نظر منتشر شده
۳۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 42657
الهام: رییس‌جمهور نمی‌تواند اخطار قانون اساسی بدهد
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۴۱
"زمانیکه رییس‌جمهور طبق قانون درباره قوانین عادی امین شناخته نشده، چطور می‌تواند درباره اجرای قانون اساسی تذکر دهد؟"



شاید زمانی که دکتر غلامحسین الهام سال‌ها پیش و آن روزها که از قدرت اجرایی دور بود، تصور نمی‌کرد که روزی ناچار شود از رویکردی دفاع کند که قبلا آن را ناصحیح خوانده بود.



به گزارش الف از قلم، در حالی که موضوع اخطار قانون اساسی رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی درباره نحوه رسیدگی به بودجه جزو مهم‌ترین وقایع روزهای اخیر محسوب می‌شود، دانستن دیدگاه دکتر غلامحسین الهام، یکی از نزدیک‌ترین افراد به رییس‌جمهور درباره موضوع اخطار قانون اساسی از سوی شخص رییس‌جمهور ، خالی از لطف نیست.



دکتر الهام که در آبان‌ماه سال 80، ریاست مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان را به عهده داشت، در شرایطی که رییس‌جمهور وقت -سید محمد خاتمی- اخطار قانون اساسی را حق خود می‌دانست در میزگردی با عنوان بررسی وجوه تذکر نقض قانون اساسی که در ایسنا برگزار شد، شرکت کرد و اعلام کرد رییس جمهور نمی‌تواند اخطار قانون اساسی بدهد.



وی در این میزگرد گفت: زمانی که رییس جمهوری مطابق قانون در مورد قوانین عادی نیز امین شناخته نشده، چطور می‌تواند در مورد اجرای قانون اساسی تذکر و اخطار دهد؟



بنا به گزارش سال 80 ایسنا از این میزگرد، دکتر غلام‌حسین الهام با بیان این مطلب، تصریح کرد: اطلاق عنوان "دومین مقام رسمی کشور"‌ به رییس جمهوری تشریفاتی است.



وی خاطرنشان کرد: استناد به ماده‌ی ‌١٥ قانون حدود اختیارات و صلاحیت رییس جمهوری که مجوز تذکر و اخطار نقض قانون اساسی را به رییس جمهوری می‌دهد، صحیح نیست. زیرا در سال ‌١٣٦٥ هنوز قانون اساسی بازنگری نشده بود و رییس جمهوری وظیفه‌ هماهنگی بین قوا را نیز به عهده داشت.



این مدرس دانشگاه متذکر شد: با بازنگری قانون اساسی وظیفه‌ی رییس جمهوری محدود‌تر شد و اصل ‌١١٣ قانون اساسی نیز که از رییس جمهوری به عنوان دومین مقام رسمی کشور یاد کرده ، وظیفه‌ای جز اجرای قانون اساسی در حوزه‌ی قوه‌ی مجریه را از ایشان نخواسته و او در مورد سایر قوا چنین اختیاری را ندارد.



الهام یادآور شد: رییس‌جمهوری مطابق اصل ‌١٢١ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که حافظ و پاسدار اجرای قانون اساسی باشد و البته نمایندگان مجلس نیز چنین سوگند وفاداری را نسبت به قانون اساسی یاد می‌کنند. هرچند سوگند با اقتدارات هماهنگی دارد، اما اطلاق ایجاد نمی‌کند؛ زیرا اگر چنین بود نمایندگان مجلس نیز وظیفه تذکر نقض قانون اساسی را به سایران داشتند.



وی تصریح کرد: وظیفه رییس جمهوری در اجرای قانون اساسی تنها محدود به قوه‌ی مجریه است و او در مورد قوای دیگر چنین وظیفه و اختیاری را ندارد، بلکه وظیفه فراهم کردن زمینه‌های اجرایی قانون اساسی را دارد.



 
 
علي
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۴:۳۴:۰۷
از سايت الف ممنونم كه حافظه تاريخي خوبي دارد و در خيلي از مواقع با استناد خبرهاي گذشته تكليف را معلوم ميكند (109690)
 
عضو هيئت موسس و دبير كل جزب باد
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۴:۳۵:۱۰
بنده از طرف خودم نظر اصلاحي در اين زمينه را به اطلاع عموم هموطنان مي رسانم:

\"وظیفه رییس جمهوری در اجرای قانون اساسی تنها محدود به قوه‌ی مجریه است و او در مورد قوای دیگر چنین وظیفه و اختیاری را ندارد، مگر اينكه ما وزير دولت ايشان باشيم ولا غير.\" (109691)
 
شاهين قضا
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۴:۴۰:۰۹
ديدي ان هقهه كبك خرامان حافظ - كه ز سرپنجه شاهين قضا غافل بود (109694)
 
امير110
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۴:۴۷:۵۷
بد نيست از ايشان تقاضاي مصاحبه در اين خصوص را بنماييد. (109696)
 
علي
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۵:۰۰:۰۵
كوه به كوه نمي رسد ولي انسان به انسان مي رسد (109702)
 
مردم
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۵:۰۲:۵۵
خلاء موجود در قانون اساسي در باب محدود بودن اختيارات رئيس جمهور واقعيتي است كه هر دو جناح اكنون به آن رسيده اند ! خاتمي درد را بخوبي تشخيص داد و دنبال درمان آن بود اما امثال آقاي الهام از موضع خطي و جناحي به اين معضل نگريستند و مانع مداواي اين بيماري شدند غافل از آنكه روزگاري نه چندان دور همين درد گريبان دولت هم كيش آنان را خواهد گرفت ! چندي پيش يكي از حقوقدانان برجسته كشور در نامه اي به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پيشنهاد تشكيل دادگاه قانون اساسي را ارائه نمود به نظر مي رسد وقت آن رسيده باشد كه مقامات عاليرتبه نظام فكري براي اين مشكل بنمايند . (109703)
 
ح ت
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۵:۰۵:۴۲
از قدیم گفتن:
کوه به کوه نمی رسه، آدم به آدم حتما (109705)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۵:۱۴:۲۲
عجب روزگاریست این چرخ گردون (109709)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۵:۴۷:۲۴
رطب خورده منع رطب کی کند. (109725)
 
رضا
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۶:۲۰:۳۷
تفسير قانون به نفع خود از كساني كه خود را معتقد به خدا واسلام ميدانند بعيد است اما وقتي ما اخرت را از ياد برده ايم وبه چند روز زود گذر عمر و قدرت چسبيده ايم انتظاري بيش از اين نيست. (109731)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۶:۳۳:۵۴
آيا آقاي الهام سخنان فوق را حاضر است در اين زمان تكرار كند؟ (109735)
 
نوربخش
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۶:۴۳:۱۷
در زمانی که اقای احمدی نژاد مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده داشتند، دولت وقت از حضور ایشان در هیئت دولت جلوگیری بعمل آورد و در آن دوره بیشترین حملات بر علیه دولت در این خصوص صورت میگرفت و خواستار حضور شهردار تهران در هیئت دولت بودند. اما پس از کب مقام ریاست جمهوری توسط آقای احمدی نژاد ، همان برخورد آقای خاتمی باشهردار، توسط ایشان با آقای قالیباف گردید و متاسفانه هیچکس از رئیس جمهور دلیل این تغییر عقیده را پرسش ننمود.
امروز که شخص آقای احمدی نژاد در مقام اخطار دهنده قانون اساسی بر می آیند، آقای الهام سخنگو ، وزیر دادگستری و.... ایشان گویا فراموش کرده اند که 7 سال قبل چه موضع گیری داشته اند.به احتمال قوی آقای الهام همانند گذشته یا منکر این گفته خواهند شد و یا به تفسیر جدیدی خواهند پرداخت. (109740)
 
علي
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۶:۴۹:۲۸
به اين چه ميگن ؟ از يك طرف يك شخص حقوقي نمي تواند به يك قانون استناد كند و از اختيارات آن استفاده كند ، اما شخص ديكري در همان جايگاه قرار مي گيرد و از اختيارات آن قانون استفاده مي كند.شخص مدافع عدم استفاده از اين قانون در ديروز ، مدافع استفاده از آن در امروز ،مي شود؟ آيا شرع عوض شده يا ماهيت قانون عوض شده يا خداي نخواسته مسئولين مملكت اينقدر دروغگو ، دو رو ، و .... هستند يا اينكه هدف وسيله را توجيه مي كند و استفاده از زبان شرع ،استفاده ابزاري و توجيه گر و وسيله اي براي رسيدن به قدرت است، يا مسئولين فكر مي كنند 70 ميليون آدم ايراني هيچي نمي فهمند؟ خدا كند همه اين سئوال ها به خطائ باشد... (109744)
 
بهناز
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۸:۲۲:۰۱
خيلي عالي بود.
من از خبرنگاران رسانه هاي گروهي مي خواهم كه در اولين فرصت از آقاي الهام بپرسند كه آيا باز هم رئيس جمهور حق تذكر قانون اساسي را دارد يا خير؟
در ضمن همچنان پست مقام دوم كشور را تشريفاتي مي دانند يا خير؟ (109775)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۸:۴۷:۱۷
مرگ خوبه اما برای همسایه (109789)
 
حبیب
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۸:۵۰:۳۱
وای به روزی که بگندد نمک! (109792)
 
علی
۱۳۸۷-۱۲-۲۶ ۱۹:۲۹:۵۸
بر همه گان مشخص است که چون شخص رییس جمهور به آقایان ---و دیگران باج نمیدهند اینگونه مورد ظلم واقع میشوند!
کاش آقایان هم مثل دشمنان آمریکایی و... کمی به فکر مملکت و مردم بودند و منافع عمومی را قربانی منافع شخصی خود نمی کردند. (109701)
 
مصدر
۱۳۸۷-۱۲-۲۷ ۲۱:۳۴:۳۷
سلام، وقت بخیر.
ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم، جامه‏ی کس سیه و دلق خود ارزق نکنیم
.....................................، .............................................
دوست خوبم، آیا رفتار آقای الهام تغییر زمانی مکانی دارد؟ آیا این شبهه را ایجاد نمی‏کند که \"هدف، می‏تواند و «باید» وسیله را توجیه کند\" ؟
راستی چه تغییری در قانون اساسی رخ داده؟
آیا شما نباید کمی درنگ کنید؟
دوست خوبم. اگر لازم شد، کمی فکر کنید.
... و ... اگر صلاح دانستید، و شجاعت یافتید، از مردم شریف ایران عذرخواهی!


پیشاپیش سال نو را به شما تبریک و تهنیت عرض نموده و برایتان آرزوی لحظاتی شاد و سرشار از تندرستی را دارم.

اللهم الرزقنا توفیق‏الطاعة، و بعدالمعصیة، و صدق‏النیة، عرفان‏الحرمة، واکرمنا بالهدی والاستقامة، و .... اگر وقتی داشتید، این دعای شریف را با معنا بخوانید و برای جبران خطاهای همه‏مان، در لحظات پاک سال نو، آمرزش الهی و وسعت روزی را بطلبید.
با احترام
دوست کوچک شما
از سیستم فکری متفاوت با شما (110039)
 
فرهنگ
۱۳۸۷-۱۲-۲۷ ۱۳:۳۶:۴۴
خیلی خوب بود.حتما از آقای دکتر الهام بپرسید (109982)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۷ ۲۱:۰۶:۱۶
انموقع خودشان درراس قدرت نبودنند قطا حالا چنين نظري ندارند؟ (110029)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۷ ۲۲:۳۹:۰۲
شما که اینقدربه الهام مشتاقانه می تازید ای کاش این خبرراهم از سایت رجانیوز می خواندید که لاریجانی درزمان مجلس ششم -که ایکاش آن زمان بود-به شورای نگهبان اعتراض کرد وگفت :چرادربودجه هزینه صداوسیما راکم کردن وگفتن که ازتبلیغات بازرگانی کمبودراجبران کنید.
لاریجانی درآن زمان رئئس صداوسیما بود وآنقدرپافشاری کرد که بودجه را تصحیح کردند.
بخوانید و منصفانه بتازید. (110044)
 
علیرضا
۱۳۸۷-۱۲-۲۸ ۰۸:۲۵:۰۹
این تغییر رویه و نظرها در دولت نهم بسیار روی داده است. یادتان می آید که آقای احمدی نژاد در اولین حضور خود در مجلس شورای اسلامی ( صبح خداحافظی خاتمی با مجلس بود و بعد از ظهر ملاقات ایشان با مجلسیان ) در مورد مجلس چه گفت؟ مضمون صحبت این بود که دولت مجری تصمیمات شما است و شانی غیر از این برای خود قائل نیست و ..... اما به محض تکیه دادن بر اریکه ی قدرت ، ورق برگشت و همین رئیس جمهور و همقطارانش برای اولین بار با ادبیاتی باور نکردنی مجلس و مجلسیان را مورد آماج حملات و تهمتها قرار دادند. رشوه دادن علنی به نمایندگان هم برای اولین بار در دولت نهم روی داد.

آقای احمد نژاد برای مقابله با نظریه ی گفتگوی تمدنها اظهار کردند کار رئیس جمهور نظریه پردازی نیست و باید به فکر مشکلات کشور باشد. اما خود ایشان با حضور در سازمان ملل نظریه ای در مورد عدالت مطرح کردند و هنوز هم بر این نظریه پافشاری دارند

وقتی آقای خاتمی بخاطر ترافیک شدید تهران از شهردار وقت ( احمدی نژاد ) انتقاد کرد آقای احمدی نژاد به طعنه گفت خوب شد رئیس جمهور در ترافیک گیر کرد تا بفکر مشکلات مردم باشد. اما وقتی خودش رئیس جمهور شد بدلیل اختلافات سیاسی با دکتر قالیباف اعتبارات تبصره 13 بودجه ( حمل و نقل عمومی ) را بر روی شهر تهران بست تا ثابت کنه وقتی صندلی آدم عوض میشه ، رفتارش و اعتقاداتش چقدر تغییر میکنه.

بازم بگم؟! (110061)
 
۱۳۸۷-۱۲-۲۸ ۱۴:۰۴:۲۵
از زن اقای الهام بپرسید که معجزه می داند حتما این هم معجزه است ؟ (110084)
 
رسول
۱۳۸۷-۱۲-۲۸ ۱۴:۰۴:۲۸
کسی که برای دیگران چاه می کند .روزی خود در ان خواهد افتاد. (110092)
 
مهدیه
۱۳۸۷-۱۲-۲۸ ۱۸:۵۳:۵۸
مرگ خوبه برای همسایه اقای الهام! (110108)
 
احسان
۱۳۸۷-۱۲-۲۸ ۱۹:۲۲:۱۷
در جواب باید گفت : خارج از گود هر کسی می تواند نقد کند ولی در عمل ... . (110110)
 
محمد
۱۳۸۷-۱۲-۲۸ ۱۹:۵۲:۳۸
سلام. البته آقای الهام یک جوابی داده اند که حتماً دوستان دیده اند. اما یک نکته ای هم هست. بالاخره این یک لایحه بوده و دولت می بایست آن را اجرا کند، با آن طول و تفاضیلی که در نامه ی رییس جمهور آمده امکان اجرا با مشکل مواجه شده و به عبارت دیگر در وظیفه ی قوه ی مجریه خلل وارد شده است و از این جهت می توان آن را وارد دانست. (110114)
 
وسوسه
۱۳۸۷-۱۲-۲۸ ۲۰:۵۲:۴۷
دوستان خوبم
شما آدم را به صرافت می‏ندازین که نظراتش رو قبل از ارسال برایتان، روی یک سایت دیگه هم آپ کنه.
می‏دونین چرا؟
چون من فکر می‏کنم که باید بتوان به مردم فرصت داد ببینن که آیا مطالب من توهین آمیز بوده؟ یا نه.
الآن که این مطلب رو می‏نویسم فقط یک نظر تایید نشده وجود داره. نظر من هم در سایت نبود. پس غیر قابل انتشار بوده. این یعنی اینکه شما نظراتی فاقد توهین و بدگویی را تنها به‏خاطر مستند و مستدل و موثر بودن و بیان روشنگرانه حذفش می کنید.
خیلی مرسی.
زین پس باید سایت ب را هم راه بیندازیم تا ابتدا نقد روشنگرانه سالم و فاقد خروج از دایره نزاکت خود را در آن ثبت کرده و به مردم هم آدرس بدهیم بخوانند تا روشن شود الف چگونه مخالف‏ها را مجال می‏دهد.
خوب ما را سرگرم می‏فرمایین تا نظراتمان را برای جبران خطاهای خود استفاده کنین. (110119)
 
محمد سیدزاده
۱۳۸۷-۱۲-۲۹ ۰۱:۴۵:۳۱
بنده فکر می کنم بحث به بیراهه کشیده نشود بهتر است. نظرات بیشتر به طرفداران تیم های ورزشی شباهت پیدا کرده. دوستان فارغ از همه پسندها و گرایشها چنان چه تحلیل حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و اجرایی بر نامه روسای محترم دو قوه ارائه بفرمایند بر معلومات همدیگر خواهیم افزود. مسایل حاشیه ای و مچ گیری ما را از واقعیتهای اجرا و قانونگذاری باز ندارد. به نظر دوستان مناسب تر نبود آقای لاریجانی شفاف تر به یکایک ایرادهای آقای احمدی نژاد پاسخ می دادند؟ مثلا مسکوت بودن محل تامین یارانه نفت گاز(گازوئیل). من متوجه نشدم دلیل افزایش بودجه مرکز پژوهش های مجلس محترم و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع محترم در این حد برای چیست؟ اگر میسر است در این رابطه توضیح داده شود.
با تشکر (110139)
 
حميد
۱۳۸۷-۱۲-۲۹ ۱۴:۱۷:۲۲
درد ما مردم همين است حافظه تاريخي نداريم اگر حافظه تاريخي داشتيم موضع گيري پر تناقض برخي اقايان را تشخيص ميداديم از سايت الف ميخواهيم روند زنده كردن حافظه تاريخي ملت را ادامه دهد ويك بخشي از سايت را به اين مهم اختصاص دهد تا سيه روي شود هر كه در او غش باشد (110155)
 
مددی
۱۳۸۸-۰۱-۰۲ ۱۱:۵۲:۱۹
من که نفهمیدم این وسوسه وسوسه چی میگه اگه شما فهمیدید بگید تا منهم بفهمم متشکرم (110469)
 
حامد
۱۳۸۸-۰۱-۰۳ ۱۳:۴۴:۴۱
با سلام
بیان رییس محترم جمهور صحیح یا خیر0
ما باید به کلام ایشان توجه نماییم0 لطفا مطالب ایشان را از نظر صحت یا عدم آن تحلیل نمایید0
در ضمن یادمان نرود که اینگونه جایگاه ها برای کسی ابدی نیست و ممکن است روزی شما یا طرفداران فکری شما بر این صندلی نشسته باشند پس باید منصفانه رفتار نماییم0
در هر صورت این مردم هستند که باید قضاوت نمایند0
با تشکر از سایت بسیار مفید شما0 (110564)
 
ساسان
۱۳۸۸-۰۱-۰۸ ۲۱:۱۴:۰۳
ظاهرادیواراقای الهام ازهمه کوتاهتر دیده شدهاست.اگر جرایدسی سال اخیر را تورق بفرمایید چه بسیار ازاین نوع فرمایشات دیده میشودکه در مورد یک موضوع واحد دردو موقعیت متفاوت اظهار نظر کردهاند (110889)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.