گاردین: آمریکا باید برای توقف جنگ یمن اقدام عملی انجام دهد

گروه جهان الف،   3991210001

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به جنایت‌های عربستان و امارات در یمن تاکید کرد که دولت دموکرات‌ها باید برای توقف جنگ یمن اقدامات عملی انجام دهد.

 گاردین: آمریکا باید برای توقف جنگ یمن اقدام عملی انجام دهد

به گزارش الف به نقل از  پایگاه خبری عربی ۲۱، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: «جنگ یمن باید متوقف شود» این سخنان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در خصوص جنگ یمن مورد استقبال قرار گرفت  اما به مرحله اجرا در نیامده است. اقدامات ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان در جنگ علیه یمن منجر به آواره شدن سه میلیون یمنی و کشته شدن بیش از 14 هزار نفر شده که بالغ بر شش هزار نفر از آن‌ها زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.همچنین از ابتدای جنگ تاکنون بیش از 23 هزار و 500 نفر مجروح شده‌اند که حدود هشت هزار نفر از آنان زنان و کودکان هستند و جهان شاهد وقوع بدترین فاجعه انسانی است  که یمن یک میدان نبرد بین بازیگران منطقه تبدیل شده و نمایندگان آنها برای رسیدن به قدرت با یکدیگر نیز مبارزه می‌کنند.

پایگاه خبری عربی ۲۱ نوشت: جو بایدن وعده داد که فروش سلاح و مشارکت ایالت متحده در جنگ یمن را متوقف می‌کند و دموکرات ها نیز در کنگره به این تصمیم رای دادند. رئیس جمهور ایالت متحده باید این اطمینان را به جهانیان بدهد که هیچ کس نمی‌تواند مانع توقف جنگ یمن شود و همچنین برای انگلیس مایه شرمساری است که  این کشور با حمایت تسلیحاتی از عربستان در جنگ یمن مشارکت دارد.  علاوه بر این جو بایدن حذف نام  انصارالله از لیست گروه تروریستی را اعلام کرد که این خبر خوبی  بود.چرا که رئیس جمهور آمریکا پیش از این ادعا کرده بود دموکرات‌ها با  دوستان و دشمنان خود یکسان برخورد می‌کنند.

  پایگاه خبری مذکور در ادامه نوشت: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا او را یکی از شرکت کنندگان در قتل  فجیع «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی اعلام کرد بدون مجازات باقی ماند. محمد بن سلمان و «محمد بن زاید»  ولیعهد ابوظبی  از جمله کسانی بودند که جنگ علیه یمن را آغاز کردند و سپس قطعنامه 2216 شورای امنیت پوششی برای فجایعی که بعد رخ داد فراهم کردند. این قطعنامه را سعودی‌ها تنظیم کردند و به سرعت آمریکا و انگلیس و فرانسه به شورای امنیت دادند سپس آنها بخش های مهم استراتژیک سرزمین های یمن را اشغال کردند. آنها یقین داشتند که روس‌ها این قطعنامه را با مانع روبرو خواهند کرد اما در ارزیابی خود دچار اشتباه شدند زیرا روس‌ها آن را به مثابه فرصتی برای خود می‌دانستند و نیز به منظور معاملات تجاری با سعودی، رای ممتنع به قطعنامه دادند تا تنها مانع تصویب قطعنامه هم از بین برود.طرف‌های غربی که قطعنامه 2216 را به شورای امنیت بردند به خوبی می‌دانستند که درخواست از انصارالله یمن که دست بالا در تحولات میدانی دارد برای تحویل دادن قدرت به اعضای دولتی که در هتل لوکس در ریاض به سر می‌بردند، غیرواقع بینانه و غیرقابل قبول بود؛ اما این برای آنها اهمیتی زیادی نداشت.

در این گزارش آمده است: پیشروی انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن در مارب یمن نشان داد که ریاض و ابوظبی قدرت انصارالله را دست کم گرفته بودند و جو بایدن باید این اشتباهات را اصلاح کند چرا که وی خواه ناخواه به عنوان بخشی از اقدامات « باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا پوشش نظامی، لجستیکی و دیپلماتیک را برای کارزارهای سعودی ها و اماراتی ها در یمن فراهم کرده و همچنین ادعاهایی وجود دارد که مزدوران آمریکایی توسط امارات متحده عربی برای ترور مخالفان سیاسی استخدام شده‌اند.

عربی ۲۱ در ادامه گزارش نوشت: دیپلمات‌های ارشد آمریکایی که با یمن سر  و کار دارند با یک مشکل آشنایی روبرو خواهند شد و اینکه چگونه رضایت متحدان خلیج فارس را که از تلاش واشنگتن برای  بازگشت به برجام با ایران ناراضی هستند، را جلب کند.

در ادامه این گزارش آمده است: اکنون توجه غربی‌ها باید معطوف به ایجاد ثبات در یمن و آغاز یک روند سیاسی مناسب در این کشور باشد؛چراکه چهار آژانس تحت نظارت و مدیریت سازمان ملل متحد زنگ هشدار را نسبت به تبعات هولناک قحطی در کشور جنگ زده یمن به صدا درآوردند و اعلام کردند که میلیون‌ها کودک یمنی به دلیل عدم دسترسی این کشور به کمک‌های بشردوستانه با خطر مرگ بر اثر گرسنگی مواجه هستند و تاکنون تنها حدود نیمی از نیازها تامین شده و یمن اکنون با خطر بدترین قحطی رو به روست که طی دهه‌های گذشته جهان دیده است و در صورت عدم اقدام فوری، ممکن است میلیون‌ها نفر جان خود را از دست بدهند. همچنین سازمان بین‌المللی امداد رسانی «آکسفام»  اعلام کرد که وعده‌های فعلی به حدی نیست که نیازهای روزافزون یمن را برآورده کند. اگر  جنگ در یمن متوقف نشود افراد بیشتری  آواره خواهند شد و هرج و مرج  در سراسر کشور حاکم است. نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

پایگاه عربی 21 در پایان این گزارش نوشت: بنابراین جو‌بایدن باید برای توقف جنگ یمن اقدام عملی انجام دهد  و نیروهای مزدور بیگانه را از یمن خارج کند . جو بایدن نمی‌تواند مشکلات داخلی یمن را حل کند اما می تواند با ایجاد فرایند مذاکره میان نیروهای داخلی یمن یعنی انصارالله و شورای انتقالی جنوب و همچنین دولت مستعفی یمن به نتیجه ای برسد.

اعلام توقف کمک‌های آمریکا به عربستان در تجاوز به یمن کافی نیست و در صورتی که آمریکا برای برقراری صلح جدی است باید قطعنامه‌ای بین‌المللی به منظور توقف جنگ و پایان محاصره زمینی، هوایی و دریایی یمن صادر کند.عربستان سعودی از سال 2015 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

      2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

      3. روسفیدی «هنیه»

      4. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

      5. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

      6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

      7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

      8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

      9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      10. نتايج عمليات وعده صادق

      11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

      12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

      13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      14. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

      15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

      16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

      آخرین عناوین