اختصاصی الف / آخرین خبر از پرونده سقوط هواپیمای یاسوج/ اشتباه خلبان دلیل سقوط

گروه اجتماعی الف،   3970118187 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
اختصاصی الف / آخرین خبر از پرونده سقوط هواپیمای یاسوج/ اشتباه خلبان دلیل سقوط

خرابی هوا، مه گرفتگی شدید، نبود دید کافی به جلو و تصمیم اشتباه خلبان در هدایت هواپیما باعث سقوط هواپیمای ای تی آر ۷۲ – ۶۰۰ شد.

به گزارش الف، در جلسات بررسی علت سقوط هواپیمای ای تی آر ۷۲ – ۶۰۰ متعلق به هواپیمایی آسمان، نتایج اولیه بدست آمده و علت سقوط مشخص شده است.

این جلسات که در سازمان هواپیمائی کشور و با حضور مسئولین مختلف از جمله نمایندگان مجلس، نماینده دادستانی، مسئولین وزارت راه و شهرسازی، مسئولین شرکت هواپیمائی آسمان و... برگزار می شد، اطلاعات بازخوانی شده جعبه سیاه هواپیما قرائت و حتی صدای ضبط شده خلبان و کمک خلبان در جلسه پخش شد.

به گزارش خبرنگار الف، اعضای کمیته سوانح بررسی این سانحه در نهایت به این نتیجه رسیدند که به علت خرابی ناگهانی هوا، مه گرفتگی شدید، نبود دید کافی به جلو، خلبان در هدایت هواپیما دچار اشتباه شده است.

همچنین یک منبع آگاه در مجلس به خبرنگار الف گفت: قرار است سازمان هواپیمائی در روزهای آینده علت سقوط هواپیما را رسما اعلام کند.

وی افزود: با توجه به صحبت های خلبان و کمک خلبان، مشخص است که اشتباه فردی باعث سقوط هواپیما شده است.

در ساعت 8:05 صبح روز یکشنبه 29 بهمن فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرد اما در نزدیکی یاسوج به قله های دنا برخورد کرد.

این هواپیما 66 مسافر و کادر پروازی داشت که همگی جان باختند.

بعد از این سقوط، جستجوی برای یافتن اجساد و لاشه های هواپیما شروع شد که تا سه روز اول هیچ اثری از اجساد و هواپیما نبود اما در نهایت محل سقوط کشف شد.

جعبه سیاه هواپیما نیز بعد از 14 روز جستجو پیدا شد که برای باز خوانی اطلاعات به شرکت سازنده هواپیما در فرانسه ارسال شد.

در جلسات بررسی دلایل سقوط هواپیما، صدای دانلود شده آخرین مکالمات خلبان و کمک خلبان برای حاضرین در جلسه پخش شد که بر اساس آن دقایقی قبل از سقوط، کمک خلبان از خلبان می خواهد که به دلیل نبود دید کافی، باید برگردند.

بر اساس صداهای ضبط شده، هر 2 خلبان دستگاه اتوپایلت را از 17 هزار پا به 15 پا و 14 پا تنظیم می کنند. 2 خلبان فکر می کردند که قله دنا را رد کردند و برای فرود آمدن هواپیما را خاموش می کنند و وقتی به کوه نزدیک می شوند، سیستم حسگر هواپیما 2 بار اعلام می کند که هواپیما به مانع نزدیک می شود و باید اوج بگیرید که متاسفانه به دلیل خاموش بودن هواپیما، به کوه برخورد می کند.

مسئول هواشناسی در همان روزهای اول سقوط هواپیما، در جلسه ستاد بحران اعلام کرد که ما وضعیت بد هوا و مخاطرات احتمالی را هشدار داده بودیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۴۳۴۰۱۸:۱۹:۳۳ ۱۳۹۷/۱/۱۸
. 2 خلبان فکر می کردند که قله دنا را رد کردند و برای فرود آمدن هواپیما را خاموش می کنند !!!!!!!!!! خاموش کردن هواپیما چه صیغه ای است؟؟؟؟؟؟؟؟؟ معمولا دور موتور هواپیمارا کم میکنند
ناشناس۲۹۴۳۴۸۱۸:۳۲:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۱۸
مگر برای فرود آمدن باید هواپیما را خاموش کرد؟!
ناشناس۲۹۴۳۶۹۱۹:۰۰:۴۱ ۱۳۹۷/۱/۱۸
معلوم بود اشتباه خلبان بوده
ناشناس۲۹۴۴۵۹۲۰:۳۶:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۱۸
خب همون طور که گفتید علت سقوط نبودن دید بوده است و باید سوال کرد که چرا در چنین شرایط جوی اجازه پرواز داده شده است، ضمنا پشت سر فردی که دستش از این دنیا کوتاهه حرف زدن صحیح نیست.اون هم در حالی که ایشون خلبان با تجربه ای بوده است.مشکل جای دیگری است آن را رفع کنید تا افراد بیشتری کشته نشوند.
محمد۲۹۴۴۸۷۲۱:۲۳:۱۸ ۱۳۹۷/۱/۱۸
چون خلبان زنده نیست هر چی اشتباه در دنیا وجود داره گردنش بندازید، خدارو شکر که نمیتونه برگردنه به دنیا و بگه مشکل دقیقا از کجاست!
ناشناس۲۹۴۵۱۴۲۲:۱۳:۳۶ ۱۳۹۷/۱/۱۸
آیا مسئولین مربوطه در شرکت آسمان بی گناه هستند؟! چه کسی اجازه پرواز هواپیما در آن هوا را داده و به آن خلبان؟!!
ناشناس۲۹۴۵۶۱۰۰:۰۴:۵۸ ۱۳۹۷/۱/۱۹
من یکی دو بار سوار شدم تا جایی که یادم میاد موقع فرود هم صدای موتور شنیده میشد. حالا دیگه خود دانید ولی من بودم یه بهانه بهتر پیدا می کردم. مثلا موتور خودش خاموش شده
محمد۲۹۴۵۹۳۰۱:۵۸:۴۵ ۱۳۹۷/۱/۱۹
"فکر کردند قله دنا را رد کردند" ؟ GPSندارند؟ نقشه خوانی و محاسبات نقطه یابی ؟ هوانوردی با حدس ؟با فکر کنم قله را رد کردیم ، فکر نکنم؟
ناشناس۲۹۴۶۰۴۰۲:۴۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱/۱۹
ببخشید این یعنی چی که خلبان فکر می کرده کوه رو رد کرده؟!!!! مگه رو هوا خلبان بر اساس فکرش تصمیم میگیره. سیستمهای هواپیما روی نمایشگرهای موجود در کابین اطلاعات رو به خلبان می دن و بر اساس اونا تصمیم گیری می کنه. پس احتمال این که سیستم های هواپیما علیرغم سالم بودن در زمان بلند شدن از فرودگاه، در زمان فرود بنا به دلایلی درست کار نکرده باشن هم وجود داره.
خلبان بازنشسته۲۹۴۶۲۲۰۶:۰۱:۴۹ ۱۳۹۷/۱/۱۹
هواپیما در هیچ شرایطی در حال پرواز موتور آن را خاموش نمیکنند ضمنا سیستم هواپیما طوری طراحی شده که در صورت نزدیک شدن به مانعی انهم مثلا کوه سریعا سنسور ها وصفحه کامپیوتر قبل از رسیدن به ان هشدار های لازم را میدهد که در این صورت خلبان اقدام لازمه را انجام و از بروز حادثه جلوگیری میکند.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. می‌خواهیم در مخالفت با قانون حجاب تجمع برگزار کنیم؛ ما چنین حقی داریم؟

  2. چرا آمریکا ما را به توسعه نمی رساند

  3. خبر مهم مشاور سردار حاجی‌زاده از عملیات «وعده صادق ۳»/ دلیل محقق نشدن این عملیات مشخص شد

  4. طالبان همکاری نمی‌کند؛ باید فوری اتباع افغانستانی را اخراج کنید!

  5. قانون حجاب را قبول ندارند؟ امام گفته بود غلط کردی قانون را قبول نداری/ استفاده از استیضاح برای ابلاغ قانون حجاب

  6. رویابافی جدید ترامپ در مورد صادرات نفت ایران

  7. حقه‌بازی ترامپ علیه ایران

  8. بن بست در «وفاق» فقط با رفتن «همتی»؟!

  9. چرا نتوانسته ایم؟!

  10. فساد اقتصادی با ما چه می کند؟

  11. نامه لازم نیست؛ توافق آماده است!

  12. آقاتهرانی: ان‌شاالله این لحظات آخر برای ابلاغ قانون عفاف و حجاب است

  13. جولانی و متحدانش در شوک!

  14. غضنفری: پزشکیان اگر نمی‌تواند استعفا دهد/ ظریف، عضو شاخص انجمن حجتیه است!

  15. حمله رسایی به اظهارات نماینده کاشمر درباره پول گرفتن متحصنین قانون حجاب: بیجا می‌کنی شنیده را بازگو می‌کنی!

  16. مهدی یراحی به چه دلیلی شلاق خورد؟

  17. رهبر انقلاب: ایران قطعاً زیر بار توقعات تحکم‌آمیز دولت‌های قلدر نمی‌رود/ مسئله مهم کشور، معیشت مردم است؛‌ مسئولان به‌دنبال حل مشکلات معیشتی باشند

  18. بانوی آهنین، خانواده فرو ریخته!

  19. سفره هایی که روز به روز کوچک تر می شود...

  20. زید‌آبادی، فاتحه وفاق را خواند/ یک انتقاد تند از پسر پزشکیان/ به خاطر دیده‌شدن، هزینه نسازید!

  21. ترامپ: به رهبر ایران نامه نوشته ام

  22. پاسخی به خیالبافی های نظامی علیه ایران

  23. توضیحات دفتر «محسن رفیق دوست» درباره مصاحبه جنجالی او و حاشیه‌های ایجاد شده/ اشاره به جراحی مغز وی و عوارض آن

  24. ادای تیزهوشی محسن رفیق‌دوست و این همه جهالت؟!

  25. اعترافات فائزه هاشمی/ ابتذال فراگیر خطرناک/ پزشکیان باج زیادی به رقبای خود داد!

آخرین عناوین