وزیر راه و شهرسازی: ایران بزرگترین ناوگان تجاری و نفتکش خاورمیانه را دارد

گروه اقتصادی الف،   3970617105 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

آخوندی با اشاره به نقاط قوت کشور در صنعت دریانوردی گفت: ناوگان تجاری ما با داشتن بیش از ۶.۵ میلیون تن ظرفیت ناخالص در سال ۲۰۱۷ دارای رتبه سی و یکم در جهان است. ناوگان تجاری و نفتکش ما در سطح منطقه بزرگترین است. از نظر سن ناوگان نیز کشتی‌های ملی ایرانی در بهترین وضعیت هستند.

وزیر راه و شهرسازی: ایران بزرگترین ناوگان تجاری و نفتکش خاورمیانه را دارد

به گزارش مهر، عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: مواردی همچون توسعه پایدار، توسعه و بهبود وضعیت منابع انسانی و توانمندسازی آن، نقش و جایگاه صنعت دریانوردی در ایجاد رفاه و رشد اقتصادی و زدودن فقر، جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار، حفاظت از محیط‌زیست دریایی و کاهش سوانح دریایی از جمله موضوعاتی هستند که در برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صنعت دریانوردی در ریشه‌کن کردن فقر نقش کلیدی دارد، افزود: واقعیت این است که صنعت دریانوردی در ذات خود محتاج به نیروی کار فراوان، تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین و دانش برنامه‌ریزی و مدیریت قوی اجرایی است. از این رو این صنعت می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله بیکاری را تا حدود زیادی برطرف کند.

وی با بیان اینکه نقش صنایع دریایی و کشتیرانی حتی از این مسئله هم مهمتر است، گفت: حمل و نقل دریایی به‌صرفه‌ترین شیوه حمل و نقل کالا و مواد خام در مقادیر زیاد در سرتاسر جهان محسوب شده و بیشتر تجارت جهانی امروزه از طریق دریا به وسیله کشتی انجام می‌شود و هم‌اکنون سهم کشتی‌ها در جابجایی کالا و مواد خام به ۹۰ درصد کل تجارت جهانی می‌رسد.

آخوندی افزود: کل کالای حمل شده توسط کشتی‌ها در جهان تا سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۰.۳ میلیارد تن بوده است که این حجم به وسیله ناوگانی با ۱.۶ میلیارد تن ظرفیت حمل شده است، ضمن اینکه نیمی از تناژ ناوگان جهان، در  مالکیت کشورهای آسیایی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش حمل و نقل دریایی در حمل و نقل نفت و مشتقات آن، اظهار کرد: بر اساس آمار موجود، بیش از ۶۰ درصد مصرف سالیانه نفت و مواد نفتی از طریق دریا حمل می‌شود و عمدتاً نیز تا حد ۹۹.۹۹ درصد آن به صورت ایمن تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به نقش ایران در صنعت دریانوردی گفت: بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی در خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر، ۱۵ جزیره و ۹۰ بندر بزرگ و کوچک تجاری و صیادی موجب شده ایران جایگاه ویژه‌ای در حمل و نقل دریایی داشته باشد. خلیج‌فارس به عنوان یکی از مناطق مهم و پرترافیک جهان محسوب شده و سالانه بیش از ۱۲ هزار کشتی اقیانوس‌پیما از تنگه هرمز تردد می‌کند.

آخوندی افزود: بر اساس آمار ارائه شده توسط آنکتاد در سال ۲۰۱۷، ایران با مالکیت ۲۳۸ کشتی و ظرفیت بارگیری حدود ۱۹ میلیون تن، مقام ۲۱ جهان را از این حیث به خود اختصاص داده است. کشتیرانی ایران با جایگاه ۲۱ از جمله ۲۵ خط کشتیرانی اول جهان محسوب می‌شود. همچنین ایران با ۶ میلیون و ۵۸۳ هزار تن ظرفیت بارگیری ناوگان تحت پرچم، سی و یکمین کشور جهان از این حیث است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایران دارای ناوگانی با بیش از ۱۱ هزار فروند شناور غیرکنوانسیونی است که عمدتاً در آب‌های خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر فعالیت می‌کند که از این جهت بزرگترین ناوگان دریایی منطقه است.

وی تاکید کرد: گسترش حمل و نقل دریایی کشور، به‌کارگیری نیروهای ایرانی بر روی کشتی‌های خودی، دادن سفارش ساخت و تعمیر کشتی‌ها و شناورها به کارگاه‌های کشتی‌سازی داخلی به طور قطع ما را در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و ایجاد رونق برای مردم، کمک شایانی خواهد کرد؛ البته این مسئله مستلزم تامین نیروی انسانی متخصص و ماهر است.

ایران بزرگترین ناوگان تجاری و نفتکش خاورمیانه را دارد

آخوندی در ادامه با اشاره به نقاط قوت کشور در صنعت دریانوردی اظهار کرد: ناوگان تجاری ما با داشتن بیش از ۶.۵ میلیون تن ظرفیت ناخالص در سال ۲۰۱۷ دارای رتبه سی و یکم در جهان است. ناوگان تجاری و نفتکش ما در سطح منطقه بزرگترین است. از نظر سن ناوگان نیز کشتی‌های ملی ایرانی در بهترین وضعیت هستند. همچنین ایران به اکثر کنوانسیون‌های IMO و به تمامی کنوانسیون‌های مهم دریایی و کنوانسیون کار دریایی سازمان بین‌المللی کار ملحق شده و قوانین داخلی خود را از حیث انطباق با استانداردهای روز بین‌المللی کاملاً به روز کرده است. از سوی دیگر، حضور ایران در لیست سفید کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، نگهبانی و گواهینامه‌های دریانوردان، امکان ادامه ارائه آموزش دریایی مطلوب و اعطای گواهینامه به دریانوردان ایرانی را استمرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، فراهم کردن زمینه‌های استفاده از حداکثر توان داخلی در مدیریت ترمینال‌های کانتینری، جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق واگذاری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به شرکت IPGL هند با مشارکت شرکت‌های داخلی و کاهش هزینه حمل با هدف افزایش سهم بازار حمل و نقل بین‌المللی شامل تا ۵۰ درصد تخفیف بر کشتی‌های با محموله ترانزیت خارجی و تا ۷۰ درصد تخفیف بر کالاهای ترانزیت خارجی در عملیات باربری و خنکاری از دیگر نقاط قوت ما محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقاط ضعف کشور در صنعت دریانوردی گفت: ضعف در اشاعه فرهنگ دریانوردی در کشور، نظام مدیریتی غیرروزآمد با نگاه سنتی و بدون توجه به تحولات ساختاری صورت گرفته، بروز مشکل در صنعت دریانوردی که منجر به کاهش رغبت جوانان به کار دریانوردی می‌شود و وجود موانع قانونی و اجرایی برای حضور هر چه بیشتر بخش خصوصی، از جمله نقاط ضعف ما در این صنعت محسوب می‌شود.

آخوندی همچنین به تهدیدهای پیش‌روی صنعت دریانوردی اشاره کرد و افزود: از جمله مهمترین تهدیدهایی که حمل و نقل دریایی ما و واردات و صادرات ما را تهدید می‌کند، عدم پایبندی دولت آمریکا به برجام و بازگشت تحریم‌های ناجوانمردانه و اعمال تحریم‌های ثانویه آن کشور برخلاف تمامی موازین بین‌المللی و حقوق بشری علیه کشورمان است.

وی ادامه داد: همچنین گسترش امکان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بنادر رقیب، حضور نیروهای بیگانه در منطقه و اخلال آنها در رفت و آمد آزاد کشتی‌ها و پیدایش ائتلاف‌های بزرگ کشتیرانی که قدرت چانه‌زنی آنها را بالا می‌برد، از دیگر تهدیدهای پیش‌روی صنعت دریانوردی و کشتیرانی است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به فرصت‌های پیش‌روی صنعت دریانوردی گفت: امکان گسترش ترانزیت از خاک کشور برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه، امکان گسترش ترانشیپ کالا به سایر کشورهای منطقه از طریق بنادر جنوبی، امکان یافتن شرکای جدید با عنایت به سیاست یکجانبه‌گرایانه آمریکا و تمایل بلوک‌های قدرت در جهان برای ایجاد توازن قوا و مقابله با یکجانبه‌گرایی و ایجاد نظام بین‌المللی چندجانبه‌گرایانه، از جمله فرصت‌های پیش‌روی صنعت دریانوردی ما است.

آخوندی گفت: امیدوارم دست‌اندرکاران حوزه‌ دریایی کشور در وضعیت بسیار حیاتی کنونی کشور به عبور موفق کشور و به ویژه صنعت بسیار حساس دریانوردی، از شرایط کنونی کمک کرده و موجبات پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر این صنعت را فراهم کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۳۷۹۰۸۱۵:۰۸:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱۷
افتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچ چی
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. اقدامات متقابل ایران در مقابل قطعنامه احتمالی آژانس انرژی اتمی/ کیهان‌ستیزی زید‌آبادی به جاهای باریک کشید!/ توصیه جالب مطهری به نتانیاهو

  2. باز هم در باغ سبز !

  3. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم ایران بیش از ۶ میلیون نفر است

  4. قانون عفاف و حجاب کجاست؟/ وقتی گرانی خودرو را هم به علم‌الهدی ربط می‌دهند!/ جای درست لاریجانی؟

  5. چرا مردم با کادردرمان درگیر می شوند؟!/ سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت توضیح می دهد

  6. اتحادیه اروپا از جان ایران چه می خواهد؟!

  7. بازگشت لاریجانی‌ها/ توضیحاتی درباره کلینیک ترک بی‌حجابی/ نسخه شفابخش یا مرگبار برای اقتصاد ایران؟

  8. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  9. وقت مقابله‌ به‌ مثل با اروپا نرسیده؟

  10. اعتماد به ترامپ خطاست/ عراقچی علیه ساده‌سازی اصلاح‌طلبان/ شمشیر وفاق زیر گلوی مجلس

  11. با "مرد دیوانه" چگونه باید رفتار کرد؟!

  12. درد بیمار و ناز طبیبان !

  13. فرزندان ظریف کجا هستند؟

  14. انتقاد تند محمد مهاجری به پایداری‌‌چی‌ها و جلیلی

  15. یارانه‌ها واریز شد

  16. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  17. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد؟!

  18. راه‌اندازی کلینیک‌ ترک رانت‌خواری ضروری‌تر نیست؟!

  19. واکنش شریعتمداری به ملاقات مخفی سفیر ایران با مشاور ترامپ

  20. آدرس غلط روی تابلوی پاستور/ ظریف نباشد چه کسی جواب ترامپ را بدهد؟!/ پیامک‌هایی با مضمون خیانت که به نمایندگان مجلس ارسال می‌شود!

  21. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  22. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  23. واکنش تند روزنامه جمهوری اسلامی به کلینیک بی حجابی

  24. تشکیل اسرائیل، ادامه ایده هیتلر !

  25. نامه مجلس به رهبری درباره ساماندهی کارکنان

پربحث‌های هفته

  1. آن تجربه تلخ را تکرار نکنید

  2. یارانه‌ها واریز شد

  3. ادعاهای غير واقعی درباره اقتصاد ایران

  4. تنها فرمولی که دولت های ما بلدند!

  5. شبیخون دلاری به صنعت خودرو !

  6. یارانه آبان واریز نشد/زمان واریز؛ نامعلوم!

  7. خودروسازی ایران؛ از دست ایلان ماسک هم کاری ساخته نیست !

  8. همتی: معتقد به اقتصاد دستوری نیستیم

  9. تصمیم اخیر دولت، قیمت خودروهای ایرانی را نجومی‌تر کرد + جدول قیمت

  10. جزئیات جدید از دلیل عدم واریز یارانه آبان ماه

  11. تداوم حیات خودروسازان با پول مردم

  12. افزایش نرخ عوارض ۵ آزاد راه کشور از اول آذر+ نرخ جدید 

  13. قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا ابلاغ شد

  14. توضیحات اتابک درباره افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا  

  15. موافقت کمیسیون تلفیق با کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰درصد

  16. گرانی ۴۰ درصدی بنزین، خبر قطعی یا تشویش اذهان عمومی؟

  17. آقای همتی! بالاخره نقدینگی کم است یا زیاد؟

  18. وضعیت پرداخت مفسده‌انگیز حق مأموریت ارزی، به دوران قبل از شهید رئیسی برگشت!

  19. کارمندان دولت حتما بخوانند/ میزان افزایش حقوق ۱۴۰۴ کارمندان ۳۰ درصد می‌شود؟  

  20.  یارانه نقدی ۱۴۰۴ با افزایش ۳۵درصدی ارز ترجیحی زیاد می‌شود؟

  21. قالیباف: همه در کشور برای خلق ثروت جدید تلاش کنیم

  22. فرزین: ۱۲۰۰ همت خلق پول جدید داشتیم

  23.  امکان تک نرخی کردن ارز با توجه به شرایط جامعه وجود ندارد

  24. حمایت وزیر اقتصاد از رفع فیلتر

  25. توضیحات حضرتی درباره افزایش قیمت خودرو

آخرین عناوین