انتقاد ابتکار به تبعیض سنی در پرداخت «وام ازدواج»

اجتماعی،   3991108108

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری گفت: بر اساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان سن کودکی ۱۸ سال است و بر اساس قوانین دیگر، کودکان زیر ۱۸ سال از بسیاری فرصت ها همانند گواهینامه، حضور در دادگاه و گرفتن مهریه محرومند. طبق قانون فعلی ازدواج زیر ۱۳ سال ممنوع است اما این قانون تبصره‌ای دارد که این معاونت در پی برداشتن این تبصره برای منع ازدواج زیر ۱۳ سال هستیم.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشست خبری مشترک با رئیس ستاد بزرگداشت هفته مقام زن و روز مادر درباره ضرورت گزارش اقدامات و پاسخگویی، با تبریک هفته زن، گفت: بخشی از کودک همسری به مباحث فرهنگی بازمی‌گردد. امیدوارم با تصویب قوانین و کارهای فرهنگی دختران را به سمت انتخاب خوب و ازدواج در سن مناسب هدایت کنیم.


وی ادامه داد: ازدواج در جوانی خوب است اما بحث مهم رسیدن دختر به بلوع شخصیتی و مقابله با سوءاستفاده از دختران و کودک همسری است. خوشبختانه تا کنون سازمان بهزیستی و دادستانی به چنین مواردی ورود کرده و آن‌ها را متوقف کرده‌اند. همچنین وجود اورژانس اجتماعی و خط تلفن ۱۲۳ در راستای مقابله با کودک آزاری و همسر آزری مهم است.


معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری درباره افزایش کودک همسری به علت افزایش وام ازدواج، افزود: در این خصوص آمار دقیقی وجود ندارد که عملا وام ازدواج منجر به افزایش کودک همسری شده باشد. بحث وام باید بیشتر بررسی شود چراکه نباید با پیشنهاد این تفاوت سنی در پرداخت وام توسط کمیسیون تلفیق رویکردی را دنبال کنیم که منجر به تبعیض شود. چنین مشوق‌هایی قابل توجیه نیست چراکه تبعیضی را بین زوج‌ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: کارشناسان و صاحب نظران به ویژه وزارت بهداشت درباره موضوع کودک همسری اتفاق نظر دارند و ۱۳ سال را کودک می‌دانند چراکه کودکان در این سن به بلوغ کافی نرسیده‌اند و آسیب پذیری جسمی بالایی دارند. باید برای کودکان فرصت کافی برای کودکی کردن را داد تا شخصیت اجتماعی موثر داشته باشند اما  کودک همسری این فرصت را از کودکان می‌گیرد. ما به دنبال افزایش سن ازدواج نیستیم؛ سن ازدواج باید متناسب با زمانی باشد که فرد به بلوغ کافی رسیده باشد، برای مثال ما مخالف ازدواج فردی که به ۱۶ سال و به تشخیص و انتخاب رسیده و آمادگی لازم را برای ازدواج دارد، نیستیم.


به گفته ابتکار، آگاهی نسبت به کودک همسری رو به افزایش است و این معاونت برای مقابله با آن در جهت مقابله با بازماندگی از تحصیل دختران فعالیت‌هایی را انجام داده است، چراکه هرچه بتوان به طور کامل‌تر تحصیل دختران را گسترش داد تبعا مانع از ازدواج کودکان شده‌ایم.


ابتکار در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه به هیچ وجه با حذف غربالگری برای مادران باردار موافق نیست، ادامه داد: این موضوع تخصصی وزارت بهداشت است اما به نظر بنده اکنون فناوری‌هایی داریم که در جهت تشخیص اختلالات ژنتیکی به ما کمک می‌کند. این فناوری‌ها برای مادران و جنین خطری ندارد و می‌تواند اطلاعات کافی درباره وضعیت جنین به ویژه در مواردی که خانواده‌ها بیماری ژنتیکی ارثی و اختلالات مشهود دارند در اختیار مادران قرار دهد. از سوی دیگر در چنین خانواده‌هایی که سابقه اختلالات ژنتیکی داشته‌اند و در معرض ریسک هستند حتما این غربالگری باید اجباری باشد.

وی معتقد است: اگر آگاهی لازم و اطلاعات کافی به مادر داده شود بحث اجبار در غربالگری ایجاد نمی‌شود، مادر توسط غربالگری فرصتی را برای انتخاب بهتر دارد. به هیچ عنوان موافق حذف غربالگری نیستم چراکه حتما ابزار خوبی برای تشخیص به موقع است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین