اروپا قانون مسدوسازی تحریم های آمریکا را به جریان انداخت

گروه جهان الف،   3970317036 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در حمایت از اجرای توافق هسته‌ای با ایران، قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا را بروزرسانی کرد تا از این پس، کلیه تحریم های ثانویه این کشور علیه ایران را شامل شود.

اروپا قانون مسدوسازی تحریم های آمریکا را به جریان انداخت

به گزارش ایرنا، در بیانیه کمیسیون اروپا به عنوان بازوی اجرایی این اتحادیه آمده است: این اقدام در ادامه نشست غیر رسمی سران کشورهای عضو در صوفیه بلغارستان و همچنین اعلامیه 18 مه (28 اردیبهشت) این کمیسیون صورت می‌گیرد.

بیانیه می‌افزاید: هدف از مصوبه امروز، محافظت از منافع شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران و نشان دادن تعهد اتحادیه اروپا به حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا (Blocking Statute) نخستین بار در سال 1996 برای مقابله اروپا با گروهی از تحریم‌ها علیه کوبا، ایران و لیبی تدوین شد و واشنگتن را ناچار به عقب نشینی کرد. این قانون هم‌اکنون با اصلاحیه صورت گرفته‌، تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران را شامل می‌شود.

اجرای این قانون، شرکت ها را از پیروی از تحریم های خارجی منع می کند و اتحادیه اروپا به موجب آن، احکام جریمه احتمالی برای کسب و کارهای اروپایی که با ایران همکاری می کنند را به رسمیت نخواهد شناخت. کمیسیون اروپا روز چهارشنبه همچنین دستورالعمل‌های بانک سرمایه‌گذاری اروپا را با هدف ترغیب این بانک به همکاری با ایران تغییر داد. با این وجود، تصمیم نهایی برای کار در ایران بر عهده هیات مدیره این بانک گذاشته شده که متشکل از وزیران داریی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا است.

در صورت عدم اعتراض شورا و پارلمان اروپا به این مصوبه‌ها طی دو ماه آینده، قوانین مذکور حداکثر تا ابتدای ماه اوت (10 مرداد) که موعد بازگشت موج نخست تحریم‌های آمریکا است، اجرایی خواهد شد.

کمیسیون اروپا در بیانیه خود تاکید کرده است که کشورهای عضو این اتحادیه با وجود تعهد به حفظ همکاری‌ها با آمریکا، تا زمان پایبندی ایران به برجام، به اجرای کامل و موثر این توافق پایبند خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۷۵۴۱۱۰۸:۰۸:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۱۷
زحمت کشیدن. در بخش واکسن و دارو و تجهیزات پزشکی( شرکت زیمنس و...) و هواپیما و چیزهای مهم تحریم کردن. حالا یعنی ما باید به برجام پایبند بمونیم؟!
ناشناس۳۷۵۵۰۸۱۱:۰۰:۴۴ ۱۳۹۷/۳/۱۷
این است تدبببببببیر و امید و دیپلماسی
تبریزی۳۷۵۵۲۸۱۱:۱۶:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۱۷
یعنی واقعا امکانش نیست همه کشورهای دنیا با هم هماهنگ بشن و امریکا رو تحریم کنن؟ درسته که امریکا به تنهایی یک چهارم اقتصاد دنیا دستشه ولی سه چهارمش دست بقیه کشورهای دنیاست. اگه همه کشورها با هم متحد بشن امپراطوری امریکا می تونه در هم بشکنه. وضعیت فعلی و وابسته بودن بیش از حد کشورها به امریکا اصلا به نفع دنیا نیست. حتی تهدید هماهنگ همه یا حداقل اکثر کشورهای تاثیرگذار دنیا به تحریم مبادله تجاری با امریکا در صورت زورگویی و نقض قوانین بین املل می تونه امریکا رو وادار به عقب نشینی کنه. درسته شرکت ها چند میلیارد دلار در هر دو طرف ضرر می کنن ولی در عوض برای همیشه از شر امریکای امپریالیستی خلاص می شن و امریکا مجبور می شه مثل بقیه برای تعامل با باقی کشورها به قوانین و تصمیمات بین المللی احترم بذاره. به نظر من کشورها رو فقط باید سر نقض قوانین حقوق بشر که جهانی هستن به شدت مجازات کرد به طوری که حتی حق رفت و آمد به مسئولین و خانواده هاشون رو به هیچ کشوری دیگه ندن، نه سر داشتن مواضع سیاسی متفاوت چون به هر حال هیچ دو کشوری نمی تونن منافع استراتژیک یکسانی داشته باشن. جای تعجبه که در بین خواسته های زورگویانه امریکا از ایران تنها به مسائل سیاسی اشاره شده که هیچ ربطی به امریکا نداره اما دریغ از یک اشاره به مسائل حقوق بشری. این یعنی مردم ایران هیچ اهمیتی برای امریکا ندارن و امریکا نه تنها دشمن نظام ایران بلکه با تحریم های گسترده اش نشون داد که عملا دشمن مردم و ملت ایران هم هست. رابطه خوب حکومت های دیکتاتوری مثل عربستان با امریکا هم دقیقا موید همین مطلبه که حقوق بشر اتباع غیر امریکایی دنیا هیچ اهمیتی برای امریکا نداره.
ناشناس۳۷۵۵۳۱۱۱:۱۹:۵۶ ۱۳۹۷/۳/۱۷
این خبر مسرت بخشی هست. حتی اگه اجرایی نشه...بله حتی اگه اجرایی نشه... کی بعد از انقلاب بوده که اروپا جلوی آمریکا و به نفع ایران وایستاده... این نشانه اقتدار و سربلندی ایران هست... دست بردارید از اصلاح طلب و اصول گرا... اگر اصول گراها نبودن و اون اقتدار رو نشان نمی دادند اصلاح طلبام دست پر در مذاکرات نبودن...
ناشناس۳۷۵۵۴۳۱۱:۳۴:۴۱ ۱۳۹۷/۳/۱۷
بعضی اگر اروپا با مریکا برای برجام بجنگد هم می گویند ما اعتمادی نداریم، اصلا اعتماد صد درصدی وجود خارجی نداشته و ندارد جز معصومین
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. مطالبه‌ای که در حال به‌ثمر نشستن است

  2. تصمیم پوتین برای گرفتن «انتقام سخت» از اوکراین

  3. مردم از نفس افتاده و چرتکه بنزینی دولت ها

  4. مراقب تکرار فرجام برجام باشیم!

  5. بازگشت مدیر خوش‌نام صنعت آب و برق کشور به وزارتخانه

  6. کمبود برق فقط تقصیر مردم نیست

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: اینترنت بدون فیلتر، زمینه مطالبه‌گری است/ پلیس باید مطابق ضوابط و دستورالعمل‌ها اقدام کند

  8. آیت‌الله سبحانی در نامه‌ای خطاب به قالیباف: اجازه ندهید طرح تعطیلی شنبه بار دیگر بررسی شود

  9. هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و با یارانه به مردم بفروشیم

  10. نیامده، شاخ و شانه می کشد!

  11. رهبر انقلاب: آقای رئیس جمهور برای انتخاب وزیران با من مشورت کردند/ در هوش مصنوعی باید به لایه های زیر ساختی برسیم

  12. پزشکیان: همه اساتیدی که اخراج کردند را بازگردانید

  13. حاکم اصلی آمریکا کیست؟!

  14. بازگشت ظریف به دولت / روایت طیب‌نیا از اولویت اقتصادی دولت

  15. واکنش ها به خداحافظی ضرغامی از وزارت میراث

  16. چرا رژیم‌ صهیونیستی بر آتش جنگ می دمد؟!

  17. آینده بازار مسکن چگونه خواهد بود؟

  18. اعلام جرم علیه یک کارگردان و یک بازیگر سینما به دلیل «کشف حجاب»

  19. بازداشت پنج افسر نیروی انتظامی در رابطه با فوت یک متهم

  20. فرصتی طلایی پشت دیوار کمبود پزشک

  21. عملیاتی که اسرائیل را تعطیل کرد!

  22. توضیح عراقچی درباره مرگ برجام/ پاسخ عباس عبدی به انتقادات از نطق پزشکیان در دفاع از کابینه

  23. یک پیشنهاد درباره سارق خیابان استاد معین/ واکنش رسانه‌های اصولگرا به سخنان رهبری درباره رای مجلس به کابینه

  24. بازگشت ظریف به دولت

  25. برنامه وزیر علوم برای تغییر روسای دانشگاه‌ها

آخرین عناوین