انگلستان را از قدیمی ترین کشورها در استفاده عمومی از دوچرخه می دانند. همانند اتوبوس های قرمز رنگ لندن، دوچرخه نیز ریشه در فرهنگ معاصر انگلستان دارد. شاید به همین دلیل است که هر از گاهی ویدئویی از نخست وزیر این کشور در حال دوچرخه سواری منتشر می شود و موضع گیری های منحصر به فردی در رابطه با استفاده از حمل و نقل عمومی و تأثیرات مثبت دوچرخه سواری از سوی ایشان و سایر مقامات دولتی عنوان می شود.
انگلستان همواره کوشیده تا همچون هلند دوچرخه را تبدیل به اصلی ترین وسیله ی حمل و نقل های شهری کند. این هدف خردمانه را می توان از صحبت های مسئولین بالا رتبه دولتی دریافت.
آقای اندرو گیلان یکی از کلیدی ترین مشاوران نخست وزیر کنونی انگلستان در زمینه حمل و نقل است. در سال 2018 آقای گیلان گزارشی به کمیسیون زیرساخت ملی بریتانیا ارائه داد که بوریس جانسون گزارش وی را خطاب به پارلمان اینگونه توصیف می کند: گزارش گیلان برای خطوط ریلی سریع السیر، اتوبوس های بهتر، و گسترش مسیرهای دوچرخه سواری ایمن یک "انقلاب حمل و نقل" است. او به دنبال آینده ای بود که در آن قطارهای سریع السیر در میان شهرهای ما در تردد باشند؛ جایی که اتومبیل های خودران در جاده هایی در حال گشت زنی هستند که فاقد خودروهای با سوخت فسیلی است؛ و مکانی که نسل جدیدی از دوچرخه سواران با امنیت پدال می زنند و با شادی از مسیرهایی که نور خورشید از میان شاخ و برگ درختان می تابد از راه های مجزا به سوی محل تحصیل یا کار خود می روند.
اخیراً، آقای گرنت شپس وزیر حمل و نقل انگلستان از طرح 2 میلیارد پوندی دولت برای ارتقاء پیاده روی و دوچرخه سواری در خلال و پس از همه گیری ویروس کرونا پرده برداشت. این طرح در واقع ادامه ی طرح 5 میلیارد پوندی این کشور برای ارتقاء و گسترش زیرساخت دوچرخه و اتوبوس است که در فوریه سال 2020 توسط دولت اعلام عمومی شد.
برنامه ی 5 ساله با هدف دو برابر کردن دوچرخه سواری تا سال 2025 انجام شده است. در هر حال فرایند اجرایی با تخصیص بودجه 250 میلیون پوندی برای اصلاح و بهبود زیرساخت های پیاده روی و دوچرخه سواری آغاز شده است.
این طرح را که برگرفته از برنامه دولت هلند در گسترش استفاده از دوچرخه تعریف می کنند قرار است اهداف بلند پروازانه ای را دنبال کند. یکی از این اهداف رسیدن به تخصیص بودجه برابر برای گسترش و نوسازی مسیرهای دوچرخه و اتومبیل می باشد.
بر اساس گزارش وزارت حمل و نقل انگلستان سرانه تخصیص بودجه دوچرخه سواری در سال 2010 تنها 2 پوند بوده که تا سال2017-2016 به میزان 3 برابر افزایش یافته است.
اقدامات اینچنینی در حالی توسط کشورهای عموماً توسعه یافته در حال انجام است که شواهد حاکی از استفاده محدودتر آحاد جامعه از خودرودهای شخصی با سوخت فسیلی است.
علاوه بر این موضوع، اقدامات و برنامه های تحقیق و توسعه بسیاری از شرکت های پیشرو در امر تولید خودروهای نوین خبر از فراگیر شدن استفاده از خودروهای تمام الکترونیکی در آینده نزدیک را می دهد. بحث و بررسی بحران گرم شدن کره زمین و کشف راهکارهای موثر برای ارتقاء سطح سلامت عمومی دو روی یک سکه هستند؛ و به نظر می رسد دولت انگلستان در تلاش است تا دو پرنده را با یک سنگ شکار کند!
اهمیت دوچرخه سواری بر سلامت جسم و روح از بدیهیاتی است که فوائد و اهمیت و جایگاه آن برای جوامع مترقی روشن و آشکار است. با تخصیص بودجه کافی و اقدامات مستمر و اثربخش نتایج انجام چنین طرح هایی نه تنها افزایش سلامت جسمی و روانی عمومی را به ارمغان می آورد بلکه در بلندمدت آثار پایدار اقتصادی برای کشورها پدید خواهد آورد.
*دانشجوی کارشناسی ارشد حسابرسی دانشگاه علامه طباطبائی