نظر منتشر شده
۳۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 42525
اثرات اقتصادي - سياسي حذف بند 31 لايحه بودجه و راه پيش ‌رو
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۴۲
دکتر احمد توکلی طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس، تحليل خود از حذف بند 31 لايحه بودجه سال آينده را ارائه كرده و درباره موضوع چگونگي حذف يارانه حاملهاي انرژي پيشنهاداتي ارائه كرد.
 
به گزارش الف از خبرگزاری‌ها، احمد توكلي در اظهار نظر خود كه نسخه اي از آن در اختيار خبرگزاريها قرار گرفت آورده است: پيرامون تصميم مجلس در حذف بند 31 درباره هدفمند كردن يارانه انرژي و تصميم متعاقب كميسيون تلفيق در شب گذشته ( 20/12/87 ) كه براي جبران كسري حاصل شده نكات زير را تقديم مي كنم:



1- چنانچه مكررا عرض كرده ام انجام اصلاحات در بازار ناكارآمد و ناعادلانه انرژي كشور امري ضروري است كه سالها با تعويق روبرو بوده است و عزم آقاي دكتر احمدي نژاد در اين ميدان مغتنم است ولي همواره اين پرسش مطرح بوده است كه اصلاح يكباره يا تدريجي كدام بيشتر به نفع مردم و اقتصاد ملي است و اگر تدريج بايد اعمال شود با چه شيبي صورت گيرد. نگراني از تحول يكباره هميشه وجود داشته است. همين نگراني باعث شد كه مجلس هفتم ماده 3 قانون برنامه چهارم را اصلاح كند. آن ماده، حذف يكباره يارانه اكثر حاملهاي انرژي را بر كشور تحميل و مقرر مي كرد با اقدامات جبراني با تبعات آن مقابله شود. همان موقع نگراني از تورم جهنده و ضعيف بودن احتمال جبران، همچنين ناكارآيي تاريخي شركتهاي دولتي باعث شد كه مجلس هفتم افزايش قيمتها را براي يكسال متوقف كند و از دولت وقت بخواهد براي بهبود بهره وري و كاهش هزينه شركتهاي ذيربط برنامه بدهد و براي افزايش قيمت محصولات دولتي توجيه اقتصادي - اجتماعي ارائه كند و اقدامات غير قيمتي را براي مهار مصرف انرژي آغاز نمايد. متاسفانه كار چنانكه بايد پيش نرفت و با افت و خيزهايي به سال 1387 رسيديم كه ما در مجلس بي تقصير نيستيم.



2- در كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي گرايش به اصلاح تدريجي بود و در مصوبات اوليه كميسيون تدريج تا شش سال در نظر گرفته شد ولي در عمل گزينه اي ترجيح داده شد كه عملا همان سه سال را تحميل مي كرد. در آنجا مكررا به همكاران تذكر داده شد كه اين جهش گر چه ملايمتر از گزينه دولت محترم است ولي نگراني را مرتفع نمي سازد و چون مجلس به تورم و بيكاري حساساست به حدس قوي موافقت نخواهد كرد و به اين ترتيب فرصت شروع ملايم را هم در سال آينده از دست مي دهيم ولي دوستان موافق اكثريت داشتند. گزينه كميسيون ويژه اصلاح قيمتها تا حد كسب درآمد 20 هزار ميليارد تومان بود.



3- در كميسيون تلفيق اين مباحث تكرار شد و پيشنهاد بنده اين بود كه اصلاح قيمتها در حدي باشد تا 8400 ميليارد تومان درآمد به دست آيد و به طور هدفمند صرف توسعه حمل و نقل عمومي و حمايت از دو دهك جمعيتي فقير شود. چون در سال اول تبعات اين تحول بعضا غير قابل پيش بيني است، گام محتاطانه اول فرصت ارزيابي فراهم مي سازد تا در بررسي لايحه هدفمند كردن لحاظ شود. رقم پيشنهادي راي آورد.



4- در جلسات بعدي كميسيون تلفيق با فشارهايي تجديد راي شد و با حداقل نصاب به نظر كميسيون ويژه ابراز تمايل شد و قيد اجرا از تيرماه هم بدان اضافه شد. اين مصوبه همان بند 31 بود كه مجلس به حذف آن راي مي داد.



5- با حذف بند 31 در چه وضعيتي قرار داريم؟ از حيث علمي براي اجراي هدفمند كردن يارانه انرژي تفاوتي با حالت عدم حذف نيافته ايم زيرا قرار بود بند 31 از تيرماه اجرا شود. حالا هم مي توانيم مباحث كميسيون ويژه را در نيمه دوم فروردين تا نيمه اول ارديبهشت تمام كنيم و گزارش را تقديم صحن نماييم چون لايحه يك فوريتي بود خارج از نوبت مطرح مي شود و حداكثر تا آخر ارديبهشت قابل بررسي و تصويب است و اگر اصلاحيه يا متمم بودجه هم براي اجراي آن لازم باشد در خرداد ماه قابل عمل است و در تير ماه اجرا امكانپذير مي گردد. پس در عمل مي تواند تفاوتي پيش نيايد. با اين فرق كه دو اثر اقتصادي و دو اثر سياسي مثبت و يك اثر اقتصادي و يك اثر سياسي منفي پيش آمده است: اولين فايده اقتصادي اين است كه اثر بر انتظارات تورمي كه با تصويب بند 31 از فرداي آن روز پيدا مي شد و در تير ماه يكبار ديگر تكرار مي گرديد خنثي شد. اين اثر از افزايش فشار در شب عيد و گرانيهاي سنتي بيشتر در بعد از عيد پيشگيري كرده است. فايده دوم اقتصادي اين است كه كميسيون ويژه از نظر مجلس مطلع شده است و شيب ملايمتري را در مباحث بعدي خود ترجيح خواهد داد تا همراهي مجلس را داشته باشد و اين فايده خود مواهب زيادي دارد. اثر سياسي مثبت اول اين است كه دولت و مجلس و به طور كلي اصولگرايان را از اتهام سياسي بودن امر هدفمند كردن مبرا مي سازد. فايده دومش احياي نسبي توانايي مجلس در اتخاذ تصميم مستقل است كه اميد مردم ومردمسالاري ديني را قوت مي بخشد.



اثر اقتصادي منفي حذف ماده 31، كسري 8500 ميليارد توماني طرف درآمدهاي بودجه در حال بررسي بود كه ديشب كميسيون ويژه به نوعي آن را رفع كرد ( توضيح آن در پي مي آيد) . اثر منفي سياسي آن رنجش دولت محترم و برخي نمايندگان مدافع جدي گزينه دولت بود. اميدوارم توجه به اين واقعيت كه همه ما سرنشين يك كشتي هستيم و طبيعي بودن اين گونه اختلالات كارشناسي با وجود هدف مشترك، هر چه زودتر اين رنجش منتفي شود تا با تفاهم لازم لايحه هدفمند كردن به فرجام نيكي برسد.



6- ديشب كميسيون تلفيق براي جبران اثر حذف بند 31 به تدبير نشست. مبلغ 11500 ميليارد تومان چون هزينه درآمدي بود بر تراز اثر ندارد؛ چون وقتي درآمد حدف شد، هزينه هاي معين مربوط بدان، خود به خود حذف مي شود. براي جبران كسري 8500 كه از سرجمع كم گرديده است بايد هزينه هايي را كه مشمول حذف مي شوند، معين ساخت. بنده پيشنهادي مطرح كردم كه نزديك به پيشنهاد دولت بود كه با اصلاحاتي به تصويب رسيد. مصوبه ديشب از اين قرار است: " دولت مكلف است مبلغ 85 هزار ميليارد ريال از اعتبارات هزينه اي و تملك داراييهاي سرمايه اي ملي واستاني دستگاههاي اجرايي و رديفهاي متفرقه و تملك داراييهاي مالي مندرج در اين قانون را با رعايت ضوابط زير از محل عدم تخصيص ضمن اجراي بودجه تامن و جداول پيوست قانون را به هنگام ابلاغ اعتبارات ملي و استاني تا سقف مزبور اصلاح نمايد.



1) اعتبارات طرحهاي تملك داراييهاي سرمايه اي مندرج در پيوست شماره 1 اين قانون كه خاتمه آنها سال 1388 است كاهش نيابد. 2) اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي موضوع اين بند با درصد يكسان كسر شود.



7- چنانكه گفتم اين مصوبه نزديك به پيشنهاد خود دولت است كه براي حذف 8500 ميليارد تومان مربوط به هدفمند كردن از لايحه خويش و راههاي جبران آن طي نامه اي به امضاي آقاي رئيس جمهور و معاون ايشان در تاريخ 4/12/87 به مجلس فرستاد شد. متن مزبور عينا از اين قرار است:



مقدمه



با توجه به همزماني بررسي لايحه بودجه سال 1388 كل كشور و لايحه هدفمند سازي يارانه هاي انرژي و نظر به امكان اصلاحات احتمالي از سوي مجلس شوراي اسلامي در لايحه هدفمند سازي يارانه هاي انرژي و مواجهه با كمبود زمان در انجام اصلاحات لازم در لايحه بودجه سال 1388، اصلاحات ذيل در لايحه بودجه به عمل آيد.



الف : منابع



1- درآمد حاصل از هدفمند كردن يارانه هاي انرژي ( 8500 ميليارد ريال) به شماره طبقه بندي 130409حذف مي گردد.



2- منابع حاصل از استفاده از حساب ذخيره ارزي براي اجراي طرحهاي عمراني به شماره طبقه بندي 310301 از رقم 112955700 ميليون ريال به 136951700 ميليون ريال افزايش مي يابد.



ب - مصارف



1- مبلغ 20334000 ميليون ريال از سر جمع اعتبارات هزينه اي كسر مي گردد.



2- مبلغ 40670000 ميليون ريال از سرجمع اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي كسر مي گردد.



ملاحظه مي فرماييد كه دو روش شبيه اند با اين فرق كه اولا از حساب ذخيره ارزي برداشت نشده است چون مصلحت نبوده و علاوه بر آن چون بحث درآمدها بسته شده است و برداشت از حساب در اين مرحله با قانون آيين نامه داخلي سازگار نبود. ثانيا مصوبه تلفيق از كاهش اعتبارات 288 طرحي كه قرار است در سال 88 تمام شود جلوگيري مي كند. دولت نهم در سال جاري به طور بي سابقه اي در اتمام طرحهاي عمراني موفق بوده است: قرار بود در سال 1387 تعداد 312 طرح تمام شود كه 216 طرح يعني 70 درصد آنها پايان يافته است. اين توفيق بي سابقه و لااقل كم سابقه است. جزء 1 مصوبه ديشب تلفيق امكان اتمام همه 288 طرح را انشاء الله فراهم مي سازد و بر ظرفيت طرف عرضه اقتصاد ملي مي افزايد.



فرق سوم مصوبه تلفيق با پيشنهاد دولت اين است كه كاهش از اعتبارات تملك داراييهاي سرمايه اي با درصد يكسان را الزامي مي كند تا فشار تقسيم شود بين همه مناطق و حوزه ها. البته اين قسمت تصميم ( كه در پيشنهاد من نبود) نامناسب است زيرا اولا با تخصيص بهينه اعتبارات ناسازگار است، ثانيا دست دولت را در سال ساخت آينده كمي مي بندد. در مجموع در فرصت كوتاه موجود اين مصوبه پذيرفتني است.



8- مشكل ديگري درعمل باقي مي ماند كه بايد براي آن راه حل داشت. مشكل از اين قرار است: لايحه دولت وقتي 8500 ميليارد تومان حاصل از هدفمندي را در درآمدهايش پيشنهاد كرد، با اين فرض بود كه گزينه وي تصويب مي شود و طبعا ديگر نه براي واردات بنزين و گازوئيل هزينه اي داشت و نه براي يارانه دادن به مصرف برق و گاز. اگر وضع بخواهد بر منوال گذشته طي شود اين هزينه ها حدود 10 هزار ميليارد تومان تخمين زده مي شود. البته چون هدفمند كردن علي القاعده تا تير ماه تعيين تكليف مي شود، اين هزينه براي 4 ماه اول سال حدود 2500 ميليارد تومان خواهد شد. البته اين هزينه در فرض عدم حذف بند 31 باقي بود چرا كه تاريخ اجراي آن در تير ماه بود.



اگر نامه رئيس جمهور و معاون ايشان نيز قبول مي شد باز هم اين مشكل باقي بود. در عين حال دو طريق قانوني براي رفع مشكل در اختيار دولت است: اول، ماده 1 قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت مصوب 18/9/1386، دولت را مكلف مي كند كه با اصلاحات غير قيمتي و "اصلاح قيمتها "، بنزين و گازوئيل را تا آخر سال 1390 از سبد حمايتي خارج كند. پس دولت مثلا مي تواند از ابتدا يا 15 فروردين 1388 سهميه بندي بنزين را از محل توليد داخل انجام دهد و بقيه مصرف را با بنزين وارداتي به قيمت تمام شده تامين كند. بدين ترتيب براي واردات بنزين محتاج يارانه نخواهد بود . واردات گازوئيل نيز با رواج كارت هوشمند بيش از مقدار واردات، كاهش خواهد يافت. با اين توضيح كه مصرف و توليد گازوئيل از اول سال 1387 تا 18/12/87 به طور متوسط به ترتيب روزانه 90.62 و 86.24 ميليون ليتر بوده است يعني كمبود روزانه 4.38 ميليون ليتر است كه مي شود كمتر از 5 درصد. تجربه كارت هوشمند سوخت در بنزين نشان داد كه حذف قاچاق گازوئيل بيش از اين خواهد بود؛ پس يارانه واردات گازوئيل هم حذف مي شود. مي ماند يارانه برق و گاز كه ماده 26 قانون برنامه چهارم امكان اصلاح نرخها را به شكل ترجيحي به دولت مي دهد. اگر اين كار با تفسيري از اين ماده سازگار نباشد، درآمد حاصل از اصلاح قيمت بنزين و گازوئيل مي تواند صرف يارانه برق وگاز شود. در هر حال اين مشكل در حذف يا بقاي بند 31 و يا پذيرش نامه دولت يكسان است و حداكثر ممكن است دولت را در ماههاي مياني سال به آوردن اصلاحيه يا متمم وادار كند.



 
 
دانشجو
۱۳۸۷-۱۲-۲۲ ۲۰:۲۹:۱۴
هيچ گاه تغييران زياد و در يك زمان محدود نه تنها نتيجه اي ندارد بلكه تخريب كننده هم هست . نمونه عيني آن تغييرات گورباچف در شوروي سابق است (108789)
 
مجید
۱۳۸۷-۱۲-۲۲ ۲۱:۴۰:۱۱
جناب آقای توکلی

تا به امروز سهمیه 120 لیتر بزور می توانست تکاپوی شهروندان را بدهد حالا قطع شدن یارانه واردات بنزین حتما\"باعث کاهش چشمگیر سهمیه بنزین خواهد بود .چه فکری برای اینکار کردید.برای ما که درآمد کم داریم وضع که بدتر می شود . (108795)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۲ ۲۲:۵۴:۱۱
راستش حرفهایتان کمی طولانی بود و من نرسیدم این اواخرش را بخوانم ولی اگر مشکل کم شدن درآمد دولتاست، اصلا جاینگرانی نیست دولت را مکلف کنید درسال 88 همایش و سمینار برگزار نکند و این وزارتخانه های ولخرج، کاخهایی که درعباس آباد ساخته اند را تخلیه کنند و به ساختمانهای معمولی شان در مرکز شهر برگردند.
ضمنا از تلااشهای شما هم در مجلس ممنونیم. نگران عصبانیت و اخم و تخم دولتی ها یا تهمت های . نباشید، نیت خودتان را خالص کنید و بدانید ماه پشت ابر نمی ماند (108797)
 
حزب الله
۱۳۸۷-۱۲-۲۲ ۲۲:۵۴:۲۸
از مجلس واقعا متشکریم که ملت را از دست کارهای بی برنامه .نجات دادند (108788)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۲ ۲۲:۵۸:۲۹
از مجلس محترم سپاسگزاریم که نگذاشت شادی عید با تلخی گرانی کم رنگ شود. متأسفانه شعارهای دولت با عملکردش چندان سنخیتی ندارد. در حالی که مدام از صرفه جویی صحبت می کنند بسیاری از وزارت خانه ها و سازمان های دولتی بی حساب و کتاب در کارهایی که اصلاً ضروری نیست پول خرج می کنند. این دوست ما درست می فرمایند. من چون خودم کارمندم شاهدم هر ماه تقریباً یک یا دو همایش و سمینار سراسری در برخی وزارتخانه ها برگزار می شود و مدیران استانی از سراسر کشور مجبورند! به این همایش ها تشریف بیاورند تا به آگاهی و معلوماتشان اضافه شود. پول بلیط رفت و برگشت، هزینه های اقامت ، برگزاری همایش و... هزینه های بی دلیلی است که واقعاًضرورتی به انجام آن نیست. (108803)
 
alireza_brd77
۱۳۸۷-۱۲-۲۲ ۲۳:۳۴:۲۴
با تشکر فراوان از زحمات جناب توکلی و همکارانشان که کشور را از یک دردسر حتمی نجات دادند.با توجه به این که از هدفمندکردن یارانه ها گریزی نیست بهتر است مجلس زمان اجرای این طرح را طی یک دوره شش ساله در نظر بگیرد تا قیمت ها با شیب ملایم تا پایان برنامه پنجم واقعی شوند و امیدوارم دکتر همین پایمردی که در بررسی لایحه بودجه از خود نشان دادند را در هنگام بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها نشان دهند خداوند متعال یاور نمایندگی واقعی ملت باشد. (108808)
 
کاربر
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۰۰:۰۲:۳۱
اثر اصلی و حرف دل آقای توکلی ضربه زدن به آقای احمدی نژاد در آستانه انتخابات 88 است

اثر دیگر تضعیف احمدی نژاد وجریان انقلاب در برابر رقبای غربگرا در انتخابات 88


اثر دیگر جلوگیری از رسیدگی به حال محرومان وتضییع حقوق آنان به بهانه تورم

اثر دیگر جلوگیری از شفافیت اقتصادی وهدر دادن سالانه حدود صد هزار میلیارد تومان ثروت ملی است


اثر دیگر تلاش برای روی کار آوردن میر حسین ورسیدن توکلی به مناصب دولتی
در دولت میر حسین است

اثر دیگر روشن شدن بیش از پیش این مطلب که راست وچپ دوروی یک سکه اند واز یک مرکز شناخته شده با مدیریت آقای هاشمی هدایت میشوند

اثر دیگر این که آقای توکلی و نادران و باهنر لاریجانی با اقتصاد اسلامی ورسیدن انفال به دست صاحبانش مخالفند

اثر دیگر اینکه اصولگرایی آقای توکلی نه بر اساس اصول اسلامی که بر اساس اصول اقتصاد جهانی است که مبتنی بر کفر است

اثر دیگر اینکه ضعف استدلال آقایان مخالف دولت که فقط وفقط منحصر به تورم است و بقیه فاکتورهای اقتصادی مثل عدالت فقر زدایی کاهش فاصله طبقاتی جلوگیری از هدر دادن منابع ثروت کشور کوچک شدن دولت اجرایی سیاستهای اصل 44 و رضایت مردم هیچ جایگاهی ندارد .


اثر دیگر اینکه مامتوجه شدیم که اسقلال مجلس در مخالفت با دولت تعریف میشود جدا از درست یا غلط بودن نظرات دولت واگر نمایندگان در عرض یک هفته یا یک ساعت به دستور آقای هاشمی به دفاع از عملکرد ضد مردمی دانشگاه آزاد قیام کنند این وابستگی نیست

آیا همین ایده رد این طرح به دستور وهماهنگی آقای هاشمی وهسته اصلی اداره کشور در سالهای گذشته نبود وآیا این وابستگی نیست


لطفا نظر اینجانب را در سایت درج کنید وبه درج نظرات موافقان سایت اکفا نکنید (108812)
 
Mirza
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۱۹:۵۱:۰۵
با عرض سلام
فرمایشاتی که شما در رد نظر آقای توکلی در این متن آورده اید، درد و دل افراد زیادی می تواند باشد، منجمله خودم، که هیچکاری هم الان از دست ما بر نمی آید، اما موقع انتخابات عملی که باید انجام بدهیم رو انشا الله انجام خواهیم داد.
جناب آقای توکلی بحث «اتهام سياسي بودن» این طرح را پیش کشیدن. برای دور بودن از اتهام ساخته ذهنشان، از حذف رایانه های حمایت کرده اند. اتهام مساله ای است که واقعیت آن ثابت نشده است و پایه مستدلی ندارد. در ضمن، چه کسی این اتهام را وارد خواهد کرد؟ دیگران؟
دیگران چه کسانی هستند؟ کسانی که هر حرکتی بشود، آن را سیاه نمایی می کنند. خوب این مساله هم بر روی آن. با اتهام زدن آنها که اصل مساله تغییر نمی کرد. می کرد؟
مساله دیگر، پاسخ گفتن به این اتهامات بود. آیا تاکنون قرار بر ابن بوده است که جناب آقا توکلی به این اتهامات پاسخ بدهند؟ تاکنون چنین چیزی در این چند ساله مشاهده نشده است. پس چرا تصور شود که بعد از این هم مشاهده خواهد شد؟ بنابراین این اتهام خیالی را دولت می بایست پاسخ می داد. ضرب المثلی می گوید«دایه از مادر مهربانتر را باید پستان برید.»
مساله دیگر در باب خود مساله اتهام سیاسی است. این روش اگر باب شود، که دارد می شود توسط بعضی از نمایندگان مجلس؛ با احساس این اتهام سیاسی واکنش به حذف این طرح داد، اگر فردا اتهام سیاسی دیگری به ذهن ایشان خطور کند، محدور دمی دولت نهم را نیز روا خواهند داشت؟ با توجه به سوابق ایشان پاسخ آری به دور که نزدیک به ذهن دیده می شود.
با احترام
میرزا (108857)
 
رضائی
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۲۰:۲۳:۳۴
هم آقای دکتر احمدی نژاد هم آقای دکتر توکلی وسایر همفکرانشان از نسخه بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول تبعیت می کنند ، و این مسایل هیچ ارتباطی با منافع مردم محروم

ندرد. (108861)
 
محمدی
۱۳۸۷-۱۲-۲۴ ۲۳:۳۹:۲۲
جناب آقای توکلی اصل قضيه اين است با توجه به اينکه حداقل يک ونيم دهه است که مسئولين دم از هدفمند کردن يارانه ها می زنند ولی متاسفانه بخاطر مساحت انديشه برای ماندن در سمتهای خود دست به اين اقدام شجاعانه نزدند حال که يک مرد پيدا شده و خود وآبروی خود را می خواهد برای اين مملکت فدا کند دوباره همان مسلحت انديشان که ترس ازين دارند که گذشته خودشان بيشتر زير سئوال برود سنگ اندازی می کنند بابا مرگ يکبار شيون هم يکبار چندسال هی دم از هدفمند کردن يارانه ها می زنيد بسه ديگه ؟ در موضوع هسته ای اين مسلحت انديشی چه گلی به سرمان زد ؟ (109131)
 
محمد
۱۳۸۷-۱۲-۲۵ ۱۰:۳۲:۲۶
آخه مرد حسابی کمی انصاف داشته باش کدام حرف آقای توکلی در جهت تخریب دولت است تو که سنگ دولت را به سینه می زنی از کدام کار کارشناسی دولت می توانی دفاع کنی حمل و نقل عمومی ما از محل صرف جویی به جهت سهمیه بندی چقدر توسعه پیدا کرد در شهر تهران که شهرداری بیشترین سهم را دارد پس دولت چکار کرده برای مردم چرا با بی انصافی قصد دفاع کورکورانه از سیاست های نادرست اقتصادی دولت را داری؟ (109220)
 
مهدی
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۰۱:۱۷:۳۴
بنده اصولا نمیتوانم ضرورت این طرح را درک کنم در همه جوامع پیشرفته مکانیسمی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر وجود دارد که در کشور ما هم این موضوع بصورت یارانه نمود پیدا کرده اگر میفرمایید ادامه این روند امکان پذیر نیست پس درامدهای افسانه ای نفتی در 3 سال گذشته کجا رفت ؟ به قول دوستی میگفت وقتی رییس جمهور میگوید با نفت 7 دلاری هم مملکت را اداره میکنیم یعنی اینکه سهم مردم از هر بشکه نفت بیش از همان 7دلار نیست کما اینکه در سالیان گذشته شاهد بودیم وضعیت معیشت مردم در دوره های نفت 7دلاری و 140 دلاری چندان تغییری نکرد (اما خودروهای ساخت داخل را به نصف قیمت یا کمتر در کشورهای دیگر فروختیم و شعار حمایت از مستضعفان را دادیم ) نکته دیگر اینکه بر خلاف تبلیغاتی که میشود فشار اجرای این طرح فقط بر قشر آسیب پذیر است چرا که هزینه های آن برای قشر مرفه شاید یک درصد سبد هزینه شان باشد که اصلا مهم نیست به نظر من شعار حمایت از اقشار ضعیف در این طرح توهین به شعور مردم است (108819)
 
شاه حسینی
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۲۱:۲۳:۳۱
این دولت با نفت 140 دلاری توانست مملکت را اداره کند با نفت 7 دلار ی چطور میتواند اداره کند این هم از معجزات هزاره سوم است (108864)
 
محسن باقرزاده
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۰۲:۳۹:۲۴
با سلام؛
جناب اقای توکلی خسته نباشید و ار اینکه از جمله معدود تربیون های مجلس در ارائه نظرات کارشناسی و پافشاری بر آن نظریه هستید از شما تشکر می کنم و قطعا حذف یارانه ها با تدبیر مناسب هم کشور را نجات میدهد و هم موجب استفاده بهینه از منابع میشود.
با تشکر مجدد از گزارش و نقد کارشناسی که مرقوم نمودید. (108822)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۰۵:۴۸:۳۵
به عبارتي ديگر, با حذف بند 31 لايحه بودجه , تورم 8500 ميليارد توماني ايجاد كنيم, و يارانه ندهيم تا احمدي نژاد را از بين ببريم. مستضعفين هم سرشان را بگذارند زمين و بميرند چون احمدي نژاد نبايد دوباره رئيس جمهور شود. (108826)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۱۲:۱۹:۰۱
سلام آقای توکلی ید طولایی در مخالفت با دولت داشته اند و همیشه چوب لای چرخ دولت گذاشته اند (108841)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۱۲:۳۷:۳۹
متاسفانه تصميمات مجلس كارشناسي شده نيست و تاخير در اجراي اين لايحه به مصلحت كشور نيست اگر يك روز هم اين لايحه زودتر اجرايي شود به نفع كشور هست هر عمل جراحي عارضه هايي هم ممكن است داشته باشد ولي ترس از عمل جراحي و عمل جراحي نشدن به ممكن است به فوت مريض منجر شود (108842)
 
محمد رجبي
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۱۲:۴۱:۰۹
ساليان طولانيست كه دنيا اين موضوع را حل كرده ولي فكر كنم آخر ما با اين نمايندگان نتوانيم از اين مرحله عبور كنيم (108843)
 
ازاد
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۱۵:۱۶:۰۸
با سلام,
جناب اقای توکلی متاسفانه نظر ات شما در مورد حذف لایحه... از تریبون بطور کامل از سیما پخش نشد اما اشاره و رهنمود شما درموردنیاز به ایجاد امکانات مناسب به منظور دسترسی مردم برای استفاده از دستگاه های جدیدباتکنولوژی های پیشرفته به جهت کاهش مصرف بسیار بجا وکاملاعلمی وباعث امتنان بود.این کوچکترین هم از موضع درست شمادر مورد لایحه... که در شرایط بسیار نامناسب اقتصادی کشورمطرح گردید قدردان است. اما در خاتمه این سئوال در ذهنم میماند که مگر من باز نشسته ویا حقوق بگیران ومزد بگیران زحمتکش جامعه حقوق خود را به یورو ویا دلار میگیرند که حامل های انرژی باید بر مبنای قیمتهای انرژی در کشورهای اروپائی و... محاسبه گردد واصولا ایا استانداردهای زندگی برای ما همانند انچه برای انها تعریف شده است تعریف گردیده؟ دوستدارتان :ازاد (108848)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۲۰:۱۹:۴۹
بسمه تعالی
نظرات دولت را برای اعمال سه ساله هدفمند کردن یارانه ها در سایت به طور کامل و بدون هیچ غرضی قرار دهید تا واقعا بشود درباره آنها قضاوت کرد
آن هم بیسواد نیستند نظرات کارشناسی خود را دارند
در ضمن وقتی عرضه بنزین آزاد از 3 درصد به 30 درصد برود تورم ایجاد نمی کند تازه بدون حمایت از اقشار ضعیف
با تشکر (108859)
 
hossein
۱۳۸۷-۱۲-۲۳ ۲۳:۳۲:۵۹
last night I arrived in Ottawa after my camper was break by gangs in Bc
move to Ottawa.
same as in BC so many homeless and poor
stupid government of Canada do not care at all
over 300,000 homeless live in Canada and they do not have housing
over %80 of canadian have problems with drugs or smoking or drinking beer....
1 of the 5 canadian have mentaly problems
do you thinks Iran is bad place
move here
is worst as Iran
talking to Iranian women and she do not know where to go to have job or support with small kids after she devorced (108866)
 
رضا
۱۳۸۷-۱۲-۲۴ ۰۷:۱۲:۰۲

2- خوب شد فهميديم تنها راه مطلع شده کميسيون ها از نظرات مجلس - يعني بقيه همکاران خودشان و نه يک نهاد بيروني - طرح موضوعات در صحن علني و راي گيري است.
3- فهميديم که هر وقت خواستيم شما را از انجام کاري باز بداريم شما را به آن متهم کنيم. مومن بنده خدا! کاري که درست است که با اتهام و يا هر شکل ديگر اظهار نظر که اشتباه نمي شود.
4- مجلس هميشه مستقل بوده و اين موضوع را حتي در مجلس پنجم هم نشان داده. ضمن اينکه شما معمولا براي همه چيز تعاريف خاص خود را داريد که بايستي منظور شما از احيا را نيز بدانيم.
5- اگر منظور از رفع مشکل 8500 ميليارد توماني همان حذف آن بودجه هاي عمراني است که بايد بگويم جز پاک کردن صورت مسئله چيز ديگري نيست.
6- فهميديم که دلخور شدن ديگران ولو دولت براي شما مهم است. ضمن اينکه شما که اينقدر احساساتي نبوديد آقاي دکتر!
7- من طرفدار صرف دکتر احمدي نژاد و يا هيچ مقام مسئول ديگري نيستم و تنها بعنوان يک ناظر در مورد آدمهاي تندرو در هر جناح اظهار مي کنم. (108831)
 
E
۱۳۸۷-۱۲-۲۴ ۰۸:۳۰:۴۵
5 شنبه توی پمپ بنزین شخصی جلوی من را گرفت گدایی میکرد ...
با خودم فکر کردم که حمایت از اقشار مستضعف خیلی تو خالی است وقتی که ذخیره ارزی کشور باید 250 میلیارد داشته باشد و 14 میلیارد تعهدات دارد .

من هم به جای اسکناس 500 تومانی یک سکه 50 تومانی دادم ولی آن شخص نگرفت و گفت این به درد من نمیخورد!
بعد فکر کردم که شاید همه ما اینقدر زیاده خواه هستیم و حتی در نهایت فلاکت و بدبختی خودمان از حرص زدن دست برنمیداریم و دست آخر هم چیزی به دستمان نمیرسد (108889)
 
سعيد
۱۳۸۷-۱۲-۲۴ ۰۸:۴۷:۳۷
بسمه تعالي
البته كم اند نمايندگاني كه با اطلاع از اوضاع سياسي ، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي دنيا لب به سخن و دل به تصميم مي سپارند اما تا زماني كه اين اندك انديشمند هستند فكر بقيه مردم از اقل زنده ماندن ارزش و تدبير راحت باشد. (108893)
 
كارشناس
۱۳۸۷-۱۲-۲۴ ۱۱:۱۲:۰۶
در لايحه بودجه سال آينده يك تورمي جداي از موارد آشكار نهفته است . وقتي دولت مجبور به كاهش سهيمه بنزين به 60 تا 80 ليتر در ماه شود آنگاه مردم بقيم بنزين مصرفي را به قيمت تقريبي 400 تومان خواهند خريد و همين امر منجر به آن مي شود كه هركس اين بخش از هزينه هاي تحميلي جديد را از طريق افزايش قيمت كالاي اقتصادي در اختيار خود افزايش دهد . در اين بين باز تنها حقوق بگيران ثابت بيشترين لطمه را خواهند ديد و نمي توانند قيمت خدمات خود را افزايش دهند ولي آنچه كه بطور يقين مي توان ادعا كرد :
1- در سال آينده ادامه سياستهاي فعلي بانك مركزي موجب تشديد ركود و در ادامه منجر به بحران بزرگي كه به تعطيلي بخش توليد خواهد انجاميد مي شود . لذا مجبور به تزريق نقدينگي خواهد بود .
2- كسري بودجه پنهان دولت را مجبور به تامين آن از محل استقراض از بانك مركزي و يا صندوق ذخيره در قالب بودجه متمم خواهد نمود كه در هر دو صورت پايه پولي افزايش و نرخ تورم را متاثر خواهد نمود .
3- موعد سررسيد گواهي سپرده هاي فروش رفته در سال 88 به سر خواهد آمد و نقدينگي مردم آزاد مي شود از آنجائيكه جاي مطمئني براي سرمايه گذاري موجود نيست كه نرخي بيش از تورم 30 درصدي ايجاد كند لذا تنها راه فرار از كاهش ارزش سرمايه ، حركت به سمت خريد زمين ، ملك و آپارتمان خواهد بود پس در سال آينده نيز ملك نقش كالاي سرمايه اي را بازي خواهد كرد . علي رغم تبليغات دولت در خصوص بخش ساختمان مقدار عرضه افزايش چنداني نداشته و اضافه تقاضا كنوني در بخش مسكن حداقل تا 4سال آينده بردوام است .
4- در صورت كاهش قيمت نفت اين مشكلات به مراتب حادتر خواهد شد .
تنها راه دولت براي گريز از مشكلات در سال آينده و سالهاي آتي :
فقط و فقط تسريع در اجراي اصل 44
كوچكتر شدن حجم دولت .
تامين كسريهاي بودجه در سه سال آتي از محل واگذاري شركتهاي دولتي
گسترش تامين اجتماعي در سطح عموم . (108921)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۴ ۱۲:۰۴:۱۸
شاید تنها تصمیمی بود که این مجلس با همه فشارها گرفت .

در مورد سیاسی بودن این لایحه هیچ شکی نیست فقط و فقط در استانه انتخابات دولت می خواست پول توزیع کند و حدود چهل درصد مردم را ان هم بصورت موقت راضی کند تا رای لازم را کسب کند و همه این را می دانیم و نمایندگان اصولگرا حتما بیش از همه به این امر واقفند.

دوستانی که نظرات مخالف دادند و اقای توکلی را تخطئه کردند یا از سازوکار اقتصاد دولتی چیزی نمی دانند و یا تاریخ انقلاب را مرور نکرده اند.

اقای توکلی در سال 72 که برای اولین بار کاندیدای مقابل شخصیت بزرگ انقلاب و شخصیت همیشه دوم انقلاب شد اولین نقد اصولی را بر دولت و شخص اقای هاشمی وارد کرد ان زمانی که تمام رجال مداحی می کردند من از سال 57 در عرصه کشور ناظر فعالیت همه دولتها و نتایج بدست امده بودم کارشناس اصولگرای اخلاق مداری چون اقای توکلی ندیدم .

فرق اقای توکلی با حامیان افراطی دولت رفتار مبتنی بر اخلاق است برای رای اوردن از دایره معنویت خارج نشد و پایبند بر اصول ماند و برعکس تصور دوستی که ایشان را در لابی اقای هاشمی و منتظر پستی در دولت موسوی می دانند عرض می کنم ایشان فقط بر اصول علمی و منافع ملی تاکید می کنند و هیچ کدام از ان دو بزرگوار هم ایشان را در دولت هایشان تحمل نکردند کمی مرور در دولت های بعد از انقلاب روشن می کند.

هدفمند کردن یارانه ها لازم و ضرورتی انکار ناپذر است و باید هر چه سریعتر انجام شود اما نه با پرداخت پول به اقشار که همانها هم بعدا با تورم ضرر می کنند و تبدیل به مخالفان نظام خواهند شد همه می دانیم این مکانیزم فقط کوتاه مدت است .و چند صباحی که گذشت در همین حمایت کمیته امداد و بهزیستی تقلیل خواهد یافت .

از این گذشته توزیع پول بیت المال بین عده ای و محروم کردن دیگران خلاف مسلم شرعی ست به چه مجوزی به نیمی از ملت باید حقوق داد و نیمی دیگر سهمی نداشته باشند؟

هر کس باید برای بهبود معاشش تلاش کند هر خانواده ای باید برای اینده فرزندانش سرمایه گذاری کند و حتی مالیات هم به دولت بدهد اگر از انسان های تلاشگر و فعال هم مالیات اخذ شود و هم از بیت المال محروم گردد ابتدا دروغگویی برای کم جلوه دادن درامد باب می شود و سپس گداپروری اغاز می گردد .

محرومین از نظر شرعی تعریفی دارد زنان بیوه ایتام و گرفتاران در عسر و حرج هستند .

بهترین راه و اخلاقی ترین که منطبق بر شرع هم هست کمک دولت از بیت المال برای خدمات عام است مثل بیمه بیکاری ، بیمه درمانی همه اقشار، و کمک به جوانان بالای سن تکلیف که اماده به کار هستند ولی کاری پیدا نکرده اند .

وظیفه دولت توزیع درامد بین قشری از اقشار نیست دولت باید امنیت سرمایه گذاری ایجاد تا سرمایه ها به امارات و ترکیه نرود دولت باید قوانین کار را اصلاح کند تا شغل ایجاد شود از فضای کسب و کار در این اوج قیمت نفت جا افتاده بود ملیونها شغل خارج برنامه بوجود می امد .

تصمیم مجلس حمایت از نظام بود گر چه مبتنی بر خواست دولت در استانه انتخابات نبود مجلس تصمیمی بر اساس منافع ملی بلندمدت گرفت و واقعا با این همه فشار ایثار کرد.

و البته باید این بحث ادامه یابد تا به سرانتجام مطلوبش برسد و مطلوب این بحث رونق کسب و کار وسرمایه گذاری ایجاد اشتغال پایدار و کمک به تامین اجتماعی عمومی بدون تبعیض است . (108948)
 
سام110
۱۳۸۷-۱۲-۲۴ ۱۲:۲۱:۱۱
با تشکر از سايت وزين الف که به حق نقش مهمي در تبادل انديشه در سطحي عالي يافته است.

به نظر مي رسد نفس تخصيص هدفمند يارانه ها بسيار در فرهنگ سازي مصرف بهينه موثر باشد. براي مثال در مصرف برق يک سطح معقول مصرف را در نظر بگيريم و بگوييم هرکس از اين مقدار بيشتر مصرف کند بايد قيمت تمام شده انرژي را پرداخت کند. در مورد گاز و آب موضوع سخت مي شود چون در اکثرا مجتمع هاي مسکوني آب بها و گاز بصورت مشاع مي باشند ولي بايد به سوي تفکيک مصرف از طريق نصب پکيج و کنتورهاي جداگانه برويم. بنده در يک کشور اروپايي هم شاهد بودم که در زمستان سرد آنجا مردم در منزلشان لباس گرم و چوراب پشمي مي پوشيدند براي اينکه واقعا صورتحساب هاي برق و گاز سنگين بود. دولت بايد از حربه يارانه ها براي فرهنگ سازي قناعت استفاده کند. من الان در مجتمع خودمان وقتي مصرف بي رويه آب و انرژي را مي بينم بسيار رنج مي برم. متاسفانه 5/2 ميليون تومان جريمه آب را بخاطر چند نفر آدم اسراف کار همه ما با نسبت مساوي پرداخت کرديم اين عادلانه نيست بايد فقط اسراف کاران هزينه اسرافشان را بپردازند. (108954)
 
اتحادیه
۱۳۸۷-۱۲-۲۴ ۱۲:۴۰:۱۴
آقای توکلی از پایداری شما درمقابل آنچه که اقتصاد را به سمت ویرانی هرچه بیشتر سوق می دادتشکر میکنم هرچند مطمئنم بسیار مورد حمله قرار خواهید گرفت البته چون نظر خیر دارید خدا باشماست (108962)
 
حمید
۱۳۸۷-۱۲-۲۴ ۱۴:۵۸:۴۹
افرین بر دوراندیشان و دانایان مجلس نشین، مطمئنا\" پیروز این دوئل که عواقب وحشتناکی را بدنبال داشت مردم هستند، امید که با انتخاب اصلح و مطمئن تر ، جامعه را از تصمیم های بدون مطالعه دور اندیشانه ، ناگوار و لحظه ای دوربداریم.اینک وظیفه تک تک ماست تا مردم را نسبت به این کار مدبرانه مجلس آگاه سازیم.
جناب آقای دکتر توکلی و همراهان توانمند، دست حق یارتان (109015)
 
افشین
۱۳۸۷-۱۲-۲۴ ۱۷:۵۴:۲۵
در ابتدا از جناب توکلی به علت گزارش خود و شفاف سازی متشکرم.
دوم در مورد لایحه هدفمند کردن یارانه ها به نظرم یکی از ضروریات اقتصاد کشور ماست که می تواند شکوفایی اقتصادی چشمگیری از بابت صرفه جویی در هزینه ها و افزایش بهره وری انرزی که بیشترین یارانه ها نیز به این بخش تعلق می گیرد به همراه آورد. فراموش نکنیم یارانه های غیر هدفمند هر ساله فشار سنگینی را به بودجه کشور وارد می کند و یکی از دلایل افزایش تورم و کسری بودجه سنواتی می باشد.ولی باید با کمترین تبعات منفی این طرح اجرا گردد.
پیشنهاد می کنم اکنون سهمیه بنزین خودروها را کاهش دهند تا فرهنگ صرفه جویی و مصرف بهینه به تدریج نهادینه شود تا در آینده مردم آسانتر بتوانند امور خود را مدیریت کنند.
ضمنا از دولت محترم به دلیل اختصاص ندادن بودجه برای مترو گله مندم. دولت از حساب ذخیره ارزی برای همه کاری خرج کردند جز تولیدوصنعت و مترو! (108906)
 
عليرضا
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۰۸:۵۱:۰۰
اگر دولت ها طبق برنامه توسعه اقتصادي عمل ميكردند وتورم را يك رقمي ميكردند هرگونه اقدامي درجهت هدف مند كردن ميسر بود (109497)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۶:۴۶:۱۶
آقاي توكلي كه خود را دلسوز انقلاب و مردم ميدانند و تحصيلات دانشگاهي در زمينه اقتصاد دارند بهتر از هر كسي بايد بدانند كه هدفمند كردن يارانه ها امري ضروري است و بهتر است كه به اين سؤال پاسخ بدهند كه اگر اين كار را نكنيم چه كار كنيم؟ (109743)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.