رازهایی از نقش مناقصات در موفقیت شرکت های تازه تاسیس و نوپا

گروه اقتصادی الف،   3961003333

بدون شک، یکی از مهمترین دلایل تاسیس یک شرکت و یا هر بنگاه اقتصادی ـ انتفاعی، آغاز و توسعه ی فعالیت های تجاری ست. فارغ از نوع شرکت و یا بنگاه ثبت شده (سهامی خاص، مسئولیت محدود، دانش بنیان، ...)، تعاملات مالی با بازار بعنوان راهبرد اصلی قابل تعریف خواهد بود.

لزوم نگرش اصولی شرکت های تازه تاسیس به  مناقصات کشور

بخش عمده ای از تعاملات مالی نیز بر مبنای معاملات (عمدتاً خرید و فروش) کالا و یا خدمات صورت می پذیرد. حضور در مناقصات، ضمن ایجاد گردش مالی برای شرکت های تازه تاسیس، منجر به اخذ تجربیات گرانبهایی خواهد شد ضمن اینکه ارتقاء رزومه ی شرکت را نیز در پی دارد.

حضور در مناقصات برای شرکت های تازه تاسیس

اولین مشکلی که پیش روی شرکت های تازه تاسیس و برای حضور در مناقصات وجود دارد، مقوله ی ارزیابی فنی است که عموماً بر اساس نیاز کارفرما (مناقصه گزار) به سوابق اجرایی مجری یا تامین کننده تعریف می گردد. طبیعتاً، شرکت های نوپا سوابق اجرایی زیادی را در رزومه ی خود نخواهند داشت که این موضوع، منجر به بروز تناقض در نحوه ی حضور شرکت های موردنظر در بازار کار و در حوزه ی مناقصات می شود. با اینحال، در صورتی که شرکت های مذکور بتوانند حداقل الزامات و پیش نیازها را در حوزه ی فعالیت خود فراهم آوردند، امکان حضور در مناقصه های سبک (از منظر مالی) را به دست خواهند آورد. در حوزه ی پیمانکاری و خدمات فنی مهندسی، اخذ رتبه بندی و گواهینامه های موردنیاز از سازمان های مربوطه می تواند به عنوان یکی از مهمترین پیش نیازهای حضور در مناقصات درنظر گرفته شود. همچنین اخذ نمایندگی از شرکت های معتبر داخلی و یا خارجی نیز می تواند در زمینه ی تامین کالا و یا خدمات فنی تاثیرگذار باشد. در کناراخذ مدارک و مستندات و یا نمایندگی معتبر، حضور در مناقصات جهت شرکت های نوپا از طریق مشارکت با شرکت های تخصصی دیگر نیز می تواند بعنوان یک راهبرد در نظر گرفته شود. حتی در صورتی که شرکت های تازه تاسیس نتوانند بصورت رسمی در مناقصات شرکت نمایند، فعالیت در بخشی از موضوع پیمان (مثلاً در قالب پیمانکار فرعی) ضمن به ارمغان آوردن گردش مالی و تجارب اجرایی، منجر به ارتقاء رزومه ی شرکت نیز خواهد شد.

راهکارهایی جهت شرکت در مناقصه ها

شرکت در مناقصات، نیازمند برآورده سازی حداقل سه پارامتر اساسی ست:

امکان سپردن تضمین: سپرده های تضمین در مناقصات، چه بصورت نقدی و چه در قالب ضمانتنامه ی بانکی، بخشی از نقدینگی (احتمالاً محدود) شرکت های تازه تاسیس را از جریان فعالیت ها خارج خواهد نمود. با اینحال، شاید بهترین پیشنهاد ارائه ی ضمانتنامه ی بانکی باشد که در صورت پشتیبانی با اسناد و یا اموال غیرمنقول، گردش نقدینگی شرکت را متاثر نخواهد نمود.

گذر از ارزیابی فنی و بازرگانی: همانطوریکه اشاره شد، شاید این موضوع مهمترین سد راه شرکت های نوپا جهت حضور در مناقصات باشد. ولی در صورتی که حداکثر امکانات مقدور در قالب رتبه بندی، گواهینامه ها و مجوزها به فراخور موضوع فعالیت شرکت قبلاً اخذ شده باشد، حضور در مناقصات امکان پذیر خواهد بود. لذا توصیه می شود شرکت های تازه تاسیس ابتدا به ساکن بررسی کاملی جهت مجموعه ی اسناد اعتباردهنده متناسب با فعالیت و امکانات خود بعمل آورند. گواهی های رتبه بندی بر پایه ی منابع انسانی، تجهیزات و سوابق صادر می شوند که حداقل در بخش منابع انسانی و تجهیزات، شرکت ها باید بتوانند سرمایه گذاری لازم را داشته باشند. همچنین اخذ نمایندگی از شرکت های معتبر خارجی و داخلی نیز از طریق برگزاری جلسات و یا حضورد در نمایشگاه های تخصصی امکان پذیر خواهد بود. در زمینه ی سایر گواهینامه ها (نظیر سری ISO)، شاید الزامی جهت ارائه از طرف مناقصه گزار مطرح نشود ولی بهرحال به نوعی در گروه مدارک اعتباربخش قابل تعریف خواهند بود.

در زمینه ی تجهیزات نیز، امکان ارائه ی اجاره نامه ی معتبر ماشین آلات موردنظر مناقصه گزار جهت ارزیابی فنی (و بجای اسناد مالکیت) مقدور است که در برخی مواقع می تواند شانس عبور از ارزیابی را مهیا سازد.

پیشنهاد قیمت مناسب: در صورت عبور از دو مرحله ی قبل، پیشنهاد قیمت توسط کارفرما بررسی خواهد شد. تهیه ی پیشنهاد قیمت، می بایست کاملاً تخصصی و با درنظر گرفتن عواملی از قبیل: هزینه های عملیاتی و محاسبات سود و زیان، پیش بینی قیمت بازار، محاسبات جرائم احتمالی، بیمه و مالیات، ... صورت پذیرد. بصورت معمول، مناقصه گزار محدوده ی قیمت مشخصی را مدنظر دارد و فقط پیشنهادات در این محدوده را بررسی خواهد نمود. لذا استفاده از تجربیات متخصصین در حوزه های اجرایی و بازرگانی جهت تهیه ی پیشنهاد قیمت مناسب و در ا بتدای ورود به حوزه ی مناقصات، می تواند شانس برنده شدن را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

مزایای دارا بودن اشتراک مراکز خبری و پایگاه مناقصات

شرکت های نوپا جهت حضور در مناقصه ها با انتخاب های محدود و معدودی مواجه خواهند شد. با درنظر گرفتن اینکه تعداد شرکت هایی که در دهه ی اول فعالیت خود هستند به نسبت شرکت های دارای قدمت بسیار بیشتر است، انتظار می رود سطح رقابت در مناقصات با ارزش ریالی متوسط نیز بسیار بالا باشد.

به گزارش ویرلن؛ با توجه به اینکه بصورت متوسط و روزانه بیشن 400 الی 500 آگهی مناقصه در سطح کشور و عمدتاً توسط دستگاه های اجرایی منتشر می شود، دستیابی به بیشترین اطلاعات می تواند امکان و شانس حضور در مناقصات را جهت شرکت های تازه تاسیس افزایش دهد. بهترین مرجع برای دریافت اطلاعات بروز و جامع، وب سایت ها و در واقع، پایگاه های مناقصات هستند که عمدتاً توسط بخش خصوصی مدیریت می شوند. اشتراک بسته های خبری پایگاه مناقصات که عموماً نیز بر بستر الکترونیک فعالیت می کنند، هزینه های مالی زیادی را در بر ندارد ولی به شرکت های تازه تاسیس این امکان را می دهد که به مجموعه ای از اطلاعات معاملات منطبق بر توانمندی های خود، دسترسی داشته باشند.

نحوه ی استفاده از وب سایت مناقصات

در صورت اشتراک بسته های خبری وب سایت مناقصات، حداقل دو امکان جدید برای شرکت های تازه تاسیس فراهم خواهد شد. امکان اول، رصد و شناسایی مناقصه های منطبق بر شرایط و توانمندی های شرکت هاست که منجر به شرکت در مناقصه ی مذکور خواهد شد. امکان دوم نیز که ارزشی کمتر از حالت اول ندارد، شناسایی سفارشات و یا پروژه هایی ست که شرکت های نوپا بصورت مستقیم شرایط شرکت در آنها ندارند ولی می توانند در قالب مشارکت (مستقیم و یا غیرمستقیم) با شرکت های احراز صلاحیت شده، سهمی در اجرای آنها داشته باشند.

همچنین باید در نظر داشت شرکت های تازه تاسیس عموماً می توانند تغییراتی را در زمینه های فعالیت خود و با سهولت بیشتر به نسبت شرکت های قدیمی اعمال نمایند. مجموعه اطلاعاتی که در وب سایت مناقصات و یا پایگاه های مناقصات وجود دارد می تواند نقشه راه مناسبی را در قالب برنامه های میان مدت شرکت های نوپا به تصور بکشند. بعنوان مثال، شرکتی که در زمینه ی تجهیزات مخابراتی قصد فعالیت دارد، با بررسی موضوعات معاملات برگزار شده می تواند  زمینه ی فعالیت خود را بر روی تجهیزات خاص و یا حوزه های تخصصی تر متمرکز نماید. لازم به ذکر است، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات ارتباط گستران هزاره بعنوان سایت مرجع توانسته است کمک شایانی را در این خصوص به شرکت های نوپا ارائه نمایید.

فرصت هایی که در قالب مزایده تعریف می شوند

از شرکت های تازه تاسیس، عموماً انتظار نمی رود در حوزه ی مزایدات ورود نمایند. با اینحال، اگر زمینه ی فعالیت شرکت ها به نوعی مرتبط به مزایدات باشد امکان دریافت بسته های خبری اطلاعات مزایده ها نیز از طریق وب سایت مناقصات و یا پایگاه های مناقصات وجود خواهد داشت. فرصت های حوزه ی مزایدات، بخصوص در زمینه ی خرید تجهیزات ماشین آلات صنعتی و یا کارگاهی، می تواند منجر به افزایش قابلیت و توانمندی شرکت های تازه تاسیس و با صرف هزینه های کمتر گردد. همچنین امکان معرفی ماشین آلات و تجهیزاتی که از طریق مزایده و با قیمت پایینتر از قیمت بازار خرید شده اند، در رزومه ی شرکت منجر به افزایش شانس عبور از ارزیابی فنی و بازرگانی خواهد گردید.

 منبع : اخبار برند ارتباط گستران هزاره

yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  2. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  3. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  4. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  5. کشوری که بازیچه رقابت های حزبی آمریکا شد

  6. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  7. مساله دهک‌بندی برای ارائه خدمات به ایثارگران از بودجه حذف می‌شود

  8. متن کامل پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده به شورای حکام؛ به ایران تا بهار ۱۴۰۴ مهلت داده شد  

  9. شیطان بزرگ باز هم پیش نویس قطعنامه آتش بس غزه را وتو کرد

  10. سران سه‌قوه در خصوص لزوم رفع مسدودسازی اتفاق نظر دارند

  11. ادعای گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد را پذیرفت

  12. انتقال پایتخت وارد مرحله جدیدی شد

  13. رسایی: یک جریانی که ۸ سال کشور را به قهقرا برد امروز کنار گوش رئیس جمهور ایستاده است

  14. قتل شوهر با همدستی پسرعمه

  15. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

  16. حزب‌الله: اگر قدرت مقاومت نبود، آمریکا به دنبال راه حل نمی‌آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جابجایی مرزهای وقاحت!

  4. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  5. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  6. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  7. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  8. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  9. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  10. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  11. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  12. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  13. چطور ترازش کنیم؟!

  14. درد بیمار و ناز طبیبان !

  15. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  16. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  17. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: ظریف تازه متوجه قدرت قانون اقدام‌ راهبردی شده/ سلاح اتمی؛ راه پایان تحریم و تهدید

  18. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  19. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  20. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  21.  نماز خواندن خلبان پرواز زنجان-مشهد سوژه فضای مجازی شد

  22. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  23. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

  24. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

  25. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

پربحث‌های هفته

  1. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  2. چطور ترازش کنیم؟!

  3. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  4. هجوم تهرانی ها به این منطقه برای خرید مسکن/ واحدهای کوچک هم نایاب شد  

  5. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  6. همتی: معتقد به اقتصاد دستوری نیستیم

  7. یارانه‌ها واریز شد

  8. تداوم حیات خودروسازان با پول مردم

  9. افزایش نرخ عوارض ۵ آزاد راه کشور از اول آذر+ نرخ جدید 

  10. قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا ابلاغ شد

  11. رونمایی از یک نامه جنجالی/ قیمت خودرو را ۸۰ درصد گران کنید  

  12. گرانی ۴۰ درصدی بنزین، خبر قطعی یا تشویش اذهان عمومی؟

  13. آقای همتی! بالاخره نقدینگی کم است یا زیاد؟

  14. جزئیات جدید از دلیل عدم واریز یارانه آبان ماه

  15. کارمندان دولت حتما بخوانند/ میزان افزایش حقوق ۱۴۰۴ کارمندان ۳۰ درصد می‌شود؟  

  16. قالیباف: همه در کشور برای خلق ثروت جدید تلاش کنیم

  17. فرزین: ۱۲۰۰ همت خلق پول جدید داشتیم

  18. نرخ ارز نیما و توافقی بهم نزدیک می‌شود/۱۷۰۰همت رانت توزیع شد

  19. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

  20.  امکان تک نرخی کردن ارز با توجه به شرایط جامعه وجود ندارد

  21. موافقت کمیسیون تلفیق با کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰درصد

  22. حمایت وزیر اقتصاد از رفع فیلتر

  23. توضیحات حضرتی درباره افزایش قیمت خودرو

  24. کارخانه سایپا در سوریه تعطیل شد

آخرین عناوین