به احترام "حقیقت کوروش" نه "کوروش پهلوی"

گروه سیاسی الف،   3960804262 ۱۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

قرائن بسیاری وجود دارد که کوروش کبیر، بزرگ یکتاپرستان عصر خود بوده است. در این یادداشت مختصر به برخی از این موارد اشاره شده است.

به احترام "حقیقت کوروش" نه "کوروش پهلوی"

سلطنت‌طلبها از "اسم" کوروش برای بازگشت به حکومت پهلوی و رسیدن به منافعی که از پس انقلاب اسلامی از دست دادند همواره سوء‌استفاده می‌کنند، ولی "رسم" کوروش را در زیر خروارها نفرت و کینه‌توزی و نژادپرستی و قوم‌ستیزی مدفون می‌سازند.

اگر طبق نظر آنان شاه پهلوی در ادامه و همسو با کوروش هخامنشی بوده، پس باید شاهان قاجار و صفویه و زندیه و ساسانی را هم در ادامه همان پادشاهی تفسیر نمود، حال آنکه پهلوی قاجار را تکفیر می‌کند، قاجار زندیه را و همینطور ساسانی هخامنشی را منکر می‌شود. اما کوروش را در میان پادشاهان ایران می‌توان یک استثناء دانست که دوست و دشمن بر تأیید او کوشیده است. حتی اسکندر مقدونی با وجود یورش وحشیانه به ایران و تسخیر و آتش زدن تخت‌جمشید به پاسارگاد، مقبره کوروش رفته، در برابر مزار آن بزرگ‌مرد زانو زده و مراتب احترام خود را به کوروش کبیر بجا آورده است.

پس مزیت نسبی کوروش بر سایر حکام تاریخ را نباید در قدرتِ شاهی‌گری او جستجو نمود، چه آنکه ساسانیان بیش از دو برابر هخامنشیان بر ایرانیان حکومت کردند اما نفرت و نارضایتی مردم از موبدان ساسانی اراده فیلهای ایرانی را برای ایستادن در برابر «برهنه سپهبد، برهنه سپاه» اعراب مسلمان درهم شکست. با این وصف آنچه کوروش را کوروش کرد نمی‌توانسته یک استعداد زمینی باشد، که اگر بود سایر شاهان نیز می‌توانستند از آن بهره‌مند شوند و نامی در حد اعتلای نام کوروش برای خود دست و پا کنند.

گوهر معنوی و آسمانی کوروش را می‌توان در شباهت اعمال او با کارهای پیامبران یافت. کوروش در فتح بابل سخنانی ایراد کرد که در متون تاریخی بی‌نظیر می نماید. گزاره‌ها نشان می‌دهد کوروش فراتر از استانداردهای یک حاکمِ گسترش‌دهنده ممالک تحت حاکمیت خود بوده است:

«به نام ایزد جان و خرد؛

ایزد یکتایی که لحظه به لحظه او را بیشتر درک می‌کنم

ای مردم بابل، ما همه بندگان اهورا مزدا، خدای یگانه هستیم... ما نه پیروزیم و نه شکست خورده! ما امروز در سراسر این سرزمین پهناور، همگی با هم برابریم... همگی آزادیم...و همگی پاکیم. ما همگی دوستیم. ما تنها یک دشمن داریم و دشمن همه ما اهریمن است و جز او دیگر سایه‌ای نیست.»

این عبارات حاکی از روح بزرگ گوینده آن است، آنچنان که بسیاری از اندیشمندان و مجامع علمی را مجاب کرده بصراحت کوروش را همان "ذوالقرنین" قرآن بدانند و برای اثبات حرف خود دلایلی قوی برشمرند.[1] برخی وجوه تشابه میان ذوالقرنین و کوروش به شرح زیر آمده است:

  1. سفرهای کوروش و ذوالقرنین هر دو ابتدا به غرب و سپس به شرق بوده است.
  2. قرآن کریم در سوره کهف به ساخت سدی از آهن و مس مذاب از سوی ذوالقرنین اشاره می‌کند. مشابه این سد در حال حاضر در منطقه قفقاز (داریال) وجود دارد که از آهن و مس مذاب ساخته شده و به نام گذرگاه کورائی (به معنای کوروش) شناخته شده است.
  3. همچنین نام تاریخی رودخانه نزدیک به این گذرگاه نیز «کوروش» است.
  4. ذوالقرنین به معنای "صاحب دو شاخ" است. مجسمه سنگی کوروش در تخت جمشید نیز نشان دهنده یک تاج با دو شاخ بر روی سر کوروش می‌باشد.
  5. و ...

 علاوه بر اینها از جمله منابع معتبر خارجی، مولانا ابوالكلام آزاد، مفسر بزرگ قرآن و وزیر فرهنگ هند در زمان گاندی می‌باشد که در کتاب تفسیر البیان خود کوروش را ذوالقرنین نامیده است.

علامه طباطبایی نیز در المیزان[2]، پس از بررسی نظریه ابوالکلام آزاد، که اثبات می‌کند کوروش، پادشاه هخامنشی، همان ذوالقرنینِ ستوده شده در قرآن است، می‌نویسد: «هر چند بعضی از موارد گفته شده خالی از اعتراض نیست، لکن از هر گفتار دیگری انطباقش با آیات قرانی روشن‌تر و قابل قبول‌تر است». آیت‌الله مکارم شیرازی[3] هم می‌نویسد: «درست است که در این نظریه نیز نقطه‌های ابهامی وجود دارد، ولی فعلاً می‌توان از آن به‌عنوان بهترین نظر درباره تطبیق ذوالقرنین بر رجال معروف تاریخی نام برد.»

دیگر آنکه در خرداد 1389 نیز همایشی با عنوان «کوروش هخامنشی و ذوالقرنین» در سه نشست در تهران برای حفاظت از گفتمان «ایران باستان اصیل» برگزار شد.

با وجود تأیید علما و تاریخدانان حتی اگر نخواهیم در پیامبر دانستن کوروش با قطعیت صحبت کنیم، اما می‌توان حالات او را شبیه‌ترین فرد زمان خود به حالات یک پیامبر الهی دانست. در  حالی که این اوصاف و احوال و حتی شبیه آن برای هیچ یک از پادشاهان ایران بعد از کوروش هخامنشی وجود ندارد.

امروز نباید اجازه داد تا ایران باستان اصیل که بر تارک آن حضرت زرتشت (ع) و کوروش ذوالقرنین و روزبه که همان حضرت سلمان (ع) است و سراسر فرهنگ عقلانیت و معنویت است به مسلخ شهوتگرایی سلطنت‌طلبان و طواغیتی رود که در شرح خیانت آنها به ایران زمین اسناد انتقاد اموال میلیاردی ایرانیان به خارج کشور و چوب طرح بر خاک مام میهن (بحرین عزیز) زدن کافی است.

 -----------------------------------------------------------------------------------

[1]1-مولانا ابوالكلام آزاد، مفسر بزرگ قرآن و وزیر فرهنگ هند در زمان گاندی در تفسیرالبیان،

2- ترجمه تفسیر سوره کهف از باستانی پاریزی

3-علامه طباطبایی در تفسیر المیزان،

4-آیت‌الله العظمی ناصر مكارم شیرازی و ده نفر از مفسران بزرگ قرآن در تفسیر نمونه (مانند قرائتی، امامی، آشتیانی، حسنی، شجاعی، عبدالهی و محمدی)،

5- تابنده گنابادی در کتاب سه داستان عرفانی از قرآن،

6- آیت الله میر محمد کریم علوی در تفسیر کشف الحقایق (با ترجمه عبدالمجید صادق نوبری )،

7- حجت الاسلام سید نورالدین ابطحی در کتاب ایرانیان در قرآن و روایات،

8- دکتر علی شریعتی در کتاب بازشناسی هویت ایرانی اسلامی،

9-صدر بلاغی در قصص قرآن،

10-جلال رفیع در کتاب بهشت شداد،

11-دکتر فاروق صفی زاده در کتاب از کوروش هخامنشی تا محمد خاتمی،

12- منوچهر خدایار در کتاب کوروش در ادیان آسیای غربی،

13- قاسم آذینی فر در کتاب کوروش پیام آور بزرگ،

14- دکتر فریدون بدره ای در کتاب کوروش در قرآن و عهد عتیق،

15- محمد کاظم توانگر زمین در کتاب ذوالقرنین و کوروش،

16- آیت الله سید محمد فقیه استاد اخلاق، حافظ کل قرآن و نماینده مجلس خبرگان دوم،

17- استاد محیط طباطبایی،

18- حجه الاسلام شهید هاشمی نژاد،

19- سر احمدخان بنیان‌گذار دانشگاه اسلامی علیگر هند،

[2] تفسیر المیزان‌، علامه طباطبایی‌، ج 13، ص 355 ـ 364،

[3] تفسیر نمونه‌، آیة‌الله مكارم شیرازی، ج 12، ص 542

انتهای پیام/

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۷۳۵۰۷:۳۴:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۵
این هایی که مدعی اریایی و ایرانی بودن هستند ، لازم نیست برای اثبات ایرانی بودن خود ، بروند و به یک دخمه سجده کنند. اگر ایرانی هستید ، جنس خارجی نخرید..
مؤدب۱۳۰۷۶۹۰۹:۰۶:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۵
درباره "دخمه" شدیدا با شما مخالفم درباره "سجده" شدیداً موافقم و درباره "خرید جنس ایرانی" دمت گرم...
مهدی۱۳۱۰۶۲۱۵:۵۱:۳۹ ۱۳۹۶/۸/۵
بزرگوار! در پارسی قدیم به گورستان دخمه میگفتند! الان دخمه بار معنایی منفی پیدا کرده.
اذر۱۳۱۱۸۹۱۹:۳۸:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۵
تمام جملات در زمان حاله پس بهتره از دخمه هم استفاده نکنه چون بار منفی داره
میترا۱۳۳۱۷۵۱۰:۰۲:۵۴ ۱۳۹۶/۸/۸
این ظلم به کوروش موحد و عادل است عده ای دین ستیز و سیاست باز را چه ارتباط با گرامیداشت کوروش خداپرست؟ ذوالقرنین به نظر علامه طباطبایی کوروش بود
ایرانی۱۳۱۴۶۴۰۹:۱۷:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۶
سلام ستایش و سجده فقط مخصوص خداست اما کوروش هم قسمتی از تاریخ و افتخارات ایران است و سخنانش منشور سازمانهای بین المللی است و وقتی جهان به یادش و سخنانش و اعمال و کردارش حتی وصیت نامه اش ارزش قائله چرا ما که ایرانی هستیم کم رنگش میکنیم اگه بعضی از مسئولین ما مثل وصیت نامه او عمل میکردن و فامیل و افراد چاپلوس و ...رو از وزارتها جمع می کردن شاید حالا اوضاع کشور ما هم خیلی خوبتر از حالا بود . درخصوص حمایت از جنس ایرانی هم موافقم ولی به شرطی که مثل ایران خودرو و سایپا نشه و خون مردم رو بمکه حالا هم هر چی گرون کنن دولت مقصره و مشمول ذمه مردم میشه ... عزت زیاد
ناشناس۱۳۰۷۷۸۰۹:۱۱:۱۸ ۱۳۹۶/۸/۵
مودب باش دخمه چیه؟!!! شما خودت کامپیوتری استفاده میکنی که ساخت خارج هست حمایت از صنعت بیمار داخلی نتیجه اش میشه انحصار طلبی برخی سازندگان که فقط به فکر گران کردن محصول بی کیفیت خود هستندوبس
محمد۱۳۰۸۳۳۱۰:۴۶:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۵
دوست عزیز آیا ما فقط کامپیوتر وارد میکنیم لوازم آرایش آشغال کم وارد میشود لوازم بنجل چینی چطور؟ قبول بفر مایید ما (دولت و ملت) آنقدر ایران را در حرف می ستایم در عمل عکس آن را انجام می دهیم
ناشناس۱۳۰۹۰۱۱۲:۵۸:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۵
خیلی باعث تاسف است که به چنین شاه کاری دخمه گفته میشود بی سوادی بی ادبی بی مطالعه بودن درد بی درمانی هست که گریبان این سر زمین را رها نمی کند شما که این کامنت را گذاشتی همین الان با تمام لوازم امروزی ساختن چنین بنایی کار بسیار مشکلی هست
ناشناس۱۳۱۳۷۳۰۶:۵۲:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۶
امروز رنجی که می بریم این است که از یک سو غرب واز سویی اعراب منطقه بر فرهنگ اصیل الهی ما ( چه قبل اسلام وچه بعد از اسلام ) چنگ زده اند وجمعی بیسواد داخلی هم نادانسته پشت سرشان روانند وتمجیدمی کنند !!
ناشناس۱۳۰۹۲۰۱۳:۲۹:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۵
اگر ایرانی بودی به ارامگاه افتخار ایران نمیگفتی دخمه
مانی۱۳۱۲۰۵۲۰:۲۳:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۵
کاش یک مقاله می نوشتید به نام : درود بر اسلام نه اسلام صفوی
سمیه۱۳۱۴۸۰۰۹:۴۲:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۶
به نظرم به کتاب تشیع علوی تشیع صفوی شریعتی مراجعه کنید
ناشناس۱۳۱۶۵۰۱۲:۱۶:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۶
واقعا متاسفم برای شما و تمامی متحجران که تاریخ وفرهنگ ایران را در منجلاب تعصبات کور به آتش کشیدند واز بین بردند
حنیف۱۳۶۱۸۹۱۱:۰۱:۲۲ ۱۳۹۶/۸/۱۲
ازتمامی افرادی که کوروش رامی ستایند سؤال دارم:آیا تابه حال منشور حقوق بشر کورش راخوانده اید؟اگر بادید انصاف به ترجمه آن نگاه کنید درخواهید یافت که کورش یک انسان موحّد نبوده بلکه یک مشرک وبت پرست بوده. نام کورش درتاریخ یران گم بود. کسی از اوسخن نمی گفت تااینکه دردوران محمدرضا پهلوی با اجرای جشن های 2500 ساله وتغییر تقویم وب راه انداختن جوی باستانگرایانه دربین منور الفکرها سعی دمقابله بااسلام کردند.اصلا برفرض اینکه کورش آدمی خب بود چه ربطی ب اسلام وانقلاب دارد؟چرا شبکه های ضداسلام انقلاب دائم درتنور کورش میدمند وسعی دارنداورادرمقابل اسلام قراردهند اگرهم اوآدم خوب وحق جویی بود یقینا زمانیکه بادین حق مواجه می شد سرتسلم فرود می آورد. خواهشا قبل از هراظهارنظر منشور کورش رابخوانید.
ناشناس۱۳۹۲۱۳۱۸:۲۹:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۱۶
فرمان آزادی اسرای بابل ، اعلام آزادی ادیان آنروز ، دست به کشتار نزدن مردم شهرهایی که در مقابل او شورش کرده بودند ، اینها در آن زمان که فاتحین از خون مغلوبین ، نمی گذشتند ، ارزش و دارای تحسین است ، کوروش ، شاهان مغلوب را با عزت و احترام رفتار کرد .
همایون۱۳۰۷۶۲۰۸:۵۴:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۵
درود بر کرورش کبیر که روز به روز بر شوکتش افزوده می شود، و درود بر نژاد خداشناس آریایی
رضا۱۳۰۸۰۲۰۹:۵۲:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۵
این جملات جای تاسف دارد...
بنده‎ی خدا۱۳۰۹۶۹۱۴:۲۴:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۵
شرمنده، نازی‎های فاشیست هم خودشان را آریایی و برحق می‎دانستند. تکرارِ حرف‎های قبیله‎ای و قومی همان چیزی است که دیگرانی می‎خواهند برای تکه تکه کردن خاورمیانه. حداقل از اروپایی‎های یاد بگیریم که بعد از سال‎ها جنگ تلاش می‎کنند تفاوت‎های قومی و نژادی را کم رنگ کنند. و البته، درود بر کوروش بزرگ‎منش و بزرگ اراده
مهناز۱۳۱۴۸۴۰۹:۴۴:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۶
تعبیر جالبی بود نژاد خداشناس آریایی
یک طلبه۱۳۰۷۶۳۰۹:۰۰:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۵
اول باید اثبات کرد شخصیتی به نام کوروش وجود خارجی داشته است یا خیر.
ناشناس۱۳۰۷۸۶۰۹:۲۷:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۵
تو کی هستی که به چالش میکشی؟ چند کلاس سواد داری عمو؟
ناشناس۱۳۰۷۹۵۰۹:۴۳:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۵
چرا از بحث علمی فرار می کنید؟ خدا هم با دلیل اثبات می شود کوروش که جای خود داره
ناشناس۱۳۰۸۶۶۱۱:۵۸:۱۱ ۱۳۹۶/۸/۵
ماشاالله ماشاالله ماشاالله تو طلبه ای برو فکرت درست کن
ناشناس۱۳۰۹۴۱۱۳:۵۱:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۵
والا هر شاه دیگه ئی اگه وجود نداشته کورش حتما وجود داشته. اسم کورش در بسیاری از کتابهای قدیمی برده شود. در تاریخ هرودت. در کتاب افلاطون (جمهوریت) و منابع دیگه. من اولین باری است میشنوم که در وجود کورش شک میشود.
حسین۱۳۱۴۸۶۰۹:۴۷:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۶
«ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﯿﺴﺖ؟؟؟ ﺳﻌﺪﯼ، ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺷﻌﺮﺍ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﻧﺒﺮﺩﻥ؟؟؟ ﻣﮕﺮ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﭼﺮﺍ ﺣﺘﯽ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺑﺶ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﺒﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟؟؟ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺣﮑﻮمت‌های قبل‌تر ﺍﺯ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﻭ ﺑﻌﺪﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻩ، ﯾﻌﻨﯽ ﻧﻤﯽ‌ﺩﻭﻧﺴﺘﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﭼﻪ ﮐﺴﯿﻪ؟؟؟»
ناشناس۱۳۶۴۴۹۱۹:۰۳:۲۰ ۱۳۹۶/۸/۱۲
از کی تا حالا شاهنامه کتاب تاریخ و منبع معتبر شده؟؟
ناشناس۱۳۰۹۶۸۱۴:۲۰:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۵
کاری نداره فقط ی خورده مطالعه کن
ممدخان۱۳۱۲۶۴۲۱:۵۳:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۵
اینکه می گوید : اول باید اثبات شود که کوروش وجود داشته درست گفته است !!چون چنین سوالی به مخیله علامه فقید طباطبایی(ره) نیامده بود و گویا این همه تحقیق این بزرگوار پیرامون کوروش پیش از اثبات ایشان لابد باید جای تامل داشته باشد !!! . این عزیز واقعا کشف تاریخی کرده است !
سینا۱۳۱۲۷۳۲۲:۱۹:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۵
لطفآ از خواب بیدار شو.
ناشناس۱۳۱۳۳۴۰۰:۴۱:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۶
این سوالی است که همیشه و هرجا از هرچیز میتوان کرد. منظورتان را چرا واضح بیان نمیکنید تا ما هم مستفیذ شویم.
صمصام۱۳۱۶۱۰۱۱:۴۰:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۶
اصلا کی گفته شما راجع به کوروش نظر بدی ؟؟ در جایی که به تو مربوط نیست و با ان بیگانه ای و اعتقادی هم بهش نداری نظر نده اخوی!! کوروش هر کی بود بعد از 2500 سال هنور مانا و زنده است و تمام ایرانیان بهش افتخار میکنند تو رو نمیدونم احتمالا ایرانی نیستی!!!
ناشناس۱۳۲۴۴۵۱۱:۴۶:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۷
یعنی عاشقتم برو کتب تاریخی مستند رو بخون به همین راحتی بعد هم شماها چرا فکر میکنید حتما باید یه چیزی بگید حاجَجْتُمْ فِیما لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ». هر انسانی باید بداند که ندانستن عیب نیست بلکه سخن گفتن در حال ندانستن عیب است
ناشناس۱۳۰۷۶۴۰۹:۰۱:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۵
بدترین دفاع از کوروش اینه که اونا در برابر اسلام قرار می‌دهند.
ناشناس۱۳۰۸۴۵۱۱:۰۵:۱۶ ۱۳۹۶/۸/۵
آیا اعتقاد به این گفته های کورش در کشور ما وجود دارد ما همه باهم برابریم وآزادیم و...‌
دانشگری۱۳۰۷۶۵۰۹:۰۱:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۵
ما مرده پرستیم. زنده ها را قدر نمی دانیم، به محض اینکه می میرند اسطوره می شوند.
نادر۱۳۰۷۶۷۰۹:۰۳:۳۹ ۱۳۹۶/۸/۵
دو جریان هستند که از بزرگ کردن کوروش نفع می برند: یک جریان اسلام گراهای صدرایی که با تاسی به تفسیر جناب طباطبایی او را ذوالقرنین می دانند. دوم باستان گراهای افراطی که کوروش و هخامنشیان را پایه گذار تمدن ایرانی می دانند و ماقبلش را عصر حجری و بی تمدن. باید یک جریان سوم را گشود که کوروش را مانند سایر پادشاهان قبل و بعدش نقد کرد.
ناشناس۱۳۰۹۲۴۱۳:۳۲:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۵
کوروش خودش بزرگ هست نیاز نیس کسی بزرگش کنه
ناشناس۱۳۱۲۱۶۲۰:۳۸:۰۲ ۱۳۹۶/۸/۵
احسنت
سمیه۱۳۰۷۷۱۰۹:۰۶:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۵
نباید از شخصیت کوروش به عنوان یک قطب مقابل اسلام تفسیر کرد. او یک معتقد و مومن به دین زرتشت است. شاید پیامبر نبوده اما یک پادشاه دادگستر بوده. ذوالقرنین باشد یا نباشد نباید او را بیش از حد کوچک کرد و نه خیلی بالابرد.
سمیرا۱۳۰۷۷۳۰۹:۰۸:۱۸ ۱۳۹۶/۸/۵
نیم فهمم جمهوری اسلامی بعد از مدت ها یادش افتاده که کوروش یک حقیقتی داره؟ اگر مضمنون این حرفاتون درست باشه چرا زودتر از اینها گفته نشده؟ قبول کنید جمهوری اسلامی از تمام ظرفیت هاش نمیتونه خوب استفاده کنه
عسل۱۳۰۷۷۶۰۹:۰۹:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۵
تحلیل خوبی بود. کوروش یک ابزار دست ضدانقلاب است و گرنه چرا باید پادشاهان دیگر در عرض کوروش دیده نشوند.
سعید۱۳۱۱۳۹۱۸:۱۰:۱۶ ۱۳۹۶/۸/۵
چون کوروش یک شخصیتی پبپیامبر گونه که از زرتشت رگفته بود، داشت و همین موضوع موجب تفتوت وی با دیگر شاهان شده بود
مهناز۱۳۰۷۸۰۰۹:۱۲:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۵
کوروش بر دین زرتشت بوده و از پیامبر عصر خودش پیروی می کرده. سلطنت طلب ها نمی خواهند زرتشت را وارد دایره باستان گرایی خود کنند. چون تمام کاسه کوزه هاشان می شکند.
رضا۱۳۰۷۸۷۰۹:۲۹:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۵
ازکورش هخامنشی تنها دواثرباقی مانده یکی درپاسارگادکه چهارکلمه است:منم کورش شاه هخامنشی.همین ...ودیگری همان کتیبه مشهوردربابل که اکنون درانگلستان است واین کلماتی که ازونقل کرده اید:به نام ایزدجان وخردایزدیکتایی که لحظه به لحظه ...وتا به آخر.درهیچ اثرتاریخی ازکورش نقل نشده .درضمن کورشی که کزنفون درسیروپدی ازاوسخن گفته وبرخی مواعظ رابه اونسبت داده نسبتی باکورش به عنوان شاه هخامنشی نداردوفقط چنانکه نویسنده گفته یک الگوبرای جوانان یونان است که کزنفون ساخته...اگردنبال کورش حقیقی هستیدنظرمراهم که عضوهیات علمی بوده وسالها تاریخ وازجمله این مباحث رادرس می دهم بنویسد.ممنون
ناشناس۱۳۰۸۳۶۱۰:۵۸:۲۶ ۱۳۹۶/۸/۵
از نحوه استخدامت هم بگو
رضا۱۳۱۱۵۷۱۸:۳۱:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۵
نحوه استخدام من؟؟؟خوبی؟اگرازنظرفکری ونحوه استخدام مثلا لیبرال باشم چیزدیگری خواهم گفت ؟یا آثاربجا مانده ازکورش افزایش می یابد؟تاریخ چیزی است که رخداده ومن وشما درآن رخدادکه درگذشته واقع شده نقشی نداریم .خوبی تاریخ (نه آن چیزی که فکرمی کنیم تاریخ است)درآن است که قابل تغییروتبدیل به میل من وشمانیست .بازهم اگرشمااسناددیگری ازکورش داریدبفرماییدسراپا گوشم...
ناشناس۱۳۱۶۷۰۱۲:۴۷:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۶
جالبه سر هر موضوعی آخرش به بی ادبی و دعوا میرسه. یکی دو هفته با ما باشه به فرهنگ غنی مون پی میبره!!
آرش از خراسان۱۳۱۶۷۹۱۲:۵۶:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۶
وای و هزاران تاسف بر آن تاریخی که جنابعالی تدریس کنی.
ناشناس۱۳۰۹۲۸۱۳:۳۵:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۵
کاملا مشخصه که استاد تاریخ هستین!!
رضا۱۳۳۴۴۵۱۵:۱۶:۲۷ ۱۳۹۶/۸/۸
چرا؟سراپاگوشم دوست خوبم...
ناشناس۱۳۰۹۷۰۱۴:۲۶:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۵
ببخشیدا، متن تورات در مورد ذی‎القرنین باقی است.
دبیر فوق لیسانس تاریخ۱۳۱۱۸۱۱۹:۲۹:۰۷ ۱۳۹۶/۸/۵
استاد حق با شماست،متاسفانه مردم ایران همان گونه که همگی پزشک هستند تاریخ دان هم هستند.گاهی مزخرفاتی را به برخی از پادشاهان ایران باستان نسبت می دهند که شخص آگاه به تاریخ شاخ در می آورد.
رضا۱۳۱۴۶۲۰۹:۱۵:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۶
حق باشماست ...این هم دردی است سرورارجمند
سید علی حجازی۱۳۰۷۸۹۰۹:۲۹:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۵
باسلام رضا شاه تحریف کننده مشروطه و دزد جمهوریت بود رضا شاه در زمان و زمانه ای که می شد بذر تفکر نوین دینی و رنساس اسلامی نه بر مبنای تغییر اصول بلکه با بهره گیری از اجتهاد دینی و تطبیق اصول با نیاز و مصلحت زمانه با الهام از تفکرات سید جمال و اقبال و.... پی ریزی کرد ... همراه و همگام با آتاترک مقدمان و فونداسیون سکولاریزم را در این ایجاد کرد و در هیچ جای تاریخ شما حرفی و نقلی که حاکی از علم و حلم و جهان بینی این ابزار و اسباب استعمار انگلیس باشد در هیچ کجای رسانه های زمانه اش نمی بینید جز حکایت ها و داستان های درست و نیمه درستی از خوی خشن و قلدرمابی او و این کاملا با راه و روش کورش بزرگ که امروزه نه ازجهان گشایی اش و نه از قدرت و خشمش بلکه از منشور انسانی/ الهی او سخن گفته می شود در منشور ایشان حتی در یک بندش نمی توان نشانی از رضاشاه و فرزندانش که هردوبشدت وابسته به خارجیان(استعمار انگلیس )بودن نبوده نیست کورش جهانگشای غیر وابسته و آزاد کننده کشورهای جهان کجا و رضا شاه قاتل مشروطه خواهان و آزادی ستایان کجا
تمیز۱۳۰۷۹۷۰۹:۴۷:۰۶ ۱۳۹۶/۸/۵
این خیلی خوبه که کوروش را با زرتشت تفسیر می کنید. دین تاریخی مردم ایران زرتشت است و این هیچ منافاتی با اسلام ندارد.
سند۱۳۱۱۳۵۱۸:۰۲:۵۲ ۱۳۹۶/۸/۵
مطابق متون تاریخی زرتشت یا در زمان کوروش میزیسته و یا تا 600 سال قبل از وی به دنیا اومده به هرحال ، تاریخدانان معتقد بودند که کوروش به هر حال از زرتشت منبعث شده است
مجید۱۳۰۷۹۸۰۹:۴۸:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۵
عاشق کوروش شدم. دوست دارم بروم پاسارگاد و این پیامبر خدا را زیارت کنم
رضا۱۳۱۱۷۱۱۹:۰۹:۵۳ ۱۳۹۶/۸/۵
عجله نکن پیغمبرخدادست بت رانمی بوسدیکبار متن لوحه کورش دربابل رابخوان ببین چه می گویدبعدبروزیارت...
ناشناس۱۳۱۲۵۶۲۱:۴۱:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۵
پس چرا دور قبرش حصار کشیدید؟
مینا۱۳۰۸۰۰۰۹:۵۰:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۵
من نمی فهمم روزبه چه ربطی به زرتشت و کوروش داره اخه؟
عسل بانو۱۳۰۸۰۱۰۹:۵۱:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۵
ارتباط روزبه با کوروش چیه
اسماء۱۳۰۸۰۳۰۹:۵۳:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۵
تحلیل خوبی بود. این که کوروش را از سلسه پادشاهی پهلوی جدا کردید می تواند سرفصل خوبی برای نابودی تفکر پهلویسم باشد. کوروش رو چه به پهلوی
ناشناس۱۳۰۹۷۲۱۴:۲۸:۲۹ ۱۳۹۶/۸/۵
پهلوی فاسد را چه به کوروش جوانمرد.
ایمان۱۳۰۸۰۴۰۹:۵۵:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۵
گفتمان ایران باستان، گفتمان شاه پهلوی نیست. این نکته خیلی ظریفی است. باید کوروش را در ذیل گفتمان ایران گرایی اصیل بازخوانی کرد.
مریم۱۳۰۸۰۷۰۹:۵۹:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۵
به قول یه بنده خدایی بر هرچی پادشاه و سلطانه لعنت
شیدا۱۳۰۸۰۹۱۰:۰۰:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۵
این خیلی خوبه که سلمان فارسی رو کنار کوروش و زرتشت اوردید. اصلا فکر نمی کردم میشه این ها رو کنار هم چید. به نظرم یک سیر تکاملی داره. از زرتشت تا سلمان..
موحد اهل سنت۱۳۰۸۱۱۱۰:۰۲:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۵
به نظرم کوروش یک موحد و یکتاپرست بوده. ما پادشاه مشرک کم نداشتیم اما کوروش یکتاپرست بوده
دانیال۱۳۰۸۱۸۱۰:۱۴:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۵
مشخصه که نویسنده دانش تاریخی کمی داره. چون تا جایی که من می‌دونم شاهان ساسانی اصلیت خودشون رو به شاهان هخامنشی می‌رسوندن. اینو می‌تونید تو موزه‌ی رضا عباسی به وضوح کامل ببینید.
ناشناس۱۳۰۹۷۶۱۴:۳۲:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۵
ساسانیان برای مدت طولانی مایه‎ی تهجر و فساد جامعه ایرانی شدند. وقتی یک حکومت درس خواندن و تحصیل را برای - به اصطلاح - رعیت خود ممنوع می‎کند، ریشه‎ی تفکر علمی و نوآوری، و البته ریشه‎ی انتقاد از حکومت را، در آن سرزمین می‎خشکاند. دفاع از ساسانیان و برابر گذاشتن آنها با کوروش بزرگ، هم ظلم به کوروش است و هم ظلم به تاریخ ایران.
ناشناس۱۳۰۸۲۱۱۰:۲۲:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۵
فرنگ ما یک عیب بزرگ دارد و گذشته ها سد راه اینده ما شده باید به جلو رفت نه نگاه به گذشته
ناشناس۱۳۰۸۲۳۱۰:۳۴:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۵
کوروش یک یهودی آنوسی و از آوارگان گالوت بود که گوساله مردوک را میپرستید و سرش توسط تومروس بریده شد والسلام
تابان۱۳۱۰۳۹۱۵:۱۹:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۵
باید کل تاریخ جهان را به تو بدهند تا از اول و به دلخواه خودت بازنویسی کنی
ناشناس۱۳۱۱۶۵۱۸:۵۳:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۵
تو هم یک انگلیسی هستی که به دنبال نوشتن تاریخ از دیدگاه منافع انگلستانی
تاریخ۱۳۱۱۹۱۱۹:۴۸:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۵
کوپن حرف زدنت از این به بعد تمام شد کوروش یهودی بود چه حرف مزخرفی می شنویم
ناشناس۱۳۰۸۲۵۱۰:۳۶:۴۹ ۱۳۹۶/۸/۵
کوروش هر که و هر چه بوده امروز یکی از مفاخر تاریخ و فرهنگ ایرانی است ، هر کسی و یا جریانی که بخواهد هویت ایرانی این مردم را تضعیف کند ، خودش را ضایع کرده و در تاریخ آیندگان منفور خواهد بود ، هیچ چیز باندازه ملیت نجات بخش مردم یک مملکت نیست ، مذهب از این جهت همیشه در مرتبه دوم است.
ناشناس۱۳۰۹۸۰۱۴:۳۵:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۵
این حرف درست نیست! کوروش بزرگ بود و به بزرگی از او یاد می‎شود. اما آنچه یک ملت را در شرایط سخت و دشوار حفظ می‎کند، ایمان به خداست. ایمانی که به انسان ها انگیزه و شجاعت می‎دهد. اصلا هم مهم نیست که نام پروردگار هستی را چه بگذارید، یهوه، اهورا، یا الله، خدا یکی است و تکیه‎گاه انسان های با ایمان.
ناشناس۱۳۰۸۴۳۱۱:۰۴:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۵
هنینها که به کوروش سجده میکنند اگر کوروش اکنون زنده بود تبدیل به بدترین دشمنانش میشدند چون بی شک کوروش در زمان حال یک مسلمان واقعی بود
ناشناس۱۳۲۱۸۶۲۳:۰۶:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۶
البته نه این اسلامی که بر جمهوری اسلامی حاکم است.
ناشناس۱۳۰۸۴۶۱۱:۰۷:۳۹ ۱۳۹۶/۸/۵
جالبست کسانی که مدعی طرفداری از کوروش و آرمانهای آن که برابری هستند در پاسارگاد خود مبلغ نژادپرستی و برتری نژادی هستند. یعنی این روز رو روز گسترش نژادپرستی و نهادینه کردن آن در جامعه میکنند افسوس
ناشناس۱۳۰۸۵۱۱۱:۱۳:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۵
آنهایی که ارامگاه کوروش را دخمه می نامند آیا روا می دانند که کسی قبور نزدیکانشان هم دخمه بنامد؟
ناشناس۱۳۰۸۵۴۱۱:۳۰:۱۵ ۱۳۹۶/۸/۵
من فکر میکنم این سایت فقط خودش نظر میزاره چون تا حالا هرچی نظر دادم(با رعایت کامل شرایط) نظرم چاپ نشده
ناشناس۱۳۰۸۶۳۱۱:۵۵:۲۵ ۱۳۹۶/۸/۵
پس چرا دور قبرش حصار کشیدید????
راحله۱۳۱۱۴۳۱۸:۱۴:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۵
برای اینکه یک اثر باستانی و هنری بار دیگر از بین نرود همچون گذشته.یه کم فکر کنم لطفاً!
ناشناس۱۳۰۸۶۷۱۱:۵۸:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۵
کوروش در اقتدارش همین بس که بعد ۲۵۰۰سال ازش میترسند دیگه زمان این نیست که ببینیم کی یکتا پرسته و کی نیست باید به هر راه ممکن مردم رو از بدبختی که گرفتارشن نجات داد انسانیت شرطه
سلام۱۳۰۸۷۱۱۲:۰۵:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۵
بنده سالها در مورد کوروش و به طور کلی تاریخ تحقیق کردم. اوایل به شدت وطن پرست و این جور چیزا!!! بودم اما تحقیق شما رو متعادل می کنه! الآن هم عاشق ایرانم و وقتی اتفاق بدی بیفته واقعا احساس درد میکنم (فرقینداره برای صنعتمون باشه یا دانشمون یا یه یانکی بهمون بی احترامی کنه یا حتی چیزای جزیی تر) اما ایران زنده را بیشتر از ایران مرده دوست دارم. تاریخ میخوانم و به گذشتگان و کارهای درستشون احترام میذارم اما فهمیدم تاریخ برای عبرت گرفتنه نه افتخار کردن! اگر هم غروری قرار هست ایجاد بشه باید الآن یک چیزی از اون تاریخ باشه تا ایجاد غرور کنه (مثل اثر یک دانشمند، جملات حکیمانه، حتی آزاد سازی ملت ها از ظلم و جور و ...) وگرنه کشورگشایی با قتل و غارت (که متاسفانه در تاریخ ما هم پر است) افتخار نداره محل عبرت گرفتنه. در مورد کوروش باید بگویم دقیقا همان دو جا از ایشان نشانی است و بقیه ی نسبتها کذب است. از طرف دیگر یکتاپرستی ایشان اثبات شده است اما احترام به بتها نیز از او سر زده (در کتیبه که میگوید من بعل را ستایش کردم) پس پیامبری را نمیتوان برای ایشان در نظر گرفت و البته خیلی از مورخین این نظر را رد کرده اند. علامه طباطبایی هم که تاریخ دان نبوده اند کتابی در زمان ایشان با سروصدای زیاد چاپ شده بود با این مضمون که کوروش ذوالقرنین است و ایشان این نظر را منعکس کرده اند. از آنجا که هخامنشیان (به خصوص از داریوش به بعد) خوی استکباری داشتند دوره های پادشاهی بعد از آنها به شدت آنها را سانسور کرده اند. اشکانیان حاضر بودند بین بازمانده های حکومت هخامنشیان و یونانی ها، دومی را برگزینند و ساسانیان نیز تقریبا یاد آنها را نابود کردند(این اتفاق به خاطر ظلم بیش از حد این سلسله به دیگر اقوام ایرانی بود کمی در زنگی داریوش تحقیق کنید میبینید در یک سال چقدر در میان ایران جنگیده و کشته و چقدر مادها، خوزی ها، گیلکی ها و پارتها را به خاک و خون کشیده است!) لذا اطلاعات خیلی دقیقی از این سلسله در دست نیست و بسیاری از تواریخ موجود در این باب در اصل تاریخ نویسی دربار پهلوی است. به نظر من هر کتابی که درباره ی هخامنشیان می خواهید بخوانید ابتدا بررسی کنید به دربار وابسته بوده است یانه. در مورد ساسانیان هم سعی کنید مورخین خارجی که با دربار در ارتباط بوده اند را جدی نگیرید! مورد آخر اینکه کوروش نیز مانند هر شاه خوب دیگری هم خوبی داشته و هم بدی! در کشورگشایی های او چه رنج هایی بر مردم بیگناه تحمیل شده خدا میداند و چه خونهایی که به ناحق ریخته شده. اما کارهای خوبی نیز داشته که از دسته ی افتخارات تاریخی است. مهم تر از همه اینکه خوی وحشی گری نداشته و در قدرت اهل بخشش بوده. به طور کلی نباید کوروش را بیش از شاه عباس یا نادر (در زمان تعادل) یا کریمخان محل تامل دانست. پ.ن: تاریخ برای افتخار نیست برای عبرت است. تحقیق کنیم، تعصب خودبه خود نابود می شود.
ناشناس۱۳۱۰۸۳۱۶:۲۴:۳۲ ۱۳۹۶/۸/۵
حرف های شما متین اما اشکال از انجا شروع شد که عده ای خواستند تاریخ قبل از اسلام را در این کشور به کل نادیده بگیرند و گفتند که ایران قبل از اسلام وجود نداشته یا ایران قبل از اسلام در توحش به سر میبرد و اینگونه شد که عرق ایرانی بودن روز به روز پررنگتر شده و این اعتراضی است نسبت به کسانی که میخواهند دیدگاه مذهبی خود را حاکم کنند و تفرقه را در این کشور جا اندازند.احترام به گذشته تاریخی چه میهنی و چه مذهبی باید رعایت شود.
سلام۱۳۱۱۹۲۱۹:۴۸:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۵
بله، همانقدر که توهین به مقدسات یک کشور گزنده است تخریب گذشته آنها نیز زیانبار است. اما به خاطر اشتباه دیگران ما نباید اشتباه بزرگتری انجام دهیم. باید توجه کنید تاریخ یک ملت بازیچه نیست که با آن هر کاری بکنند. نباید تاریخی که متعلق به همه ی ملت است دستمایه ی بازی های سیاسی قرار گیرد. مخصوصا وقتی دیده ایم بازیهای سیاسی چه بلایی سر دین و اخلاق می آورد! شاید در اوایل انقلاب به خاطر رویکرد باستان ستایی و حتی باستان سازی شاه رویکرد های نادرستی در کشور رخ داده و تندروی هایی شده باشد(به طور کلی شرایط انقلاب التهاب آور و تند است) ولی الآن که حداقل من چنین رویکردی نمیبینم. از طرف دیگر با بیشتر دوستانی که نگاههای ملی افراطی دارند وقتی هم صحبت می شوی بسیار بیشتر غربگرا هستند تا وطن پرست! در حالی که تاریخ این کشور به شکل کامل در تعارض با تاریخ غرب میباشد! همچنین بی اطلاعی و نگاههای سطحی و احساسی کاملا از نظرات ایشان مشهود است. به نظرم تاریخ گذشته ی ما با تمام فرازونشیبش دستمایه ی سیاسی کاری های یک عده ی ورشکست شده، شده است تا ملجئی برای تفکرات خودشان درست کنند. باید فکر کنیم در زمین چه کسی بازی میکنیم و چه چیزی را نابود میکنیم. به نظرم انتهای این راه نابودی تاریخ ایران است. امروزه هر کسی از تاریخ آلمان حرف بزند فاشیسم قلمداد می شود، یا اگر در مجامع روشنفکر عربی بحث درباره ی مبانی تاریخی اسلام بکنی بنیادگرا و حامی تروریسم قلمداد می شوی! میخواهیم همین تاریخ را هم از خودمان بگیریم؟ پ.ن: جنایتهایی که توسط تاریخگرایی و تالی آن نژادپرستی رخ داده توسط هیچ مهیج دیگری (حتی بنیادگرایی دینی) رخ نداده است! نمونه ی کامل آن اسرائیل است.
ناشناس۱۳۰۸۹۱۱۲:۴۷:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۵
ایران با نام کوروش عجین شده است
بابک۱۳۰۸۹۶۱۲:۵۱:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۵
درود بر کورش بزرگ که هر قدر دشمنان این خاک خواستن کوچیکش کنند ، بزرگتر و محبوب تر شد...
ناشناس۱۳۱۰۸۴۱۶:۲۴:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۵
دو هرار وپانصد سال پیش در دنیا جمهوری وجود نداشت اگر می بود کورش بزرگ با نگرش به منش انسان دو ستی اش حتما حکومتش جمهوری می بود.
مهدي۱۳۱۰۸۵۱۶:۲۴:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۵
درود ابتدا كوروش يكتا پرست بود ولي زرتشتي نبود. دوم اينكه سنگ برجسته در پاسارگاد مي باشد و نه تخت جمشيد( پارسه) و آن تاجي كه بر سر دارد Hemhem Crown مي باشد كه از مصر مي باشد و اين در حالي است كه كوروش اصلا به مصر نرفته بوده
رضا۱۳۱۱۲۸۱۷:۵۱:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۵
جاوید باد کسی که نام کوروش رو زنده کرد
فهمیده۱۳۱۱۳۰۱۷:۵۵:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۵
در این که هیچ پادشاه تاریخ ایران شبیه به کوروش بوده شکی نیست اما این مسئله بیشتر از این که خوب باشد بو دار است.بزرگ کردن او همراه با تاریخ هخامنشیان اصلا نمی تواند یک مسئله عامدانه باشد.
اسکندری۱۳۱۱۳۳۱۸:۰۰:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۵
به نظرم می شد ارتباط سلمان فارسی و کوروش باید شفاف تر تشریح می شد. هم کوروش یک زرتشت معتقد بوده هم سلمان. با این تفاوت که بعثت حضرت محمد زمان سلمان صورت میگیرد و به او ایمان می آورد. کوروش هم در چنین شرایطی مسلمان می شد.
کوروش ستیز۱۳۱۱۴۲۱۸:۱۲:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۵
شما که اینقدر می گوئید ایران تاریخ فلان داشته، از کجا به بعد را می گوئید ایران و از کجا به بعد را می گوئید ایران نیست؟ از لحاظ جغرافیایی عرض می کنم؟ آیا افغانستان جزء ایران به حساب می آید؟ ماوراء النهر جزء ایران است؟ در زمان هخامنشیان ایران یک وسعتی داشته زمان ساسانیان یک وسعت دیگر داشته است؟ زمانها مادها و یا اشکانیان یک وسعت دیگر داشته ، زمان آل بویه یک وسعت دیگر داشته…
اسلام ایرانی۱۳۱۱۴۶۱۸:۱۸:۱۷ ۱۳۹۶/۸/۵
سید محمد خامنه‌ای برادر بزرگتر مقام معظم رهبری تحقیقاتی زیادی درباره حکمت و فلسفه در ایران باستان انجام داده است که در قالب کتاب «سیر حکمت در ایران و جهان» منتشر شده است. او پس از تصدی ریاست بنیاد ایران شناسی، در سخنانی ضمن تجلیل از کوروش گفت: در ایران قدیم، چه دولتهای آریایی و چه دولتهای بومی ایرانی (مثل ایلامی ها یا کاسپین‌های شمال یا تمدن‌های مانائی و نواحی مرکزی در کاشان و کرمان) همه، پایه‌گذار فرهنگهای غنی و تولید علم و هنر و نوعاً مروج توحید و اخلاق بوده‌اند. مثلاً کورش و فرزندش با جهاد فرهنگی به ظاهر نظامی خود، توحید را در بین‌النهرین و سومر و مصر و آتن (یونان) گسترش دادند و روحانیون آن زمان هم بزرگترین دانشمندان علوم مختلف و فیلسوفان عصر خود بودند.
حمید۱۳۱۱۵۳۱۸:۲۷:۳۳ ۱۳۹۶/۸/۵
در مجموع مقاله مختصر و خوبی بود. باید یاد بگیریم مسایل را به هم ربط ندهیم. هر چیز و هر کسی در جای خودش قرار دارد. به نظر تمام بزرگان ایران زمین را باید مورد ستایش قرار دهند. از کوروش کبیر گرفته تا نادر شاه و حافظ و سعدی و غیره. این اشخاض هویت تاریخی ما هستند و اگر ما اهمیتی ندهیم دیگران از آن بنام خود استفاده خواهند کرد.
ناشناس۱۳۱۲۰۷۲۰:۲۶:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۵
از کورش اطلاعات بسیار کمی در دست است. بقیه اش توهم و اغراق و بزرگ کردن بیخود است
ناشناس۱۳۱۲۳۶۲۱:۰۰:۱۹ ۱۳۹۶/۸/۵
ملاک ایرانیت عشق به کوروش است و کوروش خار چشم دشمنان ایران است
ع خ۱۳۱۲۴۰۲۱:۰۵:۴۲ ۱۳۹۶/۸/۵
من متغدم که هیچ حاکم مطلقی نبوده که عادل باشد.
ناشناس۱۳۱۲۷۵۲۲:۲۲:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۵
برچسب زدن شیوه همیشگی شماست. هر کس با شما نبود و حرف شما را تکرار نکرد می‌شود سلطنت‌طلب. خیلی از این‌ها اتفاقا برعکس. می خواهند مانع تک‌قرائتی در جامعه شوند.
بی نام۱۳۱۲۸۰۲۲:۳۶:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۵
من کاری به هیچ مسئله ندارم!(یعنی نه ناسیونالیست هستم نه ضد ملی گرایی)! اما بهتر بود کمی محتاطانه و دقیق تر به مسئله نگاه می کردید! مسئله ذوالقرنین در قران یک مسئله ساده نیست که این گونه تصدیق کلامی داشته اید! ((بهتر بود ابتدا خود کلام قران و معنای دقیق ان را بیان می کردید!سپس نظرات اشخاص را بیان می کردید!)) در فهم و معانی قران ساده نگر و ساده بین نباشید!
ناشناس۱۳۱۳۲۶۰۰:۱۱:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۶
به فرموده یکی از بزرگان سه نظریه در مورد کوروش هست 1-بنابه نقل علامه طباطبایی ذوالقرنین همان کوروش است 2-کوروش یکی از پادشاهان بوده و فتوحاتی هم داشته است 3- تا صد سال پیش نامی از کوروش نبوده است استعمار انگلیس با تحریف تاریخ وچاپ کتب مختلف نام اورا برسر زبانها انداخته تا به نوعی اورا در مقابل اسلام قرار بدهد.در مجموعه اگر کوروش هم با این اوصافی که از او امروز نقل می شود درست باشد نباید او را با سلسله قاجار ورضا خان که یک فرد معتاد ووابسته بوده در یک ردیف قرار داد وچنین گفته شود که سلطنت دو هزار پانصد ساله
ناشناس۱۳۱۷۹۹۱۴:۵۲:۴۱ ۱۳۹۶/۸/۶
سلطنت همانا سلطنت است و دوران زمامداری هر یک از سلاطین چه کوروش کبیر و چه نادرشاه و چه شاهان ناتوان قجری همه و همه خوب یا بد بخشی مهم از تاریخ این مملکت است
ناشناس۱۳۱۳۳۶۰۰:۴۳:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۶
من ایرانی ام وتاریخ گواهی میدهدکه کوروش وداریوش وجودداشته اندهمانطورکه تاریخ گواهی میدهدکه خلفای عباسی وجودداشته اند ولی ما 1000سال قبل ازآنها حکومت وتاریخ مستندداریم هرکس دلش خواست بپذیرد اگرهم نپذیرفت حتمن به حکم عقل می پذیردکه تاریخ تغییرناپذیراست .
هدیل۱۳۱۴۲۳۰۸:۳۵:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۶
تعریف مذهبی و دینی از کوروش یه کم حساسیت برانگیز میشه. چون تا حالا کسی این جوری به کوروش نگاه نگرده بود.
مروه۱۳۱۴۲۴۰۸:۳۷:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۶
وقتی علامه طباطبایی کوروش رو ذوالقرنین می دونه باید این حرفش رو جدی تر می گرفتیم تا کوروش ابزار دست اپوزیسیون نشه.
عثمان۱۳۱۴۲۶۰۸:۳۹:۵۷ ۱۳۹۶/۸/۶
خیلی خوب هست.کوروش یک موحد و یکتاپرست بوده و حضرت سلمان استاندار مدائن در زمان حضرت عمر رضی الله عنه است. اسلام ایرانی ها بسیار مدیون این دو نفر است
اهورا۱۳۱۴۳۱۰۸:۴۱:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۶
هنوز مانده تا ارزش کوروش، این فرزند ایران را بفهمید. تاریخ ایران و جهان مدیون اوست. با منشور کوروش می توان جهان را مدیریت کرد.
کریم2۱۳۱۶۷۸۱۲:۵۵:۱۲ ۱۳۹۶/۸/۶
همه ادیان حرف قشنگ می زنند < مشکل از مجریان است عزیز من
کوروش کبیر۱۳۱۴۳۵۰۸:۴۴:۲۳ ۱۳۹۶/۸/۶
این بی نظیر است: «به نام ایزد جان و خرد؛ ایزد یکتایی که لحظه به لحظه او را بیشتر درک می‌کنم ای مردم بابل، ما همه بندگان اهورا مزدا، خدای یگانه هستیم... ما نه پیروزیم و نه شکست خورده! ما امروز در سراسر این سرزمین پهناور، همگی با هم برابریم... همگی آزادیم...و همگی پاکیم. ما همگی دوستیم. ما تنها یک دشمن داریم و دشمن همه ما اهریمن است و جز او دیگر سایه‌ای نیست.»
داریوش۱۳۱۴۳۸۰۸:۴۸:۵۲ ۱۳۹۶/۸/۶
مزیت نسبی کوروش کبیر نسبت به سایر پادشاهان دیگر در هویت مذهبی اوست. نکته ای که سلطنتی های مخالف جمهوری اسلامی اصلا نمی خواند به آن فکر کنند. نگاه آنان به کوروش کاملا سکولار است.
ناشناس۱۳۱۴۷۱۰۹:۳۵:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۶
برای دوستانی که دنبال افتخار و شکوه تاریخی می گردند باید عرض کنم که سلسله صفوی طلایی ترین و تمدن ساز ترین سلسله ایرانی بوده، اگر صفوی ها نبودند چیزی به نام هویت ایرانی الان وجود خارجی نداشت. واقعا تعجب مب کنم چرا عده ای کوکورانه و بعضا از روی عناد چسبیدن به شخصی که اصلا اطلاعات موثق و دقیقی در باره وجود نداره (کوروش). این فرد به شدت در ایران سیاسی شده و کلا به اطلاعاتی که درباه وی وجود داره اعتماد نکنید. شما دستاوردهای تمدنی صفوی ها با هخامنشیان را با هم قیاس کنید خواهید دید که تفاوت از زمین تا زیرزمین است
فرهنگی بازنشسته۱۳۲۷۶۵۱۹:۳۴:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۷
ایران درزمان صفویان به خاک سیاه نشست وقتی اروپاییان مترو وترموا وفاضلاب ودیگرامکانات شهرسازی را درکشورهایشان می ساختند صفویان خوشگذران ونالایق به اسم دین مردم راتحمیق می کردندترکان عثمانی پشت درکاخ شاه سلطان حسین بودندواوداشت گریه وزاری وندبه می کرد. قجرها هم که کلاًایران رابه انگلیس وفرانسه فروختندتاخرج سفرهای خارجی کنند وبازنان خارجی عیاشی کنند خدانسازدبرای کسانی که به ایران ومردم ایران جفا کردند.
ناشناس۱۳۴۰۶۱۱۰:۴۴:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۹
صفوی ها در برابر قجرهای خائن و ضعیف النفس علیرغم تمام کاستی هایشان قابل ستایش هستند!! کل تاریخ ایران یک سمت و دوران سیاه قاجاریه یک سوی دیگر!
ناشناس۱۳۳۲۵۵۱۱:۳۴:۴۸ ۱۳۹۶/۸/۸
پاسخی دادم به نظر ایشان منتشرنکردید چرا؟این سانسورها ره به جایی نمی برد شما دریچه بحث وتعامل را یسته اید.سایتی به شدت خودخواه که اهمیتی به خوانندگانش نمیدهد.البته سران سایت زمانی که ما درگیر انقلاب بودیم درانگلیس تحصیل می کردندما زیان دادیم اماخداجای حق نشسته است.
امیر۱۳۱۴۷۴۰۹:۳۶:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۶
شیمعون پـِرِس (شیمون پرز) (Shimon Peres) نهمین رییس رژیم اسراییل، طی یک مصاحبه زنده با یک رسانه ی عرب زبان با عنوان پانت، در پاسخ به سوال کاربر فیس بوکی این رسانه که خود را ایرانی معرفی نموده بود، مدعی شد که: کوروش کبیر یک "صهیونیست" بود و ما بطور تاریخی پیوسته با ایران دارای روابط خوبی بوده ایم.
شیرخدا۱۳۱۴۷۸۰۹:۴۰:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۶
وقتی در فرهنگمان مولا علی داریم و حضرت عباس و اسطوره ای چون سیدالشهداء، دیگر چه جایی برای کوروش می ماند؟ حتی اگر ذوالقرنین باشد...
حسین۱۳۱۵۰۹۱۰:۲۵:۰۰ ۱۳۹۶/۸/۶
آيا کوروش وجود خارجى دارد؟ مطلب زير زماني كه عده‌اى براى جشن تولد كوروش، كنار مقبره‌اش رفته بودند، در دو بخش تهيه شد. ١- ﭼﺮﺍ ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺗﻘﻮﯾﻢ‌ﻫﺎﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﺛﺒﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ، ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﺍ ﻧﻤﯿﺸﻨﺎﺳﻦ؟؟؟ ۲- ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﯾﮑﺘﺎﭘﺮﺳﺖ ﺑﻮﺩ، ﭼﺮﺍ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﯿﺪﻭﻧﻦ، ﺑﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ «ﻣﺮﺩﻭﮎ» ﺑﺖ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺎﺑﻞ ﺭﻭ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ می‌گوید با ﯾﺎﺭﯼ ﺍﻭ ﺑﺎﺑﻞ ﺭﺍ ﻓﺘﺢ ﮐﺮﺩﻩ؟ ۳- ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻭ ﺍﺩﺑﯿﺎﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﯿﺴﺖ؟؟؟ ﺳﻌﺪﯼ، ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺷﻌﺮﺍ ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﻧﺒﺮﺩﻥ؟؟؟ ﻣﮕﺮ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺳﺘﺎﯾﺶ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﭼﺮﺍ ﺣﺘﯽ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺑﺶ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺯ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﺒﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟؟؟ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺣﮑﻮمت‌های قبل‌تر ﺍﺯ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﻭ ﺑﻌﺪﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻩ، ﯾﻌﻨﯽ ﻧﻤﯽ‌ﺩﻭﻧﺴﺘﻪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﭼﻪ ﮐﺴﯿﻪ؟؟؟ * ﺍﮔﺮ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ‌ﻫﺎ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺘﯽ ﺑﻮﺩﻩ، ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺷﺨﺼﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﭘﺪﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﯾﺎ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺟﺪﺍﺩﺵ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎﺷﻪ! ﺗﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﭘﻬﻠﻮﯼ، ﺍﺳﻢ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻛﻮﺭﺵ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ‌ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﺎﻡ ﺭﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺴﺮﺍﻧﺸﻮﻥ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻧﺒﻮﺩﻩ! ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﺳﺎﻣﯽ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﭘﺎﺭﺳﯽ، ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﺑﺴﺘﮕﺎﻧﺘﻮﻥ ﺑﮕﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﺷﺨﺼﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﻡ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺟﺪﺍﺩﺵ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺑﺎﺷﻪ؟ ۴- ﺁﺛﺎﺭ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭﯼ ﺭﻭﻡ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺍﺭﻭﭘﺎ، ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺟﺰﺍﯾﺮ ﻣﺪﯾﺘﺮﺍﻧﻪ، ﺩﺭ ﺷﻤﺎﻝ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ، ﺩﺭ ﻣﺼﺮ ﻭ ﺧﺎﻭﺭﻣﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻩ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﯿﮑﻨﻪ ﮐﻪ ﺭﻭﻡ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭ ﺑﺮﺗﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ، ﺍﻣﺎ ﺁﺛﺎﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﮐﺒﯿﺮ ﮐﻪ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﺍﻧﺶ ﻣﺪﻋﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺁﺳﯿﺎ ﻭ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ ﺯﯾﺮ ﻓﺮﻣﺎﻧﺶ ﺑﻮﺩﻩ، ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﺳﺮﺯﻣﯿﻨﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﻩ ﺟﺰ ﺗﺨﺖﺟﻤﺸﯿﺪ ﺍﯾﺮﺍﻧﻤﻮﻥ!!! ﺣﺘﯽ ﺧﺮﺍﺑﻪﺍﯼ، ﺳﺘﻮﻧﯽ، ﭼﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﻨﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﻨﺎ ﻣﺎﻝ ﺩﻭﺭﻩ ﮐﻮﺭﻭﺷﻪ! ﭼﻄﻮﺭ ﻣﯿﺸﻪ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺍﯾﻨﻘﺪﺭ ﺍﻣﭙﺮﺍﻃﻮﺭیش ﺑﺰﺭﮒ ﺑﺎﺷﻪ، ﻭﻟﯽ ﺍﺯ ﺗﻤﺪﻧﺶ ﻫﯿﭻ ﺍﺛﺮﯼ ﺩﺭ ﻣﺴﺘﻌﻤﺮﺍﺗﺶﻧﺒﺎﺷﻪ؟؟؟ ۵- ﻧﮑﺘﻪ ﺑﻌﺪﯼ ﺍﯾﻨﻪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﯽ ﺁﺛﺎﺭ ﻓﺎﺭﺳﯽ ﺍﻻﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻫﺴﺖ ﺟﺪﯾﺪﻩ ﻭ ﻣﻨﺒﻌﺸﻮﻥ ﺗﺎﺭیخ ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ ﻭ ﻧﻘﻞ ﮔﺰﻧﻔﻮﻥ ﻫﺴﺘﺶ ﮐﻪ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﯾﻨ ﮑﻪ ﮐﺸﻒ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﮐﻮﺭﻭﺵ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺎﻡ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﻣﺎﺩﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ‏(ﻉ‏) ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﮕﺎﻩ ﮐﻮﺭﻭﺵ، ﮐﺸﻒ ﻭ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮐﺘﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻫﺮﻭﺩﻭﺕ همه ﺩﺭ ﯾﮏ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽﺗﺒﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ!!! ﭼﻄﻮﺭ ﻣﻘﺒﺮﻩﺍﯼ ﮐﻪ ﻗﺮﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻣﺎﺩﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﯿﻤﺎﻥ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﻮﺩﻩ، ﯾﻬﻮ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺷﻒ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻘﺒﺮﻩ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯿﺸﻪ؟ ﺍﻭﻧﻢ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﻬﻠﻮﯼ!!!! ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﺎﯼ ﺑﺎﻫﻮﺵ ﻗﺒﻠﺶ ﮐﺠﺎ ﺑﻮﺩﻥ؟؟؟»
یهودا۱۳۱۵۳۵۱۰:۴۹:۱۶ ۱۳۹۶/۸/۶
یهود را آزاد ساخت و اجازه بازگشت به فلسطین به آنها داد. جالب اینكه در تورات در كتاب" اشعیا" فصل 44 شماره: 28 چنین مى‏خوانیم:"آن گاه در خصوص كورش مى‏فرماید كه شبان من اوست، و تمامى مشیتم را به اتمام رسانده به"اورشلیم خواهد گفت كه بنا كرده خواهى شد این جمله نیز قابل توجه است كه در بعضى از تعبیرات تورات، از كورش‏ تعبیر به عقاب مشرق، و مرد تدبیر كه از مكان دور خوانده خواهد شد، آمده است (كتاب اشعیا فصل 46 شماره: 11).
ناشناس۱۳۱۵۵۰۱۱:۰۳:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۶
مقبره کورش بیش از ۲ هزار سال در همین محل وجود داشته است و اگر از قدیمی های پاسارگاد بپرسید تا ۲۰ سال پیش کسی آن را زیارت نمیکرد و کسی در مقابلش به سجده نمی افتاد و حتی خیلی ها از اطلاع نداشتند پاسارگاد کجاست. آیا این رفتار عده زیادی که در روز مشخص به پاسارگاد میروند و بعضا رفتار عجیب و غریب از خود نشان می دهند جز نتیجه سیاست های غلط حاکمیت در تلاش جهت یکدست کردن طرز تفکر آحاد جامعه و محدود کردن هر نوع خوانشی جز خوانش رسمی حکومت در تمام مسائل بوده است؟
ناشناس۱۳۱۶۵۷۱۲:۲۱:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۶
خدا هرکه را بخواهد عزت و هرکه را بخواهد ذلت میدهد؛ جنگیدن با نام و بزرگی شخصیتی چون کوروش ذوالقرنین هیچ سودی برای دشمنانش ندارد. خداوند در تورات به کرات از کوروش یاد میکند: اشعیای نبی (XLV 1)که مکرراً نام کوروش را می‌برند و او را مسیح و برگزیده یهوه می‌دانند. وی دربارهٔ کوروش می‌گوید: وی شبان من است و تمام هدف‌های مرا به انجام خواهد رساند و دربارهٔ اورشلیم چنین می‌گوید: اورشلیم دوباره مسکون خواهد شد و دربارهٔ معبد چنین می‌گوید: بنیان تو استوار خواهد شد(X-LIV 28) خداوند به برگزیده‌اش کوروش چنین می‌گوید: دست راست تو را گرفتم تا ملل مختلف در برابر تو سر تعظیم فرود آورند و جامه‌ها را از تن شاهان برکنند دروازه‌ها را در برابر تو خواهم گشود، من پیشاپیش تو خواهم رفت و کوه‌ها را هموار خواهم کرد. درهای برنزی را شکسته قطعه قطعه خواهم کرد و میله‌های آهن را خواهم برید(XLV 1-2) کتاب عزرا در سال اول پادشاهی کورش پادشاه پارس برای عملی شدن سخن خداوند از دهان ارمیا، خداوند روح کورش پادشاه پارس را گرفت تا او دستوری در سراسر پادشاهی خود فرستاد و آن را نیز نوشت به این مضمون: «بدینوسیله کورش پادشاه پارس اعلام می‌کند، خداوند، خداوند بهشت تمامی پادشاهیهای زمین را به من داده است و او مرا برانگیخته است که برای او خانه‌ای در اورشلیم که در یهودا است بسازم. هر یک از مردم او (قوم اسرائیل) می‌تواند به اورشلیم در یهودا برود و معبد خداوند را، خداوند اسرائیل، خدایی که در اورشلیم است، بسازد و امید است که خداوند با آنان باشد. در هر محلی که بازماندگان این قوم باشند، مردم وظیفه دارند که به آنان نقره و طلا، خوردنیها و آغل به دست خویش بدهند تا به عنوان هدیه برای خداوند اورشلیم استفاده شود.» - عهد عتیق، کتاب عزرا، ۱:۱–۴ کتاب اشعیا من به کوروش می‌گویم: 'تو از طرف من حکومت خواهی کرد. تو کاری را خواهی کرد که من می‌خواهم انجام دهی: تو دستور خواهی داد که اورشلیم بازسازی شود، و بنیاد معبد بزرگ گذاشته شود.[۱۵] خداوند کوروش را برای پادشاهی برگزیده (مسح کرده) است. خداوند او را گماشته است تا ملّتها را به زیر سلطهٔ خود درآورد، و تا پادشاهان را از تختهایشان به زیر آورد. خداوند دروازه‌های شهرها را به روی او خواهد گشود. خداوند به کوروش می‌گوید: من خودم، راه تو را هموار خواهم ساخت، و کوه‌ها و تپّه‌ها را هم سطح خواهم کرد، من دروازهٔ برنزی آنها را فرو می‌ریزم، و کلونهای آهنی را خُرد خواهم کرد. من خزائن و گنجینه‌های مخفی شده در جایهای تاریک و مخفی را به تو خواهم داد، آنگاه تو خواهی دانست که من خداوند، خدای اسرائیل، هستم که تو را به اسم خوانده است. من تو را انتخاب کردم تا به بندهٔ من اسرائیل، قومی را که من برگزیدم، کمک کنی. من این افتخار را به تو دادم، هرچند تو هنوز مرا نمی‌شناسی. من خداوند هستم و غیراز من خدایی نیست. من به تو قدرت لازم را خواهم داد، هرچند هنوز مرا نمی‌شناسی. من این کار را می‌کنم تا همهٔ مردم، از سرتاسر جهان- بدانند که من خداوند هستم، و غیراز من خدایی نیست. من هم نور و هم تاریکی را آفریدم. من هم برکت می‌دهم و هم بلا نازل می‌کنم. من، خداوند، همهٔ این چیزها را پدیدمی‌آورم. من پیروزی را از آسمان مانند باران نازل می‌کنم. زمین آن را می‌پذیرد و شکوفه‌های آزادی و عدالت از آن می‌روید. من، خداوند، همهٔ این چیزها را به عمل می‌آورم.[۱۶] کتاب اضافات: بل و اژدها وقتی شاه آستیگ دار فانی را وداع گفت، کوروش پارسی پادشاهی را در دست گرفت، و دانیال یکی از همراهان او بود و در بین دوستان او بالاترین مقام را داشت
آریایی۱۳۱۷۹۰۱۴:۴۶:۳۵ ۱۳۹۶/۸/۶
درود بر کوروش کبیر
ناشناس۱۳۱۷۹۴۱۴:۴۹:۵۶ ۱۳۹۶/۸/۶
این یک حقیقته که تاریخ ایران و ایرانی با نام شاهان خود گره خورده چه خوب و چه بد لذا نمی توان منکر این اصل شد که همزیستی با سلطنت یکی از خصائص ذاتی ایرانیان بوده و هست سایت وزین الف!در راستای احترام به حقوق شهروندی و آزادی بیان لطفا این کامنت را منتشر فرمایید
ناشناس۱۳۲۲۲۱۰۰:۳۳:۵۵ ۱۳۹۶/۸/۷
ترجیح میدادم در زمان کورش زندگی‌ کنم تا جمهوری اسلامی
آرمان۱۳۲۲۹۱۰۸:۲۱:۰۵ ۱۳۹۶/۸/۷
لطفا بدون مطالعه تاریخ و یا جهتگیری در راستای منافع سیاسی و بازیچه شدن دیدگاههای عجیبی خلق نکنید. تکلیف تاریخ روشن است. جامعه ما مسائلی دارد که با جهل حل نمی شود. چرا ژاپنیها از ما بیشتر مطالعه میکنند؟ چون کوروش را شناخته اند؟ هزار سال بعد تاریخ درباره ما چه خواهد گفت؟ طرفداران متعصب کوروش هستیم یا افتخار آفرینان بشریت؟
حسين۱۳۳۰۸۵۰۸:۱۰:۱۳ ۱۳۹۶/۸/۸
چرا فليمي از سرگذشت كوروش نمي سازيد
محمد۱۳۳۲۱۹۱۰:۵۶:۴۴ ۱۳۹۶/۸/۸
«به نام ایزد جان و خرد؛ ایزد یکتایی که لحظه به لحظه او را بیشتر درک می‌کنم ای مردم بابل، ما همه بندگان اهورا مزدا، خدای یگانه هستیم... ما نه پیروزیم و نه شکست خورده! ما امروز در سراسر این سرزمین پهناور، همگی با هم برابریم... همگی آزادیم...و همگی پاکیم. ما همگی دوستیم. ما تنها یک دشمن داریم و دشمن همه ما اهریمن است و جز او دیگر سایه‌ای نیست.» من حدود پنجاه سال است که پیرامون ادیان تحقیق کرده ام بعضی از آیات سوره کهف فقط برکوروش منطبق است ضما این فرمایش و وسعت نظر وسعه صدر را فقط در انبیای الهی مشاهده میکنیم و کاملا مشخص است بااین وسعت نظر توان جهان گرفت وآقایانی که جمهوریت نظام را زیر سوال میبرند به شدت مورد نفرت مردم میباشند شما چه بترسید وچه نترسید و این کامنت را درج کنید حقیقت همین است
ماندانا۱۳۳۴۲۶۱۴:۵۷:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۸
خداراشکرتاریخ تمدن داریم ازهخامنشیان تاساسانیان راهیچکس نمی تواندانکارکند.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جابجایی مرزهای وقاحت!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  13. درد بیمار و ناز طبیبان !

  14. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  15. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  16. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  17. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  18. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  19. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  20. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  21. یارانه‌ها واریز شد

  22.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  23. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  24. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  25. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  4. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  5. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  6. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  7. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  8. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  9. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  10. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  11. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  12. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  13. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  14. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

  15. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

  16. گستاخ؛ اما کوچک و آسیب پذیر !

  17. اتحادیه اروپا کشتیرانی ایران را تحریم کرد

  18. حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت توسط لاهه صادر شد

  19. مرکز «بازی‌ جنگ سپاه» افتتاح شد

  20. انتقال پایتخت وارد مرحله جدیدی شد

  21. یهودیت در نظر بنیانگذار روانکاوی

  22. واکنش صداوسیما به موضوع سانسور یک دیدار پزشکیان

  23. نماینده مجلس: اهداف فیلترینگ محقق نشد/ سود سرشار در جیب مافیای فیلترشکن‌

  24. سران سه‌قوه در خصوص لزوم رفع مسدودسازی اتفاق نظر دارند

  25. شمخانی: آمریکایی‌ها کشور ما را عقب نگه داشتند و باید خسارت بدهند

آخرین عناوین