اره استخوان‌بر برای مثله کردن منتقد

گروه جهان الف،   3970719066 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سرنوشت روزنامه‌نگار ناپدید شده منتقد ولیعهد عربستان سعودی، هنوز نامعلوم است.

ماجرای ناپدید شدن این روزنامه‌نگار روز به روز پیچیده‌تر و عجیب‌تر می‌شود تا جایی که یک روزنامه امریکایی ادعا کرده است که تیمی از ماموران امنتی «تحت فرمان بالاترین مقام دربار سعودی» شامل یک «متخصص کالبد‌شکافی» و به نوشته روزنامه صباح ترکیه با همراه داشتن «اره جراحی استخوان» برای سر به ‌نیست کردن این روزنامه‌نگار منتقد در روزی که او ناپدید شده است به استانبول رفته‌اند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی ساکن امریکا سه‌شنبه هفته گذشته وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و طی 9 روز گذشته اثری از او پیدا نشده است. دولت عربستان سعودی ادعا می‌کند که این روزنامه‌نگار منتقد از کنسولگری خارج شده است، اما مقام‌های امنیتی ترکیه معتقدند که احتمالا این روزنامه‌نگار درون کنسولگری به قتل رسیده است. شواهد تازه‌ای که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که عملیات سر به‌ نیست کردن این روزنامه‌نگار منتقد، یک عملیات دقیق بود که از مدتی پیش توسط مقامات رسمی دولت عربستان سعودی برنامه‌ریزی شده است.

به نوشته واشنگتن‌پست یک مقام امنیتی امریکایی فاش کرده است که سازمان‌های اطلاعاتی امریکا گفت‌وگوهایی را میان مقام‌های سعودی شنود کرده‌اند که از نقشه آنها برای ربایش جمال خاشقجی خبر می‌دهد. خاشقجی مدتی بود به صورت مستمر برای واشنگتن‌پست مقاله می‌نوشت و این رسانه مشهور در پایتخت امریکا به‌شدت پیگیری سرنوشت او است. به نوشته واشنگتن‌پست مقام امنیتی امریکایی گفته است که برنامه مقام‌های سعودی این بود که خاشقجی را برای انتقال به خاک عربستان سعودی تطمیع کنند. این مقام امنیتی که نامش فاش نشده توضیح نداده است که هدف مقام‌های سعودی از انتقال خاشقجی به خاک عربستان قتل او بوده یا بازداشت و بازجویی. بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، بامداد روز 2 اکتبر، همان روزی که جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی ناپدید شده است، دو هواپیمای کوچک گلف‌استریم-4 از مبدا ریاض، حامل 15 مامور سعودی در استانبول فرود می‌آیند. این دو هواپیما که متعلق به شرکت خدمات هوایی پرایم‌اسکای مستقر در ریاض هستند، پس از پیاده شدن مسافران‌شان روی باند فرودگاه منتظر می‌مانند. 15 مامور سعودی مسافر این دو هواپیما به دو هتل متفاوت در استانبول مراجعه می‌کنند و بعد به کنسولگری عربستان در استانبول می‌روند، وقتی که حدود ساعت یک بعداز ظهر روز سه‌شنبه 2 اکتبر، جمال خاشقجی وارد کنسولگری عربستان می‌شود، این تیم درون کنسولگری منتظر او بودند. مقام‌های امنیتی ترکیه که روز سه‌شنبه اجازه پیدا کردند از درون ساختمان کنسولگری بازرسی کنند، می‌گویند که عربستان سعودی هنوز هیچ شاهدی ارایه نداده است که نشان بدهد جمال خاشقجی محل کنسولگری را ترک کرده است.

روزنامه صباح ترکیه در گزارشی می‌نویسد که خودروهای حامل ماموران سعودی در محل اقامتگاه سرکنسول سعودی در استانبول، محمد العطیبی برای چهار ساعت توقف کرده‌اند. بر اساس روایت روزنامه صباح، از کارکنان محلی اقامتگاه سرکنسول سعودی، به شکل عجولانه‌ای خواسته‌ شده است محل را ترک کنند. روزنامه صباح ترکیه که از رسانه‌های نزدیک به حزب حاکم این کشور محسوب می‌شود، عکس و عنوان 15 شهروند سعودی را منتشر کرده است که به نوشته این روزنامه جزو «تیم ترور» اعزامی به استانبول بوده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی دیگر ادعا می‌کند که اطلاعات موثقی مبنی بر ارتباط نزدیک تیم 15 نفره اعزامی به استانبول با دربار سعودی وجود دارد. این روزنامه تیم اعزامی به استانبول را «تحت فرمان بالاترین مقام دربار سعودی» توصیف می‌کند. به نوشته این روزنامه در بین 15 نفر حتی یک کارشناس کالبدشکافی هم حاضر بوده که احتمالا برای نظارت بر عملیات مثله کردن خاشقجی به استانبول رفته است. به نوشته این روزنامه امریکایی مقام‌های امنیتی ترکیه در میان وسایل تیم 15 نفره سعودی حتی «اره جراحی استخوان» مشاهده کرده‌اند. شبکه تلویزیونی TRT ترکیه تصاویر دوربین‌های مداربسته مختلف از ورود تیم تروریستی سعودی به فرودگاه، اقامت در هتل، انتقال به کنسولگری و سوار شدن آنها به هواپیما برای بازگشت به عربستان را نشان می‌دهد. بر اساس اطلاعات ثبت شده از پرواز این هواپیماها یکی از آنها بعد از استانبول برای بازگشت به دوبی و دیگری به قاهره پرواز می‌کنند و بعد از توقف در فرودگاه‌های مصر و امارات به ریاض باز‌می‌گردند.

خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی که گفته می‌شود این روزنامه‌نگار منتقد برای ازدواج با او و ثبت مدارک طلاق از همسر پیشینش به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده است روز چهارشنبه با انتشار یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست، از رییس‌جمهور و بانوی اول امریکا خواسته است تا برای روشن شدن سرنوشت این روزنامه‌نگار عربستانی تلاش کنند. به نوشته خدیجه چنگیز، جمال خاشقجی 5 روز قبل از ناپدید شدنش برای اولین ‌بار به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده است و بعد از آن، با وجود نگرانی از خطر احتمالی، برای پایان دادن به مراحل اداری کارش دوباره به کنسولگری مراجعه می‌کند، جایی که دیگر از آن خارج نشده است.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا سه‌شنبه شب خبر داد که سفیر عربستان سعودی در لندن را برای ادای توضیحات در مورد سرنوشت این روزنامه‌نگار سعودی به وزارت خارجه فراخوانده است و در تماس تلفنی با وزیر خارجه عربستان، از او خواسته است تا توضیح شفافی در مورد سرنوشت این روزنامه‌نگار ناپدیدشده ارایه دهد. سازمان ملل متحد هم با صدور بیانیه‌ای نسبت به سرنوشت این روزنامه‌نگار منتقد «عمیق‌ترین نگرانی‌ها» را ابراز کرده است. پیش از این تعدادی از مقام‌های امریکایی از جمله رییس‌جمهور، وزیر خارجه و معاون اول رییس‌جمهور امریکا در اظهاراتی جداگانه، نسبت به این پرونده اظهار نگرانی کرده‌ بودند.

منبع: روزنامه اعتماد