پیام های سفر پاپ به عراق برای مسیحیان خاورمیانه

گروه جهان الف،   3991216057 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیام های سفر پاپ به عراق برای مسیحیان خاورمیانه

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین سفر «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان به عراق همراه با پیام‌های صلح و همبستگی میان همه ادیان الهی است، البته نمی توان جنبه های مهم سیاسی این سفر را انکار کرد.  در واقع سفر پاپ به عراق به این معناست که وی از مسیحیان خاورمیانه می خواهد تا برای دفاع از سرنوشت و موجودیت خود جسارت داشته باشند. رهبر کاتولیک های جهان امروز میهمان عراق است و پیام صلح آمیز برای عراقی هایی که در معرض شنیع ترین جنایت ها از کشتار تا آوارگی به ویژه پس از حمله خونین داعش به این کشور در سال ۲۰۱۴ قرار گرفته‌اند، می فرستد.

المیادین نوشت، از سوی دیگر این سفر همراه با ملاحظات و جنبه‌های سیاسی مهمی است و به نظر می‌رسد پاپ متوجه شده که مسیحیان خاورمیانه با یک توطئه جهانی روبه‌رو هستند که با هدف دور کردن آنها از سرزمینشان انجام می شود و نمی‌توان از این توطئه ها چشم پوشید.  قتل عام های داعش علیه مسیحیان و سایر اقلیت های عراقی در مهاجرت مسیحیان از این کشور نقش اساسی داشته است.  اما روند مهاجرت مسیحیان از عراق به صورت مرحله‌ای انجام شد که به شرح زیر است:

-  در دهه ۹۰ تحریم بین المللی عراق موجب شد تا مسیحیان این کشور مانند سایر عراقی ها به دلیل تاثیر بحران های فاجعه بار اقتصادی و اجتماعی ناشی از تحریم های سازمان ملل متحد ضمن سیاست «نفت مقابل غذا» از کشور خود مهاجرت کنند.

-  در مرحله اشغال عراق توسط ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ مهاجرت سیستماتیک مسیحیان از عراق به شکل تدریجی صورت گرفت و حضور مسیحیان در این کشور در میان سکوت مشکوک عربی و بین المللی کمرنگ شد.  در این مرحله مسیحیان با سیاست هایی همچون ارعاب و فریب آواره شدند،  زیرا کلیساها و افراد مسیحی در عراق این سال ها به شکل سیستماتیک تحت تهدیدهای تروریستی قرار گرفتند و غرب به شکل عامدانه مسیحیان عراقی را وسوسه به مهاجرت کرد.  به دنبال آن حضور مسیحیان در عراق ۸۳ درصد کاهش یافت و از یک میلیون نفر به ۲۵۰ هزار نفر رسید.

اما نکته تاسف بار در مرحله دوم آوارگی مسیحیان عراق این است که طرف های مختلف در این بحران نقش داشتند. از سوی دیگر کشورهای غربی ، کنسولگری ها و سفارتخانه های خود را برای اعطای ویزای مهاجرت به روی مسیحیان عراقی باز کردند. دولت های غربی همچنین از کشورهایی مانند لبنان نیز به عنوان مکانی جهت جذب مسیحیان عراقی و آماده سازی مهاجرت دائمی آنها به غرب استفاده کردند که این یک توطئه آشکار برای تبعید  مسیحیان از شرق به غرب جهان محسوب می شود.

برخی از گزارش ها حاکی از آن است که توطئه علیه حضور مسیحیان در عراق متداول بوده است. در این میان یک سری شواهد نشان می‌دهد که کردها تمایل به مهاجرت مسیحیان جهت استفاده از سرمایه‌های آنها در عراق داشتند.  همچنین کشورهای غربی اینگونه القا کرده بودند که تنها مسیحیان از جنگ های تروریستی عراق متضرر می‌شوند.  این کشورها مدعی بودند که مسلمانان عراقی از جمله سنی ها و شیعیان گروه های افراط گرا هستند.

-  در مرحله بعد از حمله داعش در سال ۲۰۱۴  کشتار مسیحیان به شکل علنی آغاز شد به طوری که صدای آن در سرتاسر کره زمین به گوش رسید. در  جنایتهای داعش علیه عراق مسیحیان کشته شدند،  زنانشان به اسارت درآمدند و زندگی و معیشت آنها نابود شد؛  همانطور که این اتفاق درباره سایر مردم عراق نیز رخ داد. گزارش ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۴ در پی حمله داعش به عراق بیش از ۱۲۵ هزار مسیحی از سرزمین تاریخی اجداد خود آواره شدند.  آن زمان که داعش استانهای عراق را اشغال و مردم آنها را آواره کرد جهان اقدامی برای حمایت از اقلیت های عراقی انجام نداد.

به گزارش المیادین، اما امروز سفر پاپ فرانسیس به عراق نشان می دهد که دور کردن مسیحیان از شرق جهان کار درستی نیست و مسیحیان بخش جدایی ناپذیر این منطقه هستند و باید در کشوری باشند که متعلق به خود آنهاست.

در ادامه گزارش المیادین آمده است، درباره پیام های سیاسی سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق باید بگوییم همانطور که مسیحیان این کشور و سایر مسیحیان خاورمیانه  از اهمیت این سفر آگاه هستند، دفاع از میهن و تلاش برای تحقق آرمان های آن از جمله اهداف اساسی همه مردم از جمله مسیحیان در خاورمیانه است؛ چراکه  بی طرفی مسیحیان در مسائل ملت و کشورهای خود در خاورمیانه هرگز موجب مصون ماندن آنها از خطراتی که منطقه را تهدید می کند نشده است.  بنابراین مسیحیان نیز باید مانند سایر مردم در کشورهای خاورمیانه برای دفاع از حقوق قانونی خود اقدام کرده و در تعیین سرنوشتشان موثر باشند.

پایگاه خبری المیادین خاطرنشان کرد، به طور کلی آنچه که می‌توانیم از سفر پاپ به عراق آن هم زمانی که منطقه خاورمیانه در ملتهب ترین روزهای خود به سر می برد درک کنیم این است که از مسیحیان شرق جهان خواسته می شود تا یک موضع قاطع و جسورانه که آن ها را ملزم  به دفاع از موجودیت ، سرنوشت و سرزمینشان می‌کند، اتخاذ نمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۵۳۱۷۴۱۳:۰۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
البته برای ما هم پیامهایی دارد
ناشناس۱۸۵۳۴۳۶۱۵:۱۳:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
پیامش برای ما اینه که ایران از معادلات منطقه بیرون هست
ابواحمد۱۸۵۴۷۷۳۱۰:۲۹:۳۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
یاد پیام شاه به آیت الله حکیم افتادم... یک آدم بی اعتبار با یک سفر تفریحی یا یک پیام نمی تواند به کسی یا جایی اعتبار ببخشد. محوریت علمی، فرهنگی و سیاسی قم یکی از حقائق جهان اسلام است که با این حرکت ها و پروپاگاندای رسانه ای آن نمی شود آنرا تغییر داد.
ناشناس۱۸۵۳۱۷۹۱۳:۰۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
در چنین شرایط بغرنجی که در دنیای مذاهب و تمدنها بوجود آمده مهمترین پیام و زمینه صلح و دوستی در قرن اخیر خواهد بود. ان شالله.
ناشناس۱۸۵۳۱۸۰۱۳:۰۹:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
برای مسلمانان پیغامی ندارد ?!
ناشناس۱۸۵۳۴۶۶۱۵:۲۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
پاپ با رهبر سنی ها در مصر با رهبر شیعیان در عراق ملاقات کردند این پیام جهانی است
ناشناس۱۸۵۳۵۱۸۱۶:۱۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
درود بر رهبر شیعیان جهان ایت الله سیستانی
ناشناس۱۸۵۳۸۲۵۱۹:۰۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
بعد دلیل مهاجرت مسیحیان ایران چیه ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین