفند یكی‌ دو هفته باقی مانده است. «اتفاقا» نوشته این حقیر نیز با مقدمه مشابهی شروع شده بود. با این تفاوت كه آن نوشته در ۲۹ اسفند ۱۳۸۰ منتشر می‌شد و نگاهی هم به وقایع خرداد سال بعد نداشت! آیا این شباهت‌ها عجیب به نظر نمی‌رسد؟!

در هر صورت نگارنده خوش‌وقت است كه آنچه را كه هفت سال پیشتر نوشته (و بعدا در مقاطعی نیز از آن یاد كرده است) اكنون مورد توجه یك سیاستمدار برجسته جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد. و البته برای نگارنده كه در جمهوری اسلامی حق و حقوقی ندارد هرگونه اعتراض در مورد«سرقت ادبی» و امثال آن بی‌معنا است. علاوه بر این، برای‌ من به شخصه این طرح مهم بوده است و هركس كه بتواند آن را در هر شرایطی و به هر نامی در ایران پیاده كند از دید من مغتنم است. به دلایل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حقوق بشری متعدد (كه در طرح این نویسنده توضیح داده شده است)، منابع طبیعی باید از كنترل حكومت بیرون بیایند و در اختیار صاحبان اصلی آن یعنی‌ مردم قرار گیرند - و هر چه كه در اجرای این اصل تأخیر شود فساد و استبداد حكومتی و فقر و نابسامانی‌های اقتصادی مردم ادامه خواهد یافت. آقای كروبی، از توجه شما به این طرح سپاسگزارم. ولی امیدوارم اگر قدرت به دست شما افتاد آن را ضایع نكنید!
-----------------


1 http://www.roozonline.com/archives/2009/03/post_11904.php
2 http://alef.ir/content/view/42058
3 http://alef.ir/content/view/42325
4 http://www.rastak.com/showtext.php?id=1529

5 طرح دموكراتیزه كردن صنعت نفت در ایران و مقالات توضیحی آن را می‌توانید در آرشیو ایران امروز http://archiv.iran-emrooz.net/bagerzadeh/bagerzadeh.html)) ببینید. توجه فرمایید كه برای خواندن این مقالات لازم است كه فونت Persian را نصب كرده باشید. در غیر این صورت لطفا مقالات را به صورت pdf در نشانی زیر ببینید:
طرح: http://members.lycos.co.uk/hzadeh/Tarh-e-naft.pdf
مقالات توضیحی:

http://members.lycos.co.uk/hzadeh/naft-1.pdf
http://members.lycos.co.uk/hzadeh/n2ft2.pdf
http://members.lycos.co.uk/hzadeh/naft4.pdf (108684)
 
احمد
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۲۰:۳۲:۵۹
سلام آقا محمد با ارادت - وعرض احترام از روی عادت (108688)
 
نام:
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۲۱:۰۳:۲۳
شاید هم فردا یک نفر دیگر پیدا شود و بگوید که کل بودجه مملکت را بین مردم تقسیم میکند تا هر جوری خواستند خرج کنند. آخر کدام انسان عاقلی این وعده های توخالی و غیر علمی را باور میکند؟ اگر هم چنانچه طرح آقای کروبی اجرایی باشد که بعید میدانم, سرنوشت شرکت گاز چنان خواهد شد که بجای سود سهم هر ایرانی مبلغی ضرر به نسبت سهام خواهد شد. (108690)
 
حامد
۱۳۸۷-۱۲-۲۱ ۲۳:۳۰:۴۳
چرا با احساس تعداد بسیار زیادی از مردم برای رای به خاتمی با این القا که خاتمی به نفع فلانی کنار می کشد بازی می کنید . (108707)
 
محمد
۱۳۸۷-۱۲-۲۴ ۱۶:۲۹:۴۲
متاسفانه ندیدم که اظهار نظر کنندگان متوجه این مطلب باشند که شیخ ما در طرح خود فرموده اند سهام شرکتهای گاز و پخش فراورده های نفتی .مفهوم ان این است که در امد حاصل از صادرات نفت وگاز در اختبار دولت باقی میماند. میگوئید نه یکبار دیگر متن فوق ر ا بخوانید .این را میگویند سیاسی کاری .نفتی نشی..... (109047)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۴ ۲۰:۰۷:۵۶
آقایان تصمیم گیرنده در سطح کلان مملکت (هر کس که می خواهد باشد) به این نکته توجه داشته باشند که بایستی جوان ایرانی را به سمت فعالیت اقتصادی و کار آفرینی هدایت نمود. تا بریا کل کشور درآمد کافی وجود داشته باشدلطفا با طرح های اینچنینی را فراموش کنید که پول نفت را تقسیم کنید ویا سود سهام شرکتهای صنعتی (اگر واقعی باشد) را بین مردم تقسیم کنید. اینگونه طرح ها جز بر باد دادن سرمایه های ملی( که بایستی برای کارآفرینی و بالا بردن سرانه درآمد ملی بکار رود) نتیجه ای ندارد و از طرفی عده ای را نیز به بی عاری می کشاند. (خوانندگان محترم، نگارنده را برای بکار بردن این جملات ببخشند ولی حرفی است که نمی توانم نگویم :خیلی ازجوانان ما قبل از اینکه بیکار باشند بیعارند وبدنبال کار در خور موقعیت اجتماعیشان نمی روند وبرخی مشاغل زیان آور مثل کلاهبرداری، سرقت، فحشا، فروش مواد مخدر و نظایر آنها راه های سریع پول در آوردن برای خیلی ها شده است.) یک مثال می زنم تا بتوانم منظورم را واضح تر بیان نمایم یک نوزاد ایرانی را تصور کنید که مشمول طرح فوق قرار گرفته (فرض کنیم آقای کروبی به توصیه آقای دکتر باقرزاده هم عمل کنند و سود این سهام را برای ایشان ذخیره نمایند .)اتفاقی که بعد از 18 سال می افتد اینست که این نوزاد ایرانی پس از 18 سال صاحب مقداری پول شده (راجع به میزان این پول بحث نمی کنیم) آیا به نظر شما این فرد بابت این پول زحمتی کشیده است مسلما خیر. آیا به نظر شما ازاین پول استفاده بهینه ای شده وبرای این ایرانی شغل و آینده ای ایجاد شده که بتواند به جای ماهی 50هزار تومان یا صدهزار تومان ناشی از چنین طرح هائی بتواند درآمد ماهیانه بیشتری با زحمت کشیدن و فعالیت اقتصادی بدست آورد؟ جواب این سوال را به عهده شما می گذارم ولی جواب خودم مانند سوال اولم می باشد. (109096)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.