داستان تکراری مزاحمت پیامک های تبلیغاتی/ به جای اعلام سامانه سراغ اپراتور ها بروید

گروه فناوری الف،   3961204017

پیامک های‌ تبلیغاتی و مزاحمت هایی که برای مشترکین تلفن همراه ایجاد می کنند حالا دیگر به داستانی تکراری تبدیل شده است.

داستان تکراری مزاحمت پیامک های تبلیغاتی/ به جای اعلام سامانه سراغ اپراتور ها بروید

از بین رفتن حریم شخصی مشترکان، مزاحمت های گاه و بی گاه و صرف زمان برای مطالعه این پیام ها از دلایل اصلی اعتراض مردم به این نوع پیامک ها است. پیامک هایی که شاید در طول روز تعداد آن ها از تعداد انگشتان دو دست نیز فراتر رود. اما مشکل پیامک های تبلیغاتی که بعضاً با وعده های توخالی هزاران جایزه نیز همراه است زمانی سبب آزار بیشتر می شود که بعضاً منجر به کسر هزینه از مشترک تلفن همراه نیز گردد.

به همین دلایل بود که از ابتدای دولت یازدهم پیگیری های جدی در راستای رفع این مشکل در دستور کار قرار گرفت اما به نظر می رسد بعد از گذشت پنج سال و علی رغم وعده ها و اتخاذ تدابیر مختلف این مشکل همچنان لاینحل باقی مانده است.

زمانی محمود واعظی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره‌ این پیامک‌ های تبلیغاتی گفته بود: این پیامک‌ ها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامک‌ های شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامک‌ های خود برسد.

یکی از برنامه هایی نیز که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از زمان به عهده گرفتن این سمت وعده پیگیری آن را داد، موضوع پیامک‌ های تبلیغاتی بود.

در این بین از جمله راهکارهایی که در چند سال اخیر در راستای رفع این مشکل پیش بینی شد می توان به قطع پیامک های تبلیغاتی از طریق شماره 800 و یا از طریق سامانه 195 اشاره کرد. در واقع مشترکان تلفن همراه با استفاده از سامانه پیامکی 800 یا شماره‌گیری #800* می‌توانند از انواع خدمات ارزش افزوده فعال بر روی سیم‌کارت خود و روش غیر فعال‌سازی آن آگاه شوند و درصورت عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، بازی و سرگرمی، مسابقات، ارسال اخبار و... می‌توانند آنها را غیرفعال کنند. سامانه 195 نیز برای دریافت گزارش‌های آنلاین شکایات مزاحمت‌های ناشی از پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شد بوجود آمد.

اما گذشت زمان ثابت کرد که چنین راه حل هایی نتیجه نداده است. زمان افتتاح سامانه 195 که ۲۴ مهر سال جاری بود آذری جهرمی در جمع خبرنگاران از حل مشکل مزاحمت های پیامکی با راه اندازی این سامانه پیامکی خبر داده بود.

اگر چه در این مدت خبری نیز مبنی بر مسدود شدن ۳‌ هزار سیم‌کارت به علت ارسال تبلیغات توسط مجید حقی، معاون رگولاتوری منتشر شد اما صحبت های اخیر وزیر ارتباطات اعتراف به این موضوع است که سامانه 195 نتوانسته به از بین رفتن مشکل پیامک های تبلیغاتی مزاحم کمکی کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دو روز قبل در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره کارآمدی سامانه ۱۹۵ تصریح کرد: با تبلیغاتی مزاحمی که مردم گزارش می‌دهند، برخورد شده و آنها را مسدود کردیم ولی آنها دوباره مثل قارچ رشد کرده‌اند. زمانی ما این اخبار را داشتیم که اپراتورها شماره‌های مردم را در اختیار قرار می‌دهند بنابراین نظارت‌ها را بالا بردیم اگر هم اکنون به این نتیجه برسیم که اپراتورها شماره‌ها را در اختیار قرار می دهند، حتما با آنها برخورد می‌کنیم.

البته آذری جهرمی با بیان اینکه طبق مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات، شیوه قانونی تبلیغ کسب وکارها مشخص شده است، گفت: امروز این مصوبه ابلاغ می‌شود تا اپراتورها براساس آن کار خود را پیش ببرند و ما برخورد با کسانی که در خارج از این چارچوب تبلیغ می‌کنند، را تشدید می‌کنیم.

مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خدمات محتوایی پیامکی به دو دسته انبوه و ارزش افزوده تقسیم شده و براساس آن ارسال خدمات پیامکی انبوه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی برای مشترکان رایگان است. اما ارسال این دسته از پیامک‌ها بدون دریافت رضایت مشترک ممنوع شده و ارایه‌کننده خدمت پیامکی حق ندارد بدون کسب اجازه قبلی از مشترک، این پیامک‌ها را ارسال کند.

بر اساس بود که چند هفته قبل حسین فلاح جوشقانی، دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از ساماندهی خدمات پیامکی با رویکرد تامین رضایت مشترکین و حمایت از کسب و کارها خبر داد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی گفته بود: براساس این مصوبه، اپراتورها برای کسب رضایت و اجازه مشترک موظف هستند با هماهنگی رگولاتوری سامانه‌ای با قالب واحد و قابل استفاده برای تمامی مشترکان ارایه کنند. وی درباره خدمات پیامکی ارزش افزوده نیز که مبتنی بر درخواست مشترک برای وی ارسال می‌شود تصریح کرد: این خدمات در سه دسته تراکنشی، استعلامی و سایر دسته‌بندی شده است و به منظور رعایت حقوق مصرف‌کننده، شروع ارایه این خدمات نیز باید پس از اطلاع‌رسانی تعرفه و شرایط ارایه خدمت به مشترک و دریافت تایید از مشترک انجام شود.

فلاح اظهار کرد: ارایه‌کنندگان خدمات پیامکی ارزش افزوده از نوع سایر نیز الزام دارند مجوزهای لازم برای ارایه خدمات پیامکی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند و در ارسال این نوع از خدمات، اپراتورها باید اصل بی‌طرفی را رعایت کنند.

وی افزود: همچنین براساس این مصوبه اپراتورها موظف شدند با ایجاد یک سامانه در دسترس و قابل استفاده برای همه مشترکین، امکان انتخاب دریافت نوع خدمات پیامکی را برای مشترکین فراهم کنند.

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره ارسال پیامک‌های انبوه از سرشماره‌های شخصی گفت: در مصوبه ۲۷۰ کمیسیون، اپراتورها الزام دارند براساس دستورالعمل ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی پیامک‌های اضطراری را به تمامی مشترکین ارسال کنند و ارسال پیامک‌های انبوه از سرشماره‌های شخصی را ردیابی و متوقف کنند

با ابلاغ مصوبه جدید باید منتظر ماند که تا چه اندازه رضایمتندی مشترکین تلفن همراه و احترام به حقوق شهروندی آنان رعایت خواهد شد و یا اینکه همچنان و با ترفندهای گوناگون می باید منتظر پیامک های تبلیغاتی مزاحم بود که اپراتورها نیز به هیچ طریقی قرار نیست از اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی خود کوتاه بیایند.