گردشگران چینی ایران را با اخبار بد شناخته‌اند

اجتماعی،   3991005038 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس حوزه گردشگری چین می‌گوید: ایران با ویروس کرونا در صدر اخبار رسانه‌های چین قرار گرفته و اگرچه این خبرها بد است ولی سبب آشنایی چینی‌ها با ایران و تشخیص تفاوت آن از کشورهای عربی شده است.

به گزارش ایسنا، فائزه آخوندی - راهنمای رسمی ایرانگردی و جهانگردی - در گفت‌وگویی آنلاین با موضوع «ایران در سودای گردشگری پساکرونا» اظهار کرد: کرونا مساله‌ای غیرقابل پیش‌بینی بود که اقتصاد جهان و همه صنایع را متاثر کرد اما بیشترین آسیب را به گردشگری زد. در ایران اما این شرایط برای راهنماها سخت‌تر بود؛ از یک طرف تورها و سفرها متوقف شد و راهنماها بیکار شدند، از سوی دیگر اخبار منفی و نگران‌کننده‌ای که از ایران منتشر شد انرژی و زمان زیادی را از ما برای پاسخ‌ به نگرانی‌ها گرفته است. 

او که کارشناس حوزه گردشگری چین است، به شناخت ضعیف مردم این کشور از ایران اشاره کرد و افزود: اخبار منفی و نگران‌کننده‌ای که از آمار ایرانی‌های مبتلا به ویروس کرونا در چین منتشر شده، در صدر اخبار این  کشور قرار گرفته که این اتفاق یک نکته مثب داشت؛ چینی‌ها با همین اخبار ایران را شناختند. حالا به نسبت گذشته چینی‌های بیشتری نام ایران را شنیده‌اند و می‌دانند کشور ما عربی نیست و مستقل است. باید از این فرصت استفاده کرد و با اخبار مثبت و معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های چین، ایران را با ویژگی‌های بهتری بشناسانیم.

آخوندی با این پیش‌بینی که ایران بعد از مهار کرونا جزو مقاصد گردشگران چینی می‌شود، اظهار کرد: شاید خوش‌بینانه به نظر آید، ولی منطقی است بعد از یک سال تعطیلی سفر و بسته شدن مرزها، میل برای سفر رفتن بیشتر شود. البته همه مردم چین که سفر خارجی نمی‌روند، شاید حدود ۱۵۰ میلیون نفر آن‌ها پاسپورت داشته باشند، ولی همین تعداد هم بازار بزرگی را در گردشگری شکل داده است. به هر حال ما امیدوارم گردشگری رونق بگیرد و به شرایطی حتی بهتر از دوران قبل از کرونا برگردد؛ چرا که گردشگری ایران قبل از کرونا هم وضعیت چندان رضایت‌بخشی نداشت.

این راهنمای گردشگری در پاسخ به این سوال که بعد از کرونا برای جذب بازارهای هدف گردشگری از جمله چین چه باید کرد، گفت: فاصله‌ای که ایجاد شده فرصت خوبی برای تغییر رویه گردشگری است، مثلا درباره چینی‌ها که معمولا زمان کمتری برای سفر به خارج از کشور دارند، ضرورت دارد برنامه روتین و مشابه توریست‌های اروپایی تغییر داده شود. برنامه سفر چینی‌ها در ایران محدود شده به موزه، کاخ، مسجد و برعکس، سه وعده صبحانه، ناهار و شام کامل با غذاهای محدود مثل چلوکباب، جوجه‌کباب و شیشلیک. بهتر است برای بعد از کرونا این رویه را تغییر دهیم و به نیاز گردشگران پاسخ بهتری بدهیم تا رضایت بیشتری را جلب کنیم.

او درباره علاقه‌مندی‌های گردشگران چینی با رجوع به تجربه‌ها و تحقیقاتی که داشته است، اظهار کرد: چینی‌ها تا چند سال پیش علاقه‌مند بودند به اروپا سفر کنند تا شاهد پیشرفت، معماری مدرن و تکنولوژی در این قاره باشند اما حالا چین در تکنولوژی، صنعت و معماری کمتر از کشورهای غربی و اروپایی نیست. چینی‌ها الان دوست دارند فرهنگ، مردم، باورها و تمدن‌های دیگر کشور را بببیند، مثل ایران، مصر و ترکیه. این امیدوارکننده است که بازار هدف ما در چین گسترده‌تر شده است. فقط نیاز داریم بخش دولتی وارد عمل شود و در این کشور ایران را بیشتر تبلیغ کند.

او افزود: چینی‌ها در روزهای اول سفر به ایران تحت تاثیر اخبار منفی هستند و معمولا حس خوبی ندارد و درباره امنیت نگرانی‌هایی دارند، اما در ادامه سفر، شیفته ایران می‌شوند و در پایان سفر اعتراف می‌کنند که ایران کشور جذاب و امنی است و مردم خونگرمی دارد.

آخوندی برای شفاف‌سازی درباره اثر تبلیغ در چین، گفت: کشور ترکیه شاید روابط سیاسی خوبی با چین نداشته باشد اما وقتی اسم این کشور را در نرم‌افزارهای چینی جست‌وجو می‌کنید تبلیغات مربوط به جاذبه‌های گردشگری این کشور را در کنار اخبار بد و سیاه می‌بینند که توریست چینی را متوجه ابعاد دیگر این کشور کرده و برای سفر به ترکیه ترغیب می‌کند. در چین، ترکیه به عنوان مقصد رمانتیک معرفی شده است، درحالی که به نظرم ایران به سلیقه و روحیه چینی‌ها بیشتر نزدیک بوده و رمانتیک‌تر است. واقعا احتیاج داریم محتوای بیشتری از ایران تولید کنیم و در نرم‌افزارهای چینی نفوذ داشته باشیم، نه نرم‌افزارهایی که در چین فیلتر شده است.

این کارشناس حوزه گردشگری چین به کمبود منابع اطلاعاتی از ایران به زبان چینی اشاره کرد و افزود: هنوز منبع کاملی از سایت‌های تاریخی و توریستی برای توریست‌های چینی نداریم. کتاب‌های موجود یا ترجمه شده یا با سلیقه اروپایی‌ها تنظیم شده است. چینی‌ها معمولا دوست دارند اطلاعاتی درباره دوره‌های تاریخی مشابه با تمدن و کشور خودشان را دریافت کنند و عکس‌های بیشتری را ببینند. با علم به این نیاز و سلیقه، تلاش کردم منبع مکتوبی را از سایت‌های تاریخی و توریسی ایران آماده کنم که تا کنون ۹۰ درصد کتاب تهران کامل شده است.

او با اشاره به افزایش سفر گردشگران جوان چینی پس از لغو یک‌طرفه روادید ایران، درباره آینده‌ای که از سفر این گردشگران متصور است، گفت: تا دو سه سال پیش تصوری که از چینی‌ها داشتیم این بود که آن‌ها با گروه سفر می‌کنند و محتاط‌تر هستند، اما پس از آشنایی با روحیات چینی‌ها و انجام تحقیق‌های میدانی، متوجه شدیم غیر از تورها، افراد زیادی به صورت شخصی و بدون تور به ایران سفر می‌کنند. این جنبش از زمان لغو ویزای ایران اتفاق افتاد. درست است لغو ویزای یک‌طرفه ایران برای چینی‌ها منافع اقتصادی آژانس و راهنما را تامین نکرد، اما این ایده را ایجاد کرده که استارت‌آپ‌هایی راه‌اندازی شوند تا به این قشر از توریست‌ها خدمات دهند.

آخوندی با مرور تاریخچه سفر گردشگران چینی به ایران، اظهار کرد: هفت هشت سال قبل که سفر گروه‌های چینی به ایران آغاز شد، بیشتر قشر متمول به ایران می‌آمدند. اما از سه چهار سال پیش قشر متوسط هم سفر به ایران را آغاز کردند و از سال گذشته شاهد سفر دانشجوها و گردشگران جوان‌تر چینی به ایران بوده‌ایم. یک دانشجو با ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار می‌توانست به ایران سفر کند. فکر می‌کنم بعد از کرونا این قشر از چینی‌ها به ایران بیشتر سفر کنند. البته اگر اخبار بهتری از ایران در نرم‌افزازهای چینی منتشر شود قطعا اقشار دیگر هم به ایران می‌آیند.

او اضافه کرد: درست است این مدل سفر کردن و یا این نوع توریست برای آژانس‌ها و راهنماهای گردشگری خوشحال‌کننده نیست، اما ممکن است در شهرهای کوچک به اشتغال‌زایی بیشتر منجر شود و کار راهنماهای محلی رونق بگیرد، پس زمان مناسبی است که راهنماهای محلی مهارت‌های خود را برای پذیرش این نوع گردشگران ارتقا دهند.

این راهنمای گردشگری درباره ضرورت نفوذ به نرم‌افزارهای چینی گفت: بسیاری از نرم‌افزارهایی که در ایران استفاده می‌شود مثل اینستاگرام، واتس‌اپ و حتی گوگل در چین فیلتر است. چینی‌ها از نرم‌افزاری‌هایی مثل wechat، weibo، Baidu استفاده می‌کنند و اگر قرار است تبلیغی انجام یا محتوایی تولید شود باید در این شبکه‌ها و نرم‌افزارها صورت گیرد. شنیده‌ام برخی از هتل‌ها درحال تولید محتوا به زبان چینی در وب‌سایت‌های‌شان هستند، باید بررسی کنند که این وب‌سایت‌ها در چین باز می‌شود، چون دامین ایران در چین اصلا باز نمی‌شود. این تبلیغ‌ها را می‌توان در پروازهای مسیر ایران ـ چین هم انجام داد.

آخوندی درباره تبلیغ ایران در شبکه‌های تلویزیونی چین اظهار کرد: ما به عنوان راهنما تبلیغات خود را در نرم‌افزارهای چینی انجام می‌دهیم اما تبلیغ در  سطح وسیعی مثل تلویزیون به روابط و توافق‌هایی در سطوح دولتی نیاز دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۴۹۶۹۷۱۴:۳۲:۰۶ ۱۳۹۹/۱۰/۵
حالا این .. ها از ما خوششان نیاید و به ایران نیایند چه بهتر.
ناشناس۱۷۴۹۷۳۰۱۵:۲۴:۳۰ ۱۳۹۹/۱۰/۵
البته، در ترکیه و مصر حجاب اجباری نیست اما در ایران بی حجابی جرم و با مجازات زندان و شلاق هست. طبعا اگر یک خانواده چینی ترکیه و مصر را به ایران ترجیح بدهد هیچ جای تعجب نخواهد داشت.
ناشناس۱۷۴۹۷۴۲۱۵:۴۸:۵۰ ۱۳۹۹/۱۰/۵
مقصر خودماییم که بدیوارسست اعتماد کرده ایم آنها هیچ‌گاه قابل اعتماد نیستند .نه کالایشان کالاست نه داروشان دارو نه سیاستشان قابل اعتماد
ناشناس۱۷۴۹۷۶۱۱۶:۲۳:۴۸ ۱۳۹۹/۱۰/۵
منم دوماه چین بودم همه فکر می‌کردند ما ایرانی‌ها چون مسلمان هستیم عرب زبانیم. کلی باهاشون گفتم که ما عرب نیستیم.
ناشناس۱۷۴۹۸۰۴۱۷:۳۹:۲۹ ۱۳۹۹/۱۰/۵
کدوم کشور ها ایران را به نام خوب می شناسن؟ ..
ناشناس۱۷۴۹۸۰۷۱۷:۴۳:۳۹ ۱۳۹۹/۱۰/۵
با200?,300 دلار! چه سودی؟
ناشناس۱۷۴۹۸۴۵۱۸:۵۵:۳۵ ۱۳۹۹/۱۰/۵
چینی ها بسیار خسیس هستند و پول خرج نمی کنند گردشگر گدا و خسیس نیاد خیلی بهتره
ناشناس۱۷۴۹۸۷۸۲۰:۱۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۰/۵
خود ما هم ایضا
yektanetتریبون

پربحث‌های دیروز

  1. چرا به «وعده»، هنوز وفا نشده؟!

  2. اذعانی دوباره به ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران

  3. طلا، دلار و دیگر هیچ!

  4. بهشت زمان شاه !

  5. استیضاح «وزیر اقتصاد» تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد

  6. قطعا در دوره آینده شوراها شرکت نخواهم کرد

  7. سخنان جنجالی یکی اعضای دولت اسد درباره سقوط وی

  8. پس‌لرزه‌ اظهارات جبرائیلی/ استیضاح وزرای نفت و اقتصاد از منظر حامیان دولت/ برنامه ای برای تبیین وفاق

  9. آب پاکی وزیر نیرو روی دست مردم/ علی‌آبادی: نمی‌توانیم ظرف دو ماه کسری گاز را تامین کنیم/ برای تابستان سخت آماده می‌شویم

  10. زندان های جمهوری اسلامی از زبان زیبا کلام

  11. میانگین تجویز دارو در نسخ پزشکان بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است

  12. پزشکیان: نیروهای مسلح زینت و دژ محکم جامعه هستند

  13. وزیر نیرو: خودمان را برای تابستان سخت آماده می‌کنیم/ ناترازی بزرگ در راه است

  14. دعوا سر قبض برق منجر به قتل همسایه شد

  15. تایمز: پدافند انگلیس آسیب‌پذیر است/ در رهگیری موشک‌های ایرانی شکست خوردیم

  16. علی لاریجانی: وفاق با این قیمت دلار و گرانی بی‌معنی است

  17. قالیباف: راه شهید سلیمانی تا آزادی قدس شریف ادامه خواهد داشت

پربحث‌های هفته

  1. بنویسید تابوشکنی بخوانید وطن‌فروشی

  2. چرا به «وعده»، هنوز وفا نشده؟!

  3. این یک قیاس مع‌الفارق است!

  4. چراغ استیضاح وزرا روشن شد/ خداحافظی زودهنگام دو وزیر؟

  5. بازی جدید طالبان با ایران

  6. اعتراف سلطنت‌طلب‌ها به وابستگی شاه!

  7. «بن بست» فرزین؟!

  8. طرح عجیب مجلس برای پرداخت یارانه ۱۰ میلیونی/ فاجعه تورمی دوباره یا گشایش بزرگ؟!

  9. زینب سلیمانی: حاج قاسم فلسفه دفاع از فلسطین را تبیین کرد

  10. رئیس کل بانک مرکزی: نرخ دلار بازار ایران را یک سایت آمریکایی تعیین می‌کند

  11. اذعانی دوباره به ماهیت صلح آمیز برنامه اتمی ایران

  12. ایده «تیر چراغ‌برق» رهایشان نمی‌کند/ آقای خاکپور! چشم‌هایت را باز کن/ چند سوال از رسایی

  13. به نرگس محمدی جایزه اسکار بدهند!/ چرا رئیس‌جمهور باید سخن خود را اصلاح کند؟/ از توانایی ساخت سلاح اتمی عبور کرده‌ایم

  14. طلا، دلار و دیگر هیچ!

  15. طرح عجیب مجلس/ همه‌پرسی از مردم برای یارانه ۱۰ میلیونی و آزادسازی قیمت‌ها!

  16. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: همتی خودش دولت قبل را برای گرانی دلار سرزنش می کرد / جوانان عربستانی غبطه ایران را میخورند/ حمایت از یمنی‌ها به نفع ماست

  17. میرسلیم: مردم با FATF چه کار دارند؟!

  18. دو روایت از یک ماجرای عجیب نفتی!

  19. رکوردزنی مدینه‌ فاضله غربی در بی‌خانمان‌سازی

  20. دو كلمه با آقاي خاتمي!

  21. سازنده ورزشگاه «آزادی» کیست؟

  22. ادعاهای نادرست جهانگیری! / مجادله قالیباف و رسایی در مجلس/ وقتی برخی چهره ترامپ را غلط‌انداز به تصویر می‌کشند! 

  23. ادعای مدیر دولت احمدی نژاد: از مرحله ساخت سلاح اتمی گذشته ایم/ در موشک هایمان از مواد منفجره ساخت ایران استفاده می کنیم

  24. ادعای همتی درباره موافقت رهبری با طرح مجدد دو لایحه جنجالی

  25. کاش اینجا ایران بود!

آخرین عناوین