سیاست یک بام و دو هوای دولت در بازار خودرو/ ممنوعیت واردات به نام ایران به کام چین

*مرتضی مصطفوی،   3970626121 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
سیاست یک بام و دو هوای دولت در بازار خودرو/ ممنوعیت واردات به نام ایران به کام چین

در دو سال اخیر صنعت خودرو کشور با فرازونشیب های بسیاری مواجه بوده به طوری که شرایط ایجاد شده خودرو را از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل کرده است. طی چند ماه اخیر افزایش قیمت سبب هجوم بخش قابل توجهی از نقدینگی جامعه به بازار خودرو گردیده است.

قدر مسلم عوامل مختلفی در بروز چنین پدیده ای موثر بوده اند اما شاید بتوان اصلی ترین علت را"کاهش عرضه" عنوان کرد.

عرضه مجدد خودرو به دلیل ماهیت کالایی اش، در کوتاه مدت وجود ندارد لذا با توجه به رشد تقاضای خودرو در بازار، هرگونه اعمال محدودیت در عرضه منجر به افزایش قیمت درکوتاه مدت می گردد و اگر این روند ادامه یابد اختلاف بین عرضه و تقاضا افزایش مستمر می شود.

روندی که طی دو سال اخیر در بازار شاهد آن بودیم. از اواخر سال 1395 تاکنون سلسله سیاست های محدودساز دولت در بخش عرضه خودروهای خارجی به بازار شوک وارد نمود که نتیجه آن افزایش شدید قیمت ها و حاشیه سود بالا در بازار شده است.

در دی ماه 1395 با ابلاغ معاون اول ریاست جمهور در خصوص ممنوعیت ثبت سفارش خودرو توسط غیرنمایندگی ها اولین شوک به بازار خودرو وارد شد. هرچند که از یک منظر این سیاست،‌ منجر به ایجاد انحصار در بازار خودروهای وارداتی گردید، ولی در نگاه کلان شرایط را برای افزایش قیمت در بازار مهیا نمود.

دومین شوک در اوایل تابستان 1396 با بستن سامانه ثبت سفارش خودرو به بازار تحمیل شد. اتفاقی که به یکباره بازار خودرو را با تلاطم شدیدی مواجه نمود و روند افزایش قیمت سرعت بیشتری به خود گرفت.

در دی ماه 1396 با اعلام تعرفه های جدید خودرو و امکان واردات خودرو توسط نمایندگان رسمی، هرچند قدری آرامش به بازار برگشت ولی تاثیری بر روند افزایش قیمت ها نداشت چرا که تعرفه واردات خودرو افزایش قابل ملاحظه ای یافته بود و لذا شاهد رشد قابل توجه قیمت ها بودیم.

محدودیت ها و اعمال قوانین دست و پا گیر بر سر واردات خودرو ادامه داشت تا اینکه در سال اوایل 1397 واردات خودرو به دلیل مدیریت منابع ارزی به یکباره ممنوع شد که این اتفاق شوک دیگری بر بازار خودرو بود.

سیر سیاست ها محدودساز در بازار خودرو طی دو سال اخیر بی ثباتی و نااطمینانی را در بازار ایجاد کرد. شرایطی که رشد تقاضای خودروهای خارجی را متوقف نمود. به بیان دیگر محدودیت عرضه خودروهای خارجی، تقاضا را به سمت خودروهای داخلی انتقال داد.

متاسفانه طی دو سال اخیر کانون توجه دولت در مدیریت بازار خودرو صرفا معطوف به بازار خودروهای وارداتی بوده است. خودروهایی که کمتر از 10 درصد بازار را در اختیار دارند.

لذا اولین سوال همین جا مطرح است که چرا دولت به منظور مدیریت بازار خودرو، واردات خودروهای خارجی را در دستور کار قرار داده است.

هرچند که مسئولین وزارت صنعت، براین عقیده اند که علت این موضوع مدیریت منابع ارزی کشور است ولی آمارها نشان می دهد که میلیاردها دلار سالانه صرف واردات محصولات دیگری از جمله قطعات خودرو در کشور می شود که در سلسله سیاست های تجاری دولت مورد توجه قرار نگرفته است. و یا به طور مثال طبق آمار رسمی کشور سالانه میلیاردها دلار ارز بابت واردات بنزین از کشور خارج می شود.

اگر هدف دولت مدیریت منابع ارزی است بایستی روند ورود خودروهای هیبریدی در کشور تسهیل گردد و یا تولید خودروهای بی کیفیت داخلی که مصرف بنزین بالایی دارند، متوقف شود.

 از این رو رفتارشناسی دولت در مدیریت بازار خودرو، حاکی از آن است که یا قوه عاقله و تصمیم گیر در دولت جامع و مانع سیاست گذاری نکرده است و یا هدف از محدودسازی واردات خودروهای وارداتی صرفا مدیریت منابع ارزی نبوده است.

اینکه دقیقا هدف دولت از محدودیت و ممنوعیت واردات خودرو در بازار چه بوده است، نیاز به بررسی جامع دارد هر چند برخی شرکت‌ها از این ممنوعیت سوء استفاده کردند؛ ولی آنچه که مشخص است این است که نتیجه سیاست گذاری دولت در بازار، ایجاد تنش، نااطمینانی و افزایش قیمت بوده است.

اتفاقی که زمینه را برای افزایش قیمت خودروهای داخلی و افزایش سهم مونتاژکاران چینی فراهم کرد. در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی رشد محسوسی داشته که بخشی از آن هیچ توجیه منطقی ندارد. از طرف دیگر سهم خودروهای چینی که به صورت (۱)CKD به کشور وارد و در بازار عرضه می شوند، رشد قابل توجهی یافته است. این در حالی است که ارزبری واردات خودرو به صورت CKD مراتب بیشتر از واردات خودرو به صورت (۲)CBU است.

علی ای حال باید بر این نکته تاکید کرد سلسله اتفاقاتی که از اواخر سال 1395 تاکنون در بازار خودرو رخ داده، به نفع خودروسازان داخلی و مونتاژکاران چینی بوده است تا از یک طرف برخی از خودروسازان بزرگ داخلی از جیب مردم بتوانند زیان خود را جبران و از خطر ورشکستگی نجات یابند و از طرف دیگر خودروسازان چینی سهم خود در بازار ایران را افزایش دهند.

*کارشناس اقتصاد

۱- (CKD (Complete Knocked Dawn قطعات کاملا منفصل: این شیوه هم در کارخانجات داخلی مرسوم است که البته در این روش تمامی قطعات از پلتفرم گرفته تا لوازم تزیینی به صورت قطعات جدا از هم وارد و در خطوط تولید سرهم بندی می شوند. بسیاری از کشورهایی که امروزه حرف های زیادی در صنعت خودرو برای گفتن دارند, مانند کره جنوبی و هند کار خود را با این روش آغاز کرده اند و سپس با بومی سازی قطعات و انجام مهندسی معکوس و دست یابی به تکنولوژی ساخت, موفق به رسیدن به جایگاه کنونی خود شده اند.

۲- (CBU (Complete Batch Unite به صورت پیش ساخته: این نوع واردات دقیقا کاری است که نمایندگی های واردات خودرو در داخل انجام می دهند. واردات خودرو به صورت کامل از کشور تولید کننده و فروش آن در داخل.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۵۲۵۹۶۱۵:۲۹:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲۶
آقای دولت لطفا جواب بده! گوش شنوایی هست؟
ناشناس۵۵۲۶۱۳۱۵:۳۶:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۶
در شرایطی که کشور ارز نداره چرا باید خودروی 200-300 میلیونی وارد بشه ؟
ناشناس۵۵۲۹۴۷۲۰:۳۰:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۶
قابل توجه اون تعدادی که منفی زدن . در شرایط اقتصادی فعلی که درصدی از مردم محتاج نان شب شدن درست کسی سوار ماشین چند صد میلیونی و میلیاردی بشه ؟؟؟ انسانیت یعنی چی ؟ الف سانسور نکن مثل همیشه
ناشناس۵۵۲۹۵۰۲۰:۳۲:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۶
این های که منفی زدن همون آدم های که میرن تو صف دلار و ارز هیچی هم براشون مهم نیست
ناشناس۵۵۳۲۲۲۰۱:۵۴:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
کی گفته نداره اتفاقا ارز داره خوبشم داره متاسفانه مدیر لایق نداره
ناشناس۵۵۲۶۳۰۱۵:۴۴:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۶
تا چند وقت دیگه فروش نفت کمتر میشه و احتمال تحریم سیستم سوئیف بانکی هست . الان به صلاح نیست خودوریی چند صد میلیونی وارد بشه . فقط غذا و دارو
پیمان۵۵۲۸۹۲۱۹:۳۰:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۲۶
سوئیف که خیلی وقته تحریمه بعید میدونم هیچ وقت تحریمش هم باز شده بوده باشه!
ناشناس۵۵۳۰۰۱۲۱:۵۵:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۲۶
سوئیف الان باز ولی بانک های بزرگ و متوسط معمولا با ایران کار نمی کنند فقط بانک های کوچک بود که اونم بسته شده بعد حرف های ترامپ
ناشناس۵۵۲۷۴۳۱۶:۵۱:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۲۶
چرا ما ملت همش باید تو شرایط بحرانی باشیم والا این .......
ناشناس۵۵۲۹۹۹۲۱:۵۴:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۶
چون خودمون خواستیم .. :))
ناشناس۵۵۲۷۵۱۱۶:۵۳:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۶
باید خودرو دست دوم تا 5 سال کارکرد بدون گمرکی و عوارض آزاد بشه ورودش
ناشناس۵۵۲۸۶۲۱۸:۵۲:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲۶
وارادات خودروهای بالای 18000 دلار ممنوع و واردات خودروی های دست دوم زیر 18000 دلار آزاد شود
ناشناس۵۵۲۸۸۴۱۹:۲۰:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۶
آیا نباید لحظه ای فکر کنیم که این کارها عمدی است...چرا همه چیز بر علیه اقتصاد ملی است. چرا خود وزارت صنعت عامل گرانی هست. مگر میشه همه مردم می دانند اشتباه است ولی داخل وزارت نمی دانند کجاند علی مطهری و صادقی که برای هر جیز حاشیه ای پیام میدن
ناشناس۵۵۲۹۴۱۲۰:۱۸:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۶
چین و روسیه نیز دست کمی از اروپا و امریکا ندارند بیچاره ما مردمیم که هر روز تاوان ندانم کاری دولتیها را باید بدهیم اگر ...نیز مسئول کشور بود وضعیت بهتر لااقل حرف نمیزدند
ناشناس۵۵۲۹۵۲۲۰:۳۴:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۶
خوب که شماها در قدرت نیستید مگر نه کل دلار باقیمانده مملکت رو تبدیل به اهن پاره های خارج میکردید . ارز کم . و به زودی کمتر هم میشه پس الکی نباید خرج بشه . بهترین کار دولت بستن واردات خودرو است
ناشناس۵۵۳۰۱۱۲۲:۰۲:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۶
CKD ایجاد اشتغال میکنه ولی واردات خودرو ایجاد اشتغال نمیکنه
ناشناس۵۵۳۵۰۴۱۰:۰۱:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
اگر واردات برقرار باشد وعرضه زیاد شود دلال بازی که مهمترین دلیل آشفتگی بازار است از بین میرود
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. پایتخت جدیدایران؛ شهری غیر از شهرهای مهم !

  2. تکرار بازی سیاسی با مذاکره؟!

  3. مکالمه خيالي «جک» و «آرش»، فرداي تحقق بازدارندگي هسته ای!

  4. فردوسی‌پور و فرش قرمزی که پهن نشده!

  5. بازگشت روحانی به سیاست با پرواز در خواب/ نسخه‌ جدید لاریجانی/ ادعای تازه درباره تابعیت فرزندان ظریف

  6. ورود کاروان‌های عظیم غذایی به پایگاه «عین‌الاسد»/ این اقدام آمریکا نشانه‌ای از آغاز جنگ است؟

  7. فمینیسم ایرانی و عبور از سکولاریسم

  8. بدهکاران، طلبکار شدند!

  9. نفوذی‌ها چه کسانی و در کجاها هستند؟

  10. رسائی : ظریف هرهر می خندد و مجلس را مسخره می‌کند و می‌گوید قرار است من را عزل کنند!

  11. چرا اروپا دنبال آغاز مجدد گفت‌وگوها با ایران است؟

  12. کلاهتان را قاضی کنید آقای میرسلیم !

  13. پزشکیان: نخواهیم گذاشت سفره و معیشت مردم دچار مشکل شود

  14. مذاکره؛ نه تابو نه هدف / سالاد جلایی‌پور برای دولت/ هنوز ماه عسل شماست آقای عارف!

  15. چند نکته درباره تعامل عبدالحمید با دولت/ آیا پزشکیان همه صداهای اطراف خود را می‌شنود؟/ اولین قطعنامه فصل مدارا

  16. دختر صفدر حسینی در دولت پست گرفت / فاطمه حسینی کیست؟

  17. قالیباف: انتصاب ظریف غیرقانونی است/ دولت تدبیر کند

  18. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: اول قدرت بازدارنده همتراز، سپس مذاکره با آمریکا/ اقدام اروپا، نشان‌دهنده فعال‌شدن مکانیسم ماشه است

  19. امام جمعه اردبیل: امارات هیچ سندی بر مالکیت ۲ جزیره «آریانا» و «زرکوه» ندارد

  20. روایت عجیب حسن روحانی از نامزدی اش در انتخابات/ خواب سیدمحمد خاتمی را دیدم!/ خاتمی را زیر بالم گرفتم و به آسمان بردم!

  21. کمالوندی: ظرفیت غنی‌سازی را افزایش دادیم  

  22. با این کمدی ها حال ما خوب نمی شود!

  23. رهبر انقلاب: حکم اعدام نتانیاهو باید صادر شود/ بسیجی ایرانی یقین دارد روزی رژیم‌صهیونیستی را از بین خواهد برد

  24. دیدار صادر کننده حکم بازداشت نتانیاهو با آیت الله سیستانی

  25. محمد مهاجری به عراقچی: قرار نیست مملکت را از این وضع نجات دهید؟ /حمله گازانبری علیه ما شروع شده است

آخرین عناوین