پرونده FATF؛ سیاسی کاری دولت در برابر منافع ملی

حسین مهدی تبار،   3981009122 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
پرونده FATF؛ سیاسی کاری دولت در برابر منافع ملی

با گذشت سه سال از تفاهم بدون مذاکره (!) وزیر پیشین اقتصاد با کارگروه مالی موسوم به FATF و پذیرش یک برنامه اجرایی دیکته شده، هنوز جمع‌بندی دقیقی در سطح حاکمیتی برای کنش متناسب با شرایط در مقابل این کارگروه، اتخاذ نشده است. باوجود اینکه تجربه تلخ برجام و خسارات ناشی از تصمیم غیر کارشناسی کشور در مواجهه با آن، یکبار برای همیشه لزوم بررسی دقیق، فنی و بدور از سیاسی‌کاری وقایع عارض بر سیاست خارجی  را اثبات کرده بود؛ شواهد گویای آن است که در پرونده FATF هم عزم جدی برای بررسی کارشناسی و بدون سیاسی‌کاری وجود ندارد. 

تفوق عوام‌زدگی و ورود غیر تخصصی در پرونده مذکور چنان مشهود است، که بسیاری از موافقین اجرای برنامه‌ی اجرایی FATF حتی نمی‌دانند که بحث‌های فعلی ایران و این کارگروه ربطی به عضویت در آن ندارد. از آن بدتر، هنوز خیلی از موافقین اجرای این طرح که نام آن‌ها در صدر حامیان این طرح در روزنامه‌های دولتی وجود دارد، هنوز متوجه نشده‌اند، که FAFT یک کنوانسیون نیست! خروج سرمربی استقلال از کشور، بار دیگر بهانه‌ای برای حامیان پذیرش کنوانسیون‌های مربوط به FATF ایجاد کرد، تا با ارتباط این خروج با مسئله FATF، دست خالی از نظرِ کارشناسی خود را با ادعاهای واهی سیاست زده، پرکرده و افکار عمومی را بار دیگر برای مسائل حساس تحریک کنند.

 البته بیان گزاره‌های احساسی و غیر تخصصی، شاید بتواند موجب ایجاد رعب در مردم در نتیجه کسب حمایت آنها شود - چنانکه در برجام هم چنین شد - اما، حقیقتِ بی ارتباطی بحث های مطروحه با واقعیت FATF غیر قابل انکار است که در ذیل به بخشی از آن اشاره می شود:

یکم: وضعیت ایران در مواجهه با کارگروه مالی FATF طی چند سال گذشته تعلیق نصفه و نیمه از اقدامات متقابل موسوم به couner-measure بوده است؛ خروج سرمربی استقلال هم از ایران در حالتی رخ داد که هیچ تغییری در وضعیت ایران در کارگروه مالی ایجاد نشده بود و در نتیجه ارتباطی بین این دو مسئله در حالتی که اتفاق جدیدی رخ نداده، غیر قابل تصور است. انچه موجب ایجاد اختلالات پرداختی به این سرمربی شد، مشکل اساسی ایران در تبادلات بانکی بین المللی یعنی تحریم‌های امریکاست. 

دوم: ورود مجدد ایران به لیست سیاه FATF و اجرای کامل اقدامات متقابل علیه ایران، به دلیلی که گفته خواهد شد، از نظر فنی هیچ تاثیر مثبت روی زمینی برای حجم تراکنش‌های بانکی ایران نخواهد داشت. چنانچه، تعلیق موقت ایران از لیست سیاه نیز با وجود تحریم های امریکا هیچ اثری واقعی روی تراکنشات بانکی ایران نگذاشت، و همانطور که پیش بینی میشد، توقف بخشی از این اقدامات متقابل، بجز در سطح تبلیغات رسانه‌ای هیچ نفعی عاید ایران نکرد. انچه ایران هم اکنون در فضای تراکنش‌های بانکی خود با ان مواجه است، فشار مالی خزانه داری امریکا و FINCEN ( FIU امریکا ) است.

 این دو نهاد با اعلام دستور العمل های خود به بانک‌های جهان، انهارا به شناخت دقیق و جز به جز ذی نفعان مبادلات مالی ملزم کرده و در نتیجه از تبادلات مالی با طرف مشکوک به فعالیت های تروریستی یعنی ایران منع می کنند. تمام مشکلاتی که ایران حتی در سطح دوستان خود با ان مواجه است هم از همین جنس است. تا زمانی ایران تحت تحریم‌های امریکا وجود دارد و از طرفی سیستم بانکی امریکا نیز، برای فعالیت به تائیدات خزانه‌داری امریکا نیازمند است، امکان مبادله از مسیر عادی و  رسمی-دلاری برای ایران با بانک‌های دنیا وجود نخواهد داشت، و هیچ اقدامی در مواجهه با FATF موجب گشایش در روابط مالی ایران نخواهد بود. 

سوم: غایت فشار مالی ایران همین چیزی است که در چند ماه اخیر و بواسطه فشار همه جانبه‌ امریکا شاهد ان بوده ایم. ادعای اینکه با شروع مجدد اقدامات متقابل فتف علیه ایران، امکان تبادلات مالی ایران با دوستان خود قطع می شود و ایران برای مقابله با تحریم های امریکا ناچار به پذیرش برنامه اجرایی این کارگروه است هم ادعای گزافی است. باید از حامیان این استدلال پرسید، اگر واقعا همکاری با فتف موجب گشایش مالی ایران در روابط تجاری خواهد شد، چرا طرف تحریم کننده ایران یعنی امریکا، خود مدافع سرسخت پذیرش الزام اف ای تی اف توسط ایران است؟! در همین رابطه، وزیر خزانه‌داری امریکا چندی پیش صراحتا بیان کرد، که پذیرش الزامات فتف توسط ایران، از امکان دور زدن تحریم‌ها توسط ایران جلوگیری می‌کند! [1]

چهارم: تصمیمات در کارگروه مالی FATF مبتنی بر اجماع است؛ در نتیجه عادی سازی کامل شرایط ایران در این کارگروه، مستلزم پذیرش همه اعضای حاضر در فتف است که مخالفت برخی از انها هم با انتفاع ایران مشهود است. چناچه، پیشتر در مورد کره شمالی هم این وضعیت تکرار شد. با وجود اینکه کره شمالی در چند سال اخیر دو کنوانسیون پالرمو و CFT را پذیرفته است، باز هم وضعیت این کشور در این کارگروه به حالت عادی در نیامده است. بنابراین، هیچ تضمینی وجود ندارد، حتی اگر تمام الزامات فتف در مورد ایران اجرایی شود و ایران هزینه های انرا بپردازد، باز هم کارگروه وضعیت ایران را عادی اعلام کند. هزینه هایی که تقلیل آن به توقف حمایت از گروه های مقاومت تنها حربه رسانه ای موافقین فتف است و خسارات ناشی از اجرای ان اتفاقا مربوط به بایکوت شدن بسیاری از نهاد های رسمی خود دولت و شرکت های مهم تجاری ایران خواهد بود. 

بیان دقیق هزینه های ناشی از همکاری کامل اجرای ملزومات فتف البته هدف این نوشته نیست، و چنان چه پیشتر گفته شد، بحث اساسی این نوشته، بدتر شدن وضعیت مالی ایران پس از پذیرش الزامات فتف است.چنانچه گفته شد، با وجود اینکه دولت به فراخور زمان و با توجه به نزدیکی انتخابات و با وجود کارنامه خالی خود، شاید نیازمند همکاری با فتف باشد، اما هیچ منطق فنیِ اقتصادی، ادعاهای حامیان اجرای این طرح و تاثیر مثبت قابل توجه آن بر اقتصاد کشور تایید نمیکند. بنا براین، شاید بهتر باشد، بحث تخصصی و اقتصادی مربوط به این کارگروه از کلیشه‌گرایی مرسوم در فضای رسانه‌ای فاصله گرفته و به کارشناسان امر تحویل داده شود.

۱- https://home.treasury.gov/news/press-releases/sm713

دیدگاه کاربران

صادق۱۲۶۳۲۹۴۰۹:۱۵:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
با سلام و احترام جناب آقای توکلی اگر با قرار گرفتند ایران در لیست سیاه وضعیت تجارت خارجی ایران بدتر از امروز شد همچنان که مسئولینی نظیر آقای همتی رییس بانک مرکزی که شبانه روز با مبادلات تجاری ایران در ارتباط هستند فرمودند که بدتر خواهد شد ، آیا شما و دوستانتان در مجمع حاضر هستید مسئولیت آن را قبول کنید ؟ بعد از قبول مسئولیت حاضرید چه اقدامی در جهت رفع مشکل به وجود آمده انجام دهید ؟ برنامه شما جهت رفع مشکل احتمالی چه خواهد بود ؟
ناشناس۱۲۶۳۵۲۹۱۱:۵۵:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
FATF جزو ساختار وزارت خزانه داری امریکاست و با پیوستن به آن راههای دور زدن تحریم ها لو می روند و تحریم ها هوشمند و هدفمندتر می شوند و اوضاع اقتصادی وخیم تر خواهد شد.
ناشناس۱۲۶۳۵۳۳۱۱:۵۷:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
خود آقای ظریف گفته من تضمین نمی کنم که با پذیرش پالرمو و CFT از لیست سیاه FATF خارج شویم.
ناشناس۱۲۶۳۵۹۸۱۲:۲۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
عزیزم قبلا ایران در لیست سیاه بوده
فرناز۱۲۶۳۳۱۴۰۹:۴۴:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
لطفا" هر دو گروه رسما" اعلام کنند که نتایج پذیرش و یا عدم پذیرش در FATF رو خواهند پذیرفت. یعنی موافقان بگویند در صورت بدتر شدن پس از پذیرش مسئولیت را خواهند پذیرفت و مخالفان هم بگویند در صورت عدم پذیرش عواقب احتمالی با آنان خواهد بود.
ناشناس۱۲۶۳۵۳۸۱۱:۵۹:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
اصلاح طلبان ابتدا خسارات برجام نافرجام را تسویه نمایند بعدا"درباره FATF بحث می کنیم !
ناشناس۱۲۶۳۳۲۴۰۹:۵۲:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
با وجود استمرار تحریم های بانکی پیوستن به FATF هیچ تغییری در شرایط کشور ایجاد نمی کند ابتدا باید تحریم های ظالمانه لغو بشوند اما اصرار دولت برای تصویب این لوایح کارکرد انتخاباتی دارد.
ناشناس۱۲۶۳۳۳۰۰۹:۵۵:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
FATF در گزارش رسمی خود اعلام کرده است که یکی از اهداف اصلی این سازمان اینست که مسیرهای دور زدن تحریم ها از سوی ایران را مسدود نماید.
ناشناس۱۲۶۳۳۳۱۰۹:۵۶:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
امریکایی ها می گویند برای تاثیر کامل فشار حداکثری باید FATF در ایران اجرایی بشود اصلاح طلبان هم همین را می گویند !
ناشناس۱۲۶۳۳۳۵۰۹:۵۷:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
کره شمالی با وجود پذیرش پالرمو و CFT از لیست سیاه FATF حذف نشده است.
ناشناس۱۲۶۳۵۳۶۱۱:۵۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
کره شمالی موارد مورد نظر را اجرا نکرده است . فقط تصویب که کافی نیست.
ناشناس۱۲۶۳۶۰۷۱۲:۳۰:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
کره شمالی هیچ چی رو قبول نکرده، برو سایتش ببین فقط ایران و کره شمالی و یک کشور که اسمش رو نشنیدم هیچ کدوم از لوایح رو نپذیرفتن بقیه کشورها حداقل یکی از لوایح رو پذیرفتن!
ناشناس۱۲۶۳۳۳۹۰۹:۵۸:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
6 سال با برجام نافرجام سرکار بودیم 2 سال آینده را هم با fatf و اینستکس و غیره سرکاریم !
ناشناس۱۲۶۳۳۴۵۱۰:۰۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
دقیقا همون چیزایی که دو ساله در باره مخالفان بیان میشد دارید همونا رو تازه به موافقان نسبت میدید. خدارو شکر استاد زدن نعل وارونه هستید
ناشناس۱۲۶۳۳۴۶۱۰:۰۲:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
اينهمه مقاله منفی در باره اف آ تی اف منتشر کرديد. آيا يک کلمه مثبت در آن وجود ندارد؟
ناشناس۱۲۶۳۴۷۹۱۱:۲۳:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
امریکا و اروپا که برای اجرای استانداردهای FATF به ایران فشار می آورند خودشان آنرا اجرا نمی کنند.
ناشناس۱۲۶۳۹۱۸۱۴:۴۹:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
دارندگي و برازندگي. سال ها بدون سر و صدا کار کردند الان در اين موضع قدرت ايستادند. نخبه هاي علمي رو از همه جاي دنيا جمع کردند و ارزش دادند. سلبريتي بيسواد سيکل هم شد ارزش ما و گفتيم ماليات نده.
موسوی دانا۱۲۶۳۴۰۳۱۰:۴۰:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
اف .آی .تی . اف جهانی / مطلوب منافع ایرانی
ناشناس۱۲۶۳۴۷۲۱۱:۲۰:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
با پذیرش اف ای تی اف حتی واردات چمدانی دلار و طلا هم ممنوع می شود و به تبع آن نرخ ارز و تورم افزایشی خواهد شد.
ناشناس۱۲۶۳۶۱۰۱۲:۳۱:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
نابغه بعد زا رفتن تو لیست سیاه بهت اجازه نمی دن چمدون پول دستت بگیری بیاری و ببری تو فرودگاه پولت و از ایران برای چنج هم قبول نمی کنند
ناشناس۱۲۶۳۴۳۶۱۰:۵۸:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
این دولت حامی ثروتمندان و دشمن فقرا و ضعیفان است .
کند ذهن۱۲۶۳۵۰۷۱۱:۴۱:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
........ ادعاهای حامیان اجرای این طرح و تاثیر مثبت قابل توجه آن بر اقتصاد کشور تایید نمیکند..... سلام. عزیزم تاثیر مثبت قابل توجه بر اقتصاد کشور گفته کدام موافق هست ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  7. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  8. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  9. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  13. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  14. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  15. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  18. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  22. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  24. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین