وزیر آموزش و پرورش: روحیه پرسشگری و آزاد اندیشی را به دانش آموزان منتقل کنیم

گروه اجتماعی الف،   3990426112

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مقوله تربیت در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان و ساختن آینده آنان از مقوله آموزش تأثیرگذارتر و پایدارتر است، گفت: به دانش آموزان روحیه و توانایی پرسشگری و آزاد اندیشی؛ خلاقیت و کارآفرینی را منتقل کنیم و در شکل گیری هویت آنان اهتمام داشته باشیم .

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان پرورشی و فرهنگی استانها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشکر از تلاشهای معاونت پرورشی و فرهنگی و تمام معاونان پرورشی و فرهنگی استانها اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم از این جلسه به عنوان حرکتی مستمر و برنامه ریزی شده  با مدیریت بهینه زمان، برای رسیدن به یک نقطه تفاهم در فهم دقیق تر از مسولیت و چگونگی ایفای شایسته آن بهره بگیریم.

 تربیت دانشآموزانی با هویت و برخودار از عزت نفس، خلاق و پرسشگر مسئولیت خطیر و بزرگی است

حاجی میرزایی با بیان اینکه همه ما شکل گیری شخصیت  خود را به میزان زیادی مدیون رویدادهای تربیتی مدرسه هستیم،با ذکر خاطرهای از نقش معلمان در شکلگیری رفتار ماندگار در دانش آموزان، افزود: معمولا بسیاری از آن چه معلمان به ما یاد می دادند از یاد می بریم؛ اما رفتارهای معلمان در ذهن ما ماندگار شده و فراموش نمی کنیم و این یعنی رفتارهای معلمان در ذهن کودکان حک می شود

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: اینکه فکر کنیم می توانیم به یک فرد هویت و عزت نفس دهیم و او را خلاق و پرسشگر کرده و با روحیه آزادمنشی آشنا کنیم و یا برعکس به طورکلی زندگی یک فرد را از بین ببریم؛ نشان می دهد این مسئولیت، بسیار  خطیر و مهم است.

لزوم فعالیتهای پرورشی و فرهنگی هدفمند در مدارس

وی با توجه به اهمیت بسیار مصونیت دانش آموزان ادامه داد:  آموزش و پرورش می تواند در کاستن از آسیبهای اجتماعی و افزایش ظرفیتهای اجتماعی دانش آموزان و مصونیت آنان در برابر مخاطرات فراوان نقش مهمی ایفا کند.

وی رابطه انسانها با خدا را بسیار مهم خواند و از مهم دانستن تدبر در این رابطه گفت: این هنگامی است که می فهمیم که کار یکی با جمادات و اشیا است و کار برخی با تربیت انسان است، این خیلی شان بالایی است و بخش عمده ای از این شان که به تربیت انسان ها مربوط می شود، در اختیار حوزه پرورشی است. باید بتوانیم به فرصتی که در اختیار ما گذاشته شده است تدبر کنیم تا در روز (قیامت) افسوس اتلاف عمر در این دنیا را نداشته باشیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در مورد وظیفه خطیر معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: اگر این فکر خواب را از چشمانمان بگیرد که در نقطهای قرار گرفتیم که می توانیم زندگی آدمها را بسازیم و به آدمها امید، زندگی، شخصیت و هویت بدهیم و اگر کوتاهی کنیم به عقوبت سنگین دچار می شویم.

باید قدرت تفکیک اهداف تربیت و ابزارهای نیل به آن را داشته باشیم

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه باید قدرت تفکیک اهداف تربیت و ابزارهای نیل به اهداف را داشته باشیم، در غیر اینصورت دچار خطا میشویم، اذعان کرد: کانونها، دارالقرانها، تشکلها، مراکز مشاوره، جشنوارهها، کتابها و ... ابزارهایی برای رسیدن به هدف تربیت است؛ لذا برای هر دورهای به طور جداگانه و برای مدارس فنی و حرفهای و کاردانش باید اهداف کاملا دقیق و روشن داشته باشیم.

وی با اشاره به اهداف سند تحول افزود: در سند تحول بنیادین  و در زیربنای نظام تربیت دقیقا به این اهداف برای دوره های مختلف تحصیلی اشاره شده است و از نظر من ارزش کار پرورشی و فرهنگی در تحقق این اهداف است؛ لذا اگر نتوانیم به این اهداف برسیم برگزاری اردوها و برنامههای  پرورشی و فرهنگی فایدهای ندارد.

اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دورههای مختلف تحصیلی مشخص شود

وزیر آموزش و پرورش با تبیین برنامههای حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: اولین برنامه حوزه پرورشی باید روشن کردن و تبیین اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دوره های مختلف تحصیلی و دومین برنامه طراحی برنامه های خاص برای رسیدن دانش آموز به آن اهداف باشد. به عنوان مثال اگر اردو یک ابزار است باید معلوم شود چه هدفی در آن دنبال می شود و اگر برای دانش آموز ابتدایی  اردو برگزار می شود، باید در آن اهداف تربیتی دوره ابتدایی قابل سنجش و ارزیابی باشد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه خواستهام این است که بدانم چه موقعیتی برای دانش آموزان فراهم کنیم که به صلاحیت مورد نظر برسند، اظهار کرد: در حوزه پرورشی میتوانیم از ظرفیتهای گروهها و تشکلهای مهم و تاثیرگذار دانش آموزی، سازمان دانش آموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی به عنوان ستون این حرکت ها استفاده کنیم و بقیه برای تحقق اهداف به این ستونها تکیه کنند.

حوزه آسیبهای اجتماعی از دغدغههای رهبر معظم انقلاب است

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه موضوع آسیب اجتماعی دغدغه رهبر معظم انقلاب  است گفت: آسیبهای اجتماعی یک واقعیت تلخ است و جامعه امروز  به دلیل مشکلات، بیش از حد مستعد آسیب های اجتماعی شده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید  با اشاره به موضوع آسیبهای اجتماعی اظهار کرد: می توانیم آسیبهای اجتماعی را با همان غربالگری اولیه و مشاهدات کاهش دهیم و آموزش و پرورش بیشتر از دستگاههای دیگر می تواند در این مسیر موثر باشد؛ لذا از مدیران پرورشی سراسر کشور می خواهم به جای ارائه اعداد و ارقام بر این موضوع به طور جدی و عملی کار کنند و وقت بگذارند و خلاقیت به خرج دهند.

شبکه شاد عرصه نوآوری و خلاقیت است

وزیر آموزش و پرورش شبکه آموزشی دانش آموز (شاد ) را یک نهال نورس دانست و گفت: این شبکه به دلیل حضور در فضای مجازی از قواعدی تبعیت میکند که این قواعد متفاوت با قواعد دنیای حقیقی است و وظیفه ما این است که همه با هم کمک کنیم تا در این عرصه، خلاقیت و نوآوری داشته باشیم و بتوانیم باعث رشد و ارتقای کیفیت آن باشیم؛ لذا باید کار با ارزش و با کیفیت انجام دهیم و لازمه این کار، فکر و اندیشه و اختصاص زمان از سوی مسئولین پرورشی را می طلبد.

حفظ قرآن، تربیت قرانی و کلام قرآن را در رفتار دانشآموزان بیاوریم

وی با اشاره به اینکه باید قرآن را از مهجوریت در جامعه درآوریم و توسعه دهیم، بیان کرد: آموزش و پرورش دستگاهی است که بیش از دیگر دستگاهها میتواند قرآن را از مهجوریت درآورد و حفظ و تدبر و تربیت قرانی و کلام قرآن را در رفتار دانش آموزان بیاوریم. در این صورت می توانیم به تمام اهداف برسیم؛ بنابراین از کارهای صوری و سطحی در این زمینه عبور کرده و بر غنای آن بیفزایید.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید براینکه خانوادهها عزیزترین فرد زندگی خود را به ما سپردهاند و حکومت نیز آینده جامعه را به آموزش و پرورش سپرده است گفت: مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح و درست سند تحول بنیادین و تربیت بسیار تاکید داشته و بر اجرای آن بسیار حساس هستند؛ لذا از مدیران کل و معاونین پرورشی می خواهم به گونهای برنامه ریزی کنند که در جلسه بعد یک قدم جلوتر از این باشیم.

شایان ذکر است در پایان این گردهمایی وزیر آموزش و پرورش از جشنواره فرهنگی، هنری عفاف و حجاب (مهتاب در نور) رونمایی کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین